PDA

Bekijk Volledige Versie : ezoek Jan Marijnissen: verenigingen maken zich op voor strijd met gemeente



barneveld
09-08-04, 00:11
Bezoek Jan Marijnissen: verenigingen maken zich op voor strijd met gemeente

GORINCHEM - Met een zonnebril op het hoofd, een casual shirt om de schouders en een sigaret in zijn mondhoek tuurt Jan Marijnissen over sportpark Mollenburg, onderwijl opmerkingen opzuigend. De SP-leider neemt uitgebreid de tijd om zich te laten informeren over de perikelen van SVW, Groot Alexander en Raptim. De voetbalverenigingen zijn op hun beurt maar wat blij dat Marijnissen naar hen wil luisteren.



door Alex Monster

De politicus is zelfs een uur te vroeg op het sportpark voor zijn afspraak. In zijn auto wacht hij op wat komen gaat, want het officiële ontvangstcomité is er nog niet. Als na een kwartiertje Gerard Broekman en Piet van Andel van de plaatselijke SP-afdeling aankomen, loopt het drietal het complex op. Het gesprek brandt los als ook SVW-preses Gerard Groenenberg en de voorzitters van Raptim en SC Gorkum zich bij het drietal voegen. Marijnissen laat er geen gras over groeien. ,,Jongens, wat is er aan de hand?", begint hij.
Waarop afwisselend Groenenberg, Broekman en Van IJsseldijk (SC Gorkum) het woord voeren. Beschuldigingen komen op tafel. Groenenberg: ,,De gemeente heeft beloftes gedaan die zij niet nakomt. We zouden naar Oost gaan, maar nu moeten we plotsklaps naar Molenvliet-Zuid. De grond zou te duur zijn geworden. Een paar jaar geleden was dat terrein nog 2,9 miljoen gulden waard zijn en nu acht miljoen euro. De prijs is een paar keer over de kop gegaan." Broekman: ,,Wij hebben aan de gemeenteraad vragen gesteld over de grondtransacties rond het terrein in Oost. Hoe kan de waarde opeens zo fors zijn gestegen?" En Van IJsseldijk: ,,Wij willen SVW niet op Molenvliet-Zuid en zij willen ons niet. We zijn financieel gezond en hebben recht op een eigen accommodatie."
Marijnissen luistert, stelt vragen en repliceert. ,,Waarom hebben jullie de kadastergegevens niet opgevraagd? Daarin staat precies wat er met de grond is gebeurd." De aanwezigen verzekeren dat deze kant van de zaak uitgezocht wordt. Als ook Abco de Munck en Ruben Coolen van GoeD aanschuiven, verbreedt de discussie zich. De vertegenwoordigers van de bewonersvereniging in Gorinchem-Oost en Dalem vragen aandacht voor de sportproblematiek in dat gedeelte van de stad. ,,Voor 14.000 man is er niets te doen. Wij willen sportvoorzieningen, maar de wethouder heeft onlangs tegen me gezegd dat die er voorlopig niet zouden komen", aldus De Munck.
Na een goed uur rondt Marijnissen zijn bliksembezoek aan SVW af. Hij geeft en passant enkele tips. ,,Ik ben hier niet om zieltjes te winnen, de verkiezingen vinden immers pas over twee jaar plaats. Het verenigingsleven gaat me aan het hart. Daarom moeten jullie de strijd aan durven gaan. Maak rumoer, verenig jezelf, bijvoorbeeld in een actiecomité. Jullie vinden Oost `het Beloofde Land`, dus misschien is dat een aardige naam voor zo`n comité. Schakel leden in, mobiliseer de mensen. Breng tegenargumenten in kaart. Als de gemeente zegt dat de grond zo duur is geworden, zeggen jullie toch dat jullie daar niets aan kunnen doen? Dat is toch zo? En beloofd is beloofd. Jullie mochten toch naar Oost? Daarbij geven jullie aan dat er in Oost sportvoorzieningen nodig zijn. Blijf daarop hameren. Geef niet op."
En weg is de SP-voorman. Op weg naar Oss. Zijn gehoor babbelt nog even na. Groenenberg: ,,Ik heb genoten van Jan. Ik houd van zijn heldere en duidelijke aanpak. Hij was een bankwerker, ik ook. Dat schept een band.
Maar bepaalde dingen die hij heeft geopperd, hadden wij al in de pen. We gaan de leden mobiliseren. De komende tijd gaan we het aantal jeugdelftallen verdubbelen. Hoe? Door de wijken in te gaan en een beroep te doen op onze achterban. We hebben zo duizend man bijeen en dat is nodig ook. Een groot gedeelte van de gemeenteraad, de PvdA in het bijzonder, heeft ons in de kou gezet. Maar wij laten ons niet wegjagen van Mollenburg. Wij blijven voorlopig zitten waar we zitten."