PDA

Bekijk Volledige Versie : NOVA Nederland 3 22.18 u: Retourtje Rif



Couscousje
09-08-04, 20:03
Retourtje Rif 2: het RIAGG in Marokko. Het RIAGG Rijnmond reist psychiatrische patiënten achterna op vakantie naar Marokko. Zo hebben patiënten hulp bij de hand als ze problemen krijgen. Minister Hoogervorst van Volksgezondheid keurt het initiatief ten zeerste af. NOVA reisde twee dagen mee met het RIAGG door het Rifgebergte. In de studio gaan RIAGG-directeur Jos Lamé en CDA-Kamerlid Cisca Joldersma in debat.

Een kijktip, mensen.

Cc

Couscousje
09-08-04, 21:31
Up.

Cc

Ravian
09-08-04, 21:33
Die van vorige week waren toch ook zo van Lotje getikt dat ze in de WAO moesten zitten? :schok:

Hylke
09-08-04, 22:01
Op dit moment hebben ongeveer een miljoen mensen hulp bij een instelling voor maatschappelijk werk, een RIAGG of een Consultatiebureau voor Alcohol en Drugs (CAD).

Aan hulp bij de RIAGG zijn geen kosten verbonden. Bij psychotherapie wordt wel een eigen bijdrage gevraagd.

Wachtlijsten
Als je je aanmeldt bij de RIAGG duurt het gemiddeld tien werkdagen voordat je terecht kunt voor een oriënterend gesprek. Afhankelijk van de daaropvolgende therapie zijn al dan geen wachttijden. In Rotterdam geldt dat er voor psychiatrische hulp, kortdurende therapie of jeugdhulpverlening, geen wachttijd is. Voor ouderenzorg en gedragstherapie zijn daar wel wachttijden. De wachttijden verschillen per stad en regio en kunnen variëren van enkele weken tot maanden. Wel is met zorgverzekeraars afgesproken om de wachtlijsten bij de RIAGG’s zover mogelijk terug te dringen. De RIAGG maakt overigens geen onderscheid in de ernst van psychische aandoeningen als het gaat om wachttijden.

Na een oriënterend gesprek wordt bij de RIAGG bepaald op welke afdeling je het beste verder geholpen kunt worden. Meestal word je daar binnen een week over geïnformeerd.

Informatie
Voor informatie over een RIAGG bij jou in de buurt of andere vormen van psychische hulpverlening, kun je bellen met het Informatiecentrum Geestelijke Gezondheid, telefoon 073 – 6586586 of kijken op hun internetsite.

http://www.achmeahealth.nl/cgi/go.fpl?type=oordeelmee&id=38&soort=meerinfo

Hylke
09-08-04, 22:05
http://216.239.59.104/search?q=cache:zSPAj7dpetEJ:www.hhm.nl/wachtlijst/pdf/wg3/regio20_2003.pdf+wachtlijsten+RIAGG+2003&hl=en&start=2

Hylke
09-08-04, 22:08
http://216.239.59.104/search?q=cache:MfZWauEAbHIJ:www.hhm.nl/wachtlijst/pdf/wg3/regio31_2003.pdf+wachtlijsten+RIAGG+2003&hl=en&start=3

Hylke
09-08-04, 22:13
In heel Nederland staan honderden mensen op een wachtlijst om geholpen te worden door een RIAGG, het is godgeklaagd dat men voor een paar mensen uit Marokko een arts voor vakantie achter hen aanstuurt, terwijl velen die bij de psychiater te horen krijgen "het is beter dat u niet zolang weggaat".

Bofko
09-08-04, 22:14
Ik heb wel het idee dat die Riagg-hulp in het buitenland een bodemloze put is. Even aandacht, even een sprankje perspectief , en daarna zijn we weer bij de beginsituatie of zelfs daaronder.
Ik stond even te kijken van die harddrugs-verslaafde die alleen maar in Marokko hoefde te zijn om van de drugs af te kunnen blijven.
Slachtoffer van 2 conflicterende culturen. Dat los je niet op met medicatie.

Ravian
09-08-04, 22:17
Geplaatst door Hylke
Aan hulp bij de RIAGG zijn geen kosten verbonden. Bij psychotherapie wordt wel een eigen bijdrage gevraagd.



Daarom begreep ik dus de daaropvolgende discussie niet helemaal.
RIAGG is voor mensen die geen geld hebben maar hulp nodig hebben.
Het schijnt moeilijk te zijn om je via RIAGG in Nederland te laten helpen vanwege geldgebrek.
Die chick van het CDA vroeg dus hoe de hoge kosten van extra hulpverlening in Marokko te verenigen was met de wachtlijsten voor RIAGG-hulp hier.

En vervolgens ging het gesprek over op extra zorgkostenverzekering via Achmea (dus extra premie als je hulp in buitenland wilt en zo).

Voorlopig staan hier dus mensen op de wachtlijst voor hulp, en die kunnen voor wat betreft die maffe vakantieganger in Marokko doodvallen. "Want we moeten mekaar wel een beetje helpen."

Ravian
09-08-04, 22:21
Geplaatst door Bofko
Ik heb wel het idee dat die Riagg-hulp in het buitenland een bodemloze put is. Even aandacht, even een sprankje perspectief , en daarna zijn we weer bij de beginsituatie of zelfs daaronder.
Ik stond even te kijken van die harddrugs-verslaafde die alleen maar in Marokko hoefde te zijn om van de drugs af te kunnen blijven.
Slachtoffer van 2 conflicterende culturen. Dat los je niet op met medicatie.

Mooi land. Hulpverleners reizen ernaartoe op kosten van RIAGG.
Eten er goed van, en voelen toch dat ze met een schone zaak bezig zijn.

Simpele oplossing: maak het niet meer mogelijk. Wat die hulpverleners wegzetten aan 'werkkosten', daarvan kunnen hier veel mensen geholpen worden.

Afrux
09-08-04, 22:47
Geplaatst door Ravian
Mooi land. Hulpverleners reizen ernaartoe op kosten van RIAGG.
Eten er goed van, en voelen toch dat ze met een schone zaak bezig zijn.

Simpele oplossing: maak het niet meer mogelijk. Wat die hulpverleners wegzetten aan 'werkkosten', daarvan kunnen hier veel mensen geholpen worden.

voor die gamba'smoet je in nl 300 euro betalen. :) Ik vind het een goede initiatief, maar ik twijfel eraan of een dagje bezoek iets teweeg zal brengen. en of het nut heeft om ieder dag 200 km te rijden om een uurtje met iemand te praten. 200 km in amrokko is 5 uur rijden.

zoals die man in nador zei: of ze hier zijn of niet maakt niets uit.

Ravian
09-08-04, 22:53
Geplaatst door Afrux
voor die gamba'smoet je in nl 300 euro betalen. :) Ik vind het een goede initiatief, maar ik twijfel eraan of een dagje bezoek iets teweeg zal brengen. en of het nut heeft om ieder dag 200 km te rijden om een uurtje met iemand te praten. 200 km in amrokko is 5 uur rijden.

zoals die man in nador zei: of ze hier zijn of niet maakt niets uit.

300 euro voor gamba's? Dude, jij laat je afzetten ;)

Het initiatief is goed, maar niet als het ten koste gaat van hulpverlening hier.
Zo simpel is het. Als er geen geld is, moeten we er in Nederland niet onder hoeven lijden dat malle Marokkanen op vakantie willen en niet zonder therapeut kunnen. Dan hebben ze pech. En die hulpverleners ook, die een riant betaalde vakantie naar Marokko zullen gaan mislopen.

Afrux
09-08-04, 22:55
Geplaatst door Ravian
300 euro voor gamba's? Dude, jij laat je afzetten ;)

Het initiatief is goed, maar niet als het ten koste gaat van hulpverlening hier.
Zo simpel is het. Als er geen geld is, moeten we er in Nederland niet onder hoeven lijden dat malle Marokkanen op vakantie willen en niet zonder therapeut kunnen. Dan hebben ze pech. En die hulpverleners ook, die een riant betaalde vakantie naar Marokko zullen gaan mislopen.
het is in amroko overgines 300 dirham, het was alhoeceima. de stad staat bekend om haar vis. Zag je die schaal. Daar krijg je geen twee gambatje, maar minstens een kilo of vier (vooral als je met meerdere mensne bent.

een aanrader voor vakantie gangers...

Simon
09-08-04, 22:58
Onbegrijpelijk hoe men dit wil verdedigen en dan zo'n directeur die met droge ogen zegt dat Achmea het ook een goed idee vind. Ik kon er echt kwaad om worden. Honderden kilometers rijden om iemand te vragen of hij zijn pilletjes wel slikt. Al die flutgesprekjes hadden ook per telefoon gekund. Maar denk maar niet dat hier de psycholoog of psychiater zijn patiënten belt om te vragen of ze de pilletjes wel innemen. Echt schandalige verkwisting van gemeenschapsgeld.

Dutchguy
09-08-04, 23:44
Misschien heb ik hier een andere visie op maar ik vond het wel een goed initiatief op zich. Het betrof hier mensen die een psychische aandoening hebben. Dan kan het heel goed zijn dat ze weer in het vertrouwde land van herkomst zijn en toch onder behandeling blijven. Ik geloof daar wel in, terug naar de roots en die behandeling.

Alleen, het is inderdaad niet echt uit te leggen tegenover de rest van degenen die hulp van de Riagg behoeven en die op wachtlijsten staan e.d.

Ravian
09-08-04, 23:58
Geplaatst door Simon
Onbegrijpelijk hoe men dit wil verdedigen en dan zo'n directeur die met droge ogen zegt dat Achmea het ook een goed idee vind. Ik kon er echt kwaad om worden. Honderden kilometers rijden om iemand te vragen of hij zijn pilletjes wel slikt. Al die flutgesprekjes hadden ook per telefoon gekund. Maar denk maar niet dat hier de psycholoog of psychiater zijn patiënten belt om te vragen of ze de pilletjes wel innemen. Echt schandalige verkwisting van gemeenschapsgeld.

De betrokken hulpverleners zijn ook maar gewone mannetjes.
Die een pesthekel aan hun baan hebben. Dus deze buitenkansjes grijpen ze met beide handen aan, en ze doen alsof het voor het goeie doel is. Terwijl ze de wachtlijsten thuis ook wel kennen - dus dat zegt al genoeg.

TFOE
10-08-04, 00:38
Ik ga ook bij het RIAGG soliciteren........
:cola: Lekker op terrasjes zitten en ff babbelen met de patienten en hoppa op naar de volgende afspraak bij het volgende terrasje......daarna op naar de volgende afspraak wat mooi samenvalt met etenstijd dus kan ik gelijk mee eten en daarna nog ff een laatste kopje mint thee meepikken op het avond terras........
Wat een droombaan!!!!!!!!!!!

:o Je moet wel je pilletje iedere dag innemen hoor. Vergeet dat niet want anders hoort u weer stemmen in uw hoofd...............
Wat een baan!!!

observer
10-08-04, 09:10
Geplaatst door Dutchguy
Misschien heb ik hier een andere visie op maar ik vond het wel een goed initiatief op zich. Het betrof hier mensen die een psychische aandoening hebben. Dan kan het heel goed zijn dat ze weer in het vertrouwde land van herkomst zijn en toch onder behandeling blijven. Ik geloof daar wel in, terug naar de roots en die behandeling.

Alleen, het is inderdaad niet echt uit te leggen tegenover de rest van degenen die hulp van de Riagg behoeven en die op wachtlijsten staan e.d. dat zou zo zijn als de aandoening daar mee te maken heeft

dat is echter niet de reden

men wil ze achterna omdat de patienten/clienten op vakantie vaak hun medicijnschema niet aanhouden en daardoor in de problemen komen

de logische oplossing daarvoor zou zijn niet gaan of de omstandigheden zo veranderen dat het niet gebeurd

in het uiterste geval zou lokale gezondheidszorg het probleem moeten oplossen (oke oke ik kan me wel iets van de marokaanse gezondheidszorg voorstellen :D )

overigens is er een misverstand

in rotterdam zijn 2 regiocentra van het riagg

de toko waar het hier omgaat (noord) heeft veel allochtone clienten uit turkije marokko zodat gedurende de zomer er een overschot aan personeel is

de andere regio heeft niet alleen geen zomers overschot ze heeft een structureel tekort

de logische oplossing medewerkers tijdelijk overhevelen is door een grote dosis blikvernauwing niet te doen

Majid22
10-08-04, 09:42
Weet iemand of het Riagg nog nieuwe medewerkers zoekt?

taouanza
10-08-04, 09:45
Geplaatst door Majid22
Weet iemand of het Riagg nog nieuwe medewerkers zoekt?

Ze zullen ook vast aan het bezuinigen zijn.:rolleyes:

Majid22
10-08-04, 09:52
Geplaatst door taouanza
Ze zullen ook vast aan het bezuinigen zijn.:rolleyes:
Jammer want ik had ook wel een gesubsidieerde vakantie gewild :(
Ik had dan best af en toe willen vragen of iemand zijn pillen nog slikt.

Maar als ze op mijn uitkering gaan bezuinigen word ik pas echt para :terrorist

Simon
10-08-04, 10:04
Geplaatst door Dutchguy
Alleen, het is inderdaad niet echt uit te leggen tegenover de rest van degenen die hulp van de Riagg behoeven en die op wachtlijsten staan e.d.

Ja en er zijn in Marokko toch ook wel lokaal psychologen en psychiaters ? Als iemand in Spanje op vakantie ziek wordt dan laat hij toch ook niet zijn huisarts overvliegen? Dan gaat hij naar een spaanse arts ... toch?

En medicijnschema aanhouden ... tja als het daar om te doen is kunnen ze ook even bellen ... van mijn part een SMS'je op het moment dat je de medicijnen moet innemen (is helemaal te automatiseren en kost bijna niks). In ieder geval rechtvaardigt dat nooit de kosten die men nu maakt.

TonH
10-08-04, 10:32
Geplaatst door Simon
Ja en er zijn in Marokko toch ook wel lokaal psychologen en psychiaters ? Als iemand in Spanje op vakantie ziek wordt dan laat hij toch ook niet zijn huisarts overvliegen? Dan gaat hij naar een spaanse arts ... toch?

En medicijnschema aanhouden ... tja als het daar om te doen is kunnen ze ook even bellen ... van mijn part een SMS'je op het moment dat je de medicijnen moet innemen (is helemaal te automatiseren en kost bijna niks). In ieder geval rechtvaardigt dat nooit de kosten die men nu maakt.

Ik hoorde toch ook dat in Spanje een verzorgingstehuis nu zijn AWBZ-keurmerk heeft, waardoor hulpbehoefende bejaarden daar verpleegd kunnen worden. Dus na jaren lang overwinteren in de Spaanse zon op je AOW (heeft overigens ook lang geduurd voordat dát mocht) hoef je je laatste jaren niet meer te slijten in Nederland, maar blijf je gewoon aan de Spaanse Costa's.

Verder begreep ik dat die Riagg ook achter Hollanders die op vakantie in Turkije zijn aan wil gaan.

Ik vind het wel typerend dat de hele hijsa en roepen om verbod alleen ontstaat omdat er nu van die k*t-allo's bij betrokken zijn. Want die viezerds moeten van 'onze' belastingcenten afblijven. 'Wij' zijn daarvan de dupen.

Dames en heren, u heeft gelijk: U heeft het Riagg hard nodig :fuckit:

observer
10-08-04, 10:32
gewoon het hele potje voor vertrek inlaten nemen

probleem opgelost :eek:

whisper
10-08-04, 11:21
Ik hoorde toch ook dat in Spanje een verzorgingstehuis nu zijn AWBZ-keurmerk heeft, waardoor hulpbehoefende bejaarden daar verpleegd kunnen worden. Dus na jaren lang overwinteren in de Spaanse zon op je AOW (heeft overigens ook lang geduurd voordat dát mocht) hoef je je laatste jaren niet meer te slijten in Nederland, maar blijf je gewoon aan de Spaanse Costa's.




[quote]vind die bejaarde huizen in een ander land niet zo gek...dat is kosten besparend omdat verpleegsters daar minder verdienen.
maar wat ik gisteren zag vond ik erg....en die homo maar schelden op de regering.

TonH
10-08-04, 11:23
Geplaatst door whisper
vind die bejaarde huizen in een ander land niet zo gek...dat is kosten besparend omdat verpleegsters daar minder verdienen.
maar wat ik gisteren zag vond ik erg....en die homo maar schelden op de regering.

En die WAT maar schelden op de regering?!

Couscousje
10-08-04, 11:29
Geplaatst door TonH
En die WAT maar schelden op de regering?!

Hij was gewoon homoseksueel, TonH.

Cc

taouanza
10-08-04, 11:32
Geplaatst door Couscousje
Hij was gewoon homoseksueel, TonH.

Cc

Was hij getrouwd?

whisper
10-08-04, 11:46
En die WAT maar schelden op de regering?!



__________________________________________________ __________

er werd hem gevraagt als ze dit zouden stoppen en wat hij daar van vond....ik weet niet meer prezies wat hij zei....maar kijk even op
www.novatv.nl dan kan je het terug zien...mijn media player daar doet tie het niet op.
het waren scheldworden

TonH
10-08-04, 11:54
Geplaatst door whisper
En die WAT maar schelden op de regering?!



__________________________________________________ __________

er werd hem gevraagt als ze dit zouden stoppen en wat hij daar van vond....ik weet niet meer prezies wat hij zei....maar kijk even op
www.novatv.nl dan kan je het terug zien...mijn media player daar doet tie het niet op.
het waren scheldworden

Nova: Er zijn mensen die vinden dat Mohammed niet meer moet komen. Wat vind je er van?

Ahmed: Ze moeten doodvallen.
Wie hebben dat gezegd?

Nova: Mensen uit de politiek.

Ahmed: Het zijn mafkezen. We moeten elkaar toch helpen?!

Goh wat een gescheld. En die meneer heet dus Ahmed en niet Homo. :moe:


Maar goed, het was maar een NOVA-stukkie. En als ik moet afgaan op hun stukkie over Athene dan zal er van die Rif-docu ook wel geen barst kloppen. En dat noemt zich journalist :motorzaag

Couscousje
10-08-04, 13:22
Geplaatst door taouanza
Was hij getrouwd?

Neen.

Cc

Couscousje
10-08-04, 13:23
Geplaatst door TonH
Nova: Er zijn mensen die vinden dat Mohammed niet meer moet komen. Wat vind je er van?

Ahmed: Ze moeten doodvallen.
Wie hebben dat gezegd?

Nova: Mensen uit de politiek.

Ahmed: Het zijn mafkezen. We moeten elkaar toch helpen?!

Goh wat een gescheld. En die meneer heet dus Ahmed en niet Homo. :moe:


Maar goed, het was maar een NOVA-stukkie. En als ik moet afgaan op hun stukkie over Athene dan zal er van die Rif-docu ook wel geen barst kloppen. En dat noemt zich journalist :motorzaag

En Ahmed is nog steeds een homo.

Niet zo struikelen over een normale benaming.

Cc

TonH
10-08-04, 14:31
Geplaatst door Couscousje
En Ahmed is nog steeds een homo.

Niet zo struikelen over een normale benaming.

Cc

Daar struikel ik wél over:


Geplaatst door whisper
....en die homo maar schelden op de regering.

1. Zoals het hier gebruikt wordt vat ik het op als scheldwoord, omdat hele volksstammen deze zinsvolgorde scheldend gebruiken.
2. Wat die 'homo' deed kun je nauwelijks schelden noemen.
3. Wanneer whisper het anders bedoelt dan hoor ik dat graag van haar.

whisper
10-08-04, 16:25
Geplaatst door TonH
Daar struikel ik wél over:



1. Zoals het hier gebruikt wordt vat ik het op als scheldwoord, omdat hele volksstammen deze zinsvolgorde scheldend gebruiken.
2. Wat die 'homo' deed kun je nauwelijks schelden noemen.
3. Wanneer whisper het anders bedoelt dan hoor ik dat graag van haar.


voor mij is dat geen scheldword ...ik probeerde alleen de juiste persoon aan te duiden omdat ik niet wist hoe hij heten.
maar je heb hetero en homo.
maar zo al ahmed vertelde en vroeg wie het niet meer wilde... zei nova het nederlandse volk
ahmed antwoorddie kunnen doodvallen

TonH
10-08-04, 16:31
Geplaatst door whisper
voor mij is dat geen scheldword ...ik probeerde alleen de juiste persoon aan te duiden omdat ik niet wist hoe hij heten.

Daar ben ik echt blij om.


maar je heb hetero en homo.
maar zo al ahmed vertelde en vroeg wie het niet meer wilde... zei nova het nederlandse volk
ahmed antwoorddie kunnen doodvallen

We hebben het wel over iemand met stemmen in zijn hoofd. Geheel toerekeningsvatbaar kan ik dat niet noemen en zo erg waren zijn opmerkingen volgens mij niet. Maar dat is mijn interpretatie... :nerveus:

whisper
10-08-04, 16:54
Geplaatst door TonH
Daar ben ik echt blij om.



We hebben het wel over iemand met stemmen in zijn hoofd. Geheel toerekeningsvatbaar kan ik dat niet noemen en zo erg waren zijn opmerkingen volgens mij niet. Maar dat is mijn interpretatie... :nerveus:





-----------------------------------------------------------------------------------


dat word veroorzaakt door stres veeeeeeeeeeeel stres

TonH
10-08-04, 16:58
Geplaatst door whisper
-----------------------------------------------------------------------------------


dat word veroorzaakt door stres veeeeeeeeeeeel stres

http://www.mainzelahr.de/smile/boese/sauer_2.gif HOEZO STRESSSS! NIKS STRESSSS









:hihi:

TFOE
10-08-04, 17:04
Geplaatst door whisper
-----------------------------------------------------------------------------------
dat word veroorzaakt door stres veeeeeeeeeeeel stres

En ik maar denken dat schizofrenie een psychische aandoening is.

whisper
10-08-04, 17:07
Geplaatst door TonH
http://www.mainzelahr.de/smile/boese/sauer_2.gif HOEZO STRESSSS! NIKS STRESSSS









:hihi:


toch wel meneer

Orakel
10-08-04, 17:37
Geplaatst door TonH
Daar struikel ik wél over:



1. Zoals het hier gebruikt wordt vat ik het op als scheldwoord, omdat hele volksstammen deze zinsvolgorde scheldend gebruiken.
2. Wat die 'homo' deed kun je nauwelijks schelden noemen.
3. Wanneer whisper het anders bedoelt dan hoor ik dat graag van haar.

:fpetaf:
Maar ik denk dat Whisper doelde op de sexuele geaardheid van de man. Die gaf aan dat zijn mentale klachten deels voortkwam uit zijn homosexualiteit die hij niet kon uiten.

Wat ik over die hulp moet denken, weet ik eigenlijk niet.
Als een verblijf in Marokko effectief kan blijken voor een behandeling is er wat voor te zeggen, maar hier gaat het specifiek om vakantie.
Wat ik wel weet is dat ik alle fuzz nogal selectieve verontwaardiging vind.
Hoogervorst komt niet verder dan dat het teveel geld kost, terwijl we het hebben over 20 duizend euro.
Daarnaast is het een initiatief van Achmea en dat is echt geen filantropische instelling.
Mensen zouden zich beter druk maken over de kosten van de gipsvluchten en repatriëring van gestrande wintersporters.

whisper
10-08-04, 17:45
Geplaatst door Orakel
:fpetaf:
Maar ik denk dat Whisper doelde op de sexuele geaardheid van de man. Die gaf aan dat zijn mentale klachten deels voortkwam uit zijn homosexualiteit die hij niet kon uiten.

Wat ik over die hulp moet denken, weet ik eigenlijk niet.
Als een verblijf in Marokko effectief kan blijken voor een behandeling is er wat voor te zeggen, maar hier gaat het specifiek om vakantie.
Wat ik wel weet is dat ik alle fuzz nogal selectieve verontwaardiging vind.
Hoogervorst komt niet verder dan dat het teveel geld kost, terwijl we het hebben over 20 duizend euro.
Daarnaast is het een initiatief van Achmea en dat is echt geen filantropische instelling.
Mensen zouden zich beter druk maken over de kosten van de gipsvluchten en repatriëring van gestrande wintersporters.


voor gibsvluchten word extra verzekering betaald en niet door het ziekenfonds.
wintersport vakantie is extra risico dus zelf verzekeren.
ik weet niet hoeveel dat nu is maar toch zeker twee tot drie euro per dag per persoon




Schizofrenie en extra stres ik heb zelf zo`n buurvrouw heel zielig

observer
10-08-04, 21:23
Die gaf aan dat zijn mentale klachten deels voortkwam uit zijn homosexualiteit die hij niet kon uiten. dus hij heeft niet zozeer mentale klachten als culturele klachten

Orakel
10-08-04, 22:30
Geplaatst door observer
dus hij heeft niet zozeer mentale klachten als culturele klachten

D'r is altijd een wisselwerking tussen beide.


Geplaatst door Whisper
voor gibsvluchten word extra verzekering betaald en niet door het ziekenfonds.
wintersport vakantie is extra risico dus zelf verzekeren.
ik weet niet hoeveel dat nu is maar toch zeker twee tot drie euro per dag per persoon

Dat maakt niet uit, want daar betalen jij en ik ook aan mee. Want geld is het breekijzer in deze discussie.
Hoe meer gipsvluchten, hoe meer kosten de verzekeringsmaatschappij heeft, hoe hoger de premie.
Mijn auto wordt nooit gejat, maar omdat het aantal diefstallen jaarlijks toeneemt worden de kosten daarvan ook op mij afgewenteld.
Als we de redeneertrant verder doorvoeren komen we uit op het punt dat we niet mee willen betalen aan medische zorg voor sportblessures, rokers, Nijmeegse blaren en verrekte stembanden van operazangers.

TonH
11-08-04, 10:45
Psychiatrie in Marokko
Trouw 2004-08-11 - lezersreacties op dit artikel (8)

Aan de Zuid-Spaanse kust bouwt een Dordtse stichting een woonzorgcomplex. Het is de bedoeling dat de medische zorg voor de bewoners wordt betaald uit de algemene middelen, de AWBZ. Nooit heeft de Tweede Kamer daar een boze vraag over gesteld. Sterker, vier jaar geleden voorkwám het parlement juist dat gepensioneerden in het buitenland hun thuiszorg zelf moesten gaan betalen. Door toedoen van de Tweede Kamer kunnen zij nog steeds aanspraak maken op de AWBZ, een Nederlandse volksverzekering.



Dan is het de riagg Rotterdam wel anders vergaan. Net als vorig jaar reizen psychiatrische verpleegkundigen en een psychiater naar het Marokkaanse Rifgebergte, om zo'n 150 chronische patiënten uit het Rijnmondgebied ter zijde te staan. Nu de riagg deze hulpverlening ook nog wil uitbreiden naar Turkije, schreeuwen VVD en CDA wederom moord en brand. Zieke mensen moeten thuis blijven, vindt de VVD, en volgens het CDA vergroot deze hulpverlening ver weg de wachtlijsten voor andere patiënten.

Minister Hoogervorst heeft geen mogelijkheden om de hulpverleners thuis te houden en dat vindt hij jammer. Hij spreekt van 'een hellend vlak', maar het ontbreekt hem aan harde argumenten. De kosten van het riagg-project zijn met 20000 euro 'niet onacceptabel' en volgens de riagg is in veel gevallen de ziekte van de patiënten gestabiliseerd, of zelfs verbeterd. Dure opnames en meer doktersbezoek na het verblijf in Marokko zijn voorkomen. Voor de kritische VVD'ers en CDA'ers tellen deze resultaten kennelijk niet.

De minister betrekt in zijn stellingname ook andere AWBZ-vergoedingen dan aan de Marokkaanse Nederlanders. Hij is er tegen dat hulpverleners hun patiënten achterna reizen en hij overweegt voortaan alleen nog zorg te vergoeden die in Nederland wordt gegeven. Dat is vergaand, en treft ook andere initiatieven buiten de Nederlandse grenzen, maar het is wel consequent. Hoogervorst is hier nog niet uit en dat is geen schande.

CDA en VVD daarentegen hebben geen denktijd meer nodig. Zij zijn tegen de riagg-hulp in Marokko. Maar zolang overtuigende argumenten ontbreken, wekken zij hiermee vooral de indruk voor Nederlanders van Marokkaanse origine andere maatstaven te hanteren dan voor 'gewone' Nederlanders. Dat is een slechte basis voor beleid.

Wanneer zelfs Trouw vindt dat de reacties rieken naar racisme, dan is men dus wel heel ver heen in Nederland. Gatver.