PDA

Bekijk Volledige Versie : Retourtje Rif: ingezamelde geld aardbeving ongebruikt



RinC
12-08-04, 20:00
Het overgrote deel van de 1 miljoen euro die in Nederland werd ingezameld na de aardbeving in Marokko ligt nog ongebruikt bij de hulporganisaties. En dat terwijl 1500 dakloze Marokkanen nog steeds onder erbarmelijke omstandigheden in tentenkampen leven.


De daklozen in het noorden van Marokko zijn teleurgesteld over de situatie. Volgens H. Wemmers van Mensen in Nood/Cordaid is een groot gedeelte van het geld is nog niet besteed omdat het geld is binnengekomen via particuliere organisaties.

"Cordaid wil als niet-gouvernementele organisatie dat geld graag via particuliere kanalen besteden. Maar daar geeft de Marokkaanse overheid weinig tot geen ruimte toe", aldus Wemmers. Cordaid vreest dat door de ontstane situatie daklozen ook de koude winter in tenten moeten doorbrengen.

Bij de aardbeving van 24 februari, die een kracht had van 6,5 op de schaal van Richter, kwamen 620 mensen om het leven. De woningen van 14.000 families werden beschadigd of verwoest.

Dit is het derde deel van de serie 'Retourtje Rif', die deze maand in NOVA wordt uitgezonden.

Afrux
12-08-04, 20:10
Het is niet alleen het ingezamelde miljoen uit nl dat niet gebruikt mag woorden. Want de mensen van het fonds mogen het niet aan de slachtoffers geven van d eregering.

de regering heeft bijna 300 miljoen uit het buitenland voor wederopbouw gekregen en dat bedrag is ook nog ongebruikt.
Van d ezomer waren ieder dag demonstraties in Alhoeceima daarover. Die dieven willen het gewoon onderling delen. achterlijke land.

Ooh ja in d epers in Marokko werd bekend gemaakt dat Marokko zelf 40000 dollar had bijgedragen. 6 keer minder dan de gemeente amsterdam om zo maar een vergelijking te maken.

In plaats toen hulpgoederen te sturen, werd d ehulp gestolen en zijn zo meerdere vrachtwagens in andere steden opgepakt die bedoeld waren voor alhoeceima. Marokko stuurde i.p.v. hulp vrachtwages vol met nieuwe kleding van militairen. Zodat ze er normaal uitzagen voor de wereld pers.

Afrux
12-08-04, 20:18
Is het vandaag?

TonH
12-08-04, 20:21
Geplaatst door Afrux
Is het vandaag?

Yep

Afrux
12-08-04, 20:26
Thnx

TFOE
12-08-04, 20:27
Geplaatst door Afrux
de regering heeft bijna 300 miljoen uit het buitenland voor wederopbouw gekregen en dat bedrag is ook nog ongebruikt.
Ooh ja in d epers in Marokko werd bekend gemaakt dat Marokko zelf 40000 dollar had bijgedragen. 6 keer minder dan de gemeente amsterdam om zo maar een vergelijking te maken.


:jammer:
Wat n triest zootje

Waterval
12-08-04, 20:35
Geplaatst door TFOE
:jammer:
Wat n triest zootje



Range Rover s for everybody...



:wohaa:

Ravian
12-08-04, 20:55
Jesus. Zeg het nou maar.

Die handvol Marokkanen daar zijn gewoon een stel shitheads.
Lui, geen zin om te werken, punt.
Dus ze zoeken naar middelen om te kunnen niksen.
Niet om te werken.

Da's okay he? Maar het verklaart wel de achterstand van die Arabieren.
Als je niet wilt werken (willen ze ook niet) ben je nergens.

Ah, wat zijn wij toch superieur.

TFOE
12-08-04, 21:02
Geplaatst door Ravian
Jesus. Zeg het nou maar.

Die handvol Marokkanen daar zijn gewoon een stel shitheads.
Lui, geen zin om te werken, punt.
Dus ze zoeken naar middelen om te kunnen niksen.
Niet om te werken.

Da's okay he? Maar het verklaart wel de achterstand van die Arabieren.
Als je niet wilt werken (willen ze ook niet) ben je nergens.

Ah, wat zijn wij toch superieur.

Zit je wel in de goede topic?

TonH
12-08-04, 21:05
Geplaatst door TFOE
Zit je wel in de goede topic?

:lol:

Afrux
12-08-04, 21:09
Geplaatst door Ravian
Jesus. Zeg het nou maar.

Die handvol Marokkanen daar zijn gewoon een stel shitheads.
Lui, geen zin om te werken, punt.
Dus ze zoeken naar middelen om te kunnen niksen.
Niet om te werken.

Da's okay he? Maar het verklaart wel de achterstand van die Arabieren.
Als je niet wilt werken (willen ze ook niet) ben je nergens.

Ah, wat zijn wij toch superieur.

until the filosophy wich holds one race superieur and another inferior there will be war
war at the east, war at the west, war war (bob marley)..

Ik kan aan je reactie wel zien dat je superieur bent. Achterlijke idioot

Ravian
12-08-04, 21:11
Geplaatst door TFOE
Zit je wel in de goede topic?

Hahaha.. Hoeveel topiscs kun je zien?

Met Arabieren die niks kunnen en zich overal incompetent en zielig voelen, da's hier toch?
Elke topic raak.

TFOE
12-08-04, 21:52
Geplaatst door Ravian
Hahaha.. Hoeveel topiscs kun je zien?

Met Arabieren die niks kunnen en zich overal incompetent en zielig voelen, da's hier toch?
Elke topic raak.

De losers hier op dit forum voelen zich zielig en incompetent maar dat wil niet zeggen dat gelijk alle arabs worldwide van hetzelfde laken en pak zijn.

bandiet Je hebt er vanavond wel erg last van. Als een kip zonder kop zit je in elke topic hetzelfde te tieren. Volgens mij lees je de inhoud geeneens.....

Qwertyno
12-08-04, 22:46
Geplaatst door TFOE
De losers hier op dit forum voelen zich zielig en incompetent maar dat wil niet zeggen dat gelijk alle arabs worldwide van hetzelfde laken en pak zijn.

bandiet Je hebt er vanavond wel erg last van. Als een kip zonder kop zit je in elke topic hetzelfde te tieren. Volgens mij lees je de inhoud geeneens.....




Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs!
Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs!
Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs!
Arabs! Arabs! Arabs! Ravian Arabs! Arabs! Arabs!
Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs!
Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs!
Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs! Arabs!

TonH
12-08-04, 23:25
Toch zit me dat verhaal niet lekker....

Er wringt iets...

Er komen tegengestelde berichten binnen...

Aan de ene kant hoor ik dat geld dat door ambtenaren was ingezameld goed is besteed. Aan de andere kant hoor je steeds weer deze verhalen zoals in Nova... Ik heb een tijdje geleden ook al iemand van Cordaid/Mensen in Nood hetzelfde verhaal horen vertellen. Dus in de laatste twee maanden zou er niets veranderd zijn.
Ik lees dat de Marokkaanse regering bijna 300 miljoen dollar ge-earmarked heeft voor de opbouw van de getroffen regio en in deze reportage werd over enkele tientallen miljoenen gesproken.
Ik hoor verder ook weinig klachten over het niet besteden van hulpgelden sinds de Marokkaanse regering eindelijk knopen doorhakte over wat en hoe er gebouwd zou worden. Alleen die klachten van Cordaid steeds weer.

Wie kan verlichting brengen?

akram
13-08-04, 08:32
hoeveel geld er is ingezameld weet ik niet maar ik weet wel dat de situatie in het getroffen gebied nog hetzelfde is als de dag na de aardbeving...er is dus niks gedaan door de (locale)overheid
wat ik ook weet is dat de slachtoffers 10.000 dam (1000 euro) krijgen
en plus zakken cement (die overigens overtijd zijn) om hun huizen
te herbouwen

arabieren zijn inderdaad te lui om te werken en ze grijpen elke gelegenheid om te stelen zlefs rampen!!!

Afrux
13-08-04, 17:03
Geplaatst door TonH
Toch zit me dat verhaal niet lekker....

Er wringt iets...

Er komen tegengestelde berichten binnen...

Aan de ene kant hoor ik dat geld dat door ambtenaren was ingezameld goed is besteed. Aan de andere kant hoor je steeds weer deze verhalen zoals in Nova... Ik heb een tijdje geleden ook al iemand van Cordaid/Mensen in Nood hetzelfde verhaal horen vertellen. Dus in de laatste twee maanden zou er niets veranderd zijn.
Ik lees dat de Marokkaanse regering bijna 300 miljoen dollar ge-earmarked heeft voor de opbouw van de getroffen regio en in deze reportage werd over enkele tientallen miljoenen gesproken.
Ik hoor verder ook weinig klachten over het niet besteden van hulpgelden sinds de Marokkaanse regering eindelijk knopen doorhakte over wat en hoe er gebouwd zou worden. Alleen die klachten van Cordaid steeds weer.

Wie kan verlichting brengen?

Vraag maar aan de mensne die er vandaan terug komen. Er waren ieder dag demonstarties van het volk. Vaak zijn ze uit een geslagen met geweld.

Cornaid is geen leugen organisatie. Maar een goede doel organisatie die veel goeds doet in de wereld. Het is ook geen politieke organisatie, maar een betrouwbare en neutrale organisatie. Ik kom uit het gebied. Ik sta in rechtreeks contact daarmee. De verhalen die ik hoor zijn iets anders dat wat jij hier probeert te vertellen.

Zij zeggen dat ze de infrastuructuur willen verbeteren. ten eerste waar waren ze 40 jaar lang. Deze regio telde niet mee en werd econmoisch zwaar gediscrimeneerd. En nu komen ze ook met zaken zoals de miditeranne weg, waaraan 2 jaar voor de aardbeving was begonnen. De 300 miljoen is niet daarvoor besteed, ok al komt deze weg daar de Eu en dankzij haar toezicht. marokko heeft er dus geen cent in geinvesteerd. De marokkaanse werknemers die aan de weg bouwen, komen overigens alleemaal van buiten de regio.

TonH
13-08-04, 17:45
Geplaatst door Afrux
Vraag maar aan de mensne die er vandaan terug komen. Er waren ieder dag demonstarties van het volk. Vaak zijn ze uit een geslagen met geweld.

Cornaid is geen leugen organisatie. Maar een goede doel organisatie die veel goeds doet in de wereld. Het is ook geen politieke organisatie, maar een betrouwbare en neutrale organisatie. Ik kom uit het gebied. Ik sta in rechtreeks contact daarmee. De verhalen die ik hoor zijn iets anders dat wat jij hier probeert te vertellen.

Zij zeggen dat ze de infrastuructuur willen verbeteren. ten eerste waar waren ze 40 jaar lang. Deze regio telde niet mee en werd econmoisch zwaar gediscrimeneerd. En nu komen ze ook met zaken zoals de miditeranne weg, waaraan 2 jaar voor de aardbeving was begonnen. De 300 miljoen is niet daarvoor besteed, ok al komt deze weg daar de Eu en dankzij haar toezicht. marokko heeft er dus geen cent in geinvesteerd. De marokkaanse werknemers die aan de weg bouwen, komen overigens alleemaal van buiten de regio.

Dank je hartelijk voor de info. ik probeerde juist de tegenstrijdigheden in de berichten die je hier kunt ontvangen duidelijk te maken. Ooggetuigenverslagen als die van jou zijn natuurlijk heel waardevol en je eerste stukje bracht mij dan ook tot mijn overpeinzingen.

Maar even los van de binnenlandspolitieke situtatie in Marokko, zou je toch ook eens kritisch moeten kijken naar Cordaid. Zeker het is een NGO. En ja, ze doen veel goed werk. Maar ze zijn niet voor niets zich een paar jaar geleden wat meer op hun roots gaan richten. En die roots zijn de katholieke missie. Ik kan me voorstellen dat dat weerstanden oproept in bepaalde kringen in Marokko, of op zijn minst een goed excuus vormt voor mensen die een andere agenda hebben.
Het tot in de eeuwigheid blijven hameren op je onafhankelijkheid als hulpclub heeft vaker tot 'ongelukken' geleid en ik hoop dat dat hier niet zo is.

nard
13-08-04, 20:29
Geplaatst door TFOE
[B]De losers hier op dit forum voelen zich zielig en incompetent maar dat wil niet zeggen dat gelijk alle arabs worldwide van hetzelfde laken en pak zijn.



Nee oké, niet allemaal

:)

Theodoru$
13-08-04, 21:03
Geplaatst door RinCoonie
Het overgrote deel van de 1 miljoen euro die in Nederland werd ingezameld na de aardbeving in Marokko ligt nog ongebruikt bij de hulporganisaties. En dat terwijl 1500 dakloze Marokkanen nog steeds onder erbarmelijke omstandigheden in tentenkampen leven.
Het wordt hoog tijd om dat geld dan eens terug te vorderen!

Afrux
13-08-04, 22:13
Geplaatst door TonH
Dank je hartelijk voor de info. ik probeerde juist de tegenstrijdigheden in de berichten die je hier kunt ontvangen duidelijk te maken. Ooggetuigenverslagen als die van jou zijn natuurlijk heel waardevol en je eerste stukje bracht mij dan ook tot mijn overpeinzingen.

Maar even los van de binnenlandspolitieke situtatie in Marokko, zou je toch ook eens kritisch moeten kijken naar Cordaid. Zeker het is een NGO. En ja, ze doen veel goed werk. Maar ze zijn niet voor niets zich een paar jaar geleden wat meer op hun roots gaan richten. En die roots zijn de katholieke missie. Ik kan me voorstellen dat dat weerstanden oproept in bepaalde kringen in Marokko, of op zijn minst een goed excuus vormt voor mensen die een andere agenda hebben.
Het tot in de eeuwigheid blijven hameren op je onafhankelijkheid als hulpclub heeft vaker tot 'ongelukken' geleid en ik hoop dat dat hier niet zo is.

Ik denk niet dat de katholieke achtergrond van cornaid in dit geval van toepassing is. Dat Cornaid Katholiek georienteerdis, is haar eigen recht. Dat recht moeten ook islamitische hulp organisaties hebben. En al de andere vanzelfsprekend. Wanneer je enkele seculaire hulp organisaties zou willen hebben, dan blijven er weinig over. Ik ga er vanuit dat cornaid hulp wil bieden en geen christendom zal spreiden. IK weet dat ze veel Marokkaanse organisaties subsidieren. Van een organisatie weet ik dat er nooit sprake is geweestvan relegieuze voorwaarden . De projecten waren niet relegieus en de subsidie had niets te maken met het christendom. Cornaid heeft op geen enkele manier het christendom bij betrokken.

In Alhoceima zullen ze ook de mensen helpen maar niet bekeren. Het mag ook niet, zeker in dit geval. Het hulp is immers door andere organisaties toevertrouwd aan Cornaid. Zij moeten zorgen dat het bij de mensen komt. De marokkaanse organisaties hebben niet voor niets geëist van Cornaid om de hulp niet langs overheidswegen te laten verlopen. Dat wil zeggen dat ze geen vertrouwen in de MAKHZEN hebben. De overheid doet moelijk en de hulp komt maar niet bij de mensen. Zij staan in de weg. Want zij willen het geld zelf hebben.Zij zeggen dat ze het voor de infrastructuur in de regio willen in het kader van nationale hulp plan. Maar die is er niet. Zag je die vertegenwoordiger, die wist niet eens of het 3000 of 5000 duizend euro. denk je dat de mensne voor de lol in tenten slapen. Zij hebben niets gekregen.

Wie is bang voor de christenen?

Ik weet dat in alhoeceima spaanjaarden wonen tussen de Berbers zonder problemen. Zij hebben een eigen kerk. Verder op in Nador is er ook een kerk. Deze is nooit lastig gevallen. Het wordt met respect behandeld. Niemand zal het halen in zijn hoofd om de kerken te bekladen. Dat zou een schande zijn. Wat hier wel gebeurt met gebedshuizen. De nonnen zijn er ook in Nador. Zij worden op straat met respect behandeld. Ik zie ze daar lopen tussen de mensen. En met respect gerespecteerd in de berberse samenleving. Ik denk dat geen enkele jongen het in zich zal halen om haar wel lastig te vallen. De spanjaarden kwamen vaak op zondag. Om te eten, maar ook om boodschappen te doen. In Mellia die grotendeels door spaanjaarden en berbers bewoond wordt, is er in ene straal van 100 meter een synagoge, moskee, hindu tempel en een kerk.

Het geldt voor alle marokkaanse steden. Met uitzondering van die actie van die gekke extermisten in Casa.

Die jongen zei in NOVA: We leven tussen de kafirs (heidenen), hoe kan ik niet kwaad zijn? Dat is de waarheid.

Afrux
13-08-04, 22:14
By the way dit zijn de kerken in marokko:
(er zijn natuurlijk ook veel synagoges)

1. TANGER-TETOUAN
TANGER
EEAM Eglise Evangélique: 37 rue Hassan Ibn Ouessan,90000, Tel: (212) 39 94 39 24
Eglise Sainte Marie : Rue Omar B. Khattab , Tel: (212) 39 94 04 26
Arzobispado Cathedral: 55 Rue Sidi Bouabid, Tel: (212)39 93 27 62 or (212) 39 94 91 17
Saint Andrew's Church (*Eglise Anglican): 28 Rue Abou Alaa El Maari (*Rue d'Angleterre 50,Socco),90000. Tel:(212)39 94 57 87, Email
Archeveche Church: Rue Sidi Boubid 55, B.P.2116, Tel: (212) 39 93 27 62
Notre Dame de l'Assomption: 25 rue Omar El Khattab,90000, Tel: (212) 39 94 04 26
Iglesia Italiana : Rue My Idriss, Tel: (212) 39 93 22 06
Iglesia Del Espiritu Santo : 55 Rue Sidi Bouabid , (212) 39 93 10 28
Iglesia Del Sagrado Corazon (Mission Catholique) : 2 Rue Ibn Zahr, Tel: (212) 39 93 11 47
Ste Fonciere Saint Michel : Rue de Fez , Tel:(212) 39 93 13 21
Mission Catolica Espanola : 51 Rue Siaghins, Tel: (212)39 93 10 13 or (212) 39 33 49 19
Capilla de la rue de la Poste : près du Petit Socco
Capilla del nino Jesus : rue de Séville
L'Eglise des Sables "Saint Marie Jeanne" : près de la Wilaya
La Catedral Espanola : avenue Hassan II
Capilla : Rue Rembrandt
Las Hermanas Adoratrices : Marché aux Boeufs
Convento de la rue Ajdir:
Convento de Sidi Mesmoudi:
Chapelle de la rue Léon l'Africain (face à l'Institut Français):
TETOUAN
Cathedral:
Plaza de La Iglesia:
Mission Catolica Franciscana : 4 PL. My El Mehdi, Tel: (212) 39 96 32 27
LARACHE
Parroco Mission Catolica: Avenue Hassan II Centre Ville ,92000, Tel: (212)39 91 30 99
Temple de Lixus
FNIDEQ
Mission Atlantique Eglise : Tel (212) 39 97 60 13
2. TAZA-HOCEIMA-TAOUNATE
TAZA
Eglise de Taza : Lot 4 Rue Ibn El Khatib Taza Ville Nouvelle, 35000, Tel: (212) 55 67 35 75
HOCEIMA
Notre Dame de la Victoire:
Mission Catolica : 47 Rue M'Barek El Bakay, Tel:(212)39 98 05 12
3. MONT-RIF-TAZGHINE
NADOR
Mission Catholique: Avenue Moulay Hassan II , Tel: (212) 56 60 46 49
Notre-Dame-de l'Atlas
OUJDA
Eglise Paroisse St. Louis d'Anjou : 11 Rue D Asilah, (212)56 68 24 81
EEAM Eglise Evangélique, Tel: (212) 56 70 03 97
4. GHARB-CHRARDA-BENI-HSEN
KENITRA
ECM Eglise Catholique (*Communaute Chretienne) : Hangar du Don Bosco, Tel : (212) 37 37 99 52
ECM Eglise Catholique (*Ecole Don Bousco) : 17 Rue Mohamed Abou, Tel: (212) 37 37 57 66
5. FES-BOULMANE
FES
EEAM Eglise Evangélique (Temple et Presbytere): 13 Rue Mezercues, Tel:(212) 55 62 24 75
EEAM Eglise Evangélique: 13 Rue Moussa Ibn Noussair Tel:(212)64 01 21 16 , Email
Eglise Saint François d'Assise: Avenue Mohammed Slaoui, Tel:(212)55 62 23 47
Eglise Parosie Saint Francois (Catholique): 63 Av Slaoui Ville Nouvelle, 30000, Tel: (212) 55 62 46 30, or Tel: (212)55 62 23 47
6. RABAT-SALE-ZEMMOUR-ZAER
RABAT
EEAM Eglise Evangélique: 44 Avenue Allal Ban Abdellah Hassan ,10000 Tel. (212) 37 72 38 48 or (212) 37 75 96 02
Eglise Saint François D'Assise (*Mission Catholique Espagnole): Rue President Soekarno, Tel: (212) 37 72 43 80
Cathédrale Saint-Pierre: Place du Golan, Tel (212) 37 72 23 01
Eglise Saint Pierre: Avenue Patrice Lumumba Hassan, Tel:(212) 37 26 38 03
ECM Eglise Catholique Piex Agdal : 40 Rue Jaafar Es-Sadiq Agdal, Tel: (212) 37 67 02 50
American Church: 14 Cite Saada, Tel (212) 37 75 81 34
ECM Eglise Catholique en Maroc: 8 Rue Abou Hanifa Agdal,10000, Tel: (212) 37 67 23 40
ECM Eglise Catholique en Maroc(*Fondation Suzanne Rollin) Diocese de Rabat : 24 Avenue du Chel, Tel: (212) 37 20 51 14
Archeveche: 1 rue Hadj Mohammed Riffai - B.P. 258, Tel (212) 37 70 92 39
SCE Catholic Relief Services : 65 Avenue John Kennedy RTE des Zaers, Tel: (212) 37 75 77 82 , Tel: (212) 37 75 77 11
Francis Missionnaires Marie : 6 ZKT Aguelmane Sidi Ali Agdal, Tel: (212) 37 67 52 76
Soeurs Franciscaines Missionnaires de Marie : 2 PL. Sokarno, Tel (212) 37 77 23 39
Notre-Dame des Anges:
7. MEKNES-TAFILALET
MEKNES
Eglise Note Dame des Olivers: 1 Avenue Mohamed V, Tel (212)55 52 78 84
Eglise St Michel: 111 Rue des Lys el Menzeh, Tel (212)55 50 25 26
Paroisse Catholique : 1 Avenue Med V Ville Nouvelle 50000, Tel (212) 55 51 68 80
ERRACHIDIA
ECM Eglise Catholique : Avenue Dakhla Foret Boutalamine, (212) 55 57 34 77
8. GRAND-CASABLANCA
CASABLANCA
EEAM Eglise Evangélique Au Maroc: 33 Rue D'Azilal 20000, Tel: (212) 22 30 21 51 , Fax: (212) 22 44 47 68 , Email , Website
Église Notre Dame de Lourdes: Rond Point d'Europe - Quartier des Hopitaux 20100 , Tel: (212) 22 29 47 18 or 22 22 08 52
Église Notre Dame de Lourdes : Rue 2 Mars Boulevard Mohamed V , Tel: (212) 22 26 57 98
Eglise Notre-Dame des Flots : Rue d'Hendaye Tel : (212) 22 36 71 18
Eglise Notre-Dame Guadalupe: 6 Rue Ain Asserdoun, Tel (212) 22 36 31 65
Eglise Saint François (*d'Assise): Rue Dupleix, Tel (212) 22 30 09 30
Eglise d'Anfa : 13, Av. Jeanne d'Arc Tel (212) 22 36 19 13
Eglise Carmel St. Joseph: 56 Boulevard A. Bouabid, Tel (212) 22 25 44 27
Eglise Carmel Saint Joseph: 57 Rue Al Bakri Q FonciÉre 4 23 20000, Tel: (212) 22 30 56 04
Eglise Carmel Saint Joseph : 2 Rue Des Ibis Oasis , Tel: (212) 22 25 30 20
Chapel Anfa-Maarif: 13 Avenue Ain Harrouda, Tel (212) 22 36 19 13
Église Saint John (*Eglise Anglican): 24 Rue Max Guedj, Tel (212) 22 25 71 20 , Email
Eglise Italienne du Christ Roi : 44 Avenue Abdelmoumen, Tel (212) 22 25 49 63
Aumonerie Cahtolique: 41 rue Mahmoud/ Abbas Elakad, Tel (212) 22 26 57 98 Fax (212) 2226-8528
Greek Orthodox Church: 2 rue Naumur, Tel (212) 22 27 68 92
Eglise : Boulevard Abdel Moumen - Mohammedia, Tel: (212) 23 32 21 03
Eglise du Sacre-Coeur: Boulevard Rachidi
ELM Église Luthérienne Maroc (*futur développement pour une Eglise de Luthérienne)
9. CHAOUIA-OURDIGHA
SETTAT
10. TADLA-AZILAL
BENI-MELLAL
Eglise Saint Paul : Q. Administratif, Tel: (212) 23 48 26 72
11. SOUSS-MASSA-DRAA
AGADIR
EEAM Eglise Evangélique: Rue Djorf (derrière le camping), Tel (212) 22 30 21 51
ECM Eglise Catholique : 23 Rue Mariniyine Talborjt, Tel: (212) 48 82 85 67
Eglise Sainte Anne : Rue de Marrakech , Tel: (212) 48 84 41 15 or 48 82 22 51
Christian Church: 2 Rue Chouhada,
TAROUDANT
Eglise Notre Dame des sept douleurs (*Eglise Catholique): 72 Rue du 20 Aout, Tel (212) 48 85 25 14
OUARZAZATE
Church St. Therese: 7 rue Da ou Gadim, Tel (212) 4488-2542
TIZNIT
Catholic Relief Services (*Service de Soulagement Catholique): Quartier Administratif 85000, Tel: (212) 48 86 15 14
12. MARRAKECH-TENSIFT-HAOUZ
MARRAKECH
EEAM Eglise Evangélique: 89 Boulevard Moulay Rachid (derrière la poste du Guéliz), Tel: (212) 44 43 14 79
Eglise Muriel : 4 Immeuble (A Operation Atlas 6 ), 40000, Tel: (212) 44 44 85 24
Eglise des Saints Martyrs: Rue El Imam Ali Gueliz, Tel: (212)44 43 08 08 or 44 43 05 85 (*Superieur des Fransiscains - Tel: 44 43 05 85)
ESSAOUIRA
Church Notre Dame de l'Assomption: Main boulevard, Tel (212) 4447-2895
ECM Eglise Catholique (Pere Gous Cure): Tel:(212)44 47 58 95
13. DOUKKALA-ABDA
El JADIDA
Église St. Bernard: Rue Assoudane, Tel (212) 23 35 26 16
Église de l'Assomption :
Eglise Portugaise de Mazagan :
Eglise notre-dame de la lumière :
SAFI
ECM Église Catholique : 16 Rue Chefchaouen, Tel: (212) 44 46 23 38
14. GUELMIM-ES-SEMARA
GUELMIM
15. LAAYOUNE-BOUJDOUR-SAKIA-HAMRA
LAAYOUNE
Laayoune Cathedral:
16. OUED-EDDAHAB-LAGOUIRA
LAGOUIRA

sjo
13-08-04, 22:41
Geplaatst door Afrux
By the way dit zijn de kerken in marokko:
(er zijn natuurlijk ook veel synagoges)

1. TANGER-TETOUAN
TANGER
EEAM Eglise Evangélique: 37 rue Hassan Ibn Ouessan,90000, Tel: (212) 39 94 39 24
Eglise Sainte Marie : Rue Omar B. Khattab , Tel: (212) 39 94 04 26
Arzobispado Cathedral: 55 Rue Sidi Bouabid, Tel: (212)39 93 27 62 or (212) 39 94 91 17
Saint Andrew's Church (*Eglise Anglican): 28 Rue Abou Alaa El Maari (*Rue d'Angleterre 50,Socco),90000. Tel:(212)39 94 57 87, Email
Archeveche Church: Rue Sidi Boubid 55, B.P.2116, Tel: (212) 39 93 27 62
Notre Dame de l'Assomption: 25 rue Omar El Khattab,90000, Tel: (212) 39 94 04 26
Iglesia Italiana : Rue My Idriss, Tel: (212) 39 93 22 06
Iglesia Del Espiritu Santo : 55 Rue Sidi Bouabid , (212) 39 93 10 28
Iglesia Del Sagrado Corazon (Mission Catholique) : 2 Rue Ibn Zahr, Tel: (212) 39 93 11 47
Ste Fonciere Saint Michel : Rue de Fez , Tel:(212) 39 93 13 21
Mission Catolica Espanola : 51 Rue Siaghins, Tel: (212)39 93 10 13 or (212) 39 33 49 19
Capilla de la rue de la Poste : près du Petit Socco
Capilla del nino Jesus : rue de Séville
L'Eglise des Sables "Saint Marie Jeanne" : près de la Wilaya
La Catedral Espanola : avenue Hassan II
Capilla : Rue Rembrandt
Las Hermanas Adoratrices : Marché aux Boeufs
Convento de la rue Ajdir:
Convento de Sidi Mesmoudi:
Chapelle de la rue Léon l'Africain (face à l'Institut Français):
TETOUAN
Cathedral:
Plaza de La Iglesia:
Mission Catolica Franciscana : 4 PL. My El Mehdi, Tel: (212) 39 96 32 27
LARACHE
Parroco Mission Catolica: Avenue Hassan II Centre Ville ,92000, Tel: (212)39 91 30 99
Temple de Lixus
FNIDEQ
Mission Atlantique Eglise : Tel (212) 39 97 60 13
2. TAZA-HOCEIMA-TAOUNATE
TAZA
Eglise de Taza : Lot 4 Rue Ibn El Khatib Taza Ville Nouvelle, 35000, Tel: (212) 55 67 35 75
HOCEIMA
Notre Dame de la Victoire:
Mission Catolica : 47 Rue M'Barek El Bakay, Tel:(212)39 98 05 12
3. MONT-RIF-TAZGHINE
NADOR
Mission Catholique: Avenue Moulay Hassan II , Tel: (212) 56 60 46 49
Notre-Dame-de l'Atlas
OUJDA
Eglise Paroisse St. Louis d'Anjou : 11 Rue D Asilah, (212)56 68 24 81
EEAM Eglise Evangélique, Tel: (212) 56 70 03 97
4. GHARB-CHRARDA-BENI-HSEN
KENITRA
ECM Eglise Catholique (*Communaute Chretienne) : Hangar du Don Bosco, Tel : (212) 37 37 99 52
ECM Eglise Catholique (*Ecole Don Bousco) : 17 Rue Mohamed Abou, Tel: (212) 37 37 57 66
5. FES-BOULMANE
FES
EEAM Eglise Evangélique (Temple et Presbytere): 13 Rue Mezercues, Tel:(212) 55 62 24 75
EEAM Eglise Evangélique: 13 Rue Moussa Ibn Noussair Tel:(212)64 01 21 16 , Email
Eglise Saint François d'Assise: Avenue Mohammed Slaoui, Tel:(212)55 62 23 47
Eglise Parosie Saint Francois (Catholique): 63 Av Slaoui Ville Nouvelle, 30000, Tel: (212) 55 62 46 30, or Tel: (212)55 62 23 47
6. RABAT-SALE-ZEMMOUR-ZAER
RABAT
EEAM Eglise Evangélique: 44 Avenue Allal Ban Abdellah Hassan ,10000 Tel. (212) 37 72 38 48 or (212) 37 75 96 02
Eglise Saint François D'Assise (*Mission Catholique Espagnole): Rue President Soekarno, Tel: (212) 37 72 43 80
Cathédrale Saint-Pierre: Place du Golan, Tel (212) 37 72 23 01
Eglise Saint Pierre: Avenue Patrice Lumumba Hassan, Tel:(212) 37 26 38 03
ECM Eglise Catholique Piex Agdal : 40 Rue Jaafar Es-Sadiq Agdal, Tel: (212) 37 67 02 50
American Church: 14 Cite Saada, Tel (212) 37 75 81 34
ECM Eglise Catholique en Maroc: 8 Rue Abou Hanifa Agdal,10000, Tel: (212) 37 67 23 40
ECM Eglise Catholique en Maroc(*Fondation Suzanne Rollin) Diocese de Rabat : 24 Avenue du Chel, Tel: (212) 37 20 51 14
Archeveche: 1 rue Hadj Mohammed Riffai - B.P. 258, Tel (212) 37 70 92 39
SCE Catholic Relief Services : 65 Avenue John Kennedy RTE des Zaers, Tel: (212) 37 75 77 82 , Tel: (212) 37 75 77 11
Francis Missionnaires Marie : 6 ZKT Aguelmane Sidi Ali Agdal, Tel: (212) 37 67 52 76
Soeurs Franciscaines Missionnaires de Marie : 2 PL. Sokarno, Tel (212) 37 77 23 39
Notre-Dame des Anges:
7. MEKNES-TAFILALET
MEKNES
Eglise Note Dame des Olivers: 1 Avenue Mohamed V, Tel (212)55 52 78 84
Eglise St Michel: 111 Rue des Lys el Menzeh, Tel (212)55 50 25 26
Paroisse Catholique : 1 Avenue Med V Ville Nouvelle 50000, Tel (212) 55 51 68 80
ERRACHIDIA
ECM Eglise Catholique : Avenue Dakhla Foret Boutalamine, (212) 55 57 34 77
8. GRAND-CASABLANCA
CASABLANCA
EEAM Eglise Evangélique Au Maroc: 33 Rue D'Azilal 20000, Tel: (212) 22 30 21 51 , Fax: (212) 22 44 47 68 , Email , Website
Église Notre Dame de Lourdes: Rond Point d'Europe - Quartier des Hopitaux 20100 , Tel: (212) 22 29 47 18 or 22 22 08 52
Église Notre Dame de Lourdes : Rue 2 Mars Boulevard Mohamed V , Tel: (212) 22 26 57 98
Eglise Notre-Dame des Flots : Rue d'Hendaye Tel : (212) 22 36 71 18
Eglise Notre-Dame Guadalupe: 6 Rue Ain Asserdoun, Tel (212) 22 36 31 65
Eglise Saint François (*d'Assise): Rue Dupleix, Tel (212) 22 30 09 30
Eglise d'Anfa : 13, Av. Jeanne d'Arc Tel (212) 22 36 19 13
Eglise Carmel St. Joseph: 56 Boulevard A. Bouabid, Tel (212) 22 25 44 27
Eglise Carmel Saint Joseph: 57 Rue Al Bakri Q FonciÉre 4 23 20000, Tel: (212) 22 30 56 04
Eglise Carmel Saint Joseph : 2 Rue Des Ibis Oasis , Tel: (212) 22 25 30 20
Chapel Anfa-Maarif: 13 Avenue Ain Harrouda, Tel (212) 22 36 19 13
Église Saint John (*Eglise Anglican): 24 Rue Max Guedj, Tel (212) 22 25 71 20 , Email
Eglise Italienne du Christ Roi : 44 Avenue Abdelmoumen, Tel (212) 22 25 49 63
Aumonerie Cahtolique: 41 rue Mahmoud/ Abbas Elakad, Tel (212) 22 26 57 98 Fax (212) 2226-8528
Greek Orthodox Church: 2 rue Naumur, Tel (212) 22 27 68 92
Eglise : Boulevard Abdel Moumen - Mohammedia, Tel: (212) 23 32 21 03
Eglise du Sacre-Coeur: Boulevard Rachidi
ELM Église Luthérienne Maroc (*futur développement pour une Eglise de Luthérienne)
9. CHAOUIA-OURDIGHA
SETTAT
10. TADLA-AZILAL
BENI-MELLAL
Eglise Saint Paul : Q. Administratif, Tel: (212) 23 48 26 72
11. SOUSS-MASSA-DRAA
AGADIR
EEAM Eglise Evangélique: Rue Djorf (derrière le camping), Tel (212) 22 30 21 51
ECM Eglise Catholique : 23 Rue Mariniyine Talborjt, Tel: (212) 48 82 85 67
Eglise Sainte Anne : Rue de Marrakech , Tel: (212) 48 84 41 15 or 48 82 22 51
Christian Church: 2 Rue Chouhada,
TAROUDANT
Eglise Notre Dame des sept douleurs (*Eglise Catholique): 72 Rue du 20 Aout, Tel (212) 48 85 25 14
OUARZAZATE
Church St. Therese: 7 rue Da ou Gadim, Tel (212) 4488-2542
TIZNIT
Catholic Relief Services (*Service de Soulagement Catholique): Quartier Administratif 85000, Tel: (212) 48 86 15 14
12. MARRAKECH-TENSIFT-HAOUZ
MARRAKECH
EEAM Eglise Evangélique: 89 Boulevard Moulay Rachid (derrière la poste du Guéliz), Tel: (212) 44 43 14 79
Eglise Muriel : 4 Immeuble (A Operation Atlas 6 ), 40000, Tel: (212) 44 44 85 24
Eglise des Saints Martyrs: Rue El Imam Ali Gueliz, Tel: (212)44 43 08 08 or 44 43 05 85 (*Superieur des Fransiscains - Tel: 44 43 05 85)
ESSAOUIRA
Church Notre Dame de l'Assomption: Main boulevard, Tel (212) 4447-2895
ECM Eglise Catholique (Pere Gous Cure): Tel:(212)44 47 58 95
13. DOUKKALA-ABDA
El JADIDA
Église St. Bernard: Rue Assoudane, Tel (212) 23 35 26 16
Église de l'Assomption :
Eglise Portugaise de Mazagan :
Eglise notre-dame de la lumière :
SAFI
ECM Église Catholique : 16 Rue Chefchaouen, Tel: (212) 44 46 23 38
14. GUELMIM-ES-SEMARA
GUELMIM
15. LAAYOUNE-BOUJDOUR-SAKIA-HAMRA
LAAYOUNE
Laayoune Cathedral:
16. OUED-EDDAHAB-LAGOUIRA
LAGOUIRA

Mogen alle mensen met de Marokkaanse nationaliteit diensten bijwonen in deze kerken ?

gr.
sjo

TonH
13-08-04, 23:38
Geplaatst door Afrux
Ik denk niet dat de katholieke achtergrond van cornaid in dit geval van toepassing is. Dat Cornaid Katholiek georienteerdis, is haar eigen recht. Dat recht moeten ook islamitische hulp organisaties hebben. En al de andere vanzelfsprekend. Wanneer je enkele seculaire hulp organisaties zou willen hebben, dan blijven er weinig over. Ik ga er vanuit dat cornaid hulp wil bieden en geen christendom zal spreiden. IK weet dat ze veel Marokkaanse organisaties subsidieren. Van een organisatie weet ik dat er nooit sprake is geweestvan relegieuze voorwaarden . De projecten waren niet relegieus en de subsidie had niets te maken met het christendom. Cornaid heeft op geen enkele manier het christendom bij betrokken.

In Alhoceima zullen ze ook de mensen helpen maar niet bekeren. Het mag ook niet, zeker in dit geval. Het hulp is immers door andere organisaties toevertrouwd aan Cornaid. Zij moeten zorgen dat het bij de mensen komt. De marokkaanse organisaties hebben niet voor niets geëist van Cornaid om de hulp niet langs overheidswegen te laten verlopen. Dat wil zeggen dat ze geen vertrouwen in de MAKHZEN hebben. De overheid doet moelijk en de hulp komt maar niet bij de mensen. Zij staan in de weg. Want zij willen het geld zelf hebben.Zij zeggen dat ze het voor de infrastructuur in de regio willen in het kader van nationale hulp plan. Maar die is er niet. Zag je die vertegenwoordiger, die wist niet eens of het 3000 of 5000 duizend euro. denk je dat de mensne voor de lol in tenten slapen. Zij hebben niets gekregen.

Wie is bang voor de christenen?

Ik weet dat in alhoeceima spaanjaarden wonen tussen de Berbers zonder problemen. Zij hebben een eigen kerk. Verder op in Nador is er ook een kerk. Deze is nooit lastig gevallen. Het wordt met respect behandeld. Niemand zal het halen in zijn hoofd om de kerken te bekladen. Dat zou een schande zijn. Wat hier wel gebeurt met gebedshuizen. De nonnen zijn er ook in Nador. Zij worden op straat met respect behandeld. Ik zie ze daar lopen tussen de mensen. En met respect gerespecteerd in de berberse samenleving. Ik denk dat geen enkele jongen het in zich zal halen om haar wel lastig te vallen. De spanjaarden kwamen vaak op zondag. Om te eten, maar ook om boodschappen te doen. In Mellia die grotendeels door spaanjaarden en berbers bewoond wordt, is er in ene straal van 100 meter een synagoge, moskee, hindu tempel en een kerk.

Het geldt voor alle marokkaanse steden. Met uitzondering van die actie van die gekke extermisten in Casa.

Die jongen zei in NOVA: We leven tussen de kafirs (heidenen), hoe kan ik niet kwaad zijn? Dat is de waarheid.

Ok. Dus jij hebt er geen probleem mee. Ik heb er geen probleem mee. De lokale bevolking heeft er geen probleem mee. De organisaties die hier geld inzamelden hebben er geen probleem mee. Maar heeft de Marokkaanse regering, of elementen daarbinnen, dat er ook er geen probleem mee dat Cordaid Katholiek is?
Of wat misschien nog belangrijker is: dat Cordaid een buitenlandse organisatie is die buiten de overheid om met de bevolking interacteerd.

Ik vraag me dat in alle oprechtheid af.

Afrux
13-08-04, 23:47
Geplaatst door TonH
Ok. Dus jij hebt er geen probleem mee. Ik heb er geen probleem mee. De lokale bevolking heeft er geen probleem mee. De organisaties die hier geld inzamelden hebben er geen probleem mee. Maar heeft de Marokkaanse regering, of elementen daarbinnen, dat er ook er geen probleem mee dat Cordaid Katholiek is?
Of wat misschien nog belangrijker is: dat Cordaid een buitenlandse organisatie is die buiten de overheid om met de bevolking interacteerd.

Ik vraag me dat in alle oprechtheid af.

Zij weten heus wel dat Coraid geen burgeroorlog zal veroorzaken. Ik weet niet waarom ze problemen zouden hebben. het is te gek om iemand tegen te houden die zal bijdrage wil leveren aan de verbetering van de situatie van mensen (waar dan ook). Dat de organisaties en moskeëen uit Nederland niet willen dat de overheid zich niet mee bemoeit, hebben ze aan zichzelf te danken. DE mensen weten dat ze corrupt, dieven en kuffars zijn. Hun probleem is dat ze misschien gewoon willlen doorgaan met de economische achterstelling van de regio. Ik kan niets anders bedanken. Jij wel?

het zijn landen zoals noord korea die goede doelen organisaties tegenhouden.

TonH
13-08-04, 23:54
Geplaatst door Afrux
Zij weten heus wel dat Coraid geen burgeroorlog zal veroorzaken. Ik weet niet waarom ze problemen zouden hebben. het is te gek om iemand tegen te houden die zal bijdrage wil leveren aan de verbetering van de situatie van mensen (waar dan ook). Dat de organisaties en moskeëen uit Nederland niet willen dat de overheid zich niet mee bemoeit, hebben ze aan zichzelf te danken. DE mensen weten dat ze corrupt, dieven en kuffars zijn. Hun probleem is dat ze misschien gewoon willlen doorgaan met de economische achterstelling van de regio. Ik kan niets anders bedanken. Jij wel?

het zijn landen zoals noord korea die goede doelen organisaties tegenhouden.

Nee, ik kan ook weinig anders bedenken. Maar ik hoop vooral dat er nu toch snel een oplossing komt voor die tallozen die daar nog in tenten zitten en weten dat de winter er zeker aan zal komen. Daar moeten maar een heleboel princiepes voor wijken.
Kan iedereen volgend voorjaar weer lekker fanatiek worden.

Maar dat zal wel een wens blijven :droef:

Afrux
14-08-04, 09:36
Geplaatst door TonH
Nee, ik kan ook weinig anders bedenken. Maar ik hoop vooral dat er nu toch snel een oplossing komt voor die tallozen die daar nog in tenten zitten en weten dat de winter er zeker aan zal komen. Daar moeten maar een heleboel princiepes voor wijken.
Kan iedereen volgend voorjaar weer lekker fanatiek worden.

Maar dat zal wel een wens blijven :droef:

Ik geloof dat we eruit zijn.
Conclusie:
Rif wordt nog steeds economisch gediscrimeneerd. De corruptie, onrecht en achterlijkheid heersen nog steeds in het land.

truuske22
14-08-04, 09:48
Geplaatst door akram
arabieren zijn inderdaad te lui om te werken en ze grijpen elke gelegenheid om te stelen zlefs rampen!!!

laat dat scheren voor wat het is.....