PDA

Bekijk Volledige Versie : Integratie of assimilatie?



Rabi'ah.
11-08-04, 14:42
Geplaatst door Duncan
Ik vind het maar een kunstmatig verschil, het verschil tussen integratie en assimilatie. Een woordenspelletje.

Er is een essentieel verschil tussen integratie en assimilatie.

Integratie wil zeggen: Het deel uit gaan maken van de Nederlandse samenleving.

Assimilatie wil zeggen: Het volkomen opgeven van de eigen cultuur en identiteit en de manier van leven van de meerderheid overnemen.

De Nederlandse samenleving kent, net zoals iedere samenleving, verschillende subculturen met een eigen taal, identiteit en religie.

Daar is niks mis mee, zolang men rekening met elkaar houdt, de officiële taal kent en op de hoogte is van de gebruiken van de meerderheid, en daar redelijkerwijs rekening mee houdt.

Dit geldt echter voor alle groepen, ook voor de autochtonen; zij dienen ook rekening te houden met de gebruiken, cultuur en het geloof van allochtonen.

Ik bedoel, it takes two to tango en iedere burger van Nederland, of die nou van autochtone, Surinaamse, Engelse, Marokkaanse, Chinese of Turkse afkomst is, heeft dezelfde rechten.

Een groep het recht op de eigen identiteit te willen ontzeggen en die groep te willen dwingen zich volledig te conformeren naar de levenswijze van de meerderheid, is assimilatie en staat volgens het Internationaal Recht gelijk aan genocide.

Of we het nou willen of niet, er leven in Nederland nou eenmaal verschillende groepen met een eigen levenswijze en zowel de allochtonen als de autochtonen zullen water bij de wijn moeten doen als ze dit land leefbaar willen houden.

Maar houd goede moed, het is absoluut mogelijk om met verschillende groeperingen die hun eigen identiteit te hebben vreedzaam samen te leven en uiteindelijk zal er naast die subculturen opnieuw een gemeenschappelijke cultuur ontstaan die elementen van al die culturen in zich heeft.

Eenheid in verscheidenheid, heet zoiets.

Die fase van spanningen, onbegrip en wederzijdse ellende moeten we gewoon doorheen om tot iets nieuws te komen.

Mijn eigen land van herkomst, Suriname, is daar een perfect voorbeeld van.

In Suriname wonen er creolen, Hindoestanen, blanke boeren, Javanen, Chinezen, joden, Libanezen, Indianen, marrons en Brazilianen en dat gaat prima samen.

Iedere groep heeft zijn eigen identiteit en levenswijze, maar er is ook een sterke gemeenschappelijke, typisch Surinaamse cultuur.

In Suriname zijn we al zo'n 20 jaar over de grootste ellende heen en nu accepteert men elkaar gewoon.

De menselijke natuur is in Suriname niet anders dan in Nederland en ook in Suriname zijn er uitbarstingen van racisme, xenofobie en raciale spanningen geweest (overigens ook lustig opgestookt door de koloniale overheid), maar daar zijn we nu gelukkig overheen.

Geef Nederland een goed beleid, een dosis relativeringsvermogen en zo'n 30 jaar en we zijn dan wat de wederzijdse integratie betreft net zo ver als in Sranan. :D

Insha'Allah. :)


Groetjes,

Rabiah.

Shaheed
11-08-04, 14:49
Geen van beiden, je moet de taal leren en je aan de wet houden.

Voor de rest mag je zelf weten hoe je jouw leven wilt leven.

Rabi'ah.
11-08-04, 14:51
Geplaatst door Shaheed
Geen van beiden, je moet de taal leren en je aan de wet houden.


Dat is nou precies wat integratie inhoudt! :duim:

De Autochtoon
11-08-04, 14:53
Geplaatst door Shaheed
Geen van beiden, je moet de taal leren en je aan de wet houden.


En zelfs daar falen veel allochtonen.

Shaheed
11-08-04, 14:55
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat is nou precies wat integratie inhoudt! :duim:

Zorg anders eerst maar eens dat alle inheemse nederlanders stampot eten, klompen dragen , frans bauer en andre hazes luisteren , het volkslied kennen enz......


Denk dat dan slechts 10% van de inboorlingen geintegreerd zal zijn.

Shaheed
11-08-04, 14:56
Geplaatst door De Autochtoon
En zelfs daar falen veel allochtonen.



En autochtonen dan niet?

Zijn die dan ook niet geintegreed in de nederlandse samenleving?

David
11-08-04, 14:57
Geplaatst door Shaheed
Zorg anders eerst maar eens dat alle inheemse nederlanders stampot eten, klompen dragen , frans bauer en andre hazes luisteren , het volkslied kennen enz......


Denk dat dan slechts 10% van de inboorlingen geintegreerd zal zijn.


Zoals je al eerder zei houdt integratie in dat je de taal kent en je aan de wet houdt. Peen-en-uien, houten schoeisel en volkszangers hebben daar vrij weinig mee te maken.

De Autochtoon
11-08-04, 14:57
Geplaatst door Shaheed
En autochtonen dan niet?


Ik ken geen autochtonen die geen Nederlands spreken, jij wel?

Rabi'ah.
11-08-04, 14:58
Gaan jullie nog inhoudelijk commentaar op mijn stuk geven, of wat? :nijn:

Julien
11-08-04, 14:59
Geplaatst door Shaheed
Geen van beiden, je moet de taal leren en je aan de wet houden.

Voor de rest mag je zelf weten hoe je jouw leven wilt leven.

vind ik ook.

Shaheed
11-08-04, 15:00
Geplaatst door De Autochtoon
Ik ken geen autochtonen die geen Nederlands spreken, jij wel?

Nog nooit in Leeuwarden of groningen geweest?


Als dat nederlands is , dan heb ik de verkeerde versie van de nederlandse taal geleerd.

Rabi'ah.
11-08-04, 15:00
Geplaatst door De Autochtoon
Ik ken geen autochtonen die geen Nederlands spreken, jij wel?

Ik wel. :D

De Friese opa van een penvriendin van me.......spreekt en verstaat nauwelijks een woord Nederlands. :D


:lekpuh:

De Autochtoon
11-08-04, 15:02
Nou, ik ben uitgeluld hoor...

Rabi'ah.
11-08-04, 15:10
Geplaatst door De Autochtoon
Nou, ik ben uitgeluld hoor...

Zo snel al?


:hihi:


:p


:zwaai:

Bofko
11-08-04, 15:18
Geplaatst door Rabi'ah.
Gaan jullie nog inhoudelijk commentaar op mijn stuk geven, of wat? :nijn:

:duim: Ik ben het helemaal met de strekking eens. Integratie dus. Tijd zal de multiculturele spanningen doen verminderen.

Maar ja wie kiest er ook voor assimilatie, als dat genocide is ?

Met die definitie van assimilatie ben ik het dus niet eens.
Gedwongen assimilatie op straffe van dood lijkt meer op mijn idee van 'genocide'.

Rabi'ah.
11-08-04, 15:29
Geplaatst door Bofko
:duim: Ik ben het helemaal met de strekking eens. Integratie dus. Tijd zal de multiculturele spanningen doen verminderen.

Thnx. :tik:


Geplaatst door Bofko

Maar ja wie kiest er ook voor assimilatie, als dat genocide is ?

Met die definitie van assimilatie ben ik het dus niet eens.
Gedwongen assimilatie op straffe van dood lijkt meer op mijn idee van 'genocide'.

Tsja, daar heb ik dus ook problemen mee, ja.

Maar vergeet niet dat die roep tot gedwongen assimilatie in veel landen in ieder geval het begin is van genocide.

Denk bijv. aan de Koerden, de Armeniërs etc.


Groetjes,

Rabiah.

Tim76
11-08-04, 15:32
je moet de taal leren en je aan de wet houden.

Voor de rest mag je zelf weten hoe je jouw leven wilt leven.

Het nadeel van dit soort integratie, is juist de praktische segregatie.
Minderheden kunnen alleen terugvallen op de eigen groep waardoor je sociale ghetto's en echt stadghetto's creëert.

De Autochtoon
11-08-04, 15:32
Geplaatst door Rabi'ah.

