PDA

Bekijk Volledige Versie : Open brief aan Osama Bin Laden.



Al3arbi
05-08-04, 23:31
Via mail ontvangen. Haselhoef nieuwsbrief.



In naam van God de Barmhartige de Genadevolle



Een open brief aan Osama bin Laden
Salaam alaikoem wa Rahmatoellah wa Barakatoehoe,
(Moge God u werkelijke Vrede, Barmhartigheid en zijn Zegeningen geven)

Geachte heer Osama bin Laden,
Een aantal Nederlanders zullen vanochtend wat verbaasd opgekeken hebben toen zij in hun inbox een mail namens u kregen, een boodschap van u aan het Amerikaanse volk. Een van die Nederlanders was ik en ik wilde u graag bij deze van repliek dienen.

Aangezien u momenteel enigszins slecht bereikbaar bent, zal ik daarnaast uw boodschap, voorzien van mijn commentaar, doen toekomen aan de abonnees op mijn nieuwsbrief. U heeft immers flink wat stof doen opwaaien, ook in Nederland en het lijkt me zinnig dat mijn dierbare landgenoten op basis van uw eigen woorden, een oordeel kunnen vellen over uw visie.

Ik hoop dat u me toestaat dat ik uw brief van kanttekeningen voorzie. Ik kan namelijk helaas niet zeggen het geheel met u eens te zijn.

Uw boodschap van 11 pagina's behoeft een veel uitgebreidere reactie. Omwille van de leesbaarheid, voor u en de vele duizenden ontvangers van dit bericht, zal ik mij beperken tot een aantal punten waar ik graag met u van over gedachten zou willen wisselen.

Wie zijn 'Wij'?
U, Osama Bin Laden, zegt dat u een strijd voert 'namens de Islam en tegen de ongelovigen'.

U zegt dat u opkomt voor de belangen van de moslims in landen die door de 'ongelovigen' verkracht, berooft en vermoord worden.

Maar op basis van welke mandaat maakt U deze claim? Is er een Islamitische consensus? Hebben wereldwijd moslims de gelegenheid gehad om u te kiezen als hun vertegenwoordiger, of als hun voorganger (imam)?

U bent geen leider van het Palestijnse volk, noch een vertegenwoordiger van het Zuid Filippijnse of Somalische volk. U bent geen heerser van het volk in Kasjmir. Voor zover ik weet heeft geen enkele volksvertegenwoordiging de mogelijkheid gehad om u aan te wijzen als de imam van het volk in Tsjetsjenië.

Namens welk volk of welk erkend land spreekt u, handelt u en voert u oorlog? Hoe heeft u het recht verworven om namens dit volk of land te spreken?

Wie zijn 'Jullie'?
U zegt dat u een strijd voert tegen hen die de Islamitische landen bezetten en uitbuiten.
Ik kan mij voorstellen dat u, in uw huidige omstandigheden, een aantal zaken ontgaan die in dit opzicht uiterst relevant zijn. Laat mij u inlichten.

- Het is u wellicht ontgaan dat een belangrijke en groot deel van de westerse wereldbevolking tegen de oorlog in Irak was.

-Het is u misschien ook ontgaan dat velen in het westen, waaronder overlevenden van de Joodse holocaust, gruwelen van de wijze waarop Israël het Palestijnse volk behandelt.

- Het is u wellicht ontgaan dat grote aantallen niet-islamitische intellectuelen zich te weer stellen tegen wat niet anders dan een fascistische politiek genoemd kan worden van de kant van Israël en Amerika. Een politiek die enkel ten doel heeft om de belangen van multinationals veilig te stellen, een politiek die in het conflict tussen Israël en de Palestijnen telkenmale Israël de kans geeft om zich beestachtig te gedragen, in een ongekende arrogantie de oordelen van internationale organisaties zoals de VN en het internationaal Gerechtshof in Den Haag naast zich neer te leggen, kortom een politiek die op schaamteloze wijze het recht van de sterkste lijkt te prediken in het Midden-Oosten.

- Het is u ook wellicht ontgaan dat president Bush niet gekozen is met een meerderheid van stemmen maar dat hij via een frauduleuze samenwerking tussen hooggeplaatste familieleden op topfuncties, die stemmen op Al Gore (zijn tegenkandidaat) ongeldig hebben verklaard, aan het presidentschap is gekomen.

- En waarschijnlijk bent u ook niet op de hoogte dat vele miljoenen Islamitische burgers, gevlucht wegens armoede en - niet te vergeten - politieke vervolging uit zogenaamd Islamitische landen in het Westen een bestaan opgebouwd hebben. Deze moslims hebben in het westen een leefbaar bestaan kunnen opbouwen en leefden, totdat u begon met uw persoonlijke strijd, in vrede samen met hun niet-Islamitische buren.

Jullie is niet jullie en wij is niet wij maar U bent degene die een strijd voert en anderen probeert te overtuigen van het feit dat het een strijd is tussen 'jullie en wij'. U dwingt hen, samen met president Bush, te kiezen. Daarin bent u partner geworden met degene die u waarschijnlijk ziet als uw aartsvijand. Net als hem gaat u uit van het principe: wie niet voor ons is, is tegen ons. Net als hem ziet u mensen als zwart of wit en sluit u uw ogen voor de vele kleuren van mening en identiteit die er op deze aarde mogelijk zijn. Graag wil ik u een alternatief ter overweging geven.

Palestina is ook voor de Joden
U zegt dat de Palestijnen het meeste recht hebben op Palestina. Dat recht hebben zij verspeeld toen zij, zij aan zij samen streden met de Engelsen tegen het Islamitische Kalifaat van het Islamitische rijk van de Osmanen. Door dit verraad te plegen zijn zij mede schuldig geweest aan het ineenstorten van ons Kalifaat en alle ellende die met name vanaf dat moment over de gehele Islamitische wereld is gekomen.

Daarnaast geeft het Palestijnse zelfbestuur met alle corruptie, vriendjes- en familiepolitiek weinig tot geen hoop voor een verandering van de mentaliteit die ten grondslag lag aan dit verraad.

Het zogenaamde 'joden'-probleem is nooit een Islamitisch probleem geweest. In Europa werden door de eeuwen heen joden vervolgd en vermoord, eeuwendurende genocide die zijn afschuwwekkende dieptepunt vond in de gaskamers van nazi-Duitsland. Uit het collectief schuldgevoel dat Europeanen hebben over het verraad dat zij hun medelandgenoten hebben aangedaan, heeft men Israël met gesloten ogen en open beurzen gesteund. In deze schapengedragmentaliteit komt nu langzamerhand een verandering. De Europeanen ontdekken het leed dat Palestijnen en Israëliërs elkaar vica versa aandoen.

In de Islamitische landen hebben de moslims de Joden altijd gastvrij ontvangen. Laat ik als voorbeeld de Koning van Marokko noemen, die weigerde zijn joodse bevolking uit te leveren aan Hitler. Of denk aan het Ottomaanse rijk, waar vele joden heen vluchtten toen zij in Europa vervolgd werden vanwege hun geloof. In alle Islamitische landen zijn monumenten van de godsdienstvrijheid onder Islamitisch bewind te vinden, zoals eeuwenoude synagogen, tempels en kerken.

De profeet Mohammed, vrede zij met hem, gaf de moslims het voorbeeld door te trouwen met een Joodse vrouw. Het is, met andere woorden, een moslim onwaardig om anderen op grond van hun ras of geloof te discrimineren. Hoe kunt u, die claimt te strijden onder de vlag van de profeet, juist dit veronachtzamen? Leren wij niet juist van Mohammed, vrede zij met hem, Joden, Christenen en alle anderen, net als moslims het recht hebben om naar een land te gaan waar zij in veiligheid en vrede kunnen leven?

Dit betekent niet dat Joden het alleenrecht hebben op Palestina. Nee, verre van dat. Op basis van gelijkwaardigheid en terugkeer van alle vluchtelingen en ontheemden, dient er een nieuwe staat gevestigd te worden, waarin men op basis van gelijkwaardigheid politiek bedrijft en niet op basis van het verkiezen van iemand op grond van zijn of haar ras of geloof .

Met uw visie wekt u de indruk dat in Palestina geen plaats zou zijn voor Joden, terwijl juist door de Islam Palestina 1200 jaar lang een bedevaartsoord en verblijfplaats is geworden voor gelovigen, ook van Joodse en Christelijke achtergrond.

Wie is de schuldige?
U geeft aan dat alle ellende en onrecht in de Islamitische wereld zijn oorzaak vindt in het Westen. Hieraan ontleent u uw recht om onschuldige mensen te vermoorden. Maar hoe zit het met de bakshis (corruptie), de immoraliteit in onze 'Islamitische landen'? Veel van uw landgenoten gaan van Saoedi-Arabië op vakantie naar Damascus of andere plekken die makkelijk te bereiken zijn per auto of per vliegtuig om hun lusten naar 'wit-vlees' (voormalig Oostblok-prostituees) te kunnen bevredigen. Er is zoveel ellende die direct veroorzaakt wordt door corruptie, vriendjespolitiek en onkunde dat het wel erg makkelijk is om het Westen van al dit soort leed de schuld te geven.

Jazeker, het westen speelt als zakelijke ondernemers een weinig fraaie rol door in te spelen op de mentaliteit van velen in de Islamitische wereld. Jazeker, het Westen verdeelt de islamitische wereld en weet er zo over te heersen. Maar het zijn moslims die hen maar al te graag de gelegenheid daartoe geven.

Dus wie is schuldig aan de invasie van de multinationals in de Islamitische wereld?

Familie Bin Laden & familie Bush = Carlygroup
Uw familie en de familie Bush zijn belangrijke groot aandeelhouders van het grote - en door uw strijd - zeer succesvolle investeringsmaatschappij in wapens en olie. Wat vindt u ervan dat door uw strijd tegen het westen juist die mensen financieel profiteren, die uw inziens debet zijn aan deplorabele situatie waarin moslims zich in bevinden?

Kan het zijn dat, terwijl het uw intentie is om op te komen voor de moslims, om de branden te blussen die heersen in de wereld, u deze branden juist heeft doen aanwakkeren en deze branden zich hebben uitgebreid?

Kan het zijn dat door uw handelen, waaronder de aanslagen van 11 september of het goedkeuren daarvan, onder de Taliban bij wie u te gast was en die u verboden hebben om acties in het buitenland te ondernemen, duizenden van uw gastheren gedood zijn toen Afghanistan 'bevrijd' werd? Zo 'bevrijd' en 'veilig' is Afghanistan nu, dat ondanks de deelname van een internationale troepenmacht, zelfs de Artsen Zonder Grenzen daar niet meer willen werken. Dank zij u.

Kan het zijn dat door uw handelen, de aanwezigheid van westerse of Russische olie- en wapenmultinationals in de Golf nabij vele heilige Islamitische plaatsen, aan u te danken is?

De toekomst?
Zoals u weet kan men zich niet eens voor 1% beveiligen tegen sabotage en aanslagen. Wat dat betreft is uw bestaan voor veiligheidsdiensten en de wapenhandel een zegening.

Maar hoe nu verder? Nog meer aanslagen plegen, nog meer vaders en moeders van kinderen en zonen en dochters van ouders vermoorden opdat westerse regeringen zich terugtrekken uit Islamitische landen? En dan, stel dat u slaagt. Denkt u dan dat de volgende dag alles beter is geworden?

Denk aan de dag dat Mudjahideen mede dankzij u en uw samenwerking met de CIA, de Russen in Afghanistan overwonnen, een gebeurtenis waardoor uiteindelijk de VS als enige supermacht overbleef. Was er toen vrede in Afghanistan?

Denkt u werkelijk dat het beter gaat met de Islamitische landen als daar geen 'ongelovigen' daar meer zijn? Ik denk dat u dat fout, zeer fout inschat.

Als u werkelijk zou willen bijdragen aan vrede in de Islamitische landen, dan zou u kunnen beginnen bij uw familie en uw zakenrelaties. Investeer al het geld en olie dat opgepompt wordt in eigen landen en plaatselijke economieën. De economie van het Midden-Oosten met al haar olie is net zo groot als die van Spanje, een van de armere landen van de Europese Unie.

U zou met uw zakenpartners in plaats van de olie af te rekenen in dollars voorlopig kunnen overschakelen op de euro, in afwachting van een internationaal erkende valuta voor een nog op te richten Islamitische unie.

Als u zich hiervoor zou inzetten om te wedijveren in het doen van Goede Werken door het oprichten van deze Unie, dan zou u werkelijk iets veranderen aan de conditie van de Islamitische landen. U zou geen rokende puinhopen in andermans land creëren, maar een erfenis voor de kinderen in uw eigen land achterlaten.

Wat u nu doet werkt averechts en brengt de Internationale gemeenschap nog meer schade toe. In de naam van onze Heer die u en mij geschapen heeft en naar wie wij zullen terugkeren, vraag ik u het geweld te beëindigen.

De profeet Mohammed, vrede zij met hem, emigreerde en sloot een Hudna(wapenstilstand) af met zijn tegenstanders. Gedurende deze tijd kwam de Islamitische gemeenschap in Medina tot bloei en ontwikkelde zich tot een samenleving waar iedereen respect voor had.

In mijn nederige opinie van eenvoudige moslim die leeft in een van de kleinste landen op deze aarde, is het tijd om de wapens neer te leggen. Het is tijd dat de Islamitische gemeenschap zich bewust wordt dat het verval waarin zij verkeert, slechts opgelost kan worden als zij het gevecht met zichzelf aandurft. Een gevecht niet met wapens, maar met oprechte daden. Een gevecht tussen hen die slechts in wrok naar anderen kunnen kijken en zij die met hoop naar zichzelf durven kijken.

Moge God u en mij vergeven voor het onrecht en leed dat wij anderen hebben aangedaan. Moge de Heer van het Oosten en het Westen de harten van de dochters van Adam en de zonen van Eva, laten verlangen naar Vrede en Voorspoed voor allen. En kracht geven aan onze handen en voeten om uit Liefde voor Hem en voor elkaar, hiervoor te werken.

Abdullah Haselhoef,

publicist

A. Haselhoef
06-08-04, 01:04
Bedankt voor het plaatsen.

Je broeder :)

850
06-08-04, 01:08
:denk:
Had die brief niet beter in het arabisch geschreven kunnen worden?

Simon
06-08-04, 08:26
Ontroerende brief waarin veel waars staat. Er zal wel veel uit gegraaid gaan worden door mensen die er iets van hun gading in vinden. Maar het is juist de gehele tekst die het zo mooi maakt.

Ron Haleber
06-08-04, 09:29
Abdullah op zn best... Maar toch - net als vroeger - wel erg wereldvreemd met zijn strategische alternatieven gericht aan Strateeg nummer 1 tegen de Amerikaanse Suprematie...

Het oprichten van een vage Islamitische Unie en de euro klinken toch weinig overtuigend tegenover de heer OBL en zn bewonderaars... Op deze manier blijft hij hun woordvoerder zonder meer...

Tegenover iemand als OBL zou je toch veel meer een werkbaar alternatief tegenover terrorisme moeten aanbieden.

