PDA

Bekijk Volledige Versie : Turkse toeristenstad beeft



Orakel
04-08-04, 23:16
Turkse toeristenstad beeft



Van onze redactie buitenland



AMSTERDAM - Bij een aardbeving in de Turkse badplaats Bodrum zijn vanochtend ten minste vijftien mensen gewond geraakt toen ze in paniek uit de ramen van woningen en hotels sprongen. Onder de gewonden bevinden zich buitenlandse toeristen, maar geen Nederlanders.

De beving met een kracht van 5,4 op de schaal van Richter was om één minuut over zes ook voelbaar in nabijgelegen plaatsen als Marmaris, Fethiye, Didem en op het Griekse eiland Kos.

De Turkse televisie toonde beelden van toeristen die na de beving hun hotels niet meer binnendurfden en op het trottoir bleven bivakkeren, sommigen met dekens om de schouders geslagen. De meeste verwondingen betreffen botbreuken die in plaatselijke ziekenhuizen worden behandeld.

Bodrum aan de Egeďsche zee is erg populair bij Nederlandse toeristen, die er ook nu massaal zijn neergestreken, aldus Nederlandse reisbureaus. Bodrum en de nabije omgeving waren de afgelopen dagen al opgeschikt door vijf bevingen, die alle minder krachtig waren dan die van hedenochtend.

''We zijn meteen naar buiten gerend,'' aldus de Turkse vakantieganger Görsel Eser. Hij verblijft in een hotel in Torba, een dorp even buiten Bodrum. ''Er was lichte paniek. Ik zag een paar Nederlandse mannen in hun boxershorts de straat op gaan. Ze hebben net als wij een paar uur buiten hun hotel gewacht. Er waren nog een paar naschokken. Daarna zijn we allemaal weer naar binnen gegaan.''

Asli Cetinel uit Nederland voelde de aardbeving in Bitez, niet ver van het epicentrum van de beving. Cetinel: ''Ik ben gewoon in bed blijven liggen. Mijn zusje en ik dachten dat het een lichte naschok van gisteren was, maar het was veel erger. De schrik zit er natuurlijk wel in.''

De Nederlandse maakte de verwoestende aardbeving in 1999 mee, die het westen van Turkije trof. Die aardschok had een kracht van 7.4 op de schaal van Richter en doodde 18.000 mensen. ''Dat vergeet ik nooit meer'', zegt Asli. ''Natuurlijk zijn de mensen in Turkije altijd bang dat er een grotere aardbeving zal volgen. Vooral, omdat deskundigen al jaren waarschuwen voor die grote aardbeving. De mensen zijn vooral bang in de zomer. Ik heb altijd het gevoel dat de aardbevingen in Turkije iets met de hitte te maken hebben. Net als die verschrikkelijke aardbeving op 17 augustus in 1999.''

De beving in Bodrum was de vijfde en zwaarste in een serie aardschokken die de regio de

afgelopen dagen trof. De schok werd ook gevoeld op het nabijgelegen Griekse eiland Kos en in de badplaats Marmaris. Turkije wordt regelmatig getroffen door aardbevingen, er lopen veel breuklijnen onder de grond. In Bodrum en haar omgeving komen echter zelden bevingen voor.

De aardschok in Bodrum heeft sommige Nederlanders, die binnenkort naar deze streek vertrekken voor vakantie, ongerust gemaakt. ''Er hebben al een paar mensen gebeld met de vraag of het wel veilig genoeg is om te gaan'', zegt Pepe Fernandez van Grand Air Tours. ''We vertellen onze klanten dat er geen negatief reisadvies bestaat.'' Volgens het reisbureau zit Bodrum propvol Nederlanders. ''Het is echt bom en bomvol. Dit jaar is

het aantal Nederlanders dat naar Turkije op vakantie gaat met 29 procent gestegen'', aldus Fernandez.




© Het Parool, 04-08-2004