Maar vergeet niet dat die roep tot gedwongen assimilatie in veel landen in ieder geval het begin is van genocide.


Maar kan iemand mij dan uitleggen in hoeverre in Nederland sprake is van gedwongen assimilatie?

Komt er een verbod op couscous ofzo?

Bofko
11-08-04, 15:45
Geplaatst door Rabi'ah.
Tsja, daar heb ik dus ook problemen mee, ja.

Maar vergeet niet dat die roep tot gedwongen assimilatie in veel landen in ieder geval het begin is van genocide.

Denk bijv. aan de Koerden, de Armeniërs etc.


Dat denk ik dus niet. De genocides die ik ken (o.a. Joden en zigeuners in WO2, Armeniers in 1915 (?), Tutsi's in 1994 ) hadden naar mijn mening te maken met ophitsing door een bewind dat bewust een andere groep (cultureel,etnisch) wil uitroeien. Assimilatie had deze volkeren op dat moment niet geholpen.
De gifgas-aanval van Saddam op de Koerden , hoe afschuwelijk ook, valt niet onder mijn definitie van genocide.
In het ergste geval van gedwongen assimilatie voor moslims zou ik me hier in Nederland een soort Noord-Ierse situatie kunnen voorstellen.
Maar dat gebeurt toch niet want daar zijn de Nederlandse ingezetenen veel te beschaafd en verstandig voor :fuckit:

dicksr
11-08-04, 16:42
Geplaatst door Rabi'ah.

Een groep het recht op de eigen identiteit te willen ontzeggen en die groep te willen dwingen zich volledig te conformeren naar de levenswijze van de meerderheid, is assimilatie en staat volgens het Internationaal Recht gelijk aan genocide.



Rabiah.

Beste Rabia,

Wat je hierboven omschrijft is niet assimilatie, maar DWANG!

Assimilatie al zodanig is geen genocide of wat voor ander vreselijk misdrijf dan ook. 'Natuurlijke' assimilatie is iets dat gewoon zonder dwang plaatsvindt, een immigrant 'gaat op' (mooie taal) in zijn nieuwe habitat.

dicksr

euhh
11-08-04, 16:47
Geplaatst door Rabi'ah.
[B]Dit geldt echter voor alle groepen, ook voor de autochtonen; zij dienen ook rekening te houden met de gebruiken, cultuur en het geloof van allochtonen.


Sorry maar hier ben ik het niet helemaal mee eens, ik vind niet dat je van autochtonen mag verwachten dat ze zich moeten aanpassen aan mensen die hier vrijwillig heenkomen.
Rekening houden indien mogelijk en vrijwillig, maar dwingend dat nooit.
Want die 'nieuwkomer' wil zich graag vestigen in een gebied waar al een samenleving woont, dus die nieuwkomer zal zich net als het invoegen op een snelweg moeten aanpassen aan het overige verkeer.
Als die 'nieuwkomer' dat niet kan of wil accepteren moet hij of zij maar niet komen.

Simon
11-08-04, 16:48
Geplaatst door Rabi'ah.
In Suriname wonen er creolen, Hindoestanen, blanke boeren, Javanen, Chinezen, joden, Libanezen, Indianen, marrons en Brazilianen en dat gaat prima samen.


Je bedoelt we maken elkaar voor alles uit, schelden elkaar helemaal scheel ... maar dat gaat prima samen. Heb ik ook wel eens vernomen.

dicksr
11-08-04, 16:51
Geplaatst door Rabi'ah.
Assimilatie wil zeggen: Het volkomen opgeven van de eigen cultuur en identiteit en de manier van leven van de meerderheid overnemen.


Rabiah.

Beste Rabiah,

Binnen een tribale omgeving zou ik je helemaal gelijk geven. In een geindividualiseerde samenleving als Nederland kun je weliswaar je eigen cultuur opgeven en/of aanpassen, je eigen identiteit opgeven is nog even iets anders. Van belang hierbij is te onderscheiden wat in een politieke zin identiteit kan zijn (bijv.: nationalistisch) en wat identiteit in individuele zin betekent.

