PDA

Bekijk Volledige Versie : In het kader van inburgering en integratie



taouanza
06-08-04, 21:45
Ik heb vandaag besloten om wat te gaan inburgeren en wat kennis op te doen van de Nederlandse geschiedenis om deze o zo beschaafde en tolerante beschaving beter te waarderen.
Tja als je elke dag te horen krijgt dat je niks weet over Nederland en de geschiedenis dan blijft dat niet in je kouwe kleren zitten.
Want je weet natuurlijk dat Nederlanders betere mensen zijn maar je moet ook weten waarom vandaar mijn bezoekje aan het wereldmuseum.
De titel van de tentoonstelling luidt.:
De erfenis van slavernij.

Ik moet je zeggen na dit bezoek heb ik meer achting voor de Nederlanders en voel ik me nog minderwaardiger gezien mijn niet zo beschaafe afkomst.:(


Ik heb maar dat deze tentoonstelling ook geen grap is van Micheal Moore anders waren mijn zuivere intenties om deze prachtige geschiedenis en dit tolerante volk beter te leren kennen en waarderen voor niks geweest.:slaap:






















Ps Hylke ben jij al geweest?:rolleyes:
Of ben ik naar de verkeerde tentoonstelling geweest?
Iets over mooie schepen en kruidnagel en nog meer mooie schepen.:vreemd:

nekam
06-08-04, 21:47
Hoe kun je als moslima tegen slavernij zijn? De profeet hield talloze slaven notabene.

euhh
06-08-04, 21:49
Slavernij is bijkans uitgevonden in het MO

taouanza
06-08-04, 21:52
Geplaatst door euhh
Slavernij is bijkans uitgevonden in het MO

Zeg Einstein ik dacht het MO een goed voorbeeld was van hoe het niet moest dus waarom is het nu weer een meetlat voor het Westen.
Daar heb je zeker heel lang over na moeten denken: Zullie doen het ook.
Denk maar niet te hard na anders draai je nog door.:rolleyes:

nekam
06-08-04, 21:53
Geplaatst door euhh
Slavernij is bijkans uitgevonden in het MO
Sterker nog, het is er nog steeds niet uitgeroeid. Een paar maanden terug riep zo'n geestelijke gek in Irak zijn volgers op dat wanneer ze een buitenlandse soldaat wisten te vangen, hem als slaaf mochten houden. En de manier waarop gastarbeiders in SA worden behandeld verschilt ook weinig tot niets van slavernij.

nekam
06-08-04, 21:55
Geplaatst door taouanza
Daar heb je zeker heel lang over na moeten denken: Zullie doen het ook.
Je weet je domheid weer aardig tentoon te stellen. Wie opende net ook alweer een topic over vrouwenrechten, als reactie op de topic van Rja? De pot verwijt de ketel? :lole:

taouanza
06-08-04, 21:58
Geplaatst door nekam
Sterker nog, het is er nog steeds niet uitgeroeid. Een paar maanden terug riep zo'n geestelijke gek in Irak zijn volgers op dat wanneer ze een buitenlandse soldaat wisten te vangen, hem als slaaf mochten houden. En de manier waarop gastarbeiders in SA worden behandeld verschilt ook weinig tot niets van slavernij.

Je verandert van onderwerp.
Ik had over de Nederlandse slavernij. Wel bij de topic blijven.
Je selectieve verontwaardiging en je schijn van menselijkheid bewaar je maar voor een ander topic.
Dit gaat over de Vaderlandse geschiedenis ook een topic waardig.:student:

taouanza
06-08-04, 22:03
Geplaatst door nekam
Je weet je domheid weer aardig tentoon te stellen. Wie opende net ook alweer een topic over vrouwenrechten, als reactie op de topic van Rja? De pot verwijt de ketel? :lole:

When does the hurting stop?:moe:

nekam
06-08-04, 22:04
Geplaatst door taouanza
Je verandert van onderwerp.
Ik had over de Nederlandse slavernij. Wel bij de topic blijven.
Je selectieve verontwaardiging en je schijn van menselijkheid bewaar je maar voor een ander topic.
Dit gaat over de Vaderlandse geschiedenis ook een topic waardig.:student:
Slavernij beperkt zich niet tot landsgrenzen. En alweer projecteer je hier je eigen eigenschappen op een ander. Jij hebt deze topic niet geopend uit medeleven met slaven of oprechte verontwaardiging, maar enkel om weer eens een trap te kunnen geven naar het land dat jouw uitkering betaalt.

Je zet jezelf des te meer voor gek doordat je in al je onbenulligheid bent vergeten dat de profeet slaven hield en moslims niet geacht worden zich uit te spreken tegen gedragingen van de profeet. Hoe pervers en afschuwelijk deze soms ook waren.

taouanza
06-08-04, 22:05
Geplaatst door Duncan
Jij weet nu wanneer de slavernij in Nederland is afgeschaft. Kun je me vertellen wanneer dat in Marokko is gebeurd?

We hebben het over Nederland. Ja
Je gaat je toch niet als een Marokkaan of Moslim gedragen en beginnen over de ander???
Bij het onderwerp blijven. Nederlandse geschiedenis. Als je in Nederland woont hoor je de Nederlandse geschiedenis te kennen en niet de Marokkaanse. Als je de Marokkaanse geschiedenis wil weten dat moet je maar in Marokko wonen, toch?

BiL@L
06-08-04, 22:08
Geplaatst door nekam
Slavernij beperkt zich niet tot landsgrenzen. En alweer projecteer je hier je eigen eigenschappen op een ander. Jij hebt deze topic niet geopend uit medeleven met slaven of oprechte verontwaardiging, maar enkel om weer eens een trap te kunnen geven naar het land dat jouw uitkering betaalt.

Je zet jezelf des te meer voor gek doordat je in al je onbenulligheid bent vergeten dat de profeet slaven hield en moslims niet geacht worden zich uit te spreken tegen gedragingen van de profeet. Hoe pervers en afschuwelijk deze soms ook waren.

http://www.benjebangvoormij.nl/archive/index.php/t-1147.html

taouanza
06-08-04, 22:10
Geplaatst door taouanza
When does the hurting stop?:moe:


http://thunderlizards.8m.com/images/bill14b01.jpg

taouanza
06-08-04, 22:12
Geplaatst door nekam
Slavernij beperkt zich niet tot landsgrenzen. En alweer projecteer je hier je eigen eigenschappen op een ander. Jij hebt deze topic niet geopend uit medeleven met slaven of oprechte verontwaardiging, maar enkel om weer eens een trap te kunnen geven naar het land dat jouw uitkering betaalt.

Je zet jezelf des te meer voor gek doordat je in al je onbenulligheid bent vergeten dat de profeet slaven hield en moslims niet geacht worden zich uit te spreken tegen gedragingen van de profeet. Hoe pervers en afschuwelijk deze soms ook waren.

Wat weet je toch weer handig uit te lullen zeg?!
Dit gaat over Nederland ja. Dus hou je bij het onderwerp.
Jeweetwel Nederland dat zo veel beschaafder is dan de islam weetjenog wel. Dus je beledigd eigenlijk de Nederlandse beschaving door deze te vergelijken met de islam.
Dus toon even hoe beschaafd je bent en blijf bij het onderwerp hullie,zullie dat doen alleen die moslims toch?

taouanza
06-08-04, 22:16
Geplaatst door Duncan
Iemand die zich verdiept in geschiedenis gebruikt de ene situatie als referentiepunt voor een andere. Als je bijvoorbeeld al veel weet over Marokko, vergelijk je dat met nieuwe gegevens die je krijgt over, bijvoorbeeld Nederland. Zo verdiep je je inzicht in het onderwerp. Vandaar mijn vraag.

Ja en men heeft dat al gedaan ja. En zo is men tot de conclusie gekomen dat het Westen beschaafder is dan het MO. Dus waarom gaan wij nog ons tijd verdoen met bespreken van een onbeschaving waar we het met zijn allen over eens zijn dat deze inferieur is en niet de moeite waard. laten we onze aandacht liever besteden aan een geschiedenis waar we wel van kunnen leren hoe beschaafd het kan in vergelijking met die niet zo toffe of beschaafde islam of Marokko.
Dus nogmaals Nederland o Nederland.

Gaat nog iemand op het onderwerp in of blijven we heel de nacht heel laf en onbeschaafd zoals die moslims om het onderwerp heen lopen?
Komop zeg ik dacht Westerlingen tegen kritiek konden in tegenstelling tot moslims die gelijk over de ander beginnen.
Kom op Napoleons:rolleyes:

taouanza
06-08-04, 22:25
Geplaatst door Duncan
Er is al eens iets gezegd over dit onderwerp en toen is Rabiah heel boos op iemand geworden die toch wel gelijk had. Een herhaling heeft geen zin. Lees die oude topic nog maar eens na.

Ik merk overigens dat je bijdragen van karakter veranderen. Het lijkt wel of je steeds bozer wordt op Nederland(ers). Hoe komt dat?

Wie had gelijk en waarom?
Je bedoelde toch niet die persoon die zei dat Rabiah dankbaar moet zijn voor de slavernij anders was ze niet in Nederland en had ze geen goede leven?
Bedoel je die iemand?

taouanza
06-08-04, 22:30
Geplaatst door Duncan
Nee, die bedoel ik niet. Dat is natuurlijk een volstrekt afkeurenswaardige opmerking. Ik bedoel die persoon die zei dat het niet alleen de Nederlanders waren die schuldig aan de slavenhandel maar ook de Afrikanen zelf.

Ja maar die zijn onbeschaafd die Afrikanen we hebben het nou over de beschaafde Nederland. Maar deze topic gaat meer over Nederlanders die een bepaald onderwerp vermijden eigenlijk. Das natuurlijk makkelijk om je beschaafd te noemen alle niet beschaafde onderwerpen vermijdt je gewoon. Mischien moeten we het hebben over de Gayparade dan kan je namelijk wel pochen over hoe tolerant en vredig het westen is.Slavernij kennen we niet maar we tolereren wel homo's. Zou het onderwerp makkelijk toegankelijker zijn als we het hebben over homosexuele slaven?

euhh
06-08-04, 22:32
Geplaatst door taouanza
Zeg Einstein ik dacht het MO een goed voorbeeld was van hoe het niet moest dus waarom is het nu weer een meetlat voor het Westen.
Daar heb je zeker heel lang over na moeten denken: Zullie doen het ook.
Denk maar niet te hard na anders draai je nog door.:rolleyes:

ALLE slechte dingen en zonden zijn zo'n beetje in het MO uitgevonden hoor.
Slavernij, hoeren, veelwijverij, drugs, alcohol is volgens geschriften in het MO uitgevonden.

P.S. in Nederland zelf is er nooit slavernij geweest.

nekam
06-08-04, 22:36
Geplaatst door Duncan
Nou begin je zelf over een ander onderwerp.
Is het je nog niet opgevallen dat ze zelf constant doet wat ze anderen verwijt? Ze is helaas te onnozel om het zelf in te zien.

barfly
06-08-04, 22:37
Wat een gezeik over slavernij! Als er iemand is die in mijn slavernij wil treden dan houd ik mij aanbevolen!

taouanza
06-08-04, 22:40
Geplaatst door euhh
ALLE slechte dingen en zonden zijn zo'n beetje in het MO uitgevonden hoor.
Slavernij, hoeren, veelwijverij, drugs, alcohol is volgens geschriften in het MO uitgevonden.

P.S. in Nederland zelf is er nooit slavernij geweest.

Ja duh!De hele beschaving is in het MO uitgevonden. Jij was ook een held in geschiedenis zo te lezen.:rolleyes:

taouanza
06-08-04, 22:40
Geplaatst door Duncan
Nou begin je zelf over een ander onderwerp.
Om op het onderwerp terug te komen. Ken je de film over de reis van de Amistad?

Ik heb het over Nederlandse slavernij en meneer begint over een Hollywooddrama.:rolleyes:

taouanza
06-08-04, 22:41
Geplaatst door barfly
Wat een gezeik over slavernij! Als er iemand is die in mijn slavernij wil treden dan houd ik mij aanbevolen!

Ik heb gister The Secretary gezien maar wil jij niet mijn topic verkrachten?!:mad:

Hylke
06-08-04, 22:43
Zeg Einstein ik dacht het MO een goed voorbeeld was van hoe het niet moest dus waarom is het nu weer een meetlat voor het Westen.

Hé Taouanza, ik was toch einstein? Geen mensen door elkaar halen :wijs:

Slavernij is naar onze huidige maatstaven iets vreselijks. Gelukkig is er een voortschrijdend inzicht in het (westers) menselijk denken waardoor wij nu kunnen zeggen dat de mensen die toen in de republiek der zeven provinciën woonden bepaald geen lieverdjes waren, en die van de latere staat der Nederlanden ok niet. Maar ja, de tijdgeest hè.

In dat perspectief snap ik niet dat het voortschrijdend inzicht in veel landen waar het islamisme hoogtij viert, dat inzicht nog niet is doorgedrongen, zoals in enkele voorgaande priksels al werd aangehaald.

Hylke
06-08-04, 22:45
Ik persoonlijk ben trouwens ook slaaf, slaaf van 'de tijd'.

taouanza
06-08-04, 22:45
Geplaatst door Hylke
Hé Taouanza, ik was toch einstein? Geen mensen door elkaar halen :wijs:

Slavernij is naar onze huidige maatstaven iets vreselijks. Gelukkig is er een voortschrijdend inzicht in het (westers) menselijk denken waardoor wij nu kunnen zeggen dat de mensen die toen in de republiek der zeven provinciën woonden bepaald geen lieverdjes waren, en die van de latere staat der Nederlanden ok niet. Maar ja, de tijdgeest hè.

In dat perspectief snap ik niet dat het voortschrijdend inzicht in veel landen waar het islamisme hoogtij viert, dat inzicht nog niet is doorgedrongen, zoals in enkele voorgaande priksels al werd aangehaald.

blablablabla multinationalsblablaverkadeblachocoladenestleblabl anog meer westersemenselijke denken bla

taouanza
06-08-04, 22:47
Geplaatst door taouanza
blablablabla multinationalsblablaverkadeblachocoladenestleblabl anog meer westersemenselijke denken bla

Oja niet te vergetenkoffiebla houthandelbla wapenhandelblablabla
Een hoop blabla

DEMOcraat
06-08-04, 22:49
Geplaatst door taouanza
Ik heb vandaag besloten om wat te gaan inburgeren en wat kennis op te doen van de Nederlandse geschiedenis om deze o zo beschaafde en tolerante beschaving beter te waarderen.
Tja als je elke dag te horen krijgt dat je niks weet over Nederland en de geschiedenis dan blijft dat niet in je kouwe kleren zitten.
Want je weet natuurlijk dat Nederlanders betere mensen zijn maar je moet ook weten waarom vandaar mijn bezoekje aan het wereldmuseum.
De titel van de tentoonstelling luidt.:
De erfenis van slavernij.

Ik moet je zeggen na dit bezoek heb ik meer achting voor de Nederlanders en voel ik me nog minderwaardiger gezien mijn niet zo beschaafe afkomst.:(


Ik heb maar dat deze tentoonstelling ook geen grap is van Micheal Moore anders waren mijn zuivere intenties om deze prachtige geschiedenis en dit tolerante volk beter te leren kennen en waarderen voor niks geweest.:slaap:






















Ps Hylke ben jij al geweest?:rolleyes:
Of ben ik naar de verkeerde tentoonstelling geweest?
Iets over mooie schepen en kruidnagel en nog meer mooie schepen.:vreemd:

nog meer schuldgevoelens..

Hylke
06-08-04, 22:50
Volgens mij wacht je man op je :melig2: , je vergeet hem toch niet hè?

Taouanza wat ben je toch voorspelbaar :p

taouanza
06-08-04, 22:53
Geplaatst door Hylke
Volgens mij wacht je man op je :melig2: , je vergeet hem toch niet hè?

Taouanza wat ben je toch voorspelbaar :p

Wil je dan even naast hem gaan zitten zolang hij moet wachten.

Voorspelbaar?
Tzzz en weet je ook van het westerse menselijk denken genaamd Wereldbank en IMF? Echt geweldig slavernij is compleet verleden tijd men heeft nog iets beters uitgevonden.:duim:

Hylke
06-08-04, 22:57
Wat heeft IMF te maken met het westerse denken van de westerse mens?

nekam
06-08-04, 22:57
Geplaatst door taouanza
Wil je dan even naast hem gaan zitten zolang hij moet wachten.

Voorspelbaar?
Tzzz en weet je ook van het westerse menselijk denken genaamd Wereldbank en IMF? Echt geweldig slavernij is compleet verleden tijd men heeft nog iets beters uitgevonden.:duim:
Oja dat IMF dat noodlijdende landen kredieten verstrekt en de wereldbank die arme landen de helpende hand biedt. Wat een schandalige organisaties, in een moslimland is het tenminste ieder voor zich. Aan sociale zekerheid ofzo doen ze daar ook niet, dat is ook al zo'n barbaarse westerse uitvinding.

Hylke
06-08-04, 22:58
Wil je dan even naast hem gaan zitten zolang hij moet wachten. Volgens mij laat hij JOU wachten :hihi:

taouanza
06-08-04, 23:02
Geplaatst door Hylke
Volgens mij laat hij JOU wachten :hihi:

Weetje als er kampioenschappen onderwerp vermijden werden gehouden zou deze niet door de moslims worden gewonnen maar autochtone kneuzen zoals jij.
Maar dan kan je dat natuurlijk gewoon als onderdeel toevoegen bij de Westerse beschaving.:strik:

Hylke
06-08-04, 23:06
Taouanza toch, ik een kneus? En toch speel je de hoogopgeleidde vrouw?? :melig2:

Wanneer werk jij eens als hoogopgeleidde vrouw?

taouanza
06-08-04, 23:15
Geplaatst door Hylke
Taouanza toch, ik een kneus? En toch speel je de hoogopgeleidde vrouw?? :melig2:

Wanneer werk jij eens als hoogopgeleidde vrouw?

Wat heeft dit met slavernij te maken?

an3$dej
06-08-04, 23:20
Haha het lijkt wel of Taouanza in elke topic flink onderuit gaat vandaag. :giechel:

Hylke
06-08-04, 23:24
Wat heeft dit met slavernij te maken? Ach lieverd toch, je mooie topic :jammer:

taouanza
06-08-04, 23:36
Geplaatst door Duncan
Ja, maar ze moet het als zwakke vrouw opnemen tegen allemaal mannen.

Correctie: Ja, maar ze moet het als vrouw opnemen tegen allemaal zwakke mannen.

Zielige mannen eigenlijk.

an3$dej
06-08-04, 23:38
Geplaatst door taouanza
Correctie: Ja, maar ze moet het als vrouw opnemen tegen allemaal zwakke mannen.

Zielige mannen eigenlijk.
Dat zegt dan genoeg over jouw miserabele leventje, dat je je vrijdagavond doorbrengt met mannen die je zwak en zielig vindt. Kan me voorstellen dat je alleenstaand bent. :haha:

taouanza
06-08-04, 23:40
Geplaatst door an3$dej
Dat zegt dan genoeg over jouw miserabele leventje, dat je je vrijdagavond doorbrengt met mannen die je zwak en zielig vindt. Kan me voorstellen dat je alleenstaand bent. :haha:

Ik ben al uitgeweest vandaag ja. Ik ging naar een tentoonstelling over westerse beschaving of ben je dat alweer vergeten?

Ravian
07-08-04, 00:06
Ik heb medelijden met Taouanza.
Ze kiest de geschiedenis van de slavernij om haar punt te maken.

Dit is prijsschieten, dit. Mikken op een vastgebonden konijn met een raket.

Laat die meid met rust, jongens.

taouanza
07-08-04, 00:17
Geplaatst door Ravian
Ik heb medelijden met Taouanza.
Ze kiest de geschiedenis van de slavernij om haar punt te maken.

Dit is prijsschieten, dit. Mikken op een vastgebonden konijn met een raket.

Laat die meid met rust, jongens.

Wat een inhoudelijk argumenten zeg. Als je niks te melden heb ga je maar schelden.

Hoe harder jij roept dat ik dom ben hoe beter ik weet. Dat mag ondertussen wel duidelijk zijn Nobelien.:duivels:

Joepie
07-08-04, 00:33
Geplaatst door taouanza
Ik heb vandaag besloten om wat te gaan inburgeren en wat kennis op te doen van de Nederlandse geschiedenis om deze o zo beschaafde en tolerante beschaving beter te waarderen.
Tja als je elke dag te horen krijgt dat je niks weet over Nederland en de geschiedenis dan blijft dat niet in je kouwe kleren zitten.
Want je weet natuurlijk dat Nederlanders betere mensen zijn maar je moet ook weten waarom vandaar mijn bezoekje aan het wereldmuseum.
De titel van de tentoonstelling luidt.:
De erfenis van slavernij.

Ik moet je zeggen na dit bezoek heb ik meer achting voor de Nederlanders en voel ik me nog minderwaardiger gezien mijn niet zo beschaafe afkomst.:(


Ik heb maar dat deze tentoonstelling ook geen grap is van Micheal Moore anders waren mijn zuivere intenties om deze prachtige geschiedenis en dit tolerante volk beter te leren kennen en waarderen voor niks geweest.:slaap:


De slavernij is een heel zwart hoofdstuk in de nederlandse geschiedenis en tevens is de slavernij een zwart hoofdstuk in de wereldgeschiedenis in het alg. Nederland was idd. heel machtig in de "gouden eeuw" en hebben naast goede dingen ook foute dingen gedaan. (zeker vanuit hedendaagse optiek tegenover "toen")

Maar de koppeling met hedendaagse tollerantie mag je me even uitleggen want daar volg ik je even niet.

Maar om even met jou mee te gaan;
Nederland is inderdaad intollerant. Maar niet intolleranter dan een specifiek ander land..... indien wel, dan kan Nederland er wat van leren..... Alles heeft zijn tijd nodig taouanza, ook acceptatie als gewenst gevolg van tollerantie tegenover iets wat voor die cultuur onbekend is. We proberen het tenminste met z'n allen. Dus het moet van 2 kanten komen.

Consessies maken dus om het "iedereen" zo veel mogelijk naar zijn zin te maken.

Ravian
07-08-04, 00:43
Geplaatst door taouanza
Wat een inhoudelijk argumenten zeg. Als je niks te melden heb ga je maar schelden.

Hoe harder jij roept dat ik dom ben hoe beter ik weet. Dat mag ondertussen wel duidelijk zijn Nobelien.:duivels:

Inhoudelijk ingaan op slavernij?

*heh* Wil ik wel hoor. Alleen kom je er dan bekaaid af voor wat betreft je 'punt'.

Ik heb je ook niet dom genoemd. Waarom zeggen dat sneeuw wit is?

vlegeltje
07-08-04, 00:48
Het woord 'slaaf' komt van de slaven, de slavische volkeren in oost europa.

In de middeleeuwen waren zij een bron van slaven voor het Byzantijnse rijk.

Zo is het woord in zwang gekomen.

Ook in Praag was in de middeleeuwen een grote overslagplaats voor slaven. In zuid Frankrijk was er op een gegeven moment zelfs een kliniek waar jonge eunuchen werden gemaakt voor verkoop aan de arabieren.

Maar slavernij is natuurlijk al veel ouder.

De oude grieken, bakermat van de westerse beschaving, hadden een slaven economie.

De romeinen ook.

Slaven waren eigenlijk oorlogsbuit. Hoewel er ook mensen vrijwillig in slavernij gingen voor een bepaalde tijd. Om hun schulden op die manier af te betalen.

Al in het oude testament staat hoe de joden met slavernij om dienen te gaan (leviticus 25:39/46)

Slavernij bestond in het hele middellandse zee gebied millenia lang. En is bijvoorbeeld pas in 1861 in Rusland afgeschaft. Daar leefden miljoenen russen in slavernij onder russen.

Slaven hebben een hard leven, maar in de meeste slaven-maatschappijen was het gebruikelijk om de slaven toch redelijk te behandelen. En het werd als respectabel beschouwd als iemand slaven vrij liet. In veel slaven-maatschappijen hadden slaven ook de mogelijkheid om hogerop te komen. In de islamitische landen mochten slaven eigen kapitaal bezitten, ermee handelen en zich eventueel zelf vrijkopen.

Maar goed, op een gegeven moment in de geschiedenis gaat Nederland ook meedoen met die slavenhandel en uitbuiting. En wat mij dan verbijsterd is dat de Nederlanders slaven helemaal niet meer als mensen beschouwen.

Voor de christelijke Nederlanders waren slaven nog minder dan dieren. Ze werden helemaal 'ontmenselijkt' en men had er dan ook geen enkel moreel probleem mee als tijdens een overtocht van slaven van afrika naar amerika 1/3 van de lading slaven omkwam. Zolang het maar economisch zo rendabel mogelijk was. Utilitarisme heet dat. Kapitalisme, gestoeld op de protestantse ethiek. Handelaar en dominee...

Van alle vormen van slavernij in de hele geschiedenis is de slavenhandel zoals de Nederlanders die hebben gevoerd wel de ergste en meest stuitende.

Taouanza heeft dus niet alleen een punt, jongens, maar ik raad jullie aan om die tentoonstelling eens te bezoeken ;)

Joepie
07-08-04, 00:53
Geplaatst door vlegeltje
Het woord 'slaaf' komt van de slaven, de slavische volkeren in oost europa.

In de middeleeuwen waren zij een bron van slaven voor het Byzantijnse rijk.

