PDA

Bekijk Volledige Versie : Eis acht maanden cel en dwangverpleging voor 20-jarig Scherpenzeelse



barneveld
09-08-04, 00:16
Eis acht maanden cel en dwangverpleging voor 20-jarig Scherpenzeelse

SCHERPENZEEL - Acht maanden cel en tbs met dwangverpleging. Deze straf hoorde een 20-jarige Scherpenzeelse tegen zich eisen omdat zij haar moeder een mes tegen de keel zou hebben gezet en dreigde de vrouw te doden. Daarnaast moest de verdachte voor de Arnhemse rechtbank terechtstaan omdat zij bij een reeks andere gewelddadige incidenten betrokken was.

Bij het familiedrama in april van dit jaar kwam de 20-jarige gewapend met een mes naar de ouderlijke woning toe. Ze dreigde de moeder om het leven te brengen door haar het steekwapen tegen de hals te houden. De dochter zou woedend zijn geworden toen moeder en broer niet wilden dat zij langer op een Scherpenzeels gastadres bleef. Tijdens de schermutseling met de 20-jarige kon de ouder nog net het mes wegpakken en wist zo ternauwernood erger te voorkomen.

,,Ik had een goed plekje had gevonden en nu deed ze daar weer moeilijk over. Ik wist niet op welke andere manier ik het haar duidelijk moest maken dat ze naar me moest luisteren``, gaf de 20-jarige als aanleiding waarom ze de moeder bedreigde. Maar uiteindelijk kreeg de vrouw spijt van haar geweldsuitbarsting. ,,Ik had haar makkelijk kunnen doden, maar ik dacht: waar ben ik nu helemaal mee bezig?``

Het was niet de eerste keer dat de Scherpenzeelse over de schreef is gegaan. Enkele dagen voor het voorval in de woning zorgde ze voor stampij in een opvanghuis in Utrecht. Daar bedreigde de vrouw een medewerkster met een aardappelschilmesje toen de 20-jarige van het personeel geen toestemming kreeg om naar buiten te gaan. De Scherpenzeelse ging geheel door het lint en vernielde in het opvanghuis serviesgoed en een tv. Eenmaal op straat gezet wilde ze weer terug naar binnen om haar mobieltje te pakken. Toen ze niet naar binnen mocht vernielde de 20-jarige een aantal ruiten en koelde haar woede op enkele fietsen.

De verdachte heeft een lange geschiedenis in de psychiatrie achter de rug. Uit de vele rapporten blijkt dat de 20-jarige nooit vrijwillig heeft willen meewerken aan een behandeling, terwijl de Scherpenzeelse lijdt aan ernstige geestelijke stoornissen. Hoewel de verdachte tijdens de incident voor een deel toerekeningsvatbaar was, adviseren deskundigen om de amokmaakster tbs op te leggen.

Ook de officier van justitie is somber over de toestand waarin de vrouw verkeert. ,,Verdachte heeft een spoor van ellende achtergelaten. Ze heeft overal vastgezeten, vernielingen aangericht en bedreigingen geuit. Maar iedere keer is het weer volledig mis gegaan``. Om die reden vond de officier dat naast een celstraf tbs en gedwongen verpleging nog een van de weinige opties is om de 20-jarige in toom te houden.
De rechtbank doet uitspraak op 6 augustus.