PDA

Bekijk Volledige Versie : K*t Marokkanen : Slachtoffers of daders



Dutchboy
06-08-04, 11:58
Kut Marokkanen: Slachtoffers of daders?

De laatste jaren is er nogal wat commotie geweest rond de integratie van Marokkaanse jongeren. Zij zouden crimineler zijn, samen hopen, niet goed integreren. Al in 2000 werd door Met de opkomst van Pim Fortuijn in de eerste helft van 2002, neemt het taboe werkelijk iets te zeggen af. Nadat Rob Oudkerk de term:”kutmarokkanen” gebruikte in een onderonsje met burgemeester Cohen over een groep jongeren die overlast bezorgden in Amsterdam, en dit werd opgevangen door een microfoon, was de beer helemaal los. Deze situatie is dan iets uit verband gerukt, aangezien het enkel en alleen om het groepje Marokkanen ging dat overlast veroorzaakte. Tegenwoordig echter, wordt het nieuws waar Marokkanen negatief in voor komen, uitvergroot en besproken. De term Marokkaanse jongeren lijkt deze tijden gelijk te staan aan crimineel gedrag.
De grote vraag is dan ook: “Zijn het nou daadwerkelijk allemaal kutmarokkanen, of maken wij de Marokkanen in onze eigen beeldvorming ‘kut’?”
Om deze vraag te kunnen beantwoorden zal eerst dieper op de situatie in moeten gegaan worden. Daarom de volgende deelvragen, die zouden moeten helpen tot een zo objectief en compleet mogelijk antwoord op de hoofdvraag:

• Welke vooroordelen over Marokkaanse jongeren zijn waar en welke niet?

• Waarom neemt de discriminatie jegens Marokkanen toe?

• Wat wordt er tegen deze discriminatie gedaan en wat doet de Nederlandse samenleving eraan om Marokkaanse jongeren op het rechte pad te houden c.q. te krijgen?

Welke vooroordelen over Marokkaanse jongeren zijn waar en welke niet?

Er zijn nogal wat vooroordelen te noemen die betrekking hebben op Marokkaanse jongeren. Zo zou de doorsnee Marokkaanse jongere crimineel zijn, uiterst agressief zijn, door zijn ouders geslagen worden en zijn vriendin laten werken als prostituee. Uiteraard is dit in de trant van:”Alle Friezen zijn boeren” en “Skinheads zijn nazi’s.” Toch is dit uiterst kwetsend en, hoewel gekarikaturiseerd, wordt dit door de algemene opinie als enigszins waar gezien.
Wordt hier nou ongegrond gegeneraliseerd of zit er waarheid in deze vooroordelen?

“Marokkaanse jongeren zijn crimineel en uiterst agressief”

Een vaak gebruikt vooroordeel. De criminaliteit onder Marokkaanse jongeren zou groter zijn, komt vaker in het nieuws, en zorgt voor een uiterst negatieve inslag van bepaalde mensen en groepen. Een voorbeeld hiervan is zichtbaar in ‘De Telegraaf’, waarin prof. Dr. Bob Smalhout op 23 augustus 2003 stelt:

“…Maar bij alle problemen die zo´n multiculturele samenleving nu eenmaal oplevert, komen speciaal Marokkanen toch wel erg veel voor in de berichtgeving over wangedrag en criminaliteit. De vraag is in hoeverre de overheid hier medeschuldig aan is.
Jarenlang heeft die overheid de immigratie vrijwel ongeremd laten doorgaan. Opgezadeld met links-progressieve ideeën over arme mensen die in hun eigen land met de dood, door politieke vervolging of honger zouden worden bedreigd, werden onze grenzen wijd opengezet….”

Hier wordt gesteld dat omdat Marokkaanse jongeren vaker in het nieuws zouden komen, zij ook meteen daadwerkelijk crimineler zouden zijn. Volgens de theorie van de ‘self-fulfilling prophecy’
is dit dus een vicieuze cirkel die gecreëerd wordt. Wat zijn nou de daadwerkelijke cijfers?

Marokkaanse jongeren hebben (samen met Antilliaanse jongeren) een groter aandeel in de criminaliteit dan de jongeren uit andere etnische groepen. Van de verdachten in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar die in 1995 zijn ingestroomd bij de arrondissementsparketten, had 15% een Marokkaanse achtergrond (daarvan is 8% in Marokko geboren en 7% in Nederland). Dat zijn 3137 personen die 11% vormen van de Marokkaanse bevolking in die leeftijdsgroep. Van de totale leeftijdsgroep 12-17 jarigen stroomt 2% wegens een delict in bij de parketten. Daarmee zijn de Marokkaanse jongeren oververtegenwoordigd met een factor 5,6. In de leeftijdsgroep van 18 tot en met 24 jaar stroomden 4570 Marokkaanse verdachten in bij de parketten: 14% van de Marokkaanse bevolking in die leeftijdscategorie. Van de totale groep 18-24 jarigen stroomt 3% in als verdachte bij de parketten. Daarmee is de oververtegenwoordiging van Marokkanen een factor 4,3. In de leeftijdsgroep 25 jaar en ouder stroomden in 1995 4536 verdachten in. Een oververtegenwoordiging met een factor 4,1. […]Uit de gegevens van de arrondissementsparketten blijkt dat in Marokko geboren verdachten in vergelijking met in Nederland geboren verdachten vaak worden verdacht van diefstal door middel van geweld, vermogensdelicten en delicten tegen de Opiumwet.

(Artikel over commune criminaliteit in het overheidsrapport ’Criminaliteit in relatie tot de integratie van etnische minderheden’, 1997, in opdracht van het Ministerie van Justitie en het Ministerie van Binnenlandse Zaken)

Van de ongeveer 62.000 Marokkaanse jongeren zijn er 7707 ooit met de politie in aanraking geweest. Dat is 12,4%
Op een populatie van 224.900 Marokkanen is in totaal 5,44% crimineel (geweest).

Dat is 1 op de 8 jongeren en 1 op de 20 Marokkanen. Naar verloop van tijd neemt het aantal criminele Marokkanen dus sterk af. Een vooroordeel als ‘Marokkaanse jongeren zijn crimineel’ is dus slechts bij 1 op de 8 Marokkaanse jongeren ook daadwerkelijk van toepassing. Dat betekent dat 7 op de 8 Marokkaanse jongeren onheus bejegend zou worden door een dergelijk vooroordeel. Ook het vooroordeel dat Marokkanen uiterst agressief zouden zijn, is er één die met een korreltje zout moet worden genomen. Zoals in het rapport van de overheid te lezen is, is geweld vaker een middel dan een doel.

“Marokkaanse jongeren worden door hun ouders geslagen”

Marokkaanse gezinnen worden doorgaans gekenmerkt door een traditionele scheiding van de seksen en hiërarchische verhoudingen. De vader heeft het gezag, de moeder bemiddelt tussen de vader en de kinderen en er is een duidelijk verschil in opvoeding tussen jongens en meisjes. Om dit gezag te behouden worden Marokkaanse kinderen inderdaad wel eens geslagen. Jongens wordt geleerd dat een man respect moet verdienen door durf te tonen en zich niets door anderen te laten zeggen. De oudere mannen in de familie hebben echter nog wel een belangrijke inbreng.

Dat er ophef wordt gemaakt over het feit dat Marokkaanse jongeren door hun ouders worden geslagen (hoewel dit natuurlijk niet in elk zin gebeurd), is eigenlijk opmerkelijk. Ook in vele westerse landen gebeurt dit, zoals de Franse, de Engelse en de Amerikaanse bijvoorbeeld. Het is een vooroordeel dat waar is, maar dat ten onrechte enkel wordt toegeschreven aan Marokkaanse gezinnen.

“Marokkaanse jongeren zijn loverboys”

Een fenomeen dat de laatste tijd veel in het nieuws is: de zogeheten ‘loverboys’, jongens die hun vriendin als prostituee laten werken. Hierbij komen de Marokkaanse jongens vooral in het nieuws, wat het mogelijk zou maken de stelling om te draaien. De enige aanwijsbare plek die mij bekend is, is Winsum, te Groningen. Van kennissen daar heb ik begrepen dat het hier om Oost-Europese jongeren gaat. Kortom, het zijn niet enkel Marokkanen die zich hier aan bezondigen. Nog sterker, volgens een rapport van het Openbaar ministerie is het vooral drugshandel waarmee de Marokkaanse jeugd zich mee bezighoudt, en is een eventuele oververtegenwoordiging op het gebied van gedwongen prostitutie te verwaarlozen.

Waarom neemt de discriminatie jegens Marokkaanse jongeren toe?

Het is een tendens dat de laatste jaren het racisme toeneemt. Allochtone jongeren worden voor alles en nog wat uitgescholden, op basis van het beeld dat de rest van de bevolking van hen heeft. Dit treft de Marokkanen de laatste tijd nog het meest. Discriminatie en racisme zullen wel nooit helemaal verdwijnen, maar hoe er met Marokkanen wordt omgegaan op het moment, is schrikbarend. Wat zijn nou de redenen dat juist deze groep op het moment de volle laag krijgt, en niet andere etnische bevolkingsgroepen?

Marokkaanse jongeren

Discriminatie heeft altijd een basis. Uitschelden om het uitschelden bestaat, maar is incidenteel. Zoals eerder aangegeven is het stereotype Marokkaanse jongere crimineel, agressief, niet-schoolgaand, en pooier. Dit gaat misschien op voor 0,2% van alle Marokkanen, maar laten dat nou net degene zijn die het nieuws halen, en het daardoor verpesten voor de rest van zijn etnische bevolkingsgroep. Deze trant is al eerder gezien, alleen destijds met Antilianen, en veel minder extreem, want uiteindelijk zijn Antilianen Nederlanders. Jongeren zoeken elkaar vaak op, waardoor er groepen ontstaan. Dit geldt zowel voor autochtone als voor allochtone jongeren. Mensen voelen zich hierdoor bedreigd, als het om ‘eigen’ jeugd gaat, autochtone jeugd dus, is dit gevoel over het algemeen minder sterk.

De media

Veel informatie die men tegenwoordig binnen krijgt is via de media. Aangezien die lang niet altijd zo objectief is als men beweert te zijn, krijgt men een gekleurd beeld van situaties. Pim Fortuijn bijvoorbeeld, kreeg van de media erg veel aandacht, wat één van de redenen is geweest voor zijn succes als lijsttrekker van zijn eigen partij, de LPF.
Negatieve publiciteit is ook publiciteit. Negatieve dingen blijven toch altijd meer hangen. Dus het maakt niet uit als 1 op de 4 berichten over Marokkanen negatief zijn, of 1 op de 15.
Dit zorgt voor een versterking van het stereotype Marokkaan, als die niet door de media is gecreëerd. Dit zorgt echter wel voor reacties als:

“Je mag ze harder benaderen en tegen ze schelden, want dit zijn ze thuis gewend. Als je slaat helpt het ook. Het gebeurt wel eens dat ze heel dreigend doen, maar meestal ben ik dan de eerste die een klap geeft om wat afstand te houden. Ja, ik laat mij door niemand bedreigen. Het is natuurlijk heel vernederend voor hun dat ik als vrouw hun een klap geef. Ik sla niet met mijn vuist. Ik doe het altijd met de vlakke hand, het schrijnt even, het is meer lawaai dan pijn.”(Politievrouw in Volkskrant 20 september 2003, ‘Politiegeweld verdiept kloof Marokkaanse jeugd’)

Zij zal vast niet de enige politieagente zijn die zo’n reactie tentoonspreidt. Zij zal al helemaal niet de enige Nederlandse zijn die zo denkt, met als gevolg dat de conflicten groter zullen worden.

Dutchboy
06-08-04, 11:58
De natuur van de mens

“Een ieder is voortdurend, bewust of onbewust, bezig met onderscheiden, selecteren, ordenen en interpreteren. Blijkbaar behoort het tot de natuur van de mens om grenzen te trekken. Twee ‘natuurlijke’ behoeften spelen hierbij een hoofdrol. Iedereen wil uniek zijn, zich onderscheiden van medeschepselen. Iedereen wil zich echter ook identificeren met anderen, aan die anderen identiek zijn. Het aangeven van verschil houdt dus ook het construeren van overeenkomst in. Uitsluiten gaat altijd samen met invoegen. Iedereen trekt lijnen tussen gelijk en verschillend tussen binnen en buiten, tussen zij en wij, tussen ik en de ander. Dit in- en uitsluiten vormt zowel bron als uitkomst van collectief gedrag. Dit grenzen trekken vindt plaats op grond van allerlei opvattingen over ‘de werkelijkheid’ en de ervaren belangen. Hiermee wordt aan allerlei verschijnselen en gebeurtenissen een plaats toegekend in ‘het universum’.[…]Al naargelang de invloed van bepaalde gebeurtenissen – of die nu van demografische, economische of politieke aard zijn – voert nu eens de ene visie op de werkelijkheid, dan de andere de boventoon. Deze verschuiving is ten dele situationeel gebonden. Zo spelen in onze cultuur op het terrein van economie andere overwegingen de hoofdrol dan op dat van religie. Van essentieel belang in elk geval is het verschil in macht tussen personen of groepen. Een groep kan immers zijn opvatting over de werkelijkheid al dan niet opleggen aan de andere…”

Arie de Ruijter, professor sociale en culturele antropologie Katholieke Universiteit Tilburg (Werken aan ontwikkelingsvraagstukken: Multiculturalisme, 1998)

De mens zit nou eenmaal zo in elkaar als het zit, zoals hierboven is beschreven door Prof. A. de Ruijter. Aangezien hij of zij zijn eigen visie superieur acht, en de politieke correctheid geen must meer is, wat bij Kohnstamm feitelijk is begonnen, verkondigd ieder zijn mening zonder schroom.

Wat wordt er tegen deze discriminatie gedaan en wat doet de Nederlandse samenleving eraan om Marokkaanse jongeren op het rechte pad te houden c.q. te krijgen?

In de vorige deelvraag hebben we de tragiek rond het discrimineren van Marokkaanse jongeren besproken. Wordt er ook iets gedaan om dit tegen te gaan?
Het vermijden van discriminatie zou een belangrijke taak voor de overheid moeten zijn.
Ook zijn er veel instanties bezig met het tegengaan van discriminatie en racisme.

Op de website van de overheid aangaande jeugdcriminaliteit, www.justitie.nl, stond het volgende:

Jeugdcriminaliteit
• ……………………………………………………………………………………
• Spijbelen kan leiden tot jeugdcriminaliteit. Wat gebeurt er om dit te voorkomen?
• Hoe kan de politie herhaling van crimineel gedrag bij jongeren voorkomen?
• Is er een aparte aanpak van criminele Marokkaanse jongeren?
• Is Justitie laagdrempeliger geworden door de Justitie in de buurt kantoren?
• Is er een apart beleid voor grote steden?
• …………………………………………………………………………………….
* Vanwege de grootte van de index is dit slechts de topic in kwestie en de context
Onder de kop jeugdcriminaliteit viel echter niets over discriminatie te vinden, alleen dat er een aparte aanpak is van criminele Marokkaanse jongeren. In plaats van discriminatie te voorkomen, lijkt justitie.nl hier aan mee te doen. Onder deze link is te vinden:
Is er een aparte aanpak van criminele Marokkaanse jongeren?
In 1997 werd door Justitie de Commissie Marokkaanse Jeugd ingesteld. Deze commissie werd gevraagd met een advies te komen voor de aanpak van de problematiek rond Marokkaanse jongeren. De commissie presenteerde in 1998 haar rapport: 'Samen vol vertrouwen de toekomst tegemoet'. Het kabinet onderschrijft de bevindingen in dit rapport. De oplossing van de problematiek kan alleen in nauwe samenwerking met de Marokkaanse gemeenschap worden ontwikkeld. (zie verder volgende bladzijde)
Er is inmiddels een task-force ingesteld, waarin vooraanstaande leden van de Marokkaanse gemeenschap zitting hebben. De task-force wordt ingeschakeld bij situaties waarin de problematiek met Marokkaanse jongeren structurele vormen dreigt aan te nemen.
Er wordt geen reden gegeven waarom er een speciale aanpak is voor Marokkaanse jongeren. Een aparte aanpak is het dus zeker.
Wel zijn er gemeenten die speciale projecten voor Marokkaanse jongeren opzetten, in deze gevallen heeft men speciaal jongerenwerkers aangesteld en gebouwen tot jeugdsoos omgebouwd. Ook exponenten van de Marokkaanse cultuur, zoals de rappers Raymzter en Ali B., proberen een positief beeld van de Marokkaanse jeugd te creëren, en stellen de maatschappelijke discriminatie van de Marokkaanse jeugd door het Nederlandse volk aan de kaak.
Websites als www.maroc.nl en www.mw.nl doen erg hun best het positieve van de Marokkaanse samenleving te laten zien, net zoals dat geldt voor bijvoorbeeld de gemeente Groningen. De serie interviews in De Volkskrant is ook een positief soort beeldvorming.

