PDA

Bekijk Volledige Versie : Amerikanen vs. Arabieren



NL 57
12-08-04, 12:37
Als ik de Amerikanen en de Arabieren op een denkbeeldige lijn moet plaatsen, neme ze beide een extreme positie in:
Amerika staat voor: vrijheid, ondernemingszin, democratie, creativiteit, vermogen tot zelfkritiek etc.
De Arabische wereld staat voor: corruptie, fanatisme, dictatuur, extremisme, de schuld bij een ander leggen, haat etc.

Amerika is de meest vrije maatschappij, daarom wil ook iedereen ernaar toe hetzij legaal, hetzij illegaal. Wie wil er naar Arabië emigreren?

Caesar
12-08-04, 13:06
Geplaatst door NL 57
Als ik de Amerikanen en de Arabieren op een denkbeeldige lijn moet plaatsen, neme ze beide een extreme positie in:
Amerika staat voor: vrijheid, ondernemingszin, democratie, creativiteit, vermogen tot zelfkritiek etc.
De Arabische wereld staat voor: corruptie, fanatisme, dictatuur, extremisme, de schuld bij een ander leggen, haat etc.

Amerika is de meest vrije maatschappij, daarom wil ook iedereen ernaar toe hetzij legaal, hetzij illegaal. Wie wil er naar Arabië emigreren?

Misschien was Amerika de meest vrije maatschappij, maar dat zal wel nietn lang meer duren. Welliswaar is Amerika gestoeld op mooie beginselen, maar wordt steeds arroganter en corrupter en zal net als het Romeinse Rijk ten opnder gaan. Nee, de toekomst ligt volgens mij im China en India. Of ik daar iets te zoeken heb weet ik nog niet.

akram
12-08-04, 13:07
je bent wat dingen vergeten over amerika nl: Imperialisme,
kolonialisme, oorlogzucht, onderdrukking van hele volkeren etc. etc.

Julien
12-08-04, 13:09
Geplaatst door NL 57
Als ik de Amerikanen en de Arabieren op een denkbeeldige lijn moet plaatsen, neme ze beide een extreme positie in:
Amerika staat voor: vrijheid, ondernemingszin, democratie, creativiteit, vermogen tot zelfkritiek etc.
De Arabische wereld staat voor: corruptie, fanatisme, dictatuur, extremisme, de schuld bij een ander leggen, haat etc.

Amerika is de meest vrije maatschappij, daarom wil ook iedereen ernaar toe hetzij legaal, hetzij illegaal. Wie wil er naar Arabië emigreren?

zelfkritiek? amerika? die sukkels behandelden France als een 'as van het kwaad' alleen maar omdat het kritiek durfde te uiten op de VS.

BiL@L
12-08-04, 13:12
Geplaatst door NL 57
Als ik de Amerikanen en de Arabieren op een denkbeeldige lijn moet plaatsen, neme ze beide een extreme positie in:
Amerika staat voor: vrijheid, ondernemingszin, democratie, creativiteit, vermogen tot zelfkritiek etc.
De Arabische wereld staat voor: corruptie, fanatisme, dictatuur, extremisme, de schuld bij een ander leggen, haat etc.

Amerika is de meest vrije maatschappij, daarom wil ook iedereen ernaar toe hetzij legaal, hetzij illegaal. Wie wil er naar Arabië emigreren?

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=106588
:lachu:

NL 57
12-08-04, 13:13
Amerika is zeker niet heilig, want de mensen zijn niet heilig. Wel proberen de Amerikanen van hun fouten te leren: als het in een Irakese gevangenis uit hand loopt, gaat de vrije pers zich ermee bemoeien en komen de betrokkenen voor de krijgsraad. Ik zie dat in Egypte of Syrië nog niet snel gebeuren!

AMERIKA IS IN ALLE OPZICHTEN TE PREFEREEN BOVEN WELK LAND IN HET M.O. DAN OOK, MET UITZONDERING VAN ISRAEL NATUURLIJK.

Caesar
12-08-04, 13:19
Geplaatst door Julien
zelfkritiek? amerika? die sukkels behandelden France als een 'as van het kwaad' alleen maar omdat het kritiek durfde te uiten op de VS.