Voorbeeld:

Veel nederlanders wonen al lange tijd in Australie, soms al generaties. Spreek je ze aan op de barse bijna apartheidspolitiek van hun land (Australie) dan verdedigen zij die 'te vuur en te zwaard'. In de discussie wordt dan meteen alle ellende die in Nederland bestaat aangehaald om hun gelijk te halen, daarmee bevestigen zij impliciet hun 'australier' zijn.

Diezelfde 'australiers' zitten in oranje shirts op de tribune wanneer het nederlands hockey-team tegen australie speelt.

dicksr

dicksr
11-08-04, 17:36
Geplaatst door Rabi'ah.


Maar houd goede moed, het is absoluut mogelijk om met verschillende groeperingen die hun eigen identiteit te hebben vreedzaam samen te leven en uiteindelijk zal er naast die subculturen opnieuw een gemeenschappelijke cultuur ontstaan die elementen van al die culturen in zich heeft.

Eenheid in verscheidenheid, heet zoiets.

Die fase van spanningen, onbegrip en wederzijdse ellende moeten we gewoon doorheen om tot iets nieuws te komen.

Groetjes,

Rabiah.

Beste Rabiah,

Los van alle zaken/incidenten die NIET goed gaan, was nederland vrij lang een land waarbinnen bovenstaande behoorlijk goed gestalte heeft gekregen.

Natuurlijk kennen wij ook zo onze xenofobische trekjes. Wat echter wel van belang is, is dat tijdens de grote toevloed van 'gastarbeiders' in de 60-er jaren, ook bij ons een 'culturele revolutie' plaatsvond, die geheel los stond van immigranten (gastarbeiders).
De generatie jongeren die daarbij betrokken was / daardoor beinvloed werd, heeft nooit meer de generatiekloof met hun ouders overbrugd in de 'synthese der generatien'. In de 80-er jaren kwam vervolgens Lubbers aan de macht die in zijn pragmatisme iedere vorm van politiek idealisme heeft gesmoord. Hij werd gevolgd door een Kok met paars, eigenlijk een naadloze voortzetting die geduurd heeft (eigenlijk inmiddels weer voortduurt na de 'oprisping' die PF veroorzaakte) tot Bakellende aan het bewind kwam.

Dit betekent dat 'kinderen' die geboren zijn vanaf ca. 1960, zonder enig politiek idealisme zijn opgegroeid. Politiek is sinds Lubbers een grauw/grijze modderbrij die systematisch ieder initiatief smoort in een betekenisloos compromis.

In deze, van idealisme gespeende, maatschappij moeten we nu 'klaar zien te komen' ( is taalkundig ook wel leuk) met integratie, iets wat vroeger 'natuurlijk' tot stand kwam (m.u.v. de Molukkers maar dat is een ander smerig verhaal) en nu niet langer plaatsvindt. Ieder zoekt zijn eigen ideologie en het is logisch dat 'immigranten' die in een versterking van hun roots zoeken.

Het opspelen van assimilatie vs integratie is in deze context een politiek middel om een electoraat te creeren, Pim deed dat, DAJJ doet dat ('iets' minder succesvol) en de gevestigde anonieme grauwe grijze polder politiek plukt daar de naargeestige vruchten van.

Pim was een geintegreerde homofiel die weigerde zich te 'assimileren' in die blubber en daarmee een stem gaf aan de onderbuik van de 'silent majority' . DAJJ is een geintegreerde libanees die de naar hun roots zoekende 2e en 3e generatie immigranten (medelanders) een identiteit aanpraat / aanrijkt die hun onderbuik een stem kan geven.

dicksr

dicksr
11-08-04, 17:41
Geplaatst door Rabi'ah.
Mijn eigen land van herkomst, Suriname, is daar een perfect voorbeeld van.


Groetjes,

Rabiah.

Beste Rabiah,

Ook hier kan ik het voor een belangrijk deel mee eens zijn. Het elementaire verschil tussen NL en Suriname heet ruimte.

De verschillen manifesteren zich in Nederland bij wijze van spreken binnen meters, waar ze zich in Suriname binnen kilometers afspelen.

Oud en erkend onderzoek laat zien hoe sociale verhoudingen zich verharden naar mate de bevolkingsdichtheid toeneemt.

dicksr

dicksr
11-08-04, 17:47
Geplaatst door Rabi'ah.
De menselijke natuur is in Suriname niet anders dan in Nederland en ook in Suriname zijn er uitbarstingen van racisme, xenofobie en raciale spanningen geweest (overigens ook lustig opgestookt door de koloniale overheid), maar daar zijn we nu gelukkig overheen.

Groetjes,

Rabiah.

Beste Rabiah,

Alleen al het politieke palet in Suriname laat zien dat de door jou hier, tussen neus en lippen aan de kolonisator toegeschreven opruiende rol weinig relevant is voor onderscheid tussen etnische groeperingen. Ik ben het er dan ook geenszins mee eens dat Suriname daar nu overheen is.

dicksr

dicksr
11-08-04, 17:53
Geplaatst door Rabi'ah.


Geef Nederland een goed beleid, een dosis relativeringsvermogen en zo'n 30 jaar en we zijn dan wat de wederzijdse integratie betreft net zo ver als in Sranan. :D

Insha'Allah. :)


Groetjes,

Rabiah.

Beste Rabiah,

Het zal je niet verbazen dat ik het hier niet helemaal mee eens ben. Het goede beleid, OK.
De dosis relativeringsvermogen is ruim aanwezig.
Wat ontbreekt is visie en idealisme en tegenstelling waaruit synthese kan ontstaan. Allemaal zaken die wij ZELF in de hand hebben. DAJJ ziet dat en probeert wat te doen.
Iedereen die daar 30 jaar 'afwachten' aan knoopt duikt met de verpolderde blubberbrij in betekenisloze compromissen die ons nog verder terug werpen dan waar we nu al aangeland zijn.

dicksr

dicksr
11-08-04, 17:55
Beste Rabiah,

Dank voor deze topic, trekt me weer lekker in het geweer voordat ik in-dut.

dicksr

Joepie
11-08-04, 19:57
Geplaatst door Shaheed
Nog nooit in Leeuwarden of groningen geweest?


Als dat nederlands is , dan heb ik de verkeerde versie van de nederlandse taal geleerd.

Das een accent. Fries is daarintegen wel een taal, maar die kunnen daarintegen allemaal vloeiend nederlands.


Integratie is dus niet stampot eten, een tijltje en op vakantie met de sleurhut. Je bent naar mijn mening geintegreerd als je volwaardig deel kunt uitmaken van deze samenleving en ja "it takes 2 to tango". Maar wat doe je als een partij kromme tenen heeft of niet wilt dansen?
Ja dan zul je hem dat moeten leren en als ie niet wil? Nee dan ben je niet aan het discrimineren (whatever) want het eigenlijkedoel is echt (geloof het of niet) iets toevoegen aan je bestaan (diegene die moet integreren) zodat je hier wat beter uit de voeten kunt.

Daarnaast: Wederom: Acceptatie dus meer als alleen tollerantie duurt een hele tijd.... en we zijn bezig met z'n allen.

Rabi'ah.
12-08-04, 11:25
Geplaatst door Joepie
Das een accent. Fries is daarintegen wel een taal, maar die kunnen daarintegen allemaal vloeiend nederlands.


Lieve schat, ik weet heel goed dat Fries een taal is, en dat de meeste Friezen naast Fries ook uitstekend Nederlands kennen.

Maar deze meneer van een jaar of 80 verstond geen woord van wat ik in ABN aan hem zei -was overigens een simpel beleefdheidsgesprekje-, en zijn kleindochter, mijn vriendin dus, zei dat haar opa geen Nederlands kende.

Er zijn dus wel degelijk ook autochtonen die geen Nederlands kennen. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Joepie
12-08-04, 11:27
Geplaatst door Rabi'ah.
Lieve schat, ik weet heel goed dat Fries een taal is, en dat de meeste Friezen naast Fries ook uitstekend Nederlands kennen.

Maar deze meneer van een jaar of 80 verstond geen woord van wat ik in ABN aan hem zei -was overigens een simpel beleefdheidsgesprekje-, en zijn kleindochter, mijn vriendin dus, zei dat haar opa geen Nederlands kende.

Er zijn dus wel degelijk ook autochtonen die geen Nederlands kennen. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Dan idd. een spoedcursus nederlands voor die man!

mark61
12-08-04, 11:36
Geplaatst door Rabi'ah.
geval het begin is van genocide.

Denk bijv. aan de Koerden, de Armeniërs etc.

Het geval van de Armeniërs had met genocide noch assimilatie van doen.

vlegeltje
12-08-04, 15:11
Geplaatst door Rabi'ah.


Er zijn dus wel degelijk ook autochtonen die geen Nederlands kennen. :moe:


Groetjes,

Rabiah.

Da vader van een vriend van mij komt uit de achterhoek. Hij was laatst op bezoek hier in Nijmegen. We zijn uit wezen eten met z'n allen.

Hij kan prima Nederlands lezen en verstaat alles.

Maar hij kan geen Nederlands spreken.
Hij kan het echt niet!

De serveerster in het restaurant verstond er niks van. Ik kon hem nog wel redelijk volgen.

Ik vond het wel leuk.

MootjeAmien
12-08-04, 19:33
Dan maar InteGRAreren... wat poep betekent :zegniets:

vlegeltje
12-08-04, 19:40
Geplaatst door Duncan
Achterhoeks is ook Nederlands! Evenals Vlaams, Limburgs, Twents, Drents en Gronings.

en sranantongo en papiamento :rolleyes:

mark61
13-08-04, 00:28
Geplaatst door vlegeltje
en sranantongo en papiamento :rolleyes:

Nee, maar wel Surinaams Nederlands.

Rabi'ah.
17-08-04, 11:18
Geplaatst door vlegeltje
en sranantongo en papiamento :rolleyes:

:haha:

Word, Vlegeltje, word! :haha:

Joepie
17-08-04, 11:30
Geplaatst door Rabi'ah.
Dat is nou precies wat integratie inhoudt! :duim:


geldt toch ook bij assimilatie nl. 3 [soc.] het opgaan in een nieuw milieu van individuen en groepen => aanpassing ???

Rabi'ah.
17-08-04, 11:53
Geplaatst door Joepie
geldt toch ook bij assimilatie nl. 3 [soc.] het opgaan in een nieuw milieu van individuen en groepen => aanpassing ???

Nee, zie eerste pagina van het topic. :moe:

Al uitgebreid besproken. :moe:

Joepie
17-08-04, 19:33
Geplaatst door Rabi'ah.
Nee, zie eerste pagina van het topic. :moe:

Al uitgebreid besproken. :moe:

Ik begrijp je topic wel,ik had even de dikke van dale erbij geroepen om de definitie van assimilatie op te zoeken en dit was het resultaat. Zal de 1e pagina nog eens doonemen...

Rabi'ah.
17-08-04, 19:39
Geplaatst door Joepie
Ik begrijp je topic wel,ik had even de dikke van dale erbij geroepen om de definitie van assimilatie op te zoeken en dit was het resultaat. Zal de 1e pagina nog eens doonemen...

Ok. :wink:

Philomena
17-08-04, 19:49
Als ik moest kiezen zou ik toch zeggen assimilatie.

Van integratie weet niemand wat het eigenlijk is, of tot hoever je dan moet gaan. Ook hebben de afgelopen 30 jaar voldoende aangetoond dat het niet werkt. Mensen leven langs elkaar heen en de Nederlandse bevolking vormt geen samenhangend geheel.

Als hier niet snel wat aan gebeurt kan dat allerlei etnische spanningen opleveren op langere termijn. Bij assimilatie of iets dat daar dicht bij in de buurt komt, weet iedereen tenminste waar hij aan toe is. En is ook iedereen gelijk aan elkaar. In andere landen zie je ook dat dat systeem werkt.

Joepie
17-08-04, 19:59
Beste Rabi'ah

Ik ben het wel in grote lijnen eens met jouw topic. Ik merk dat assimilatie als dwang gezien wordt (athans kan ik vaak impliciet uit replies opmaken) maar ik vraag mij af of dat hier dan een feit is. (vandaar die definitie... er blijkt naar mijn mening niet perse dwang uit, wat wel in de praktijk het geval kan zijn) Daarnaast wordt aan integratie ook bepaalde eisen gesteld dus daar is dan toch ook sprake van een vorm van assimilatie ten behoeve van integratie??

Hoe dan ook wat je zelf al schrijft nl:


Of we het nou willen of niet, er leven in Nederland nou eenmaal verschillende groepen met een eigen levenswijze en zowel de allochtonen als de autochtonen zullen water bij de wijn moeten doen als ze dit land leefbaar willen houden.



Dat is naar mijn mening ook waar we naartoe moeten.... :student: en niet de dwang opleggen om alles wat een bepaalde bevolkingsgroep "maakt/ identificeert" ongedaan te maken onder het kopje "integratie" aangezien wij autochtonen nederlanders het niet snappen/ niet bevalt. Ik zelf denk echter wel dat er eisen gesteld kunnen worden aan de taal leren en gewoon de wet te kennen en deze ook te respecteren. Dit dan NIET met doel je "eigenlijke" taal / identiteit geheel op te geven, maar gedaan wordt om zijn/haar kansen in dit land te verbeteren (denk maar aan werk, participatie in de samenleving etc). Als je de Nederlandse taal en wetten en ook wel normen en waarden (aangevuld met je eigen normen en waarden of andersom) kent en hanteert dan kun je ook een discussie aangaan (meeparticiperen) wat idd. tot een nieuwe gemeenschappelijkheid kan leiden op lange termijn. :duim: (dus water bij de wijn voor beide)....

Joepie
17-08-04, 20:01
Geplaatst door Philomena
Als ik moest kiezen zou ik toch zeggen assimilatie.


Bij assimilatie of iets dat daar dicht bij in de buurt komt, weet iedereen tenminste waar hij aan toe is. En is ook iedereen gelijk aan elkaar. In andere landen zie je ook dat dat systeem werkt.

Ik denk zelf dat daar o.a. ee probleem zit nl. de mensen die moeten "assimileren" zullen dit als een verlies voelen van hun identiteit en dit dus als ongelijkheid ervaren. Die bep. groep is immers ook in dit land geboren. (3e genaratie ofzo)

dicksr
18-08-04, 09:12
Geplaatst door Joepie
Ik denk zelf dat daar o.a. ee probleem zit nl. de mensen die moeten "assimileren" zullen dit als een verlies voelen van hun identiteit en dit dus als ongelijkheid ervaren. Die bep. groep is immers ook in dit land geboren. (3e genaratie ofzo)

Assimilatie is prima, mits uit eigen vrije wil.

Het sleutelwoord is DWANG.

Minimale voorwaarden stellen voor immigratie als taalbeheersing, wetskennis en een basaal begrip van onze samenleving valt m.i. niet onder dwang, maar onder de consequentie van een vrijwillige keuze tot emigratie naar een willekeurig land.

dicksr

Joepie
18-08-04, 09:24
Geplaatst door dicksr
Assimilatie is prima, mits uit eigen vrije wil.

Het sleutelwoord is DWANG.

Minimale voorwaarden stellen voor immigratie als taalbeheersing, wetskennis en een basaal begrip van onze samenleving valt m.i. niet onder dwang, maar onder de consequentie van een vrijwillige keuze tot emigratie naar een willekeurig land.

dicksr

idd zoiets had ik ook proberen aan te geven in een eerdere reply
http://www.maroc.nl/forums/showthread.php?s=&threadid=106678&perpage=15&display=&pagenumber=3

Gerard074
18-08-04, 17:50
Geplaatst door Philomena
Als ik moest kiezen zou ik toch zeggen assimilatie.

Van integratie weet niemand wat het eigenlijk is, of tot hoever je dan moet gaan. Ook hebben de afgelopen 30 jaar voldoende aangetoond dat het niet werkt. Mensen leven langs elkaar heen en de Nederlandse bevolking vormt geen samenhangend geheel.

Als hier niet snel wat aan gebeurt kan dat allerlei etnische spanningen opleveren op langere termijn. Bij assimilatie of iets dat daar dicht bij in de buurt komt, weet iedereen tenminste waar hij aan toe is. En is ook iedereen gelijk aan elkaar. In andere landen zie je ook dat dat systeem werkt.

Welk land Philomena?? Ik hoor dat heel graag van je.
Ik vind integratie een absolute noodzaak, assimilatie, kan zoals eerder gezegd alleen "vrijwillig" echter is het volgens mij absoluut onmogelijk. Een ieder die zijn eigen "ik" gaat opgeven komt hoe dan ook vroeg of laat in de problemen met alle gevolgen van dien, ik denk namelijk dat deze groep zich uiteindelijk sneller zal laten verleiden tot extremistisch gedrag. Dus behoud altijd je eigen cultuur, godsdienst en verloochen nooit je afkomst. en dit laatste heeft dus absoluut niets met integratie te maken.

Orakel
18-08-04, 18:24
Geplaatst door vlegeltje
Da vader van een vriend van mij komt uit de achterhoek. Hij was laatst op bezoek hier in Nijmegen. We zijn uit wezen eten met z'n allen.

Hij kan prima Nederlands lezen en verstaat alles.

Maar hij kan geen Nederlands spreken.
Hij kan het echt niet!

De serveerster in het restaurant verstond er niks van. Ik kon hem nog wel redelijk volgen.

Ik vond het wel leuk.

:haha:

Je kan zien dat je in de achterhoek bint uhwest. Uit wezen eten? :hihi:

dicksr
19-08-04, 08:18
Geplaatst door Gerard074
, assimilatie is volgens mij absoluut onmogelijk.

Denk eens aan Hongaren, Fransen, Portugezen, Indonesiers, Vietnamezen?

Je conclusie over extremisme deel ik niet. Assimilatie, mits uit eigen vrije wil, kan uitstekend.


dicksr

Gerard074
19-08-04, 08:34
Geplaatst door dicksr
Denk eens aan Hongaren, Fransen, Portugezen, Indonesiers, Vietnamezen?

Je conclusie over extremisme deel ik niet. Assimilatie, mits uit eigen vrije wil, kan uitstekend.


dicksr

goedemorgen,

er werd gezegd in andere landen werkt het systeem prima, dus mijn vraag aan Philomena was welke landen. En tuurlijk de personen uit de landen die jij noemt zijn over het algemeen goed geintegreerd, maar deze mensen zullen hopelijk nooit assimileren en zo hun eigen ik te grabbel te gooien.

Ik zal een voorbeeld noemen wat ik met extremisme bedoel en ik diverse keren heb zien gebeuren. Een afro-surinamer die 20 jaar hier woont en inmiddels met een hoog aardappel gehalte in de keel praat gaat uiteindelijk weer op vakantie naar Suriname. Wordt zich in dit mooie land weer bewust van zijn/haar afkomst. Komt terug in Nederland en gaat de "verloren tijd" proberen in te halen om zich helemaal op de eigen cultuur te storten en gaat zelfs weer veel Surinaamse spreken.

dicksr
19-08-04, 09:18
Geplaatst door Gerard074
goedemorgen,

er werd gezegd in andere landen werkt het systeem prima, dus mijn vraag aan Philomena was welke landen. En tuurlijk de personen uit de landen die jij noemt zijn over het algemeen goed geintegreerd, maar deze mensen zullen hopelijk nooit assimileren en zo hun eigen ik te grabbel te gooien.

Ik zal een voorbeeld noemen wat ik met extremisme bedoel en ik diverse keren heb zien gebeuren. Een afro-surinamer die 20 jaar hier woont en inmiddels met een hoog aardappel gehalte in de keel praat gaat uiteindelijk weer op vakantie naar Suriname. Wordt zich in dit mooie land weer bewust van zijn/haar afkomst. Komt terug in Nederland en gaat de "verloren tijd" proberen in te halen om zich helemaal op de eigen cultuur te storten en gaat zelfs weer veel Surinaamse spreken.

Op die andere landen ben ik niet ingegaan, boeit me als zodanig in deze context niet.

Een paar pagina's terug heb ik iets geplaatst over nederlandse emigranten in Australie, dit gaat in op wat jij hier over die Surinamer schrijft. Het omgekeerde ken ik van thuis, mijn moeder was australische en fanatiek assimilator, zonder haar roots te verwaarlozen.

dicksr