PDA

Bekijk Volledige Versie : Alleen de waarheid maakt vrij...



NL 57
12-08-04, 17:57
Volgens antropologen kent het Westen een schuld cultuur, terwijl in het MO een schaamte cultuur heerst. Bij ons ontstaat een schuldgevoel als we een misstand ontdekken, in het MO is gezichtsverlies belangrijker dan de waarheid. En: alleen de waarheid maakt vrij.

mulan
12-08-04, 22:03
Ja inderdaad,gelukkig he.Het Westen zoekt de waarheid terwijl 'wij' eerder liegen en bedriegen.Zo weer iemand gerustgesteld
I should get paid for this..... :moe:

mrz
12-08-04, 22:21
Geplaatst door mulan
Ja inderdaad,gelukkig he.Het Westen zoekt de waarheid terwijl 'wij' eerder liegen en bedriegen.Zo weer iemand gerustgesteld
I should get paid for this..... :moe:

Uhm... Je hebt een laptop in de keuken? :schrik:

Je huis woont wel gewoon in Marokko verder enzo? Als je niet wil vertellen is ook goed hoor... :p

Tomas
12-08-04, 22:26
Geplaatst door NL 57
Volgens antropologen kent het Westen een schuld cultuur, terwijl in het MO een schaamte cultuur heerst. Bij ons ontstaat een schuldgevoel als we een misstand ontdekken, in het MO is gezichtsverlies belangrijker dan de waarheid. En: alleen de waarheid maakt vrij.

Ik zou het niet weten. Is Bush dan een arabier?

Wat ik wel weet is dat we in nederland tov amerika b.v. een wijscultuur hebben. Daarmee bedoel ik dat nederlanderse werknemers zich liever druk maken om zich van te voren in te dekken tegen de onherroepelijke schuldvraag, dan z'n nek uitsteken om iets te bereiken. Hier is het dan ook dat als iemand de zonde bok krijgt toegespeeld dat ie 'm heel lang in z'n mik heeft. In amerika ben je 'm zo kwijt en wordt iemand zonder zondebok verleden juist met argwaan bekeken. Van arabieren weet ik niks. Die dragen jurken. Dat zegt mij eigenlijk wel voldoende.

mulan
12-08-04, 22:27
Geplaatst door mrz
Uhm... Je hebt een laptop in de keuken? :schrik:

Je huis woont wel gewoon in Marokko verder enzo? Als je niet wil vertellen is ook goed hoor... :p

Laptop in de keuken...ideale situatie of niet?Hmm nou ja nee dus.Laptop i wish,noch in de keuken,noch nergens.Zeg maar gerust een ancient computer die nog trager is dan .....verzin maar wat leuks.

Mijn huis woont ook in Marokko.....gaan we nu ook problemen krijgen met Verdonk?Het is maar een klein huisje dat daar woont,misschien een geruststelling.......

mrz
12-08-04, 22:28
Geplaatst door mulan
Laptop in de keuken...ideale situatie of niet?Hmm nou ja nee dus.Laptop i wish,noch in de keuken,noch nergens.Zeg maar gerust een ancient computer die nog trager is dan .....verzin maar wat leuks.

Mijn huis woont ook in Marokko.....gaan we nu ook problemen krijgen met Verdonk?Het is maar een klein huisje dat daar woont,misschien een geruststelling.......

Ach, zolang je je daardoor niet als een klein kind gedraagd... Dunno... Laten we het hopen. :p

Joesoef
12-08-04, 22:31
Ik ben even niet helemaal helder, wie kan mij op weg helpen. Ik schaam mij voor mijn schuld gevoelens.

Bij welke cultuur pas ik nu?

Qwertyno
12-08-04, 22:33
"Het westen, de waarheid en gezichtsverlies.
Alles top en toppie."

mulan
12-08-04, 22:34
Geplaatst door mrz
Ach, zolang je je daardoor niet als een klein kind gedraagd... Dunno... Laten we het hopen. :p

Dat weet ik niet,dat moeten anderen maar bepalen...... :o

Tomas,terug van weggeweest,wat doet mij dat goed zeg om jou hier weer te mogen aanschouwen..... :lole:

Qwertyno
12-08-04, 22:35
Wanneer gaat de VS zich schuldig voelen inzake haar oorlogen die ze gevoerd heeft en voert?
Tot nu toe heb ik er niets van gemerkt.