Zo is het woord in zwang gekomen.

Ook in Praag was in de middeleeuwen een grote overslagplaats voor slaven. In zuid Frankrijk was er op een gegeven moment zelfs een kliniek waar jonge eunuchen werden gemaakt voor verkoop aan de arabieren.

Maar slavernij is natuurlijk al veel ouder.

De oude grieken, bakermat van de westerse beschaving, hadden een slaven economie.

De romeinen ook.

Slaven waren eigenlijk oorlogsbuit. Hoewel er ook mensen vrijwillig in slavernij gingen voor een bepaalde tijd. Om hun schulden op die manier af te betalen.

Al in het oude testament staat hoe de joden met slavernij om dienen te gaan (leviticus 25:39/46)

Slavernij bestond in het hele middellandse zee gebied millenia lang. En is bijvoorbeeld pas in 1861 in Rusland afgeschaft. Daar leefden miljoenen russen in slavernij onder russen.

Slaven hebben een hard leven, maar in de meeste slaven-maatschappijen was het gebruikelijk om de slaven toch redelijk te behandelen. En het werd als respectabel beschouwd als iemand slaven vrij liet. In veel slaven-maatschappijen hadden slaven ook de mogelijkheid om hogerop te komen. In de islamitische landen mochten slaven eigen kapitaal bezitten, ermee handelen en zich eventueel zelf vrijkopen.

Maar goed, op een gegeven moment in de geschiedenis gaat Nederland ook meedoen met die slavenhandel en uitbuiting. En wat mij dan verbijsterd is dat de Nederlanders slaven helemaal niet meer als mensen beschouwen.

Voor de christelijke Nederlanders waren slaven nog minder dan dieren. Ze werden helemaal 'ontmenselijkt' en men had er dan ook geen enkel moreel probleem mee als tijdens een overtocht van slaven van afrika naar amerika 1/3 van de lading slaven omkwam. Zolang het maar economisch zo rendabel mogelijk was. Utilitarisme heet dat. Kapitalisme, gestoeld op de protestantse ethiek. Handelaar en dominee...

Van alle vormen van slavernij in de hele geschiedenis is de slavenhandel zoals de Nederlanders die hebben gevoerd wel de ergste en meest stuitende.

Taouanza heeft dus niet alleen een punt, jongens, maar ik raad jullie aan om die tentoonstelling eens te bezoeken ;)

Het is een gevolg van algemene slavernij opgelegd door invloeden van de "wereld" zelf (beschijf je ook). We zijn immers allemaal maar schapen. We zijn nu een slaaf van deze maatschappij.... nu is een gevolg van toen?

Ravian
07-08-04, 00:57
Geplaatst door taouanza
Ik heb vandaag besloten om wat te gaan inburgeren en wat kennis op te doen van de Nederlandse geschiedenis om deze o zo beschaafde en tolerante beschaving beter te waarderen.
Tja als je elke dag te horen krijgt dat je niks weet over Nederland en de geschiedenis dan blijft dat niet in je kouwe kleren zitten.
Want je weet natuurlijk dat Nederlanders betere mensen zijn maar je moet ook weten waarom vandaar mijn bezoekje aan het wereldmuseum.
De titel van de tentoonstelling luidt.:
De erfenis van slavernij.

Ik moet je zeggen na dit bezoek heb ik meer achting voor de Nederlanders en voel ik me nog minderwaardiger gezien mijn niet zo beschaafe afkomst.:(


Ik heb maar dat deze tentoonstelling ook geen grap is van Micheal Moore anders waren mijn zuivere intenties om deze prachtige geschiedenis en dit tolerante volk beter te leren kennen en waarderen voor niks geweest.:slaap:


Toevallig zat ik vanavond met vrienden hier aan tafel, die soortgelijke dingen ondernemen. Geen Hollanders, maar mensen die zich hier en later elders willen vestigen.
Die verdiepen zich dus in andere culturen voordat ze zich er vestigen - vinden ze ook de normaalste zaak van de wereld, zoals beschaafde mensen betaamt. Maar dan is de strekking van zo'n gesprek toch heel anders. Ze emmeren niet over de geschiedenis van een land, noch zijn er moralistisch over. Het zijn historische feiten.
Laat ik het zo zeggen: ze sprongen niet blij op met duistere feiten over Frankrijk, Ierland of Engeland om zichzelf een beter gevoel te geven. Het is toch constructiever (en leuker) converseren met mensen zonder minderwaardigheidscomplexen.

Ravian
07-08-04, 01:05
Geplaatst door vlegeltje
Taouanza heeft dus niet alleen een punt, jongens, maar ik raad jullie aan om die tentoonstelling eens te bezoeken ;)

Geweldig punt. Alsof dit de eerste expo is over slavernij.
*shrug* Ik heb er al zoveel gezien. Erover gelezen. Op school over onderwezen. Lijkt me normaal om je geschiedenis te kennen.
Dan weet je dus wie zich er mee bezighield, en wie zich er nog steeds mee bezighoudt.

850
07-08-04, 02:49
Geplaatst door nekam
Oja dat IMF dat noodlijdende landen kredieten verstrekt en de wereldbank die arme landen de helpende hand biedt. Wat een schandalige organisaties, in een moslimland is het tenminste ieder voor zich. Aan sociale zekerheid ofzo doen ze daar ook niet, dat is ook al zo'n barbaarse westerse uitvinding.

Meer dan 10 redenen om te protesteren tegen het IMF en de Wereldbank

De Structurele Aanpassingsprogramma’s van het IMF en de Wereldbank hebben de armoede in de wereld vergroot

Om in aanmerking te komen voor lidmaatschap van IMF/WB moet een land voldoen aan de SAP's. Dit betekent onder andere het terugdringen van overheidsuitgaven, privatisering en het openstellen van het land voor buitenlandse investeringen. De regio’s die het meest te maken hebben gehad met deze SAP’s zijn Latijns Amerika en Afrika. In de eerste stagneerde het inkomen per hoofd van de bevolking en in het tweede is het gekelderd.

De 'schuldenverlichting' van IMF en Wereldbank is schandalig

Veel arme landen zijn een groot deel van hun nationale begroting kwijt aan buitenlandse schuldeisers. Vaak gaat het om leningen aangegaan door dictators of geld dat is opgegaan aan militaire uitgaven en andere onzinnige projecten. Het geld voor rente en afbetalingen kan niet meer worden gebruikt voor basisbehoeften zoals gezondheid en onderwijs.

De plannen voor schuldenverlichting van IMF en Wereldbank zijn amper een verbetering voor de armste landen. Alleen de landen die al jaren de opgelegde structurele aanpassingen hebben doorgevoerd komen in aanmerking voor enige verlichting.

Het IMF versterkte een zware economische depressie in Rusland

In de jaren '90 kende Rusland een ongekende neergang van de economie. Vanaf het moment dat het IMF zich met het land ging bemoeien steeg het aantal Russen dat in armoede leeft van 2 miljoen naar 60 miljoen. De 'shock therapy', een plotselinge aanpassing van de economie, heeft hieraan bijgedragen. "Terugkijkend is het moeilijk iets te vinden dat fout gedaan kon worden en niet fout ging" aldus Mark Weisbrot van het Center for Economic and Policy Research in de VS.

Het IMF is mede veroorzaker van de financiële crisis in Azië en verergerde die vervolgens

Het IMF moedigde Aziatische landen aan om de grenzen te openen voor flitskapitaal, speculatief geld geïnvesteerd in valuta, aandelen en korte termijn garanties. Dit was vragen om problemen. De Azië-crisis ontstond toen de handelaren massaal besloten hun geld uit die landen terug te halen.

Toen er eenmaal een crisis was werd het verergerd doordat het IMF daar de SAP's opdrong als voorwaarde voor IMF-leningen. Het resultaat was een golf van faillissementen, ontslagen en armoede. In Indonesië steeg het armoedecijfer van 11 procent naar 40 à 60 procent. Het voedseltekort werd zo nijpend dat de toenmalige president Habibie smeekte twee keer per week te vasten. Velen hadden geen keus.

Het IMF staat garant voor de grote banken

De garantstellingen in Azië, Rusland en Mexico waren vooral bedoeld om de terugbetaling aan buitenlandse banken veilig te stellen. Dankzij het IMF leden de banken geen verliezen na risicovolle leningen.

De structurele aanpassingsprogramma's van IMF en Wereldbank zijn desastreus voor het milieu

In de SAP's wordt een sterke groei van de export geëist. Dit zorgt ervoor dat landen versneld hun natuurlijke hulpbronnen gaan exploreren. Deze mijnbouw, houtkap en landbouw gaan gepaard met omvangrijke milieuvervuiling en uitputting van de grond. De eis van de SAP's om de export te vergroten heeft geleid tot het versneld kappen van bossen. En de bosbouwsector van de Wereldbank heeft , behalve lippendienst, weinig gedaan om dit te voorkomen

De structurele aanpassingsprogramma’s van IMF en Wereldbank dragen bij aan de verspreiding van het AIDS-virus

De traditionele agrarische sector wordt ontwricht door de SAP's; locale boeren kunnen niet concurreren met de goedkope import en de landbouw moet overschakelen op grootschalige productie voor de export. Dit heeft een massale migratie naar de steden tot gevolg. Ontheemd in de nieuwe stedelijke omgeving komt men eerder in aanraking met het AIDS-virus. Vervolgens brengen de arbeiders dit ook terug naar hun oude dorpen. Dit proces wordt versterkt door het toenemen van de prostitutie in de steden doordat veel jonge vrouwen en kinderen in uitzichtloze situaties terecht zijn gekomen.

Vooral vrouwen hebben te leiden van de structurele aanpassingsprogramma's

De SAP's zorgen voor een sterke groei van de werkloosheid. In het algemeen zijn het de vrouwen de het laatst worden aangenomen en het de eerste worden ontslagen. Ook door traditionele rolverdelingen vangen vrouwen de zwaarste klappen op. Als wordt gekort op de gezondheidszorg zijn het de vrouwen die de zorg voor zieken en ouderen overnemen. De SAP's zorgen verder (bewust) voor een sterke stijging van de voedselprijzen en schaarste van de eerste levensbehoeften. Het is vervolgens de vrouw die in de informele sector het eten voor het gezin bij elkaar moet sprokkelen.

Het beleid van de Wereldbank heeft wereldwijd miljoenen mensen verdreven van huis en haard

Stuwdamprojecten en grote infrastructurele projecten die worden gesteund door de Wereldbank zorgen er standaard voor dat grote aantallen mensen hun huis en gemeenschap verliezen. Naast de emotionele problemen die dit veroorzaakt, zijn hun leefomstandigheden er in de nieuwe situatie bijna altijd op achteruit gegaan. Hier is ook de Wereldbank het mee eens; een rapport van de bank uit 1994 meldt: "de inkomens in de nieuwe situaties zijn soms significant lager. Soms gaat het om een achteruitgang van 40 procent bij mensen die vóór de verplichte verhuizing al arm waren."

De Internationale Financierings-Corporatie (IFC) van de Wereldbank leent ontwikkelingsgeld aan multinationals

Het IFC financiert en adviseert private projecten in ontwikkelingslanden. Voorbeelden van private partners zijn Coca-Cola en de oliemaatschappijen ExxonMobil en BP. Er is geen reden voor publieke instellingen die worden geacht de armoede te bestrijden, om hun geld ter beschikking te stellen aan deze multinationals.

De tijd is rijp voor veranderingen

In veel 'ontwikkelings-landen wordt al jaren geprotesteerd tegen het IMF en de Wereldbank. De bevolking in deze landen ondervindt al jaren persoonlijk de gevolgen van het beleid van IMF en Wereldbank. Ook in de rijkere westerse landen groeit het verzet tegen deze en andere financiële instellingen de laatste jaren. Hopelijk vormen de protesten in Seattle en Washington een goede inspiratie voor veel mensen en kunnen we deze beweging tegen het mondiale kapitalisme, tegen de macht van het bedrijfsleven, tegen de armoede en ongelijkheid en tegen milieuvervuiling laten groeien.

850
07-08-04, 02:52
De gevolgen van het IMF en Wereldbankbeleid

Voor diegenen die nog steeds vertrouwen hebben in de succesformule van de kapitalistische vrije markt zal het nobel en mooi in de oren klinken. Het vervelende is dat sinds het bestaan van de instellingen de verhoudingen tussen het rijke noorden en het arme zuiden alleen maar meer uit het lood zijn geraakt. Je kunt eigenlijk niet anders concluderen dan dat het IMF, de Wereldbank, en alle andere door het vrijemarktfundamentalisme gedreven instellingen, als het gaat om welvaarts- en welzijnsnivellering hopeloos gefaald hebben. De gevolgen van de aan landen opgelegde economische maatregelen zijn voor bevolkingen keer op keer rampzalig. Terwijl het IMF voortdurend blijft goochelen met glanzende macro-economische modellen, blijven de levensomstandigheden van werknemers en kleine zelfstandigen in de ontwikkelingslanden verder dalen. Bezuinigingen op onderwijs, sociale voorzieningen, gezondheidszorg, massaontslagen, verlagingen van de lonen, prijsverhoging van de eerste levensbehoeftes, gedwongen volksverhuizingen door Wereldbankprojecten, faillissement voor plaatselijke producenten nadat de markt wordt overspoeld met goedkoop gemaakte importproducten, het zijn keer op keer gevolgen van het beleid van het IMF en de Wereldbank. Macro-economische succesverhalen betekenen dus veelal verzwegen micro-economische ellende.

Het is dan ook niet vreemd dat overal ter wereld mensen zich verzetten tegen het IMF en de Wereldbank. Zo braken er vorig jaar in Tunesië rellen uit toen het IMF de regering verbood nog langer eerste levensmiddelen zoals brood en suiker te subsidiëren. Hetzelfde jaar brak in Indonesië een opstand uit tegen soortgelijke door het IMF opgelegde bezuinigingen. De lijst van door het beleid van IMF en Wereldbank veroorzaakte drama's is lang en spreekt voor zich. Vandaar ook dat het verzet tegen het IMF en de Wereldbank breed wordt gedragen. Wanneer er echter een antwoord geformuleerd moet worden, lopen de meningen echter uiteen van hervormen tot afschaffen.

Bismilaah
07-08-04, 03:28
Geplaatst door nekam
Hoe kun je als moslima tegen slavernij zijn? De profeet hield talloze slaven notabene.

Hoe kun je als christen tegen slavernij zijn? Jezus accepteerde het en hij gaf zelfs aan ze te slaan als ze niet luisteren. :ergleuk:

Bismilaah
07-08-04, 03:30
Geplaatst door nekam
Sterker nog, het is er nog steeds niet uitgeroeid. Een paar maanden terug riep zo'n geestelijke gek in Irak zijn volgers op dat wanneer ze een buitenlandse soldaat wisten te vangen, hem als slaaf mochten houden. En de manier waarop gastarbeiders in SA worden behandeld verschilt ook weinig tot niets van slavernij.

Heb jij wel eens literatuur opengeslagen hoe Mexicaanse gastarbeiders in het 'vrije' US of A worden behandeld door de rijke Amerikaantjes? Doubt it..

Bismilaah
07-08-04, 03:32
Geplaatst door nekam

Je zet jezelf des te meer voor gek doordat je in al je onbenulligheid bent vergeten dat de profeet slaven hield en moslims niet geacht worden zich uit te spreken tegen gedragingen van de profeet. Hoe pervers en afschuwelijk deze soms ook waren.

Alle profeten van God hadden op de een of andere manier slaven of accepteerden dit. Niet alleen Mohammed..

Bismilaah
07-08-04, 03:33
Geplaatst door Duncan
Jij weet nu wanneer de slavernij in Nederland is afgeschaft. Kun je me vertellen wanneer dat in Marokko is gebeurd?

Nou, in de jaren 50 waren er in Marokko nog slaven, Marokkaanse slaven berooid, verkracht en vernederd door hun Franse meesters.

Bismilaah
07-08-04, 03:39
Geplaatst door euhh

P.S. in Nederland zelf is er nooit slavernij geweest.

"Nederland heeft een belangrijke rol gespeeld in de slavenhandel en de slavernij op de plantages. In 1597 is Nederland begonnen met het verschepen van slaven en pas in 1863, als laatste in Europa, schafte zij slavernij af. En de Nederlanders hebben niet alleen meegedaan, ze worden in verschillende bronnen beschreven als een natie die de slavenhandel tot bloei heeft gebracht. De meeste slaven heeft Nederland verscheept naar Suriname, dat vanaf 1667 een kolonie was geworden. Daarnaast zijn ook veel slaven terecht gekomen in Spaans-Amerika, Brazilië en de Nederlandse Antillen."

"Nederland beleefde in de beginperiode van de slavernij zijn Gouden Eeuw doordat destijds de koloniën werden uitgebaat. In Nederland heeft de slavernij dan ook zijn sporen nagelaten. Behalve dat de hoofdkwartieren van beleid ten aanzien van de handel in slaven en het bewind in de kolonie Suriname hier te vinden zijn werden er ook in Nederland slaven op nagehouden."

Wake up and smell the coffee zou Oliver Hardy zeggen!!

Bismilaah
07-08-04, 03:52
Geplaatst door Hylke

In dat perspectief snap ik niet dat het voortschrijdend inzicht in veel landen waar het islamisme hoogtij viert, dat inzicht nog niet is doorgedrongen, zoals in enkele voorgaande priksels al werd aangehaald.

Zo'n voortschrijdend perspectief is dat ook weer niet hoor. Hoe Aboriginals en Indianen vandaag de dag worden behandeld zou de toets de slavenkritiek niet 123 doorstaan. En wel eens opgemerkt hoe de Mexicaanse gastarbeiders in het 'vrije' US worden geronseld en doorverkocht als werkpaarden.

Moet ik je er aan herinneren dat vandaag de dag slavenhandel in de vorm van vrouwenhandel hoogtij viert in het beschaafde Europa? Ook in Nederland. Onlangs was er nog een reportage (ik geloof op Netwerk) over Roemeense jongens die werden verkocht aan Engelse zakenlui om er enkele weken mee te kunnen spelen in het beschaafde Groot Britannie..

Op Duitse en Italiaanse newsgroups kun je kinderen en vrouwen bestellen waarmee je wurgsex kunt hebben -------> tijdens het sexen de keel doordrukken en dan het gezichtje volspuiten. :wow:

In dat opzicht is het maar goed dat de islamitische wereld immuun is voor het zogenaamde voortschrijdend inzicht dat het westen geinfecteerd heeft. Joepie!

Bismilaah
07-08-04, 03:57
Geplaatst door an3$dej
Haha het lijkt wel of Taouanza in elke topic flink onderuit gaat vandaag. :giechel:

Ik geloof dat alleen mensen ondergaan die telkens maar weer een nieuwe nick aanmaken om de grootte van het aantal mensen dat tegen de visie is van de topicstarter te simuleren. Nep hoor!!

Bismilaah
07-08-04, 03:58
Geplaatst door Duncan
Ja, maar ze moet het als zwakke vrouw opnemen tegen allemaal mannen.

Sinds wanneer is 1 man met 10 nicks 10 mannen?? :nerd:

nekam
07-08-04, 10:19
Geplaatst door Bismilaah
Op Duitse en Italiaanse newsgroups kun je kinderen en vrouwen bestellen waarmee je wurgsex kunt hebben -------> tijdens het sexen de keel doordrukken en dan het gezichtje volspuiten. :wow:
Om dat te kunnen weten moet je blijkaar bezoeker zijn van dergelijke perverse nieuwsgroepen.

nekam
07-08-04, 10:22
Geplaatst door Bismilaah
Hoe kun je als christen tegen slavernij zijn? Jezus accepteerde het en hij gaf zelfs aan ze te slaan als ze niet luisteren. :ergleuk:
Ik ben geen christen. En overigens interpreteren christenen hun geloof niet zo letterlijk en streven zij er niet naar om exact zo te leven als ten tijde van Jezus. In de islam geldt het gedrag van Mohammed wel als maatgevend en wordt de moslim geacht dat gedrag zoveel mogelijk na te bootsen.

Julien
07-08-04, 10:51
Geplaatst door Bismilaah
Hoe kun je als christen tegen slavernij zijn? Jezus accepteerde het en hij gaf zelfs aan ze te slaan als ze niet luisteren. :ergleuk:

sorry??
misschien dat dat onzinverhaal in de koran staat, maar het is niet waar!!

Julien
07-08-04, 10:58
Geplaatst door Bismilaah
Zo'n voortschrijdend perspectief is dat ook weer niet hoor. Hoe Aboriginals en Indianen vandaag de dag worden behandeld zou de toets de slavenkritiek niet 123 doorstaan. En wel eens opgemerkt hoe de Mexicaanse gastarbeiders in het 'vrije' US worden geronseld en doorverkocht als werkpaarden.

Moet ik je er aan herinneren dat vandaag de dag slavenhandel in de vorm van vrouwenhandel hoogtij viert in het beschaafde Europa? Ook in Nederland. Onlangs was er nog een reportage (ik geloof op Netwerk) over Roemeense jongens die werden verkocht aan Engelse zakenlui om er enkele weken mee te kunnen spelen in het beschaafde Groot Britannie..

Op Duitse en Italiaanse newsgroups kun je kinderen en vrouwen bestellen waarmee je wurgsex kunt hebben -------> tijdens het sexen de keel doordrukken en dan het gezichtje volspuiten. :wow:

In dat opzicht is het maar goed dat de islamitische wereld immuun is voor het zogenaamde voortschrijdend inzicht dat het westen geinfecteerd heeft. Joepie!

die reportage over Roemeense jongens heb ik ook gezien. We praten hier over 1 gestoord individu, en je haalt een of andere vage website erbij waar ik nog nooit over gehoord heb.. zijn dat de maatstaven voor de westerse cultuur?? klets toch niet uit je nek?
misschien loopt er in de woestijn van s-arabia ook iemand rond die zijn vrouw in stukjes heeft gehakt, is dat dan ook een maatstaf?

ontopic, Nederland was 1 van de ergste slavenhandelaars (het was ook 1 van de machtigste landen, dus logisch).. dat weet iedere middelbare scholier Touanza, en het is ook goed om er over te praten. want deze zwarte bladzijde moeten nederlanders onder ogen zien.
Maar.... zodra je de Nederlandse (of westerse) cultuur in zijn geheel gaat verwijten vanwege dit feit, dan ben je fout bezig..want dan vergeet je dat slavernij in zoveel andere landen in grote mate voorkwam..waaronder de Afrikaanse landen zelf en de Arabische landen.

vlegeltje
07-08-04, 11:40
Geplaatst door Duncan
Ik heb het idee dat je echt denkt hiermee feiten op te lepelen waar de gemiddelde Nederlander niets van weet. Dat is toch wel een beetje zielig. Maar ik zou zeggen, ga gerust door met je te verdiepen in allerlei zaken. In plaats van anderen de les te lezen hoop ik dan dat je er zelf wijzer van wordt...

Ach, mensen die met concepten als "de gemiddelde Nederlander" aan komen kakken daar heb ik inderdaad geen hoge pet van op.

Joepie
07-08-04, 12:09
Geplaatst door Bismilaah
"Nederland heeft een belangrijke rol gespeeld in de slavenhandel en de slavernij op de plantages. In 1597 is Nederland begonnen met het verschepen van slaven en pas in 1863, als laatste in Europa, schafte zij slavernij af. En de Nederlanders hebben niet alleen meegedaan, ze worden in verschillende bronnen beschreven als een natie die de slavenhandel tot bloei heeft gebracht. De meeste slaven heeft Nederland verscheept naar Suriname, dat vanaf 1667 een kolonie was geworden. Daarnaast zijn ook veel slaven terecht gekomen in Spaans-Amerika, Brazilië en de Nederlandse Antillen."

"Nederland beleefde in de beginperiode van de slavernij zijn Gouden Eeuw doordat destijds de koloniën werden uitgebaat. In Nederland heeft de slavernij dan ook zijn sporen nagelaten. Behalve dat de hoofdkwartieren van beleid ten aanzien van de handel in slaven en het bewind in de kolonie Suriname hier te vinden zijn werden er ook in Nederland slaven op nagehouden."

Wake up and smell the coffee zou Oliver Hardy zeggen!!

Hij schreef IN NEDERLAND ZELF is nooit slavernij geweest....
Ze deden idd wel mee aan de handel....

(niet dat dat het goedmaakt maar dat ter zijde)

SSadeeQ
07-08-04, 12:24
Geplaatst door Joepie
Hij schreef IN NEDERLAND ZELF is nooit slavernij geweest....
Ze deden idd wel mee aan de handel....

(niet dat dat het goedmaakt maar dat ter zijde)

:student:

SLAVERNIJ IN NEDERLAND:

Boer toch beboet voor uitbuiting van knecht

Een 56-jarige veeboer uit Someren moet alsnog een schadevergoeding van bijna 1,2 miljoen gulden betalen aan zijn voormalige knecht, die hij jarenlang als 'een slaaf' heeft uitgebuit en mishandeld. De Hoge Raad heeft het verweer van de Brabander, die in zijn woonplaats bekend staat als de 'Schrik van Someren', verworpen.
De 38-jarige Hans van de R. werkte van 1978 tot 1990 bij varkens- en melkveeboer Wim van H. in Someren-Heide, eerst als vakantiekracht, later als fulltime boerenknecht. Hij woonde op de boerderij, maar niet in huis. De knecht sliep in de melkkamer van de stal, waar hij werd 'gevoederd'.