Je kunt de wereldproblemen op het niveau van OBL echt niet met een ijsje, wat snoepjes en een kindermenu van MacDonalds afkopen...

Een duidelijke keiharde politieke strategie van de Arabische & Islamitische landen en met name de OPEC zou geformuleerd moeten worden... Dan pas wordt het interessant...

Wereldvreemd idealisme heeft geen enkel vat op de aanhangers en bewonderaars van OBL - laat staan op hemzelf...

sienia
06-08-04, 09:36
Een hele verademing, een heerlijk verfrissend geluid, maakt even niet uit of het kinderlijk naief is. ;)

Ron Haleber
06-08-04, 09:51
Geplaatst door sienia
Een hele verademing, een heerlijk verfrissend geluid, maakt even niet uit of het kinderlijk naief is. ;)

Zou het met je eens zijn als het voor de lezers van zijn nieuwsbrief is bestemd.

Maar als de RTL of Tros hem vandaag vraagt, komt hij er meteen op tv mee voor de dag als (weliswaar ongevraagd en ongewild) Woordvoerder van de Moslims in Nederland...

En ik denk niet dat ze dat nou zo leuk vinden... :fplet:

Simon
06-08-04, 10:06
Geplaatst door Ron Haleber
Maar als de RTL of Tros hem vandaag vraagt, komt hij er meteen op tv mee voor de dag als (weliswaar ongevraagd en ongewild) Woordvoerder van de Moslims in Nederland...

En ik denk niet dat ze dat nou zo leuk vinden... :fplet:

Dat is een beetje flauw. Hij is indertijd nadrukkelijk door groepen moslims als hun woordvoerder naar voren geschoven. Toen hij door bepaalde uitspraken in opspraak geraakte hebben ze hem als een baksteen laten vallen. En nu is Abdullah de eerste die altijd nadrukkelijk aangeeft dat hij geen achterban heeft en voor zichzelf spreekt.

dicksr
06-08-04, 10:13
Geachte heer Haselhoef,

Wij hebben zo onze meningsverschillen en ook in deze brief vind ik daar het een en ander van terug. Maar wat mij treft en aanspreekt is het idealisme.

Naief ? Wellicht.

Maar in die naiviteit ligt ook de waarheid van het kind.

Naar de geest een prachtige open brief.

dicksr

Dutchguy
06-08-04, 10:25
Indrukwekkend stuk tekst. Hier kan ik mij ook volledig in herkennen.

Ghiezzoe
06-08-04, 10:36
Ik heb de brief nog niet inhoudelijk beoordeeld, maar SOEBHANA ALLAH !. Ik had vanochtend nog een vraag hierover onder de andere topic over brief OBL....
Er is nog hoop... Als nu nog meer bijvoorkeur ook de grote geleerde der aarde op het gebied van Islam volgen.

Ron Haleber
06-08-04, 10:47
Geplaatst door Simon
Dat is een beetje flauw. Hij is indertijd nadrukkelijk door groepen moslims als hun woordvoerder naar voren geschoven. Toen hij door bepaalde uitspraken in opspraak geraakte hebben ze hem als een baksteen laten vallen. En nu is Abdullah de eerste die altijd nadrukkelijk aangeeft dat hij geen achterban heeft en voor zichzelf spreekt.


Het is helemaal niet flauw! Je hebt het mis... Bij mijn weten is Abdullah indertijd door geen enkele groep "als hun woordvoerder naar voren geschoven".

Je moet wél eerst lezen wat ik schrijf: ik heb het over "hun weliswaar ongevraagd en ongewild Woordvoerder". :duivel:

De hamvraag aan jou, Simon is dus: denk je nu echt dat Abdullah zou weigeren als hij op de tv gevraagd wordt voor een uitvoerig interview daarover...? Wees eerlijk! :fuckit:

Ron Haleber
06-08-04, 10:53
Simon, ik zie al dat je je de moeite kan besparen om het antwoord te geven...! :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

John Wervenbos
06-08-04, 11:05
Geplaatst door Ron Haleber
Het is helemaal niet flauw! Je hebt het mis... Bij mijn weten is Abdullah indertijd door geen enkele groep "als hun woordvoerder naar voren geschoven".

Haselhoef verklaarde toch in dat programma van Rosenmöller, Spraakmakende Zaken, dat hij op enig moment door een aantal mensen of groeperingen als imam naar voren werd geschoven of als zodanig groen licht kreeg, maar dat is toch wat anders als woordvoerder zijn voor de gehele islamitische gemeenschap in Nederland? Dat laatste heeft hij toch ook nooit beweerd (of wel?) en zoiets kan toch ook helemaal niet?

Ik vind de inhoud van de brief wel interessant. Komt ook oprecht op me over. Denk niet dat hij de illussie heeft dat Bin Laden dit überhaupt lezen zal, gesteld dat Bin Laden echt nog wel leeft, iets wat ik betwijfel. Het stuk is denk ik bedoeld als overwegingsstof voor alle mensen die met deze problematiek te maken hebben.

Abdullah Haselhoef - Spraakmakende Zaken (http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/ikon/spraakmakendezaken/bb.20040720.asf) (Breedband)

Abdullah Haselhoef - Spraakmakende Zaken (http://cgi.omroep.nl/cgi-bin/streams?/tv/ikon/spraakmakendezaken/sb.20040720.asf) (Smalband)

Simon
06-08-04, 12:02
Geplaatst door Ron Haleber
Simon, ik zie al dat je je de moeite kan besparen om het antwoord te geven...! :hihi: :hihi: :hihi: :hihi:

Nou ik zal mij de moeite besparen er verder op in te gaan. Immers , het gaat om de brief.

Ron Haleber
06-08-04, 15:17
Geplaatst door John Wervenbos
Haselhoef verklaarde toch in dat programma van Rosenmöller, Spraakmakende Zaken, dat hij op enig moment door een aantal mensen of groeperingen als imam naar voren werd geschoven of als zodanig groen licht kreeg, maar dat is toch wat anders als woordvoerder zijn voor de gehele islamitische gemeenschap in Nederland? Dat laatste heeft hij toch ook nooit beweerd (of wel?) en zoiets kan toch ook helemaal niet?



John Wervenbos en Simon, niet enkel lezen maar ook luisteren is een kunst.

Abdullah Haselhoef zegt herhaaldelijk dat hij géén achterban had of heeft! Ook dat hij "als ziekenhuispastortje niet het flauwste benul had dat hij die Woordvoerderrol speelde" (dat mag ietwat naïf heten)...

Wel zegt hij daarna zich eraan te ergeren dat "persoonlijke vrienden uit organisaties" die "hem naar voren schoven" hem later lieten vallen... :schrik:

Dat overkomt velen. Wanneer anderen van een organisatie die ik bij de omroep aanbeval, niet wilden, kwam ikzelf boven drijven als lid van zo'n club en moest het woord voeren...

Abdullah Haselhoef lijkt me heel eerlijk op dit punt. Wat verwoede fans als John en Simon hem ook in de mond willen leggen. :loog:



Jammer, ook in deze NVDD-versie voor de rijpere jeugd is het kritisch maar realistisch antwoord van Dutchboy weggevallen!

In de WSDB-versie voor het vmbo is de hele discussie daarover zelfs geschrapt! :stomp:


Het spijt me, maar het lijkt me toch volstrekt onjuist om Abdullah Haselhoef door de mods als een klein kind te laten behandelen...

Haselhoef kan echt wel tegen eerlijke kritiek. :boos:

Simon
06-08-04, 15:25
Dit was toch net nog een TOPPER? Nu is alleen de brief van OBL nog een TOPPER. Rararararara ????

Ron Haleber
06-08-04, 15:36
Geplaatst door Simon
Dit was toch net nog een TOPPER? Nu is alleen de brief van OBL nog een TOPPER. Rararararara ????

Simon, niet brutaal worden hee! :huil2:

De vmbo-versie op WSDB is topper. Hier op NVDD mag je kritisch zijn - zij het net als met alcohol - met mate! :dood:

Jouw posts zijn toch integraal blijven staan - wat klaag je dan? Dat ze nergens meer op slaan dat zul je ff moeten slikken! :fplet:

Dutchguy
06-08-04, 15:38
Geplaatst door Simon
Dit was toch net nog een TOPPER? Nu is alleen de brief van OBL nog een TOPPER. Rararararara ????

Dat mag wat mij betreft dus wel ff andersom!

Simon
06-08-04, 15:45
Geplaatst door Ron Haleber
Simon, niet brutaal worden hee! :huil2:

De vmbo-versie op WSDB is topper. Hier op NVDD mag je kritisch zijn - zij het net als met alcohol - met mate! :dood:

Jouw posts zijn toch integraal blijven staan - wat klaag je dan? Dat ze nergens meer op slaan dat zul je ff moeten slikken! :fplet:

Mijn God, op WSDB staan klonen van mijn bijdragen !!! Er wordt hier steeds meer genetisch gemanipuleerd!!!

Ron Haleber
06-08-04, 15:50
Geplaatst door Simon
Mijn God, op WSDB staan klonen van mijn bijdragen !!! Er wordt hier steeds meer genetisch gemanipuleerd!!!

God er met de haren bijslepen als het over jou klonen gaat, is onjuist Simon! God is tegen het klonen! Ron.

Jantien
06-08-04, 15:52
Geplaatst door Simon
Dit was toch net nog een TOPPER? Nu is alleen de brief van OBL nog een TOPPER. Rararararara ????
Na jouw lange verblijf hier kun je je er toch onmogelijk nog over verbazen waarbij de loyaliteit van de moderators ligt?

Jantien
06-08-04, 15:54
Geplaatst door Ron Haleber
John Wervenbos en Simon, niet enkel lezen maar ook luisteren is een kunst.

Abdullah Haselhoef zegt herhaaldelijk dat hij géén achterban had of heeft! Ook dat hij "als ziekenhuispastortje niet het flauwste benul had dat hij die Woordvoerderrol speelde" (dat mag ietwat naïf heten)...

Wel zegt hij daarna zich eraan te ergeren dat "persoonlijke vrienden uit organisaties" die "hem naar voren schoven" hem later lieten vallen... :schrik:

Dat overkomt velen. Wanneer anderen van een organisatie die ik bij de omroep aanbeval, niet wilden, kwam ikzelf boven drijven als lid van zo'n club en moest het woord voeren...

Abdullah Haselhoef lijkt me heel eerlijk op dit punt. Wat verwoede fans als John en Simon hem ook in de mond willen leggen. :loog:



Jammer, ook in deze NVDD-versie voor de rijpere jeugd is het kritisch maar realistisch antwoord van Dutchboy weggevallen!

In de WSDB-versie voor het vmbo is de hele discussie daarover zelfs geschrapt! :stomp:


Het spijt me, maar het lijkt me toch volstrekt onjuist om Abdullah Haselhoef door de mods als een klein kind te laten behandelen...

Haselhoef kan echt wel tegen eerlijke kritiek. :boos:
Dat ze een opmerking over de media-geilheid van Haselhoef wegcensureren geeft alleen maar dat ze het er zelf mee eens zijn, maar dit liever niet hardop horen zeggen.

Cub
06-08-04, 16:12
Wat een geweldige brief. Heel goed geformuleerd en uitgelegd. Een fantastisch initiatief. Inhoudelijk denk ik er trouwens ook exact zo over.

Maar wat ontzettend cynisch van sommigen hier om meteen te beginnen over naieviteit en media-geilheid. Boor je altijd elk positief initiatief zo de grond in? Schrijf jij dan een brief naar Bin Laden, als je het zo goed weet allemaal.

Verschil is: Abdullah Haselhoef denkt in OPLOSSINGEN. Vooral het gedeelte waar hij schrijft over investeren in de lokale economie is uitstekend. Ik heb nooit begrepen waarom een rijke man, die naar het schijnt zeer intelligent, spiritueel en erudiet is, zijn geld niet besteedt aan het opkrikken van de islamitische wereld, het bestrijden van analfabetisme, etc. Maar dit klinkt echt naief, dat geef ik toe.

Wat dat betreft pakt China zijn vijand, Amerika, slimmer aan; ze kopen gewoon het hele land op.

Simon
06-08-04, 16:28
Geplaatst door Jantien
Na jouw lange verblijf hier kun je je er toch onmogelijk nog over verbazen waarbij de loyaliteit van de moderators ligt?

Nou niet bij OBL. Ik denk dat ze vonden dat deze topic teveel verziekt raakte.

Jantien
06-08-04, 16:30
Geplaatst door Simon
Nou niet bij OBL. Ik denk dat ze vonden dat deze topic teveel verziekt raakte.
Nou, raar dat deze topic dan zogenaamd verziekt is omdat de mediageilheid van Haselhoef ter sprake komt, maar dat die andere gewoon een topper blijft terwijl er opmerkingen in staan over hondjes neuken etc.

850
06-08-04, 16:42
Geplaatst door Cub
Schrijf jij dan een brief naar Bin Laden, als je het zo goed weet allemaal.


Vandaar ook mijn opmerking dat de brief beter in het arabisch geschreven had kunnen worden. Dan had Bin Laden er ook nog wat aan gehad. Nu is het enkel maar een bla bla bla pamflet geworden voor eigen parochie.........

Simon
06-08-04, 16:47
Geplaatst door 850
Vandaar ook mijn opmerking dat de brief beter in het arabisch geschreven had kunnen worden. Dan had Bin Laden er ook nog wat aan gehad. Nu is het enkel maar een bla bla bla pamflet geworden voor eigen parochie.........

Mischien kan die persoon die die brief van OBL vertaald heeft dan ook even omgekeerd ..... die brief van Abdullah vertalen ?

Cub
06-08-04, 16:47
Geplaatst door 850
Vandaar ook mijn opmerking dat de brief beter in het arabisch geschreven had kunnen worden. Dan had Bin Laden er ook nog wat aan gehad. Nu is het enkel maar een bla bla bla pamflet geworden voor eigen parochie.........

Het zal toch dat de brief naar het Arabisch is vertaald en vervolgens is gemaild naar een belangrijke Arabische krant ofzo? Of desnoods in het Engels? Daar ging ik van uit. Anders heeft het inderdaad weinig zin. Beetje zonde van de moeite dan.

Jantien
06-08-04, 16:51
Geplaatst door Simon
Mischien kan die persoon die die brief van OBL vertaald heeft dan ook even omgekeerd ..... die brief van Abdullah vertalen ?
Geloof jij werkelijk dat die brief door OBL is geschreven?

850
06-08-04, 16:56
Geplaatst door Cub
Het zal toch dat de brief naar het Arabisch is vertaald en vervolgens is gemaild naar een belangrijke Arabische krant ofzo? Of desnoods in het Engels? Daar ging ik van uit. Anders heeft het inderdaad weinig zin. Beetje zonde van de moeite dan.

Ik denk het niet. Voorzover ik het begrepen hebt is dit pamflet verstuurd als nieuwsbrief naar degene die erop geabonneerd zijn.

850
06-08-04, 16:58
Geplaatst door Simon
Mischien kan die persoon die die brief van OBL vertaald heeft dan ook even omgekeerd ..... die brief van Abdullah vertalen ?

Goed plan!

Hylke
06-08-04, 17:35
De intentie, en de manier van denken van Haselhoef spreken me aan. Het is tenminste niet doorspekt met de rethoriek van diverse andere moslims die aanhangers van OBL zien als vrijheidsstrijders en verdedigers van de islam.

Orakel
06-08-04, 18:28
Geplaatst door Al3arbi
Via mail ontvangen. Haselhoef nieuwsbrief.

T'barkAllah! :duim:
Erg mooi en dat zou ik nou graag in de zaterdageditie lezen.
Gaat je nieuwsbrief ook naar de dagbladen?


U zegt dat de Palestijnen het meeste recht hebben op Palestina. Dat recht hebben zij verspeeld toen zij, zij aan zij samen streden met de Engelsen tegen het Islamitische Kalifaat van het Islamitische rijk van de Osmanen. Door dit verraad te plegen zijn zij mede schuldig geweest aan het ineenstorten van ons Kalifaat en alle ellende die met name vanaf dat moment over de gehele Islamitische wereld is gekomen.

Dit is werkelijk de eerste keer dat ik in de mo-discussie dit argument hoor. Heel interessant!
Kweet alleen nog niet of het verraad was of lijfsbehoud gezien de expansiedrift van de Osmanen.


De profeet Mohammed, vrede zij met hem, gaf de moslims het voorbeeld door te trouwen met een Joodse vrouw

Nog een oogopener. Welke vrouw was dat? W8, ga wel ff googlen.

Simon
06-08-04, 18:31
Geplaatst door Jantien
Geloof jij werkelijk dat die brief door OBL is geschreven?

Ik zou het werkelijk niet weten. Je kan hem vergelijken met deze brief:

Declaration of War against the Americans Occupying the Land of the Two Holy Places http://www.pbs.org/newshour/terrorism/international/fatwa_1996.html

Zijn oorlogsverklaring aan de VS uit 1996.

Simon
06-08-04, 18:36
Geplaatst door Orakel

Nog een oogopener. Welke vrouw was dat? W8, ga wel ff googlen.

Mohammed was ook nog intiem met een christelijke vrouw genaamd Maryam die hem een zoon met de naam Ibrahîm heeft geschonken. Dus hij was waarlijk oecumenisch.

Orakel
06-08-04, 19:26
Geplaatst door Simon
Dus hij was waarlijk oecumenisch .

Euhh..staat niet op de kaart (http://nl.wikipedia.org/wiki/Religie) ?

sjo
06-08-04, 19:28
Geplaatst door Simon
Mohammed was ook nog intiem met een christelijke vrouw genaamd Maryam die hem een zoon met de naam Ibrahîm heeft geschonken. Dus hij was waarlijk oecumenisch.

Aan intimiteit ontbrak het niet in het leven van Mo vzmh
Die gekte heeft de familie van OBL rechtzinnig nageleefd.

Jalouzie ? Hoezo jalouzie.......

gr.
sjo

Jantien
06-08-04, 20:12
.

A. Haselhoef
06-08-04, 20:13
Geplaatst door Ron Haleber
Het is helemaal niet flauw! Je hebt het mis... Bij mijn weten is Abdullah indertijd door geen enkele groep "als hun woordvoerder naar voren geschoven".

28 oktober 2000 was er een demonstratie in Amsterdam waar toen leuzen als 'hamas hamas alle .... aan ...." geroepen werd.

Het was toen een groot schandaal en alle grote Islamitische organisaties kwamen tezamen in FORUM te Utrecht om een ontmoeting te hebben met vertegenwoordigers en rabbijnen van de Joodse gemeenschap.

De raad van moskeeen in de persoon van Arslan Karagul (geestelijk verzorger in Utrecht en voorzitter van deze raad wat voornamelijk bestaat uit Turkse regeringen (diyanet) moskeeen vroeg mij om namens hen daar aanwezig te zijn.

http://archief.www.ad.nl/artikel?text=haselhoef&SORT=date&ED=ola&PRD=20y&SEC=%2A&SO=%2A&FDOC=41

Na deze conferentie heb ik onderstaand nieuwsbericht rondverstuurd:

http://groups.google.nl/groups?q=haselhoef+joden&hl=nl&lr=&ie=UTF-8&selm=OI19OafQAHA.258%40asd24-aux-005.tis.telfort.net&rnum=1



Ik had toen al moeten begrijpen dat ik daar gebruikt werd omdat men als Islamitische organisaties voortdurend om de hete brij aan het lopen waren en bang waren om hun vingers te verbranden. En daarom een onafhankelijke figuur nodig hadden die tevens journalisten te woord kon staan.

Mijn tweede publieke optreden was namens de UMMON (Unie van Marokkaanse organisaties Nederland) samen met de persoon van Idrissi Boujoufi, na 30 jaar nog steeds secretaris die het wel prettig vond, om buiten het spervuur en vragenvuur te blijven tentijde van de imam el Moumni affaire, waar ik tezamen met de UMMON en tal van andere Islamitische organisaties in Utrecht te gast was bij een ontmoeting met stichting Yusuf en het COC.

Na aanleiding van deze affaire kwamen bij veel Islamitische organisaties verzoeken om sprekers te leveren over homoseksualiteit of gesprekken aan te gaan met journalisten. Ummon en andere organisaties verwezen dan steevast als mij. En gaven zodoende de indruk aan mij en aan journalisten dat wat ik zei, ook door hen gedragen werd.

http://www.haagschecourant.nl/regioportal/HC/1,1478,1553-HaagscheCourant-Voorpagina!!__666474_,00.html

Dan de beroemde koffieochtend met minister van Boxtel, imam el Moumni en 30 Islamitische organisaties. De NMR (De heer Derwisj Maddoe) de organisatie achter NMO Nederlandse moslim omroep had mij expliciet gevraagd om namens hen het woord te voeren bij minister van Boxtel. Dagen hiervoor had ik met vele moslim organisaties rondom te tafel gezeten om een strategie hiervoor uittest.ippelen. Uiteindelijk bleek het niet mogelijk te zijn om een gezamenlijke lijn te trekken. Toen heb ik namens de NMR een eigen persbericht rond gestuurd die breed werd overgenomen door het ANP en vele andere media.

Voor de herdenkingsdienst van 11 september 2001 twijfelde de Raad van Kerken of zij mij zouden vragen of imam van Bommel. Voor de herdenkingsdienst heb ik met van Bommel en andere organisaties mijn speech doorgenomen, aangepast totdat het de tevredenheid van ieder kon dragen.

Tevens was ik bestuurslid van SHIP Stichting Haags Islamitisch Platform (30 haagsche moskeeen) en heb tezamen met Rabbijn Soetendorp en de Haagsche Raad van Kerken de interreligieuse viering op Prinsjesdag voor de Staten-Generaal voorbereid en tevens daar ook gesproken.

http://archief.trouw.nl/artikel?text=haselhoef&SORT=date&ED=ola&SEC=%2A&SO=%2A&PRD=20y&fdoc=69

Al bovengenoemde organisaties hebben stijf hun mond dicht gehouden toen men mijn imamschap en woorvoerderschap betwistte.

Ook bijvoorbeeld het Moslim Informatie Centrum (waar imam van Bommel, de scepter 'formeel' zwaaide heeft meegeholpen om mij een beentje te lichten terwijl juist zij degenen zijn geweest die mijn imamschap formeel hadden bevestigd.

http://www.onlijn.nl/editie/0210/imamverklaring.htm

Conclusie: Ik ben wel degelijk gevraagd om namens diverse Islamitische organisaties het Nederlandse publiek te voorzien van informatie over de Islam. Mijn sterkte, dat ik onafhankelijk was, werd mijn zwakte doordat het de gelegenheid gaf aan elke van bovengenoemde organisaties om zich van mij te distancieren, daar ik geen deel uit maakte van hun organisatie.



Je moet wél eerst lezen wat ik schrijf: ik heb het over "hun weliswaar ongevraagd en ongewild Woordvoerder". :duivel:

De hamvraag aan jou, Simon is dus: denk je nu echt dat Abdullah zou weigeren als hij op de tv gevraagd wordt voor een uitvoerig interview daarover...? Wees eerlijk! :fuckit:

Nee, ik zou niet weigeren. Omdat ik geloof, dat alleen door het gesprek met elkaar aan te gaan, wij een hardere confrontatie met geweld kunnen voorkomen. Dit heeft niets dan ook niets te maken met media.ge.ilheid. Als wel dat je je bewust bent dat God aan ieder een bepaalde gave en talent gegeven heeft, die hij dient aan te wenden ten voordele en ten dienste van de gemeenschap.

Simon
06-08-04, 21:33
Geplaatst door A. Haselhoef

Nee, ik zou niet weigeren.

Ach die arme Ron wordt ook nog wel eens voor een TV programma gevraagd, denk je niet?

nekam
06-08-04, 21:36
Simon, het valt mij op dat jij geen gelegenheid voorbij laat gaan om Haselhoef naar de mond te praten. Zijn jullie kennissen van elkaar of wil je iets van hem? Of bewonder je hem gewoon?

Simon
06-08-04, 21:48
Geplaatst door nekam
Simon, het valt mij op dat jij geen gelegenheid voorbij laat gaan om Haselhoef naar de mond te praten. Zijn jullie kennissen van elkaar of wil je iets van hem? Of bewonder je hem gewoon?

Nou je hebt je pas vandaag hier geregistreerd dus ik denk dat je indruk ook een vooroordeel kan zijn? In ieder geval ken ik Abdullah al enkele jaren van Forums als deze en ik heb ook wel verhitte debatten met hem gevoerd. Dit om je gerust te stellen. Ik ergerde mij vandaag een beetje dat een brief van Abdullah die (ook als je het er niet mee eens bent) echt wel de moeite waard is zo snel reacties oplevert die ik onder de noemer roddel, achterklap en trivia zou willen plaatsen.

850
06-08-04, 22:07
Geplaatst door Simon
Ik ergerde mij vandaag een beetje dat een brief van Abdullah die (ook als je het er niet mee eens bent) echt wel de moeite waard is zo snel reacties oplevert die ik onder de noemer roddel, achterklap en trivia zou willen plaatsen.

:confused: Van wie dan?
Haselhoef krijgt de ene pluim na de andere.....
Er zijn een paar kritische en sarcastische opmerkingen geplaatst (waaronder ikke) maar voor de rest is het allemaal zonnenschijn
Ik erger me juist aan al die positieviteit.
Als een andere prikker de posting geplaatst had dan waren de stoelpoten al lang en breed onder zijn/haar stoel vandaan gezaagd.........

Ron Haleber
07-08-04, 02:00
Geplaatst door Simon
Ach die arme Ron wordt ook nog wel eens voor een TV programma gevraagd, denk je niet?

Wat zit je nu weer voor een onzin uit te kramen...? Ik heb daar helemaal geen behoefte aan want ik zit niet als Abdullah als een spin in het web van allerlei organisaties en daarbij ben ik geeneens moslim.

De enige keren dat ik voor tv kwam was nav de boeken die ik schreef. Maar dan ben je het ook verplicht jegens je uitgever. Verder vroeg men mij wel voor radio-programma's. Maar als bij de NMO nam ik meteen iemand van hier mee - neem Rafiq als voorbeeld... Of zette de oproep van de NMO op dit forum...

Simon had ik in bepaalde gevallen ook willen aanraden, maar die wil geen persoonlijk contact met me opnemen. Het zij zo - basta dus. Met Orakel en Rabiah hetzelfde laken en pak. Farid Achahboun vindt het wel leuk, dus vraag ik hem als het van pas komt...

Ik heb mensen die in bijdragen van de prikers hier geinteresseerd waren geinterviewd en ze jullie laten uitnodigen. Maar er kwam geen enkele respons op. Dus bespaar ik me voortaan de moeite...


Verder heb ikzelf in het huidige verpeste klimaat eigenlijk erg weinig zin in de media want je krijgt dan vaak te maken met vragen vanuit een negatieve instelling van islambashing waar ik van baal. Alles wat je zegt krijgt dan een gekleurde betekenis. Neem de moedige Eddaoudi die kreeg ook alles over zich heen - tot op dit forum!

Dat Abdullah er wel zin in heeft, is op zich prachtig. Maar je ziet - ook hier uit zijn verhaal - op wat een glad ijs je je waagt!

De grote lijn daarvan vertelde ik al in een bericht hiervoor. Mensen uit organisaties zijn vaak erg bang op hun bek te vallen en als er dan iemand is die op een welbespraakte wijze die goed overkomt, wat kan vertellen, dan schuiven ze die naar voren... Maar als er achteraf op de een of andere manier volgens hen later toch iets misgaat, dan laten ze je als een baksteen vallen... Het verhaal van Abdullah spreekt boekdelen!

Op onderdelen is natuurlijk wat af te dingen - zoals het imaamschap. Maar de grote lijn is duidelijk en Abdullah is daar - lijkt me - heel eerlijk over.


Het hangt tenslotte allemaal samen met het feit dat er in Nederland heel weinig kader is dat vanuit de moslimgemeenschap op een moderne en begrijpelijke manier het woord kan voeren. Volgens mij zal het nog behoorlijk lang duren voor daar verandering in komt.

Ron Haleber
07-08-04, 02:01
Geplaatst door 850
:confused: Van wie dan?
Haselhoef krijgt de ene pluim na de andere.....
Er zijn een paar kritische en sarcastische opmerkingen geplaatst (waaronder ikke) maar voor de rest is het allemaal zonnenschijn
Ik erger me juist aan al die positieviteit.
Als een andere prikker de posting geplaatst had dan waren de stoelpoten al lang en breed onder zijn/haar stoel vandaan gezaagd.........

Ik snap ook echt niet wat Simon bezielt. Een forum als dit is er toch juist ook voor bedoeld om serieuze kritiek aan de orde te stellen. Ook ik begon met Haselhoef een pluim op zijn (nu afgewaaide) tulband te steken. Maar voor een gesprek - juist als hij met zoiets de media opgaat, moet je hier toch ook de eventueel zwakke punten kunnen bespreken.

Dan voorkom je juist dat iemand achteraf teleur gesteld raakt. Want de media zijn heus niet mals en confronteren hem net als Eddaoudi met een felle fundamentalist.

Natuurlijk met eentje uit Engeland want daar kunnen ze goed praten - hier zijn het zoals de slimme Bismillaah ons vertelt enkel maar baardapen die ongelovigen verdoemen en verder wat onbegrijpelijks in hun baard mompelen... Neem Bil@l...

Bismillaah: "Daarom heb ik het ook niet op die 'Fiessabielielah' baardmannen die moskees afgaan en buurthuizen om zogenaamd de Islam te verkondigen, waarbij hun woord de enige weg is. En als je ze vraagt of ze werken dan krijg je als antwoord 'nee, in de sociale dienst'. De blinden!!!". Daar heb ik niets aan toe te voegen...

Ron Haleber
07-08-04, 13:00
Door het Topper-aan / Topper-af / Topper-weer 's- aan /PLUS/ Censuur-aan / Censuur-uit van dit topic raakt de discussie wel heel erg verbrokkeld. :auw:

Daarom hier - speciaal voor Haselhoef - nog ff het voorafgaande:



Geplaatst door nekam
Eigenlijk moeten we zorgen dat Haselhoef en Haleber een beetje verbroederen, ze hebben hun narcisme in elk geval met elkaar gemeen. Misschien kunnen ze samen in een praatprogramma?


