PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Mager moet uit het woordenboek'



Bofko
10-08-04, 15:49
AMSTERDAM - Het woord 'mager' moet uit de woordenboeken. Dat vindt de ADD (Anonieme Dunne Darmen ), de belangenvereniging voor dunne mensen. De ADD ziet mager als een scheldwoord 'dat gebruikt werd en wordt door de dikke overheersers'. Verder wil de belangenvereniging aandacht vestigen op het discriminerende karakter van de Nederlandse taal.
De vereniging heeft de uitgeverijen Van Dale en Kramer gevraagd 'mager' uit het woordenboek te halen. Ook zal een petitie met ruim drieduizend handtekeningen worden aangeboden aan minister Maria van der Hoeven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
In een reactie zegt woordvoerder Marjolien van den Bergh van uitgeverij Van Dale Lexicografi geen aanleiding te zien het woord uit het woordenboek te weren. "Wij publiceren een beschrijvend woordenboek voor gesproken en geschreven taal. Mager maakt daar deel van uit. Je verandert de taal niet door een woord te schrappen."
Ook komt het woord niet in aanmerking de notitie scheldwoord te dragen. Volgens Van den Bergh wordt een scheldwoord pas in die hoedanigheid opgenomen als het woord drie jaar in woord en geschrift bekendstaat als scheldwoord. "Bij het woord 'mager' is daar zeker geen sprake van."

www.nu.nl
-----------------------------------------------------
Moet ik dit serieus nemen ? :hihi:
Misschien is dit wel door de USA verordonneert.

srt
10-08-04, 15:59
"door de dikke overheersers"

Wat een lol :lol: :haha:



Het Dikke Mensen Amerikaans-Zionistisch Complot.

TonH
10-08-04, 16:05
Vind de argumentatie wat aan de magere kant :cheefbek:

TFOE
10-08-04, 16:25
Geplaatst door srt
"door de dikke overheersers"

Wat een lol :lol: :haha:

Het Dikke Mensen Amerikaans-Zionistisch Complot.

Wat sta je daar nou om te lachen?! :auw:

:verrassin Ik was afgelopen zondag op strand bij zandvoort en ik viel helemaal niet op tussen al die dikke fatso's om me heen.

Bofko
10-08-04, 16:44
Geplaatst door TFOE
Wat sta je daar nou om te lachen?! :auw:

:verrassin Ik was afgelopen zondag op strand bij zandvoort en ik viel helemaal niet op tussen al die dikke fatso's om me heen.

Ach dik, dik.. Je bent pas echt dik als je op het strand lig te zonnen en 2 mensen van Greenpeace proberen je de zee in te rollen.

TFOE
10-08-04, 16:48
Geplaatst door Bofko
Ach dik, dik.. Je bent pas echt dik als je op het strand lig te zonnen en 2 mensen van Greenpeace proberen je de zee in te rollen.

:hihi:



:lachu: Of dat je schaduw groter is dan de schaduw vd duinen

srt
10-08-04, 20:40
Geplaatst door Bofko
Ach dik, dik.. Je bent pas echt dik als je op het strand lig te zonnen en 2 mensen van Greenpeace proberen je de zee in te rollen.

Dat is me nog nooit gebeurd dus bij deze ben ik 'dun' :engel: .

truuske22
10-08-04, 22:42
Geplaatst door Bofko
AMSTERDAM - Het woord 'mager' moet uit de woordenboeken. Dat vindt de ADD (Anonieme Dunne Darmen ), de belangenvereniging voor dunne mensen. De ADD ziet mager als een scheldwoord 'dat gebruikt werd en wordt door de dikke overheersers'. Verder wil de belangenvereniging aandacht vestigen op het discriminerende karakter van de Nederlandse taal.
De vereniging heeft de uitgeverijen Van Dale en Kramer gevraagd 'mager' uit het woordenboek te halen. Ook zal een petitie met ruim drieduizend handtekeningen worden aangeboden aan minister Maria van der Hoeven van Onderwijs, Cultuur en Wetenschappen.
In een reactie zegt woordvoerder Marjolien van den Bergh van uitgeverij Van Dale Lexicografi geen aanleiding te zien het woord uit het woordenboek te weren. "Wij publiceren een beschrijvend woordenboek voor gesproken en geschreven taal. Mager maakt daar deel van uit. Je verandert de taal niet door een woord te schrappen."
Ook komt het woord niet in aanmerking de notitie scheldwoord te dragen. Volgens Van den Bergh wordt een scheldwoord pas in die hoedanigheid opgenomen als het woord drie jaar in woord en geschrift bekendstaat als scheldwoord. "Bij het woord 'mager' is daar zeker geen sprake van."

www.nu.nl
-----------------------------------------------------
Moet ik dit serieus nemen ? :hihi:
Misschien is dit wel door de USA verordonneert.

seiko's

hoe zit het met het woord 'TURK' ??? :vreemd:

Orakel
10-08-04, 23:15
Geplaatst door truuske22
seiko's

hoe zit het met het woord 'TURK' ??? :vreemd:

Turken kunnen ook mager zijn. What's your point?

arsamatoria
10-08-04, 23:39
Geplaatst door truuske22
seiko's

hoe zit het met het woord 'TURK' ??? :vreemd:

seiko horloges? wat heeft dat met mager te maken? of bedoel je dat seiko horloges met dunnere bandjes moet maken die probleemloos rond de pols van een mager iemand passen? :maf2: (hint: engels-nederlands woordenboek, letter 'p')

Bofko
10-08-04, 23:41
Geplaatst door Orakel
Turken kunnen ook mager zijn. What's your point?

Ik heb inmiddels geleerd dat een korte onduidelijke reaktie ineens helder is als je er alleen maar vanuit de topic-titel naar kijkt en niet vanuit de inhoud van het topic.
Truuske22 vraagt zich af of ´Turk´ uit het woordenboek moet.

truuske22
10-08-04, 23:46
Geplaatst door Bofko
Ik heb inmiddels geleerd dat een korte onduidelijke reaktie ineens helder is als je er alleen maar vanuit de topic-titel naar kijkt en niet vanuit de inhoud van het topic.
Truuske22 vraagt zich of ´Turk´ uit het woordenboek moet.


hahaha ben jij nu de slimste van het stel...

k denk het niet

want als je bovenstaande reacties GOED leest met name de sarcastische ondertoon weet te achterhalen dan is jou hele reactie overbodig en misplaats...


maar zelfs mijn reactie moet je met een ZAK zout nemen...kuch

Bofko
11-08-04, 00:05
Geplaatst door truuske22
hahaha ben jij nu de slimste van het stel...

k denk het niet

want als je bovenstaande reacties GOED leest met name de sarcastische ondertoon weet te achterhalen dan is jou hele reactie overbodig en misplaats...


maar zelfs mijn reactie moet je met een ZAK zout nemen...kuch

:maf3: . Uhh,mmpff. Het gaat me te diep.
Jij kent je eigen motieven het beste. Ik kan er slechts naar gissen.

Dutchguy
11-08-04, 00:19
Geplaatst door Bofko
Ach dik, dik.. Je bent pas echt dik als je op het strand lig te zonnen en 2 mensen van Greenpeace proberen je de zee in te rollen.

:haha:
Save the whale.