De boer ranselde hem geregeld af, met een ijzeren pijp of ethyleen slang. Hij werkte zeven dagen per week, maar kreeg daarvoor slechts zakgeld. Toen hij op 27-jarige leeftijd geestelijk en lichamelijk gebroken de boerderij ontvluchtte, stond er 450 gulden op zijn rekening.

Op advies van een kennis deed hij aangifte van jarenlange mishandeling en uitbuiting. Hij was na een klap op zijn rug, waardoor een ruggewervel was gebroken, arbeidsongeschikt geraakt. Tegenover de politie somde hij een reeks ontberingen op. Verwonding aan het hoofd liep hij op omdat de boer uit zuinigheid zijn haar knipte met een veescheerapparaat.

Tijdens de rechtszaak verklaarde de officier van justitie dat de boerenknecht was behandeld als 'horige, minder dan een beest'. De boer zelf ontkende de uitbuiting en beweerde 'een zorgzame vader' te zijn geweest.

Aanvankelijk werd de boer vrijgesproken van 'zware mishandeling' vanwege gebrek aan bewijs. Maar in een civiele zaak werd hij alsnog schuldig bevonden aan 'mishandelingen' en 'onrechtmatig handelen.

Het arrest van de Hoge Raad maakt de weg vrij voor de claim, bestaand uit achterstallig loon, gederfde arbeidsinkomsten door arbeidsongeschiktheid, verduisterde uitkeringen en smartengeld.



Bron: de Volkskrant

Joepie
07-08-04, 12:33
Geplaatst door SSadeeQ
:student:

SLAVERNIJ IN NEDERLAND:

Boer toch beboet voor uitbuiting van knecht

Een 56-jarige veeboer uit Someren moet alsnog een schadevergoeding van bijna 1,2 miljoen gulden betalen aan zijn voormalige knecht, die hij jarenlang als 'een slaaf' heeft uitgebuit en mishandeld. De Hoge Raad heeft het verweer van de Brabander, die in zijn woonplaats bekend staat als de 'Schrik van Someren', verworpen.
De 38-jarige Hans van de R. werkte van 1978 tot 1990 bij varkens- en melkveeboer Wim van H. in Someren-Heide, eerst als vakantiekracht, later als fulltime boerenknecht. Hij woonde op de boerderij, maar niet in huis. De knecht sliep in de melkkamer van de stal, waar hij werd 'gevoederd'.

De boer ranselde hem geregeld af, met een ijzeren pijp of ethyleen slang. Hij werkte zeven dagen per week, maar kreeg daarvoor slechts zakgeld. Toen hij op 27-jarige leeftijd geestelijk en lichamelijk gebroken de boerderij ontvluchtte, stond er 450 gulden op zijn rekening.

Op advies van een kennis deed hij aangifte van jarenlange mishandeling en uitbuiting. Hij was na een klap op zijn rug, waardoor een ruggewervel was gebroken, arbeidsongeschikt geraakt. Tegenover de politie somde hij een reeks ontberingen op. Verwonding aan het hoofd liep hij op omdat de boer uit zuinigheid zijn haar knipte met een veescheerapparaat.

Tijdens de rechtszaak verklaarde de officier van justitie dat de boerenknecht was behandeld als 'horige, minder dan een beest'. De boer zelf ontkende de uitbuiting en beweerde 'een zorgzame vader' te zijn geweest.

Aanvankelijk werd de boer vrijgesproken van 'zware mishandeling' vanwege gebrek aan bewijs. Maar in een civiele zaak werd hij alsnog schuldig bevonden aan 'mishandelingen' en 'onrechtmatig handelen.

Het arrest van de Hoge Raad maakt de weg vrij voor de claim, bestaand uit achterstallig loon, gederfde arbeidsinkomsten door arbeidsongeschiktheid, verduisterde uitkeringen en smartengeld.



Bron: de Volkskrant

Niet toegestaan volgens de nederlandse wet.... de boer krijgt zijn verdiende loon (en de slaaf ook). Er zijn zoveel foute individueen ongeacht welke nationaliteit, afkomst, ras, geloof whatever.

DEMOcraat
07-08-04, 14:44
Geplaatst door euhh
ALLE slechte dingen en zonden zijn zo'n beetje in het MO uitgevonden hoor.
Slavernij, hoeren, veelwijverij, drugs, alcohol is volgens geschriften in het MO uitgevonden.

P.S. in Nederland zelf is er nooit slavernij geweest.

groot gelijk joh alle slechte dingen zijn uitgevonden door joden die toen daar woonden.

Joepie
07-08-04, 14:51
Geplaatst door DEMOcraat
groot gelijk joh alle slechte dingen zijn uitgevonden door joden die toen daar woonden.

Drugs zijn er altijd geweest. Ze hebben een plantaardige oorsprong. De ontdekking door mensen ervan verliep meestal toevallig. Zo werd koffie ontdekt omdat herders merkten dat hun schapen actief werden wanneer ze van de koffieplant aten. Ze gingen het toen zelf ook maar eens proberen. Drugs hebben door de eeuwen heen drie functies gehad: een religieuze, een medische en een recreatieve functie. Hieronder volgen enkele belangrijke data in de geschiedenis van de drugs: 4000 v.C. Afbeeldingen uit China van hennep. 4000 v.C. Afbeeldingen uit Irak van de papaverplant (opium). 3500 v.C. Afbeelding uit Irak waarin bier geofferd wordt aan een godin. 3000 v.C. Afbeeldingen van het kauwen van cocabladeren in Peru. 3000 v.C. Afbeeldingen in Egyptische grafkamers over hoe je wijn kunt maken. 2737 v.C. Chinees boek spreekt over de genezende werking van cannabis. 2000 v.C. Teksten uit India met aanwijzingen dat tabak wordt gerookt. 1400 v.C. Boek uit India spreekt over het gebruik van cannabis tijdens religieuze bijeenkomsten. 300 v.C. Grieks geschrift waarin gewaarschuwd wordt voor de verslavende werking van opium. 50 A.D Romeinse geschiedschrijver verhaalt hoe de Fransen bier dronken. 500. Afbeelding van priester in Maya-tempel in Mexico die tabak rookt. 570. Geboorte Mohammed. Hij verbiedt het gebruik van alcohol. Gebruik van opium is wel toegestaan. 700. China maakt kennis met Opium via Arabische handelaren. 820. Tekening van klooster in Zwitserland waarop brouwerij staat aangegeven 1200-1300. Bierproductie krijgt in Europa belangrijke impuls o.a. door verstedelijking. 1492. Columbus komt in aanraking met tabak. 1554. Koffiehuis wordt geopend in Istanboel. 1652. Eerste koffiehuis in Londen. 1666. Eerste koffiehuis in Amsterdam. 1600. Portugezen en Nederlanders beginnen met opiumimport in China. 1606. Hennep bereikt de Verenigde Staten. Het dient voor de productie van touw en als medicijn. 1670. Mislukte poging in Engeland om koffiehuizen te verbieden. 1729. Chinese autoriteiten willen opiumgebruik aan banden leggen. 1803. Duits apotheker isoleert morfine uit opium. 1839. Chinezen vernietigen voorraden opium. 1840. Franse arts schrijft over geneeskrachtige werking van cannabis 1840-1842. Eerste opiumoorlog. Engelsen vallen China aan dat de opiumhandel wil verbieden. China wordt gedwongen handel toe te staan. 1850-1856. Tweede Opiumoorlog. Handel wordt verder uitgebreid. 1855. Cocaïne wordt geïsoleerd uit het cocablad. 1863. Vin Mariana, een wijn die cocaïne bevat, wordt gepatenteerd. 1874. Ontdekking heroïne. 1881. Eerste drankwet in Nederland. Verkooppunten voor sterke drank worden beperkt. 1883. Beierse soldaten krijgen cocaïne op doktersadvies toegediend om langer te kunnen blijven vechten. 1886. In de Verenigde Staten komt een nieuw drankje op de markt, Coca Cola, dat cocaïne bevat. 1887. Amfetamine wordt voor het eerst als een puur chemisch middel gemaakt. 1898. XTC wordt voor het eerst gemaakt. 1894. Een Engelse Koninklijke Commissie beweert dat cannabis en opium onschadelijk zijn. 1903. De producenten van Coca Cola geven toe aan politieke druk en halen de cocaïne uit de Coca Cola. 1906. In China worden strenge wetten tegen opiummisbruik aangenomen. 1911. Eerste opiumconferentie in Den Haag op initiatief van de Verenigde Staten naar aanleiding van problemen in de Verenigde Staten rond het gebruik van opium. 1912. Patent aangevraagd voor XTC. 1912. Opiumverdrag van 1912. Het verdrag was het resultaat van de eerste opiumconferentie. In dit verdrag werd bepaald dat cocaïne en opiaten alleen voor medische en wetenschappelijke doeleinden vervaardigd mochten worden. 1914. Harrison Narcotic Act in de Verenigde Staten. Deze wet stelt bezit van drugs strafbaar. 1919. Eerste Nederlandse Opiumwet. Met als basis het verdrag van 1912. Bezit van drugs is nog niet strafbaar. Handel is alleen voor medische doeleinden toegestaan. 1920-1933. Alcoholverbod in de Verenigde staten. Illegaal gestookte drank kost 35.000 mensen het leven. 1928. Tweede Opiumwet. Bezit van drugs wordt nu ook strafbaar. Ook hennep valt nu onder de Opiumwet. 1930-1934. Pogingen van geheelonthoudersbewegingen om ook Nederland droog te leggen. 1943. Hoffman ontdekt LSD. 1961. Enkelvoudig Verdrag van New York Ondertekenaars verplichten zich er op toe te zien dat het gebruik van verdovende middelen beperkt blijft tot geneeskundige en wetenschappelijke doelen. Het orgaan dat toezicht houdt, is de INCB (International Narcotic Control Board). Het INCB kan landen ter verantwoording roepen en zelfs strafmaatregelen uitvaardigen. 1972. Eerste hasjcoffeeshop van Nederland 1976. Wijziging Nederlandse Opiumwet. De huidige wet maakt een onderscheid tussen drugs met een onaanvaardbaar risico, de harddrugs welke op lijst 1 geplaatst zijn, en drugs met een minder zwaar risico, hasj en wiet die op lijst 2 staan. 1980. Publicatie van richtlijnen waaronder verkoop van hasj en wiet is toegestaan. Opsporing door politie had weinig prioriteit meer. Begin van enorme uitbreiding van coffeeshops. 1982. Eerste berichten over Aids. Een ziekte die de komende jaren honderden spuitende druggebruikers zal treffen. 1986. Begin van XTC gebruik in met name Ibiza en Londen. 1988. XTC wordt in Nederland in de Opiumwet opgenomen. 1999. www.jellinek.nl


BEVRIJDING UIT DE SLAVERNIJ
Mozes krijgt vervolgens van God de opdracht zijn volk, de joden, te bevrijden van de eeuwenlange onderdrukking door de Egyptenaren. Met hulp van God, die als waarschuwing vele rampen en plagen laat plaatsvinden, laten de Egyptenaren tenslotte het joodse volk gaan. De Israëlieten vieren deze bevrijding uit de slavernij nog elk jaar met het vieren van het paasfeest. Hierbij worden lammetjes geslacht en speciale broden gegeten.

MAW: niet gaan wijzen.... heeft geen zin.

DEMOcraat
07-08-04, 14:55
Geplaatst door Joepie
Drugs zijn er altijd geweest. Ze hebben een plantaardige oorsprong. De ontdekking door mensen ervan verliep meestal toevallig. Zo werd koffie ontdekt omdat herders merkten dat hun schapen actief werden wanneer ze van de koffieplant aten. Ze gingen het toen zelf ook maar eens proberen. Drugs hebben door de eeuwen heen drie functies gehad: een religieuze, een medische en een recreatieve functie. Hieronder volgen enkele belangrijke data in de geschiedenis van de drugs: 4000 v.C. Afbeeldingen uit China van hennep. 4000 v.C. Afbeeldingen uit Irak van de papaverplant (opium). 3500 v.C. Afbeelding uit Irak waarin bier geofferd wordt aan een godin. 3000 v.C. Afbeeldingen van het kauwen van cocabladeren in Peru. 3000 v.C. Afbeeldingen in Egyptische grafkamers over hoe je wijn kunt maken. 2737 v.C. Chinees boek spreekt over de genezende werking van cannabis. 2000 v.C. Teksten uit India met aanwijzingen dat tabak wordt gerookt. 1400 v.C. Boek uit India spreekt over het gebruik van cannabis tijdens religieuze bijeenkomsten. 300 v.C. Grieks geschrift waarin gewaarschuwd wordt voor de verslavende werking van opium. 50 A.D Romeinse geschiedschrijver verhaalt hoe de Fransen bier dronken. 500. Afbeelding van priester in Maya-tempel in Mexico die tabak rookt. 570. Geboorte Mohammed. Hij verbiedt het gebruik van alcohol. Gebruik van opium is wel toegestaan. 700. China maakt kennis met Opium via Arabische handelaren. 820. Tekening van klooster in Zwitserland waarop brouwerij staat aangegeven 1200-1300. Bierproductie krijgt in Europa belangrijke impuls o.a. door verstedelijking. 1492. Columbus komt in aanraking met tabak. 1554. Koffiehuis wordt geopend in Istanboel. 1652. Eerste koffiehuis in Londen. 1666. Eerste koffiehuis in Amsterdam. 1600. Portugezen en Nederlanders beginnen met opiumimport in China. 1606. Hennep bereikt de Verenigde Staten. Het dient voor de productie van touw en als medicijn. 1670. Mislukte poging in Engeland om koffiehuizen te verbieden. 1729. Chinese autoriteiten willen opiumgebruik aan banden leggen. 1803. Duits apotheker isoleert morfine uit opium. 1839. Chinezen vernietigen voorraden opium. 1840. Franse arts schrijft over geneeskrachtige werking van cannabis 1840-1842. Eerste opiumoorlog. Engelsen vallen China aan dat de opiumhandel wil verbieden. China wordt gedwongen handel toe te staan. 1850-1856. Tweede Opiumoorlog. Handel wordt verder uitgebreid. 1855. Cocaïne wordt geïsoleerd uit het cocablad. 1863. Vin Mariana, een wijn die cocaïne bevat, wordt gepatenteerd. 1874. Ontdekking heroïne. 1881. Eerste drankwet in Nederland. Verkooppunten voor sterke drank worden beperkt. 1883. Beierse soldaten krijgen cocaïne op doktersadvies toegediend om langer te kunnen blijven vechten. 1886. In de Verenigde Staten komt een nieuw drankje op de markt, Coca Cola, dat cocaïne bevat. 1887. Amfetamine wordt voor het eerst als een puur chemisch middel gemaakt. 1898. XTC wordt voor het eerst gemaakt. 1894. Een Engelse Koninklijke Commissie beweert dat cannabis en opium onschadelijk zijn. 1903. De producenten van Coca Cola geven toe aan politieke druk en halen de cocaïne uit de Coca Cola. 1906. In China worden strenge wetten tegen opiummisbruik aangenomen. 1911. Eerste opiumconferentie in Den Haag op initiatief van de Verenigde Staten naar aanleiding van problemen in de Verenigde Staten rond het gebruik van opium. 1912. Patent aangevraagd voor XTC. 1912. Opiumverdrag van 1912. Het verdrag was het resultaat van de eerste opiumconferentie. In dit verdrag werd bepaald dat cocaïne en opiaten alleen voor medische en wetenschappelijke doeleinden vervaardigd mochten worden. 1914. Harrison Narcotic Act in de Verenigde Staten. Deze wet stelt bezit van drugs strafbaar. 1919. Eerste Nederlandse Opiumwet. Met als basis het verdrag van 1912. Bezit van drugs is nog niet strafbaar. Handel is alleen voor medische doeleinden toegestaan. 1920-1933. Alcoholverbod in de Verenigde staten. Illegaal gestookte drank kost 35.000 mensen het leven. 1928. Tweede Opiumwet. Bezit van drugs wordt nu ook strafbaar. Ook hennep valt nu onder de Opiumwet. 1930-1934. Pogingen van geheelonthoudersbewegingen om ook Nederland droog te leggen. 1943. Hoffman ontdekt LSD. 1961. Enkelvoudig Verdrag van New York Ondertekenaars verplichten zich er op toe te zien dat het gebruik van verdovende middelen beperkt blijft tot geneeskundige en wetenschappelijke doelen. Het orgaan dat toezicht houdt, is de INCB (International Narcotic Control Board). Het INCB kan landen ter verantwoording roepen en zelfs strafmaatregelen uitvaardigen. 1972. Eerste hasjcoffeeshop van Nederland 1976. Wijziging Nederlandse Opiumwet. De huidige wet maakt een onderscheid tussen drugs met een onaanvaardbaar risico, de harddrugs welke op lijst 1 geplaatst zijn, en drugs met een minder zwaar risico, hasj en wiet die op lijst 2 staan. 1980. Publicatie van richtlijnen waaronder verkoop van hasj en wiet is toegestaan. Opsporing door politie had weinig prioriteit meer. Begin van enorme uitbreiding van coffeeshops. 1982. Eerste berichten over Aids. Een ziekte die de komende jaren honderden spuitende druggebruikers zal treffen. 1986. Begin van XTC gebruik in met name Ibiza en Londen. 1988. XTC wordt in Nederland in de Opiumwet opgenomen. 1999. www.jellinek.nl

MAW: niet gaan wijzen.... heeft geen zin.

het was niet letterlijk bedoel joepie...

maar wel voor iemand die naar een bepaalde gebied wijst .

Joepie
07-08-04, 14:59
Geplaatst door DEMOcraat
het was niet letterlijk bedoel joepie...

maar wel voor iemand die naar een bepaalde gebied wijst .

ow, ok.... verkeerd begrepen, sorry.

maar in die context heb je idd groot gelijk!

(ik bedoelde gewoon, met wijzen lossen we niks op) en dat bedoelde jij dus impliciet ook :)

Tim76
07-08-04, 16:22
Veroordeling van misdaden in het verleden is goed, maar om de huidige generatie daar mee om de oren te slaan is een beetje kinderachtig. misdadig/fout gedrag van mensen uit "de eigen groep" in het hier en nu is wel relevant, en dat gebeurt ook te weinig.

De brief van Haselhoef geeft daarin bijv. een voorbeeld.

SSadeeQ
07-08-04, 16:42
Geplaatst door Joepie
Niet toegestaan volgens de nederlandse wet.... de boer krijgt zijn verdiende loon (en de slaaf ook). Er zijn zoveel foute individueen ongeacht welke nationaliteit, afkomst, ras, geloof whatever.

:fucyc: dat was min of meer eigenlijk bedoeld voor een of een andere debiel die beweerde dat slavernij niet in nederland voorkomt, die sukkel vergeet dat moderne slavernij juist is toegenomen de afgelopen decenia.

Joepie
07-08-04, 18:24
Geplaatst door SSadeeQ
:fucyc: dat was min of meer eigenlijk bedoeld voor een of een andere debiel die beweerde dat slavernij niet in nederland voorkomt, die sukkel vergeet dat moderne slavernij juist is toegenomen de afgelopen decenia.

ok :)

Vreemd verhaal eigenlijk (die boer en zijn slaaf) .... maar idd. je hebt zeker een punt!

SSadeeQ
07-08-04, 18:42
Geplaatst door Joepie
ok :)

Vreemd verhaal eigenlijk (die boer en zijn slaaf) .... maar idd. je hebt zeker een punt!

niets aan vreemd. :schrik:

je hebt ook de pooier en zijn hoeren of een albert heijn en haar onder betaalde poolse werknemers. is ook een vorm van slavernij en machtmisbruik .

Joepie
07-08-04, 18:44
Geplaatst door SSadeeQ
niets aan vreemd. :schrik:

je hebt ook de pooier en zijn hoeren of een albert heijn en haar onder betaalde poolse werknemers. is ook een vorm van slavernij en machtmisbruik .

ja dat er hedendaagse slavernij is ontken ik ook niet, maar dat specifieke verhaal met die boer vond ik een beetje vreemd.....

Ach soms denk ik wel eens dat we allemaal een slaaf zijn van deze maatschappij of tijd.

Hylke
08-08-04, 00:24
je hebt ook de pooier en zijn hoeren of een albert heijn en haar onder betaalde poolse werknemers. is ook een vorm van slavernij en machtmisbruik .

SSadeeQ alleen losers praten op deze wijze. Natuurlijk zijn er mensen die onderaan de maatschappelijke ladder blijven, en dat ze het gevoel krijgen misbruikt te worden. Natuurlijk zijn er bedrijven die mensen onderbetalen, maar het is echt losertaal om dan te spreken van 'slavernij'.

SSadeeQ
08-08-04, 00:41
Geplaatst door Hylke
SSadeeQ alleen losers praten op deze wijze. Natuurlijk zijn er mensen die onderaan de maatschappelijke ladder blijven, en dat ze het gevoel krijgen misbruikt te worden. Natuurlijk zijn er bedrijven die mensen onderbetalen, maar het is echt losertaal om dan te spreken van 'slavernij'.

slaaf (de ~ (m.), slaven)

# iemand die geheel afhankelijk van iets of iem. is

# ondergeschikte in een sadomasochistische relatie


:huil2: :huil2: een aan internet verslaafde varken die mij een loser vindt ,hier kom ik nooit meer overheen :melig2: :melig2: :melig2:

Joepie
08-08-04, 00:46
Geplaatst door Hylke
SSadeeQ alleen losers praten op deze wijze. Natuurlijk zijn er mensen die onderaan de maatschappelijke ladder blijven, en dat ze het gevoel krijgen misbruikt te worden. Natuurlijk zijn er bedrijven die mensen onderbetalen, maar het is echt losertaal om dan te spreken van 'slavernij'.

Er is dus nog steeds wel sprake van een vorm van misbruik wat enige overeenkomsten heeft met de oude slavernij aangezien zij ook tegen hun wil gebruikt werden puur voor persoonlijke verrijking van de "onderdrukkers". Dit gaat dus verder als alleen het "gevoel" van onderdrukking voor "een persoon" die dit als zo ervaart, maar wordt echt bewust gevoerd tegen "die persoon".

Bismilaah
08-08-04, 06:07
Geplaatst door nekam
Om dat te kunnen weten moet je blijkaar bezoeker zijn van dergelijke perverse nieuwsgroepen.

Nou, een kijkje op de Duitse zender ZDF is al voldoende hoor.. :loog:

Bismilaah
08-08-04, 06:11
Geplaatst door Duncan
Oh ja? Dat is nieuw voor mij. Kun je ook aangeven waar dat staat in de bijbel?

Natuurlijk kan ik dat;

"En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.." (Lukas 12:47)

Jezus keurde nooit slavernij af, maar gebruikte de meester-slaaf relatie in veel van zijn gelijkenissen..

Bismilaah
08-08-04, 06:14
Geplaatst door nekam
Ik ben geen christen. En overigens interpreteren christenen hun geloof niet zo letterlijk en streven zij er niet naar om exact zo te leven als ten tijde van Jezus. In de islam geldt het gedrag van Mohammed wel als maatgevend en wordt de moslim geacht dat gedrag zoveel mogelijk na te bootsen.

Het godsdienstig gedrag van Mohammed is maatgevend en niet met hoeveel vrouwen hij trouwde.. Ik hoef niet met vele vrouwen te trouwen om een moslim te zijn. Gedrag nabootsen enkel in godsdienstige zin.. :blowen:

Bismilaah
08-08-04, 06:17
Geplaatst door Julien
sorry??
misschien dat dat onzinverhaal in de koran staat, maar het is niet waar!!

Tja, dat jij de Bijbel selectief leest Julien daar kan ik niets aan doen..

Ik kan je ook vertellen waar in de Bijbel staat dat Jezus boos werd, mensen en dieren met een zweep wegsloeg (uit de tempel), waar Jezus zegt dat ie niet is gekomen om vrede te brengen maar het zwaard, waar hij orders geeft om iemand voor zijn neus dood te slaan, waar Jezus aangeeft om iemand te verminken/blind te maken bij een verkeerde sexuele daad. Ik kan je ook aangeven waar Jezus zegt dat trouwen met een gescheiden vrouw overspel is.

Daarnaast adviseer ik je Richteren eens goed door te nemen. :duim:

Hoe noemen katholieken de Paus? Heilige Vader of Vader toch???

Dan heb ik heel slecht nieuws voor je mijn jongen;

Matteus:9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.

:zwaai:

Bismilaah
08-08-04, 06:27
Geplaatst door Julien
die reportage over Roemeense jongens heb ik ook gezien. We praten hier over 1 gestoord individu, en je haalt een of andere vage website erbij waar ik nog nooit over gehoord heb.. zijn dat de maatstaven voor de westerse cultuur?? klets toch niet uit je nek?
misschien loopt er in de woestijn van s-arabia ook iemand rond die zijn vrouw in stukjes heeft gehakt, is dat dan ook een maatstaf?


Onderzoek heeft uitgewezen dat er hele netwerken bestaan die zulke dingen behelsen. Dat heb ik niet verzonnen. En dat gebeurt allemaal in het o zo beschaafde Europa. Trouwens ik reageer op die prikker die onder verschillende nicks probeert duidelijk te maken dat de islamistische wereld zo achtergesteld is. Blijkbaar niet zo achtergesteld als het beschaafde Europa waar kinderen bij de vleet worden verkracht..

Bismilaah
08-08-04, 06:29
Geplaatst door Joepie
Hij schreef IN NEDERLAND ZELF is nooit slavernij geweest....
Ze deden idd wel mee aan de handel....