Geplaatst door Ron Haleber
Lijkt me een goed idee. We kunnen elkaar goed aanvullen - een derde debater erbij te vragen, wordt dan volstrekt overbodig want we gaan toch altijd recht tegen elkaar in... :D

En als we van elkaar merken dat één van ons de mist ingaat, kunnen we elkaar onder tafel ff stevig tegen de schenen schoppen! :wow:





Geplaatst door Ron Haleber
Simon, die brief van Haselhoef is al topper op het WSDB...!

Als lid van de Haselhoef-fanclub kunnen jullie als zijn groupies er toch nog wel ééntje over hem maken!

Stof genoeg!


Geplaatst door Simon
Niet zo jaloers Ron. Jij wordt ook nog wel eens door een actualiteitenrubriek gebeld om je mening te geven.


Geplaatst door Ron Haleber
Ik sta niet meer in het telefoonboek want ik kreeg er dagwerk aan - vooral lokale kranten als 'De Barnevelder' hingen uren aan de lijn om me uit te horen, wilden daarna nog een middaglang op de koffie komen... Enkel de NMO heeft nog mijn nummer - maar met die boys heb ik dan ook een heel goede verstandhouding...


Verder krabben de media zich wel twee keer op hun hoofd voor ze me vragen want het is algemeen bekend dat ik me tot het geloof van de Verschrikkelijke Aboe (Jahjah) heb bekend. En zijn aanhangers liggen heel slecht in de media-markt, jaagt de media bij voorbaat de stuipen op het lijf...! Zie mijn vriend Benzakour - die schittert ook in afwezigheid bij actualiteiten als NOVA :fuckit:

Vandaar laat ik mijn sig ongewijzigd staan. Die werkt preventief heel goed tegen ongewilde tijdsverspilling - want via google komen ze met mijn naam altijd hier terecht...! :jeweetog:


Maar Simon, jij bent nog altijd een onbekend talent - grijp je kans! :schok:

Ron Haleber
07-08-04, 13:18
Op het WSDB gaat de censuur nog onverdroten door... :melig2:

Maar om onze broeder Haselhoef geen overwerk te geven... :handbang:

En met name om zijn groupies als Simon op de hoogte te houden, hier nog ff een laatste, nieuwe aanwinst van WSDB :gsm: :




Geplaatst door A. Haselhoef
Salaam alaikoem,

Het zou toch beter zijn dat je verder had gelezen want ik schrijf ook dat ook Joden NIET het meeste recht hebben op Palestina.

Allereerst Palestina is nooit van de palestijnen geweest!!! Voorheen waren de Romenein, Byzantijnen daar de baas. In 670 tot en met 1917 (behalve 80 jaar gedurende de kruistochten) was het een deel van wisselende Islamitisch Rijken. Het laatste was het Ottomaanse rijk.

Toen hebben de Palestijnen hun Sultan en rechtmatige leider verraden en tegen hem gevochten samen met de Engelsen. In de Islam is elke vorm van Nationalisme verboden. Een zwarte is niet beter dan een blanke en andersom ook niet. Wij zijn allemaal moslims en wie kiest zich los te maken een Islamitisch rijk heeft gekozen voor de valse beloftes van Sjaitan.

In dit geval de valse belofte van het Engelse Koningshuis :

DE BALFOUR DECLARATION AAN BARON ROTCHILD, 2 november 1917"Zijne Majesteits Regering staat gunstig tegenover de vestiging in Palestina van een nationaal tehuis voor het joodse volk en zal haar beste krachten aanwenden om de verwezenlijking van dit doel te vergemakkelijken, met dien verstande dat niets zal worden gedaan dat de burgerlijke en godsdienstige rechten van de bestaande niet-joodse gemeenschappen in Palestina of de rechten en politieke status, die de joden in enig ander land genieten, zou kunnen schaden."

Palestijnen en Joden werden land beloofd in Palestina als zij meehielpen om tegen de moslims te vechten.

De beloning van verraad aan de Khalifah is straf op straf, vloek op vloek. Moge Allah hen vergeven en de 'belah' (vervloekingen) opheffen.

Dit alles betekent niet dat dus de Joden nu de rechten hebben gekregen op Palestina. (Ik hoop dat je zover nog aan het lezen bent), integendeel.

Maar zoals ik al eerder heb gezegd Islam is tegen nationalisme, van wie dan ook. Ook tegen het nationalisme van het Vlaams Blok. Als het vlaams blok zegt alle marokkanen, moslims uit Belgie weg, dan spreekt iedereen hier schande van?

Maar als sommige moslims zeggen 'Eigen volk eerst' dan wordt dit ontvangen met 'Allah Hoe Akbar'. Astagfiroellah (moge Allah ons vergeven) voor onwetendheid.

Het Islamitische rijk is altijd een toevluchtsoord geweest voor de Joden die vervolgd werden in Europa. En onze gastvrijheid, barmhartigheid voor de zwakkeren in de wereld, moet beter zijn dan bij de andersgelovigen.

Dus terug naar Palestina. Er zijn vier miljoen Palestijnen gevlucht die hebben recht op terugkeer naar Palestina. De Palestijnen zijn in de drievoudige meerderheid ten opzichte van de minderheid van Joden.

Maar op basis van een democratie moet ook de meerderheid waken voor de rechten van de minderheid.

850
07-08-04, 16:00
Geplaatst door Ron Haleber
Door het Topper-aan / Topper-af / Topper-weer 's- aan /PLUS/ Censuur-aan / Censuur-uit van dit topic raakt de discussie wel heel erg verbrokkeld. :auw:


Volgens mij is Al3arbi een weegschaal.........
Die lui kunnen nooit beslissingen nemen :fplet: Altijd maar twijfelen......

Ron Haleber
08-08-04, 07:41
Geplaatst door 850
Volgens mij is Al3arbi een weegschaal.........

Die lui kunnen nooit beslissingen nemen :fplet: Altijd maar twijfelen......

Wel een weegschaal die uit balans is geraakt. En ter herijking opgestuurd moet worden naar de Keuringsdienst van Waren... :D

Dubito ergo sum - ik twijfel, dus ik besta -, is een mooie leus voor filosofen, maar ik heb die filosofische dimensie nog nooit bij de mods kunnen ontdekken! :kwaad:

mark61
08-08-04, 11:06
Geplaatst door Orakel
[B]Dit is werkelijk de eerste keer dat ik in de mo-discussie dit argument hoor. Heel interessant!
Kweet alleen nog niet of het verraad was of lijfsbehoud gezien deexpansiedrift van de Osmanen. [/ B]

Laatst is er een Turkse minister op bezoek geweest in Palestina, en een of andere Palestijnse functionaris bood zijn excuses aan voor deze 'verkeerde keuze' in het verleden. Pikant.

Lijfsbehoud is wel een vertraagde reactie dan. Palestina was Osmaans sinds 1517. Met de expansie van het Osmaanse rijk was het in de 17e eeuw wel zo'n beetje afgelopen. Bovendien hangt het van je gezichtspunt af. Voor een kalifatist is het prachtig als het kalifaat de gehele islamitische wereld verenigt. Maar jij bent blijkbaar geen kalifatist. ;)

Ron Haleber
08-08-04, 14:40
Geplaatst door mark61
Laatst is er een Turkse minister op bezoek geweest in Palestina, en een of andere Palestijnse functionaris bood zijn excuses aan voor deze 'verkeerde keuze' in het verleden. Pikant.



Kun jij dus ook overweg met het verhaal van Haselhoef...!

Ben jij daarom een van die mensen die "heeft gekozen voor de valse beloftes van Sjaitan"...? :cheefbek:

Orakel
08-08-04, 18:31
Geplaatst door mark61
Laatst is er een Turkse minister op bezoek geweest in Palestina, en een of andere Palestijnse functionaris bood zijn excuses aan voor deze 'verkeerde keuze' in het verleden. Pikant.

En zelfvernederend. Je verexcuseren bij je voormalig bezetter.


Lijfsbehoud is wel een vertraagde reactie dan. Palestina was Osmaans sinds 1517. Met de expansie van het Osmaanse rijk was het in de 17e eeuw wel zo'n beetje afgelopen.

:nerveus: Ottomaans? :nerveus:

Maar goed, een interessant maar geen steekhoudend argument van Hasselhoef. Het moment dat de Palestijnen in conflict waren met de Turken, waren zij bewoners van dat land en dat dient als ijk- of vertrekpunt te gelden.


Bovendien hangt het van je gezichtspunt af. Voor een kalifatist is het prachtig als het kalifaat de gehele islamitische wereld verenigt. Maar jij bent blijkbaar geen kalifatist. ;)

Naah, ben ik te simpel van geest voor. Ben al blij als ik een bingo georganiseerd krijg.

A. Haselhoef
08-08-04, 22:06
Geplaatst door Orakel
En zelfvernederend. Je verexcuseren bij je voormalig bezetter.

:nerveus: Ottomaans? :nerveus:

Maar goed, een interessant maar geen steekhoudend argument van Hasselhoef. Het moment dat de Palestijnen in conflict waren met de Turken, waren zij bewoners van dat land en dat dient als ijk- of vertrekpunt te gelden.

Je zou gelijk hebben als dit conflict niet gevoerd werd onder een Islamitische banier. Als moslim is het een verplichting om het Khalifaat te ondersteunen. Wij moslims zijn een tegenstander van elke vorm van nationalisme en dat is ook de reden waarom ik zeg dat de strijd in Palestina een nationalistische strijd is tussen zionisten en Palestijnse nationalisten en beiden groeperingen proberen religieuse medestanders te mobiliseren om hier een godsdienstoorlog van te maken.

mark61
08-08-04, 22:20
Geplaatst door Ron Haleber
Kun jij dus ook overweg met het verhaal van Haselhoef...!

Ben jij daarom een van die mensen die "heeft gekozen voor de valse beloftes van Sjaitan"...? :cheefbek:

:hihi: Ik voel me niet aangesproken. Dat moeten moslims dan wel Arabieren zelf maar bedenken. Ik denk dat veel Arabieren het destijds, kalifaat of geen kalifaat, wel zo'n beetje gehad hadden met de Osmanen. Als het aan Bilal lag wapperde de halve maan nog steeds boven de Tempelberg, neem ik aan.

Orakel
08-08-04, 22:22
Geplaatst door A. Haselhoef
Je zou gelijk hebben als dit conflict niet gevoerd werd onder een Islamitische banier. Als moslim is het een verplichting om het Khalifaat te ondersteunen. Wij moslims zijn een tegenstander van elke vorm van nationalisme en dat is ook de reden waarom ik zeg dat de strijd in Palestina een nationalistische strijd is tussen zionisten en Palestijnse nationalisten en beiden groeperingen proberen religieuse medestanders te mobiliseren om hier een godsdienstoorlog van te maken.

An sich snijdt je verhaal hout, maar in de Palestijnse context klopt het volgens mij niet.
Als er al sprake is van een nationalistische strijd, is het een onontkoomlijke omdat men 70% van hun land heeft moeten inleveren.
Die Islamitische banier wordt er van beide zijden helaas bijgehaald om succesievelijk mede- en tegenstanders te mobiliseren.
De 1 roept Jihaad ter overbodige legitimatie van een volkenrechterlijke evidentie en de ander spreekt over het groene gevaar om het schrikbeeld van het Ottomaanse rijk op te roepen.
Maar los van de 'nationalisten' wordt er ook in de Balfour-declaration gesproken over de "oorspronkelijke bewoners".

Maar goed, om terug te komen op Bin Laden: voor hem geldt wat voor meerderen geldt als ik denk aan de annekdote die Maarten of Simon es heeft verteld. Namelijk dat een Palestijn zijn eigen land vergeleek met een prostituee die door Jan en alleman ge- en misbruikt werd ten behoeve van de eigen driften en behoeften.

Ome Bin heeft volgens mij geen enkel belang bij Palestina.

A. Haselhoef
08-08-04, 22:26
Geplaatst door Orakel
An sich snijdt je verhaal hout, maar in de Palestijnse context klopt het volgens mij niet.
Als er al sprake is van een nationalistische strijd, is het een onontkoomlijke omdat men 70% van hun land heeft moeten inleveren.
Die Islamitische banier wordt er van beide zijden helaas bijgehaald om succesievelijk mede- en tegenstanders te mobiliseren.
De 1 roept Jihaad ter overbodige legitimatie van een volkenrechterlijke evidentie en de ander spreekt over het groene gevaar om het schrikbeeld van het Ottomaanse rijk op te roepen.
Maar los van de 'nationalisten' wordt er ook in de Balfour-declaration gesproken over de "oorspronkelijke bewoners".

Maar goed, om terug te komen op Bin Laden: voor hem geldt wat voor meerderen geldt als ik denk aan de annekdote die Maarten of Simon es heeft verteld. Namelijk dat een Palestijn zijn eigen land vergeleek met een prostituee die door Jan en alleman ge- en misbruikt werd ten behoeve van de eigen driften en behoeften.

Ome Bin heeft volgens mij geen enkel belang bij Palestina.

Saddam hoessein had ook geen belang bij Palestina, maar het heeft zijn voordelen voor dictators om te dwepen met de Palestijnse zaak dat geeft speelruimte bij het onderdrukken van de eigen bevolking.

Wat betreft de prostituee, soms blijkt de hoogste bieder platzak te zijn en was een plek in de haram van de Sultan te verkiezen boven een plek in een vluchtelingen kamp.

mark61
08-08-04, 22:26
Geplaatst door Orakel
En zelfvernederend. Je verexcuseren bij je voormalig bezetter.

Misschien dacht die man: achteraf gezien van de regen in de drup beland. Bovendien vind ik Turkije geen erfgenaam van het O.R., maar daar kan je over twisten. Die Palestijn vond blijkbaar van wel. Of viste naar dollars, who knows.


:nerveus: Ottomaans? :nerveus:

= Osmaans. je weet wel, van `Othman, de eerste sultan (te Edirne toen nog). Dat gedoe met die slisklanken ook.


Maar goed, een interessant maar geen steekhoudend argument van Hasselhoef. Het moment dat de Palestijnen in conflict waren met de Turken, waren zij bewoners van dat land en dat dient als ijk- of vertrekpunt te gelden.

Vinnik ook, maar dat hangt dus af van wat je zwaarder vindt wegen, moslim of nationaliteit/ethnos.


Naah, ben ik te simpel van geest voor. Ben al blij als ik een bingo georganiseerd krijg.

:hihi: Mag dat wel?

mark61
08-08-04, 22:29
In any case, heren, het kalifaat is vooralsnog opgeheven en zal de volgende keer hoogstwaarschijnlijk niet meer in Istanboel geopend worden.

Orakel
08-08-04, 23:07
Geplaatst door mark61
In any case, heren, het kalifaat is vooralsnog opgeheven en zal de volgende keer hoogstwaarschijnlijk niet meer in Istanboel geopend worden.

Is het streven naar een khalifaat in zichelf niet een vorm van nationalisme?

:wat?!:

A. Haselhoef
08-08-04, 23:17
Geplaatst door Orakel
Is het streven naar een khalifaat in zichelf niet een vorm van nationalisme? :wat?!:

Nee, nationalisme is een gebaseerd op ras of op volk. Nazi Duitsland, Zionisten, Amerikanen, Palestijnen, Koerden zoveel oorlogen om een stukje papier, volk of ras.

Het Islamitische khalifaat zoals het ottomaanse Rijk verenigde Koerden, arabieren, turken, turkmenen, azerbadjanis tot een machtig Islamitisch rijk.

Het Khalifaat heft juist alle tegenstellingen op.

Tim76
08-08-04, 23:22
Het Khalifaat heft juist alle tegenstellingen op.

Tussen en voor moslims, maar werpt barierres op tegen niet gelovigen

mark61
08-08-04, 23:27
Geplaatst door Orakel
Is het streven naar een khalifaat in zichelf niet een vorm van nationalisme?

:wat?!:

Officiëel is het het tegengestelde. Maar misschien stiekem wel...hangt af van wie het zegt. HuT bestaat geloof ik uit Centraal-Aziatische Turken, dus zeg het maar.

mark61
08-08-04, 23:30
Geplaatst door A. Haselhoef
Het Islamitische khalifaat zoals het ottomaanse Rijk verenigde Koerden, arabieren, turken, turkmenen, azerbadjanis tot een machtig Islamitisch rijk.

Het Khalifaat heft juist alle tegenstellingen op.

Klinkt meer naar nostalgie over die goeie ouwe tijd, toen 'wij' het nog voor het zeggen hadden in de wereld. Ik geloof niet dat er toen veel moslims wakker lagen van het besef 'gezellig' onder het kalifaat verenigd te leven. Het ging net als nu over hoeveel belasting je moest betalen en of de overheid je verder een beetje met rust liet.

nard
09-08-04, 08:34
Geplaatst door Orakel
[B]T'barkAllah! :duim:
Erg mooi en dat zou ik nou graag in de zaterdageditie lezen.
Gaat je nieuwsbrief ook naar de dagbladen?



Dit is werkelijk de eerste keer dat ik in de mo-discussie dit argument hoor. Heel interessant!
Kweet alleen nog niet of het verraad was of lijfsbehoud gezien de expansiedrift van de Osmanen.



Viel mijn inderdaad ook op.

Evenwichtige mooie brief, hoewel nogal naief....

nard
09-08-04, 08:40
Geplaatst door A. Haselhoef
Nee, nationalisme is een gebaseerd op ras of op volk. Nazi Duitsland, Zionisten, Amerikanen, Palestijnen, Koerden zoveel oorlogen om een stukje papier, volk of ras.

Het Islamitische khalifaat zoals het ottomaanse Rijk verenigde Koerden, arabieren, turken, turkmenen, azerbadjanis tot een machtig Islamitisch rijk.

Het Khalifaat heft juist alle tegenstellingen op.


Heft het alle tegenstellingen op ook tussen moslims en ongelovigen en tussen moslims en christenen?

Bofko
09-08-04, 09:18
Geplaatst door nard
Heft het alle tegenstellingen op ook tussen moslims en ongelovigen en tussen moslims en christenen?

Het kalifaat is de hemel op aarde. Dus er zijn geen tegenstellingen voor degenen die zich daar bevinden.

Ron Haleber
09-08-04, 10:06
Geplaatst door mark61
Klinkt meer naar nostalgie over die goeie ouwe tijd, toen 'wij' het nog voor het zeggen hadden in de wereld. Ik geloof niet dat er toen veel moslims wakker lagen van het besef 'gezellig' onder het kalifaat verenigd te leven. Het ging net als nu over hoeveel belasting je moest betalen en of de overheid je verder een beetje met rust liet.

Haselhoef is allereerst net als zijn broeder Bil@l een dromer over "die goeie ouwe tijd" toen alles beter was in Staphorst, en overspeligen en homo's - die vervloekte sodomieten - op de mestkar werden rondgereden in het dorp met de dominee als 'nepkalief'...



Maar Mark nu het echte Kalifaat... Jij als vergeetachtig gelaiceerd en turcocentrisch turcophiel weet natuurlijk niet beter... Maar van Haselhoef stoort het me heel erg dat hij op een Marokkaans forum zoveel onzin debiteert...!

De Kalief is namelijk springlevend. Kalief Hassan II heeft namelijk van die titel nooit afstand gedaan... Ook niet als voorzitter van de Islamitische Conferentie - ondanks protesten. Zijn titel als behoeder van al-Quds bevestigde die functie... En Mohamed VI voert dezelfde titels als pa... :nerd:

Marokko geldt al bijna tien eeuwen als kalifaat van met name het Westen. :student:

Als Haselhoef zijn geloofsbelijdenis meer wil doen zijn dan puur loze woorden, dient hij zich onmiddellijk per RAM naar Rabat te begeven en daar - uit respect gestoken in zijn moslimtuniek inclusief tulband - persoonlijk zijn bei`aa aan te bieden aan kalief Mohamed VI...



Mohamed VI zal Haselhoef met name in zijn kwaliteit van politicus van de Nederlandse Gemeenschapspartij - volgaarne audiëntie verlenen om als Kalief ook voor hem het bei`aa-ritueel te voltrekken... :duim:

Het zou een unicum zijn voor de Nederlandse politiek waarbij de meeste Marokkaanse moskeeën Haselhoef in de armen zullen sluiten! Zijn kalifaats-partij zal op minstens vijf zetels in ons parlement kunnen rekenen...

Nu maar wachten dat Haselhoef de daad bij het (loze) woord voegt! :student:



Onderschat niet dat al onze naffers hier - inclusief de eigenwijze mods - juridisch hun leven lang onderdanen van de Marokkaanse Kalief blijven!

Je kunt daar nooit meer vanaf komen. Ook de Marokkaanse joden in Israel werden door Hassan II als "zijn onderdanen" aangesproken...! :duim:

P.S. Vertel het maar niet aan Rita Verdonk want die kan hoog of laag springen maar voor wat het kalifaat betreft loopt ze haar kop stuk op tien eeuwen islamitisch beton... :knife_hea

Ron Haleber
09-08-04, 10:41
Ik herinner Haselhoef - die hoogstwaarschijnlijk wel weer snel zal willen terugkrabbelen - er maar even aan, dat Mohamed VI zijn oproep als hoeder van al-Quds - net als zijn vader - aan o.a. premier Balkenende doet vanuit zijn functie via bei`aa - islamitische eed van trouw-aflegging - door het volk geïnstalleerde Kalief...!



Dit wordt door niemand op het topic daarover begrepen omdat de domme ollanders en de zoveelste generatie naffers elk begrip voor de islamitisch traditie in het Oosten vergeten zijn (behalve als het over domme zogenaamde straffen gaat in de dolle bloeddorstige hoofden van fundies)... :tik:



(bron: Maghreb Arabe Presse)

RABAT, Aug.03 - HM King Mohammed VI, chairman of Al-Qods committee, stemming from the Organization of Islamic Conference (OIC), asked the quartet members (USA, Russia, the EU and the UNO) to intervene to protect the city of Al Qods, following reports of plans by Israeli extremists to attack Al-Qods Al Shareef (Jerusalem).

The Moroccan ministry of foreign affairs and cooperation says in a release published Tuesday that the sovereign sent urgent messages on the issue to US and Russian presidents, George W. Bush and Vladimir Putin, Dutch premier, Jan Peter Balkenende.

Ron Haleber
09-08-04, 11:10
Dat voor mij de bei`aa aan de Kalief hoogst belangrijk is, wil ik wel aan Haselhoef uitleggen...

Ik wordt door 'grand cru' Marokkanen als Fouad Laroui als één der zijnen beschouwd - als naffer dus. Ik groeide op "embedded" in Marokkaanse nestgeur met die mensen.. De Islam werd voor mij een reëel alternatief toen ik in Marokko nauw optrok met moslims onder hen - die heel overtuigend hun leven op het spel zetten voor recht en waarheid - fel militant verzet tegen corruptie - vanuit de islam...

Maar als ik toen dus 'Marokkaans' moslim zou worden, sloot dat nadrukkelijk in: de erkenning van de Kalief. Hassan II stuitte mij tegen de borst - dat maakte het toen voor mij weerzinwekkend om moslim te worden... - Ik ken alle Marokkaanse smoesjes wel dat dat er niet toe doet. Maar volgens mij - ik ben geen stupide, wezenloze fundie - is echt moslim-zijn essentieel een deel van samenleven in een concreet islamitische cultuur - en dat weten Marokkanen (of ook Indonesiërs) heel erg goed...!

Maar ja, als ik 30 jaar jonger was en mijn vrienden in Rabat wisten mij te overtuigen dat kalief M6 onkreukbaar was, en ik zou daar wonen, ja dan zou het een grote verleiding zijn geweest om mij naar hun wensen aan te passen...

Ghiezzoe
09-08-04, 11:51
Quote:
Maar Mark nu het echte Kalifaat... Jij als vergeetachtig gelaiceerd en turcocentrisch turcophiel weet natuurlijk niet beter... Maar van Haselhoef stoort het me heel erg dat hij op een Marokkaans forum zoveel onzin debiteert...!

De Kalief is namelijk springlevend. Kalief Hassan II heeft namelijk van die titel nooit afstand gedaan !!!!!!!!!!!!!!!!!!!! ... Ook niet als voorzitter van de Islamitische Conferentie - ondanks protesten. Zijn titel als behoeder van al-Quds bevestigde die functie... En Mohamed VI voert dezelfde titels als pa...

Marokko geldt al bijna tien eeuwen als kalifaat van met name het Westen.

Als Haselhoef zijn geloofsbelijdenis meer wil doen zijn dan puur loze woorden, dient hij zich onmiddellijk per RAM naar Rabat te begeven en daar - uit respect gestoken in zijn moslimtuniek inclusief tulband - persoonlijk zijn bei`aa aan te bieden aan kalief Mohamed VI...

Uuuuuumm, tja een KLEIN detail:

Volgens mij werden de Khaliefs op democratische wijze (de meerderheid was niet tegen maar voor) gekozen. Alleen Abu-Bakr, zie laatste Hadieth, was door de Profeet vzmh gekozen. Niemand kon hierover beter oordelen dan hij, bovendien was Abu-Bakr geliefd bij de mensen. Het was zeker niet de bedoeling dat een Khaliefaat op een dictatuur berustte danwel met het zwaard verworven werd.
KONING (overerven van Khaliefaat) is dus in strijd met hoe het er vroeger (tijdens en na de tijd van de Profeet) aan toe ging.


Ahadieth:

Narrated Al-Miswar bin Makhrama
The group of people whom 'Umar had selected as candidates for the Caliphate gathered and consulted each other. Abdur-Rahman said to them, "I am not going to compete with you in this matter, but if you wish, I would select for you a caliph from among you." So all of them agreed to let 'Abdur-Rahman decide the case. So when the candidates placed the case in the hands of 'Abdur-Rahman, the people went towardshim and nobody followed the rest of the group nor obeyed any after him. So the people followed 'Abdur-Rahman and consulted him all those nights till there came the night we gave the oath of allegiance to 'Uthman. Al-Miswar (bin Makhrama) added: 'Abdur-Rahman called on me after a portion of the night had passed and knocked on my door till I got up, and he said to me, "I see you have been sleeping! By Allah, during the last three nights I have not slept enough. Go and call Az-Zubair and Sa'd.' So I called them for him and he consulted them and then called me saying, 'Call 'Ali for me." I called 'Ali and he held a private talk with him till very late at night, and then 'Al, got up to leave having had much hope (to be chosen as a Caliph) but 'Abdur-Rahman was afraid of something concerning 'Ali. 'Abdur-Rahman then said to me, "Call 'Uthman for me." I called him and he kept on speaking to him privately till the Mu'adhdhin put an end to their talkby announcing the Adhan for the Fajr prayer. When the people finished their morning prayer and that (six men) group gathered near the pulpit, 'Abdur-Rahman sent for all the Muhajirin (emigrants) and the Ansar present there and sent for the army chief who had performed the Hajj with 'Umar that year. When all of them had gathered, 'Abdur-Rahman said, "None has the right to be worshipped but Allah," and added, "Now then, O 'Ali, I have looked at the people's tendenciesand noticed that they do not consider anybody equal to 'Uthman , so youshould not incur blame (by disagreeing)." Then 'Abdur-Rahman said (to 'Uthman), "I gave the oath of allegiance to you on condition that you will follow Allah's Laws and the traditions of Allah's Apostle and thetraditions of the two Caliphs after him." So 'Abdur-Rahman gave the oath of allegiance to him, and so did the people including the Muhajirin (emigrants) and the Ansar and the chiefs of the army staff and all the Muslims.

Narrated Jarir
While I was at Yemen, I met two men from Yemen called Dhu Kala and DhuAmr, and I started telling them about Allah's Apostle. Dhu Amr said tome, "If what you are saying about your friend (i.e. the Prophet) is true, then he has died three days ago." Then both of them accompanied me to Medina, and when we had covered some distance on the way to Medina, we saw some riders coming from Medina. We asked them and they said, "Allah's Apostle has died and Abu Bakr has been appointed as theCaliph and the people are in a good state.' Then they said, "Tell yourfriend (Abu Bakr) that we have come (to visit him), and if Allah will,we will come again." So they both returned to Yemen. When I told Abu Bakr their statement, he said to me, "I wish you had brought them (to me)." Afterwards I met Dhu Amr, and he said to me, "O Jarir! You have done a favor to me and I am going to tell you something, i.e. you, thenation of 'Arabs, will remain prosperous as long as you choose and appoint another chief whenever a former one is dead. But if authority is obtained by the power of the sword, then the rulers will become kings who will get angry, as kings get angry, and will be delighted askings get delighted."

Narrated Abu Said Al-Khudri
That the Prophet said, "No Caliph is appointed but has two groups of advisors: One group advises him to do good and urges him to adopt it, and the other group advises him to do bad and urges him to adopt it; and the protected is the one whom Allah protects."

Narrated Abu Huraira
The Prophet said, "The Israelis used to be ruled and guided by prophets: Whenever a prophet died, another would take over his place. There will be no prophet after me, but there will be Caliphs who will increase in number." The people asked, "O Allah's Apostle! What do you order us (to do)?" He said, "Obey the one who will be given the pledgeof allegiance first. Fulfil their (i.e. the Caliphs) rights, for Allahwill ask them about (any shortcoming) in ruling those Allah has put under their guardianship."

TFOE
09-08-04, 13:09
Geplaatst door Ron Haleber
Dat voor mij de bei`aa aan de Kalief hoogst belangrijk is, wil ik wel aan Haselhoef uitleggen...

Ik wordt door 'grand cru' Marokkanen als Fouad Laroui als één der zijnen beschouwd - als naffer dus. Ik groeide op "embedded" in Marokkaanse nestgeur met die mensen.. De Islam werd voor mij een reëel alternatief toen ik in Marokko nauw optrok met moslims onder hen - die heel overtuigend hun leven op het spel zetten voor recht en waarheid - fel militant verzet tegen corruptie - vanuit de islam...