Conclusie

De hoofdvraag was “Marokkaanse jongeren: Slachtoffer of dader?”. Om deze te kunnen beantwoorden heb ik 3 deelvragen gebruikt, namelijk de volgende:

• Welke vooroordelen over Marokkaanse jongeren zijn waar en welke niet?

• Waarom neemt de discriminatie ten opzichte van Marokkanen toe?

• Wat wordt er tegen deze discriminatie gedaan en wat doet de Nederlandse samenleving eraan om Marokkaanse jongeren op het rechte pad te houden c.q. te krijgen?

De eerste vraag behelsde vooral het criminele gedrag dat wordt toegeschreven aan Marokkaanse jongeren. Het percentage criminele jongeren deed mij wel schrikken, namelijk 12,4 procent, oftewel 1 op de 8. Toch vind ik dan nog steeds dat ten opzichte van dit vooroordeel de jeugd onheus wordt bejegend, aangezien het wel betekend dat 77,6%, oftewel 7 op de 8 Marokkaanse jongeren onterecht als crimineel wordt gezien. Zoals altijd is het een minderheid die de rest van haar groep in een kwaad daglicht stelt. Ook vind ik dat deze cijfers enigszins gerelativeerd moeten worden, met het oog op de manier dat het Marokkaanse volk zich hier heeft gesetteld. Zij werden hier als gastarbeiders naar toe gehaald, in de veronderstelling later weer terug te gaan naar Marokko. Dan is het logisch dat men niet volledig integreert en zich er niet volledig voor inzet. Ook is het zo dat de Marokkaanse mensen die naar Nederland zijn geëmigreerd, niet de mensen waren die in Marokko ook kans hadden op een gedegen opleiding. Het is zo dat het toch de minder of niet opgeleide mensen waren die in Nederland gingen werken. Eigenlijk is de criminaliteit onder de Marokkaanse jeugd pas goed vergelijkbaar met de Nederlandse als men deze vergelijkt met autochtone jeugd in hetzelfde soort situatie. Het lijkt mij namelijk tamelijk logisch dat het percentage criminelen bij een groep jongeren uit Wassenaar lager ligt dan dat van een groep jongeren uit Spangen. Dit mag misschien wel een hele extreme vergelijking zijn, maar dit is om duidelijk te maken dat de situatie van een jongere bepalend is voor het verdere verloop van zijn jeugd.

Bij de tweede vraag blijkt dat de autochtone bevolking haar politieke correctheid aan het verliezen is en dat voornamelijk de Marokkaanse jongeren daar het slachtoffer van dreigen te worden. Zoals Arie de Ruijter al aangeeft: ‘Het zit in de aard van het beestje’. Ook is duidelijk hoe en waarom de verhoudingen tussen de politie en de Marokkaanse jeugd verscherpen. Ik vind dat de voorlichting tegenover politie-eenheden over etnische minderheden beter moet worden dan wat nu het geval is, want wat te lezen is in het artikel”Volkskrant 20 september 2003, ‘Politiegeweld verdiept kloof Marokkaanse jeugd’” is volstrekt idioot.

Wat er tegen discriminatie wordt gedaan, is mij bitter tegengevallen. In zekere zin doen zowel de media als de overheid er zelfs aan mee, ben ik geneigd te zeggen. Dingen als ‘Ede laat Marokkaanse jongeren over aan politie en OM’, zoals is te lezen op www.om.nl, de officiële site van het Openbaar Ministerie, roepen bij mij vraagtekens op. Hoort daar niet te staan ‘Criminele Marokkaanse jongeren’? En moet er dan persé Marokkaanse jongeren staan? Als Nederlandse jongeren iets doen, staat er toch ook niet ‘Criminele Nederlandse jongeren’?

Als antwoord op de hoofdvraag moet ik uiteindelijk antwoorden dat de Marokkaanse jongeren meer slachtoffer dan dader zijn in deze samenleving, ook omdat cultuurverschillen waar Marokkaanse jongeren niet goed mee omgaan niet aan hun te wijten is, maar simpelweg aan de regering ten tijde van de instroom van 1e generatie Marokkaanse gastarbeiders, die op geen enkele manier zijn voorbereid op een langer verblijf in Nederland dan verwacht. De manier waarop de overheid hier mee omgaat vind ik erg bedroevend, hoewel er natuurlijk positieve uitzonderingen zijn, zoals de gemeente Groningen. Burgemeester Jacques Wallage stelt zijn vragen bij de negatieve berichtgeving betreffende Marokkaanse jongeren en is erg betrokken bij deze zaak. Dat dit mijn burgemeester is, doet mij dan weer enigszins goed.

Ook de media stelt mij enigszins teleur, hier zijn echter ook weer positieve uitzonderingen. De Volkskrant heeft een tijd een serie interviews met allochtone mensen gepubliceerd waar niets op aan te merken is, zodat goed te zien is dat eenzijdige, negatieve berichtgeving onterecht is. Hetzelfde geldt voor het NRC Handelsblad, die de berichtgeving zo objectief mogelijk houdt. Dat de sensatiekranten veelal negatief bericht doet, is aan de ene kant logisch, omdat de massa dat nou eenmaal graag ziet, aan de andere kant vind ik echter dat het niet terecht is, omdat je op die manier ook hele kranten over de Nederlandse bevolking kan volschrijven. Dat gebeurt echter niet.
Anoniem ingestuurd.

http://huiswerk.scholieren.com/werkstukken/verslag.php?verslagid=19906

julliewij
06-08-04, 12:37
Geplaatst door Dutchboy
[B]Marokkaanse jongeren hebben (samen met Antilliaanse jongeren) een groter aandeel in de criminaliteit dan de jongeren uit andere etnische groepen. Van de verdachten in de leeftijd van 12 tot en met 17 jaar die in 1995 zijn ingestroomd bij de arrondissementsparketten, had 15% een Marokkaanse achtergrond (daarvan is 8% in Marokko geboren en 7% in Nederland). Dat zijn 3137 personen die 11% vormen van de Marokkaanse bevolking in die leeftijdsgroep. Van de totale leeftijdsgroep 12-17 jarigen stroomt 2% wegens een delict in bij de parketten. Daarmee zijn de Marokkaanse jongeren oververtegenwoordigd met een factor 5,6. In de leeftijdsgroep van 18 tot en met 24 jaar stroomden 4570 Marokkaanse verdachten in bij de parketten: 14% van de Marokkaanse bevolking in die leeftijdscategorie. Van de totale groep 18-24 jarigen stroomt 3% in als verdachte bij de parketten. Daarmee is de oververtegenwoordiging van Marokkanen een factor 4,3. In de leeftijdsgroep 25 jaar en ouder stroomden in 1995 4536 verdachten in. Een oververtegenwoordiging met een factor 4,1. […]Uit de gegevens van de arrondissementsparketten blijkt dat in Marokko geboren verdachten in vergelijking met in Nederland geboren verdachten vaak worden verdacht van diefstal door middel van geweld, vermogensdelicten en delicten tegen de Opiumwet.

(Artikel over commune criminaliteit in het overheidsrapport ’Criminaliteit in relatie tot de integratie van etnische minderheden’, 1997, in opdracht van het Ministerie van Justitie en het Ministerie van Binnenlandse Zaken)

Van de ongeveer 62.000 Marokkaanse jongeren zijn er 7707 ooit met de politie in aanraking geweest. Dat is 12,4%
Op een populatie van 224.900 Marokkanen is in totaal 5,44% crimineel (geweest).

Dat is 1 op de 8 jongeren en 1 op de 20 Marokkanen. Naar verloop van tijd neemt het aantal criminele Marokkanen dus sterk af. Een vooroordeel als ‘Marokkaanse jongeren zijn crimineel’ is dus slechts bij 1 op de 8 Marokkaanse jongeren ook daadwerkelijk van toepassing. Dat betekent dat 7 op de 8 Marokkaanse jongeren onheus bejegend zou worden door een dergelijk vooroordeel. Ook het vooroordeel dat Marokkanen uiterst agressief zouden zijn, is er één die met een korreltje zout moet worden genomen. Zoals in het rapport van de overheid te lezen is, is geweld vaker een middel dan een doel.

conclusie: het is dus waar. Er zijn procentueel gezien meer criminele marokkaanse jongeren dan criminele autochtonen jongeren.


Ook in vele westerse landen gebeurt dit, zoals de Franse, de Engelse en de Amerikaanse bijvoorbeeld. Het is een vooroordeel dat waar is, maar dat ten onrechte enkel wordt toegeschreven aan Marokkaanse gezinnen.

De rede dat dit vermeld wordt is niet dat het hier gaat om eenvoudig het marokkaantje pesten, maar omdat het waarschijnlijk in Marokkaanse gezinnen procentueel gezien meer voorkomt dan in andere gezinnen. Natuurlijk komt huiselijk geweld voor in alle bevolkingsgroepen, maar misschien blijkt uit onderzoek dat huiselijk geweld in Marokkaanse gezinnen meer voor komt (zie de blijf van mijn lijf huizen die vol zitten met marokkaanse vrouwen)


“Marokkaanse jongeren zijn loverboys”

Een fenomeen dat de laatste tijd veel in het nieuws is: de zogeheten ‘loverboys’, jongens die hun vriendin als prostituee laten werken. Hierbij komen de Marokkaanse jongens vooral in het nieuws, wat het mogelijk zou maken de stelling om te draaien. De enige aanwijsbare plek die mij bekend is, is Winsum, te Groningen. Van kennissen daar heb ik begrepen dat het hier om Oost-Europese jongeren gaat. Kortom, het zijn niet enkel Marokkanen die zich hier aan bezondigen. Nog sterker, volgens een rapport van het Openbaar ministerie is het vooral drugshandel waarmee de Marokkaanse jeugd zich mee bezighoudt, en is een eventuele oververtegenwoordiging op het gebied van gedwongen prostitutie te verwaarlozen.

Het zijn inderdaad niet enkel de marokkanen, maar zoals ik hierboven al uitlegde, zijn er procentueel gezien waarschijnlijk meer marokkaanse loverboys dan autochtone of oost-europese.

Waarom neemt de discriminatie jegens Marokkaanse jongeren toe?

Het is een tendens dat de laatste jaren het racisme toeneemt. Allochtone jongeren worden voor alles en nog wat uitgescholden, op basis van het beeld dat de rest van de bevolking van hen heeft. Dit treft de Marokkanen de laatste tijd nog het meest. Discriminatie en racisme zullen wel nooit helemaal verdwijnen, maar hoe er met Marokkanen wordt omgegaan op het moment, is schrikbarend. Wat zijn nou de redenen dat juist deze groep op het moment de volle laag krijgt, en niet andere etnische bevolkingsgroepen?

plexus
06-08-04, 12:39
..shit nog steeds niet afgelopen

julliewij
06-08-04, 12:56
Geplaatst door Dutchboy
[B]Wat wordt er tegen deze discriminatie gedaan en wat doet de Nederlandse samenleving eraan om Marokkaanse jongeren op het rechte pad te houden c.q. te krijgen?

Let er wel even op dat er niet alleen discriminatie is van Nederlanders naar Marokkanen, maar net zo goed andersom. Om even een voorbeeld uit de praktijk te geven:
Laatst zat ik in de bus in Amsterdam. Het was 23 uur, de bus was bijna helemaal leeg en er stapt een Marokkaan in die per se naast mij wil komen zitten. Ik was op dat moment in een rothumeur en wilde liever alleen zitten en aangezien de bus bijna helemaal leeg was zei ik : " sorry, ik blijf liever alleen zitten". Dan begint hij dus tegen mij te schelden. Ik wordt uitgemaakt voor vuile racist (de term racisme wordt in bijna alle gevallen nl verkeerd gebruikt) en voor nog meer van dat soort onzin.


Jeugdcriminaliteit
• ……………………………………………………………………………………
• Spijbelen kan leiden tot jeugdcriminaliteit. Wat gebeurt er om dit te voorkomen?
• Hoe kan de politie herhaling van crimineel gedrag bij jongeren voorkomen?
• Is er een aparte aanpak van criminele Marokkaanse jongeren?
• Is Justitie laagdrempeliger geworden door de Justitie in de buurt kantoren?
• Is er een apart beleid voor grote steden?
• …………………………………………………………………………………….
* Vanwege de grootte van de index is dit slechts de topic in kwestie en de context
Onder de kop jeugdcriminaliteit viel echter niets over discriminatie te vinden, alleen dat er een aparte aanpak is van criminele Marokkaanse jongeren. In plaats van discriminatie te voorkomen, lijkt justitie.nl hier aan mee te doen. Onder deze link is te vinden:
Is er een aparte aanpak van criminele Marokkaanse jongeren?
In 1997 werd door Justitie de Commissie Marokkaanse Jeugd ingesteld. Deze commissie werd gevraagd met een advies te komen voor de aanpak van de problematiek rond Marokkaanse jongeren. De commissie presenteerde in 1998 haar rapport: 'Samen vol vertrouwen de toekomst tegemoet'. Het kabinet onderschrijft de bevindingen in dit rapport. De oplossing van de problematiek kan alleen in nauwe samenwerking met de Marokkaanse gemeenschap worden ontwikkeld. (zie verder volgende bladzijde)
Er is inmiddels een task-force ingesteld, waarin vooraanstaande leden van de Marokkaanse gemeenschap zitting hebben. De task-force wordt ingeschakeld bij situaties waarin de problematiek met Marokkaanse jongeren structurele vormen dreigt aan te nemen.
Er wordt geen reden gegeven waarom er een speciale aanpak is voor Marokkaanse jongeren. Een aparte aanpak is het dus zeker.
Wel zijn er gemeenten die speciale projecten voor Marokkaanse jongeren opzetten, in deze gevallen heeft men speciaal jongerenwerkers aangesteld en gebouwen tot jeugdsoos omgebouwd. Ook exponenten van de Marokkaanse cultuur, zoals de rappers Raymzter en Ali B., proberen een positief beeld van de Marokkaanse jeugd te creëren, en stellen de maatschappelijke discriminatie van de Marokkaanse jeugd door het Nederlandse volk aan de kaak.
Websites als www.maroc.nl en www.mw.nl doen erg hun best het positieve van de Marokkaanse samenleving te laten zien, net zoals dat geldt voor bijvoorbeeld de gemeente Groningen. De serie interviews in De Volkskrant is ook een positief soort beeldvorming.

Ook hier gaat het bij de aparte aanpak van marokkaanse jongeren niet om marokkaantje pesten. In de deelvraag die jij stelt wordt ook niet gevraagd om een waarom, dat zet je er in je antwoord zelf even bij. Blijf bij het onderwerp. De aanpak die normaal gesproken bij criminele jongeren wordt gebruikt blijkt dus bij marokkaanse jongeren slechter te werken als bij jongeren uit andere bevolkingsgroepen. Er moet dus overgegaan worden op een andere aanpak. Dat er nog steeds mensen zijn die denken dat het gaat om marokkaantje pesten, dat is gewoonweg kortzichtig. Ze hebben wel betere dingen te doen en als het niet noodzakelijk was, hebben ze wel andere posten waar ze al het geld wat erin gestoken wordt nog kunnen besteden. Ze doen dit niet voor niets!


Zij werden hier als gastarbeiders naar toe gehaald, in de veronderstelling later weer terug te gaan naar Marokko. Dan is het logisch dat men niet volledig integreert en zich er niet volledig voor inzet. Ook is het zo dat de Marokkaanse mensen die naar Nederland zijn geëmigreerd, niet de mensen waren die in Marokko ook kans hadden op een gedegen opleiding. Het is zo dat het toch de minder of niet opgeleide mensen waren die in Nederland gingen werken.

De Marokkanen die hier kwamen als gastarbeider, die waren niet verplicht om hier te komen! Ze werden niet gedwongen ofzo, ze kwamen vrijwillig! Ze hoefden hier na afloop niet te blijven. Ze hadden net zo goed terug kunnen gaan, maar dat hebben de meesten niet gedaan. Dus dat geen mogelijkheid tot volledige integratie gezever is volledige flauwekul.


Als antwoord op de hoofdvraag moet ik uiteindelijk antwoorden dat de Marokkaanse jongeren meer slachtoffer dan dader zijn in deze samenleving, ook omdat cultuurverschillen waar Marokkaanse jongeren niet goed mee omgaan niet aan hun te wijten is, maar simpelweg aan de regering ten tijde van de instroom van 1e generatie Marokkaanse gastarbeiders, die op geen enkele manier zijn voorbereid op een langer verblijf in Nederland dan verwacht. De manier waarop de overheid hier mee omgaat vind ik erg bedroevend, hoewel er natuurlijk positieve uitzonderingen zijn, zoals de gemeente Groningen.

Zie mijn antwoord hierboven. Men was niet verplicht om te blijven en had best kunnen integreren. Het is inderdaad ook een beetje de schuld van het beleid van de Nederlandse regering, maar daar kun je lang niet alles op afschuiven. We zijn nu twee generaties verder en de jongeren van nu hadden, als ze dat gewild hadden, zonder problemen kunnen integreren.

observer
06-08-04, 16:21
Dat is 1 op de 8 jongeren en 1 op de 20 Marokkanen. Naar verloop van tijd neemt het aantal criminele Marokkanen dus sterk af. lijkt me anders om als onder de "ouderen 1 op 20 is en onder de jongeren 1 op 8 dan zal naarmate ze ouder worden het 1e % stijgen

tenzij een groot deel stopt met crimineel gedrag natuurlijk

zo niet dat zal dus over een x tijd 1 op de 8 ouderen crimineel zijn

als bijkomende zaak is het feit dat wie in een criminele omgeving opgroeit een grotere kans heeft om zelf ook die kant optegaan

DEMOcraat
06-08-04, 17:27
1= het is me opgevallen dat er geen cijfers zijn die omtrent het aantal marokkaanse daders aangeeft die illegaal in nederland zijn.en uit eigen omgeving moet ik wel bij zeggen dat meer dan de helft van misdrijfen door illegalen gepleegt worden terwijl de politie hun na de arrestatie altijd vrijlaat.

2=bij elke onderzoek tussen autochtoonen en allochtoonen wordt geen onderscheid gemaakt tussen de sociale positie waarin ze zich bevinden.
iedereen weet onderhand wel dat de meeste misdrijfen die de dagbladen halen gepleegt worden door laaggeschoolden,minder bedeelden,slecht gehuisvest,en slechte toekomst beeld hebben.een kind van een of andere topman kun je niet vergelijken met iemand die een minimum uitkeering heeft.

ik hecht weinige waarde aan al die onderzoeken die een bevolkingsgroep als een geheel nemen.

Hylke
06-08-04, 17:56
Maar waarom zijn nu juist de Marokkanen als groep de pispaal?

MootjeAmien
06-08-04, 18:22
Who' cares? :moe:

assassijn
06-08-04, 18:35
Het is soms ook nooit goed.Of je bent een criminele kut-Marokkaan,of je bent een potentiele terrorist.Enkele weken geleden stond er een stukje in de Volkskrant dat de potentiele terroristen goed geintegreerde Marokkanen zijn,die een gewone baan hebben,de huur betalen enz. enz.
Islamitische vrouwen die er voor kiezen een hoofddoek te dragen zijn achterlijk en rare "wezens"(volgens hare schoonheid Ebru Umar).Marokkaanse ouders zijn achterlijk omdat ze hun kinderen niet weten op te voeden.Marokkaanse ouderen zijn ook crimineel omdat ze onterecht een uitkering ontvangen.Dan hebben we nog de zuigelingen die overblijven...effe een "onderzoekje" afwachten waarin wordt beweerd dat deze meer huilen of agresiever zijn dan autochtone zuigelingen.

Maar we mogen niet klagen over deze uitspraken...we moeten immers zelfkritiek durfen hebben.

Laat ze lekker schrijven wat ze willen...vind het alleen vermakelijk...en zielig.