(niet dat dat het goedmaakt maar dat ter zijde)

Dan heb jij de geschiedenisboeken niet goed bestudeerd. Of slechst selectief ;)????

"Nederland beleefde in de beginperiode van de slavernij zijn Gouden Eeuw doordat destijds de koloniën werden uitgebaat. In Nederland heeft de slavernij dan ook zijn sporen nagelaten. Behalve dat de hoofdkwartieren van beleid ten aanzien van de handel in slaven en het bewind in de kolonie Suriname hier te vinden zijn werden er ook in Nederland slaven op nagehouden."

:fpetaf:

Bismilaah
08-08-04, 13:00
Geplaatst door Duncan
Dit is nu een typisch voorbeeld van verkeerd gebruik van een heilig boek, in dit geval de bijbel. Jezus gebruikt hier een voorbeeld dat uit het leven is gegrepen (een gelijkenis of vergelijking) om een ander punt duidelijk te maken. Lees het hele verhaal rondom deze tekst en zie waar het in dit geval om gaat.

Verkeerde uitleg my ass!! Zo lust ik er nog 10 :moe: Ik heb verschillende priesters gevraagd wie wordt bedoeld met 'dienstknecht' en wie wordt bedoeld met 'heeren' in dit geval. Dienstknecht wordt aangemerkt als slaaf en heeren wordt bedoeld als zijnde meester. Jezus zegt in de vers; als de slaaf niet gehoorzaamt dan moet je hem slaan..

Laten we de verzen erbij halen;

1 Daarentussen als vele duizenden der schare bijeenvergaderd waren, zodat zij elkander vertraden, begon Hij te zeggen tot Zijn discipelen: Vooreerst wacht uzelven voor den zuurdesem der Farizeen, welke is geveinsdheid.
2 En er is niets bedekt, dat niet zal ontdekt worden, en verborgen, dat niet zal geweten worden.
3 Daarom, al wat gij in de duisternis gezegd hebt, zal in het licht gehoord worden; en wat gij in het oor gesproken hebt, in de binnenkamers, zal op de daken gepredikt worden.
4 En Ik zeg u, Mijn vrienden: Vreest u niet voor degenen, die het lichaam doden, en daarna niet meer kunnen doen.
5 Maar Ik zal u tonen, Wien gij vrezen zult: vreest Dien, Die, nadat Hij gedood heeft, ook macht heeft in de hel te werpen; ja, Ik zeg u, vreest Dien!
6 Worden niet vijf musjes verkocht voor twee penningskens? En niet een van die is voor God vergeten.
7 Ja, ook de haren uws hoofds zijn alle geteld. Vreest dan niet; gij gaat vele musjes te boven.
8 En Ik zeg u: Een iegelijk, die Mij belijden zal voor de mensen, dien zal ook de Zoon des mensen belijden voor de engelen Gods.
9 Maar wie Mij verloochenen zal voor de mensen, die zal verloochend worden voor de engelen Gods.
10 En een iegelijk, die enig woord spreken zal tegen den Zoon des mensen, het zal hem vergeven worden; maar wie tegen den Heiligen Geest gelasterd zal hebben, dien zal het niet vergeven worden.
11 En wanneer zij u heenbrengen zullen in de synagogen, en tot de overheden en de machten, zo zijt niet bezorgd, hoe of wat gij tot verantwoording zeggen, of wat gij spreken zult;
12 Want de Heilige Geest zal u in dezelve ure leren, hetgeen gij spreken moet.
13 En een uit de schare zeide tot Hem: Meester, zeg mijn broeder, dat hij met mij de erfenis dele.
14 Maar Hij zeide tot hem: Mens, wie heeft Mij tot een rechter of scheidsman over ulieden gesteld?
15 En Hij zeide tot hen: Ziet toe en wacht u van de gierigheid; want het is niet in den overvloed gelegen, dat iemand leeft uit zijn goederen.
16 En Hij zeide tot hen een gelijkenis, en sprak: Eens rijken mensen land had wel gedragen;
17 En hij overleide bij zichzelven, zeggende: Wat zal ik doen, want ik heb niet, waarin ik mijn vruchten zal verzamelen.
18 En hij zeide: Dit zal ik doen; ik zal mijn schuren afbreken, en grotere bouwen, en zal aldaar verzamelen al dit mijn gewas, en deze mijn goederen;
19 En ik zal tot mijn ziel zeggen: Ziel! gij hebt vele goederen, die opgelegd zijn voor vele jaren, neem rust, eet, drink, wees vrolijk.
20 Maar God zeide tot hem: Gij dwaas! in dezen nacht zal men uw ziel van u afeisen; en hetgeen gij bereid hebt, wiens zal het zijn?
21 Alzo is het met dien, die zichzelven schatten vergadert, en niet rijk is in God.
22 En Hij zeide tot Zijn discipelen: Daarom zeg Ik u: Zijt niet bezorgd voor uw leven, wat gij eten zult, noch voor het lichaam, waarmede gij u kleden zult.
23 Het leven is meer dan het voedsel, en het lichaam dan de kleding.
24 Aanmerkt de raven, dat zij niet zaaien, noch maaien, welke geen spijskamer noch schuur hebben, en God voedt dezelve; hoeveel gaat gij de vogelen te boven?
25 Wie toch van u kan, met bezorgd te zijn, een el tot zijn lengte toedoen?
26 Indien gij dan ook het minste niet kunt, wat zijt gij voor de andere dingen bezorgd?
27 Aanmerkt de lelien, hoe zij wassen; zij arbeiden niet, en spinnen niet; en Ik zeg u: ook Salomo in al zijn heerlijkheid is niet bekleed geweest als een van deze.
28 Indien nu God het gras dat heden op het veld is, en morgen in den oven geworpen wordt, alzo bekleedt, hoeveel meer u, gij kleingelovigen!
29 En gijlieden, vraagt niet, wat gij eten, of wat gij drinken zult; en weest niet wankelmoedig.
30 Want al deze dingen zoeken de volken der wereld; maar uw Vader weet, dat gij deze dingen behoeft.
31 Maar zoekt het Koninkrijk Gods, en al deze dingen zullen u toegeworpen worden.
32 Vreest niet, gij klein kuddeken, want het is uws Vaders welbehagen, ulieden het Koninkrijk te geven.
33 Verkoopt hetgeen gij hebt, en geeft aalmoes. Maakt uzelven buidels, die niet verouden, een schat, die niet afneemt, in de hemelen, daar de dief niet bijkomt, noch de mot verderft.
34 Want waar uw schat is, aldaar zal ook uw hart zijn.
35 Laat uw lendenen omgord zijn, en de kaarsen brandende.
36 En zijt gij den mensen gelijk, die op hun heer wachten, wanneer hij wederkomen zal van de bruiloft, opdat, als hij komt en klopt, zij hem terstond mogen opendoen.
37 Zalig zijn die dienstknechten, welke de heer, als hij komt, zal wakende vinden. Voorwaar, Ik zeg u, dat hij zich zal omgorden, en zal hen doen aanzitten, en bijkomende, zal hij hen dienen.
38 En zo hij komt in de tweede nacht wake, en komt in de derde wake, en vindt hen alzo, zalig zijn dezelve dienstknechten.
39 Maar weet dit, dat, indien de heer des huizes geweten had, in welke ure de dief zou komen, hij zou gewaakt hebben, en zou zijn huis niet hebben laten doorgraven.
40 Gij dan, zijt ook bereid; want in welke ure gij het niet meent, zal de Zoon des mensen komen.
41 En Petrus zeide tot Hem: Heere! zegt Gij deze gelijkenis tot ons, of ook tot allen?
42 En de Heere zeide: Wie is dan de getrouwe en voorzichtige huisbezorger, dien de heer over zijn dienstboden zal zetten, om hun ter rechter tijd het bescheiden deel spijze te geven?
43 Zalig is de dienstknecht, welken zijn heer, als hij komt, zal vinden, alzo doende.
44 Waarlijk, Ik zeg ulieden, dat hij hem over al zijn goederen zetten zal.
45 Maar indien dezelve dienstknecht in zijn hart zou zeggen: Mijn heer vertoeft te komen; en zou beginnen de knechten en de dienstmaagden te slaan, en te eten en te drinken, en dronken te worden;
46 Zo zal de heer deszelven dienstknechts komen ten dage, in welken hij hem niet verwacht, en ter ure, die hij niet weet; en zal hem afscheiden, en zal zijn deel zetten met de ontrouwen.
47 En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.

Lees vers 36 tm 39 eens en dan 42 tm 47 en vertel jij mij eens welke uitleg ik er aan moet geven..???

nard
08-08-04, 13:15
Geplaatst door Duncan
Waarom zet je nou net het laatste vers (vers 48) uit het hoofdstuk er niet bij? Daar vertelt Jezus precies wat hij met het voorafgaande bedoelt. Ook in vers 40 legt hij uit wat de bedoeling is. Als je dat leest heb je al je schriftgeleerden niet nodig. Jezus sprak zo dat iedereen het kon begrijpen. Ook jij!

Goeie reply

Bismilaah
08-08-04, 17:28
Geplaatst door Duncan
Waarom zet je nou net het laatste vers (vers 48) uit het hoofdstuk er niet bij? Daar vertelt Jezus precies wat hij met het voorafgaande bedoelt. Ook in vers 40 legt hij uit wat de bedoeling is. Als je dat leest heb je al je schriftgeleerden niet nodig. Jezus sprak zo dat iedereen het kon begrijpen. Ook jij!

Hahaha.. Ze staan er ook bij. Ik pakte daarna alleen de verzen waarin het woord dienstknecht en heere duidelijk naar voren kwam..

Maar geef dan antwoord op mijn vraag aub.. Wat bedoelt Jezus dan met dienstknecht en heere??

48 Maar die denzelven niet geweten heeft, en gedaan heeft dingen, die slagen waardig zijn, die zal met weinige slagen geslagen worden. En een iegelijk, wien veel gegeven is, van dien zal veel geeist worden; en wien men veel vertrouwd heeft, van dien zal men overvloediger eisen

Hij die niet weet en dingen doet die straf waardig zijn zal met WEINIGE slagen gestraft worden. En van iemand die veel is gegeven zal veel geeist worden en aan wie men veel toevertrouwd zal men veel eisen.

Jezus spreekt in deze evangelie vnl over hoe mensen hem moeten zien en hoe mensen zijn missie moeten zien. Hij is niet wat ze van hem verwachten dat hij moet zijn.. Na 48 gaat hij daar verder op in.

Jezus sprak inderdaad op zo'n manier dat iedereen het kon begrijpen. Jammer genoeg begrijpen christenen het niet zo aangezien ze Jezus vereren en hem leringen toebedelen die niet van hem zijn maar van mensen;

Matthëus 15:9 Doch tevergeefs eren zij Mij, lerende leringen, die geboden van mensen zijn.

Bismilaah
08-08-04, 17:29
Geplaatst door nard
Goeie reply

Uitmuntend zelfs!! :p

Julien
08-08-04, 20:58
Geplaatst door Bismilaah
Natuurlijk kan ik dat;

"En die dienstknecht, welke geweten heeft den wil zijns heeren, en zich niet bereid, noch naar zijn wil gedaan heeft, die zal met vele slagen geslagen worden.." (Lukas 12:47)

Jezus keurde nooit slavernij af, maar gebruikte de meester-slaaf relatie in veel van zijn gelijkenissen..

bullshit. hou jij het maar bij de Koran, want deze gelijkenis moet je in de context zien van de tijd en het ging Jezus niet om slavernij goed- of af te keuren, maar om een woord van God uit te leggen.

Jezus zegt later zelfs dat alle mensen vrij zijn en dat ze niet in dienst van hun meester hoeven te zijn, maar in dienst van de Hemelse Vader.
Slavernij is anti-christelijk, altijd al geweest.

Julien
08-08-04, 21:04
Geplaatst door Bismilaah
Tja, dat jij de Bijbel selectief leest Julien daar kan ik niets aan doen..

Ik kan je ook vertellen waar in de Bijbel staat dat Jezus boos werd, mensen en dieren met een zweep wegsloeg (uit de tempel), waar Jezus zegt dat ie niet is gekomen om vrede te brengen maar het zwaard, waar hij orders geeft om iemand voor zijn neus dood te slaan, waar Jezus aangeeft om iemand te verminken/blind te maken bij een verkeerde sexuele daad. Ik kan je ook aangeven waar Jezus zegt dat trouwen met een gescheiden vrouw overspel is.

Daarnaast adviseer ik je Richteren eens goed door te nemen. :duim:

Hoe noemen katholieken de Paus? Heilige Vader of Vader toch???

Dan heb ik heel slecht nieuws voor je mijn jongen;

Matteus:9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.

:zwaai:

jij leest de bijbel pas selectief, je haalt er een aantal - controversiele- stukjes uit zonder naar de context te kijken. De boodschap van Jezus is liefde en 7x7 maal vergeving. Als je dat er niet uithaalt, dan ben je blind.

en richteren is niet een christelijk boek, maar een joods boek! en richteren staat alleen in de Bijbel als terugverwijzing. Wij christenen leven naar de Wet van Jezus en zijn opvolgers, de Heilige Vaders (Papi).. we hebben het recht om ze Vaders te noemen omdat ze Heilig zijn en in contact staan met de enige echte Heilige Vader --> dus gelijk aan Hem zijn.

barneveld
08-08-04, 21:15
Geplaatst door Bismilaah
Nou, een kijkje op de Duitse zender ZDF is al voldoende hoor.. :loog:


ik heb werk voor jouw

:vingers: :fuckit:

Joepie
08-08-04, 23:25
Geplaatst door Bismilaah
Dan heb jij de geschiedenisboeken niet goed bestudeerd. Of slechst selectief ;)????

"Nederland beleefde in de beginperiode van de slavernij zijn Gouden Eeuw doordat destijds de koloniën werden uitgebaat. In Nederland heeft de slavernij dan ook zijn sporen nagelaten. Behalve dat de hoofdkwartieren van beleid ten aanzien van de handel in slaven en het bewind in de kolonie Suriname hier te vinden zijn werden er ook in Nederland slaven op nagehouden."

:fpetaf:

Dat wist ik idd niet, weer wat geleerd :)

Ik dacht dat ze er alleen in handelde (wat natuurlijk net zo fout is)

Bismilaah
09-08-04, 00:28
Geplaatst door Julien
bullshit. hou jij het maar bij de Koran, want deze gelijkenis moet je in de context zien van de tijd en het ging Jezus niet om slavernij goed- of af te keuren, maar om een woord van God uit te leggen.

Jezus zegt later zelfs dat alle mensen vrij zijn en dat ze niet in dienst van hun meester hoeven te zijn, maar in dienst van de Hemelse Vader.
Slavernij is anti-christelijk, altijd al geweest.

"Zelfs het Heilig Officie te Rome, dat geacht werd te waken over de zuiverheid van de Katholieke leer, verklaarde nog op 20 juni 1866: “De slavernij zelf, is op de keper beschouwd in het geheel niet strijdig met de natuurlijke wet en de goddelijke, en er kunnen verscheidene wettige gronden voor slavernij gegeven worden, die men vermeld vindt bij orthodoxe theologen en commentatoren van de heilige canons… Het druist niet in tegen de natuurlijke en de goddelijke wet als een slaaf wordt verkocht of gekocht, geruild of geschonken.”

J.F.MAXWELL, ‘The Development of Catholic Doctrine Concerning Slavery’, World Jurist 11 (1969-70) pag..306-307.

Zeker, we kunnen een les trekken uit het voorbeeld, en dit is de boodschap. Maar wat het voorbeeld zelf betreft, dat neemt Jezus in zijn zinnen gewoon als een veel voorkomend iets, als een feit dat we in de maatschappij opmerken."

Nog enkele commentatoren in het Engels;

"[Slavery] was established by decree of Almighty God...it is sanctioned in the Bible, in both Testaments, from Genesis to Revelation...it has existed in all ages, has been found among the people of the highest civilization, and in nations of the highest proficiency in the arts." Jefferson Davis, President of the Confederate States of America. 1,2
"There is not one verse in the Bible inhibiting slavery, but many regulating it. It is not then, we conclude, immoral." Rev. Alexander Campbell
"The right of holding slaves is clearly established in the Holy Scriptures, both by precept and example." Rev. R. Furman, D.D., Baptist, of South Carolina

:schok:

Bismilaah
09-08-04, 00:33
Geplaatst door Julien
jij leest de bijbel pas selectief, je haalt er een aantal - controversiele- stukjes uit zonder naar de context te kijken. De boodschap van Jezus is liefde en 7x7 maal vergeving. Als je dat er niet uithaalt, dan ben je blind.

en richteren is niet een christelijk boek, maar een joods boek! en richteren staat alleen in de Bijbel als terugverwijzing. Wij christenen leven naar de Wet van Jezus en zijn opvolgers, de Heilige Vaders (Papi).. we hebben het recht om ze Vaders te noemen omdat ze Heilig zijn en in contact staan met de enige echte Heilige Vader --> dus gelijk aan Hem zijn.

Jezus zei in Matteus:9 En gij zult niemand uw vader noemen op de aarde; want Een is uw Vader, namelijk Die in de hemelen is.

Inderdaad, jullie leven naar de wet van Jezus.. :jammer:

Welke wetten die Jezus volgde volgen jullie? Geen varkensvlees eten? Vasten? 1 God aanbidden en niet Jezus aanbidden? Besnijdenis?

Nee hoor, christenen volgen enkel de wetten van Paulus. Niet die van Jezus..

Bismilaah
09-08-04, 00:35
Geplaatst door barneveld
ik heb werk voor jouw

:vingers: :fuckit:

En ik een ijskoude kola voor jou :cola:

nard
09-08-04, 09:43
Geplaatst door Duncan
Wat vind jij het belangrijk om te praten over wetten en leefregels. Voor een christen is dat niet interessant. Die zogenaamde wetten van Jezus, waarover je het hebt bestaan niet. Dit soort concepten moet je echt helemaal loslaten als je zijn boodschap wilt begrijpen. De kern is dat hij probeerde juist mensen vrij te maken van de wet. Er bleven bij hem, zoals ik al zei, eigenlijk maar twee leefregels over.

Inderdaad.
Dit is lastig begrijpelijk te maken als je hele behoud afhangt van het min of meer strikt naleven van een fors aantal regels.
Een christen is als het goed is voorzichtig, nauwgezet en gehoorzaam omdat precies de twee enige geboden van Jezus dat uitwerken in hem: God liefhebben boven alles en de naaste als mij zelf.

Julien
09-08-04, 13:50
Geplaatst door Duncan
Wat vind jij het belangrijk om te praten over wetten en leefregels. Voor een christen is dat niet interessant. Die zogenaamde wetten van Jezus, waarover je het hebt bestaan niet. Dit soort concepten moet je echt helemaal loslaten als je zijn boodschap wilt begrijpen. De kern is dat hij probeerde juist mensen vrij te maken van de wet. Er bleven bij hem, zoals ik al zei, eigenlijk maar twee leefregels over.

precies!

Bismilaah
09-08-04, 20:08
Geplaatst door Duncan
Het is niet belangrijk wat hij daarmee bedoelt. Als je probeert uit zijn woorden nieuwe geboden of wetten te halen, dan ben je bij hem precies aan het verkeerde adres. Het is niet de manier waarop de bijbel gelezen moet worden. Voor Jezus waren maar twee geboden belangrijk en die heeft hij duidelijk te kennen gegeven. En dan nog iets: Jezus sprak zich nooit uit over wereldse zaken. Zijn koninkrijk was niet van deze wereld maar van een heel andere orde. Het stichten van een rijk op deze aarde, daar heeft hij zich nooit mee bezig gehouden.

Dat weet ik zelf ook wel. Maar jowu mening dat voor Jezus maar 2 geboden belangrijk waren is natuurlijk pure onzin. We weten allemaal dat Jezus zich aan de joodse wetten hield en deze benadrukte met liefde voor God en liefde voor je medemens. Maar we weten ook dat deze naastenliefde gericht was op gelovigen.

Een hele belangrijke uitspraak van Jezus was 'meent niet dat ik ben gekomen voor vrede maar voor het zwaard..' en een andere: 'ik ben gekomen voor verdeeldheid..'

De illusie dat Jezus enkel was gekomen om liefde te prediken is iets van het Paulinistisch Christendom. Natuurlijk die je sporen terug in het joods-christendom dwz in de leer van Jezus, maar het is geen grondbeginsel eerder te omschrijven als cement.

Bismilaah
09-08-04, 20:10
Geplaatst door Duncan
Wat vind jij het belangrijk om te praten over wetten en leefregels. Voor een christen is dat niet interessant. Die zogenaamde wetten van Jezus, waarover je het hebt bestaan niet. Dit soort concepten moet je echt helemaal loslaten als je zijn boodschap wilt begrijpen. De kern is dat hij probeerde juist mensen vrij te maken van de wet. Er bleven bij hem, zoals ik al zei, eigenlijk maar twee leefregels over.

Oh vertel mij wat! Ik weet zelf ook wel dat er een onderscheid is tussen de leer van Jezus en de leer van Paulus. Jezus leefde de wetten na en verkondigde deze en Paulus schafte ze doodleuk af..

Nergens heeft Jezus trouwens de wet afgeschaft. Hij heeft de wet juist vervuld zoals hij ook meermaals heeft aangegeven.

Bismilaah
09-08-04, 20:11
Geplaatst door Julien
precies!

Zo precies is dat ook weer niet :D

Bismilaah
10-08-04, 01:37
Geplaatst door Duncan
Bismilla, ik wil je niet beledigen maar eigenlijk ben je wel een beetje een bemoeial. (ik zal andere termen maar vermijden). Ik beloof je, als wij als christenen les nodig hebben in ons eigen geloof van een moslim, zal ik jou erbij roepen. Ondertussen is het wel sympathiek dat je je zo in het christendom interesseert dat je zelfs onderscheid ziet in Paulinisch christendom en joods-christendom. Als je je er verder in wilt verdiepen zul je "une mer a boir" vinden. Maar één ding: zet je moslimbagage neer want het christendom is een totaal andere godsdienst dan de islam.

Dus je vindt iemand die een discussie voert een bemoeial? Ik wil absoluut niet de pretentie opwekken christenen les te willen geven in hun geloof. Zeer zeker niet! Ik wil slechts aangeven dat er meer raakvlakken zijn tussen de leer van Jezus en de Islam dan menigeen denkt.

Ik heb niet zelf het onderscheid gemaakt tussen het Paulinistisch Christendom en het joods Christendom. Dat hebben de christenen zelf gedaan alsook wetenschappers en historici. De vroege volgelingen van Jezus (Nazareers) zagen hem slechts als een profeet die het goddelijk woord uitbracht en zij ontkenden stellig zijn goddelijkheid. Zij volgden de geboden zoals Jezus voorschreef en aanbaden alleen God zoals Jezus voorschreef. Paulus die Jezus nooit heeft gezien is er opeens opgekomen om de wetten (die Jezus predikte, volgde en benadrukte) buitenspel te zetten (zijn doel daarbij om meer volgelingen te creeren, meer wetten betekende immers een hogere drempel). Tel daarbij de verschillende doctrines die het Christendom dankzij vnl Paulus in het leven heeft geroepen maar die nooit door Jezus zijn uitgesproken en je hebt je onderscheid.

Je kunt daarnaast moeilijk ontkennen dat christenen vandaag de dag niet doen wat Jezus deed (en predikte). Hooguit het hoofdstukje naastenliefde. Maar ook daar kun je de nodige kanttekeningen bij plaatsen gezien de geschiedenis en dan vnl de kwalijke rol die het Vaticaan daarin heeft gespeeld..

ps: Je hebt helemaal gelijk als je zegt dat het Christendom een andere godsdienst is dan de Islam. Moslims conformeren zich immers aan de leer van Mohammed, christenen conformeren zich niet aan de leer van Jezus.

Bismilaah
10-08-04, 03:36
Geplaatst door Duncan
En dit begon allemaal met een door jou verkeerd begrepen uitspraak van Jezus over slavernij. Uit vele zinnen hierboven klinkt ook onbegrip. Ik hoop maar dat het geen onwil tot begrip is. In elk geval proef ik nu geen basis voor verdere discussie. Dus laat maar.

Ps. De term is: 'paulinisch' en niet: 'paulinistisch'.

Nee, dit begon allemaal door met verschillende nicks te reageren op 1 persoon waarbij feiten worden verdraaid en/of een indruk wordt gewekt dat het in Europa wel allemaal beter is.

Dat je mij niet begrijpt dar kan ik niets aan doen. Ik adviseer je wel om glad ijs te mijden als je uitrusting niet in orde is ;)

ps: Blijkbaar is er dan toch wel een onderscheid en niet van de hand van Bismilaah :zozo:

Julien
10-08-04, 04:51
Geplaatst door Bismilaah
Nee, dit begon allemaal door met verschillende nicks te reageren op 1 persoon waarbij feiten worden verdraaid en/of een indruk wordt gewekt dat het in Europa wel allemaal beter is.

Dat je mij niet begrijpt dar kan ik niets aan doen. Ik adviseer je wel om glad ijs te mijden als je uitrusting niet in orde is ;)

ps: Blijkbaar is er dan toch wel een onderscheid en niet van de hand van Bismilaah :zozo:

ik wil je pret niet bederven, maar Duncan heeft gelijk. Je hebt een verkeerde visie op het christendom. De ware leer is de leer van Roma. De heilige plaats waar de opvolgers van Pietro (niet Paolo!!) heersen en indirect zijn zij hierdoor ook de opvolgers van Jesus. Jesus heeft Pietro persoonlijk zijn opvolger genoemd.