Maar als ik toen dus 'Marokkaans' moslim zou worden, sloot dat nadrukkelijk in: de erkenning van de Kalief. Hassan II stuitte mij tegen de borst - dat maakte het toen voor mij weerzinwekkend om moslim te worden... - Ik ken alle Marokkaanse smoesjes wel dat dat er niet toe doet. Maar volgens mij - ik ben geen stupide, wezenloze fundie - is echt moslim-zijn essentieel een deel van samenleven in een concreet islamitische cultuur - en dat weten Marokkanen (of ook Indonesiërs) heel erg goed...!

Maar ja, als ik 30 jaar jonger was en mijn vrienden in Rabat wisten mij te overtuigen dat kalief M6 onkreukbaar was, en ik zou daar wonen, ja dan zou het een grote verleiding zijn geweest om mij naar hun wensen aan te passen...

:cool: Mooi geschreven

Ron Haleber
09-08-04, 13:27
Geplaatst door TFOE
:cool: Mooi geschreven


Ik schrik een beetje... :tik:

Ik heb je met mijn verhaal toch niet overtuigd om die oproep tot gebed als je sig erbij te zetten...? :zegniets:

Of heb je nu toch succes geboekt op het dating-forum...??? :romance:

TFOE
09-08-04, 13:34
Geplaatst door Ron Haleber
Ik schrik een beetje... :tik:

Ik heb je met mijn verhaal toch niet overtuigd om die oproep tot gebed als je sig erbij te zetten...? :zegniets:

Of heb je nu toch succes geboekt op het dating-forum...??? :romance:

:wink: Alweer vd schrik bekomen?
:nerveus: Ik maak niet zo vaak een compliment nee.
Maar ja, kheb een zwak voor levensverhalen. Zeker als Marokko erin voor komt en al helemaal als het spiritueel en uit het hart komt.......


:ego: Mijn sig. staat er al een paar maanden ondanks dat RinCoonie het een stuk of 6x weg heeft gehaald.
:slaap: Het werd me verboden om die sig. te hebben.
Blijkbaar mag je niet creatief omgaan met het oproep tot gebed.

Ron Haleber
09-08-04, 13:41
Geplaatst door Ghiezzoe
Uuuuuumm, tja een KLEIN detail:

Volgens mij werden de Khaliefs op democratische wijze (de meerderheid was niet tegen maar voor) gekozen. Alleen Abu-Bakr, zie laatste Hadieth, was door de Profeet vzmh gekozen. Niemand kon hierover beter oordelen dan hij, bovendien was Abu-Bakr geliefd bij de mensen. Het was zeker niet de bedoeling dat een Khaliefaat op een dictatuur berustte danwel met het zwaard verworven werd.
KONING (overerven van Khaliefaat) is dus in strijd met hoe het er vroeger (tijdens en na de tijd van de Profeet) aan toe ging.




Ik ben het er volstrekt niet met je over eens dat de bei`aa in Marokko ondemocratisch was!

De sultan moest die bei`aa verwerven bij o.m. de notabelen en oelema van de hoofdstad Fès die hem een fikse lijst eisen onder de neus duwden voordat ze hem erkenden. Dat werd een forse bargaining en was echt geen formaliteit...

Zelfs de revolutionnair Mehdi ben Barka was daar erg positief over! :p

Ze konden de sultan ook weer afzetten zoals rond 1910 met My Hafid die voor de Fransen platging! Meteen daarop werd door Marrakech een Saharaoui als Sultan uitgeroepen die een egalitair islamitisch socialisme invoerde..!

Lees daarvoor op mijn site (dat vind je niet in de officiële historiografie): MAROKKO EN DE SAHARA: (http://www.ronhaleber.nl/sahara.html)


Ghiezzoe niet altijd maar meteen op die "dictatoriale Marokkaanse moslims" inhakken! :fuckit2:

Die waren veel democratischer dan jij denkt...! Wel niet in jouw verwestersde stijl - maar mogen de echte Marokkanen effe van jou verschillen? :(


Volgende keer dus 10 strafpunten!

Ron Haleber
09-08-04, 14:12
Ik zal voor het gemak een paar citaten van de boven gelinkte pagina van mijn website hier neerzetten:

Opletten: dit vind je dus niet terug in de Arabische door de Alaouieten gecensureerde geschiedenisboeken in Marokko :


LYAUTEY SLAAGS MET SAHARAWIE-SJEICHS.

De socioloog Ibn Khaldoen had in de veertiende eeuw al de circulatie van macht van woestijndynastiën als uitgangspunt van zijn theorie genomen. Als voorbeeld had hij de Sanhaja uit de West-Sahara beschreven. Aan het eind van de 19e eeuw herhaalde zich de geschiedenis. Opnieuw maakte een groep van de Sahaja zich op om de heersende dynastie af te lossen.

In de West-Sahara heerste sjeich Ma le'Aineen, de zoon van een leider van een tak van de Qadirriya soefi-orde. Hij werd als erfgenaam van de baraka, de heilige wondermacht, van zijn vader beschouwd. In 1859 woonde hij in Tindouf en was bekend als een geoefend tovenaar, genezer, exorcist, regenmaker en zeer behendig kameelrijder. In 1887 ging hij in Marrakech bij sultan My Hassan op bezoek. De sultan ontving hem als zijn grote vriend, benoemde hem tot zijn kalief in de West-Sahara en voorzag hem van wapens. Vanaf 1894 bezocht hij ook de nieuwe sultan My Abdelaziz en deed dit zelfs zeven keer. Tarfaya werd hem toevertrouwd en hij kreeg hulp van de sultan om de stad Smara in de West-Sahara te bouwen. Hij begon er in 1898 met planten van palmen en slaan van bronnen. In 1902 werd Smara voltooid als basis voor de sjeich. Djihaad werd uitgeroepen tegen de Fransen en Spanjaarden, die het gebied bedreigden.

Wapenaanvoer voor de Saharawies geschiedde via havens met de hulp van Engelsen en Duitsers. Zij waren in die tijd de concurrenten van de Fransen en zagen de Franse ambities met betrekking tot Marokko met lede ogen aan. De Trab El Beidan, het gebied dat later Mauretanië zou heten, werd door hen nog als Marokkaans gebied erkend en verdedigd tegen Franse invallen. Hiermee werden de eerdere pretenties van sultan My Hassan ondersteund.

Ma Le'Aineen erkende de beperkte heerschappij (soezereiniteit) van de sultan. Deze laatste vaardigde dahirs, sultanale wetten uit, waarbij hij lokale leiders als zijn caïds aanstelde. De Franse controleur in Frans West Afrika (het latere Mauretanië) rapporteerde echter dat Ma Le'Aineen stammen die door de Fransen onderworpen waren tot rebellie opriep en dat daar maatregelen tegen getroffen moesten worden. De sultan werd onder druk gezet. Sultan Abdelaziz ondertekende tenslotte de akte van Algeciras in 1906 die buitenlandse mogendheden de controle en de douane-rechten van alle Marokkaanse havens in handen gaf.

My Aziz gaf zijn caïd in Goulimine opdracht wapentransporten voor Ma Le'Aineen te onderscheppen. Dit toegeven aan de Franse druk hielp de sultan echter niet: In 1907 trokken Franse troepen Casablanca en Oujda binnen. Het verzet tegen sultan My Aziz groeide daarop, de Marokkanen liepen over naar zijn broer, My Hafid. Deze toonde zich in het begin strijdbaar: hij kondigde de djihaad af. Om die reden verkreeg hij de bai'a, de trouwbetuiging van de stammen en kon zo in 1908 Aziz vervangen.

Maar ook hij draaide om in zijn politiek en tekende na verloop van een jaar, in 1909, een accoord -de akte van Algeciras- om steun van de Europese mogendheden te krijgen. De sultans hadden Marokko diep in de schulden gewerkt en consortia van banken deelden nu de lakens uit. Zo werd ook de nieuwe sultan My Hafid in 1910 gedwongen een conventie met de Fransen te tekenen waarin hij Ma Le'Aineen en andere vijanden van Frankrijk als agitatoren beloofde te vervolgen. De stammen rebelleerden tegen deze gang van zaken.

Daarop nam Ma Le'Aineen het heft in eigen hand: in Tiznit laat hij zich tot `mahdi' uitroepen. Hij beconcurreert daarmee het geestelijk en wereldlijk gezag van de sultan die geen weerstand meer biedt tegen de buitenlandse indringers. Als de Mahdi van Soedan trekt hij in 1910 met 6000 man tegen de hoofdstad Fès op. Bij Tadla In de Midden Atlas worden zijn mannen echter door het Franse leger verslagen. Teleurgesteld trekt hij zich dan terug naar Tiznit waar hij kort daarop sterft op 28 oktober 1910.

Zijn zoon Ahmed El Hiba, bijgenaamd de `blauwe sultan' nam de strijd over als `Imam van de moedjahedien', van de vrijheidsstrijders. Dit gebeurde in Tiznit nadat sultan Hafid het traktaat van Fès waarmee Marokko zijn onafhankelijkheid verloor, na veel aarzelen in april 1912 had getekend.

El Hiba verbond aan zijn djihaad een streng islamitisch programma. De leus was `geen caïds meer, geen belastingophalers, geen andere belastingen dan die van de koran'. Hij schafte alle gehate belastingen af die de van het kolonialisme profiterende `grote caïds' als El Glawi hadden ingevoerd om het volk uit te kunnen buiten. Deze machtsusurpators waren door de koloniale autoriteiten gebruikt om hun gezag te vestigen. De beweging van El Hiba werd onder de uitgeperste bevolking van Zuid Marokko snel populair. De mensen staken het huis van hun caïd in brand als hij zich niet aan hun zijde schaarde. De door de regering benoemde caïds werden afgezet en door de traditionele lokale volksvergaderingen, jema'a's, vervangen met mensen die door de stammen zelf gekozen waren.

El Hiba ging met een Saharaleger naar Marrakech en trok op 15 augustus 1912 de stad binnen. De sluwe caïd El Glawi zag geen andere mogelijkheid meer dan zijn vijand tegen wil en dank te steunen. Drie dagen eerder had sultan My Hafid afstand gedaan van de troon ten behoeve van zijn broer My Youssef, die echter nog niet benoemd was.

Op dit slimme tijdstip, het moment namelijk dat er geen sultan aan de macht was, stelden de oelama en andere autoriteiten met hun bai'a El Hiba aan tot de wettige sultan van Marokko. De Franse consul werd gevangen gezet. Lyautey raakt in paniek en bood El Hiba bij onderhandelingen zelfs Zuid Marokko aan.

Maar ondertussen begonnen rijke Marraksjies de strenge Saharawie-sultan maar knap lastig te vinden. El Hiba kondigde namelijk af dat alle ongetrouwde vrouwen van de Maraksjies met zijn soldaten, het leger van `blauwe mannen' uit de Sahara moesten trouwen. Ongetrouwd zijn is niet goed voor moslims zei hij. Niet veel Maraksjies waren daar gelukkig mee. Daarbij joeg hij ook de kooplui tegen zich in het harnas door het officiële geld af te schaffen en Saharageld in te voeren. Ondertussen zat Lyautey niet stil. Hij liet zijn generaals slag leveren met de broer van El Hiba, Mrebbi Rebbo die het Saharaleger aanvoerde. Dat leger was echter voor het merendeel gewapend met slechts knuppels en stenen, zodat het tenslotte op zes september bij Ben Guerir in de pan werd gehakt. El Hiba had de soldaten trouwens beloofd dat ze onoverwinnelijk waren: kogels zouden in water veranderen en granaten in watermeloenen. Zo werden ze te overmoedig en liepen pardoes in op de Fransen met hun automatische wapens.

Tot mei 1913 bleef El Hiba nog in de Sousse. In dat jaar vernietigden de Fransen de stad Smara en verbrandden er op barbaarse wijze ook de rijke bibliotheek van Ma Le'Aineen. El Hiba trok zich terug naar de Midden Atlas waar nog tot 1934 een guerilla gevoerd werd tegen de Fransen. In oktober 1916 vertrok de vroegere Duitse consul -wiens land met Frankrijk in oorlog was- met een vliegtuig vol wapens uit Duitsland naar Zuid Marokko. Het vliegtuig werd echter onderschept. De Saharawie El Hiba stierf tenslotte in 1919, maar zijn broer Mribbi Rebbo zette de strijd nog voort.

De door Ibn Khaldoen beschreven cyclische vervanging van dynastieën -de Sanhaja uit de Sahara die de Noordelijke kustvlakte keer op keer veroverden- was door het kolonialisme tot staan gebracht. De geschiedenis herhaalde zich ditmaal niet. Maar toch zien we hier weer de paradoxale situatie uit het verleden: twee Saharawie-sjeichs Ma Le'Aineen en El Hiba werpen zich op als sultans van Marokko! Zij treden op als de verdedigers van de niet aan ongelovige indringers onderworpen oemma van de moslimgemeenschap, als emirs. Daarin vergelijkbaar met emir Abdelkrim Khattabi die later -van 1921 tot 1926- met verdrijving van de Spanjaarden in de Rif een republiek stichtte.


--------------------------------------------------------

Kijk met dit soort verhalen hoef ik natuurlijk niet op Marokkanse uni's aan te komen. Ook de Franse Instituts accepteren mij niet met deze vernederende en schandalige pagina geschiedenis van de Alawieten...

Zie:
http://www.ronhaleber.nl/sahara.html

mark61
09-08-04, 16:16
Geplaatst door Ron Haleber
Maar Mark nu het echte Kalifaat... Jij als vergeetachtig gelaiceerd en turcocentrisch turcophiel weet natuurlijk niet beter... Maar van Haselhoef stoort het me heel erg dat hij op een Marokkaans forum zoveel onzin debiteert...!

De Kalief is namelijk springlevend. Kalief Hassan II heeft namelijk van die titel nooit afstand gedaan...

Eerlijk gezegd ben ik me van 'alternatieve' kaliefen maar al te goed bewust; ik reageer slechts op en verbaas me over al die Marokkanen e.a. die steeds naar de Osmaanse kalief verwijzen. Zou bij mij zelf nooit opkomen. Maar ik catch je drift. Voorzover mij bekend was het kalifaat van de Osmaanse sultan meer een publicitaire sidekick. Pas van stal gehaald toen de Arabieren dreigden weg te lopen.

Ghiezzoe
09-08-04, 16:17
Zie je mij iets over het verleden zeggen? bei'aa is ook nog eens een begrip die IK niet ken uit Koran en Sunna...
De "khaliefaat" gaat nu toch van Koning op Koning of niet soms? Mohammad nogwattes is toch Amieer al mo'minieen, en bepaalt toch alles...?

De sultan moest die bei`aa verwerven bij o.m. de notabelen en oelema van de hoofdstad Fès die hem een fikse lijst eisen onder de neus duwden voordat ze hem erkenden. Dat werd een forse bargaining en was echt geen formaliteit...

Dat is mooi, en toch nog enigzins een afspiegeling van wat het volk wil.. en dat ze de Sultan ook weer konden afzetten nog mooier...MAAR WEL VANUIT POLITIEKE INVALSHOEK (gezien het feit dat de Profeet ons heeft opgedragen de Khalief te gehoorzamen behalve als deze openlijk Kufr vertoont danwel aanspoort tot Shirk ed... Bovendien kregen mensen die het leiderschap AMBIEERDEN JUIST NIET die functie toegewezen.. Wat een wijsheid....).

Ghiezzoe niet altijd maar meteen op die "dictatoriale Marokkaanse moslims" inhakken! :fuckit2:
Die waren veel democratischer dan jij denkt...! Wel niet in jouw verwestersde stijl - maar mogen de echte Marokkanen effe van jou verschillen? :(

Verwesterde stijl?? echte Marokkanen?? ik zal hier maar niet serieus op ingaan en aannemen dat het wederom een staaltje, voor mij onbegrijpelijke, humor omhelst.

Enne, je hoeft het niet met mij eens te zijn net zo min dat ik je, zelfstrelende en EGO prikkelende
"Lees daarvoor op mijn site (dat vind je niet in de officiële historiografie) en Opletten: dit vind je dus niet terug in de Arabische door de Alaouieten gecensureerde geschiedenisboeken in Marokko :
maar vooral voor mijn verhaal niet relevante stukken hoef te lezen...

Nogmaals ik wens niet verstrikt te raken in de dwalingen van anderen (vast hele geweldige POLITIEKE leiders) die de Khalifaat verkrachten en misbruiken voor hun eigen politieke danwel financiele doeleinden en die de Profeet vzmh niet volgen.

getuige het verhaal van El-Hiba
El Hiba kondigde namelijk af dat alle ongetrouwde vrouwen van de Maraksjies met zijn soldaten, het leger van `blauwe mannen' uit de Sahara moesten trouwen ERRUUG ISLAMITISCH MAAR NIET HEUS.
Ongetrouwd zijn is niet goed voor moslims zei hij. Niet veel Maraksjies waren daar gelukkig mee. Daarbij joeg hij ook de kooplui tegen zich in het harnas door het officiële geld af te schaffen en Saharageld in te voeren. Ondertussen zat Lyautey niet stil. Hij liet zijn generaals slag leveren met de broer van El Hiba, Mrebbi Rebbo die het Saharaleger aanvoerde. Dat leger was echter voor het merendeel gewapend met slechts knuppels en stenen, zodat het tenslotte op zes september bij Ben Guerir in de pan werd gehakt. El Hiba had de soldaten trouwens beloofd dat ze onoverwinnelijk waren: kogels zouden in water veranderen en granaten in watermeloenen. PFFF DENKT HIJ GOD TE ZIJN OF DE PROFEET ?
Zo werden ze te overmoedig en liepen pardoes in op de Fransen met hun automatische wapens.

Moraal van Je verhaal:
GEWELDIGE ""MOSLIM"" LEIDERS MAAR NIET HEUS.

En die 10 strafpunten, je zult idd erg tot je recht komen als moderator.....


Geplaatst door Ron Haleber
Ik ben het er volstrekt niet met je over eens dat de bei`aa in Marokko ondemocratisch was!

De sultan moest die bei`aa verwerven bij o.m. de notabelen en oelema van de hoofdstad Fès die hem een fikse lijst eisen onder de neus duwden voordat ze hem erkenden. Dat werd een forse bargaining en was echt geen formaliteit...

Zelfs de revolutionnair Mehdi ben Barka was daar erg positief over! :p

Ze konden de sultan ook weer afzetten zoals rond 1910 met My Hafid die voor de Fransen platging! Meteen daarop werd door Marrakech een Saharaoui als Sultan uitgeroepen die een egalitair islamitisch socialisme invoerde..!

Lees daarvoor op mijn site (dat vind je niet in de officiële historiografie): MAROKKO EN DE SAHARA: (http://www.ronhaleber.nl/sahara.html)


Ghiezzoe niet altijd maar meteen op die "dictatoriale Marokkaanse moslims" inhakken! :fuckit2:

Die waren veel democratischer dan jij denkt...! Wel niet in jouw verwestersde stijl - maar mogen de echte Marokkanen effe van jou verschillen? :(


Volgende keer dus 10 strafpunten!




Geplaatst door Ron Haleber
Ik ben het er volstrekt niet met je over eens dat de bei`aa in Marokko ondemocratisch was!

De sultan moest die bei`aa verwerven bij o.m. de notabelen en oelema van de hoofdstad Fès die hem een fikse lijst eisen onder de neus duwden voordat ze hem erkenden. Dat werd een forse bargaining en was echt geen formaliteit...

Zelfs de revolutionnair Mehdi ben Barka was daar erg positief over! :p

Ze konden de sultan ook weer afzetten zoals rond 1910 met My Hafid die voor de Fransen platging! Meteen daarop werd door Marrakech een Saharaoui als Sultan uitgeroepen die een egalitair islamitisch socialisme invoerde..!

Lees daarvoor op mijn site (dat vind je niet in de officiële historiografie): MAROKKO EN DE SAHARA: (http://www.ronhaleber.nl/sahara.html)


Ghiezzoe niet altijd maar meteen op die "dictatoriale Marokkaanse moslims" inhakken! :fuckit2:

Die waren veel democratischer dan jij denkt...! Wel niet in jouw verwestersde stijl - maar mogen de echte Marokkanen effe van jou verschillen? :(


Volgende keer dus 10 strafpunten!

Djihed
09-08-04, 17:05
Geplaatst door A. Haselhoef
Bedankt voor het plaatsen.

Je broeder :)

Hey nep imaam! ga jij eerst TAWHEED leren voordat je hier "intelectueel" komt doen! Jij weet alles behalve wat van de Islam! Iemand die deel wil nemen aan een KAFIR-SYSTEEM is zelf een kafir! Osama heeft meer in dit aardse leven bereikt dan jij ooit zult bereiken in dit leven en het hiernamaals!

Ron Haleber
09-08-04, 17:05
Geplaatst door mark61
Eerlijk gezegd ben ik me van 'alternatieve' kaliefen maar al te goed bewust; ik reageer slechts op en verbaas me over al die Marokkanen e.a. die steeds naar de Osmaanse kalief verwijzen. Zou bij mij zelf nooit opkomen. Maar ik catch je drift. Voorzover mij bekend was het kalifaat van de Osmaanse sultan meer een publicitaire sidekick. Pas van stal gehaald toen de Arabieren dreigden weg te lopen.

Mark, die indruk van je deelde ik al, maar ik wilde jouw potentieel kalifale gevoelens niet kwetsen... :giechel:

Ghiezzoe
09-08-04, 18:02
Wow, weer zo'n iemand die nu al weet hoe het hiernaamaals van een ander eruit ziet... Hoe doen jullie dat toch, je moet wel erg DICHT BIJ ALLAH SWT STAAN WIL JE KENNIS HEBBEN VAN DATGENE WAAR ALLEEN ALLAH KENNIS OVER HEEFT?
Astaghfieroe Allah, a'oethoe billahi mina assjatani arradjiem...


Geplaatst door Djihed
Hey nep imaam! ga jij eerst TAWHEED leren voordat je hier "intelectueel" komt doen! Jij weet alles behalve wat van de Islam! Iemand die deel wil nemen aan een KAFIR-SYSTEEM is zelf een kafir! Osama heeft meer in dit aardse leven bereikt dan jij ooit zult bereiken in dit leven en het hiernamaals!

Ron Haleber
10-08-04, 10:45
Ghiezzoe, het spijt mij. De manier waarop jij met islam omgaat, daar kan ik net als met Jehova's Getuigen helemaal niets mee...

Ik drink graag een cappucinootje met je, je zal best wel aardig zijn...


Lees eerst het stuk van Maarten over wat islam is ivb met Staat en politiek nog eens rustig tien keer door... :moe:

Mijn antwoord aan jou valt voor 100% samen met dat betreffende antwoord van Maarten aan Bil@l... jullie zijn voor mij en voor velen nog hopelozer gevallen als onze Kip Barneveld... Gespeend van elke redelijkheid :maffia:

Het zal wel met het door jou genoemde islamitisch speciale EGO samenhangen - maar geef dat voor mij maar aan fikkie! :auw2:



Dat is mooi, en toch nog enigzins een afspiegeling van wat het volk wil.. en dat ze de Sultan ook weer konden afzetten nog mooier...MAAR WEL VANUIT POLITIEKE INVALSHOEK (gezien het feit dat de Profeet ons heeft opgedragen de Khalief te gehoorzamen behalve als deze openlijk Kufr vertoont danwel aanspoort tot Shirk ed... Bovendien kregen mensen die het leiderschap AMBIEERDEN JUIST NIET die functie toegewezen.. Wat een wijsheid....).

Idd om die "POLITIEKE INVALSHOEK" gaat het! Voor de rest idem dito: Lees Maarten! :zegniets:



p.s. Vraag beheer of ze je leren citeren! In die puinbakken van jou ga ik voortaan echt niet meer zitten te vissen! Succes! :rambo:

Ron Haleber
10-08-04, 10:52
:staart: :vingers:


Ik zet het prachtige stuk van Maarten in zijn bekende heldere stijl - hier nog maar even neer - het is namelijk moeilijk terug te vinden...



quote:
Geplaatst door BiL@L

Met deze kennis zouden de mensen wel in moeten zien dat een dergelijke vertegenwoordiging niet de naam democratie mag dragen. Want de naam democratie betekent dat men in stemt dat er met iets anders geregeert wordt dan met het ongeschapen Woord van Allaah Ta'ala. Er zal dus, bij een echte serieuze inrichting een andere naam verzonnen moeten worden, een onafhankelijke naam. Om maar een voorbeeld te geven: "De Stem van de Moslim.", of "De Islamitische Participatie.".



Bilal, schei in godsnaam uit met deze onzin, en denk ná!

Allah schept geen staat, noch regeert een staat, noch heeft voldoende regels gegeven voor een staat.
Als je snapt wat een staat doet, en hoeveel daar bij komt kijken, dan snap je ook dat met die handvol regels in de Koran helemaal nérgens komt. Daar is geen énkele twijfel over! Kans van slagen is nul komma nul.

Een staat is Altijd mensenwerk! Zelfs wanneer iedereen moslim is, en goed moslim, dan nog zullen er duizenden regels moeten zijn, om alles goed te laten lopen. Er zal een grote staatsorganisatie moeten zijn. Er komen regels. Er komen uitvoeringsinstanties, Er komen Rechters, Ambtenaren, adviseurs enz enz enz. En AL die mensen zullen beslissingen nemen.
Er moeten doelstellingen geformuleerd worden, plannen daarvoor gemaakt worden, controle op de uitvoering enz enz enz..

Koran?? Met de Koran doe je hier helemaal niets! Jouw idee komt hier op ner, dat iedereen met de Koran in zijn hand maar een beetje kan aan rotzooien zoals het hem uit komt!

De geschiedenis heeft éen ding geleerd: Je krijgt géén behoorlijke staat, als je geen behoorlijke structuren ontwerpt, en geen middelen om functionarissen te controleren!
En al die structuren en al die controles samen, dat is wat "Democratie" genoemd wordt!
En die naam is prima, want daarmee wordt erkend, dat het ménsen zijn, die geórganiseerd en gecóntroleerd moeten worden, voor ze een staat kunnen regelen.

Moslims die denken dat Allah dit wel even zal regelen, en dat verder wel alles in de grote Koran terug te vinden zal zijn, die zijn nog niet begónnen om over een staat na te denken! En eigenlijk zijn het luilakken! Je kunt het gerust een opdracht van Allah aan de mensheid noemen, om een behoorlijke staat in elkaar te draaien. Juist die moslims die zo heilig over de Koran lopen te doen, dat zijn de jongens die helemaal niets bakken van een behoorlijke staat! Die zitten allemaal om Allah te roepen, alsof hij het allemaal wel even zal regelen! Nou, dat is NIET zo!

Zelden heb ik slechtere ideeen over staatsinrichting gehoord, dan vanuit de moslimwereld. Zwakker dan dit kán bijna niet! Het is alsof een stelletje koperslagers bij elkaar zitten om te filosoferen over een toestel om mee op de maan te landen! Ik noem het protest-stemmen, maar het heeft helemaal niets te maken met serieuze ideeen.

Ga het maar proberen! Hoeveel dingen moeten er geregeld worden? Hoeveel organisaties moeten er dan zijn? Wie bepaald wat ze doen? Hoe controleer je of het klopt wat ze doen?? Dit zal je een jaartje bezig houden.
Dan ga je kijken wat er NU is! Ga dan kijken wat je zou schrapen! In jouw ide moet dat een heleboel zijn! Probeer dan maar te bedenken wat er alemaal NIET meer werkt, als je dat doet! Dit kan je en jaartje of 3 bezighouden!
Kom dan terug, en dan gaan we ergens over praten!

Probeer het maar met iets simpels: Wat voorkomt, dat je dood gaat aan het eten van schanpevlees?? Dat zijn regels over hoe die beesten eten, hoe ze leven, hoe ze vervoerd worden, hoe het vlees gekoeld moet zijn, hoe lang de dingen mogen duren, hoe de mensen opgeleid moeten zijn, wie er verantwoordelijk is voor wat, wie er wat controleert, enz enz enz!
Dat mag je van duizenden andere dingen ook doen..
Voorlopig mag je uitleggen, hoe je dit met de Koran en bidden denkt te doen?!

Bilal, echt, denk eerst beter na over die dingen.. Dromen kunnen we allemaal


:fpetaf: :fpetaf: :student:

Ghiezzoe
10-08-04, 11:10
Wederom een mooi staaltje ontwijken...

Grappig dat er zo velen zijn waar jij niets mee kunt... J
je zult vast wel een hele hoge intelligentie hebben aangezien je zowat de enige bent die jezelf begrijpt.

De POLITIEKE invalshoek is voor mij een leeg begrip dus idd we hebben weinig aan elkaar.

Die van zelfstrelende zinnen en EGO was blijkbaar raak.



Geplaatst door Ron Haleber
Ghiezzoe, het spijt mij. De manier waarop jij met islam omgaat, daar kan ik net als met Jehova's Getuigen helemaal niets mee...

Ik drink graag een cappucinootje met je, je zal best wel aardig zijn...


Lees eerst het stuk van Maarten over wat islam is ivb met Staat en politiek nog eens rustig tien keer door... :moe:

Mijn antwoord aan jou valt voor 100% samen met dat betreffende antwoord van Maarten aan Bil@l... jullie zijn voor mij en voor velen nog hopelozer gevallen als onze Kip Barneveld... Gespeend van elke redelijkheid :maffia:

Het zal wel met het door jou genoemde islamitisch speciale EGO samenhangen - maar geef dat voor mij maar aan fikkie! :auw2:



Idd om die "POLITIEKE INVALSHOEK" gaat het! Voor de rest idem dito: Lees Maarten! :zegniets:



p.s. Vraag beheer of ze je leren citeren! In die puinbakken van jou ga ik voortaan echt niet meer zitten te vissen! Succes! :rambo:

Ghiezzoe
10-08-04, 11:18
VOOR DE VOLLEDIGHEID


Ik geloof erin dat de Profeten de beste leidraad zijn voor hoe je je moet gedragen.....

Moslims die denken dat Allah dit wel even zal regelen, en dat verder wel alles in de grote Koran terug te vinden zal zijn, die zijn nog niet begónnen om over een staat na te denken! En eigenlijk zijn het luilakken! Je kunt het gerust een opdracht van Allah aan de mensheid noemen, om een behoorlijke staat in elkaar te draaien. Juist die moslims die zo heilig over de Koran lopen te doen, dat zijn de jongens die helemaal niets bakken van een behoorlijke staat! Die zitten allemaal om Allah te roepen, alsof hij het allemaal wel even zal regelen! Nou, dat is NIET zo!

Heb jij de Profeten zich druk zien maken over de STAAT?. Nee ze maakten zich druk om het GELOOF van mensen... Het MEERGODENDOM... enz...
Ze hebben niet gevraagd om hulp van Allah om de mensen te REGEREN ze heben gevraagd om hulp aangezien de mensen niet wilden luisteren naar het feit dat er maar 1 godheid is namelijk Allah swt. Ze hebben om hulp gevraagd om GEDULDIG TE ZIJN.

Regels en wetten zijn een onderdeel van de Islam maar komen pas na het geloof in 1 god, de profeten de boeken en de laatste dag. Dan wordt bidden, vasten, Zakaat geven en Hajj doen een logische volgende stap....

""Moslims die denken dat Allah dit wel even zal regelen, en dat verder wel alles in de grote Koran terug te vinden zal zijn, die zijn nog niet begónnen om over een staat na te denken! En eigenlijk zijn het luilakken!""


Misschien zijn deze moslims niet lui, maar zijn ze hard aan het werken aan de belangrijkere zaken bij zichzelf en bij anderen.....en stellen zij een STAAT niet op de eerste plaats.

Salaam




Geplaatst door Ron Haleber
:staart: :vingers:


Ik zet het prachtige stuk van Maarten in zijn bekende heldere stijl - hier nog maar even neer - het is namelijk moeilijk terug te vinden...






Bilal, schei in godsnaam uit met deze onzin, en denk ná!

Allah schept geen staat, noch regeert een staat, noch heeft voldoende regels gegeven voor een staat.
Als je snapt wat een staat doet, en hoeveel daar bij komt kijken, dan snap je ook dat met die handvol regels in de Koran helemaal nérgens komt. Daar is geen énkele twijfel over! Kans van slagen is nul komma nul.

Een staat is Altijd mensenwerk! Zelfs wanneer iedereen moslim is, en goed moslim, dan nog zullen er duizenden regels moeten zijn, om alles goed te laten lopen. Er zal een grote staatsorganisatie moeten zijn. Er komen regels. Er komen uitvoeringsinstanties, Er komen Rechters, Ambtenaren, adviseurs enz enz enz. En AL die mensen zullen beslissingen nemen.
Er moeten doelstellingen geformuleerd worden, plannen daarvoor gemaakt worden, controle op de uitvoering enz enz enz..

Koran?? Met de Koran doe je hier helemaal niets! Jouw idee komt hier op ner, dat iedereen met de Koran in zijn hand maar een beetje kan aan rotzooien zoals het hem uit komt!

De geschiedenis heeft éen ding geleerd: Je krijgt géén behoorlijke staat, als je geen behoorlijke structuren ontwerpt, en geen middelen om functionarissen te controleren!
En al die structuren en al die controles samen, dat is wat "Democratie" genoemd wordt!
En die naam is prima, want daarmee wordt erkend, dat het ménsen zijn, die geórganiseerd en gecóntroleerd moeten worden, voor ze een staat kunnen regelen.

Moslims die denken dat Allah dit wel even zal regelen, en dat verder wel alles in de grote Koran terug te vinden zal zijn, die zijn nog niet begónnen om over een staat na te denken! En eigenlijk zijn het luilakken! Je kunt het gerust een opdracht van Allah aan de mensheid noemen, om een behoorlijke staat in elkaar te draaien. Juist die moslims die zo heilig over de Koran lopen te doen, dat zijn de jongens die helemaal niets bakken van een behoorlijke staat! Die zitten allemaal om Allah te roepen, alsof hij het allemaal wel even zal regelen! Nou, dat is NIET zo!

Zelden heb ik slechtere ideeen over staatsinrichting gehoord, dan vanuit de moslimwereld. Zwakker dan dit kán bijna niet! Het is alsof een stelletje koperslagers bij elkaar zitten om te filosoferen over een toestel om mee op de maan te landen! Ik noem het protest-stemmen, maar het heeft helemaal niets te maken met serieuze ideeen.

Ga het maar proberen! Hoeveel dingen moeten er geregeld worden? Hoeveel organisaties moeten er dan zijn? Wie bepaald wat ze doen? Hoe controleer je of het klopt wat ze doen?? Dit zal je een jaartje bezig houden.
Dan ga je kijken wat er NU is! Ga dan kijken wat je zou schrapen! In jouw ide moet dat een heleboel zijn! Probeer dan maar te bedenken wat er alemaal NIET meer werkt, als je dat doet! Dit kan je en jaartje of 3 bezighouden!
Kom dan terug, en dan gaan we ergens over praten!

Probeer het maar met iets simpels: Wat voorkomt, dat je dood gaat aan het eten van schanpevlees?? Dat zijn regels over hoe die beesten eten, hoe ze leven, hoe ze vervoerd worden, hoe het vlees gekoeld moet zijn, hoe lang de dingen mogen duren, hoe de mensen opgeleid moeten zijn, wie er verantwoordelijk is voor wat, wie er wat controleert, enz enz enz!
Dat mag je van duizenden andere dingen ook doen..
Voorlopig mag je uitleggen, hoe je dit met de Koran en bidden denkt te doen?!

Bilal, echt, denk eerst beter na over die dingen.. Dromen kunnen we allemaal


:fpetaf: :fpetaf: :student:

Ron Haleber
10-08-04, 12:03
Geplaatst door Ghiezzoe


Ghiezzoe, kampioen topicvervuilster, ik geef het definitief op. Over de gaypride was je ook weer een pure wanhoop:


Geplaatst door Simon
Ja mijn geduld is nu ook wel op. Je maakt je drukker om hetgeen homo's in bed doen dan om het feit dat cyberimams oproepen anderen te doden. Sterker nog, je steunt dat soort "imams" door de groep die ze zo in de hoek zetten met dieven te vergelijken.

Mijn geduld dus ook! Discussie met jou van mijn kant voorgoed gesloten!



Wend je dus verder maar tot de Jehova's - die zullen het erg fijn vinden om met je te discussiëren! :duim:

Wel loop ik dan een grote kans dat over een maand iemand aan mijn deur belt met "Halleluja, hier Ghiezzoe, zondaar gelooft u in de Heer?".... :dood:


:zwaai:

QuelleBidon
10-08-04, 16:19
Het zou toch gepast zijn wanneer bepaalde mensen wat meer eerbied zouden tonen.

Vooral als het gaat om de koran is wat meer respect op de juiste plaats...

dicksr
10-08-04, 16:38
Geplaatst door QuelleBidon
Het zou toch gepast zijn wanneer bepaalde mensen wat meer eerbied zouden tonen.

Vooral als het gaat om de koran is wat meer respect op de juiste plaats...


Als van eerbied (respect) hier gesproken wordt, dan toch zeker universeel en niet alleen of juist of vooral met betrekking tot de koran.

dicksr

mark61
10-08-04, 16:44
'Bidon' is mannelijk.

TFOE
10-08-04, 16:45
Geplaatst door dicksr
Als van eerbied (respect) hier gesproken wordt, dan toch zeker universeel en niet alleen of juist of vooral met betrekking tot de koran.

dicksr

Als zon iemand die opmerking maakt met betrekking tot de koran dan hoeft er toch niet gelijk alle universele zaken op deze aardkloot bij gesleept te worden?

QuelleBidon
10-08-04, 16:48
Geplaatst door dicksr
Als van eerbied (respect) hier gesproken wordt, dan toch zeker universeel en niet alleen of juist of vooral met betrekking tot de koran.

dicksr

Je hebt mijn tekst zojuist geciteerd.

Welnu, ik heb er ook alle vertrouwen in dat je deze tekst ook kunt lezen... Succes!

dicksr
10-08-04, 16:53
Geplaatst door QuelleBidon
Je hebt mijn tekst zojuist geciteerd.

Welnu, ik heb er ook alle vertrouwen in dat je deze tekst ook kunt lezen... Succes!

Likewise

dicksr
10-08-04, 16:55
Geplaatst door TFOE
Als zon iemand die opmerking maakt met betrekking tot de koran dan hoeft er toch niet gelijk alle universele zaken op deze aardkloot bij gesleept te worden?

Wanneer, zoals in het onderhavige tekstje, met betrekking tot de koran wordt gesproken over VOORAL, dan acht ik dat zeker wel nodig.

dicksr

dicksr
10-08-04, 16:56
Geplaatst door mark61
'Bidon' is mannelijk.

subtiel

QuelleBidon
10-08-04, 17:50
Geplaatst door mark61
'Bidon' is mannelijk.

Nee hoor, bidon = drinkfles.

Trouwens: liever mannelijk dan een homo!

mark61
10-08-04, 20:02
Geplaatst door QuelleBidon
Nee hoor, bidon = drinkfles.

Dit is een domme reactie. Laisse tomber.

QuelleBidon
10-08-04, 21:45
Geplaatst door mark61
Dit is een domme reactie. Laisse tomber.

Dit = 'n aanwijzend voornaamwoord.

Hebben alle homo's nou zo'n gebrek aan taalvaardigheid?

mark61
11-08-04, 09:39
Geplaatst door QuelleBidon
Dit = 'n aanwijzend voornaamwoord.

Hebben alle homo's nou zo'n gebrek aan taalvaardigheid?

bidon = mannelijk, dus is het quel bidon. hebben alle moslims zo'n gebrek aan taalvaardigheid?

'Nee hoor, bidon = drinkfles' is dus een bijzonder stompzinnige opmerking. Vooral omdat 'wat een drinkfles' niks betekent.

QuelleBidon
11-08-04, 18:10
Geplaatst door mark61
bidon = mannelijk, dus is het quel bidon. hebben alle moslims zo'n gebrek aan taalvaardigheid?

'Nee hoor, bidon = drinkfles' is dus een bijzonder stompzinnige opmerking. Vooral omdat 'wat een drinkfles' niks betekent.

Je dacht zeker, laat ik eens even bewijzen dat mijn taalvaardigheid niets voorstelt, maar eerlijk waar niemand had kunnen denken dat 't zo'n oliedom antwoord zou worden...

Heb je nu ook visuele mankementen? Er staat duidelijk: QuelleBidon. Die innovatie-spatie hoef je er dus niet bij te betrekken, kindje; wat een dombo! Ik stel je een vraag & die probeer je met een vraag te ontwijken, terwijl je niet door hebt dat de vraag voor wat betreft 1 homo in ieder geval reeds positief beantwoord is, getuige het woordje "hebben" na een punt.

Je hebt overigens gelijk bewezen dat je tevens een gebrek hebt aan een rijk woordenschat; hebben nou alle homo's problemen hier mee?

Jouw conclusie was namelijk: "wat een drinkfles" betekent "niks". Welnu, speciaal voor jou(w soort):

niks1 (onb.vnw.)
1 [inf.] niets

niks2 (bw.)
1 allerminst

Alweer eens innovatief bezig geweest derhalve, is 't niet? Tja, homo's pretenderen dan ook erg vernieuwend te zijn.

Ik ben trouwens moslims. Daar sta je dan weer met je mond vol tanden!

Max Stirner
11-08-04, 19:37
Geplaatst door QuelleBidon
Je dacht zeker, laat ik eens even bewijzen dat mijn taalvaardigheid niets voorstelt, maar eerlijk waar niemand had kunnen denken dat 't zo'n oliedom antwoord zou worden...

Heb je nu ook visuele mankementen? Er staat duidelijk: QuelleBidon. Die innovatie-spatie hoef je er dus niet bij te betrekken, kindje; wat een dombo! Ik stel je een vraag & die probeer je met een vraag te ontwijken, terwijl je niet door hebt dat de vraag voor wat betreft 1 homo in ieder geval reeds positief beantwoord is, getuige het woordje "hebben" na een punt.

Je hebt overigens gelijk bewezen dat je teven een gebrek hebt aan een rijk woordenschat; hebben nou alle homo's problemen mee?

Jouw conclusie was namelijk: "wat een drinkfles" betekent "niks". Welnu, speciaal voor jou(w soort):

niks1 (onb.vnw.)
1 [inf.] niets

niks2 (bw.)
1 allerminst

Alweer een innovatief bezig geweest derhalve, is 't niet? Tja, homo's pretenderen dan ook erg vernieuwend te zijn.

Ik ben trouwens moslims. Daar sta je dan weer met je mond vol tanden!


Ik begrijp er QuelleBidon van...... :confused:

Julien
11-08-04, 19:55
Geplaatst door QuelleBidon
Nee hoor, bidon = drinkfles.

Trouwens: liever mannelijk dan een homo!

slt bidon, mark61 is geen homo hoor ;)

mag ik vragen waar je vandaan komt? ciao.

mark61
11-08-04, 21:35
Geplaatst door QuelleBidon


Ik adviseer een psychiater.

mark61
11-08-04, 21:35
Geplaatst door Julien
slt bidon, mark61 is geen homo hoor ;)

Lieve Julien, hoe weet jij dat nou?:hihi:

QuelleBidon
11-08-04, 21:52
Geplaatst door Julien
slt bidon, mark61 is geen homo hoor ;)

mag ik vragen waar je vandaan komt? ciao.


Dat kun je gerust vragen hoor!

Homo of niet, hij heeft homofiele neigingen. Hij raadt ons aan een psych voor hem te vinden.

Julien
11-08-04, 22:55
Geplaatst door QuelleBidon
Dat kun je gerust vragen hoor!

Homo of niet, hij heeft homofiele neigingen. Hij raadt ons aan een psych voor hem te vinden.

maar waar kom je nou vandaan? :stout: ben je française?

QuelleBidon
12-08-04, 03:53
Geplaatst door Julien
maar waar kom je nou vandaan? :stout: ben je française?

Jij kleine deugniet; dat zijn 2 vragen!

Julien
12-08-04, 10:22
Geplaatst door QuelleBidon
Jij kleine deugniet; dat zijn 2 vragen!

dat ik een deugniet ben, wist ik allang :koppel: maar ben je ook lid van de (kleine) Franse familie op maroc.nl? :p

QuelleBidon
12-08-04, 11:36
Geplaatst door Julien
dat ik een deugniet ben, wist ik allang :koppel: maar ben je ook lid van de (kleine) Franse familie op maroc.nl? :p


Oké, kleine deugniet, maar alleen jij wist dat, deugnietje.

Inmiddels heb je alweer een derde vraag gesteld... (Dan moet je wel haast Frans zijn, Julien.)

Siah
21-08-04, 15:38
:regie: :confused: