PDA

Bekijk Volledige Versie : Forse toename klachten discriminatie



Joepie
12-08-04, 16:33
Uitgegeven: 12 augustus 2004 17:17

UTRECHT - De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) constateert een forse toename van klachten over discriminatie op de werkvloer. Volgens de Commissie ontstaan veel conflicten over godsdienst en levensovertuiging door onwetendheid bij werkgevers en werknemers over wetgeving voor gelijke behandeling.

De CGB meldde donderdag dat ze in de eerste helft van dit jaar 22 verzoeken heeft gekregen om een oordeel te geven over conflicten over godsdienst en levensovertuiging. Dat komt neer op 10 procent van het totaal aantal verzoeken dat de CBG kreeg. Een jaar eerder was dat nog 9 procent en in 2002 5 procent.


Werkvloer

Volgens de Commissie gaat het bij het grootste deel van de verzoeken om situaties op de werkvloer. Een zegsvrouw wees tevens op een stijging bij het aantal oordelen over discriminatie, waarvan 80 procent ging over arbeidssituaties.

Tot nu toe zijn dit jaar negen oordelen uitgesproken die gaan over godsdienst en levensovertuiging. Dat komt neer op eentiende van alle uitspraken van de CGB, tegen 8,5 procent vorig jaar en 7 procent in 2002.

Volgens de CGB-woordvoerster blijkt uit de zaken die worden voorgelegd dat werkgevers ondanks goede intenties wel eens besluiten nemen die in strijd zijn met de wetgeving voor gelijke behandeling. "Zo blijken werkgevers soms niet stil te staan bij het stellen van kledingvoorschriften dat deze nadelig kunnen uitpakken voor sommige mensen."

bron: nu.nl

observer
12-08-04, 20:56
typisch

je neemt iemand aan om te werken niet om hem zijn geloof te laten beleiden

een werkgever mag in mijn optiek altijd eisen stellen aan het uiterlijk van zijn personeel zolang hij maar voor iedereen dezelfde heeft(oke vrouwen en mannen elk apart)

net zogoed als ik mijn werk niet meeneem naar mijn godshuis hoef ik mijn godshuis niet mee te nemen naar mijn werk

die neiging van gelovigen om hun geloof overal maar in te willen rammen begint knap irritant te worden

Qwertyno
12-08-04, 21:20
Hirsi Ali.... Werk en screening van moslims?

Tomas
12-08-04, 21:38
Als je bewust een afwijkende regeling of behandeling wilt, dan moet je ook niet vreemd opkijken als je die ook krijgt.

Start een moslim bedrijf, net zoals fundamentalistische christenen doen en leef je uit in je geloof.

Qwertyno
12-08-04, 21:42
Geplaatst door Tomas
Als je bewust een afwijkende regeling of behandeling wilt, dan moet je ook niet vreemd opkijken als je die ook krijgt.

Start een moslim bedrijf, net zoals fundamentalistische christenen doen en leef je uit in je geloof.

Wie wil bewust een afwijkende regeling of behandeling?

Tomas
12-08-04, 21:44
Geplaatst door Qwertyno
Wie wil bewust een afwijkende regeling of behandeling?

Nooit gehoord van afwijkende kleding, gebedsruimtes en biduurtjes tijdens het werk? Zal toch niet waar zijn?

Al3arbi
12-08-04, 21:46
Geplaatst door Tomas
Nooit gehoord van afwijkende kleding, gebedsruimtes en biduurtjes tijdens het werk? Zal toch niet waar zijn?


Biduurtjes nog wel, :hihi: Doe dat in de pauze, op `n plek waar niemand me zoeken komt ;)

Qwertyno
12-08-04, 21:47
Geplaatst door Tomas
Nooit gehoord van afwijkende kleding, gebedsruimtes en biduurtjes tijdens het werk? Zal toch niet waar zijn?

Wil je zeggen dat de mensen die dit soort kleding dragen, dat doen omdat ze anders behandeld willen worden?

Wil je soms zeggen dat de mensen die in de pauzes gaan bidden dat doen om anders behandeld te worden?

....Dit zal toch niet waar zijn?

Tomas
12-08-04, 21:48
Geplaatst door Qwertyno
Wil je zeggen dat de mensen die dit soort kleding dragen, dat doen omdat ze anders behandeld willen worden?

Wil je soms zeggen dat de mensen die in de pauzes gaan bidden dat doen om anders behandeld te worden?

....Dit zal toch niet waar zijn?

Nee, dat doen ze om niet op te vallen, nou goed?

Ghiezzoe
12-08-04, 21:49
Dan heb jij blijkbaar het voorrecht om flexibel pauze te nemen (qua tijdstip en duur).

Salaam


Geplaatst door Al3arbi
Biduurtjes nog wel, :hihi: Doe dat in de pauze, op `n plek waar niemand me zoeken komt ;)

Tomas
12-08-04, 21:49
Geplaatst door Al3arbi
Biduurtjes nog wel, :hihi: Doe dat in de pauze, op `n plek waar niemand me zoeken komt ;)

Niks is erger dan een gelovige die er niet open en eerlijk voor uitkomt. Alsof zijn geloof iets vies is.

Ghiezzoe
12-08-04, 21:51
Ze doen het voor Allah swt en niet voor de mensen (als ze oprecht zijn) :moe:


Geplaatst door Tomas
Nee, dat doen ze om niet op te vallen, nou goed?

Al3arbi
12-08-04, 21:53
Geplaatst door Tomas
Niks is erger dan een gelovige die er niet open en eerlijk voor uitkomt. Alsof zijn geloof iets vies is.


Idd. Heb je helemaal gelijk in. Als het hok waarik in bid vol zit, ga ik gewoon in een ander hok zitten. En anders ga ik in de lift staan, en zet hem voor 5 min op de noodrem.

Al3arbi
12-08-04, 21:54
Geplaatst door Ghiezzoe
Dan heb jij blijkbaar het voorrecht om flexibel pauze te nemen (qua tijdstip en duur).

Salaam


Ze hebben het maar te accepteren...;)

Qwertyno
12-08-04, 21:54
Geplaatst door Tomas
Nee, dat doen ze om niet op te vallen, nou goed?


Nee, ook niet tomas.
Dat doen ze uit religieuze overtuiging.


Het heeft niets te maken met bewust anders behandeld willen worden
en het heeft ook niets te maken met het wel of niet willen opvallen.
Dit zijn namelijk niet de redenen waarom mensen religieuze kleding dragen of religieuze daden verrichten.

Tomas
12-08-04, 21:55
Geplaatst door Ghiezzoe
Ze doen het voor Allah swt en niet voor de mensen (als ze oprecht zijn) :moe:

Als je het vaker oprecht wilt hebben, neem dan geen vast tijdstip, maar doe het wanneer je oprecht bent. Het hoeft niet perse alleen dan wanneer allah online is. Email wacht ook.

Tomas
12-08-04, 21:58
Geplaatst door Qwertyno
Nee, ook niet tomas.
Dat doen ze uit regilieuse overtuiging.


Het heeft niets te maken met bewust anders behandeld willen worden
en het heeft ook niets te maken met het wel of niet willen opvallen.
Dit zijn namelijk niet de redenen waarom mensen religieuse kleding dragen of religieuse daden verrichten.

Je relatie met god zit in je hart. Alles dat je aan uiterlijk vertoon doet voor je religie is slechts voor mensen, niet voor god. Het is gewoon de wil om op te vallen. Kijk mij. Exebitionisme. Schijnheiligheid. Altijd al geweest. Geldt ook voor moslims.

Qwertyno
12-08-04, 22:01
Geplaatst door Tomas
Je relatie met god zit in je hart. Alles dat je aan uiterlijk vertoon doet voor je religie is slechts voor mensen, niet voor god. Het is gewoon de wil om op te vallen. Kijk mij. Exebitionisme. Schijnheiligheid. Altijd al geweest. Geldt ook voor moslims.


Dus moslims willen op de werkvloer graag anders behandeld worden.
Moslims willen graag naar huis gestuurd worden?

Dit omdat ze graag willen opvallen?

Ik begrijp je niet meer...

Tomas
12-08-04, 22:05
Geplaatst door Qwertyno
Dus moslims willen op de werkvloer graag anders behandeld worden.
Moslims willen graag naar huis gestuurd worden?

Dit omdat ze graag willen opvallen?

Ik begrijp je niet meer...

Het is soms zo moeilijk....

Als jij afwijkende persoonlijke eisen stelt aan je werkgever en je werkgever kiest daarom maar voor een ander, zeik dan gewoon niet discriminatie, maar begin een eigen zaak.

En hou op over wat jij als moslim allemaal moet. Zal me worst wezen. Wil je van mij ook niet weten. Zeker niet tijdens je werk. Elke dag.

Ghiezzoe
12-08-04, 22:05
Oh en jij waarachtigallemachtig gaat even analyseren wat mensen in hun harten hebben?
IK bid niet om op te vallen noch voor het oog van de mensen. Sterker nog vroeger was een van mijn dwalingen dat ik juist niet wilde bidden omdat mijn "Nederlandse" omgeving daar aanstoot aan zou nemen. Dat was pas schijnheilig mijn geloof verborgen houden...

Twistzieke....


Geplaatst door Tomas
Je relatie met god zit in je hart. Alles dat je aan uiterlijk vertoon doet voor je religie is slechts voor mensen, niet voor god. Het is gewoon de wil om op te vallen. Kijk mij. Exebitionisme. Schijnheiligheid. Altijd al geweest. Geldt ook voor moslims.

Tomas
12-08-04, 22:07
Geplaatst door Ghiezzoe
Oh en jij waarachtigallemachtig gaat even analyseren wat mensen in hun harten hebben?
IK bid niet om op te vallen noch voor het oog van de mensen. Sterker nog vroeger was een van mijn dwalingen dat ik juist niet wilde bidden omdat mijn "Nederlandse" omgeving daar aanstoot aan zou nemen. Dat was pas schijnheilig mijn geloof verborgen houden...

Twistzieke....

Ja hoor het was schijnheilig om je geloof verborgen te houden. Echt fijn dat we er nu allemaal van kunnen genieten. Wat ben jij toch vroom. Ik val bijna flauw van ontzag.

Ghiezzoe
12-08-04, 22:10
Nog iemand die geen licht in een ander zijn ogen kan verdragen zo te zien.
Om je gerust te stellen: er is altijd hoop en ik heb ook mijn fouten.

Over en out!


Geplaatst door Tomas
Ja hoor het was schijnheilig om je geloof verborgen te houden. Echt fijn dat we er nu allemaal van kunnen genieten. Wat ben jij toch vroom. Ik val bijna flauw van ontzag.

BiL@L
12-08-04, 22:13
Meer discriminatie geloof

UTRECHT, 12 AUG. De Commissie Gelijke Behandeling (CGB) krijgt een groeiend aantal klachten en beoordelingsverzoeken over discriminatie op grond van geloof en levensovertuiging op de werkvloer. In 2002 was dit 5 procent van het totaal, in 2003 steeg het tot 10 procent.

Volgens mr. M. van der Burg, ondervoorzitter van de CGB, is de toename het gevolg van het groeiende aantal allochtonen dat deelneemt aan het arbeidsproces. Volgen haar ,,worstelen werkgevers met de vraag hoe ze die diversiteit aan culturen op de werkvloer kunnen integreren''.

Dat merkte ook het Meldpunt Discriminatie Amsterdam, die de CGB vroeg hierover een handleiding voor het bedrijfsleven te maken. Het advies Arbeid, religie en gelijke behandeling is vandaag gepubliceerd. Volgens de CGB moeten werkgevers zich actief inzetten om werknemers de mogelijkheid te geven hun geloofsovertuiging ook op het werk te kunnen naleven. Maar dat hoeft volgens de handleiding niet zo ver te gaan dat er bidruimten op de werkplek moeten komen. Of dat moslims onder werktijd de moskee mogen bezoeken. Of dat elk verzoek om op religieuze feestdagen vrij te hebben, altijd moet worden gehonoreerd. Maar een algemeen bidverbod op de werkvloer is niet toegestaan. Wel kan de werkgever eisen dat dit alleen in de pauzes gebeurt.

Op grond van de Algemene wet gelijke behandeling mag een werkgever slechts in één geval onderscheid maken: als een instelling is gefundeerd op een godsdienstige grondslag. ,,Dan moet men wel kunnen aantonen'', zegt Van den Burg, ,,dat de regels noodzakelijk zijn voor die grondslag.''

Indirect onderscheid is alleen toegestaan als daarvoor een zogeheten objectieve rechtvaardiging is. ,,Er zijn maar weinig argumenten om de hoofddoek te verbieden'', meent Van der Burg. Dat geldt ook voor bedrijven waar kledingvoorschriften gelden in verband met representatie, imago en uniforme uitstraling. ,,In de bedrijfskleding kan'', aldus Van der Burg, ,,heel goed een hoofddoek in de kleuren van het bedrijf worden opgenomen, zoals sommige supermarkten al doen.''

http://www.nrc.nl/binnenland/artikel/1092287439425.html

Tomas
12-08-04, 22:18
Geplaatst door Ghiezzoe
Nog iemand die geen licht in een ander zijn ogen kan verdragen zo te zien.

Nou, een beter voorbeeld dat je het allemaal voor je eigen eer en ego doet had ik niet kunnen geven.


Om je gerust te stellen: er is altijd hoop en ik heb ook mijn fouten.

Nee toch?! Jij zal toch geen fouten hebben? Zeg dat het niet waar is!

Ghiezzoe
12-08-04, 22:23
in een woord: twistziek.

Ik ga slapen. is nuttiger dan dit soort reacties lezen.

P.S. Allahoe a'lam (Allah weet het beste).



Geplaatst door Tomas
Nou, een beter voorbeeld dat je het allemaal voor je eigen eer en ego doet had ik niet kunnen geven.



Nee toch?! Jij zal toch geen fouten hebben? Zeg dat het niet waar is!

Qwertyno
12-08-04, 22:27
Geplaatst door Tomas
Het is soms zo moeilijk....

Als jij afwijkende persoonlijke eisen stelt aan je werkgever en je werkgever kiest daarom maar voor een ander, zeik dan gewoon niet discriminatie, maar begin een eigen zaak.

En hou op over wat jij als moslim allemaal moet. Zal me worst wezen. Wil je van mij ook niet weten. Zeker niet tijdens je werk. Elke dag.


Deze woorden klinken stukken beter dan je vorige.
Heb je het in dit verband over een sollicitatiegesprek waar onderhandeld wordt over secundaire arbeidsvoorwaarden, ben ik het helemaal met je eens.

secundaire arbeidsvoorwaarden;
- mogelijkheid tot bidden in aparte ruimte :D

Voor de rest bestaan er mensenrechten.

Tomas
12-08-04, 22:28
Geplaatst door Ghiezzoe
in een woord: twistziek.

Ik ga slapen. is nuttiger dan dit soort reacties lezen.

P.S. Allahoe a'lam (Allah weet het beste).

Die ps is ook al zo'n goedkope truc. Allemaal schijnheiligheid.

mark61
13-08-04, 01:20
Zouden die piloten en stewardessen van al die islamitische luchtvaartmaatschappijen ook allemaal 5x per dag bidden op long-haul flights? Ff op de automatische piloot? Hebben kerncentrales ook een automatische piloot?