PDA

Bekijk Volledige Versie : Wheeeee, inteelt.



mrz
11-08-04, 23:06
Scientists given cloning go-ahead


Stem cells would be used to treat diabetic patients
British scientists have been given permission to perform therapeutic cloning using human embryos for the first time.
The Human Fertilisation and Embryology Authority granted the licence to experts at the University of Newcastle.

They are investigating new treatments for conditions including diabetes, Parkinson's and Alzheimer's disease.

The controversial decision could open a new era of research by scientists looking for remedies for diseases.

Q&A: Therapeutic cloning
The research will take place at the International Centre for Life in Newcastle, involving experts from the Institute of Human Genetics at Newcastle University, and the Newcastle Fertility Centre.

Scientists there believe this is the first time such a licence has been granted in Europe, as well as in the UK.

They warn it will be at least five years - if not many more - before patients could receive stem cell treatments based on their work.

But the ProLife Party has said it is considering mounting a legal challenge against the HFEA's decision to allow the research to go ahead.

Support

Therapeutic cloning has been legal in Britain since 2001.

It is carried out for medical reasons. Even though the science is similar, the technique is different to reproductive cloning, which aims to create a human being.

The cloning technique, known as cell nuclear replacement (CNR) involves removing the nucleus of a human egg cell and replacing it with the nucleus from a human body cell, such as a skin cell.

The egg is then artificially stimulated. This causes the egg to divide and behave in a similar way to a standard embryo fertilised by sperm.

The eggs used are left over from IVF treatment. They are donated by couples, and would otherwise have been destroyed.

Professor Alison Murdoch of the Newcastle NHS Fertility Centre, who is leading the research said the potential of their research was "immensely exciting".

She added: "Since we submitted our application we have had overwhelming support from senior scientists and clinicians from all over the world and many letters from patients who may benefit from the research.

"This research should give valuable insight into the development of many diseases."

But Professor Murdoch said: "Realistically, we have at least five years of further laboratory-based work to do before we move to clinical trials but this could be reduced if we receive additional funding which would allow us to increase the size of our team."

'Balance'

Suzi Leather, chair of the Human Fertilisation and Embryology Authority, said an initial one year research licence had been granted after "careful consideration of all the scientific, ethical, legal and medical aspects of the project".

She said: "This is an important area of research and a responsible use of technology.

"The HFEA is there to make sure any research involving human embryos is scrutinised and properly regulated."

A spokeswoman for the British Medical Association said: "We support strong regulation so that therapeutic cloning to extract embryonic stem cells for life-saving treatment, which most of the public supports, can go ahead while human reproductive cloning, which most of the public opposes, cannot."

But Julia Millington of the ProLife Party, said it planned to take advice over whether it could mount a legal challenge to the HFEA decision.

She said: "It is perverse that, in the current climate of concern for the protection of animals, the HFEA is allowing experimentation on human beings without even a murmur of public opposition."

Professor Jack Scarisbrick of the pro-life charity Life, called the HFEA's decision "deplorable".

"We are all in favour of conquering terrible diseases. But we do not need cloning to do so. Stem cells taken from adults are likely to be just as good, if not better."

Josephine Quintavalle, of the pro-life group Comment On Reproductive Ethics, told the BBC: "It is very worrying indeed. "We have decisions of this magnitude being taken by an unelected government quango."

She added: "No human life should be sacrificed for the benefit of anybody else, no matter how dramatic the promises are.

Cloning human embryos for therapeutic purposes was made legal by an amendment to the Human Embryology Act in January 2001.

But cloning humans for reproductive purposes remains illegal and is punishable by a 10-year prison sentence and unlimited fines.

http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3554474.stm

barneveld
11-08-04, 23:11
Geplaatst door mrz
http://news.bbc.co.uk/2/hi/health/3554474.stm

nu even in het nederlands

mrz
12-08-04, 01:01
Het vetgedrukte is beetje grandioos met elkaar in tegenspraak ben ik bang als je mij vraagt... :(

Verder zeg ik dus werkelijk helemaal niks nieuws...

Joesoef
12-08-04, 01:31
Geplaatst door mrz
Het vetgedrukte is beetje grandioos met elkaar in tegenspraak ben ik bang als je mij vraagt... :(

Verder zeg ik dus werkelijk helemaal niks nieuws...


Wat is leven? Is een embryo leven of is het alleen maar potentieel leven.

mrz
12-08-04, 01:40
Wat is een dode? Is een willekeurige dode een dode of is het alleen maar een potentiele dode? Eh?... :cheefbek:

Believe it or not, maar dan heb ik het dus nog geneens over embryo's.

Bofko
12-08-04, 01:44
Het criterium dat in Nederland gehanteerd wordt is de levensvatbaarheid van een embryonale vrucht buiten de baarmoeder. Zag gisteren toevallig Nova hierover. Deze grens bedraagt ca 22 weken ; dan kan in ca. 5% van de gevallen, met de huidige stand van de medische techniek ,een vrucht overleven. Deze grens is ook de ethische grens voor de artsen. Boven de 22 weken wordt er dus niet geaborteerd.

mark61
12-08-04, 02:28
Geplaatst door Joesoef
Wat is leven? Is een embryo leven of is het alleen maar potentieel leven.

Het gaat hier om onbevruchte eicellen. Dus religieus gezien is er geen sprake van conceptie, en dus ook niet van 'leven'.

mrz
12-08-04, 02:30
Geplaatst door mrz
Wat is een dode? Is een willekeurige dode een dode of is het alleen maar een potentiele dode? Eh?... :cheefbek:

Believe it or not, maar dan heb ik het dus nog geneens over embryo's.

En nee, ook niet over eicellen... :cheefbek:

Joesoef
12-08-04, 03:10
Geplaatst door mark61
Het gaat hier om onbevruchte eicellen. Dus religieus gezien is er geen sprake van conceptie, en dus ook niet van 'leven'.

Hmmm,

Ik dacht dat het dikke gedeelte het het had over embryo's. Voor sommigen potentieel leven.

Voor sommige Amerikanen is het vernietigen van een eicel al moord op potentieel leven. Laat staan rukken......

Maarten
12-08-04, 03:25
Was er geen Islam-verhaal, dat de menselijke geest pas na 3 maanden neer daalt?
Lijkt me wel realistisch. Ik geloof niet zo in de heiligverklaring van cellen.

nard
12-08-04, 09:33
Geplaatst door Bofko
Het criterium dat in Nederland gehanteerd wordt is de levensvatbaarheid van een embryonale vrucht buiten de baarmoeder. Zag gisteren toevallig Nova hierover. Deze grens bedraagt ca 22 weken ; dan kan in ca. 5% van de gevallen, met de huidige stand van de medische techniek ,een vrucht overleven. Deze grens is ook de ethische grens voor de artsen. Boven de 22 weken wordt er dus niet geaborteerd.

Dat is inderdaad tot nu toe de wettelijke grens.
Maar om het nog wat ingewikkelder te maken: al vanaf 12 a 13 weken vertoont de vrucht in toenemende mate complex gedrag.

mrz
12-08-04, 10:22
Geplaatst door mrz
Wat is een dode? Is een willekeurige dode een dode of is het alleen maar een potentiele dode? Eh?... :cheefbek:

Believe it or not, maar dan heb ik het dus nog geneens over embryo's.

For the last time, het zal vast wel goedbedoeld zijn allemaal, maar ik heb het ECHT niet over embryo's noch eicellen noch stamcellen of die dood zijn of niet ik heb het over dode mensen... Maargoed, misschien moeten ze daar in de uk dan maar massaal hersencellen gaan doneren om erachter te komen dat een saaie wereld misschien ook niet alles is...

Sacrifice, als in mensen elders opofferen, dus.

mark61
12-08-04, 11:00
Geplaatst door Joesoef
Hmmm,

Ik dacht dat het dikke gedeelte het het had over embryo's. Voor sommigen potentieel leven.

Jawel, embryo's afkomstig van onbevruchte cellen. Volgens de wetenschap wel een toekomstig mens, maar volgens godsdiensten niet, aangezien die zich niet kunnen of konden voorstellen dat je zo een mens kan maken. Pech gehad dus, zichzelf buiten spel gezet.

mrz
12-08-04, 11:02
Geplaatst door mrz
For the last time, het zal vast wel goedbedoeld zijn allemaal, maar ik heb het ECHT niet over embryo's noch eicellen noch stamcellen of die dood zijn of niet ik heb het over dode mensen... Maargoed, misschien moeten ze daar in de uk dan maar massaal hersencellen gaan doneren om erachter te komen dat een saaie wereld misschien ook niet alles is...

Sacrifice, als in mensen elders opofferen, dus.

En nee, mark61, ik heb het ook niet over moedwillig mensen opofferen, als je daar blijkbaar zo'n voorstander van bent ofzo...

mark61
12-08-04, 11:13
Geplaatst door mrz
En nee, mark61, ik heb het ook niet over moedwillig mensen opofferen, als je daar blijkbaar zo'n voorstander van bent ofzo...

Als ik wist waar je het over had, kon ik erop reageren.

mrz
12-08-04, 11:17
Lol, dat doe je al!!! Dus reageer dan gewoon niet, als je toch niet snapt... Ook een mogelijkheid, you know?

TonH
12-08-04, 11:23
Mrz, draag je een donorcodicil? En wie nog meer wel/niet?

Eelke
12-08-04, 11:27
Geplaatst door TonH
Mrz, draag je een donorcodicil? En wie nog meer wel/niet?

Wel, ze gebruiken maar wat ze nodig hebben als ik dood ben. Daarna kan ik wel in de groene/grijze/rode container, tenzij mijn nabestaanden andere wensen hebben.

Groet, groet Eelke

mrz
12-08-04, 12:04
Vanwaar die vraag, TonH?

Eerlijk gezegd weet ik even niet zo goed meer wat ik moet denken over het verschil tussen zeg: camembert, of koffie. :(

TonH
12-08-04, 12:09
Geplaatst door mrz
Vanwaar die vraag, TonH?

Eerlijk gezegd weet ik even niet zo goed meer wat ik moet denken over het verschil tussen zeg: camembert, of koffie. :(

Kwam bij me op bij de koffie... http://www.mainzelahr.de/smile/essen/zeitung.gif

Heb er zelf wel een, maar weet dat ik daarmee tot een minderheid behoor. Religie, moraal, lamlendigheid, angst ("Is een willekeurige dode een dode of is het alleen maar een potentiele dode?")

mrz
12-08-04, 12:13
Geplaatst door TonH
Kwam bij me op bij de koffie... http://www.mainzelahr.de/smile/essen/zeitung.gif

Heb er zelf wel een, maar weet dat ik daarmee tot een minderheid behoor. Religie, moraal, lamlendigheid, angst ("Is een willekeurige dode een dode of is het alleen maar een potentiele dode?")

Thnx, maar ben even niet zo'n fan van koffie meer. En een codicil, heb er ook een, optie 2, alleen geen testament, dus tsja.

Is meer zoiets van: ik zou anderen mijn organen niet aan willen doen, heh. Maar angst? Huh? Neenee hoor, dan begrijp je die zin verkeerd... Was meer een "filosofisch" antwoord op een filosofische "levensvraag" Joesoef...

TonH
12-08-04, 14:05
Geplaatst door mrz
Thnx, maar ben dus even niet zo'n fan van koffie meer. En een codicil, heb er ook een, optie 2, alleen geen testament, dus tsja.

Is meer zoiets van: ik zou anderen mijn organen niet aan willen doen, heh. Maar angst? Huh? Neenee hoor, dan begrijp je die zin verkeerd... Was meer een "filosofisch" antwoord op een filosofische "levensvraag" Joesoef...

Optie 2 dus... ahum, maar dan krijg je mijn gulle hart ook nooit. :D

Verder vond ik die zin mooi exemplarisch en bedoelde hem niet als verklaring van jou bedoeling.

mrz
12-08-04, 14:13
Geplaatst door TonH
Optie 2 dus... ahum, maar dan krijg je mijn gulle hart ook nooit. :D

Verder vond ik die zin mooi exemplarisch en bedoelde hem niet als verklaring van jou bedoeling.

Not gay, so no harm done. Maar thnx verder dat je die zin mooi vond. Dan zal je idd wel niet helemaal snappen wat voor een best wel vreselijk kutgevoel en droevenis er achter zo'n zinnetje schuilgaat, heh. Wees blij. :cheefbek:

TonH
12-08-04, 14:22
Geplaatst door mrz
[BDan zal je idd wel niet helemaal snappen wat voor een best wel vreselijk kutgevoel en droevenis er achter zo'n zinnetje schuilgaat, heh. Wees blij. :cheefbek: [/B]

Kom daarmee maar eens aan zodra ik in september weer in Nederland ben en het 12 graden is en stormt en eenieder voor de 3e maal die dag strontnat is geregend. Dan zal ik het weer snappen... Maar nu heb ik uitzicht op beter, binnen 48 uur. :D

mrz
12-08-04, 14:25
Geplaatst door TonH
Kom daarmee maar eens aan zodra ik in september weer in Nederland ben en het 12 graden is en stormt en eenieder voor de 3e maal die dag strontnat is geregend. Dan zal ik het weer snappen... Maar nu heb ik uitzicht op beter, binnen 48 uur. :D

Ok. Maaruhm, je kan dus ook blij worden van regen bedoel je? Naja, nevermind... Prettige vakantie dus, naar ik aanneem?

Joesoef
12-08-04, 14:36
Geplaatst door mark61
Jawel, embryo's afkomstig van onbevruchte cellen.


:confused:

TonH
12-08-04, 14:42
Geplaatst door mrz
Ok. Maaruhm, je kan dus ook blij worden van regen bedoel je? Naja, nevermind... Prettige vakantie dus, naar ik aanneem?

Nee in tegendeel... en dank voor de wensen.

TFOE
12-08-04, 14:47
Geplaatst door TonH
Mrz, draag je een donorcodicil? En wie nog meer wel/niet?

nope.
ben wel bereid om mn nagels, huid, haar en tanden te doneren.........

mark61
12-08-04, 19:51
Geplaatst door Joesoef
:confused:

Het christendom, en ik dacht ook de islam, vinden dat het leven begint bij de conceptie. Conceptie = zaadje meets ei. Daar is hier geen sprake van. So why confused?

mrz
12-08-04, 20:22
Geplaatst door mark61
Jawel, embryo's afkomstig van onbevruchte cellen. Volgens de wetenschap wel een toekomstig mens, maar volgens godsdiensten niet, aangezien die zich niet kunnen of konden voorstellen dat je zo een mens kan maken. Pech gehad dus, zichzelf buiten spel gezet.

Inteelt, you mean? Pffft, met alle respect. Maar volgens mij weten sommige godsdiensten daar al meer dan genoeg van... Nou geen gekke dingen gaan zeggen, please. :ego: