PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Moslimpartij zou het goed doen in de grote steden'



Couscousje
05-08-04, 16:46
'Moslimpartij zou het goed doen in de grote steden'

UTRECHT - Een lokale moslimpartij zou in de vier grote steden Amsterdam, Rotterdam, Den Haag en Utrecht bij de gemeenteraadsverkiezingen van 2006 veel stemmen van Turkse en Marokkaanse Nederlanders krijgen. Dat blijkt uit onderzoek van MCA Communicatie in de vier steden.

Het in Utrecht gevestigde onderzoeksbureau peilde in twee weken in juni de meningen van 470 Turken en Marokkanen, zei een woordvoerder van MCA donderdag. Twintig procent van de Turkse en 22 procent van de Marokkaanse ondervraagden gaf aan op een moslimpartij te zullen stemmen, als die er zou zijn. De Arabisch Europese Liga (AEL) heeft aangekondigd in 2006 met haar Moslim Democratische Partij (MDP) te willen meedoen aan de gemeenteraadsverkiezingen.

Wijken

MCA deed het onderzoek in Amsterdam-West en de Bijlmer, in de Rotterdamse Afrikaanderbuurt en het Oude Noorden, in de Utrechtse wijk Lombok en in de Haagse Schilderswijk. Mensen van 15 jaar en ouder beantwoordden de vragen.

Het percentage Nederlanders met een Turkse of Marokkaanse achtergrond dat op de MDP zou stemmen, kan oplopen van de genoemde 20 procent, tot bijna 50. Eenderde van de Marokkanen en een kwart van de Turken twijfelt nog. Volgens MCA Communicatie maken Turkse en Marokkaanse Nederlanders 12 procent van het electoraat in de vier grote steden uit.

AEL

De MDP bestaat ook in België en nam daar in juni al deel aan de Belgische regioverkiezingen. De partij van Dyab Abou Jahjah, die ook de oprichter is van de AEL, deed alleen in de provincie Antwerpen mee en behaalde daar een teleurstellend resultaat: 1600 kiezers gaven hun stem aan de MDP.

:rolleyes:

Nou heb ik in het verleden wel eens voor MCA Communicatie opdrachten gedaan. Ik vind hen nou niet bepaald representatief, gezien het feit dat zij een nogal erg frauduleuze manier van enqueteren hanteren, die niet meer representatief te noemen is. Ik weet niet hoeveel waarde we moeten hechten aan de uitkomst van het onderzoek.

Maar goed, dat is mijn bescheiding mening.

Cc

Ghiezzoe
05-08-04, 20:17
Enquete?

WIE ZOU ER STEMMEN OP EEN MOSLIM PARTIJ ALS IE ER ZOU ZIJN?

Salamoen alikoem

Afrux
05-08-04, 20:41
Wat versta je onder een islamitische partij?

Het hangt af van de partij zelf? Is het een partij die sharia wil invoeren? is het een partij die terug wil naar 1400 en het handen afhakken en stenigen tot de dood, enzovoorts? Is het een partij die een bepaalde ideologie dient (Tarik Yahya noemt het de arabische, pakistaanse, etc islam)? Wie zijn de leiders van de partij ? Zin ze zelf wel moslim of alleen van naam?

Ik denk dat ik wel mijn stem zal geven aan een partij die de moslims vertegnwoordigt of de Marokkanen. Het moet geen extreme partij zijn, maar een oprechte en vredelievend partij. Zoiets alsde islamitische partij, die turkije ;eidt. Alleen dan eerlijker en democratischer. Een gematigde partij die de rechten van de mens respecteert. Een partij die wel iets gaat doen en niet alleen maar provocerende uitspraken en onzin uitkraait...

barfly
05-08-04, 21:08
Ik zie een goede kans voor de moslims om zich politiek te organiseren en een tegenwicht te zijn voor nieuwsrechts.

Deze topic is al eerder geplaats en toch wil ik benadrukken dat de meerderheid van de bevolking moet kunnen beslissen over hun leefgebied.

Al3arbi
05-08-04, 21:14
Geplaatst door barfly
Ik zie een goede kans voor de moslims om zich politiek te organiseren en een tegenwicht te zijn voor nieuwsrechts.

Deze topic is al eerder geplaats en toch wil ik benadrukken dat de meerderheid van de bevolking moet kunnen beslissen over hun leefgebied.


Jij wil niet dat ik en 10 van mijn kameraden gaan beslissen over het leefgebied waar jij in leeft, of denk je dat je je best kunt houden aan de stelregel 'Puff, Puff, Pass!'

:hihi:

barfly
05-08-04, 21:20
Geplaatst door Al3arbi
Jij wil niet dat ik en 10 van mijn kameraden gaan beslissen over het leefgebied waar jij in leeft, of denk je dat je je best kunt houden aan de stelregel 'Puff, Puff, Pass!'

:hihi:

Jij en je 10 kameraden gaan mij niets opleggen maat! Maak je maar geen zorgen ;)

Overigens als je het over mijn bong hebt dan is één puff enough :hihi:

Al3arbi
05-08-04, 21:22
Geplaatst door barfly
Jij en je 10 kameraden gaan mij niets opleggen maat! Maak je maar geen zorgen ;)

Overigens als je het over mijn bong hebt dan is één puff enough :hihi:


Jawohl Herr barvlieg. Maar je mag zo nu en dan best `n drankje hebben.

barfly
05-08-04, 21:45
Geplaatst door Al3arbi
Jawohl Herr barvlieg. Maar je mag zo nu en dan best `n drankje hebben.

Aber, aber... Ich bitte sie die störung. Aber es ist mir ernst.. Vielleicht wollen wie jetzt ein bier trinken und unsere freundschaft benachdrucken :duim:

Scheisse. :p

Al3arbi
05-08-04, 21:49
Geplaatst door barfly
Aber, aber... Ich bitte sie die störung. Aber es ist mir ernst.. Vielleicht wollen wie jetzt ein bier trinken und unsere freundschaft benachdrucken :duim:

Scheisse. :p


Arschlog. Feierabend. Viertel.Wochenende. Dat was het zo`n beetje.

barfly
05-08-04, 21:52
Geplaatst door Al3arbi
Arschlog. Feierabend. Viertel.Wochenende. Dat was het zo`n beetje.

Knakker :D

Ghiezzoe
06-08-04, 18:33
:slaap:

uhum...

WIE ZOU ER NOU OP ZO"N PARTIJ STEMMEN?

MootjeAmien
06-08-04, 18:36
Geen goed Id :jammer:

Julien
06-08-04, 19:20
tja, waarom niet? Nederland is immers een halve theocratie.

nekam
06-08-04, 21:07
Maakt Nabil eigenlijk kans om in de Tweede Kamer te komen, of verhinderd zijn strafblad dat? Ik dacht eigenlijk dat je van onbesproken gedrag moet zijn om in de volksvertegenwoordiging plaats te mogen nemen.

Maar als hij daar net zo'n grote bek opzet als hier, kunnen we nog wel wat lachen tenminste. :handbang:

Joesoef
07-08-04, 00:05
Het is denk ik jammer dat Cheppig destijds weg is gegaan/ gemoeten bij de AEL. Ik denk dat hij namelijk wel in staat zou geweest zijn om de AEL zich politiek te laten profileren. Niet dat ik er dan om zou stemmen, Cheppig is een te conservatief denker op het gebied van Sharia en Hadith, dat zou een stap terug in de tijd worden met hem aan het roer. Veel Islamitische landen zijn verder in het moderne denken dan dit soort salon moslims.

Het is alleen onmogelijk denk ik om een partij op te richten waar alle Moslims in Nederland zich in kunnen vinden. Bij de huidige Nederlandse partijen is ook geen aansluiting te vinden aangezien dezen de Moslim niet serieus neemt en alleen maar ziet als een soort kiezer trekker met een excuus kandidaat op een verkiesbare plaats (AHA).

Ik zelf blijf nog steeds een groot voorstander van een Theocratie, maar ik weet wel dat deze slechts een utopische gedachten is. Geen mens kan het uitvoeren van de wetten van God benaderen. Ik stem dan voorlopig ook niet op een Islamitische partij, of Marijnissen moet zich laten besnijden en aanschuiven bij het vrijdag gebed. Dan wel.

Ravian
07-08-04, 00:11
Geplaatst door Joesoef
Het is denk ik jammer dat Cheppig destijds weg is gegaan/ gemoeten bij de AEL. Ik denk dat hij namelijk wel in staat zou geweest zijn om de AEL zich politiek te laten profileren. Niet dat ik er dan om zou stemmen, Cheppig is een te conservatief denker op het gebied van Sharia en Hadith, dat zou een stap terug in de tijd worden met hem aan het roer. Veel Islamitische landen zijn verder in het moderne denken dan dit soort salon moslims.



Wat is er dan zo jammer aan dat die beschimmelde bojo Cheppie niet aan profilatie kan doen?
Wat ik zo van hem heb begrepen, is hij niet bepaald representatief voor de bulk van de NL-moslims.
Lijkt me geen zegen om als moslim in NL deze kwaak als luidspreker te hebben. Want dat hij alleen een minuscuul propje fundies vertegenwoordigt, komt dan natuurlijk niet over.

Joesoef
07-08-04, 00:23
Geplaatst door Ravian
Wat is er dan zo jammer aan dat die beschimmelde bojo Cheppie niet aan profilatie kan doen?
Wat ik zo van hem heb begrepen, is hij niet bepaald representatief voor de bulk van de NL-moslims.
Lijkt me geen zegen om als moslim in NL deze kwaak als luidspreker te hebben. Want dat hij alleen een minuscuul propje fundies vertegenwoordigt, komt dan natuurlijk niet over.


Lees nog maar eens goed wat ik al eerder schreef...................

vlegeltje
07-08-04, 00:32
Geplaatst door nekam
Maakt Nabil eigenlijk kans om in de Tweede Kamer te komen, of verhinderd zijn strafblad dat? Ik dacht eigenlijk dat je van onbesproken gedrag moet zijn om in de volksvertegenwoordiging plaats te mogen nemen.


In Belgie kunnen je politieke rechten worden afgenomen, in Nederland geloof ik niet.

In Nederland mag je parlementslid worden als je gelogen hebt om een verblijfsvergunning te krijgen. Zoals met Ayaan Hirsi Ali ;)

Bofko
07-08-04, 11:08
Geplaatst door Joesoef
Geen mens kan het uitvoeren van de wetten van God benaderen.

:duim: Dé essentie. Dit mis ik altijd in fundamentalistische verhalen.

En ik wil het nog wel afzwakken. Misschien zijn er mensen die dat wel kunnen. Maar wat als je praat over grote groepen (politieke partijen), landen, of de hele moslimgemeenschap (de umma).

Gerard074
07-08-04, 13:00
Ik vind dat geloof en de staat altijd gescheiden moeten zijn, zodat er altijd een onafhankelijk overheidsorgaan bestaat, dus ik zal nooit stemmen op welke partij dan ook met een religieus karakter.

Gerard074
07-08-04, 13:01
En in Nederland kan het actief/passief kiesrecht je ook ontnomen worden

nekam
07-08-04, 13:18
Geplaatst door vlegeltje
In Belgie kunnen je politieke rechten worden afgenomen, in Nederland geloof ik niet.

In Nederland mag je parlementslid worden als je gelogen hebt om een verblijfsvergunning te krijgen. Zoals met Ayaan Hirsi Ali ;)
Lulkoek, Abou Jahjah is door een schijnhuwelijk aan zijn verblijfsvergunning gekomen en kan ook gewoon meedoen aan de verkiezingen. Nabil Marmouch zou trouwens ook niet meer gekozen kunnen worden als je het recht om gekozen te worden zou kwijtraken als je een strafblad hebt.

Julien
07-08-04, 13:26
Geplaatst door Gerard074
Ik vind dat geloof en de staat altijd gescheiden moeten zijn, zodat er altijd een onafhankelijk overheidsorgaan bestaat, dus ik zal nooit stemmen op welke partij dan ook met een religieus karakter.

helemaal mee eens. Partijen die zich baseren op een godsdienst moeten verboden worden.