PDA

Bekijk Volledige Versie : Doom 3: opvoedkundige nachtmerrie



De Autochtoon
12-08-04, 10:50
12-08-2004

Computerspel vol bloed en viezigheid

Door David van der Heeden

Vrijdag de 13de is het zover. Dan doemt voor menig ouder een opvoedkundige nachtmerrie op: de nieuwe editie van de computergame Doom. Zeer populair. En zeer gewelddadig.
www.doom3.com

Doom 3 is een horrorspel van megaformaat, dat al bij de eerste versie in 1993 voor controverses zorgde. Het veroorzaakte een revolutie in computerspellen én in geweld.

De speler neemt het als ruimtesoldaat met een heel arsenaal aan wapens op tegen duivelse horden. Kettingzagen, bijlen en machinegeweren zaaien dood en verderf. Het omver knallen van helse creaturen gaat gepaard met een overdosis aan bloed en viezigheid.
Producent ID Software was eerder al in opspraak geraakt met het schietspel Wolfenstein, waar tussen afbeeldingen van Hitler op nazi's wordt gejaagd. Doom ging duidelijk een stap verder. Hoewel de techniek nog in de kinderschoenen stond, waren de graphics expliciet genoeg om voor ophef te zorgen.
In Amerika keerde vooral ex-militair David Grossman, expert op het gebied van de psychologie achter het doden, zich tegen de verheerlijking van geweld in Doom. Hij omschreef Doom als 'een simulator voor massamoord'. Hij zag een relatie tussen computergeweld en de neiging dit in de praktijk te brengen. Hij wees op de computersimulaties die het leger bij opleidingen gebruikt. Ook die hebben nabootsing van de werkelijkheid tot doel.
Hoewel er in Doom juist tegen duivels wordt gestreden, zetten christelijke organisaties zich eveneens af tegen de diabolische ondertoon van het spel. Het mocht niet baten.

Ondanks de protesten groeide Doom uit tot een van de best verkopende spellen ooit. Veel computergames bouwden voort op de techniek en produceerden steeds realistischer, en dus afzichtelijker geweld. Doom zelf kreeg in 1994 een vervolg met Doom 2 Hell on Earth.
Het spel kwam in 1999 opnieuw in een kwaad daglicht te staan toen twee jongens een slachting aanrichtten op de Columbine High School in Colorado. Twaalf leerlingen en één docent kwamen om het leven, alvorens de twee de hand aan zichzelf sloegen. Volgens vrienden waren de jongens mogelijk beïnvloed door extreem gewelddadige films en muziek, en hadden ze vaak Doom gespeeld.
Onlangs vermoordde een 17-jarige Brit een 14-jarige jongen met een klauwhamer. De dader gaf toe te zijn geïnspireerd door het spel Manhunt. Hierin moet een veroordeelde moordenaar deelnemen aan een sadistisch tv-programma. Hoe meer mensen hij gruwelijk vermoordt, des te opgetogener is de regisseur.

De aanslag met een klauwhamer kwam exact in het spel voor. Als reactie haalde elektronicaketen Dixons in Groot-Brittannië alle exemplaren van het spel uit de handel. De verkoop bij andere winkels vloog echter omhoog.
In Amerika is Doom 3 al sinds vorige week te koop. Ook nu roert het verzet zich. Er zijn zelfs petities op internet om de verkoop aan banden te leggen.

De Autochtoon
12-08-04, 10:52
Geplaatst door De Autochtoon

In Amerika keerde vooral ex-militair David Grossman, expert op het gebied van de psychologie achter het doden, zich tegen de verheerlijking van geweld in Doom. Hij omschreef Doom als 'een simulator voor massamoord'. Hij zag een relatie tussen computergeweld en de neiging dit in de praktijk te brengen. Hij wees op de computersimulaties die het leger bij opleidingen gebruikt. Ook die hebben nabootsing van de werkelijkheid tot doel.
Hoewel er in Doom juist tegen duivels wordt gestreden, zetten christelijke organisaties zich eveneens af tegen de diabolische ondertoon van het spel. Het mocht niet baten.


Ik ben benieuwd hoeveel moordenaars en verkrachters ooit sesamstraat hebben gezien. Moeten we dat programma dan ook maar verbieden?

Enfin, ik kan bijna niet wachten, dit spel ga ik zeker spelen. :D

Tomas
12-08-04, 15:46
Geplaatst door De Autochtoon
Ik ben benieuwd hoeveel moordenaars en verkrachters ooit sesamstraat hebben gezien. Moeten we dat programma dan ook maar verbieden?

Eingelijk is deze opmerking te dom om op te reageren, maar toch: Denk jij dat er geen enkele invloed van buitenaf meespeelt bij de totstandkoming van sommige moorden?

De Autochtoon
12-08-04, 16:11
Geplaatst door Tomas
Denk jij dat er geen enkele invloed van buitenaf meespeelt bij de totstandkoming van sommige moorden?

Oh, vast wel.

Maar deze discussie gaat eigenlijk al terug tot de Griekse oudheid. Plato wou bijvoorbeeld geen bloedige toneelstukken in zijn ideale staat omdat dat maar zou aanzetten tot navolging. Terwijl Aristoteles het tegendeel beweerde, en dacht dat (bloedige)toneelstukken juist zouden bijdragen tot een zuivering van het gemoed en tot vermindering van geweld vanwege deze uitlaatklep.

Alleen al het feit dat dit soort discussies al zo lang gaande zijn, is voldoende bewijs dat je niet zomaar een link kan leggen tussen daadwerkelijk geweld en uitgebeeld geweld. Of dat nou in toneelstukken, films of games is.

observer
12-08-04, 16:15
ongetwijfeld maar ik betwijfel of 1 spel en dan zeker nog een spel als doom 3 daar verantwoordelijk voor kan zijn

dan zou need for speed ook verboden moeten worden

Tomas
12-08-04, 16:56
Geplaatst door De Autochtoon
Oh, vast wel.

Maar deze discussie gaat eigenlijk al terug tot de Griekse oudheid. Plato wou bijvoorbeeld geen bloedige toneelstukken in zijn ideale staat omdat dat maar zou aanzetten tot navolging. Terwijl Aristoteles het tegendeel beweerde, en dacht dat (bloedige)toneelstukken juist zouden bijdragen tot een zuivering van het gemoed en tot vermindering van geweld vanwege deze uitlaatklep.

Alleen al het feit dat dit soort discussies al zo lang gaande zijn, is voldoende bewijs dat je niet zomaar een link kan leggen tussen daadwerkelijk geweld en uitgebeeld geweld. Of dat nou in toneelstukken, films of games is.

Ik neem aan dat dit wollige brok tegenstrijdigheid bedoeld is als "genuanceerdheid". Dus laat ik er voor het gemak vanuit gaan dat je toch gelooft in een verband tussen geweldsverheerlijking en het praktiseren ervan. En in dat geval: wat vind jij dan nog wel kunnen als geweldsverheerlijking, -indoctrinatie en/of -promotie?

De Autochtoon
12-08-04, 17:35
Geplaatst door Tomas
Ik neem aan dat dit wollige brok tegenstrijdigheid bedoeld is als "genuanceerdheid". Dus laat ik er voor het gemak vanuit gaan dat je toch gelooft in een verband tussen geweldsverheerlijking en het praktiseren ervan. En in dat geval: wat vind jij dan nog wel kunnen als geweldsverheerlijking, -indoctrinatie en/of -promotie?

Nou, dan maak je het jezelf te gemakkelijk. Ik geloof (nog) niet in een verband tussen geweldsverheerlijking en het praktiseren ervan. Hoe weet je of iemand niet bij voorbaat al een geweldadige persoonlijkheid heeft?
De grens van wat nog kan wordt uitsluitend bepaald door gedegen wetenschappelijk onderzoek. En niet door mensen die schermen met overspannen termen als geweldsverheerlijking.

Tomas
12-08-04, 21:32
Geplaatst door De Autochtoon
Nou, dan maak je het jezelf te gemakkelijk.

Dat ik de moeite neem om te reageren, bewijst volledig het tegengestelde. Maargoed.


Ik geloof (nog) niet in een verband tussen geweldsverheerlijking en het praktiseren ervan. Hoe weet je of iemand niet bij voorbaat al een geweldadige persoonlijkheid heeft?

Als ik het mezelf makkelijk had gemaakt, had ik slechts gedacht "bosmongool" en het daar verders bij gelaten. Nu neem ik echter de ontiegelijke moeite om je redenatie serieus te nemen.

Je stelt dat een dergelijk verband niet te bewijzen is, omdat de persoon in kwestie van nature geweldadig zou kunnen zijn. Dat is waar, maar het omgekeerde is ook mogelijk en door statistisch onderzoek zou je een van de twee aannemelijk kunnen maken. Dat is echter nog nooit gedaan. Maar als uit statistieken zou blijken dat geweldsincidenten vaker door jongens gepleegd worden met een voorkeur voor geweldadige films en spelletjes heb je nog altijd de mogelijkheid dat jij gelijk hebt en dat het causale verband omgekeerd is. Dat wil zeggen geweldadige jongens zoeken geweldadige spelletjes en films. Die kans bestaat. Maar niet erg aannemelijk. Het is eerder waarschijnlijk dat het een wisselwerking is. Jongens die van nature geweldadiger zijn, zijn gevoelig voor degelijk speelgoed en de kans dat ze geweld zullen praktiseren wordt groter als er geen externe remmingen zijn op hun geweldsroes.

Het is eigelijk ontzettend waarschijnlijk dat geweld in speelgoed en films een negatieve invloed heeft op geweld in onze samenleving. Dat ontkennen is ontzettend naief. Waarschijnlijk eerder een vorm van hypocrisie. En wel omdat ieder mens met een heel klein beetje verstand dat wel begrijpt, maar de kick van het spelen van dergelijke spelletjes zo leuk vind, dat deze volstrekt logische redenatie liever wordt ontkend. Als de bekende roker die ontkent dat roken slecht is.


De grens van wat nog kan wordt uitsluitend bepaald door gedegen wetenschappelijk onderzoek.

Waar vind je tegenwoordig nog gedegen wetenschappelijk onderzoek? En so what? Het is al vaker aangetoond dat er een verband is. Maar dan komt er wel weer een door de entertainmentindustrie gesponsord "onderzoek" overheen die het tegendeel beweert. Vol met "logica" die jou nou toevallig erg aanspreekt.


En niet door mensen die schermen met overspannen termen als geweldsverheerlijking.

Wat is er nou eigenlijk overspannen aan die term? Volgens mij is dat een prima duiding van dergelijk speelgoed. Misschien is het juist een overspannen reactie om dat overspannen te noemen? Wie weet?