PDA

Bekijk Volledige Versie : Prozac met miljoenen over de toonbank



Simon
05-08-04, 14:40
Prozac met miljoenen over de toonbank

DEN HAAG - Het gebruik van antidepressiva in Nederland blijft stijgen. In 2003 groeide het gebruik met vier procent ten opzichte van 2002. Apotheken hebben in 2003 ruim vijf miljoen keer een antidepressivum verstrekt.

Over de afgelopen vijf jaar nam het gebruik van antidepressiva met 33 procent toe, blijkt uit cijfers van de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK). Antidepressiva vormen de meest voorgeschreven geneesmiddelengroep in Nederland.

Bijna zestig procent van de gebruikte antidepressiva in Nederland behoort tot de SSRI's, zoals Prozac en Zoloft. Ten opzichte van 2002 is het gebruik daarvan met vier procent gedaald. Het aantal voorschriften voor duurdere antidepressiva zoals Efexor (21 procent meer) steeg sterk.

Sinds april dit jaar raadt het College ter Beoordeling van Geneesmiddelen het gebruik door kinderen tot achttien jaar af, omdat uit studies bleek dat dit bij jongeren kan leiden tot suïcidaal en agressief gedrag. Het effect van deze waarschuwing is nog niet bekend.

Het gebruik van antidepressiva door jongeren daalde in 2003 wel licht. In totaal werd aan personen tot 21 jaar 84.000 keer een antidepressivum voorgeschreven. Kinderen tot elf jaar krijgen vaak zo'n medicijn tegen bedplassen. (GPD)


© Het Parool, 05-08-2004

Bofko
05-08-04, 14:57
:brozac:

Simon
05-08-04, 15:17
Ik vind die halsbandparkieten die hier overvliegen ook al zo vrolijk doen.

David
05-08-04, 15:33
Geplaatst door Simon
Ik vind die halsbandparkieten die hier overvliegen ook al zo vrolijk doen.


Daar stikt het van, bij mij zat er gisteren een hele troep in een boom in de tuin. Blijft raar om te zien, in hartje Amsterdam.

Bofko
05-08-04, 15:34
Geplaatst door Simon

DEN HAAG - Het gebruik van antidepressiva in Nederland blijft stijgen. In 2003 groeide het gebruik met vier procent ten opzichte van 2002. Apotheken hebben in 2003 ruim vijf miljoen keer een antidepressivum verstrekt.

Over de afgelopen vijf jaar nam het gebruik van antidepressiva met 33 procent toe, blijkt uit cijfers van de Stichting Farmaceutische Kengetallen (SFK). Antidepressiva vormen de meest voorgeschreven geneesmiddelengroep in Nederland.



:duim: Duidelijke groeimarkt met extra werkgelegenheid in deze sector , als de trend zich voortzet !

Bofko
05-08-04, 15:40
Geplaatst door David
Daar stikt het van, bij mij zat er gisteren een hele troep in een boom in de tuin. Blijft raar om te zien, in hartje Amsterdam.

Zo,zo, een prikkende grachtengordel-yup. :knipoog:

David
05-08-04, 15:42
Geplaatst door Bofko
Zo,zo, een prikkende grachtengordel-yup. :knipoog:

Gnuif. Was dat maar waar. Het is net buiten de gordel, en dan nog: geen yup maar een gup. Zo jong ben ik ook niet meer.