De gehele Christelijke Kerk was het er mee eens om de Joodse wetten (besnijdenis, varkensvlees, vasten etc.) af te schaffen. Dat was niet alleen Paolo!

Dat jij graag een ander christendom zou zien, is jouw probleem.. ik vind bijvoorbeeld dat jouw Koran liegt over het leven van Jesus..maar daar ga ik me niet mee bemoeien. 'T is jouw geloof. Doe dan ook niet alsof jij het beter weet dan de Heilige Vaders in Vaticano.

taouanza
10-08-04, 12:14
Geplaatst door Ravian

Laat ik het zo zeggen: ze sprongen niet blij op met duistere feiten over Frankrijk, Ierland of Engeland om zichzelf een beter gevoel te geven. Het is toch constructiever (en leuker) converseren met mensen zonder minderwaardigheidscomplexen.


Ik neem aan dat je het over jezelf hebt. Dus zo werken jouw zieke gedachtenkronkels. Je springt blij op met duistere feiten over anderen?
tjeezus.:rolleyes:

taouanza
10-08-04, 12:21
Geplaatst door vlegeltje
Het woord 'slaaf' komt van de slaven, de slavische volkeren in oost europa.

In de middeleeuwen waren zij een bron van slaven voor het Byzantijnse rijk.

Zo is het woord in zwang gekomen.

Ook in Praag was in de middeleeuwen een grote overslagplaats voor slaven. In zuid Frankrijk was er op een gegeven moment zelfs een kliniek waar jonge eunuchen werden gemaakt voor verkoop aan de arabieren.

Maar slavernij is natuurlijk al veel ouder.

De oude grieken, bakermat van de westerse beschaving, hadden een slaven economie.

De romeinen ook.

Slaven waren eigenlijk oorlogsbuit. Hoewel er ook mensen vrijwillig in slavernij gingen voor een bepaalde tijd. Om hun schulden op die manier af te betalen.

Al in het oude testament staat hoe de joden met slavernij om dienen te gaan (leviticus 25:39/46)

Slavernij bestond in het hele middellandse zee gebied millenia lang. En is bijvoorbeeld pas in 1861 in Rusland afgeschaft. Daar leefden miljoenen russen in slavernij onder russen.

Slaven hebben een hard leven, maar in de meeste slaven-maatschappijen was het gebruikelijk om de slaven toch redelijk te behandelen. En het werd als respectabel beschouwd als iemand slaven vrij liet. In veel slaven-maatschappijen hadden slaven ook de mogelijkheid om hogerop te komen. In de islamitische landen mochten slaven eigen kapitaal bezitten, ermee handelen en zich eventueel zelf vrijkopen.

Maar goed, op een gegeven moment in de geschiedenis gaat Nederland ook meedoen met die slavenhandel en uitbuiting. En wat mij dan verbijsterd is dat de Nederlanders slaven helemaal niet meer als mensen beschouwen.

Voor de christelijke Nederlanders waren slaven nog minder dan dieren. Ze werden helemaal 'ontmenselijkt' en men had er dan ook geen enkel moreel probleem mee als tijdens een overtocht van slaven van afrika naar amerika 1/3 van de lading slaven omkwam. Zolang het maar economisch zo rendabel mogelijk was. Utilitarisme heet dat. Kapitalisme, gestoeld op de protestantse ethiek. Handelaar en dominee...

Van alle vormen van slavernij in de hele geschiedenis is de slavenhandel zoals de Nederlanders die hebben gevoerd wel de ergste en meest stuitende.

Taouanza heeft dus niet alleen een punt, jongens, maar ik raad jullie aan om die tentoonstelling eens te bezoeken ;)

Het gaat me eigenlijk meer om de trauma van het verleden. Hoe makkelijk mensen roepen:Get over it!
Wat ik ook zeer schokkend vond was een reactie van een Nederlandse soldaat op de slavernij en de jacht op Marrons.
Hij vond dat het niet zwartwit was. Dat de Marrons niet persee helden zijn en de jagers niet persee slecht waren want het ging om de veiligheid van de kolonien. Deze mensen waren dus niet persee goed bezig door zichzelf vrij te vechten van slavernij. En mensen levend villen en vierendelen was niet persee slecht omdat het ging om de veiligheid van de kolonieen.
Doet me denken aan de hedendaagse jacht op terrorisme.
En eenzijdig blik op een situatie. Totaal geen inleveningsvermogen maar het wel verwachten van de ander.
Je kan wel zeggen dat de slavernij achter ons ligt.
Ten eerste bestaat het nog steeds letterlijk.
En we hebben niks geleerd.

taouanza
10-08-04, 12:38
Geplaatst door Duncan
Alweer spreek je jezelf tegen. Of wil je juist zeggen dat de hedendaagse terroristen alleen maar goed zijn en degenen die op hen jagen alleen maar slecht?

Je maakt er maar van wat je wilt. Ik heb hier geen zin in.

Bismilaah
10-08-04, 20:02
Geplaatst door Julien
ik wil je pret niet bederven, maar Duncan heeft gelijk. Je hebt een verkeerde visie op het christendom. De ware leer is de leer van Roma. De heilige plaats waar de opvolgers van Pietro (niet Paolo!!) heersen en indirect zijn zij hierdoor ook de opvolgers van Jesus. Jesus heeft Pietro persoonlijk zijn opvolger genoemd.

De gehele Christelijke Kerk was het er mee eens om de Joodse wetten (besnijdenis, varkensvlees, vasten etc.) af te schaffen. Dat was niet alleen Paolo!

Dat jij graag een ander christendom zou zien, is jouw probleem.. ik vind bijvoorbeeld dat jouw Koran liegt over het leven van Jesus..maar daar ga ik me niet mee bemoeien. 'T is jouw geloof. Doe dan ook niet alsof jij het beter weet dan de Heilige Vaders in Vaticano.

Ik probeer alleen aan te geven dat de visie van het Paulinsitisch Christendom niet overeenkomt met de visie van Jezus. Daarnaast staat nergens in de Bijbel dat Jezus zou hebben gezegd dat Pietro zijn opvolger is. Als dat zo is dan wil ik graag citaten van je..

Dat de christelijke kerk het eens was om de wetten af te schaffen dat klopt ook en dat zal ik niet ontkennen. Maar Jezus heeft ze in elk geval nooit afgeschaft of aangegeven om ze af te schaffen. Dat onderscheid moet je niet ontkennen.

Ik zie geen ander Christendom. Iedereen mag geloven wat hij of zij wil. Maar we moeten niet doen alsof de leer van Jezus in overeenstemming is met de de leer van het hedendaagse Christendom. Dat zijn toch echt 2 verschillende dingen.

En alles wat ik zeg alswel mijn argumenten en mijn citaten haal ik trouwens uit de Bijbel zoals je ziet. Ik haal nergens Mohammed of de Koran aan. :nerd:

Er is maar een Heilige Vader zoals de Bijbel aangeeft en dat is God. Het Vaticaan met haar jodenvervolgingen en de behartiging van sexueel misbruikende priesters is alles behalve heilig. :jammer:

Julien
10-08-04, 21:02
Geplaatst door Bismilaah
Ik probeer alleen aan te geven dat de visie van het Paulinsitisch Christendom niet overeenkomt met de visie van Jezus. Daarnaast staat nergens in de Bijbel dat Jezus zou hebben gezegd dat Pietro zijn opvolger is. Als dat zo is dan wil ik graag citaten van je..

Dat de christelijke kerk het eens was om de wetten af te schaffen dat klopt ook en dat zal ik niet ontkennen. Maar Jezus heeft ze in elk geval nooit afgeschaft of aangegeven om ze af te schaffen. Dat onderscheid moet je niet ontkennen.

Ik zie geen ander Christendom. Iedereen mag geloven wat hij of zij wil. Maar we moeten niet doen alsof de leer van Jezus in overeenstemming is met de de leer van het hedendaagse Christendom. Dat zijn toch echt 2 verschillende dingen.

En alles wat ik zeg alswel mijn argumenten en mijn citaten haal ik trouwens uit de Bijbel zoals je ziet. Ik haal nergens Mohammed of de Koran aan. :nerd:

Er is maar een Heilige Vader zoals de Bijbel aangeeft en dat is God. Het Vaticaan met haar jodenvervolgingen en de behartiging van sexueel misbruikende priesters is alles behalve heilig. :jammer:

Gesù zegt Pietro de sleutels van de Hemel toe. Pietro is de rots waarop Gesù bouwt.. pietro betekent ook rots in het latijn. misschien ben je teveel beinvloedt door protestanten, maar dit is de christelijke leer! ik heb geen zin om mijn Bijbel op te zoeken en dat dan weer in het nederlands te gaan vertalen, maar het staat echt in de Bijbel!

En a.u.b. een beetje respect voor De Heiligste Plaats van het Christendom. Je vindt het ook niet leuk als iemand zegt dat Mohammed een pedofiel en een moordenaar is.

mark61
10-08-04, 21:11
Geplaatst door Julien
pietro betekent ook rots in het latijn.

Petros is Grieks. Chauviniste...

Bismilaah
10-08-04, 21:21
Geplaatst door Duncan
Slavernij in Nederland, daar ging deze topic over. En dan speciaal met het oog op inburgering en integratie, vraag maar aan Taouanza. Heb je daar misschien nog iets over te melden?

Meer dan jij blijkens de reacties..

Niet alleen speelde NL de hoofdrol in de slavenhandel en werd er ook gebruik gemaakt van slaven in Nederland, in de jaren 50 en 60 werden er ook slaven gehouden door landen als Frankrijk in hun kolonielandjes zoals Marokko en Algerije, vandaag de dag is er nog steeds sprake van slavenhandel en slavernij in het 'beschaafde' Europa. De bureau's der statistieken hebben hele leuke cijfers over vrouwen en kinder handel binnen de Europese grenzen..

Bismilaah
10-08-04, 21:25
Geplaatst door Julien
Gesù zegt Pietro de sleutels van de Hemel toe. Pietro is de rots waarop Gesù bouwt.. pietro betekent ook rots in het latijn. misschien ben je teveel beinvloedt door protestanten, maar dit is de christelijke leer! ik heb geen zin om mijn Bijbel op te zoeken en dat dan weer in het nederlands te gaan vertalen, maar het staat echt in de Bijbel!

En a.u.b. een beetje respect voor De Heiligste Plaats van het Christendom. Je vindt het ook niet leuk als iemand zegt dat Mohammed een pedofiel en een moordenaar is.

Wat pietro zoal betekent en zo niet meer is van mij niet van belang om te begrijpen dat er een duidelijk verschil zit tussen de leer van Jezus en de leer van Paulus. Dat is zelfs aangetekend door objectieve wetenschappers die bijbelstudies hebben verricht.

Ik denk eerder de heiligste plaats binnen het katholicisme, want ik ken tal van christelijke mensen die de paus als een duivel zien. Ik zie hem niet als een duivel maar eerder als iemand die de weg kwijt is. Moge God hem verlichting schenken, amien!

Julien
10-08-04, 21:38
ik heb mijn Bijbel toch kunnen vinden.. en de Evangelien eindigen met de liefdesverklaring van Gesú aan Pietro.. Hij noemt hem zijn vriend en de rots waar Zijn Kerk op gebouwd zal worden.
En weet je Bismillaah, hoe heet de Heilige Zetel van de Paus: precies; San Pietro.. op het graf van deze Pietro.. het bewijs dat het Vaticaan de juiste leer heeft gevolgd.

Hier volgend de passages

Giovanni 21:17

Gesú gli disse: <<Pasci le mie pecore. In verità , in verità ti dico quando eri giovane, ti cingevi da te e andavi dove volevi; ma quando sarai vecchio. Stenderai le tue mani e un altro ti cingerà e ti condurrà là dove tu non vorresti>>

Giovanni 21:21-25

Al verderlo, Pietro disse a Gesú: <<Signore, e di costui che ne sarà?>>
Gesú gli rispose: <<Se voglio che lui rimanga finché io venga, che te ne imprta? Tu seguimi!>>
Si sparse allora la voce tra i fratelli che quel discepolo non sarebbe morto; ma Gesú non aveva detto a Pietro che egi non sarebbe morto, ma: <<Se io voglio che lui rimanga finché io venga, che te ne importa?>>
Questo è il discepolo che rende testimonianza di queste cose e che ha scritto queste cose; e noi sappiamo che la sua testimonianza è verace.
Or vi sono ancora molte altre cose che Gesù fece, che se fossero critte ad una ad una, IO PENSO che non basterebbe il mondo intero a contenere i libri che si potrebbero scrivere. AMEN.

Bismilaah
10-08-04, 22:16
Geplaatst door Duncan
Misschien zijn er in een paar rijke koopmanshuizen wel eens wat slaven gehouden in de 17e eeuw maar het houden van slaven was binnen Nederland zeker niet structureel. Of je moet terug gaan naar de middeleeuwen met horige boeren en lijfeigenen. Er zijn mij geen gevallen bekend waarbij ze op industrieel of agrarisch gebied werden ingezet. Weet je trouwens dat de afschaffing van de slavernij in de VS, en dus uiteindelijk in Nederland het gevolg is van acties van christelijke groepen? Dat waren de abolitionisten.
Je maakt de discussie wel vermoeiend door steeds weer van de hak op de tak te springen en het onderwerp proberen uit te breiden, nu weer met (illegale) vrouwenhandel.

Structureel is onderhevig aan allerlie soortne uitleggen in verschillende contexten. Wat voor jou structureel is is dat niet voor mij. Ze dat maar tegen die slaven die in NL werden gehouden, gemarteld en verkracht..

Weet jij trouwens dat degenen die achter de slavenhandel zaten in Amerika zich op de Bijbel baseerden? Weet je dat de zuidelijke staten in de VS nog meer bezig waren met geloof dan de noordelijke?

Het lijkt mij slechts van ordentelijkheid spreken als je zoiets als slavenhandel in de praktijk brengend op basis van de Bijbel weer uit de praktijk haalt op basis van diezelfde Bijbel.

Ik spring niet van de hak naar de tak, slavenhandel is tijdloos en zal altijd aanwezig zijn. Ook in een maatschappij als het westen. Vroger was dat in de vorm van zwarten, nu is dat in de vorm van kinderen en vrouwen.

Bismilaah
10-08-04, 22:17
Geplaatst door Julien
ik heb mijn Bijbel toch kunnen vinden.. en de Evangelien eindigen met de liefdesverklaring van Gesú aan Pietro.. Hij noemt hem zijn vriend en de rots waar Zijn Kerk op gebouwd zal worden.
En weet je Bismillaah, hoe heet de Heilige Zetel van de Paus: precies; San Pietro.. op het graf van deze Pietro.. het bewijs dat het Vaticaan de juiste leer heeft gevolgd.

Hier volgend de passages

Giovanni 21:17

Gesú gli disse: <<Pasci le mie pecore. In verità , in verità ti dico quando eri giovane, ti cingevi da te e andavi dove volevi; ma quando sarai vecchio. Stenderai le tue mani e un altro ti cingerà e ti condurrà là dove tu non vorresti>>

Giovanni 21:21-25

Al verderlo, Pietro disse a Gesú: <<Signore, e di costui che ne sarà?>>
Gesú gli rispose: <<Se voglio che lui rimanga finché io venga, che te ne imprta? Tu seguimi!>>
Si sparse allora la voce tra i fratelli che quel discepolo non sarebbe morto; ma Gesú non aveva detto a Pietro che egi non sarebbe morto, ma: <<Se io voglio che lui rimanga finché io venga, che te ne importa?>>
Questo è il discepolo che rende testimonianza di queste cose e che ha scritto queste cose; e noi sappiamo che la sua testimonianza è verace.
Or vi sono ancora molte altre cose che Gesù fece, che se fossero critte ad una ad una, IO PENSO che non basterebbe il mondo intero a contenere i libri che si potrebbero scrivere. AMEN.

En nu de vertaling erbij aub.. :strik:

Julien
10-08-04, 22:32
Geplaatst door Bismilaah
Weet jij trouwens dat degenen die achter de slavenhandel zaten in Amerika zich op de Bijbel baseerden? Weet je dat de zuidelijke staten in de VS nog meer bezig waren met geloof dan de noordelijke?

Het lijkt mij slechts van ordentelijkheid spreken als je zoiets als slavenhandel in de praktijk brengend op basis van de Bijbel weer uit de praktijk haalt op basis van diezelfde Bijbel.

nu doe je precies hetzelfde als die prikkers die beweren dat de islam slavernij goedkeurt. daardoor begon je met die gekke discussie over paolo.. en nu beschuldig je weer het christendom van slavernij :moe:

jammer genoeg hebben zowel christelijke wereld en islamitische wereld fouten gemaakt in de geschiedenis wat betreft het actief deelnemen in de slavenhandel.
maar om nou het geloof daar de schuld van te geven, gaat mij een beetje te ver.

vlegeltje
10-08-04, 22:48
Geplaatst door Duncan
Je maakt de discussie wel vermoeiend door steeds weer van de hak op de tak te springen en het onderwerp proberen uit te breiden, nu weer met (illegale) vrouwenhandel.

Ook in Nederland komt slavernij voor in de vorm van gedwongen tewerkstelling in de prostitutie.

ZeroZero
10-08-04, 22:58
Er zijn wel wetten tegen, vlegeltje!

Of wil je soms beweren dat de Nederlandse Staat het stimuleert en volop toestaat?


Ik ken genoeg voorbeelden van landen waar het wel een openlijk verschijnsel is en gestimuleerd wordt door de regeringen....!

Toevallig zijn dat nu net geen westerse landen meer!!!

Ik leef trouwens in het hier en nu!!!
Ik ben niet verantwoordelijk te houden voor het gedrag van mijn voorvaderen zo'n 4 eeuwen terug als de tijdsgeest toen een heel andere was!
Over 4 eeuwen zullen we ook terugkijken en misschien wel konstateren dat we het toen anders hadden moeten doen! Errug gemakkelijk om kritiek te hebben op de overledenen, zeg!



Lees maar eens wat over het nu in sommige landen:







,,Saudi-Arabië misbruikt buitenlandse arbeiders''

BRUSSEL - Buitenlandse arbeiders die in Saudi-Arabië beschuldigd worden van een misdaad, worden gemarteld en tot bekentenissen gedwongen en krijgen oneerlijke processen. Dat meldt de mensenrechtenorganisatie Human Rights Watch (HRW) in een rapport dat een zeldzame glimp biedt op de Saudische justitie.



,,Het probleem in Saudi-Arabië gaat veel verder dan de terroristische aanslagen die onschuldige mensenlevens eisen'', zegt Sarah Whitson van HRW. ,,De misbruiken tegen buitenlandse arbeiders tonen de ontstellende gebreken van het gerecht aan. Als de Saudische regering echt hervormingen wil doorvoeren, zou de aanpassing van het gerechtelijke apparaat een goede start zijn.''

HRW stelt dat het misbruik alomtegenwoordig is. Arbeiders worden uitgebuit en moeten ongehoorde werkomstandigheden doorstaan. Buitenlanders worden vaak verplicht bekentenissen te ondertekenen die ze niet eens kunnen lezen. Elk bezoek aan een gevangene wordt geweigerd. Volgens het rapport werden er zelfs mensen onthoofd voor de families van de slachtoffers gewaarschuwd werden. ,,De werkgevers verzuimen de arbeidswetten toe te passen op buitenlandse werknemers en de Saudische regering knijpt een oogje dicht'', zegt Whitson. ,,We hebben mannen en vrouwen gevonden in situaties die slavernij benaderen.''

Ook buitenlandse vrouwen worden volgens het rapport systematisch uitgebuit. In het ziekenhuis van Jeddah werken driehonderd poetsvrouwen uit India, Bangladesh en de Filipijnen, twaalf uur per dag, zes dagen per week. Na elke werkdag worden ze naar hun slaapzalen gebracht: kleine kamers waarin telkens veertien vrouwen worden opgesloten. Bewegingsvrijheid wordt ze ontnomen tijdens de twee of drie jaar dat hun contract loopt.

In het rapport getuigen vier vrouwen die tijdens hun opsluiting seksueel misbruikt werden. In geen van de gevallen werd de dader vervolgd. De mensenrechtenorganisatie heeft in de gevangenis van Riad vrouwen aangetroffen die opgesloten waren wegens ,,illegale zwangerschap''.

Vorig jaar nodigde de Saudische regering HRW uit voor overleg met vertegenwoordigers van het koninkrijk. Maar de mensenrechtenorganisatie heeft ondanks vele aanvragen nooit de toelating gekregen om de situatie op het terrein te onderzoeken of met slachtoffers te praten. Daarom werden de interviews voornamelijk in India, Bangladesh en de Filipijnen afgenomen met arbeiders die recentelijk uit Saudi-Arabië teruggekeerd waren. Saudi-Arabië telt 8,8 miljoen buitenlanders, goed voor een derde van de bevolking.

(bt)


16/07/2004 (bt)

©Copyright De Standaard

vlegeltje
10-08-04, 23:07
Geplaatst door ZeroZero
Er zijn wel wetten tegen, vlegeltje!


Tja, er zijn ook wetten tegen te hard rijden.

Tomas
10-08-04, 23:17
Geplaatst door vlegeltje
Tja, er zijn ook wetten tegen te hard rijden.

Misschien dat daarom hier minder hard wordt gereden als in duitsland. Bijvoorbeeld. Maar ja, da's niet zo erg als slavenhandel en houden.

vlegeltje
10-08-04, 23:32
Geplaatst door Tomas
Misschien dat daarom hier minder hard wordt gereden als in duitsland. Bijvoorbeeld. Maar ja, da's niet zo erg als slavenhandel en houden.

Er worden hier in ieder geval meer bekeuringen uitgedeeld dan in Duitsland. ;)

Maar die gedwongen prostitutie neemt steeds meer toe. In Nederland en in Duitsland.

Dat wordt dus niet afdoende bestreden door de overheid.

En gedwongen prostitutie is een vorm van slavernij. Dat valt niet te ontkennen.

Tomas
10-08-04, 23:39
Geplaatst door vlegeltje

Er worden hier in ieder geval meer bekeuringen uitgedeeld dan in Duitsland. ;)

Da's een feit.



Maar die gedwongen prostitutie neemt steeds meer toe. In Nederland en in Duitsland. Dat wordt dus niet afdoende bestreden door de overheid.

Ik weet niet of het echt toeneemt of dat het steeds meer aan het licht komt. Maar ik weet ook niet wat er aan gedaan wordt. Ik hoop veel. Het valt me wel op dat lover-boys weer veel in het nieuws zijn. Maar dat kan ook aan de komkommertijd liggen.


En gedwongen prostitutie is een vorm van slavernij. Dat valt niet te ontkennen.

Jazeker. Het verschil is of de overheid het toestaat waar het hier omgaat. Je zult nooit een criminaliteitvrije samenleving kunnen bewerkstelliggen. De methodes die je daar voor nodig hebt zijn nog erger dan de kwaal. Dus het vergelijken van criminele slavernij met geinstitutionaliseerde slavernij vind ik een beetje zwak.

vlegeltje
10-08-04, 23:58
Geplaatst door Tomas
Ik weet niet of het echt toeneemt of dat het steeds meer aan het licht komt. Maar ik weet ook niet wat er aan gedaan wordt. Ik hoop veel. Het valt me wel op dat lover-boys weer veel in het nieuws zijn. Maar dat kan ook aan de komkommertijd liggen.

Een tijd geleden zijn er een hele hoop sexhuizen en bordelen door de politie bezocht. Er zijn toen heel wat illegale dames opgepakt. En meteen het land uitgezet. Zonder nazorg of iets. Ik geloof dat daar nog protest over was vanuit de vrouwenbeweging.


Jazeker. Het verschil is of de overheid het toestaat waar het hier omgaat. Je zult nooit een criminaliteitvrije samenleving kunnen bewerkstelliggen. De methodes die je daar voor nodig hebt zijn nog erger dan de kwaal. Dus het vergelijken van criminele slavernij met geinstitutionaliseerde slavernij vind ik een beetje zwak.

Slavernij is in SA ook verboden sinds 1962. :)

In mijn ogen is slavernij altijd crimineel. Ook volgens internationaal recht.

Er wordt in dit topic met vingertjes naar elkaar gewezen. Wie is nou het ergste? Nou, het is allemaal erg.

Maar als Duncan gaat ontkennen dat er in Nederland sprake is van slavernij op dit moment, dan zit ie verkeerd.

Iglo
11-08-04, 00:28
Geplaatst door taouanza
Wat weet je toch weer handig uit te lullen zeg?!
Dit gaat over Nederland ja. Dus hou je bij het onderwerp.
Jeweetwel Nederland dat zo veel beschaafder is dan de islam weetjenog wel. Dus je beledigd eigenlijk de Nederlandse beschaving door deze te vergelijken met de islam.
Dus toon even hoe beschaafd je bent en blijf bij het onderwerp hullie,zullie dat doen alleen die moslims toch? Ja Nederland heeft aan slavernij gedaan, en ja Nederland heeft er goed aan verdiend, ZEER goed. Natuurlijk is dat fout, dat zal niemand (in Nederland) ontkennen. En nee Nederland was destijds niet beschaafder of meer geciviliseerd dan de arabische wereld, we waren beiden even grot schoften.
Maar als je kijkt naar het hier en nu, hoe valt de vergelijking dan uit?

Bismilaah
11-08-04, 05:57
Geplaatst door Duncan
Kom eens met concrete feiten, daar ben ik nieuwgierig naar. Algemene beweringen, daar heb ik niets aan.

Concrete feiten?

Slavenhandel vroeger in NL en in NL werden ook slaven gehouden
Slavenhandel in de jaren 50 en 60 in kolonies van Frankrijk zoals Marokko en Frankrijk
Slavenhandel vandaag de dag in Europa, ook in NL

In landen als Italie zijn zelfs ambtenaren betrokken bij slavenhandel. En dat allemaal anno 2004.

Bismilaah
11-08-04, 06:01
Geplaatst door Julien
nu doe je precies hetzelfde als die prikkers die beweren dat de islam slavernij goedkeurt. daardoor begon je met die gekke discussie over paolo.. en nu beschuldig je weer het christendom van slavernij :moe:

jammer genoeg hebben zowel christelijke wereld en islamitische wereld fouten gemaakt in de geschiedenis wat betreft het actief deelnemen in de slavenhandel.
maar om nou het geloof daar de schuld van te geven, gaat mij een beetje te ver.

Zowel de Bijbel als de Koran keuren het hebben van slaven goed. Dat kun je moeilijk ontkennen. Daarnaast weet ik binnen de Islam dat het vrijmaken van een slaaf tig malen beter is.

Bismilaah
11-08-04, 06:03
Geplaatst door vlegeltje
Ook in Nederland komt slavernij voor in de vorm van gedwongen tewerkstelling in de prostitutie.

Wat dacht je van al die mensen met een schamel uitkerinkje die gedwongen worden te werken in een of andere cooperatie/stichting om hun uitkering te behouden.

En de ambtenaren in NL die frauderen er op los! Lekker is dat!!

Iglo
11-08-04, 09:04
Geplaatst door Bismilaah
Zowel de Bijbel als de Koran keuren het hebben van slaven goed. Dat kun je moeilijk ontkennen. Daarnaast weet ik binnen de Islam dat het vrijmaken van een slaaf tig malen beter is. Nou wordt hij wel heel bont! Natuurlijk staat er zowel in de Bijbel als in de Koran dat het houden van slaven geen probleem is. Dan kan je wel gaan blaten over de verdorvenheid vd Westerse wereld tov de superioriteit vd Islam, maar je weet toch zelf ook wel dat dat op dit punt kant noch wal raakt? Slavernij was vele malen meer geaccepteerd in de Islam dan in Nederland, maar wederom, dit is ancient history.

Max Stirner
11-08-04, 09:10
Geplaatst door Bismilaah
Wat dacht je van al die mensen met een schamel uitkerinkje die gedwongen worden te werken in een of andere cooperatie/stichting om hun uitkering te behouden.

Tsja, als dat jouw definitie van slavernij is......


En de ambtenaren in NL die frauderen er op los! Lekker is dat!!

:student: Niet generaliseren! - tis hooguit de helft denk ik :wink:

vlegeltje
11-08-04, 12:19
Geplaatst door Duncan
Ik ontken niets. Als jij met een probleem aan wilt komen zetten en dat slavernij wil noemen, ga gerust je gang. Alleen, ik voorspel dat je dan een oeverloze discussie krijgt. Sadeeq is ook al begonnen over de werknemers van Albert Hein. Je kunt ook beginnen over profvoetballers of over slachtoffers van loverboys. Prikbordverslaving en MacDonald kunnen er ook nog wel bij.

Dit is dus een beschuldigtopic geworden. Diverse personen beschuldigen onze maatschappij van allerlei zaken. Ik vind dat in hoge mate hypocriet. Allen, van Taouanza tot en met Bismalla, profiteren ze in ruime mate van de verworvenheden van de samenleving die zij kennelijk zo verachten. Ze profiteren ook van de slavenhandel want het is één van de pijlers waarop de rijkdom van Nederland rust(te). Er wordt in Nederland geld verdiend aan allerlei louche zaken, vinden ze. En daardoor kan nu hun uitkering betaald worden, die ze elke maand opnieuw met graagte incasseren.


Een van de vele definities van slavernij:

“A condition in which individuals are owned by others, who control where they live, at what they work, with how much subsistence they are provided, and [in which] sexual exploitation is permissible.”

Gedwongen prostitutie valt duidelijk hieronder. Dat jij dat niet leuk vindt is jouw probleem.
En slachtoffers van loverboys vallen hier in zeer veel gevallen ook onder.
Verslaving is iets heel anders.



Islam en christendom hebben allebei een onverkwikkelijke geschiedenis als het gaat om de slavernij. En die geschiedenis gaat door tot op de dag van vandaag.

Pas als er maatschappelijke ophef ontstaat gaat C&A de kleding die door kinder(slaven)arbeid wordt geproduceerd uit de handel nemen.Ze hebben echter wel jarenlang die kinderarbeid in stand gehouden, cq opgeroepen.

Als jij alleen maar met het vingertje naar de islam wilt wijzen, prima. Maar dan hoef ik jou verder ook niet meer serieus te nemen.

Jij komt trouwens net kijken, maar je weet blijkbaar een hoop van de prikkers hier.
Had jij niet eerst een andere nick?
En welke was dat dan?
Heb je een ban gekregen soms?

Blijkbaar mogen moslims van jou geen kritiek hebben op de Nederlandse samenleving. Want dan ga je op de man/vrouw spelen. Wel zielig hoor om over uitkeringen te beginnen dan.

Als voor jou moslims tweederangs burgers zijn, dan zet ik toch wel wat vraagtekens bij die 'naastenliefde' van jou.

Nefje
11-08-04, 12:31
Geplaatst door Bismilaah
En de ambtenaren in NL die frauderen er op los! Lekker is dat!!
Waar frauderen die ambtenaren mee? Ik durf te wedden dat er 10x meer wordt gefraudeerd door uitkeringstrekkers!

Tomas
11-08-04, 18:30
Geplaatst door vlegeltje
Een tijd geleden zijn er een hele hoop sexhuizen en bordelen door de politie bezocht. Er zijn toen heel wat illegale dames opgepakt. En meteen het land uitgezet. Zonder nazorg of iets. Ik geloof dat daar nog protest over was vanuit de vrouwenbeweging.

Da's niet zo netjes. Als dat waar is dan. Maargoed, Nederland doet dan niet aan slavenernij, maar lost het probleem wat rechtlijnig op.


Slavernij is in SA ook verboden sinds 1962. :)

Nou, fijn. Ik had het over de vergelijking met vroeger en nu. Maar naast een verbod moet ee noverheid zich natuurlijk wel met daad aan zijn woord houden. En hoe zit dat in SA?


In mijn ogen is slavernij altijd crimineel. Ook volgens internationaal recht.

Tjonge, wat nobel. Maar, wie beweert van niet dan?


Er wordt in dit topic met vingertjes naar elkaar gewezen. Wie is nou het ergste? Nou, het is allemaal erg.

Zal wel. Er is geen topic zonder. Slachtoffers zijn slechts politiekeargumenten. Meer niet. Ik lees het soms niet meer.


Maar als Duncan gaat ontkennen dat er in Nederland sprake is van slavernij op dit moment, dan zit ie verkeerd.

Nogmaals, hopelijk ten overvloedde: Er zal altijd en overal slavernij blijven bestaan of zaken die daar erg veel van weg hebben. Je zult het in ieder land kunnen vinden. En in al die gevallen is het slecht en verachtelijk. Maar het gaat erom of een land het legitimeert, gedoogd of gewoon veel en veel teweinig aan doet. Pas in dat geval mag je een "land" beschuldigen van slavernij. In alle andere gevallen van laksheid. In alle geval kan je de individueen die zich er aan schuldig maken veroordelen. Maar een land op basis van incidentiele criminaliteit is gewoon goedkope retoriek.

Ik weet verders niet of S-A zich nu aan laksheid of echte slavernij schuldig maakt. Dat land boeit me niet echt. Het enige wat ik ervan weet is dat het verboden gebieden heeft voor niet-moslims. Dat zegt mij voldoende over de mentaliteit daar eerlijk gezegd.

vlegeltje
11-08-04, 22:42
Geplaatst door Duncan
Nou moet ik mezelf toch even verdedigen. Met het vingertje naar de islam wijzen, dat doe ik nooit. Ook in deze topic heb ik dat niet gedaan.

Ik heb het even nagelezen, maar je hebt gelijk.
Jij bent niet anti-islamitisch zoals die andere mps-ers.

Het woord naastenliefde heb ik nooit in de mond genomen maar moslims zijn voor mij eersterangsburgers, als ze dat zelf tenminste willen.

Ook hier moet ik je gelijk geven.
Het was Nard die dat woord zowat in jouw mond legde.

Iedereen mag van mij kritiek hebben, hoe meer hoe beter. Maar ik zie dat het liefst vanuit een gevoel van verbondenheid. Een positieve grondhouding, zeg maar.


Dan moet je ook niet over iemand haar uitkering beginnen.
Dat is onder de gordel.

Majid22
11-08-04, 22:44
Geplaatst door vlegeltje
Dan moet je ook niet over iemand haar uitkering beginnen.
Dat is onder de gordel.
Jaja, mensen met een uitkering zijn zielig :melig:

vlegeltje
11-08-04, 22:48
Geplaatst door Tomas
Dus het vergelijken van criminele slavernij met geinstitutionaliseerde slavernij vind ik een beetje zwak.
(...)
Er zal altijd en overal slavernij blijven bestaan of zaken die daar erg veel van weg hebben. Je zult het in ieder land kunnen vinden. En in al die gevallen is het slecht en verachtelijk. Maar het gaat erom of een land het legitimeert, gedoogd of gewoon veel en veel teweinig aan doet. Pas in dat geval mag je een "land" beschuldigen van slavernij. In alle andere gevallen van laksheid. In alle geval kan je de individueen die zich er aan schuldig maken veroordelen. Maar een land op basis van incidentiele criminaliteit is gewoon goedkope retoriek.


In Nederland is slavernij niet geinstitutionaliseerd. Noch Taouanza, noch ik beweren dat. Maar dat er een glijdende schaal is tussen geinstitutionaliseerde slavernij en criminele slavernij geef je zelf eigenlijk ook al aan.

En dat Nederland een onfrisse geschiedenis heeft en dat er nog steeds incidenten plaatsvinden die je slavernij kunt noemen staat buiten kijf.

Maar je hebt gelijk een "land" kun je niet beschuldigen.

Je kunt alleen mensen beschuldigen.

Joepie
11-08-04, 23:34
Geplaatst door Majid22
Jaja, mensen met een uitkering zijn zielig :melig:

Vlegeltje bedoelt: Het is onder de gordel als je het als verwijt gaat gebruiken. Dat zul je zelf ook wel uit de posts kunnen halen maar voor de zekerheid :)

Een feit is wel dat er door veel mensen misbruik gemaakt wordt van datgene wat als vangnet voor de samenleving is bedoeld en dan ben je idd. zielig bezig als je enige eigenwaarde bezit maar das een andere discussie.

Iglo
11-08-04, 23:55
Geplaatst door vlegeltje
In Nederland is slavernij niet geinstitutionaliseerd. Noch Taouanza, noch ik beweren dat. Maar dat er een glijdende schaal is tussen geinstitutionaliseerde slavernij en criminele slavernij geef je zelf eigenlijk ook al aan.

En dat Nederland een onfrisse geschiedenis heeft en dat er nog steeds incidenten plaatsvinden die je slavernij kunt noemen staat buiten kijf.

Maar je hebt gelijk een "land" kun je niet beschuldigen.

Je kunt alleen mensen beschuldigen. Hier kan ik het niet anders, dan oneens mee zijn. In Nederland is er een absoluut verbod op slavernij en we moeten er niks van hebben. Er zijn misstanden zat, maar noem een land waar dat niet zo is, we blijven mensen.
Als je vergelijkt met andere landen heeft Nederland niet eens zo'n onfris verleden. In tegenstelling tot de meerderheid van de wereld was slavernij hier eigenlijk altijd al verboden. Natuurlijk heeft Nederland zijn macht misbruikt toen het machtig was, dat heeft elk land gedaan, maar je kan nou niet echt zeggen dat Nederland zich fouter heeft gedragen dan een ander land.

vlegeltje
12-08-04, 00:33
Geplaatst door Iglo
In tegenstelling tot de meerderheid van de wereld was slavernij hier eigenlijk altijd al verboden.

:moe:

Je zou die hersens van jou toch eens moeten laten ontdooien, Iglo.

Julien
12-08-04, 00:34
Geplaatst door vlegeltje
:moe:

Je zou die hersens van jou toch eens moeten laten ontdooien, Iglo.

hij heeft het over slavernij in Nederland, en daar heeft 'ie gelijk in.

Iglo
12-08-04, 00:39
Geplaatst door vlegeltje
:moe:

Je zou die hersens van jou toch eens moeten laten ontdooien, Iglo. Ik weet het is laat, maar zou je nog een keer willen lezen wat ik zei?

vlegeltje
12-08-04, 00:43
Geplaatst door Julien
hij heeft het over slavernij in Nederland, en daar heeft 'ie gelijk in.

Nee, dat heeft ie niet.

Op 1 juli 1863 is de slavernij in Nederland afgeschaft.

Tot die tijd was het niet verboden.

HET WAS TOEGESTAAN!




Stelletje geschiedvervalsers :boos:

Julien
12-08-04, 01:04
Geplaatst door vlegeltje
Nee, dat heeft ie niet.

Op 1 juli 1863 is de slavernij in Nederland afgeschaft.

Tot die tijd was het niet verboden.

HET WAS TOEGESTAAN!




Stelletje geschiedvervalsers :boos:

zucht.. het gaat over slavernij IN Nederland, niet daarbuiten.. ben je blind?

vlegeltje
12-08-04, 01:12
Geplaatst door Duncan
Ja maar Vlegeltje, ik heb wel een redelijk inzicht in de geschiedenis van Nederland maar volgens mij kwam slavernij binnen Nederland niet voor, hoewel het misschien niet verboden was. Ik ken geen voorbeelden van bedrijven in Nederland die draaiden op slavenarbeid of iets dergelijks. Bismalla kan ook al niets noemen. Als het anders is, dan wil ik dat graag horen.

Daar was geen economische noodzaak voor. goedkope landarbeiders zat. ze hebben wel eens geprobeerd om negerslaven te verkopen op de markt in zeeland, maar het sloeg niet aan. te duur.

Een enkele patricier had voor de leuk een paar negerjongetjes rondlopen, maar die gingen ook zo snel dood he.

Kijk die kolonien van ons, die maakten toen deel uit van Nederland. Daar zaten Nederlandse plantagehouders met Nederlandse slaven. Dat door de dekolonisatie die gebieden niet meer bij Nederland horen is een gemakkelijk excuus om nu te beweren dat in Nederland zelf er nooit slavernij is geweest.

Antillianen (nakomelingen van slaven), ach wat zijn die een probleem he?

Bedreven in geschiedvervalsing zul je bedoelen.

vlegeltje
12-08-04, 01:15
Geplaatst door Julien
zucht.. het gaat over slavernij IN Nederland, niet daarbuiten.. ben je blind?

De Antillen, Suriname, Zuid Afrika, delen van Brasil, Nederlands Indie enzovoorts waren onderdeel van Nederland in die tijd.

Orakel
12-08-04, 01:16
Buve, R,. 'Surinaamse slaven en vrije negers in Amsterdam gedurende de 18e eeuw', in Bijdragen tot de Taal-, Land en Volkenkunde 119: 8-17

Verklaring van de Staten-Generaal over de status van slaven in Nederland:

http://www.engelfriet.net/Alie/Hans/1776statgen.gif

vlegeltje
12-08-04, 01:30
Geplaatst door Duncan
Ik ken geen voorbeelden van bedrijven in Nederland die draaiden op slavenarbeid of iets dergelijks.

De west indische compagnie?

Of was dat geen Nederlands bedrijf?

BiL@L
12-08-04, 01:52
Hier heb je ook nog docu over de NL'se slavernij:

http://nmo.omroep.nl/cgi/nmo/index.php?s=4&id=15&e=173&t=0

Tomas
12-08-04, 08:29
Geplaatst door vlegeltje
In Nederland is slavernij niet geinstitutionaliseerd. Noch Taouanza, noch ik beweren dat. Maar dat er een glijdende schaal is tussen geinstitutionaliseerde slavernij en criminele slavernij geef je zelf eigenlijk ook al aan.

Ik wel ja. Voor jou is iedere vorm van slavernij gelijkwaardig en maakt een land schuldig. Nuances zijn er niet. En dat slechts om een discussie te doden. Zoals altijd en overal. Niks is erg, er is altijd wel ergens anders iets dat ook erg is.


En dat Nederland een onfrisse geschiedenis heeft en dat er nog steeds incidenten plaatsvinden die je slavernij kunt noemen staat buiten kijf.

God, wat een open deur. Dat je dat nog op durft te schrijven. Eigenlijk wel lef.


Maar je hebt gelijk een "land" kun je niet beschuldigen. Je kunt alleen mensen beschuldigen.

Ik zeg juist dat je soms landen wel kunt beschuldigen. Soms gefundeerd en soms met goedkope retoriek, zoals jij doet.

En wat slavernij betreft in NL: Volgens mij is het al veel langer verboden op Nederlands grondgebied. Niet in de Kolonieen, daar is het maar heel recent afgeschaft. En de wijze waarop is ook om te huilen. De slaven werden vrij van slavernij gesteld, maar gelijk verplicht om te blijven werken bij de boer voor een hongerloontje. Omdat anders de economie te zwaar beschadigd zou worden.... Geld maakt hypocriet.

Iglo
12-08-04, 09:24
Geplaatst door vlegeltje
Nee, dat heeft ie niet.

Op 1 juli 1863 is de slavernij in Nederland afgeschaft.

Tot die tijd was het niet verboden.

HET WAS TOEGESTAAN!




Stelletje geschiedvervalsers :boos: Nee inderdaad het was toegestaan, en niet alleen dat! Het werd juist veelvuldig toegepast, als je hier door de polders liep zag je regelmatig groepen slaven zwoegen. Dit alles terwijl een dikke Hollandsche boer de slaven met zweep en honden voortdreef.

Het punt is dat slavernij van oorsprong absoluut niet Westers is. Het was in het Westen absoluut niet gebruikelijk, dit in tegenstelling tot Afrika en de Islamitische wereld, dat wil niet zeggen dat het hier koek en ei was, maar het kwam niet voor. De Westerse landen zijn er mee begonnen toen ze doorkregen dat het in de rest van de wereld wel gebruikelijk was en dat het toch wel erg profijtelijk was. Maar het heeft geen vaste voet gekregen in het eigen thuisland.

En ik wordt er toch wel een beetje niet goed van hoe je met een vergrootglas alle misstanden en fouten van Nederland uit de afgelopen eeuwen loopt op te kloppen en heel hard je best doet om Nederland zo zwart mogelijk te maken. Maar ik heb slecht nieuws voor je, ELK land dat ooit iets betekend heeft, heeft zo'n geschiedenis.

dicksr
12-08-04, 09:25
Geplaatst door taouanza
Ik heb vandaag besloten om wat te gaan inburgeren en wat kennis op te doen van de Nederlandse geschiedenis om deze o zo beschaafde en tolerante beschaving beter te waarderen.
Tja als je elke dag te horen krijgt dat je niks weet over Nederland en de geschiedenis dan blijft dat niet in je kouwe kleren zitten.
Want je weet natuurlijk dat Nederlanders betere mensen zijn maar je moet ook weten waarom vandaar mijn bezoekje aan het wereldmuseum.
De titel van de tentoonstelling luidt.:
De erfenis van slavernij.

Ik moet je zeggen na dit bezoek heb ik meer achting voor de Nederlanders en voel ik me nog minderwaardiger gezien mijn niet zo beschaafe afkomst.:(

Ik heb maar dat deze tentoonstelling ook geen grap is van Micheal Moore anders waren mijn zuivere intenties om deze prachtige geschiedenis en dit tolerante volk beter te leren kennen en waarderen voor niks geweest.:slaap:



Beste Taouanza,

Aanvankelijk vond ik deze topic helemaal niks, vooral vanwege de inleiding die jij erbij geeft.
Als ik nu zie hoe de topic zich heeft ontwikkeld en hoeveel 'onderzoek' sommigen werkelijk hebben gedaan, prachtig.
Ik hoop dat het effect van jouw (in azijn geschreven) opening van deze topic een beetje aan je verwachtingen voldoet en je sarcasme m.b.t. de samenleving waar we allemaal in leven wat tempert. De reacties die de meesten geven zijn inhoudelijk, slavernij is een zwarte bladzij (hoofdstuk) in onze historie.

Een paar lichtpuntjes:
Het is nu gelukkig inderdaad historie binnen deze context.
Het zegt niets over de mensen die je dagelijks tegenkomt.
Iedereen wijst slavernij nu af.
De maatschappij organiseert ter lering een tentoonstelling over haar eigen donkere verleden.

Jammer genoeg kan ik je niet helpen met je zelfbeeld, maar dit resultaat moet je toch een steuntje in de rug geven, in mijn ogen een werkelijke bijdrage aan kennis van (en begrip voor) de geschiedenis. Een eerste stap naar historisch relativisme. "Ja, wellicht doen we het nu wel aardig, maar nog niet zo heel lang geleden bedreven wij slavernij."

Gezien je in jouw ogen niet zo beschaafde afkomst, is het aardig je te realiseren dat de bevolking van ruwweg europa, n-afrika en het nabije oosten afstamt van slechts 13 genen paren. Jouw niet zo beschaafde afkomst is de mijne en ik maak me daar geen zorgen over.

dicksr

Joepie
12-08-04, 11:00
nog een keer het een en ander op een rijtje:

Slavernij is een vorm van onvrijwillige dienst waarin een persoon wordt behandeld als het eigendom van een ander persoon. De persoon die het bezit is, wordt slaaf genoemd, naar het Balkanvolk dat eeuwenlang de belangrijkste leverancier was van slaven.

Het beeld van slavernij als Westerse misdaad van de 16e tot de 19e eeuw is niet volledig. Slavernij bestaat namelijk al zolang als de geschiedschrijving. Het Oude Egypte, Oude Griekenland, de Romeinen, maar ook de modernere Afrikaanse en Arabische culturen maakten veelvuldig gebruik van slaven. Ook in de Chinese, Indische en Amerikaanse indianenculturen kwam slavernij voor. Er waren wel verschillen in slavernij. Slavernij kwam voor als gedwongen dienstverlening: huishoudelijk werk, dienst in het leger of zware arbeid. Maar slavernij werd ook als strafoplegging toegepast. Soms kregen slaven loon, soms kost en inwoning, maar essentieel aan slavernij is de onvrijwilligheid. Er was geen keuze, men werd gedwongen. Een slaaf werkte meestal van geboorte of vangst tot de dood voor zijn eigenaar. In sommige culturen kon een slaaf zijn vrijheid wel verdienen of kopen.

Slavernij komt over de hele wereld nog steeds voor hoewel slavernij vrijwel overal illegaal is. Naar schatting 100 miljoen mensen leven nog in een situatie waarin ze gedwongen tewerk worden gesteld. Ook in Nederland komt slavernij voor in de vorm van gedwongen tewerkstelling in de prostitutie.

Het onderwerp van de slavernij en haar geschiedenis is dan ook nog steeds een belangrijk onderwerp voor schrijvers. Zo schreef de Zuid-Afrikaan Ronald Segal, die lange jaren als ANC-aanhanger in ballingschap verbleef, zowel een boek over de Westerse slavernij (The black diaspora 1996) als meer recentelijk een studie van de slavernij en slavenhandel van de islamitische wereld (Islam's black slaves 2001).


Nederland
In de 17e en 18e eeuw was voor Nederland de slavenhandel een lucratieve bezigheid van met name de West-Indische Compagnie, hoewel pogingen in Nederland zelf slaven op de markt te brengen op weerstand gestoten waren.

In 1797 schreef de Schot in Nederlandse dienst, John Gabriël Stedman, het boek "Narrative of a five years expedition against the Revolted Negroes of Surinam". Dit door Johannes Allart als Reize naar Surinamen en door de binnenste gedeelten van Guiana vertaalde boek, werd door zijn omschrijvingen van de mishandelingen door Nederlandse slavenhouders en door de afbeeldingen van Stedman's vriend William Blake een belangrijk wapen voor de voorstanders van afschaffing van slavernij.

Nederland schafte op 1 juli 1863 de lucratieve slavernij officieel af. De Verenigde Staten volgden in 1865, na er een burgeroorlog over te hebben uitgevochten. Frankrijk schafte al tijdens de revolutie in 1789 de slavernij af (uiteraard paste slavernij niet goed bij de Gelijkheid, Vrijheid, Broederschap), alhoewel Napoleon I dat al weer snel terugdraaide. In 1807 verbood het Verenigd Koninkrijk de slavenhandel. Als laatste land ter wereld schafte Mauretanië de slavernij af, in 1980, hoewel in de praktijk deze afschaffing zeker niet overal is uitgevoerd.


Kindslavernij
Naar schatting tien miljoen kinderen werken als slaaf, hoewel ook wel schattingen van 100 miljoen worden gehoord. Kindsoldaten in Colombia en Afrika zijn voorbeelden van moderne slavernij. Verder werken kinderen als slaaf in steenmijnen en de tapijtindustrie in India, en op cacaoplantages in Ivoorkust. Op Haïti werken tenminste 400 duizend kinderen als slaaf; restaveks genoemd. Ook werken veel kinderen in ontwikkelingslanden onder dwang in de prostitutie, met name in Zuidoost-Azië.