Over welke westen heb je het?

Tomas
12-08-04, 22:36
Geplaatst door mulan
Dat weet ik niet,dat moeten anderen maar bepalen...... :o

Tomas,terug van weggeweest,wat doet mij dat goed zeg om jou hier weer te mogen aanschouwen..... :lole:

Dat je mij kunt volgen met je trage kompjuuter.

mrz
12-08-04, 22:38
Idd zeg geloof er niks van... Trage computer....

BiL@L
12-08-04, 22:40
Geplaatst door NL 57
Volgens antropologen kent het Westen een schuld cultuur, terwijl in het MO een schaamte cultuur heerst. Bij ons ontstaat een schuldgevoel als we een misstand ontdekken, in het MO is gezichtsverlies belangrijker dan de waarheid. En: alleen de waarheid maakt vrij.

Had ik me zojuist voorgenomen om na even hier gespiekt te hebben meteen mijn bed in te duiken, of de drang om dit als onzin te bestempelen word me weer te sterk.

mulan
12-08-04, 22:41
Geplaatst door Tomas
Dat je mij kunt volgen met je trage kompjuuter.

Wel traag maar wel betrouwbaar (who am I kidding :fpuh: ).
En er waren dagen dat die zo traag was dat ik niet eens meer op maroc.nl kwam......

Maar ook al gaat die traag....om jouw berichten te lezen blijf ik als het moet de hele dag achter de kompjuuter. :wijs:

mulan
12-08-04, 22:43
Geplaatst door mrz
Idd zeg geloof er niks van... Trage computer....

I always tell the truth,even when I lie..... :staart:

Tomas
12-08-04, 22:43
Geplaatst door mulan
Wel traag maar wel betrouwbaar (who am I kidding :fpuh: ).
En er waren dagen dat die zo traag was dat ik niet eens meer op maroc.nl kwam......

Maar ook al gaat die traag....om jouw berichten te lezen blijf ik als het moet de hele dag achter de kompjuuter. :wijs:

Slijmerd. Ik zoek alleen maar ruzie.

mulan
12-08-04, 22:45
Geplaatst door Tomas
Slijmerd. Ik zoek alleen maar ruzie.

Wat dacht je dat ik aan het doen was dan?

Tomas
12-08-04, 22:46
Geplaatst door mulan
Wat dacht je dat ik aan het doen was dan?

Slijmen?

mrz
12-08-04, 22:48
Bah mensen, get a room ofzo, ugh... :/

mulan
12-08-04, 22:49
Geplaatst door Tomas
Slijmen?

Nope, uit jouw reacties op te maken was het een mislukte poging tot sarcasme.

mulan
12-08-04, 22:51
Geplaatst door mrz
Bah mensen, get a room ofzo, ugh... :/

Wat voor vunzige dingen schrijft Tomas wel niet..... :jammer:

Tomas
12-08-04, 22:52
Geplaatst door mulan
Nope, uit jouw reacties op te maken was het een mislukte poging tot sarcasme.

Je moet het ook echt menen, anders is het gewoon verspilde moeite.

mulan
12-08-04, 22:54
Geplaatst door Tomas
Je moet het ook echt menen, anders is het gewoon verspilde moeite.

Je hebt gelijk,ik ben daar denk ik iets te aardig voor :gniffel:

mrz
12-08-04, 22:54
Geplaatst door mulan
Wat voor vunzige dingen schrijft Tomas wel niet..... :jammer:

Hmmm, je maakt me toch benieuwd... Wat was je dan WEL precies aan het doen? :o :p

Tomas
12-08-04, 22:57
Soms wel bizar, die storingen in het ruimtetijdcontinium dat allerlei verschillende dimensies elkaar op dit prikbord lijken te kruizen.

Tomas
12-08-04, 22:58
Geplaatst door mulan
Je hebt gelijk,ik ben daar denk ik iets te aardig voor :gniffel:

Met jou is ruzie maken dan ook niet leuk.

mulan
12-08-04, 22:58
Geplaatst door mrz
Hmmm, je maakt me toch benieuwd... Wat WAS je dan wel precies aan het doen? :o :p

Niets.....ik ben een heel net meisje.... :ego:

Of Tomas ook een net meisje is weet ik niet :hihi:

mulan
12-08-04, 23:02
Geplaatst door Tomas
Soms wel bizar, die storingen in het ruimtetijdcontinium dat allerlei verschillende dimensies elkaar op dit prikbord lijken te kruizen.

Die is zeker voor mrz bedoelt? :vreemd:

Toch is ruzie maken met mij wel leuk.Ik heb een hoge dunk van mezelf,wil dus tot alles in staat kunnen zijn ALS ik wil dus ook ruzie maken met jou en dat het dan uiteraard ook leuk wordt!

mrz
12-08-04, 23:04
???? Net meisje?????? :o

Tomas
12-08-04, 23:05
Geplaatst door mulan
Die is zeker voor mrz bedoelt? :vreemd:

Toch is ruzie maken met mij wel leuk.Ik heb een hoge dunk van mezelf,wil dus tot alles in staat kunnen zijn ALS ik wil dus ook ruzie maken met jou en dat het dan uiteraard ook leuk wordt!

Dat kan je best willen.

En accepteer nu maar weer je beperkingen.

mulan
12-08-04, 23:06
Geplaatst door mrz
Dus niet ruzie maken met mij... Als ik het goed begrijp dan he?

Die mag je ff uitleggen,ik snap em niet..... :zozo:

Marsipulami
12-08-04, 23:07
Geplaatst door NL 57
Volgens antropologen kent het Westen een schuld cultuur, terwijl in het MO een schaamte cultuur heerst. Bij ons ontstaat een schuldgevoel als we een misstand ontdekken, in het MO is gezichtsverlies belangrijker dan de waarheid. En: alleen de waarheid maakt vrij.

Hier klopt wel iets van. Zelfs atheïsten staan nog in de traditie van de Rooms Katholieke biechtcultuur. Wat uitmondt in het speuren naar fouten bij zichzelf, maar -wat erger is- ook bij anderen.

Moslims daarentegen hoor ik wel eens zeggen dat het een verdienste is als je de fouten van een ander helpt verbergen. Het niet toegeven van eigen fouten is vaak ook een manier om de goede naam van de familie niet in opspraak te brengen.

Moslims hebben een wij-cultuur en westerlingen hebben een ik-cultuur.

mulan
12-08-04, 23:10
Geplaatst door Tomas
Dat kan je best willen.

En accepteer nu maar weer je beperkingen.

Spelbreker........ :mad:

Tomas
12-08-04, 23:13
Geplaatst door Marsipulami

Zelfs atheïsten staan nog in de traditie van de Rooms Katholieke biechtcultuur. Wat uitmondt in het speuren naar fouten bij zichzelf, maar -wat erger is- ook bij anderen.


Het is nou niet echt "speuren" te noemen als het gaat om ontdekken van fouten bij katholieken. Net zoiets als speuren naar auto's in een file.

Tomas
12-08-04, 23:14
Geplaatst door mulan
Spelbreker........ :mad:

Oh, nou heb je me. auw.

Marsipulami
12-08-04, 23:44
Geplaatst door Tomas
Het is nou niet echt "speuren" te noemen als het gaat om ontdekken van fouten bij katholieken. Net zoiets als speuren naar auto's in een file.


Ja, je zal wel gelijk hebben. Maar er is toch een wezenlijk verschil tussen moslims en christenen (inclusief afvallige ex-christelijke westerlingen) in het omgaan met zonde.

mark61
13-08-04, 01:31
Geplaatst door Joesoef
Ik ben even niet helemaal helder, wie kan mij op weg helpen. Ik schaam mij voor mijn schuld gevoelens.