Volgens mij hebben ze France nooit als het "as van het kwaad" behandeld, maar wel hebben ze het "old Europe" genoemd (als reactie op het niet geodkeuren van de oorlog in Irak

akram
12-08-04, 13:19
is het misschien in je opgekomen dat de dictatoriale regimes in het m.o. door het geweldige (gewelddadige) amerika worden gesteund in hun onderdrukking van het volk (amerika is hierdoor mede verantwoordelijk voor de onvrijheid van deze mensen)
maar dat zal in jouw domme kop wel niet opkomen

NL 57
12-08-04, 13:24
Geplaatst door akram
is het misschien in je opgekomen dat de dictatoriale regimes in het m.o. door het geweldige (gewelddadige) amerika worden gesteund in hun onderdrukking van het volk (amerika is hierdoor mede verantwoordelijk voor de onvrijheid van deze mensen)
maar dat zal in jouw domme kop wel niet opkomen

Schelden is gebrek aan woorden.

Mijn vraag is: wat heeft Amerika de wereld te bieden en wat Arabistan m.u.v. olie?

het is weer typisch een Arabische benadering van de problemen: de schuld altijd bij een ander leggen: de dictaturen in het M.O. zijn de schuld van Amerika en de Zionisten. Zo kom je nooit verder.

Wees toch blij man dat de Yankees in ieder geval 1 Dictator hebben afgezet.

Ik vind het wel grappig dat jij niet op mijn opmerkingen m.b.t. de landen in het MO ingaat: corrupt, extremistisch etc.

Caesar
12-08-04, 13:25
Geplaatst door akram
is het misschien in je opgekomen dat de dictatoriale regimes in het m.o. door het geweldige (gewelddadige) amerika worden gesteund in hun onderdrukking van het volk (amerika is hierdoor mede verantwoordelijk voor de onvrijheid van deze mensen)
maar dat zal in jouw domme kop wel niet opkomen

Dan moeten die mensen in opstand komen tegen die dictorialen regimes, en hun eigen toekomst gaan bepalen. Zo is het ook in Europa gegaan (met als laatste voorbeelden Franco in Spanje en de Anjer revolutie in Portugal), en niet alleen maar lopen kankeren tegen Amerika. Als ze echt willen kan en mag Amerika dat niet tegenhouden.

NL 57
12-08-04, 13:28
Geplaatst door Caesar
Dan moeten die mensen in opstand komen tegen die dictorialen regimes, en hun eigen toekomst gaan bepalen. Zo is het ook in Europa gegaan (met als laatste voorbeelden Franco in Spanje en de Anjer revolutie in Portugal), en niet alleen maar lopen kankeren tegen Amerika. Als ze echt willen kan en mag Amerika dat niet tegenhouden.

Dat kunnen ze niet zelf, daar hebben ze klaarblijkelijk Amerikaanse hulp bij nodig....

Is het erg gechargeerd als we de bevrijding van Irak met die van Nederland etc. in 1945 vergelijken?

akram
12-08-04, 13:32
Geplaatst door NL 57
Dat kunnen ze niet zelf, daar hebben ze klaarblijkelijk Amerikaanse hulp bij nodig....

Is het erg gechargeerd als we de bevrijding van Irak met die van Nederland etc. in 1945 vergelijken?

daar hebben ze inderdaad amerikaanse hulp bij nodig: nl
amerika moet zich erbuiten houden

Caesar
12-08-04, 13:37
Geplaatst door NL 57
Dat kunnen ze niet zelf, daar hebben ze klaarblijkelijk Amerikaanse hulp bij nodig....

Is het erg gechargeerd als we de bevrijding van Irak met die van Nederland etc. in 1945 vergelijken?

Misschien kunnen ze het wel zelf, de toekomst zal het vertellen. Volgens mij kan en moet elk volk zijn eigen toekomst bepalen (als ze echt willen!), ook als de USA anders wil. Zie Vietnam.

Of je de bevrijding van Irak kan vergelijken met de bevrijding van Nederland in 1945 weet ik niet. Irak bestaat uit verschillende volkeren met verschillende belangen (sunniten, Sjiiten, Koerden etc.) Nederland enkel uit een homogene groep met dezelfe belangen. Als die volkeren stront met elkaar krijgen ligt er geen mooie toekomst in het verschiet van Irak, dit itt tot Nederland in 1945

Majid22
12-08-04, 13:48
Geplaatst door Julien
zelfkritiek? amerika? die sukkels behandelden France als een 'as van het kwaad' alleen maar omdat het kritiek durfde te uiten op de VS.
Frankrijk was erg schijnheilig met haar kritiek, over een militaire operatie in een Afrikaans land doen ze nooit moeilijk, maar vanwege de oliebelangen die ze in Irak hadden en hun vrienden in de Arabische wereld zouden ze onder geen enkel beding een oorlog tegen Irak gesteund hebben.

Caesar
12-08-04, 13:50
Geplaatst door Majid22
Frankrijk was erg schijnheilig met haar kritiek, over een militaire operatie in een Afrikaans land doen ze nooit moeilijk, maar vanwege de oliebelangen die ze in Irak hadden en hun vrienden in de Arabische wereld zouden ze onder geen enkel beding een oorlog tegen Irak gesteund hebben.

Wat hadden ze volgens jou dan moeten doen? Politiek is toch altijd belangen afwegen?

NL 57
12-08-04, 13:52
Geplaatst door Caesar
Wat hadden ze volgens jou dan moeten doen? Politiek is toch altijd belangen afwegen?

Dat geldt dus ook voor Amerika...

Caesar
12-08-04, 13:59
Geplaatst door NL 57
Dat geldt dus ook voor Amerika...

Dus jij zegt dat de "bevrijding van Irak"te vergelijken is met de bevrijding avn Europa (en Japan) aan het einde van WWII?

Oftewel, Irak wordt in de toekomst het nieuwe "wirdschaftwunder"?

akram
12-08-04, 13:59
Geplaatst door NL 57
Dat geldt dus ook voor Amerika...

amerika stond toch volgensjou voor principes, vrijheid etc of ben je nu van gedachten veranderd?

NL 57
12-08-04, 14:04
Geplaatst door Caesar
Dus jij zegt dat de "bevrijding van Irak"te vergelijken is met de bevrijding avn Europa (en Japan) aan het einde van WWII?

Oftewel, Irak wordt in de toekomst het nieuwe "wirdschaftwunder"?

Als je Irak zou bevolken met Joden, Amerikanen of Duitsers: ja. Als de Irakezen hetzelf moeten doen, heb ik daar een hard hoofd in.

De enige waar ik enig vertrouwen in heb zijn de Christelijke Irakezen zoals de Assyriers en de Armenen.
Toen de Christenen Libanon regeerden was Beiroet een paradijs en Libanon welvarend, daarna kwamen de Palestijnen en de Syriers en het werd letterlijk een puinhoop.

Leuk detail: in onze gemeente woont een groep van ongeveer 100 Christelijke Irakezen (Assyrische Christenen) die buitengewoon goed geïntegreerd zijn. Deze mensen zijn in de jaren negentig uit Irak gevlucht, zo raakt een land zijn beste inwoners kwijt...

Nog een leuk detail: ik hoorde op de radio dat een Palestijn met een Nederlands paspoort terugwilde naar de Gazastrook. Uiteindelijk kwam hij in Jordanië terecht. Omdat 35 jaar in NL gewoond had, was hij op een NL manier gaan denken en had enkele 'vrienden' $8.000,- geleend om samen een exportbedrijfje op te zetten. Dat was niet zo slim, want deze z.g. vrienden waren er met zijn poen vandoor...

NL 57
12-08-04, 14:14
Geplaatst door akram
amerika stond toch volgensjou voor principes, vrijheid etc of ben je nu van gedachten veranderd?

Amerika komt, zoals elk land, op voor zijn eigen belangen. maar dat kan heel goed samengaan met de bevrijding van het M.O.

Uiteraard vocht Amerika niet alleen uit menslievendheid tegen Adolf (grote vriend van de Moefti van Jeruzalem) maar ik ben toch heel blij dat ze ons bevrijd hebben. Ga maar eens in Margraten kijken, daar liggen ruim 10.000 Amerikanen van rond de 20 jaar...

akram
12-08-04, 14:16
het middenoosten heeft idd bevrijding nodig maar dan van de zionisten en consorten

Caesar
12-08-04, 14:20
Geplaatst door NL 57
Als je Irak zou bevolken met Joden, Amerikanen of Duitsers: ja. Als de Irakezen hetzelf moeten doen, heb ik daar een hard hoofd in.

De enige waar ik enig vertrouwen in heb zijn de Christelijke Irakezen zoals de Assyriers en de Armenen.
Toen de Christenen Libanon regeerden was Beiroet een paradijs en Libanon welvarend, daarna kwamen de Palestijnen en de Syriers en het werd letterlijk een puinhoop.

Leuk detail: in onze gemeente woont een groep van ongeveer 100 Christelijke Irakezen (Assyrische Christenen) die buitengewoon goed geïntegreerd zijn. Deze mensen zijn in de jaren negentig uit Irak gevlugd, zo raakt een land zijn beste inwoners kwijt...

Ieder volk kan een wirdschafwunder opbouwen, ook de niet Christelijke Irakezen. Vergeet niet dat Irak voor Saddam een (redelijk) ontwikkeld land was. Voorts waren het de Irakezen die lang voor Christus die voor het eerst aan sterrenkunde gingen doen (de mesopotamiers of zo iets).

Wat dat betreft kan het daar nog goed komen., ze hebben immers olie en water (rivieren) (wat ze niet hebben in SA). en ook slimme mensen.

Dat ook niet Christenen een goede economie kunnen opbouwen blijkt wel in Japan. Zelf in de Arabische landen moet dat kunnen (zie Dubai, daar zijn ze echt goed bezig)

Groeten,

Julien
12-08-04, 14:22
Geplaatst door Caesar
Volgens mij hebben ze France nooit als het "as van het kwaad" behandeld, maar wel hebben ze het "old Europe" genoemd (als reactie op het niet geodkeuren van de oorlog in Irak

....Hoe weerspiegelt de crisis rondom Irak de moeizame verhouding tussen de VS en Europa? Veel Europeanen delen de visie van de Amerikanen niet. De taal waarmee in Washington over Europa wordt gesproken beschadigt de relaties. Zo is Duitsland al op één lijn geplaatst met Cuba en Libië en zijn Frankrijk en Duitsland als het “oude” Europa afgeserveerd. Dit is niet echt bevorderlijk voor de goede verhoudingen....

http://www.google.nl/search?q=cache:qzi1ErbRaP8J:www.europese-beweging.nl/pdf/dewijk.pdf+Frankrijk+%22as+van+het+kwaad%22&hl=nl&lr=lang_nl

NL 57
12-08-04, 14:25
Geplaatst door akram
het middenoosten heeft idd bevrijding nodig maar dan van de zionisten en consorten

De Arabieren kunnen anders heelwat leren van de Zionisten n.l. hoe je een democratisch en welvarend land opbouwt.

NL 57
12-08-04, 14:29
Geplaatst door Caesar
Ieder volk kan een wirdschafwunder opbouwen, ook de niet Christelijke Irakezen. Vergeet niet dat Irak voor Saddam een (redelijk) ontwikkeld land was. Voorts waren het de Irakezen die lang voor Christus die voor het eerst aan sterrenkunde gingen doen (de mesopotamiers of zo iets).

Wat dat betreft kan het daar nog goed komen., ze hebben immers olie en water (rivieren) (wat ze niet hebben in SA). en ook slimme mensen.

Dat ook niet Christenen een goede economie kunnen opbouwen blijkt wel in Japan. Zelf in de Arabische landen moet dat kunnen (zie Dubai, daar zijn ze echt goed bezig)

Groeten,

Dat heb ik ook niet gezegd. De praktijk leert, dat er twee groepen landen in de wereld zijn, die democratie en welvaart kunnen combineren: Het Westen en sommige Oost-Aziatische landen. Ik denk niet dat de mentaliteit van de hedendaagse Arabieren snel tot welvaart en vrijheid zal leiden. het werk in de oliestaten wordt ook voornamelijk door gastarbeiders gedaan.

Lees o.a. het boek Arm en Rijk van D.S. Landes

Caesar
12-08-04, 14:37
Geplaatst door Julien
....Hoe weerspiegelt de crisis rondom Irak de moeizame verhouding tussen de VS en Europa? Veel Europeanen delen de visie van de Amerikanen niet. De taal waarmee in Washington over Europa wordt gesproken beschadigt de relaties. Zo is Duitsland al op één lijn geplaatst met Cuba en Libië en zijn Frankrijk en Duitsland als het “oude” Europa afgeserveerd. Dit is niet echt bevorderlijk voor de goede verhoudingen....

http://www.google.nl/search?q=cache:qzi1ErbRaP8J:www.europese-beweging.nl/pdf/dewijk.pdf+Frankrijk+%22as+van+het+kwaad%22&hl=nl&lr=lang_nl

De manier waarop de huidige leiders in Washinton praten met en over Europa is bepaald niet bevorderlijk voor een goede verstandhouding. dat klopt. Maar ze zullen in Washinton niet anders met en over Europa gaan praten zolang Europa een gezapig praatclubje blijt zonder eenduidig buitenlands beleid. Ik vrees dat onder de volgende president (kerry) van de US ook zo over Europa wordt gesproken, tenzij Europa een gemeenscahppelijk beleid gaat ontwikkelen (deznoods zonder de UK)

Groeten,

Caesar
12-08-04, 14:49
Geplaatst door NL 57
Dat heb ik ook niet gezegd. De praktijk leert, dat er twee groepen landen in de wereld zijn, die democratie en welvaart kunnen combineren: Het Westen en sommige Oost-Aziatische landen. Ik denk niet dat de mentaliteit van de hedendaagse Arabieren snel tot welvaart en vrijheid zal leiden. het werk in de oliestaten wordt ook voornamelijk door gastarbeiders gedaan.

Lees o.a. het boek Arm en Rijk van D.S. Landes

Daar heb je wel gelijk in denk ik. Maar een mentaliteit kan veranderen. Mischhien is dat nu wel gaande in MO? of ben ik te positief?

NL 57
12-08-04, 14:56
Geplaatst door Caesar
Daar heb je wel gelijk in denk ik. Maar een mentaliteit kan veranderen. Mischhien is dat nu wel gaande in MO? of ben ik te positief?

Er is altijd hoop, als men iets van een ander wil leren, al is dat je grootste vijand (Jood, Amerikaan). Enkele zaken die hierbij een sta in de weg zijn:
* Arabieren nemen geen verantwoordelijkheid, maar geven anderen de schuld van hun eigen fouten (Komplottheorien, de Zionisten) en leren dus niet van hun fouten
* De positie van de vrouw in Arabische landen
* Arabieren kunnen niet goed samenwerken (Arabisch spreekwoord: Ik tegen mijn broer, mijn broer en ik tegen mijn neef, wij met z'n drieen tegen de rest etc.

Caesar
12-08-04, 15:05
Geplaatst door NL 57
Er is altijd hoop, als men iets van een ander wil leren, al is dat je grootste vijand (Jood, Amerikaan). Enkele zaken die hierbij een sta in de weg zijn:
* Arabieren nemen geen verantwoordelijkheid, maar geven anderen de schuld van hun eigen fouten (Komplottheorien, de Zionisten) en leren dus niet van hun fouten
* De positie van de vrouw in Arabische landen
* Arabieren kunnen niet goed samenwerken (Arabisch spreekwoord: Ik tegen mijn broer, mijn broer en ik tegen mijn neef, wij met z'n drieen tegen de rest etc.

Op zich klopt het wel wat je zegt, ook al is het erg generaliserend. Ik weet natuurlijk ook niet hoe je het moet veranderen in MO. Ik weet wel dat Dubai goed bezig is. Dubai is namelijk bezig om een echte economie op te bouwen (du niet alleenmaar olie boren en verkopen) omdat ze doorgekregen dat over plus minus 20 jaar alle olie op is. Ze moeten wel dus.

In SA is dat besef wat minder. Ze moeten uitkijken dat niet over 20 jaar SA niets anders is dat een dorre woestijn, zonder olie eronder, met alleen maar laaggeschoolde mensen die er wonen. Als dat het scenario van SA is wordt het daar dus alleen maar ellende

NL 57
12-08-04, 15:11
Geplaatst door Caesar
Op zich klopt het wel wat je zegt, ook al is het erg generaliserend. Ik weet natuurlijk ook niet hoe je het moet veranderen in MO. Ik weet wel dat Dubai goed bezig is. Dubai is namelijk bezig om een echte economie op te bouwen (du niet alleenmaar olie boren en verkopen) omdat ze doorgekregen dat over plus minus 20 jaar alle olie op is. Ze moeten wel dus.

In SA is dat besef wat minder. Ze moeten uitkijken dat niet over 20 jaar SA niets anders is dat een dorre woestijn, zonder olie eronder, met alleen maar laaggeschoolde mensen die er wonen. Als dat het scenario van SA is wordt het daar dus alleen maar ellende

Toen de Britten in de jaren 20 olie in SA ontdekten, kwamen de Saoedis uit de desert. Als de olie op is, zullen ze weer op hun kamelen klimmen en in de desert verdwijnen. Quatar en de andere kuststaatjes is een ander verhaal omdat die al eeuwen handel dreven met India en Afrika. Die geef ik meer kans.

Maar de grootste sta in de weg is toch echt de Islam, die al eeuwen verlammend werkt. Dat zou op zich geen probleem zijn, als de Arabs het Westen met rust lieten maar OBL en consorten hebben ons op 9/11 de oorlog verklaard en worden gesteund door veel zg. gematigde moslims. Het is heel dom van ze geweest om de reus Amerika wakker te maken.

Caesar
12-08-04, 15:26
Geplaatst door NL 57
Toen de Britten in de jaren 20 olie in SA ontdekten, kwamen de Saoedis uit de desert. Als de olie op is, zullen ze weer op hun kamelen klimmen en in de desert verdwijnen. Quatar en de andere kuststaatjes is een ander verhaal omdat die al eeuwen handel dreven met India en Afrika. Die geef ik meer kans.

Maar de grootste sta in de weg is toch echt de Islam, die al eeuwen verlammend werkt. Dat zou op zich geen probleem zijn, als de Arabs het Westen met rust lieten maar OBL en consorten hebben ons op 9/11 de oorlog verklaard en worden gesteund door veel zg. gematigde moslims. Het is heel dom van ze geweest om de reus Amerika wakker te maken.

Het zijn niet de arabs die grote reus amerika heeft wakker geschut, maar een idioot onder hen. Of OBL wordt gesteund door gematigede moslims is me niet geheel duidelijk, omdat er vanuit de Islam nooit een eenduidig geluid komst inzake terrorisme. Waar kan je eigelijk de "mening van de Islaam" inzake politiek, terrorisme, Amerika e,d vernemen? I dont know. Ik denk wel dat de Islaam verlammend kan werken op de ontwikkeling van MO, als ze te dogmatisch (conservatief) wordt uitgelegd.

observer
12-08-04, 17:11
jje bent wat dingen vergeten over amerika nl: Imperialisme,
kolonialisme, oorlogzucht, onderdrukking van hele volkeren etc. etc., dingen waar de arabische wereld ook aardig goed in is

Ravian
12-08-04, 18:42
Geplaatst door NL 57
Als je Irak zou bevolken met Joden, Amerikanen of Duitsers: ja. Als de Irakezen hetzelf moeten doen, heb ik daar een hard hoofd in.



:hihi:

Mee eens.

Arabieren hebben een veel te lage emotionele controle, uitzonderingen daargelaten.
Er hoeft maar *snip* te gebeuren en ze verliezen hun hoofd.

Amerikanen zijn zondermeer superieur. En West-Europeanen ook :fuckit:
Geen oeverloos geouwehoer, maar handen uit de mouwen steken, keihard werken, en het hoofd koel houden.
Al die halstarrige Arabiertjes. Die leggen het af tegen zowel Amerika, Europa, Zuid-Amerika en oosters-Azie.