PDA

Bekijk Volledige Versie : occidentalisme



jesse
06-08-04, 10:40
Moest gelijk hieraan denken toen ik de brief van obl las.
(weet iemand of dit echt is?)

Uri Rosenthal

Het nieuwe terrorisme, met het catastrofaal terrorisme als een van zijn bloeddorstige varianten, wil maximaal effect boeken door zoveel mogelijk slachtoffers te maken. We zijn nog maar net de 21ste eeuw binnengetreden en we hebben al een reeks terreuraanslagen van catastrofale proporties achter de rug. De literatuur over de Islamitische catastrofale terreur stemt uitermate somber. Ze laat zien hoe vehement de weerzin tegen het westen in sommige Islamitische kringen is en hoezeer die weerzin terugvoert tot de ideeën van even invloedrijke als obscure denkers uit verschillende, ook niet-Islamitische landen en culturen. Daar lijkt geen kruid tegen gewassen.

De krachtigste en meest verontrustende analyse komt van Ian Buruma en Avishai Margalit in hun boek Occidentalism: The West in the Eyes of Its Enemies. Ze beschrijven trefzeker het anti-Westerse vijandbeeld dat zich in vorige eeuwen ontwikkeld heeft, deels ook in Westerse landen zelf. Dat vijandbeeld noemen zij ‘occidentalisme’ – dus de tegenvoeter van Edward Said’s ‘oriëntalisme’.

Het manifesteert zich in een grondige afkeer van de Westerse rationaliteit, van de mechanische voortbrenging en consumptie van nutteloze producten, van het hedonisme en de zucht naar comfort, van de zielloze leegheid van het economistische bestaan. Dit alles komt samen in de ondeugden van de grote stad waar geldwolven en hoeren de dienst uitmaken.

Vind het zelf een nogal magere samenvatting, maar kon niks beters vinden. Met name het feit dat de haat tegen het westen zich religieus manifesteert , de uitverkorenen versus de duivelaanbidders oftewel arm tegen rijk.

Julien
06-08-04, 10:53
hm occidentalisme vind ik een verkeerd woord, sommige mensen noemen italia al een occidentaal land.

jesse
06-08-04, 11:24
Occator,. een der Latijnsche veldgoden, die over het eggen gesteld was. Occidens,. Lat., het westen; de zonsondergang. Occidentaal. westelijk

occidentalisme is hoe de orient aankijkt tegen het westen.
Of bedoel je dat italie bij de orient hoort?

Tafey Lewis
06-08-04, 12:49
goed boek raadt het iedereen aan. goed beargumenteert en een heldere analyse.

vlegeltje
06-08-04, 13:42
Geplaatst door jesse


Vind het zelf een nogal magere samenvatting, maar kon niks beters vinden.

Hier staat nog een artikel van Anet Bleich

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=104434&highlight=occidentalisme

Ik heb het niet gelezen dat boek, maar om de Japanse keizer, H!tler, Stalin, Mao, Pol Pot, Khomeiny en Osama bin Laden op een hoop te gooien en het dan Occidentalisme te noemen...

Cub
06-08-04, 14:11
Geplaatst door vlegeltje
Hier staat nog een artikel van Anet Bleich

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=104434&highlight=occidentalisme

Ik heb het niet gelezen dat boek, maar om de Japanse keizer, H!tler, Stalin, Mao, Pol Pot, Khomeiny en Osama bin Laden op een hoop te gooien en het dan Occidentalisme te noemen...

Het gaat erom dat deze stromingen belangrijke elementen gemeen hebben met elkaar namelijk: meer aandacht voor de ziel, spiritualiteit, gevoel, het heroische, het eigene, historisch gegroeide, etc.

Trek je dat in extreme vorm door dan krijg je de gevaarlijke stromingen die jij noemde. Maar in milde vorm zit het in het Duitse romanticisme, de gematigde islam, en in de culturen van het verre oosten. Het is een vorm van conservatisme, maar dan zonder die verheerlijking van het bedrijfsleven wat de VS bijvoorbeeld zo hebben.

Het schijnt een erg goed boek te zijn, wil het ook gaan lezen.

En ik moet zeggen: ik mis wel wat van de bovenstaande elementen in de Nederlandse cultuur. Het is wel erg hedonistisch en materialistisch geworden. Zielloos niet, al zeggen sommigen, met name moslims van wel, maar dat ben ik niet met ze eens. Veel Nederlanders bijvoorbeeld zijn op spiritueel onderzoek naar allerlei geloven en oude tradities etc. Alleen gebeurt het zeer individueel, er zijn weinig uitingsvormen. De centrale uitingsvormen zijn helaas de commercie en het hedonisme.