De Indiër Kailash Satyarthi richtte in 1992 de Zuidaziatische Coalitie tegen Kinderslavernij (SACCS) op. De SACCS voerde een keurmerk in voor niet met kinderarbeid vervaardigde producten, en voerde bevrijdingsakties uit. Ondanks felle protesten in India werden tienduizenden kinderen bevrijd.

Julien
12-08-04, 12:04
Geplaatst door vlegeltje
De west indische compagnie?

Of was dat geen Nederlands bedrijf?

:loog: meen je dat nou? ik moet je helemaal gelijk geven.. nederland heeft aan slavernij meegedaan in haar kolonieen..


en nu we dat weten, wat nu????/??

Max Stirner
12-08-04, 12:26
Geplaatst door Julien
:loog: meen je dat nou? ik moet je helemaal gelijk geven.. nederland heeft aan slavernij meegedaan in haar kolonieen..


en nu we dat weten, wat nu????/??

Nu moeten we daar tot in den treure over blijven zanikken en ons vooral niet druk maken over de slavernij die vandaag de dag in veel delen van de wereld nog steeds bestaat....... :)

vlegeltje
12-08-04, 14:38
Geplaatst door Tomas
Voor jou is iedere vorm van slavernij gelijkwaardig en maakt een land schuldig. Nuances zijn er niet.
(...)
Ik zeg juist dat je soms landen wel kunt beschuldigen.

Hier kan ik je niet volgen.
Ik beschuldig geen land, maar jij zegt dat ik dat wel doe, en dat verwijt je mij?

En jij beschuldigt geen land volgens mij, maar nou beweer je dat je dat wel doet?
:confused:


Geplaatst door Tomas
En dat slechts om een discussie te doden. Zoals altijd en overal.

(...)

Soms gefundeerd en soms met goedkope retoriek, zoals jij doet.


Vlegeltje de discussiedoder?
Welke uitspraken van mij beschouw jij als goedkope retoriek?

Ik verbaas me hier echt over, volgens mij sla je helemaal door... :vreemd:

vlegeltje
12-08-04, 14:41
Geplaatst door Iglo

Het punt is dat slavernij van oorsprong absoluut niet Westers is.

Laat dat ontdooien maar zitten.
Je kunt je beter helemaal laten invriezen. :rolleyes:

Caesar
12-08-04, 14:44
Toen ik de topic opener las wist ik al dat dit ellende ging opleveren. Ik dacht toen: waarom ga je in hemelsnaam op Maroc.nl over slavernij lullen. Gevoelig onderwerp in NL geschiedenis (er zijn ook mooie dingen aan de NL geschiedenig, zoals de uitvinding van de boekdrukkunst etc.) Hiet kunnen we niets meer aan veranderen. Beter over de toekomst gaan nadenken.

Groeten,

vlegeltje
12-08-04, 14:54
Geplaatst door Julien
:loog: meen je dat nou? ik moet je helemaal gelijk geven.. nederland heeft aan slavernij meegedaan in haar kolonieen..


en nu we dat weten, wat nu????/??

In Suriname zijn 500.000 slaven legaal geimporteerd. Onderweg gingen er 100.000 dood (20%). Over de illegale slavenimport zijn geen cijfers. Over de legale slaven moest namelijk belasting betaald worden, dus er kwam ook een aanzienlijk aantal illegaal binnen.

Na de afschaffing van de slavernij waren er nog 25.000 over. Waarvan een groot deel in Suriname was geboren.

Ruim een half miljoen mensen zijn dus de dood in gedreven.

En dan heb ik het alleen over Suriname he.

Maar in Nederland was geen slavernij.

So all is well.

@Tomas, dit bedoel je met goedkope retoriek?

Max Stirner
12-08-04, 14:58
Geplaatst door vlegeltje
In Suriname zijn 500.000 slaven legaal geimporteerd. Onderweg gingen er 100.000 dood (20%). Over de illegale slavenimport zijn geen cijfers. Over de legale slaven moest namelijk belasting betaald worden, dus er kwam ook een aanzienlijk aantal illegaal binnen.

Na de afschaffing van de slavernij waren er nog 25.000 over. Waarvan een groot deel in Suriname was geboren.

Ruim een half miljoen mensen zijn dus de dood in gedreven.

En dan heb ik het alleen over Suriname he.

Maar in Nederland was geen slavernij.

So all is well.

@Tomas, dit bedoel je met goedkope retoriek?

= geen antwoord op de vraag :)

vlegeltje
12-08-04, 15:08
Geplaatst door Max Stirner
= geen antwoord op de vraag :)

Dankbaar moeten ze zijn, die nakomelingen van slaven die nu in Nederland mogen wonen want:


Geplaatst door Duncan
Ze profiteren ook van de slavenhandel want het is één van de pijlers waarop de rijkdom van Nederland rust(te). Er wordt in Nederland geld verdiend aan allerlei louche zaken, vinden ze. En daardoor kan nu hun uitkering betaald worden, die ze elke maand opnieuw met graagte incasseren.

@Tomas, is het zo retorisch genoeg?

Tomas
12-08-04, 15:34
Geplaatst door vlegeltje
Hier kan ik je niet volgen.


Ik kan het echt niet eenvoudiger uitleggen. En mezelf herhalen is hetzelfde als mezelf quoten. Niet erg nuttig.


Vlegeltje de discussiedoder?
Welke uitspraken van mij beschouw jij als goedkope retoriek?

Als er over slavernij wordt gesproken, dan kom jij met: "in nederland bestaat het nog steeds, kijk maar in de sexindustrie:. Maargoed, ik heb mijn mening daarover proberen duidelijk te maken. Soms lukt dat niet omdat mijn mening niet helemaal helder of correct is. In dit geval is het toch echt wat anders.


Ik verbaas me hier echt over, volgens mij sla je helemaal door... :vreemd:

En ook dat is niet het geval.

vlegeltje
12-08-04, 16:00
Geplaatst door Tomas

Als er over slavernij wordt gesproken, dan kom jij met: "in nederland bestaat het nog steeds, kijk maar in de sexindustrie

En dat is precies wat Joepie een paar posts hierboven ook schrijft. Dat is een algemeen aanvaarde opvatting.

En ik ben niet achterlijk, je hoeft jouw mening niet te vereenvoudigen voor mij.

Maar ik vind het verder wel goed zo.

Tomas
12-08-04, 16:13
Geplaatst door vlegeltje

En dat is precies wat Joepie een paar posts hierboven ook schrijft. Dat is een algemeen aanvaarde opvatting.

Nou ja, dan is er gewoon niks veranderd sinds 1863. Mij best.


En ik ben niet achterlijk, je hoeft jouw mening niet te vereenvoudigen voor mij.

Dat scheelt dan weer, want zoveel tijd heb ik nou ook weer niet.


Maar ik vind het verder wel goed zo.

Mooi.

NL 57
12-08-04, 18:26
Geplaatst door taouanza
Zeg Einstein ik dacht het MO een goed voorbeeld was van hoe het niet moest dus waarom is het nu weer een meetlat voor het Westen.
Daar heb je zeker heel lang over na moeten denken: Zullie doen het ook.
Denk maar niet te hard na anders draai je nog door.:rolleyes:


Ik vind het wel grappig dat Taouanza het onderwerp slavernij eruit pikt: in NL en in de rest van de Westerse Wereld wordt dit algemeen als een zwarte bladzijde beschouwd.

By the way: het zijn Christenen geweest die zich in de 18e eeuw zijn gaan inzetten voor de afschafing van de slavernij. In de VS is zelfs een Burgeroorlog gevoerd om tot afschaffing te komen (1861-1865).

Typische Westerse houding: leren van je fouten en proberen zaken te verbeteren. Een Westerling heeft er ook geenn moeite mee om schuld te bekennen en organiseert dus een tentoonstelling of plaatst een slavernij monument.

Deze vorm van zelfkritiek ontbreekt vrijwel volledig in de Arabische Wereld. Vandaar dat slavernij daar nog steeds op grote schaal voorkomt (SA, Mauretanie, Sudan etc.). dat geldt natuurlijk voor veel andere ethische problemen.

Volgens antropologen kent het Westen een schuld cultuur, terwijl in het MO een schaamte cultuur heerst. Bij ons ontstaat een schuld gevoel als we een misstand ontdekken, in het MO is gezichtsverlies belangrijker dan de waarheid. En: alleen de waarheid maakt vrij.

Je zag het ook weer bij deze kolom: Taouanza werd steeds zuurder in haar opmerkingen, de Nederlanders leren er iets van.

Ravian
12-08-04, 19:00
Geplaatst door NL 57
Je zag het ook weer bij deze kolom: Taouanza werd steeds zuurder in haar opmerkingen, de Nederlanders leren er iets van.

Dat is toch ook de essentie van Taouanza?

Ze leerde iets over de geschiedenis van het westen, omdat die nu eenmaal gedocumenteerd is, en springt daar meteen met een natte snee om te kunnen zeggen" Nou jullie...." et cetera.

Iedereen die wel 's een boek heeft gelezen weet van de slavernij. So?
De negers onder ons doen er niet zo moeilijk over.
De achtergebleven moslims wel: die hebben nog steeds een hiel over om te trappen op degenen die zij minderwaardig achten (en dat worden er steeds minder). Nou, dan trappen ze, en zo hebben ze weer een beter gevoel over zichzelf.

Ach, die eeuwige minderwaardigheidscomplexen. Degenen die in het westen wonen en het nodig vinden, kunnen in elk geval nog wapperen met hun verblijfsvergunning: het papiertje om hun broeders mee de ogen uit te steken.

amadeus
13-08-04, 08:06
Men mag natuurlijk ook niet uit het oog verliezen dat het de ARABIEREN waren die de zwarte slaven gingen 'halen' in donker Afrika.
Het waren de arabieren die deze slaven verkochten aan de Nederlanders, Engelsen etc.

Vandaar ook het woord 'kaffer' dat tot begin vorige eeuw de gangbare naam was om over een zwarte te praten. De arabische slavenhandelaars mochten nl. geen moslims gevangen nemen, enkel ongelovige KAFFERS.

Orakel
13-08-04, 11:04
Misschien, heeeel misschien (ik roep ook maar wat) gaat het niet eens zozeer om de slavernij ansich, maar eerder om de wijze waarop we ons tot mekaar verhouden vandaag de dag.
Misschien heeft het ermee te maken dat het eens tijd wordt dat we lering trekken uit onze geschiedenis en de bladzijden waarop bescheidenheid, medemenselijkheid en pieïteit van de stoflaag ontdoen die er op terecht is gekomen.

dicksr
13-08-04, 11:33
Geplaatst door Orakel
Misschien, heeeel misschien (ik roep ook maar wat) gaat het niet eens zozeer om de slavernij ansich, maar eerder om de wijze waarop we ons tot mekaar verhouden vandaag de dag.
Misschien heeft het ermee te maken dat het eens tijd wordt dat we lering trekken uit onze geschiedenis en de bladzijden waarop bescheidenheid, medemenselijkheid en pieïteit van de stoflaag ontdoen die er op terecht is gekomen.

Bij de topic-opening werd gewoon een stok gezocht (en gevonden) om mee te slaan. Een onderwerp om de tegenstelling te verdiepen. De ontwikkeling van de thread vond ik (los van de prikkers die in de opgezette val stapten en daar voeding voor hun eigen 'verdieping' vonden) informatief en hoopgevend.
In jouw oproep tot lering zie ik die hoop terug. :fpetaf:

dicksr

Yasmeen
13-08-04, 11:52
Geplaatst door Duncan
Iemand die zich verdiept in geschiedenis gebruikt de ene situatie als referentiepunt voor een andere. Als je bijvoorbeeld al veel weet over Marokko, vergelijk je dat met nieuwe gegevens die je krijgt over, bijvoorbeeld Nederland. Zo verdiep je je inzicht in het onderwerp. Vandaar mijn vraag.

Dit heet appels met peren vergelijken :moe: Iemand die zich verdiept in de geschiedenis vergelijkt verschillende situaties die uit verschillende oorzaken en met verschillende gevolgen te kampen hebben juist niet met elkaar, omdat de kans dus groot is dat we hier appels met peren vergelijken. Als er wel een vergelijking volgt, dan een voorzichtige met inachtneming van de verschillen. Iemand die zich verdiept in geschiedenis weet dat mensen niet van fouten leren, of dat mensen niet van anderen leren. Iemand die zich verdiept in geschiedenis begrijpt wat context betekent, en weet dat bepaalde gebeurtenissen plaats en tijdgebonden zijn....

taouanza
13-08-04, 12:02
Geplaatst door Ravian
Iedereen die wel 's een boek heeft gelezen weet van de slavernij. So?
De negers onder ons doen er niet zo moeilijk over.


Ja Einstein hiermee sla je de spijker op de kop.Echt geniaal!:duim:


Deze kreet is echt die tentoonstelling in een notendop.
Hadden ze maar eerst jou gesproken voordat ze aan die tentoonstelling begonnen.

taouanza
13-08-04, 12:03
Geplaatst door dicksr
Bij de topic-opening werd gewoon een stok gezocht (en gevonden) om mee te slaan. Een onderwerp om de tegenstelling te verdiepen. De ontwikkeling van de thread vond ik (los van de prikkers die in de opgezette val stapten en daar voeding voor hun eigen 'verdieping' vonden) informatief en hoopgevend.
In jouw oproep tot lering zie ik die hoop terug. :fpetaf:

dicksr


Ja Orakel jij bent braaf vergeleken bij die Taouanza.:rolleyes:


*proest*

Yasmeen
13-08-04, 12:22
Wat een discussie.... slavernij bestond, bestaat, en zal altijd blijven bestaan zolang mensen een zucht naar macht hebben, en zichzelf hoger achten dan de medemens. Slavernij zal blijven bestaan zolang racisme bestaat, zolang 'anderszijn' nog altijd een negatieve lading heeft en een negatieve houding ten opzichte van anderssoortige mensen als het ware legitimeert.

Is het zinnig om te bazelen over de 'oorsprong' van slavernij? Europa heeft ook slavernij gekend zonder contacten te hebben gehad met het midden oosten, of zonder perse mensen met slaaf te bestempelen. Europese slaven werden horigen/boeren genoemd, onderworpen aan de wil van de hereboeren/landheren/adel/koning en anderssoortige machthebbers en ga zo maar door...

Slaven werden niet zozeer gehaald door arabieren/afrikanen/aziaten/europeanen, maar door slavenhandelaren... een handelsman was niet gebonden aan een nationaliteit maar aan de handel. Waar handel was, daar moest hij zijn, koste wat het kost. Machtshebbers zagen in dit vak een goede bron van inkomsten en begonnen handelaren te 'steunen' en te 'begeleiden'. Waar geld is, is macht en alles moet wijken voor de macht. Slaven waren dorpsbewoners, en werden door de eigen mensen 'verraden', ook weer een geld en machtskwestie.

Mensen waren ook handelswaar, net zoals mensen tegenwoordig handel zijn in de vorm van werknemers: zij hebben iets te bieden dat gekocht/betaald moet worden: het welzijn van de mensen is hun eigen zorg. Het is maar dat wij tegenwoordig vakbonden etc hebben, want in de Industiele Revolutie werden de arbeiders minder menselijk behandeld dan welke slaaf in welk land en in welke tijd dan ook: arbeiders werden onderbetaald en voor iedere arbeider is er wel een ander te vinden. Een slaaf was echter een levensinvestering en de slaafbezitter had er dus ook baat bij om de slaaf te voeden, verzorgen en te onderhouden....de fabrieksbazen kon dit niks schelen....

Iedere tijd kent dus slaven, hoewel ze anders genoemd worden. Iedereen heeft het recht hier over te weten, en over te praten. Dat het een zwarte bladzijde in de westerse geschiedenis is, en dus een gevoelig punt, legitimeert nog niet een collectief zwijgen erover. Juist de zwarte bladzijdes in de geschiedenis moeten intensief bekeken en overdacht worden, om de samenleving zoals die nu is in een rechtvaardig perspectief te plaatsen. Slavernij was voor bepaalde mensen slecht, maar voor anderen betekende het gewin. Hoeveel van wat we nu hebben is uit dit gewin (en tegelijkertijd verlies) voortgekomen en hoe gaan wij hier mee om? Dit is denk ik voor ons een erg belangrijke vraag.

Julien
13-08-04, 12:30
Geplaatst door taouanza
Ja Orakel jij bent braaf vergeleken bij die Taouanza.:rolleyes:


*proest*

ik heb nog wel een stop-hoest pepermuntje voor je Touanza, ;)

taouanza
13-08-04, 12:35
Geplaatst door Julien
ik heb nog wel een stop-hoest pepermuntje voor je Touanza, ;)


:D

Yasmeen
13-08-04, 14:25
Geplaatst door Duncan
Dat vind ik dus ook. En dat bedoel ik met 'vergelijken'.

wat jij onder vergelijken verstaat is appels met peren prakken....

en dat collectief zwijgen is juist wel het geval. Zelfs over de tweede wereldoorlog is lang gezwegen. Pas vanaf eind jaren tachtig begon het steeds vaker in de schoolboeken naar voren te komen, en pas de afgelopen jaren wordt er ontzettend veel aandacht aan besteed. Zo ook met koloniale geschiedenis, het slavernijverleden, etc etc. Wat niet weet, wat niet deert....

dicksr
13-08-04, 14:38
Geplaatst door Yasmeen
Wat een discussie.... slavernij bestond, bestaat, en zal altijd blijven bestaan zolang mensen een zucht naar macht hebben, en zichzelf hoger achten dan de medemens. Slavernij zal blijven bestaan zolang racisme bestaat, zolang 'anderszijn' nog altijd een negatieve lading heeft en een negatieve houding ten opzichte van anderssoortige mensen als het ware legitimeert.

Om nu van slavernij in de zin van deze topic een containerbegrip te maken waaronder alle onrecht in de wereld valt of wat een gevolg is van alle onrecht gaat me iets te ver. Geinstitutionaliseerde en toen als legitiem beschouwde slavernij/slavenhandel is de zwarte bladzij waar we over spreken.

Is het zinnig om te bazelen over de 'oorsprong' van slavernij? Europa heeft ook slavernij gekend zonder contacten te hebben gehad met het midden oosten, of zonder perse mensen met slaaf te bestempelen. Europese slaven werden horigen/boeren genoemd, onderworpen aan de wil van de hereboeren/landheren/adel/koning en anderssoortige machthebbers en ga zo maar door...

Waar het horigen betreft is er inderdaad niet veel verschil, met dien verstande dat 'een vrij man' zich bij een feodaal heer kon aanmelden als zijn horige, hieraan zaten dan wederzijds rechten en plichten doorgaans bescherming enerzijds en naast het opgeven van vrijheid belasting en krijgsdienst anderzijds. Vaak erfelijke horigheid, soms ook niet. De samenvoegen met boeren snijdt geen hout.

Slaven werden niet zozeer gehaald door arabieren/afrikanen/aziaten/europeanen, maar door slavenhandelaren... een handelsman was niet gebonden aan een nationaliteit maar aan de handel. Waar handel was, daar moest hij zijn, koste wat het kost. Machtshebbers zagen in dit vak een goede bron van inkomsten en begonnen handelaren te 'steunen' en te 'begeleiden'. Waar geld is, is macht en alles moet wijken voor de macht. Slaven waren dorpsbewoners, en werden door de eigen mensen 'verraden', ook weer een geld en machtskwestie.

Mensen waren ook handelswaar, net zoals mensen tegenwoordig handel zijn in de vorm van werknemers: zij hebben iets te bieden dat gekocht/betaald moet worden: het welzijn van de mensen is hun eigen zorg. Het is maar dat wij tegenwoordig vakbonden etc hebben, want in de Industiele Revolutie werden de arbeiders minder menselijk behandeld dan welke slaaf in welk land en in welke tijd dan ook: arbeiders werden onderbetaald en voor iedere arbeider is er wel een ander te vinden. Een slaaf was echter een levensinvestering en de slaafbezitter had er dus ook baat bij om de slaaf te voeden, verzorgen en te onderhouden....de fabrieksbazen kon dit niks schelen....

Mensen zijn tegenwoordig geen handel. De arbeid die zij te bieden hebben en vrijwillig in dienst kunnen stellen van een werkgever naar keuze echter wel. Het helpt echt niet om dit te vergelijken met slavernij, hooguit met de eigen behoefte aan welvaart en welzijn.
De verregaande generalisaties van misstanden tijdens de industriele revolutie als slavernij kloppen niet. De omstandigheden waaronder gewerkt moest worden vertoonden wel gelijkenis, gevangenschap weer niet. De zorg voor slaven en werknemers vertoonde in beide gevallen grote uitersten. De belangen (winst) liepen echter parallel.

Iedere tijd kent dus slaven, hoewel ze anders genoemd worden. Iedereen heeft het recht hier over te weten, en over te praten. Dat het een zwarte bladzijde in de westerse geschiedenis is, en dus een gevoelig punt, legitimeert nog niet een collectief zwijgen erover.

Terecht merk je op dat het een wereldwijd (niet exclusief westers)fenomeen betreft/betrof het collectieve zwijgen hierover kan echter niet plaatsen. Hoe wil je dit rijmen met een openbare tentoonstelling?

Juist de zwarte bladzijdes in de geschiedenis moeten intensief bekeken en overdacht worden, om de samenleving zoals die nu is in een rechtvaardig perspectief te plaatsen.

Het bestuderen en leren geloof ik, de logica ontgaat me hier echter.


Slavernij was voor bepaalde mensen slecht, maar voor anderen betekende het gewin. Hoeveel van wat we nu hebben is uit dit gewin (en tegelijkertijd verlies) voortgekomen en hoe gaan wij hier mee om? Dit is denk ik voor ons een erg belangrijke vraag.

Welk belang heeft de beantwoording van deze vraag?

TFOE
13-08-04, 14:42
Geplaatst door Yasmeen
Zelfs over de tweede wereldoorlog is lang gezwegen. Pas vanaf eind jaren tachtig begon het steeds vaker in de schoolboeken naar voren te komen, en pas de afgelopen jaren wordt er ontzettend veel aandacht aan besteed.

Huh??
Waar heb jij het over?
Er is nooit gezwegen over de 2e WO.
Al sinds jaar en dag wordt daar aandacht aan besteed.........

Bismilaah
14-08-04, 01:06
Geplaatst door Duncan
Er blijft dus niet veel over van je bewering dat in Nederland slaven werden gehouden. Tenminste je komt niet met concrete feiten. Waar en wanneer?

Ik weet niet en wanneer maar ik wel dat het zo was. Check internet maar of boeken over slavenhandel mbt NL. Dit verzin ik niet hoor..

Bismilaah
14-08-04, 01:10
Geplaatst door Iglo
Nou wordt hij wel heel bont! Natuurlijk staat er zowel in de Bijbel als in de Koran dat het houden van slaven geen probleem is. Dan kan je wel gaan blaten over de verdorvenheid vd Westerse wereld tov de superioriteit vd Islam, maar je weet toch zelf ook wel dat dat op dit punt kant noch wal raakt? Slavernij was vele malen meer geaccepteerd in de Islam dan in Nederland, maar wederom, dit is ancient history.

Meer geaccspeteerd binnn de Islam dan in NL??? Heb jij de slavenboekjes wel eens opengeslagen? Weet jij hoe de slaven werden behandeld door NL??? Weet jij hoe de slaven werden behandeld door het christelijke zuiden van Amerika? Gemarteld, verkracht, vernederd en ga zo verder. Dit werd als gewoon geacht. Binnen de Islam is sinds de Mohammed een andere gedragscode tav slaven gehanteerd. Dat hoef ik jou toch niet te vertellen?!

En vandaag de dag worden er slaven gekocht en verkocht in Europa ja zelfs in Nederland! Check de statistieke maar een eens omtrent vrouwen en kinderhandel in Europa.

Bismilaah
14-08-04, 01:12
Geplaatst door Max Stirner
Tsja, als dat jouw definitie van slavernij is......

:student: Niet generaliseren! - tis hooguit de helft denk ik :wink:

Wat dacht je van vrouwen/kinderhandel. Ook wel een toepasselijke definitie van slavernij he?

:D

Bismilaah
14-08-04, 01:16
Geplaatst door Duncan
Allen, van Taouanza tot en met Bismalla, profiteren ze in ruime mate van de verworvenheden van de samenleving die zij kennelijk zo verachten. Ze profiteren ook van de slavenhandel want het is één van de pijlers waarop de rijkdom van Nederland rust(te). Er wordt in Nederland geld verdiend aan allerlei louche zaken, vinden ze. En daardoor kan nu hun uitkering betaald worden, die ze elke maand opnieuw met graagte incasseren.

Ik zeg ook niet dat Europa slecht is maar ik zeg wel dat Europa niet zo verlichtend als jij wil doen geloven als je deze vergelijkt met islamit. landen. Daar doen ze immers niet aan vrouwen en kinderhandel. En dit onderwerp ging toch over slavenhandel? Voila..

Ik profiteer niets van slavenhandel. Misschien jij wel. Misschien dat jij een aandeel hebt in de vrouwenhandel, maar daar profiteer ik niet van hoor stuk onbenul! Ik werk voor mijn eigen geld. Dat er in NL geld wordt verdiend aan louche zaken kan iedereen wel ruiken. Ik doe daar niet aan en elke cent die ik verdien die betaal ik met mijn eigen zweet. Unlike de slavenhouders en slavenhandelaars in NL. :D

Bismilaah
14-08-04, 01:20
Geplaatst door Nefje
Waar frauderen die ambtenaren mee? Ik durf te wedden dat er 10x meer wordt gefraudeerd door uitkeringstrekkers!

Met het geld van de belastingbetaler! Wat dacht jij? Je zegt dat uitkeringstrekkers meer frauderen dan ambtenaren, dat weet ik zo net nog niet. Ambtenaren frauderen voor miljoenen maar uitkeringstrekkers voor tienduizenden euro's. Tel uit je winst!

Laatste geval;

Ambtenaren Nijmegen verdacht van fraude

De gemeente Nijmegen heeft aangifte gedaan wegens mogelijke fraude door enkele werknemers. De politie stelt een onderzoek in.

De betrokken ambtenaren worden ervan verdacht zichzelf en anderen te hebben verrijkt ten koste van de gemeente. De eerste aanwijzingen van mogelijke fraude kreeg de gemeente drie weken geleden. Daarop is direct een intern onderzoek gestart. Op basis van de uitkomsten hiervan heeft de gemeente vorige week aangifte gedaan van mogelijke fraude bij de politie.

De gemeente besteedt veel aandacht aan het voorkomen van fraude. Zo zijn vorig jaar nog functies opnieuw gedefinieerd waardoor grote opdrachten niet meer door één persoon kunnen worden verleend. Ook is er een nieuwe scherpere gedragscode aangenomen. Deze regels en monitoring van fraudegevoelige werkprocessen wordt steeds verder verfijnd.

Deze kwestie wordt tevens aangegrepen om personeel op te roepen verdenkingen van mogelijke andere misstanden te melden.

Hylke
14-08-04, 16:27
Dat er in NL geld wordt verdiend aan louche zaken kan iedereen wel ruiken. Ik doe daar niet aan en elke cent die ik verdien die betaal ik met mijn eigen zweet. Unlike de slavenhouders en slavenhandelaars in NL.

Bismillaah, weet je 100% zeker dat niets dat jij koopt door kinderen of zeer arme mensen wordt gemaakt, die tegen een laag loon werken?

@n3$dej
14-08-04, 16:52
Geplaatst door Bismilaah
Meer geaccspeteerd binnn de Islam dan in NL??? Heb jij de slavenboekjes wel eens opengeslagen? Weet jij hoe de slaven werden behandeld door NL??? Weet jij hoe de slaven werden behandeld door het christelijke zuiden van Amerika? Gemarteld, verkracht, vernederd en ga zo verder. Dit werd als gewoon geacht. Binnen de Islam is sinds de Mohammed een andere gedragscode tav slaven gehanteerd. Dat hoef ik jou toch niet te vertellen?!

En vandaag de dag worden er slaven gekocht en verkocht in Europa ja zelfs in Nederland! Check de statistieke maar een eens omtrent vrouwen en kinderhandel in Europa.
Grote verschil is alleen dat het in Europa al vele jaren verboden is, en dat de mensen die zich er toch nog mee bezig houden de wet overtreden. Mohammed had ook een einde kunnen maken aan de slavernij, maar heeft het gewoon toegestaan. Net als vrouwenbesnijdenis trouwens. Zo'n gedragscode doet daar niets aan af, door Mohammed's gedrag is slavernij volgens de islamitische leer toegestaan.

Bismilaah
14-08-04, 22:55
Geplaatst door Dunkan
Je hebt misschien dan geen uitkering maar toch profiteer je van de rijkdom van Nederland. Op andere plaatsen in de wereld zou je voor het werk dat je doet veel minder geld ontvangen. De slavenhandel levert jou heel wat op!

1. Ik profiteer nergens van, ik werk er voor. Twee verschillende dingen
2. Op andere plaatsen op de wereld volstaat 300 euro per maand.
3. Ik drijf geen slaven. Wellicht jij.

Bismilaah
14-08-04, 22:57
Geplaatst door Hylke
Bismillaah, weet je 100% zeker dat niets dat jij koopt door kinderen of zeer arme mensen wordt gemaakt, die tegen een laag loon werken?

En jij, weet jij 100% zeker dat niets dat je koopt door kinderen of zeer arme mensen wordt gemaakt, die tegen een laag loon werken?

Bismilaah
14-08-04, 23:03
Geplaatst door @n3$dej
Grote verschil is alleen dat het in Europa al vele jaren verboden is, en dat de mensen die zich er toch nog mee bezig houden de wet overtreden. Mohammed had ook een einde kunnen maken aan de slavernij, maar heeft het gewoon toegestaan. Net als vrouwenbesnijdenis trouwens. Zo'n gedragscode doet daar niets aan af, door Mohammed's gedrag is slavernij volgens de islamitische leer toegestaan.

Toch wordt vrouwenhandel in Europa slecht aangepakt en pas sinds half jaren 90 is dit probleem serieus onderkend.. Dat zegt genoeg.

Jezus had ook een einde kunnen maken aan de slavernij, maar heeft het gewoon toegestaan. Hij adviseerde zelfs slaven te slaan als ze niet gehoorzamen.. Vrouwenbesnijdenis zie je nergens terug in de Koran en de hadiths die er over verhalen zijn mi onbetrouwbaar. Vrouwenbesnijdenis is een faraotisch ritueel die een oorsprong heeft in een cultuur waarin mensen als goden werden gezien. Als moslim heil zoeken in zo'n cultuur is dwalen wat mij betreft.

Slavernij zoals in de tijde van Jezus en in de tijd van Mohammed gebruikelijk was zie je vandaag de dag niet terug in het MO. Uitwassen zoals het (mis)gebruik van huishoudelijk hulp door bijv. de Saoedische elite zie je ook terug bij de Engelse elite en al helemaal bij de Amerikaanse elite. Dat zal trouwens altijd zo blijven.

Orakel
14-08-04, 23:10
Geplaatst door dicksr
Bij de topic-opening werd gewoon een stok gezocht (en gevonden) om mee te slaan. Een onderwerp om de tegenstelling te verdiepen. De ontwikkeling van de thread vond ik (los van de prikkers die in de opgezette val stapten en daar voeding voor hun eigen 'verdieping' vonden) informatief en hoopgevend.
In jouw oproep tot lering zie ik die hoop terug. :fpetaf:

dicksr

Och, dank voor de waardering maar als we het van mij stukjes moeten hebben is het droef gesteld met 'smens hoop in bange dagen.
Dit heet een nieuwsforum te zijn, maar nieuws is hier geen nieuws omreden van de nieuwswaarde, maar omreden van de afzeikwaarde.
Weinig mensen die zich hier nog druk maken om de sociale en maatschappelijke implicaties van nieuws en onderhavige feiten en ontwikkelingen.
Veeleer is er sprake van de drang om nieuws uit te vlooien op stukken klei en modder waarmee men de ander kan bekogelen.
Inhoudelijke en opiniërende discussies zijn grotendeels vervangen door discussie waarin men elkaar vliegen probeert af te vangen.
Iemand plaats in z'n onschuld een lijst met Christelijke kerken in Marokko en de eerste vraag die er op volgt is of men daar vrijelijk toegang toe heeft. Schiet mij maar lek.

En het zijn de moraalridders die menen de beschaving te verdedigen, die hier te pas en te onpas menen mensen ter verantwoording te moeten roepen, terwijl ze zelf niet weten hoe je moraal en ethisch besef moet spellen.
Zelf met de sloopkogel slingeren, maar wel vragen om bruggenbouwers.

Sjow, nu eerst een Bavaria.

taouanza
14-08-04, 23:37
Geplaatst door Orakel

Iemand plaats in z'n onschuld een lijst met Christelijke kerken in Marokko en de eerste vraag die er op volgt is of men daar vrijelijk toegang toe heeft. Schiet mij maar lek.

En het zijn de moraalridders die menen de beschaving te verdedigen, die hier te pas en te onpas menen mensen ter verantwoording te moeten roepen, terwijl ze zelf niet weten hoe je moraal en ethisch besef moet spellen.
Zelf met de sloopkogel slingeren, maar wel vragen om bruggenbouwers.

Sjow, nu eerst een Bavaria.

Hier nog een bruggenbouwende moraal ridder:

http://www.maroc.nl/islam/forums/showthread.php?s=&threadid=105969



Geplaatst door isaia
Fijn dat er moslims zijn die het voorbeeld van de profeet niet volgen en gewoon opkomen voor mensen in nood, ook al zijn dat joden.

amadeus
14-08-04, 23:54
ik vond een interessante link over islam en slavernij:






The Role of Islam in African Slavery
(...)
By the time of the Ottoman Empire, the majority of slaves were obtained by raiding in Africa. Russian expansion had put an end to the source of "exceptionally beautiful" female and "brave" male slaves from the Caucasians -- the women were highly prised in the harem, the men in the military. The great trade networks across north Africa were as much to do with the safe transportation of slaves as other goods. An analysis of prices at various slave markets shows that eunuchs fetched higher prices than other males, encouraging the castration of slaves before export.

Documentation suggests that slaves throughout Islamic world were mainly used for menial domestic and commercial purposes. Eunuchs were especially prised for bodyguards and confidential servants; women as concubines and menials. A Muslim slave owner was entitled by law to use slaves for sexual pleasure.

As primary source material becomes available to Western scholars, the bias towards urban slaves is being questioned. Records also show that thousands of slaves were used in gangs for agriculture and mining. Large landowners and rulers used thousands of such slaves, usually in dire conditions: "of the Saharan salt mines it is said that no slave lived there for more than five years.


(....)
When the Europeans abolished slavery in the 1800's, the taking of slaves in Africa continued. The eradication of such practices was cited as a major justification by the Europeans for the colonisation of Africa. Certainly Britain had a significant fleet of ships patrolling the coasts against such slave traders.

Britannia.com's historical survey of slavery points out that "The European colonization movement of the second half of the 19th century put an end to slavery in many parts of Africa..." and that "the British turned their attention back to Africa. They moved onto the continent, took control of those governments that were thriving on slavery, and attempted to abolish the institution."
1"

http://africanhistory.about.com/library/weekly/aa040201a.htm

vlegeltje
14-08-04, 23:58
Ik vond een interessante case study over hedendaagse slavernij in Nederland:

http://www.stophumantraffic.org/tatiana.html


case studies: Tatiana

Prostitution - Ukraine to Holland

Like most victims of trafficking, Tatiana's reason for travelling abroad was to support her family. Through an agent in Belarus, she arranged to move to Holland to work as a waitress. A number of the agent's contacts assisted her in her journey from Belarus, through Germany to Holland, and everything went smoothly, until she arrived.

Once in Holland, Tatiana was taken to a night club where she was forced to work as a prostitute. For the next four months she was a prisoner, living and working in the club. All her earnings were taken by the club owner, for rent, food and other living costs, and he also demanded payment for her initial travel expenses from Belarus. Her dream of earning money as a waitress had turned into a nightmare. She was unable to send money home, and could not find a way to escape her desperate situation. On top of all this, she was subjected to regular beatings.

After working in the club for four months, Tatiana was rescued in a police raid. At last help was at hand. But instead of providing support and informing her of her legal rights - a three month stay to help her recover from her ordeal - the police gave her an ultimatum, to report the traffickers or be deported. Terrified of reporting the traffickers, fearing violent reprisals against her and her family, and afraid to go home for fear of being branded a prostitute, she was trapped once again.

Tatiana chose to give a statement, hoping that justice would be done. However, instead of providing her with accommodation through social services, the police kept her at the station for two nights. She received no care or support during this time.

Tatiana applied for a residence permit that allowed her to stay in Holland for four years, after which time she made another application for a residence permit. It was then she discovered that the criminal case against the trafficker had been dismissed four years before. Tatiana's testimony had not been considered sufficient to warrant prosecution, and so the case was dismissed due to lack of evidence.

Tatiana's attempt to see justice carried out against her trafficker was crushed. The trafficker had walked free, and yet the police had provided her with no protection. After all she has faced, the authorities still treat her with suspicion, her application for residency to stay in Holland is in question.

The case continues.

amadeus
15-08-04, 00:08
Like most victims of trafficking, Tatiana's reason for travelling abroad was to support her family. Through an agent in Belarus, she arranged to move to Holland to work as a waitress. A number of the agent's contacts assisted her in her journey from Belarus, through Germany to Holland, and everything went smoothly, until she arrived.

Tatiana wist HEEL goed op voorhand dat ze geen legale toestemming zou krijgen om naar Nederland te komen! Tatiane overtrad dus de Nederlandse wet.
De slavendrijvers zijn in dit geval niet de Nederlandse Staat, doch gewone zuivere criminelen die van Tatiana misbruik maken.

Me dunkt is dat toch nog een verschil met dat je sex mag hebben met "wat je rechterhand bezit"!
(of weet jij een Nederlandse Wet waarin dat vermeld staat?)

Bismilaah
15-08-04, 01:05
Geplaatst door amadeus
ik vond een interessante link over islam en slavernij:
http://africanhistory.about.com/library/weekly/aa040201a.htm

Dat is pure onzin. Ik kan je vertellen dat in bijv. Marokko en in Algerije slaven werden gehouden door de Fransen in de jaren 40, 50 en 60. Deze werden gemarteld, vernederd en verkracht. De fransen hebben ook in het zwarte afrika huisgehouden alsook de belgen en de portugezen (Angola). Dit zijn feiten.

We hoeven ons geen illusies voor te houden om te weten wat Nederland heeft uitgespookt.

Je hebt inderdaad gelijk, Europa heeft juist gezorgd voor een anti-slavernij tendens in de kolonielanden :moe:

vlegeltje
15-08-04, 01:09
Bismilaah, in 1863 is de slavernij afgeschaft in Nederland.

Dus bestaat het niet meer :confused:

Bismilaah
15-08-04, 01:15
Geplaatst door vlegeltje
Bismilaah, in 1863 is de slavernij afgeschaft in Nederland.

Dus bestaat het niet meer :confused:

Afgeschaft wil niet zeggen dat het niet meer bestaat. :fpetaf:

taouanza
15-08-04, 01:20
Geplaatst door Bismilaah
Dat is pure onzin. Ik kan je vertellen dat in bijv. Marokko en in Algerije slaven werden gehouden door de Fransen in de jaren 40, 50 en 60. Deze werden gemarteld, vernederd en verkracht. De fransen hebben ook in het zwarte afrika huisgehouden alsook de belgen en de portugezen (Angola). Dit zijn feiten.

We hoeven ons geen illusies voor te houden om te weten wat Nederland heeft uitgespookt.

Je hebt inderdaad gelijk, Europa heeft juist gezorgd voor een anti-slavernij tendens in de kolonielanden :moe:


Bedoel je dit?


De genocide en schaamteloze uitbuiting van Kongo door Leopold II en zijn trawanten. Sommige schattingen lopen op tot 20 miljoen Kongolezen die het slachtoffer waren, wat deze genocide de grootste ooit zou maken. In onze geschiedenisboekjes staat nog steeds dat Leopold de stijf met de slavenhandelaars aanging. Inderdaad: vooral de Portugezen kochten de slaven weg, zodat Leopold zelf zonder slaven dreigde te vallen. Deze heroïsche strijd was dus een strijd tussen concurrenten.
Zuiver revisionisme en negationisme .

http://users.pandora.be/michel.vanhalme/opinies6.htm


Of dit

http://forum.politics.be/archive/index.php/t-2177.html

Bismilaah
15-08-04, 23:41
Geplaatst door taouanza
Bedoel je dit?

.

http://users.pandora.be/michel.vanhalme/opinies6.htm


Of dit

http://forum.politics.be/archive/index.php/t-2177.html

Dat allemaal eigenlijk.

En dit bestaat vandaag de dag in Brazilie;

Van 1995 tot begin juli 2004 werden 11.969 landarbeiders aangetroffen die werkten in 'een toestand analoog aan slavernij'. Zo formuleert het Ministerie van Arbeid het fenomeen. Bijna de helft (5224) van de gevallen deden zich weer voor in Pará. Als tweede komt dé sojadeelstaat Mato Grosso (2435); Bahia (1139) scoort als derde. Nadien pas komen Maranhão, Tocantins en Rondônia. De fazendeiros voelen zich niet verantwoordelijk, daar de mensen voor tijdelijke handenarbeid geleverd worden door de 'gatos' (katers).


Ik vind daarnaast dat elke directe afstammeling van slaven een schadeclaim moet indienen bij de staat die veranwtoordelijk is voor die slavernij. Net zoals er enkele westerse bedrijven zijn aangeklaagd wegens hun aandeel in slavenhandel;

Het belang van Limburg meldt vandaag dat in New York advocaat Edward Fagan een klacht zal indienen tegen de Britse verzekeringsmaatschapij Lloyd's, de Amerikaanse bank Fleet Boston en sigarettenfabrikant RJ Reynolds voor hun aandeel in de slavenhandel.

De advocaat is vooral bekend omdat hij enkele jaren geleden verschillende Zwitserse banken 1,25 miljard dollar liet betalen aan joodse organisaties. Dit gebeurde na een rechtszaak omtrent bankrekeningen van slachtoffers van de holocaust.

"We vervolgen hen voor genocide", aldus Fagan, die verschillende afstammelingen vertegenwoordigt van slaven die in de achttiende en negentiende eeuw op Amerikaanse bodem landden. De klacht zou maandag voor een rechtbank in Manhattan worden ingediend.

Frankrijk heeft op het gebied van slavernij enorm huisgehouden in Marokko, Algerije en Tunesie en wel minder dan 40 jaar geleden. En vandaag de dag is Frankrijk en Nederland een grote afzetmarkt geworden voor vrouwelijke slaven. Italie en Duitsland houden zich meer bezig met kinderhandel. Leuk is dat! :jammer:

Aleike
16-08-04, 00:07
Wat de slavernij betreft, die is in Suriname en Amerika al lang geleden afgeschaft maar bestaat vandaag de dag nog op grote schaal in West-Afrika. Ook in Marokko worden in steden als Casablanca nog talloze meisjes in feite als slavinnen gehouden. Daarover wordt nooit iets gezegd door al die politiek correcte lieden die monumenten voor de slaven willen oprichten. Ook het feit dat in de tijd van Michiel de Ruyter talloze Europese zeelieden door Barbarijse piraten gevangen werden genomen en als slaven werden vastgehouden totdat hun familie een losgeld had betaald, wordt nooit genoemd. Zelfs nu nog is er in Zierikzee een slavenkas, die eeuwen geleden is ingesteld om gevangen zeelieden in Marokko vrij te kopen. Zou het niet van fatsoen getuigen als de Marokkanen daar een flink bedrag in zouden terugstorten? Maar dat doen ze niet. Terwijl het toch zo voor de hand ligt om overeenkomsten te zien tussen de Rifpiraten van vroeger en het gedrag van veel Riffijnse Marokkanen nu, al maken die vooral zwembaden in plaats van de Middellandse Zee onveilig. Trouwens, de Antillen waren ook vroeger al een paradijs voor smokkelaars en piraten.

Wat Afrika betreft heeft het kolonialisme wel één heel schadelijke erfenis achtergelaten: een verdeling in landen volgens de koloniale grenzen en niet volgens stamgrenzen. Men heeft daar destijds toe besloten uit angst voor eindeloze burgeroorlogen. Maar het resultaat is dat de politiek overal wordt beheerst door stammentegenstellingen. In België lukt het de Vlamingen en Walen nauwelijks om vreedzaam samen te leven, en dan heeft België zich nog afgescheiden van Nederland. Op Cyprus worden de Griekse en Turkse Cyprioten met prikkeldraad en soldaten uit elkaar gehouden, in Iederland de katholieken en de protestanten. In voormalig Joegoslavië barstte de bom na de dood van Tito. Als het in beschaafde landen al niet lukt, hoe kan zoiets dan lukken in Afrika of Afghanistan? Ik denk dat in Afrika alleen democratie mogelijk is in heel kleine landjes met een homogene bevolking. Als er twee stammen in één land wonen is het voordelig om zo veel mogelijk kinderen te verwekken, omdat jouw stam dan de meerderheid krijgt. Als elke stam een eigen grondgebied heeft is het juist voordelig om niet al te veel kinderen te fokken.


http://home-3.worldonline.nl/~meester7/politiek3.html

Het is onzinnig om één bepaalde regio en/of land te beschuldigen of te laten boeten voor daden uit het verleden, daar in een groot tijdsgewricht slavernij een welhaast natuurverschijnsel was, zelfs de grote religies spraken er samen met klassieke filosofen geen veroordeling over uit.

Bismilaah
16-08-04, 01:17
Geplaatst door Aleike
Wat de slavernij betreft, die is in Suriname en Amerika al lang geleden afgeschaft maar bestaat vandaag de dag nog op grote schaal in West-Afrika. Ook in Marokko worden in steden als Casablanca nog talloze meisjes in feite als slavinnen gehouden.

Heb je bronnen over meisjes die in Casa als slavinnen worden gebruikt? Want ik kan je tig bronnen geven over meisjes die in NL en andere westerse landen anno 2004 verhandeld worden als slaven.



Geplaatst door Aleike
Daarover wordt nooit iets gezegd door al die politiek correcte lieden die monumenten voor de slaven willen oprichten. Ook het feit dat in de tijd van Michiel de Ruyter talloze Europese zeelieden door Barbarijse piraten gevangen werden genomen en als slaven werden vastgehouden totdat hun familie een losgeld had betaald, wordt nooit genoemd.

In de tijd van de Ruyter zijn het dezelfde zeelieden waar je over spreekt die afrikaaanse vrouwen gebruikten en misbruikten. Drie keer raden waar de zeelieden naar toe gingen op hun reisjes. Niet voor een piknik hoor. De zeelieden waren fout en de piraten waren fout of allebei goed. Zie het als de stukje kringloop.


Geplaatst door Aleike
Zelfs nu nog is er in Zierikzee een slavenkas, die eeuwen geleden is ingesteld om gevangen zeelieden in Marokko vrij te kopen. Zou het niet van fatsoen getuigen als de Marokkanen daar een flink bedrag in zouden terugstorten? Maar dat doen ze niet. Terwijl het toch zo voor de hand ligt om overeenkomsten te zien tussen de Rifpiraten van vroeger en het gedrag van veel Riffijnse Marokkanen nu, al maken die vooral zwembaden in plaats van de Middellandse Zee onveilig. Trouwens, de Antillen waren ook vroeger al een paradijs voor smokkelaars en piraten.

In welke jaren werden zeelieden in Marokko vastgehouden? En werd dat gedaan door de Marokkanen of door de kolonisten? Als er sprake is van terugbetalen dan mag Frankrijk en indirect ook Nederland eerst gaan terugbetalen aan landen als Marokko en Algerije en Tunesie.



Geplaatst door Aleike

Wat Afrika betreft heeft het kolonialisme wel één heel schadelijke erfenis achtergelaten: een verdeling in landen volgens de koloniale grenzen en niet volgens stamgrenzen. Men heeft daar destijds toe besloten uit angst voor eindeloze burgeroorlogen. Maar het resultaat is dat de politiek overal wordt beheerst door stammentegenstellingen. In België lukt het de Vlamingen en Walen nauwelijks om vreedzaam samen te leven, en dan heeft België zich nog afgescheiden van Nederland. Op Cyprus worden de Griekse en Turkse Cyprioten met prikkeldraad en soldaten uit elkaar gehouden, in Iederland de katholieken en de protestanten. In voormalig Joegoslavië barstte de bom na de dood van Tito.

Nee hoor, de politiek in veel afrikaanse landen wordt vnl beheersd door de belangen van de westerse bedrijven en landen die een flinke graan willen meepikken uit de buidel. Het feitv dat de schrijver van jouw epos vlamingen en walen ziet als stammen is veelzeggend.. :jammer:



Geplaatst door Aleike

Als het in beschaafde landen al niet lukt, hoe kan zoiets dan lukken in Afrika of Afghanistan? Ik denk dat in Afrika alleen democratie mogelijk is in heel kleine landjes met een homogene bevolking. Als er twee stammen in één land wonen is het voordelig om zo veel mogelijk kinderen te verwekken, omdat jouw stam dan de meerderheid krijgt. Als elke stam een eigen grondgebied heeft is het juist voordelig om niet al te veel kinderen te fokken.

Dus Afrika en Afghanistan zijn onbeschaafde landen? Volgens mij is jouw schrijvertje niet verder gekomen dan de slavenkassen van Zierikzee. Bekrompenheid alom! Blijkbaar heeft hij een soort van Hi.tler als afgod.




Geplaatst door Aleike

Het is onzinnig om één bepaalde regio en/of land te beschuldigen of te laten boeten voor daden uit het verleden, daar in een groot tijdsgewricht slavernij een welhaast natuurverschijnsel was, zelfs de grote religies spraken er samen met klassieke filosofen geen veroordeling over uit.

Daarom pleit ik voor een totale balansopmaking. Laat we starten met de indianen en de aboriginals die hun land moeten terugkrijgen. En laat NL flinke boetes betalen wegens misdaden tegen de mensheid (slavernij). Dan praten we verder.

De 3 grondleggers van de 3 belangrijkste religies Mozes, Jezus en Mohammed hebben alle3 slavernij aangekondigd, bevestigd en in de praktijk gebracht. De slavernij in het zuiden van Amerika is gebaseerd op het feit dat het is toegestaan in de Bijbel. Dat geldt ook in de arab landen tav de Koran


ps: Is het niet vermoeiend om telkens weer te moeten inloggen met een andere nickname? Hoeveel heb je er in de ijskast staan als ik vragen mag? :zozo: