PDA

Bekijk Volledige Versie : Kan iemand Ross even vastbinden?

~Panthera~
12-08-04, 12:15
Thuiszorg mag dwangmiddel gebruiken bij verzorging

'Demente oudere thuis vastbinden'
door Roelien Wierstra
AMSTERDAM - Verstandelijke gehandicapten kunnen in de toekomst niet alleen in een instelling, maar ook thuis vastgebonden worden als dat noodzakelijk is. Staatssecretaris Ross (Volksgezondheid) werkt aan een voorstel om dat mogelijk te maken, zo schreef zij gisteren aan de Tweede Kamer.

Nu mogen geestelijk gehandicapten alleen in hun bewegingsvrijheid beperkt worden in instellingen met een Bopz-aanmerking in het kader van de wet Bijzondere Opneming in Psychiatrische Ziekenhuizen. Geestelijk gehandicapten worden bijvoorbeeld vastgebonden wanneer zij steeds een katheter uittrekken of wanneer zij een gevaar voor zichzelf vormen. Naar schatting wonen zo'n 90.000 demente ouderen in een verzorgingstehuis dat geen Bopz-instelling is of thuis, waardoor zij dus buiten de wet vallen.

Ross werkt aan een nieuwe regeling omdat naar verwachting het aantal dementerenden in ons land door de vergrijzing steeds meer toe zal nemen. Jaarlijks komen er 16.000 mensen met dementie bij. Omdat het beleid erop gericht is ouderen zo lang mogelijk op zichzelf te laten wonen, wil de staatssecretaris de thuiszorg de mogelijkheid bieden de vrijheidsbeperking van mensen met een dementie of een verstandelijke handicap mogelijk te maken.

Beroven

Overigens gebeurt het nu ook al dat de thuiszorg mensen van hun bewegingsvrijheid berooft. Ongeveer 68 procent van de organisaties heeft wel eens met een dergelijke situatie te maken gehad. Later dit jaar komt de bewindsvrouw met een uitgewerkt voorstel, maar duidelijk is wel dat vastbinden in principe het laatste redmiddel is. Eerder maakte het kabinet al bekend dat het de wet wil aanpassen om behandeling onder dwang in instellingen mogelijk te maken.
---------------------------------------------

De Autochtoon
12-08-04, 12:17
Ik kan me heel goed voorstellen dat je het hier niet mee eens bent. Maar soms zijn er gevallen waarbij vrijheidsberoving echt noodzakelijk is ter bescherming van het individu en de maatschappij.

TonH
12-08-04, 14:17
Geplaatst door De Autochtoon
Ik kan me heel goed voorstellen dat je het hier niet mee eens bent. Maar soms zijn er gevallen waarbij vrijheidsberoving echt noodzakelijk is ter bescherming van het individu en de maatschappij.

Ben ik het mee eens, maar ik hoorde daarstraks op de radio dat Ross er vooral belangstelling voor heeft uit oogpunt van een mooie bezuiniging.
Indien dat waar is sluit ik me bij de oproep van Panthera aan...

~Panthera~
12-08-04, 14:22
Geplaatst door TonH
Ben ik het mee eens, maar ik hoorde daarstraks op de radio dat Ross er vooral belangstelling voor heeft uit oogpunt van een mooie bezuiniging.
Indien dat waar is sluit ik me bij de oproep van Panthera aan...
-------------------------

Dank je; meteen maar vastbinden op de Dam ? beetje duck-tape tegen het gillen en klaar.
Weer 9000 euro per maand bezuinigd. :D