Jantien
06-08-04, 18:39
Geplaatst door assassijn
Het is soms ook nooit goed.Of je bent een criminele kut-Marokkaan,of je bent een potentiele terrorist.Enkele weken geleden stond er een stukje in de Volkskrant dat de potentiele terroristen goed geintegreerde Marokkanen zijn,die een gewone baan hebben,de huur betalen enz. enz.
Islamitische vrouwen die er voor kiezen een hoofddoek te dragen zijn achterlijk en rare "wezens"(volgens hare schoonheid Ebru Umar).Marokkaanse ouders zijn achterlijk omdat ze hun kinderen niet weten op te voeden.Marokkaanse ouderen zijn ook crimineel omdat ze onterecht een uitkering ontvangen.Dan hebben we nog de zuigelingen die overblijven...effe een "onderzoekje" afwachten waarin wordt beweerd dat deze meer huilen of agresiever zijn dan autochtone zuigelingen.

Maar we mogen niet klagen over deze uitspraken...we moeten immers zelfkritiek durfen hebben.

Laat ze lekker schrijven wat ze willen...vind het alleen vermakelijk...en zielig.
Je zou natuurlijk ook eens wat tegen al die misstanden kunnen gaan doen en ervoor zorgen dat Marokkanen niet meer aan top gaan in de criminaliteits of uitkerings statistieken. De jongens beter opvoeden zodat ze zich niet meer overal misdragen en in de krant komen omdat ze weer eens een zwembad op stelten hebben gezet of een strandtent kort en klein geslagen. En de meisjes juist wat meer vrijheid zodat ze niet massaal in blijf van mn lijf huizen terecht komen.

Tis maar een idee, maar het is natuurlijk makkelijker om in de slachtofferrol te kruipen.

Orakel
06-08-04, 18:43
Geplaatst door Jantien
Je zou natuurlijk ook eens wat tegen al die misstanden kunnen gaan doen
Tis maar een idee, maar het is natuurlijk makkelijker om in de slachtofferrol te kruipen.

Dat koloniale krijg je d'r bij jullie ook niet uit hé?
Wat onderneemt uwe verhevenheid zoal op maatschappij-opbouwend vlak?

Valt me steeds vaker op dat mensen die zeiken over het vermeende slachtofferschap van Marokkanen zichzelf asl zodanig gedragen.
Lijkt een beetje op het Stockholmsyndroom, maar dan anders.

Orakel
06-08-04, 18:46
Geplaatst door assassijn
.Dan hebben we nog de zuigelingen die overblijven...effe een "onderzoekje" afwachten waarin wordt beweerd dat deze meer huilen of agresiever zijn dan autochtone zuigelingen.


Nee hoor, dat onderzoek is er al. Uit onderzoek van Martin Gaus is namelijk gebleken dat die neef-nicht-relaties allerlei genetisch-biologische defecten opleveren en dat uit zich op latere leeftijd in een sleepend loopje en een leep accent, weetjuh.

Orakel
06-08-04, 18:48
Geplaatst door julliewij
maar omdat het waarschijnlijk in Marokkaanse gezinnen procentueel gezien meer voorkomt dan in andere gezinnen. Natuurlijk komt huiselijk geweld voor in alle bevolkingsgroepen, maar misschien blijkt uit onderzoek dat huiselijk geweld in Marokkaanse gezinnen meer voor komt (zie de blijf van mijn lijf huizen die vol zitten met marokkaanse vrouwen)


Isnie het geval. Ff los van de ernst van de problematiek die deze vrouwen ervaren, zijn zij percentueel niet oververtegenwoordigd.
Verders zijn absolute aantallen interessanter en die schetsen een ander beeld, ook bij criminele jongeren.
Vraag maar aan Isaac.

assassijn
06-08-04, 18:57
Geplaatst door Jantien
Je zou natuurlijk ook eens wat tegen al die misstanden kunnen gaan doen en ervoor zorgen dat Marokkanen niet meer aan top gaan in de criminaliteits of uitkerings statistieken. De jongens beter opvoeden zodat ze zich niet meer overal misdragen en in de krant komen omdat ze weer eens een zwembad op stelten hebben gezet of een strandtent kort en klein geslagen. En de meisjes juist wat meer vrijheid zodat ze niet massaal in blijf van mn lijf huizen terecht komen.

Tis maar een idee, maar het is natuurlijk makkelijker om in de slachtofferrol te kruipen.

Jij begrijpt hte verhaal niet helemaal volgens mij.Lees:wat je ook doet het is nooit goed.Maar we zijn gelukkig niet de enigen.Belgen zijn immers dom,Fransen zijn arrogant,Antilianen zijn messentrekkers,Turken stinken,Hindustanen en Surinamers zijn lui,Engelsen zijn thee-slurpende mietjes,joden zijn gierig, en ga zo maar door.

Ravian
06-08-04, 18:59
Geplaatst door Jantien
Je zou natuurlijk ook eens wat tegen al die misstanden kunnen gaan doen en ervoor zorgen dat Marokkanen niet meer aan top gaan in de criminaliteits of uitkerings statistieken. De jongens beter opvoeden zodat ze zich niet meer overal misdragen en in de krant komen omdat ze weer eens een zwembad op stelten hebben gezet of een strandtent kort en klein geslagen. En de meisjes juist wat meer vrijheid zodat ze niet massaal in blijf van mn lijf huizen terecht komen.

Tis maar een idee, maar het is natuurlijk makkelijker om in de slachtofferrol te kruipen.

Ga je lekker? :moe:
Stap de kroeg in en neem een neut. Chill.