Bij welke cultuur pas ik nu?

Tsja, Iran natuurlijk...

mark61
13-08-04, 01:35
Geplaatst door NL 57
Volgens antropologen kent het Westen een schuld cultuur, terwijl in het MO een schaamte cultuur heerst.

Gelukkig is die onzintheorie al weer lang geleden onderuit gehaald en afgeschaft.

Marsipulami
13-08-04, 01:52
Geplaatst door mark61
Gelukkig is die onzintheorie al weer lang geleden onderuit gehaald en afgeschaft.

Wat ben jij toch politiek correct.

mrz
13-08-04, 06:28
Politiek correct? Waar slaat dat nou weer op?

Zou eerder zeggen, westen kan zichzelf misschien eindelijk beetje toestaan zich te schamen waar dat misschien van toepassing is ipv klakkeloos allerlei schuld op zich te nemen en ondertussen net te doen alsof er niks aan de hand is.

mark61
13-08-04, 09:10
Geplaatst door Marsipulami
Wat ben jij toch politiek correct.

Hoezo? Ik geef gewoon de stand van de wetenschap weer. Er is wel iets van waar, maar ook in het westen telt het begrip 'schande' natuurlijk nog steeds, met name bij angelsaksisch vreemdgaan bijvoorbeeld. Bovendien is het natuurlijk bespottelijk om te denken dat elke niet-westerling letterlijk gewetenloos is. Want dat zegt de shame-guilttheorie.

Kijk Mars & NL57, vlegeltje heeft t ff opgezocht: (excuus vlegel)

According to the late anthropologist Ruth Benedict, cultures may be classified by their emphasis of using either shame or guilt to socially regulate the activities of their members. Asian cultures, as for example China and Japan, are considered shame cultures. European and modern American cultures, as for example the United States , are considered guilt cultures. Traditional Japanese society and Ancient Greek society are sometimes said to be "shame-based" rather than "guilt-based" in that the social consequences of "getting caught" are seen as more important than the individual feelings or experiences of the agent.

However no culture exclusively uses one of these internalized feelings. Anthropologists today reject this mode of classifying cultures.

http://encyclopedia.thefreedictionary.com/

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=106787

Bofko
13-08-04, 09:24
Geplaatst door mark61
Bovendien is het natuurlijk bespottelijk om te denken dat elke niet-westerling letterlijk gewetenloos is. Want dat zegt de shame-guilttheorie.

Ik denk ook niet dat ieder weldenkend mens het zo zwart-wit zal zien.
Het lijkt mij vrij logisch om 'schuld' te koppelen aan een "individu-gerichte" Westerse cultuur en 'schaamte' aan de meeste niet-westerse "collectief-gerichte" culturen. Maar ze komen natuurlijk beiden overal voor.

mark61
13-08-04, 09:36
Geplaatst door Bofko
Ik denk ook niet dat ieder weldenkend mens het zo zwart-wit zal zien.
Het lijkt mij vrij logisch om 'schuld' te koppelen aan een "individu-gerichte" Westerse cultuur en 'schande' aan de meeste niet-westerse "collectief-gerichte" culturen. Maar ze komen natuurlijk beiden overal voor.

Mja. 'Schuld' doet mij eerder denken aan Noordeuropese zwaarmoedigheid dan aan de impliciete superioriteit boven 'schande' die er vanuit moet gaan. Buitenlanders zeggen overigens vaak dat het opvalt hoeveel Nederlanders zich gelegen laten liggen aan sociale controle en conformisme, ondanks de schijn van het tegendeel. Het enige dat je met zekerheid kan zeggen is dat de laatste vijftig jaar de westerse samenlevingen wat vrijer zijn geworden. Dit ligt hoogstens aan de welvaart. Rijken in niet-westerse samenlevingen doen ook gewoon waar ze zin in hebben.

mrz
13-08-04, 09:58
Hmmm, als je in het westen het verschil niet meer weet tussen zeg, een appel, en een peer... Mag je je daar best voor schamen hoor.

Waarom nou weer meteen sex erbij halen. Of wacht, daar schaam je je natuurlijk niet voor. Dat de gemiddelde westerse mens wellicht werkelijk het verschil niet meer weet tussen, zeg, plant, en dier.

Best wel grappig. De mens maakt dus zo'n oliedom grapje, maar is te dom om te beseffen dat ze zichzelf daarmee eigenlijk buitenspel zet en geneens meer weet wat ze zegt op den duur.

Quite hilarious, come to think of it. (NOT! :()

Bofko
13-08-04, 10:06
Geplaatst door mark61
Mja. 'Schuld' doet mij eerder denken aan Noordeuropese zwaarmoedigheid dan aan de impliciete superioriteit boven 'schande' die er vanuit moet gaan. Buitenlanders zeggen overigens vaak dat het opvalt hoeveel Nederlanders zich gelegen laten liggen aan sociale controle en conformisme, ondanks de schijn van het tegendeel. Het enige dat je met zekerheid kan zeggen is dat de laatste vijftig jaar de westerse samenlevingen wat vrijer zijn geworden. Dit ligt hoogstens aan de welvaart. Rijken in niet-westerse samenlevingen doen ook gewoon waar ze zin in hebben.

Bestaat er wel zoiets als cultuurverschillen volgens jou ?
Ik ben het wel met je eens dat rijkdom cultuurverschillen wegpoetst.

nl57
13-08-04, 10:16
Geplaatst door Bofko
Ik denk ook niet dat ieder weldenkend mens het zo zwart-wit zal zien.
Het lijkt mij vrij logisch om 'schuld' te koppelen aan een "individu-gerichte" Westerse cultuur en 'schande' aan de meeste niet-westerse "collectief-gerichte" culturen. Maar ze komen natuurlijk beiden overal voor.

Voorbeeld: Turkse vader vermoord dochter, Directeur van school Almelo besluit deze zaak in de publiciteit te brengen. Neef van de familie protesteert omdat dit de familie in opspraak brengt.....

het hele complex van eerwraak is gebaseerd op schaamte. Je ziet dat wat Westerse druk heilzaam werk, want in Turkije wordt deze misdaad nu ook zwaar gestraft.

WAT IS ER ERGER DAN JE EIGEN KIND VERMOORDEN???

Orakel
13-08-04, 10:26
Geplaatst door nl57
Voorbeeld: Turkse vader vermoord dochter, Directeur van school Almelo besluit deze zaak in de publiciteit te brengen. Neef van de familie protesteert omdat dit de familie in opspraak brengt.....

het hele complex van eerwraak is gebaseerd op schaamte. Je ziet dat wat Westerse druk heilzaam werk, want in Turkije wordt deze misdaad nu ook zwaar gestraft.

WAT IS ER ERGER DAN JE EIGEN KIND VERMOORDEN???

Moet jij niet naar Athene? Je ken zo meedoen met de 10 km hink-stap-sprong.
"De vuile was buiten hangen" is inderdaad een oud Arabisch gezegde.

taouanza
13-08-04, 10:32
Geplaatst door NL 57
Volgens antropologen kent het Westen een schuld cultuur, terwijl in het MO een schaamte cultuur heerst. Bij ons ontstaat een schuldgevoel als we een misstand ontdekken, in het MO is gezichtsverlies belangrijker dan de waarheid. En: alleen de waarheid maakt vrij.

Ja dat zag ik in mijn topic over Nederlandse slavernij toen ging het ook 9 van de 10 keer over slavernij in het middenoosten. Het Westen legt graag het schuldgevoel bij anderen neer ja.:rolleyes:

nl57
13-08-04, 10:37
Geplaatst door taouanza
Ja dat zag ik in mijn topic over Nederlandse slavernij toen ging het ook 9 van de 10 keer over slavernij in het middenoosten. Het Westen legt graag het schuldgevoel bij anderen neer ja.:rolleyes:

Hi Taouanza,

Overigens een prachtige naam!

Inderdaad, jij was de gene die mij met je wat zure verhaal over een tentoonstelling over slavernij op dit idee bracht.

Ik heb geprobeerd om aan te geven hoe het Westen met de demonen uit het verleden probeert om te gaan: ervan leren.

Het is heel gevaarlijk om het Westen aan te vallen want het is uiterst simpel om aan te tonen dat in de puinhoop die het MO heet, al die misstanden nog steeds bestaan, die wij hier afgeschaft hebben of proberen af te schaffen... Elk item wat je aanroert, komt als een boemerang terug.

mark61
13-08-04, 10:39
Geplaatst door Bofko
Bestaat er wel zoiets als cultuurverschillen volgens jou ?
Ik ben het wel met je eens dat rijkdom cultuurverschillen wegpoetst.

Ja hoor. Waarom niet? Alleen zijn die verschillen nooit zo absoluut, denk ik.

Tomas
13-08-04, 10:49
Geplaatst door mark61
Ja hoor. Waarom niet? Alleen zijn die verschillen nooit zo absoluut, denk ik.

Het is dan ook fout om iemand te beoordelen op zijn culturele achtergrond. Maar dat geldt voor alles. Een individu is wel uniek.

Maar als je groepen gaat onderscheiden (dat doet de cultuurantropoloog, niet het individu zelf) kan je wel statistische gemeenschappelijke kenmerken waarnemen. Enerzijds omdat je als antropoloog zelf dat onderscheid maakt, dus als het ware je eigen verschillen creeert. Maar als je slecht geografische gebieden onderscheid dan bestaan culturen wel degelijk, zoder dat je ze zelf creeert. En dus bestaan er ook per definitie cultuurverschillen. En het individu is nu eenmaal deels een resultaat van zijn genen en zijn (culturele) omgeving.

Ik vind het dan ook onzin om te ontkennen dat er culturele invloeden bestaan op mensen en dan met name op hun gedrag en normen en waardestelse. Ik denk zelfs meer dan er genetische invloeden zijn op deze zaken.

Maar hoe groot de verschillen tussen mensen van verschillende culturen zijn op dit gebied van schuld en schaamte vraag ik mij af. Ik denk dat als je een enquette zou houden het heel goed mogelijk is dat in Nederland men eerder geneigd is om een familie lid aan te geven bij de politie dan in Turkije.

taouanza
13-08-04, 10:49
Geplaatst door nl57
Hi Taouanza,

Inderdaad, jij was de gene die mij met je wat zure verhaal over een tentoonstelling over slavernij op dit idee bracht.

Ik heb geprobeerd om aan te geven hoe het Westen met de demonen uit het verleden probeert om te gaan: ervan leren.

Het is heel gevaarlijk om het Westen aan te vallen want het is uiterst simpel om aan te tonen dat in de puinhoop die het MO heet, al die misstanden nog steeds bestaan, die wij hier afgeschaft hebben of proberen af te schaffen... Elk item wat je aanroert, komt als een boemerang terug.


http://www.smilieportal.de/img/frech/1/29.gif

mrz
13-08-04, 11:04
Geplaatst door nl57
Hi Taouanza,

Overigens een prachtige naam!

Inderdaad, jij was de gene die mij met je wat zure verhaal over een tentoonstelling over slavernij op dit idee bracht.

Ik heb geprobeerd om aan te geven hoe het Westen met de demonen uit het verleden probeert om te gaan: ervan leren.

Het is heel gevaarlijk om het Westen aan te vallen want het is uiterst simpel om aan te tonen dat in de puinhoop die het MO heet, al die misstanden nog steeds bestaan, die wij hier afgeschaft hebben of proberen af te schaffen... Elk item wat je aanroert, komt als een boemerang terug.

Gaat nog steeds, over het doden van je kind?
Dat is normaal, in het westen, maar men schaamt zich ervoor dat toe te durven geven? Eh? Huh? :confused:

Hoe kun je ervan leren, als je kinderen blijft haten, terwijl je zelf alleen maar kinderachtiger wordt? :confused: