PDA

Bekijk Volledige Versie : Dyab Abou Jahjah: Ik ben geen Che Guevara



De Autochtoon
10-08-04, 09:12
«Ik ben geen Che Guevara»

De rellerige sfeer rond Dyab Abou Jahjah van de Arabisch Europese Liga is nagenoeg verdwenen. Hij is ontegenzeggelijk een wegbereider van een Europese islam, een democratisch Midden-Oosten en wellicht zelfs van een Arabische eenheid.

door Aart Brouwer


«Alle Arabische leiders van vandaag zijn corrupt, met dien verstande dat sommigen te dom zijn om een goede prijs te bedingen.» De forumdiscussie over «Democratie in het Midden-Oosten» is nog maar net begonnen of Dyab Abou Jahjah heeft de lachers op zijn hand. Ten behoeve van de buitenlandse deelnemers is de voertaal op het Amsterdamse globaliseringsfestival Engels, maar dat blijkt de geboren debater al even goed te beheersen als het Nederlands, Arabisch en Frans.
Over de Amerikaanse pogingen tot «democratisering van buitenaf» zijn de westerse en Arabische deelnemers het snel eens. Issam al-Khafaji, docent politieke economie in Amsterdam, vertelt over zijn teleurstellende ervaringen als medewerker van achtereenvolgens het Amerikaanse gezag en VN-gezant Brahimi in Irak: «De Amerikanen prediken democratie, maar dwarsbomen alle initiatieven van de bevolking die niet stroken met hun eigen agenda.» Abou Jahjah vult aan dat democratisering «van onderop» moet komen: «Ze moet uitgaan van de bevolking, niet van CIA-agenten of door Washington geparachuteerde zakenlieden, niet van sjeiks of krijgsheren. De Europese Unie begaat op haar beurt de fout een dialoog aan te gaan met de weinige Arabische academici en NGO’s die de westerse visie op democratie delen. Als je de Arabische bevolking wilt bereiken, moet je contact zoeken met grote politieke bewegingen, ook de bewegingen die niet jouw visie delen. Juist die, want daar zitten de mensen die je moet overtuigen.»
IJveren voor democratie is bovendien zinloos wanneer het niet gepaard gaat met een streven naar sociale rechtvaardigheid, doceert Abou Jahjah: «Democratie is een systeem waardoor mensen vanuit hun filosofisch kader het goede leven kunnen verwezenlijken. Zo’n kader is onontbeerlijk, of het nu liberaal is, islamitisch, of gericht op de zelfverwerkelijking van de Weltgeist. En in het Midden-Oosten is dat kader onvermijdelijk de islam.» Hij formuleert zorgvuldig, haalt rapporten en statistieken aan en verwijst met het gemak van de volleerde politicoloog naar Karl Marx, John Stuart Mill en de koran. Het verhaal dat hij een valse doctorstitel voert — verspreid door het Vlaamse ochtendblad De Morgen — is dan ook al lang ontzenuwd. Dat geldt ook voor geruchten dat hij een agent van de Libanese Hezbollah zou zijn en dat hij zijn naturalisatie tot Belg dankt aan een schijnhuwelijk.
Op Arabische opponenten blijkt Abou Jahjah even fel te kunnen reageren als op Antwerpse politiecommissarissen en andere Vlaams-Blokkers die hem te na komen. «Als je wilt leiden, moet je op de barricaden staan», bijt hij de Egyptische mensenrechtenadvocaat Negad El Borai toe. Deze pleit voor het aannemen van alle hulp van buitenaf bij de strijd voor democratie in het Midden-Oosten, ook als die afkomstig is van de G8 of de Verenigde Staten. Naderhand, in kleine kring, verklaart hij zijn uitval nader. Abou Jahjah: «Ik ken El Borai en zijn organisatie, het zijn voormalige communisten die zich voor de vorm met mensenrechten bezighouden. Ik heb eens een conferentie van ze bijgewoond op een cruiseschip op de Nijl, betaald door de Ford Foundation. Ze wisten wel dat je met zo’n tripje geen vuist maakt tegen corruptie. Maar ja, het subsidiegeld moest op, anders kregen ze het jaar daarop niets meer.»

Vier jaar na zijn eerste, alarmerende interview in Knack over discriminatie, werkloosheid en woon- en onderwijsproblemen onder Arabische migranten («De tijdbom tikt voort») is de rellerige sfeer rond Abou Jahjah nagenoeg verdwenen. Hij wordt niet meer omstuwd door bodyguards en kan in alle rust op een Amsterdamse straathoek een interview geven aan Jim Lehrer’s News Hour, een van de beste (en best bekeken) Amerikaanse actualiteitenprogramma’s. Hij vertelt de Amerikanen wat ze horen willen: «In de Verenigde Staten is de Arabische minderheid veel beter geaccepteerd en geïntegreerd dan in Europa, daar kunnen ze hier nog wat van leren.» Nadat hij de uitzending van het interview aldus heeft veiliggesteld, vertelt hij de interviewer nog een paar dingen die Amerikanen minder graag horen over Irak, over islamitisch terrorisme en het Midden-Oosten.
Sinds de opkomst van het Vlaams Blok en Pim Fortuyn hebben niet enkel gevestigde politici in België en Nederland geleerd hardop te «zeggen wat ze denken», ook migranten hebben geleerd hardop te zeggen dat ze niet willen inburgeren, assimileren of hoe de kreet van de dag mag luiden. Dat is voor een aanzienlijk deel Abou Jahjahs verdienste. Hij is ontegenzeggelijk een wegbereider van een Europese islam, een democratisch Midden-Oosten en wellicht zelfs van een Arabische eenheid, al is die laatste al eeuwenlang een illusoir project. De Zwitserse islamoloog Tariq Ramadan komt dicht bij de waarheid met zijn constatering (in De Groene Amsterdammer van 2 april 2003) dat Abou Jahjah «met zijn lichaam in Europa leeft en met zijn hoofd in de Arabische wereld».
Dyab Abou Jahjah: «Als je dingen wilt veranderen, moet je beginnen op de plek waar je de meeste inbreng kunt hebben. Ik ben begonnen in Antwerpen met de strijd tegen racisme en machtsmisbruik door politie en justitie. Maar het leven heeft meer dimensies, zeker in de huidige wereld die in het teken staat van interdependentie. Ik eis gelijke rechten voor alle allochtonen in Europa. Als moslim wil ik dat doen binnen een islamitisch kader en als Arabier wil ik mijn Arabische taal, geschiedenis en identiteit levend houden. En ik wil werken aan de eenheid en vrijheid van heel het Arabische volk, want de democratische rechten die we hier opeisen moeten ook dáár verwezenlijkt worden. Dat is ambitieus, maar niet onrealis tisch. Het zou juist onrealistisch zijn om je slechts op één dimensie te richten. Maar ik ga niet het onrecht op de Filippijnen of in Venezuela bestrijden zolang ik hier iets kan doen. Ik ben geen Che Guevara. Ik moet eerst mijn verplichting jegens de AEL nakomen. Hopelijk is de Liga binnen een viertal jaren in handen van de tweede generatie. Daarna wil ik mijn aandeel leveren aan de strijd in de Arabische wereld. Ik heb er een hekel aan te moeten horen: jij hebt makkelijk praten, jij zit veilig in Europa.»

Is de Arabische identiteit een onveranderlijk gegeven?
Dyab Abou Jahjah: «Integendeel, die is even dynamisch als de levensomstandigheden van de dragers. We zijn die identiteit aan het construeren. Identiteit heeft volgens mij twee aspecten. Het eerste is datgene wat je meekrijgt van je achtergrond: je land, je ouders, je leefomgeving. Het tweede aspect is de inhoud die je er zelf aan geeft. Voor een Arabier in Libanon of Marokko is dat geen thema; zijn identiteit valt samen met die van de meerderheid. In de Europese migratiecontext is onze identiteit helemaal niet evident. Hij staat onder druk van een meerderheidsidentiteit die sterker wordt in de tweede en derde generatie. De taal gaat achteruit, de kennis van de islam en de Arabische geschiedenis verwatert. De assimilatie is al voor driekwart een feit.»
U wilt het laatste kwart behouden?
«We willen meer dan dat ene kwart. Je kunt als migrant de taal van je gastland beheersen, de wetten kennen en respecteren en als burger volwaardig meedoen, en tegelijk vasthouden aan je oorspronkelijke taal, geschiedenis en cultuur. Je moet als groep weten welke voorgeschiedenis je hebt. Dat is een menselijke behoefte, net zoals geadopteerde kinderen willen weten vanwaar ze komen. Als we ons bij de situatie neerleggen, zal de assimilatie binnen één generatie voltooid zijn. Dat is een kwestie van spontane evolutie. Maar ieder mens heeft de keuze een situatie niet op zijn beloop te laten. Wij kiezen ervoor iets te doen tegen die identiteitsvervaging, om structuren te scheppen die dat mogelijk maken zonder ons te isoleren van de maatschappij waarin we leven.»
Is het zo erg om te assimileren? Maakt dat migranten ongelukkig?
«Dat interesseert me niet. Ik kies ervoor niet te assimileren, omdat ik een andere identiteit heb, punt uit.»
Noemt u eens een favoriet kenmerk van die Arabische identiteit.
«Een ontspannen houding tegenover het leven. Europeanen denken dat ze kunnen relativeren, maar daarin zijn wij Arabieren echt veel beter, ook als we met de meest dramatische feiten worden geconfronteerd.»
U heeft niets geleerd of overgenomen van de Europese cultuur?
«Wellicht mijn beheerste stijl van debatteren. Arabieren staan gauw in vuur en vlam, ze verheffen hun stem, praten met hun handen. Hoewel, daar kunnen de Fransen ook wat van. Misschien is het meer de Noord-Europese debatcultuur die ik me heb eigengemaakt. Ik kan woedend worden, maar ik vlieg niet uit de bocht. Ik word hooguit sarcastisch.»
Arabieren geven vaak het Westen de schuld van al hun problemen. Durft u uw eigen cultuur te problematiseren?
«Ja, dat doen we volop, maar niet in het openbaar. Ik gun het de autochtonen niet zich vrolijk te maken over onze problemen, daarvoor is onze positie als minderheid te precair. Als het gaat om diversiteit en gelijkberechtiging neemt de AEL binnen onze gemeenschap een radicaal standpunt in, zo radicaal dat we door andere groeperingen worden verketterd. Maar we zwijgen erover.»
Is het niet in jullie belang dat de buitenwereld ziet dat jullie ijveren voor de rechten van bijvoorbeeld vrouwen en homo’s?
«Zo werkt dat niet. Dat wordt door onze tegenstanders alleen maar aangegrepen om hun gelijk te bewijzen. Ik wil niet uit de mond van een Wilders of Balkenende moeten horen: zie je wel, jullie zijn achterlijk, jullie hebben je eigen gemeenschap niet op orde.»

De Europese agenda van de AEL is nog in ontwikkeling. De beweging heeft enkele duizenden leden in België en Nederland, maar de hele doelgroep — de Arabische gemeenschap in Europa — is nog lang niet bereikt. Abou Jahjah: «Ook daarin moeten we prioriteiten stellen. Bovenaan staat Frankrijk. We werken al enige tijd in Frankrijk omdat de grootste Arabische aanwezigheid in Europa daar te vinden is. Het is een groot land met een grote impact waar een agressieve anti-islamitische instelling heerst. Allemaal redenen waarom Frankrijk belangrijk is voor ons.»
Verwijzingen naar een verhoopte islamisering van Europa — een motief dat hem door tegenstanders herhaaldelijk is aangewreven — zijn in het AEL-programma niet te vinden. De theocratische staat heeft gefaald, het islamis me acht hij een doodlopende weg. Abou Jahjah: «De leer van een Khomeini, Mawdudi of Sayid Qutb is een fiasco gebleken. De theocratie is geen project voor een gezonde maatschappij. Dat geldt ook voor de Arabische wereld, daar is alleen een toekomst voor de democratische krachten. En geloof maar dat de bevolking dat beseft. Uit een peiling in Irak blijkt dat slechts acht procent van de bevolking een islamitisch regime wenst. Geen wonder, in zo’n staat zou ik ook niet willen leven. Maar dat wil niet zeggen dat wij niet de islam als inspiratiebron zouden kunnen nemen, ook hier in onze Europese ballingschap.
Wij willen bijvoorbeeld toegroeien naar een renteloze economie. Wij geloven in decentralisatie van bevoegdheden, in lagere bestuursniveaus, macht voor de basis. Dat zijn islamitisch geïnspireerde standpunten, maar we kunnen die ook wetenschappelijk funderen. We ontlenen de inspiratie aan onze godsdienst, niet de rechtvaardiging. Daarin verschillen we niet wezenlijk van andere democratische bewegingen. Wanneer zaken als discriminatie en godsdienstvrijheid bevredigend geregeld zijn, hebben we nog heel wat te zeggen over andere maatschappelijke kwesties. En die punten slaan aan. Veel Arabische migrantenorganisaties volgen de weg die de AEL uitstippelt, maar door de criminalisering van de beweging komen ze er zelden voor uit. Ik noem geen organisaties waarmee we samenwerken, want zodra ik een club bij name noem komen die mensen in problemen. In Rotterdam heeft de burgemeester gedreigd dat elke organisatie die samenwerkt met de AEL geen subsidie of vergunningen meer krijgt.»
Dan stellen ze het maar zonder bevoogding. Dat is toch precies wat u wilt?
«Ja, maar wij kunnen dat niet voor anderen beslissen. Het is een serieus probleem dat mensen hun sympathie niet durven uiten, dat maakt het voor ons moeilijker aan de criminalisering te ontsnappen. Maar we geloven in het principe van eigen verantwoordelijkheid.»
Zou uw programma ooit buiten Arabische kring aanslaan? Veel Europeanen hebben de ideologie de rug toegekeerd, ze zien geen grote kwesties meer om voor te vechten.
«Wij willen de grote kwesties juist terugbrengen. Die nonchalance is een teken van decadentie. Men onderschat dat de politieke situatie snel kan veranderen, zeker in de wereld van vandaag. De heersende gezapigheid doet sterk denken aan die van de Arabieren in de Middeleeuwen. Aan de vooravond van de Mongoolse inval zagen ze ook niet de noodzaak in van een goed bestuur of een krachtig leger. Ze bedienden zich van huurlingen om hun belangen te verdedigen. En de Europese democratie is nog steeds niet volgroeid, omdat bepaalde groepen beschikken over disproportionele macht. In Antwerpen zijn dat bijvoorbeeld André Leysen (voormalig scheepsbouwmagnaat en directeur van Agfa Gevaert — ab) en de Hoge Raad voor Diamant. Die hebben een oneigenlijke invloed op de gemeenteraad, zodat je niet van volwaardige democratie kunt spreken.
Wij streven naar sociaal-economische democratie als aanvulling op de formele democratie. Binnen de AEL zijn we het er nog niet over eens, maar persoonlijk vind ik dat je nutsbedrijven en andere industrieën van strategisch belang niet kunt overlaten aan de privé-sector. In Libanon kun je zien wat een wild liberalisme voor de samenleving betekent. Libanon is een afschuwelijk harde maatschappij waarin alleen het particulier belang telt, waar een extreme kapitaalvrijheid bestaat maar geen enkele vorm van sociale zekerheid en waar ook nog eens de premier, Rafik al-Hariri, een monstervorm van Berlusconi is. In Libanon mag je zeggen wat je wilt, het heeft toch geen effect. De macht blijft in handen van die paar mensen. Een voordeel van Libanon is wel dat daar ideeën kunnen groeien, dat je ze er mag verdedigen en verspreiden. Dat moet zo blijven, alleen die wilde liberalisering moet getemperd worden. Maar Libanon kan niet zorgen voor veranderingen in de Arabische wereld, die moeten komen van de grotere landen. En de Palestijnse kwestie is volgens mij nog altijd de katalysator.»

De Autochtoon
10-08-04, 09:13
Het is een thema waarover Abou Jahjah door interviewers tot vervelens toe is doorgezaagd. De AEL pleit voor een «ontmanteling» van Israël en de vervanging ervan door een staat waarin joden en Arabieren gelijke rechten hebben. Het is misschien een utopisch standpunt, maar vergeleken bij Israëlische oproepen om alle Palestijnen de woestijn in te jagen en Arabische oproepen om alle joden de zee in te drijven is het beslist gematigd. Dat geldt ook voor de stelling dat de Palestijnen het recht hebben zich te verzetten tegen de Israëlische overheersing, zij het zonder aanslagen op burgerdoelen, die ook Abou Jahjah verafschuwt. Het punt dat zijn ondervragers doorgaans missen, is dat de strijd voor Palestijnse rechten volgens hem onlosmakelijk verbonden is met de strijd voor democratisering in de regio.
Abou Jahjah: «De strijd tegen het zionisme en die tegen de corrupte Arabische regimes die de Palestijnen in de steek laten, is ondeelbaar. En Egypte is nog altijd de gangmaker in die strijd. Daar zitten de krachten, de aantallen, daar bestaat een grote intelligentsia. Er is een nieuwe, goed georganiseerde nationale beweging met bekende aanhangers als de regisseur Joessoef Shahin. En je hebt de al-Wassad, een democratische islamitische partij met miljoenen leden. Zelfs een alliantie met de Broederschap is denkbaar, want hun gedachtegoed is niet meer hetzelfde als in de jaren zestig en zeventig. Er is een nieuwe generatie aan de leiding die kritisch durft te kijken naar het eigen verleden. De verandering is in volle gang.»
Hoe denken jullie vanuit Europa daaraan bij te dragen?
«We kunnen net als joden, Armeniërs en andere diasporavolken proberen druk uit te oefenen op de regeringen van de gastlanden. Maar grote veranderingen in de Arabische wereld komen niet vanuit Europa, die zullen van daar moeten komen. Onze taak is te zorgen dat Europa een positieve rol speelt als het gaat om democratisering in het Midden-Oosten.»
Wanneer hebt u voor het laatst in een Arabisch land gedebatteerd over democratie?
«In januari in Qatar, op een conferentie van moslims en Amerikanen. Het was een beschaafd gesprek, maar helaas geen dialoog. De Amerikanen waren overtuigd van hun gelijk, de Arabieren te intellectualistisch. We hebben meer dan genoeg analytici, activisten hebben we nodig. De weinige activisten zitten in de gevangenis en de weinige Arabieren die hardop spreken over democratie zijn mensen die van officiële zijde weinig te vrezen hebben. Wij nemen deel aan een paar congressen waar serieus wordt gewerkt aan verandering. Zoals het Arabisch Nationaal Congres, dat organisaties en mensen verenigt die geloven in een Arabisch nationaal project. En het Nationaal Islamitisch Congres, waarin nationale islamitische bewegingen samenkomen.»
Waarom moet dat onder de noemer van nationalisme of islam, waarom niet gewoon die van de democratie?
«Omdat het alleen zin heeft te praten over democratie als je praat over het hele sociale weefsel, over de maatschappelijke basis voor democratie. Je zult zelden iemand de democratie horen prijzen omdat die zo leuk is. Democratie is helemaal niet leuk, maar onontbeerlijk voor een menselijk bestaan. Ik wil mijn mening kunnen zeggen, zelf mijn leiders kunnen kiezen en ze controleren, en een vervuld leven leiden in plaats van louter overleven zoals de meeste Arabieren nu doen.»



© auteur / De Groene Amsterdammer

Ghiezzoe
10-08-04, 10:26
De Europese agenda van de AEL is nog in ontwikkeling. De beweging heeft enkele duizenden leden in België en Nederland, maar de hele doelgroep — de Arabische gemeenschap in Europa — is nog lang niet bereikt. Abou Jahjah: «Ook daarin moeten we prioriteiten stellen. Bovenaan staat Frankrijk. We werken al enige tijd in Frankrijk omdat de grootste Arabische aanwezigheid in Europa daar te vinden is. Het is een groot land met een grote impact waar een agressieve anti-islamitische instelling heerst. Allemaal redenen waarom Frankrijk belangrijk is voor ons.»

De Europese agenda van de AEL is nog in ontwikkeling...

Wat zijn hun doelstellingen en waarop zijn deze gebaseerd? dat vraag ik me nu al een hele tijd af!

taouanza
10-08-04, 10:51
Geplaatst door Ghiezzoe
De Europese agenda van de AEL is nog in ontwikkeling. De beweging heeft enkele duizenden leden in België en Nederland, maar de hele doelgroep — de Arabische gemeenschap in Europa — is nog lang niet bereikt. Abou Jahjah: «Ook daarin moeten we prioriteiten stellen. Bovenaan staat Frankrijk. We werken al enige tijd in Frankrijk omdat de grootste Arabische aanwezigheid in Europa daar te vinden is. Het is een groot land met een grote impact waar een agressieve anti-islamitische instelling heerst. Allemaal redenen waarom Frankrijk belangrijk is voor ons.»

De Europese agenda van de AEL is nog in ontwikkeling...

Wat zijn hun doelstellingen en waarop zijn deze gebaseerd? dat vraag ik me nu al een hele tijd af!

Dan ga je toch op hun site kijken. Dan kan je het alsnog afkraken.
Je zal vast wel een hadith kunnen vinden die ze naar De vuur stuurt.:rolleyes:

observer
10-08-04, 10:55
was er iemand die hem daarvoor aanzag dan?

Ghiezzoe
10-08-04, 11:03
Dank je voor je Tip.. Alleen als ze er niet in slagen hun punten op de site duidelijk te verwoorden voor het publiek dan ga ik me wel afvragen of ik die site nog moet gaan lezen...

Je zal vast wel een hadith kunnen vinden die ze naar De vuur stuurt.:rolleyes:

Wat zeg je hiermee in feite? dat ik een betweter ben of dat je geen waarde hecht aan Hadieths..?

Salaam



Geplaatst door taouanza
Dan ga je toch op hun site kijken. Dan kan je het alsnog afkraken.
Je zal vast wel een hadith kunnen vinden die ze naar De vuur stuurt.:rolleyes:

taouanza
10-08-04, 11:03
Geplaatst door observer
was er iemand die hem daarvoor aanzag dan?

Ik weet het niet. Ik weet alleen dat ik Che aantrekkelijker vind.

Ghiezzoe
10-08-04, 11:04
[Oeps]

taouanza
10-08-04, 11:06
Geplaatst door Ghiezzoe
Dank je voor je Tip.. Alleen als ze er niet in slagen hun punten op de site duidelijk te verwoorden voor het publiek dan ga ik me wel afvragen of ik die site nog moet gaan lezen...

Je zal vast wel een hadith kunnen vinden die ze naar De vuur stuurt.:rolleyes:

Wat zeg je hiermee in feite? dat ik een betweter ben of dat je geen waarde hecht aan Hadieths..?

Salaam

Dat je een betweter bent. Een irritante betweter.

Ghiezzoe
10-08-04, 11:23
Alhamdoelillah dat het het eerste is en niet het laatste.

Hoe vind je dat ik me op dit punt kan verbeteren?

Salaam


Geplaatst door taouanza
Dat je een betweter bent. Een irritante betweter.

taouanza
10-08-04, 11:25
Geplaatst door Ghiezzoe
Alhamdoelillah dat het het eerste is en niet het laatste.

Hoe vind je dat ik me op dit punt kan verbeteren?

Salaam

Mischien niet gelijk van het ergste uitgaan in mens.
Dat zou helpen.

De Autochtoon
10-08-04, 11:28
Geplaatst door Ghiezzoe
Alhamdoelillah dat het het eerste is en niet het laatste.

Hoe vind je dat ik me op dit punt kan verbeteren?

Salaam

Je trekt je toch niets aan van onze muts Taouanza?

Als er 1 iemand irritant is dan is zij het wel.

taouanza
10-08-04, 11:29
Geplaatst door De Autochtoon
Je trekt je toch niets aan van onze muts Taouanza?

Als er 1 iemand irritant is dan is zij het wel.

Ik weet waarom je je aan mij irriteert maar dat vind ik niet erg.
Ik zou me pas zorgen gaan maken als jij me mag.:rolleyes:

De Autochtoon
10-08-04, 11:35
Geplaatst door taouanza
Ik weet waarom je je aan mij irriteert...


Overweldig me met je zelfkennis?

taouanza
10-08-04, 11:36
Geplaatst door De Autochtoon
Overweldig me met je zelfkennis?

Als je het niet erg vind ik ben nou met Ghiezzoe aan het kibbelen en we waren net lekker op dreef dus ga maar iemand anders vervelen.

Ghiezzoe
10-08-04, 11:47
Ik was me niet bewust van het feit dat ik dit doe. Ik zal hierop beter proberen te letten en proberen na te gaan bij mijzelf of
ik me hieraan schuldig maak.

Salaam


Geplaatst door taouanza
Mischien niet gelijk van het ergste uitgaan in mens.
Dat zou helpen.

taouanza
10-08-04, 11:48
Geplaatst door Ghiezzoe
Ik was me niet bewust van het feit dat ik dit doe. Ik zal hierop beter proberen te letten en proberen na te gaan bij mijzelf of
ik me hieraan schuldig maak.

Salaam

;)

Rabi'ah.
10-08-04, 12:55
Geplaatst door De Autochtoon
Je trekt je toch niets aan van onze muts Taouanza?

Als er 1 iemand irritant is dan is zij het wel.

Je vindt haar zeker een irritante muts omdat ze zich niet de mond laat snoeren door etterbakken als jij, he? :)

De Autochtoon
10-08-04, 13:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Je vindt haar zeker een irritante muts omdat ze zich niet de mond laat snoeren door etterbakken als jij, he? :)

Integendeel, het is juist haar nietszeggendheid waar ik me mateloos aan erger.

taouanza
10-08-04, 13:46
Geplaatst door De Autochtoon
Integendeel, het is juist haar nietszeggendheid waar ik me mateloos aan erger.


*proest*

De Autochtoon
10-08-04, 13:52
Geplaatst door taouanza
*proest*

Gelukkig kun je nog lachten om jezelf, je bent dus nog niet helemaal verloren. :D

taouanza
10-08-04, 13:54
Geplaatst door De Autochtoon
Gelukkig kun je nog lachten om jezelf, je bent dus nog niet helemaal verloren. :D

Ja hoor ik kan wel om mezelf lachen maar moet harder om jou lachen. :haha:

Rabi'ah.
10-08-04, 14:09
Geplaatst door taouanza
Ja hoor ik kan wel om mezelf lachen maar moet harder om jou lachen. :haha:

Word, Taouanza, word! :haha:

mark61
10-08-04, 14:16
Enfin.

Wou even zeggen dat ik het een goed interview vind. Hoop dat hij de mensen bij het project kan vinden.

Rabi'ah.
10-08-04, 14:20
Geplaatst door mark61
Hoop dat hij de mensen bij het project kan vinden.

Insha'Allah. :cheefbek:

taouanza
10-08-04, 14:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Insha'Allah. :cheefbek:

:wijs:

taouanza
10-08-04, 14:30
Geplaatst door Rabi'ah.
Word, Taouanza, word! :haha:
:haha:
Toen ik het eerst las dacht ik dat ik weer een spelfout heb gemaakt.
Ik dacht word? Waar staat word?

:nerveus:

Bofko
10-08-04, 14:38
Geplaatst door taouanza
:haha:
Toen ik het eerst las dacht ik dat ik weer een spelfout heb gemaakt.
Ik dacht word? Waar staat word?

:nerveus:

Ik weet nog steeds niet wat met 'word' bedoeld wordt. :fplet:

Rabi'ah.
10-08-04, 14:47
Geplaatst door Bofko
Ik weet nog steeds niet wat met 'word' bedoeld wordt. :fplet:

Dat je het helemaal met iemand eens bent.

@ Taouanza: :wink:

Nefje
10-08-04, 14:50
Geplaatst door De Autochtoon
Integendeel, het is juist haar nietszeggendheid waar ik me mateloos aan erger.
Je moet er de lol van inzien, wat zou dit prikbord zijn zonder een dom olifantje erbij? Ik vind het alleen weleens zielig voor haar dochterje, dat ze opgroeit zonder vader maar met een prikbord verslaafde moeder.

Rabi'ah.
10-08-04, 15:18
Geplaatst door De Autochtoon
Noemt u eens een favoriet kenmerk van die Arabische identiteit.
«Een ontspannen houding tegenover het leven. Europeanen denken dat ze kunnen relativeren, maar daarin zijn wij Arabieren echt veel beter, ook als we met de meest dramatische feiten worden geconfronteerd.»


:mad:

Da's niet Arabisch, da's Surinaams! :ego:

:fpuh:

mark61
10-08-04, 15:23
Geplaatst door Rabi'ah.
:mad:

Da's niet Arabisch, da's Surinaams! :ego:

:fpuh:

Eh...dat geldt voor alle niet-Noordeuropeanen. Dat is nogal wat volk.

Hoewel, Turken kunnen over het algemeen ook slecht relativeren, vinnik. Daarom houden ze ook zo van Duitsland.

Rabi'ah.
10-08-04, 15:27
Geplaatst door mark61
Eh...dat geldt voor alle niet-Noordeuropeanen. Dat is nogal wat volk.

Hoewel, Turken kunnen over het algemeen ook slecht relativeren, vinnik. Daarom houden ze ook zo van Duitsland.

Hmz. Ik vind Arabieren eerder opgewonden standjes die op alle slakken zout leggen. :nerveus:

Maargoed, ik realiseer me dat ik eigenlijk helemaal geen echte Arabieren persoonlijk ken.......alleen verarabiseerde Berbers en Egyptenaren. :D

mark61
10-08-04, 15:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Hmz. Ik vind Arabieren eerder opgewonden standjes die op alle slakken zout leggen. :nerveus:

Maargoed, ik realiseer me dat ik eigenlijk helemaal geen echte Arabieren persoonlijk ken.......alleen verarabiseerde Berbers en Egyptenaren. :D

Echte Arabieren drinken na de opwinding een glaasje thee in de schaduw en giechelen nog wat na over het woelen der wereld. Of toch niet? Wil de echte Arabier opstaan?

Rabi'ah.
10-08-04, 15:40
Geplaatst door mark61
Echte Arabieren drinken na de opwinding een glaasje thee in de schaduw en giechelen nog wat na over het woelen der wereld. Of toch niet? Wil de echte Arabier opstaan?

:haha:

Ok ok Opa :p

En Echte Hollanders zijn zo heeeeeeeeeerlijk betweterig :D

TonH
10-08-04, 15:44
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:

Ok ok Opa :p

En Echte Hollanders zijn zo heeeeeeeeeerlijk betweterig :D

:lole:

mark61
10-08-04, 16:00
Geplaatst door TonH
:lole:

'Hollland Hollland'

dicksr
10-08-04, 16:14
Beter dan op de website, eerdere interviews en het manifest, filosofie, visie van de AEL of de MDP.
Op deze wijze formulerend neem ik terug wat ik hier elders eerder over de 'holle rethoriek' van DAJJ heb geschreven. Een uitstekend interview, hier en daar wellicht niet helemaal realistisch, maar zeker een gedreven (voor het grootste deel) pragmatisch idealist.

Op deze wijze een aanwinst voor het politieke palet en een potentiele factor van betekenis zowel binnen de arabische gemeenschap in europa als in de politieke arena. :fpetaf:

dicksr

Rabi'ah.
10-08-04, 19:14
Geplaatst door dicksr
Beter dan op de website, eerdere interviews en het manifest, filosofie, visie van de AEL of de MDP.
Op deze wijze formulerend neem ik terug wat ik hier elders eerder over de 'holle rethoriek' van DAJJ heb geschreven. Een uitstekend interview, hier en daar wellicht niet helemaal realistisch, maar zeker een gedreven (voor het grootste deel) pragmatisch idealist.

Op deze wijze een aanwinst voor het politieke palet en een potentiele factor van betekenis zowel binnen de arabische gemeenschap in europa als in de politieke arena. :fpetaf:

dicksr

:) :tik:

Goodnight
10-08-04, 19:35
Geplaatst door Nefje
Je moet er de lol van inzien, wat zou dit prikbord zijn zonder een dom olifantje erbij? Ik vind het alleen weleens zielig voor haar dochterje, dat ze opgroeit zonder vader maar met een prikbord verslaafde moeder.

wat ben jij een ongelofelijke K.U.T wijf zeg.
Gatverdamme!

Rabi'ah.
10-08-04, 19:59
Geplaatst door Goodnight
wat ben jij een ongelofelijke K.U.T wijf zeg.
Gatverdamme!

Reageer maar niet op dat mens, ze is je moeite niet waard, verlaag je niet tot haar niveau.

Zo denkt Taouanza er zelf ook over trouwens.

Goodnight
10-08-04, 20:08
Geplaatst door Duncan
Nefje's reactie is natuurlijk niet netjes. Maar Goodnight, ken je niet het spreekwoord: 'Wie wind zaait, zal storm oogsten.'? Hoevelen heeft T wel niet uitgescholden en beledigd! Op een keer wordt de rekening natuurlijk vereffend. Sommigen hebben overigens nooit terug gescholden.


Netjes?
Dat is wel erg zachtjes uitgedrukt!
Het is gewoon een smerige manier om iemand terug te pakken.
Als ze problemen heeft met Ta of wat dan ook zijn er tig andere manieren om dat duidelijk te maken.
Dit is laag, laf en heeft verder met de hele discussie niets te maken.
Wil ze een rekening vereffenen?
laat dan het kind en de vader erbuiten!

Rabi'ah.
10-08-04, 21:26
Geplaatst door Goodnight
Netjes?
Dat is wel erg zachtjes uitgedrukt!
Het is gewoon een smerige manier om iemand terug te pakken.
Als ze problemen heeft met Ta of wat dan ook zijn er tig andere manieren om dat duidelijk te maken.
Dit is laag, laf en heeft verder met de hele discussie niets te maken.
Wil ze een rekening vereffenen?
laat dan het kind en de vader erbuiten!

Goodnight, ik ben het met je eens, maar..........we weten toch zo langzamerhand wie Nefje is en wat haar "niveau" is?

Laat gewoon maar kletsen, geen aandacht aan besteden, hoogstens het bericht aanmelden bij Beheer. :duivels:

Orakel
10-08-04, 22:01
Geplaatst door De Autochtoon
[B]«Ik ben geen Che Guevara»

Dat geldt ook voor geruchten dat hij een agent van de Libanese Hezbollah zou zijn

Lennart! :zweep:


Antwerpse politiecommissarissen en andere Vlaams-Blokkers

:hihi:


In de Europese migratiecontext is onze identiteit helemaal niet evident. Hij staat onder druk van een meerderheidsidentiteit die sterker wordt in de tweede en derde generatie. De taal gaat achteruit, de kennis van de islam en de Arabische geschiedenis verwatert. De assimilatie is al voor driekwart een feit.»

Dat was in ieder geval een (onbedoeld) verdienste van het verguisde Paars en Links. Dat zie ik de huidige kliek niet voor elkaar krijgen.


Wij kiezen ervoor iets te doen tegen die identiteitsvervaging, om structuren te scheppen die dat mogelijk maken zonder ons te isoleren van de maatschappij waarin we leven.»

Hierbij krijgt ie (onbedoelde) steun van de huidige generatie "we zijn eindelijk verlost van links en mogen nu zeggen wat we denken".



Zou uw programma ooit buiten Arabische kring aanslaan? Veel Europeanen hebben de ideologie de rug toegekeerd, ze zien geen grote kwesties meer om voor te vechten.

Shoot me, maar ik denk dat dit dus echt zo is. Dat we met z'n allen zo volgevreten zijn, dat veel dingen ons nauwelijks nog boeien en dat we er in ieder geval niet voor in beweging komen.

Mooi interview!

Orakel
10-08-04, 22:05
Geplaatst door Bofko
Ik weet nog steeds niet wat met 'word' bedoeld wordt. :fplet:

:hihi: Otzi.

Word is een afgeleide van het Amerikaanse 'word up'. Een soort (via de rap) vercommercialiseerde versie van het Engelse 'hear hear'.
Cameo heeft er een heel nummer over.

Rabi'ah.
10-08-04, 22:32
Geplaatst door Orakel
:hihi: Otzi.

:haha:


Geplaatst door Orakel

Word is een afgeleide van het Amerikaanse 'word up'. Een soort (via de rap) vercommercialiseerde versie van het Engelse 'hear hear'.
Cameo heeft er een heel nummer over.

Zeg, wat heb jij in je hoofd, hersenen of een encyclopedie? :duivels: :p

Orakel
10-08-04, 22:34
Geplaatst door Rabi'ah.

Zeg, wat heb jij in je hoofd, hersenen of een encyclopedie? :duivels: :p

Hoor haar. Jij weet wie Otzi is.
Maar gek eigenlijk hé, hoe we de meest nutteloze informatie feilloos en decennia lang kunnen opslaan en reproduceren, maar we een jaar nodig hebben om de Duitse naamvallen te onthouden, ondanks de nutteloosheid ervan.

Rabi'ah.
11-08-04, 08:59
Geplaatst door Duncan
In het interview viel mij een merkwaardige tegenstrijdigheid op. Aboe Jaja prijst tegenover de Amerikaanse verslaggever de Arabieren in de VS, die daar zo goed geïntegreerd zouden zijn, veel beter dan hier. Maar, en dat is al lang bekend, in Europa is hij er juist op tegen dat er geïntegreerd wordt.

Diyab is juist een fel voorstander van integratie: Van de taal leren, de wet respecteren, eigen verantwoordelijkheid en burgerschap.

Hij is alleen tegenstander van (gedwongen) assimilatie, en daarmee heeft hij verschillende internationale verdragen aan zijn zijde, die gedwongen assimilatie van minderheden gelijkstellen aan genocide.


Groetjes,

Rabiah.

De Autochtoon
11-08-04, 10:32
Geplaatst door Rabi'ah.

Hij is alleen tegenstander van (gedwongen) assimilatie, en daarmee heeft hij verschillende internationale verdragen aan zijn zijde, die gedwongen assimilatie van minderheden gelijkstellen aan genocide.


Maar als je realistisch bent, dan weet je ook dat over een eeuw ofzo, het enige wat nog aan de Marokkanen doet herinneren, Nederlanders zijn met een exotische achternaam, en mischien een getinte huidskleur.

mulan
11-08-04, 10:40
Geplaatst door De Autochtoon
Maar als je realistisch bent, dan weet je ook dat over een eeuw ofzo, het enige wat nog aan de Marokkanen doet herinneren, Nederlanders zijn met een exotische achternaam, en mischien een getinte huidskleur.

Daarom is het duidelijke verschil in Amerika tussen zwart en blank nog steeds zo zichtbaar zeker en dat op allerlei vlakken.

De Autochtoon
11-08-04, 10:45
Geplaatst door mulan
Daarom is het duidelijke verschil in Amerika tussen zwart en blank nog steeds zo zichtbaar zeker en dat op allerlei vlakken.

En in Brazilie is het omgekeerde het geval. Dus dat zegt niks.

mulan
11-08-04, 10:46
Geplaatst door De Autochtoon
En in Brazilie is het omgekeerde het geval. Dus dat zegt niks.

Het bewijst jouw punt in ieder geval ook niet...... :duivels:

Nefje
11-08-04, 10:52
Geplaatst door mulan
Daarom is het duidelijke verschil in Amerika tussen zwart en blank nog steeds zo zichtbaar zeker en dat op allerlei vlakken.
Verschillen zullen er altijd blijven, maar de situatie is in Amerika in elk geval een stuk beter dan bijvoorbeeld in de Arabische landen. Daar wordt echt nog steeds neergekeken op zwarte mensen en zijn het tweederangsburgers. In Amerika is zelfs de minister van Buitenlandse zaken zwart, evenals de hoogste baas van het veiligheidsbeleid, mevr Rice. Kom daar maar eens om in de Arabische wereld.

De Autochtoon
11-08-04, 11:07
Geplaatst door mulan
Het bewijst jouw punt in ieder geval ook niet...... :duivels:

Nouja, kennelijk ligt het dus aan de soort samenleving of er uiteindelijk volledige eenwording zal optreden.

In Amerika heb je inderdaad allerlei migrantengroepen met hun eigen cultuur. Ieren, Hispanics, Afro-Amerikanen etc.

Maar Nederland is er blijkbaar wel het land naar. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Franse hugenoten. Die zijn volledig opgegaan in de Nederlandse samenleving.

Rabi'ah.
11-08-04, 12:02
Geplaatst door De Autochtoon
Nouja, kennelijk ligt het dus aan de soort samenleving of er uiteindelijk volledige eenwording zal optreden.

In Amerika heb je inderdaad allerlei migrantengroepen met hun eigen cultuur. Ieren, Hispanics, Afro-Amerikanen etc.

Maar Nederland is er blijkbaar wel het land naar. Kijk bijvoorbeeld maar eens naar de Franse hugenoten. Die zijn volledig opgegaan in de Nederlandse samenleving.

Daar gaat het niet om. Het gaat om de dwang.

Als Marokkanen zich willen assimileren, prima, maar als ze dat niet willen, hebben ze ook het volste recht om vast te houden aan hun eigen cultuur en identiteit, net zoals autochtonen dat hebben.

Het omgekeerde zou trouwens ook het geval kunnen zijn: Dat over honderd jaar er een hele nieuwe gemeenschappelijke cultuur is ontstaan met meer niet-Westerse dan Westerse elementen. :duivels:

Ik als jongere zie namelijk in de grote steden in rap tempo een nieuwe algemene jeugdcultuur ontstaan, met zelfs een eigen taal.

En daar zit meer Surinaams, Marokkaans en Papiamento in dan Nederlands. :D



Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
11-08-04, 12:18
Geplaatst door Duncan
Ik vind het maar een kunstmatig verschil, het verschil tussen integratie en assimilatie. Een woordenspelletje.

Er is een essentieel verschil tussen integratie en assimilatie.

Integratie wil zeggen: Het deel uit gaan maken van de Nederlandse samenleving.

Assimilatie wil zeggen: Het volkomen opgeven van de eigen cultuur en identiteit en de manier van leven van de meerderheid overnemen.

De Nederlandse samenleving kent, net zoals iedere samenleving, verschillende subculturen met een eigen taal, identiteit en religie.

Daar is niks mis mee, zolang men rekening met elkaar houdt, de officiële taal kent en op de hoogte is van de gebruiken van de meerderheid, en daar redelijkerwijs rekening mee houdt.

Dit geldt echter voor alle groepen, ook voor de autochtonen; zij dienen ook rekening te houden met de gebruiken, cultuur en het geloof van allochtonen.

Ik bedoel, it takes two to tango en iedere burger van Nederland, of die nou van autochtone, Surinaamse, Engelse, Marokkaanse, Chinese of Turkse afkomst is, heeft dezelfde rechten.

Een groep het recht op de eigen identiteit te willen ontzeggen en die groep te willen dwingen zich volledig te conformeren naar de levenswijze van de meerderheid, is assimilatie en staat volgens het Internationaal Recht gelijk aan genocide.

Of we het nou willen of niet, er leven in Nederland nou eenmaal verschillende groepen met een eigen levenswijze en zowel de allochtonen als de autochtonen zullen water bij de wijn moeten doen als ze dit land leefbaar willen houden.

Maar houd goede moed, het is absoluut mogelijk om met verschillende groeperingen die hun eigen identiteit te hebben vreedzaam samen te leven en uiteindelijk zal er naast die subculturen opnieuw een gemeenschappelijke cultuur ontstaan die elementen van al die culturen in zich heeft.

Eenheid in verscheidenheid, heet zoiets.

Die fase van spanningen, onbegrip en wederzijdse ellende moeten we gewoon doorheen om tot iets nieuws te komen.

Mijn eigen land van herkomst, Suriname, is daar een perfect voorbeeld van.

In Suriname wonen er creolen, Hindoestanen, blanke boeren, Javanen, Chinezen, joden, Libanezen, Indianen, marrons en Brazilianen en dat gaat prima samen.

Iedere groep heeft zijn eigen identiteit en levenswijze, maar er is ook een sterke gemeenschappelijke, typisch Surinaamse cultuur.

In Suriname zijn we al zo'n 20 jaar over de grootste ellende heen en nu accepteert men elkaar gewoon.

De menselijke natuur is in Suriname niet anders dan in Nederland en ook in Suriname zijn er uitbarstingen van racisme, xenofobie en raciale spanningen geweest (overigens ook lustig opgestookt door de koloniale overheid), maar daar zijn we nu gelukkig overheen.

Geef Nederland een goed beleid, een dosis relativeringsvermogen en zo'n 30 jaar en we zijn dan wat de wederzijdse integratie betreft net zo ver als in Sranan. :D

Insha'Allah. :wink:


Groetjes,

Rabiah.

dicksr
11-08-04, 14:29
Geplaatst door Rabi'ah.
Diyab is juist een fel voorstander van integratie: Van de taal leren, de wet respecteren, eigen verantwoordelijkheid en burgerschap.

Hij is alleen tegenstander van (gedwongen) assimilatie, en daarmee heeft hij verschillende internationale verdragen aan zijn zijde, die gedwongen assimilatie van minderheden gelijkstellen aan genocide.


Groetjes,

Rabiah.

Beste Rabiah,

Ik versta van DAJJ dat hij zich verzet tegen assimilatie. Hij spreekt hier zeker niet over het, terecht verwerpelijke, gedwongen assimileren. Hij verzet zich ertegen in de context van de eigen identiteit en het zelfbewustzijn, en het daarmee vervagen van de arabische taal, historie en religie, als onderdeel van die identiteit.

Met andere woorden: Vrijwillig assimileren is in zijn ogen NIET prima.
Hij spoort aan tot integratie, daabij 'predikt' hij het cultiveren van de 'eigen' arabische identiteit. Overigens een logisch standpunt met het oog op zijn prospectieve electoraat.

dicksr

Rabi'ah.
11-08-04, 14:36
Geplaatst door dicksr
Beste Rabiah,

Ik versta van DAJJ dat hij zich verzet tegen assimilatie. Hij spreekt hier zeker niet over het, terecht verwerpelijke, gedwongen assimileren. Hij verzet zich ertegen in de context van de eigen identiteit en het zelfbewustzijn, en het daarmee vervagen van de arabische taal, historie en religie, als onderdeel van die identiteit.

Met andere woorden: Vrijwillig assimileren is in zijn ogen NIET prima.
Hij spoort aan tot integratie, daabij 'predikt' hij het cultiveren van de 'eigen' arabische identiteit. Overigens een logisch standpunt met het oog op zijn prospectieve electoraat.

dicksr

Als je Diyabs boek leest en hem op bijeenkomsten hoort, zegt hij anders altijd dat hij problemen heeft met gedwongen assimilatie.

Hij geeft ook altijd toe dat identiteit geen statisch gegeven is en voortdurend aan verandering onderhevig is, evenals cultuur.

Het gaat echter om de vrije keuze.


Groetjes,

Rabiah.

dicksr
11-08-04, 15:23
Geplaatst door Rabi'ah.
Als je Diyabs boek leest en hem op bijeenkomsten hoort, zegt hij anders altijd dat hij problemen heeft met gedwongen assimilatie.

Hij geeft ook altijd toe dat identiteit geen statisch gegeven is en voortdurend aan verandering onderhevig is, evenals cultuur.

Het gaat echter om de vrije keuze.


Groetjes,

Rabiah.


Beste Rabiah,

Dat neem ik graag van je aan. Ik reageer echter op het in deze topic aangehaalde interview.

Ik vind de uitspraak die hij hier doet ook veel duidelijker dan eerdere.
Maar hij zegt in mijn woorden: Beste Arabische vrienden (broeders), wanneer u assimileert in de samenleving waarin u woont, dan verloochent u uw roots, uw arabische identiteit. Ik roep u op die identiteit te cultiveren en u in dat streven te verenigen tot een krachtige europees-arabische stem waarmee rekening gehouden MOET worden.


Nog even inhakend op de MDP: Heeft er al een analyse van het verkiezingsdebacle in Belgie (regionale verkiezingen) plaatsgevonden? Een uitslag waar maar zo'n 4000 stemmen werden gehaald (slechts ca. 0,2%) geeft daar toch aanleiding toe, temeer omdat DAJJ in Belgie zelf 'de kar trok'?

Ik ben benieuwd.

groet

dicksr

Rabi'ah.
11-08-04, 15:32
Geplaatst door dicksr
Beste Rabiah,

Dat neem ik graag van je aan. Ik reageer echter op het in deze topic aangehaalde interview.

Ik vind de uitspraak die hij hier doet ook veel duidelijker dan eerdere.
Maar hij zegt in mijn woorden: Beste Arabische vrienden (broeders), wanneer u assimileert in de samenleving waarin u woont, dan verloochent u uw roots, uw arabische identiteit. Ik roep u op die identiteit te cultiveren en u in dat streven te verenigen tot een krachtige europees-arabische stem waarmee rekening gehouden MOET worden.


Nog even inhakend op de MDP: Heeft er al een analyse van het verkiezingsdebacle in Belgie (regionale verkiezingen) plaatsgevonden? Een uitslag waar maar zo'n 4000 stemmen werden gehaald (slechts ca. 0,2%) geeft daar toch aanleiding toe, temeer omdat DAJJ in Belgie zelf 'de kar trok'?

Ik ben benieuwd.

groet

dicksr

Beste Dick, inhoudelijke reply volgt nog, ik moet nu weg.

He he.....eindelijk iemand gevonden met wie ik reëel over de AEL kan discussiëren..... :D


Groetjes,

Rabiah.