PDA

Bekijk Volledige Versie : Al-Sadr gewond



De Autochtoon
13-08-04, 12:42
Van onze redactie buitenland

AMSTERDAM - De radicale sjiitische geestelijke Moektada al-Sadr is vanochtend gewond geraakt bij de strijd om de Imam Ali-moskee in Najaf. Dat hebben naaste medewerkers van hem bevestigd.

Al-Sadr werd in de borst en tweemaal door granaatscherven in een been geraakt toen hij leden van zijn militie, het Mahdi Leger, ontmoette in het complex rond de moskee. Hij is in een veldhospitaal aan zijn verwondingen behandeld en daarna naar een geheime plek overgebracht. Zijn toestand is volgens de woordvoerder stabiel.

Volgens de Iraakse minister van Binnenlandse Zaken Falah al-Naqib wordt er momenteel onderhandeld over een vrije aftocht voor Al-Sadr en zijn gewapende strijders uit de Imam Ali-moskee. De geestelijke zou inmiddels een verklaring hebben uitgegeven waarin hij zijn volgelingen maant hun kalmte te bewaren. Volgens de Arabische nieuwszender Al-Jazira roept Al-Sadr hen in een brief op zich 'standvastig en rationeel' te gedragen in plaats van zich over te geven aan hun emoties.

Gisteren bestookten Amerikaanse gevechtsvliegtuigen het huis van Al-Sadr. De woning werd vervolgens bestormd, maar de geestelijke was niet aanwezig.

Al-Sadr, die op 5 augustus een tweede opstand tegen de buitenlandse troepen en de Iraakse interim-regering begon, heeft eerder gezworen zich tot zijn 'laatste druppel bloed' te zullen verzetten. Amerikaanse en Iraakse troepen houden het moskeecomplex omsingeld, maar hebben tot dusver nog geen pogingen gedaan het heiligdom binnen te gaan.

Amerikaanse en Iraakse militairen begonnen gisteren met de omsingeling van de moskee, het belangrijkste heiligdom van de sjiieten in Najaf. Met het offensief nemen de Iraakse interim-regering en de Amerikanen het risico dat zij de sjiitische meerderheid in het land tegen zich in het harnas jagen. In de zuidelijke stad Basra gingen gisteren duizenden aanhangers van Al-Sadr de straat op om tegen het offensief te demonstreren.


© Het Parool, 13-08-2004

observer
13-08-04, 13:59
weer eens wat anders dan dat zijn volgelingen of onschuldige burgers geraakt worden

blijven proberen

Bofko
13-08-04, 15:08
NAJAF/DEN HAAG - De radicale sjiitische leider Muqtada al-Sadr is bij gevechten in Najaf gewond geraakt door splinters van Amerikaanse granaten. Dat heeft zijn woordvoerder vrijdagochtend gemeld. Volgens de Iraakse minister van Binnenlandse Zaken mankeert de opstandige sjiiet evenwel helemaal niets. Volgens de bewindsman wordt er ook al onderhandeld met al-Sadr en de zijnen over een beëindiging van de crisis in Najaf.
De zegsman van al-Sadr verklaarde vrijdagochtend dat de geestelijke door een Amerikaanse beschieting op drie plaatsen verwondingen heeft opgelopen. Twee andere medewerkers van al-Sadr bevestigden de lezing. Een van hen zei dat de opstandige leider de verwondingen vrijdagmorgen had opgelopen. Hij zou worden behandeld in een veldhospitaal in de buurt van de moskee waar hij zich schuilhoudt.
Volgens de woordvoerder van al-Sadr heeft de geestelijke de oproep aan zijn aanhangers van woensdag herhaald om de "heilige oorlog" voort te zetten, ook als hij sterft of wordt opgepakt. Amerikaanse en Iraakse militairen omsingelden donderdag het gebied rond de Imam Ali-moskee in Najaf. In het hart van deze voor sjiieten heilige stad zitten al-Sadr en zijn gewapende aanhangers vast. Amerikaanse militairen bestormden donderdag ook het huis van de geestelijke. Niemand bleek thuis te zijn.

Het offensief van de Amerikaanse en Iraakse eenheden tegen al-Sadr en zijn gewapende Mahdi-militie in Najaf begon donderdag. Ze omsingelden in de Oude Stad het terrein van de moskee en de daarbij gelegen uitgestrekte begraafplaats.
De Verenigde Staten hebben gezegd dat ze niet op het gebied van de moskee zelf, een van de heiligste plekken voor sjiitische moslims, zullen opereren. Een bestorming van het gebedshuis wordt dan ook niet verwacht. Een woordvoerder van het Amerikaanse leger liet weten dat het optreden van de troepen in Najaf plaatsvindt "overeenkomstig de richtlijnen van interim-premier Allawi om deze heilige plaatsen te beschermen".

'Uiterst bedroefd'
Iraakse veiligheidstroepen, die vlak achter de Amerikanen optrekken, zullen, indien mogelijk, de ontwapening van de milities op het moskeecomplex ter hand nemen. De belangrijkste sjiitische geestelijke in Irak, ayatollah Ali al-Sistani, drong er donderdag bij de sjiitische strijders en Amerikanen op aan respect te tonen voor Najaf en de heiligdommen daar. Een woordvoerder van de groot-ayatollah, die momenteel voor de behandeling van een hartkwaal in Londen verblijft, zei dat al-Sistani "uiterst bedroefd" is door de gebeurtenissen in Najaf.
Zowel medewerkers van de groot-ayatollah als een vertegenwoordiger van de Iraakse interim-regering pogen in Najaf te bemiddelen. In de loop van de vrijdagmorgen nam het geweld in Najaf af, naar verluidt omdat er al directe onderhandelingen gaande waren.
Een meerderheid van het lokale bestuur van de Iraakse stad Najaf is donderdag afgetreden uit protest tegen het offensief van Amerikaanse en Iraakse troepen in de stad. Zestien van de dertig leden van de provincieraad stapten op.
De commandant van de Nederlandse troepen in de Zuid-Iraakse provincie al-Muthanna heeft in de nacht van donderdag op vrijdag twee Apache gevechtshelikopters ingezet boven de provinciehoofdstad As-Samawah. Aanleiding waren aanhoudende schermutselingen tussen Iraaks veiligheidspersoneel en onruststokers.
Het was de vijfde keer deze week dat er aanslagen werden uitgevoerd op buitenlandse troepen of lokale politie- of militaire posten. Defensie vermoedt dat het toegenomen geweld mede te maken heeft met de zware gevechten in Najaf.

Ghiezzoe
13-08-04, 16:24
Het MAHDI LEGER?????
waar is het ijs waaroverheen ik moet gaan kruipen?

Kan iemand aub mij PM'en waar ik de Mahdi aan kan herkennen want het wordt wel erg verwarrend zo (en ik heb zelf niets kunnen vinden, ik weet ook niet meer waar ik dat ijs-verhaal vandaan heb).

BVD

Salamoen a'laikoem


Geplaatst door De Autochtoon
Van onze redactie buitenland

AMSTERDAM - De radicale sjiitische geestelijke Moektada al-Sadr is vanochtend gewond geraakt bij de strijd om de Imam Ali-moskee in Najaf. Dat hebben naaste medewerkers van hem bevestigd.

Al-Sadr werd in de borst en tweemaal door granaatscherven in een been geraakt toen hij leden van zijn militie, het Mahdi Leger, ontmoette in het complex rond de moskee. Hij is in een veldhospitaal aan zijn verwondingen behandeld en daarna naar een geheime plek overgebracht. Zijn toestand is volgens de woordvoerder stabiel.

Volgens de Iraakse minister van Binnenlandse Zaken Falah al-Naqib wordt er momenteel onderhandeld over een vrije aftocht voor Al-Sadr en zijn gewapende strijders uit de Imam Ali-moskee. De geestelijke zou inmiddels een verklaring hebben uitgegeven waarin hij zijn volgelingen maant hun kalmte te bewaren. Volgens de Arabische nieuwszender Al-Jazira roept Al-Sadr hen in een brief op zich 'standvastig en rationeel' te gedragen in plaats van zich over te geven aan hun emoties.

Gisteren bestookten Amerikaanse gevechtsvliegtuigen het huis van Al-Sadr. De woning werd vervolgens bestormd, maar de geestelijke was niet aanwezig.

Al-Sadr, die op 5 augustus een tweede opstand tegen de buitenlandse troepen en de Iraakse interim-regering begon, heeft eerder gezworen zich tot zijn 'laatste druppel bloed' te zullen verzetten. Amerikaanse en Iraakse troepen houden het moskeecomplex omsingeld, maar hebben tot dusver nog geen pogingen gedaan het heiligdom binnen te gaan.

Amerikaanse en Iraakse militairen begonnen gisteren met de omsingeling van de moskee, het belangrijkste heiligdom van de sjiieten in Najaf. Met het offensief nemen de Iraakse interim-regering en de Amerikanen het risico dat zij de sjiitische meerderheid in het land tegen zich in het harnas jagen. In de zuidelijke stad Basra gingen gisteren duizenden aanhangers van Al-Sadr de straat op om tegen het offensief te demonstreren.


© Het Parool, 13-08-2004

Ghiezzoe
13-08-04, 18:26
:argwaan:

Max Stirner
13-08-04, 18:32
Geplaatst door Ghiezzoe
Het MAHDI LEGER?????
waar is het ijs waaroverheen ik moet gaan kruipen?

Kan iemand aub mij PM'en waar ik de Mahdi aan kan herkennen want het wordt wel erg verwarrend zo (en ik heb zelf niets kunnen vinden, ik weet ook niet meer waar ik dat ijs-verhaal vandaan heb).

BVD

Salamoen a'laikoem

Ik geloof dat ze vaak in het zwart gekleed zijn, ze dragen een wapen, zingen liedjes over Allah en zijn net zo goed van de pot gerukt als die Amerikanen..... :)

Ghiezzoe
13-08-04, 19:46
wat is dat icoontje naast je naam? wat moet het voorstellen?
Ben gewoon nieuwsgierig...


Geplaatst door Max Stirner
Ik geloof dat ze vaak in het zwart gekleed zijn, ze dragen een wapen, zingen liedjes over Allah en zijn net zo goed van de pot gerukt als die Amerikanen..... :)

Theodoru$
13-08-04, 21:25
Geplaatst door observer
weer eens wat anders dan dat zijn volgelingen of onschuldige burgers geraakt worden

blijven proberen
Misschien heeft hij juist wel om mensen dat te laten denken dit bericht de wereld in geholpen, en is hij helemaal niet echt gewond. Hij zou in die moskee of de naaste omgeving daarvan verblijven, terwijl de Amerikanen uiterst op hun hoede zijn om vooral die moskee geen haar te krenken.

Ik denk dat hij weinig van al die andere tirannen verschilt en zijn strijders het vuile werk laat opknappen. Die andere rukker, Al Sistani, laat zich intussen in Londen opereren. Als hij terug is in Irak zullen de haatpreken tegen het westen wel weer beginnen.

Max Stirner
13-08-04, 23:31
Geplaatst door Ghiezzoe
wat is dat icoontje naast je naam? wat moet het voorstellen?
Ben gewoon nieuwsgierig...

Die vlag bedoel je? Dat is die van Tibet :)

Ghiezzoe
14-08-04, 11:31
hmmm, ik heb em eens nader bekeken. Driehoek, zon en stralen kan ik volgen maar die leeuwen en Jing en Jang teken? en wat houden die leeuwen eigenlijk in hun hand?

observer
14-08-04, 18:42
las dat de omgeving van de moskee tot 12 jaar geleden helemaal dichtgebouwd was maar dat saddam wegens verraad door de sjiieten er wat met de grond gelijk gemaakt heeft

toen zater er ook mensen in de moskee

iemand een idee hoe saddam ze er uitgekregen heeft?

@n3$dej
14-08-04, 18:45
Geplaatst door observer
las dat de omgeving van de moskee tot 12 jaar geleden helemaal dichtgebouwd was maar dat saddam wegens verraad door de sjiieten er wat met de grond gelijk gemaakt heeft

toen zater er ook mensen in de moskee

iemand een idee hoe saddam ze er uitgekregen heeft?
Met gas, of gewoon dreigen de boel op te blazen. Saddam kon dat wel doen zonder een volksopstand te verwachten.

Couscousje
14-08-04, 18:49
Typische Al-Sadr supporters:

http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/44A9738D-AE01-4AEA-8202-E067EB2E13B5/45582/EF2C1ED5FB6E4C698F8B9A375CF67EE0.jpg

http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/44A9738D-AE01-4AEA-8202-E067EB2E13B5/45586/FBFE6254FD4343C9935172D722556826.jpg

@n3$dej
14-08-04, 18:53
Geplaatst door Couscousje
Typische Al-Sadr supporters:

http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/44A9738D-AE01-4AEA-8202-E067EB2E13B5/45582/EF2C1ED5FB6E4C698F8B9A375CF67EE0.jpg

http://english.aljazeera.net/NR/rdonlyres/44A9738D-AE01-4AEA-8202-E067EB2E13B5/45586/FBFE6254FD4343C9935172D722556826.jpg
Wat is er zo typisch aan meid?

observer
15-08-04, 22:46
inmiddels las ik dat 25 buitenlandse strijders zich in de moskee verschanst hebben en dreigen deze op te blazen

als het natuulijk soeni zijn kan je pas echt shit verwachten

Couscousje
16-08-04, 03:53
Geplaatst door observer
inmiddels las ik dat 25 buitenlandse strijders zich in de moskee verschanst hebben en dreigen deze op te blazen

De bron van deze belangwekkende boodschap is de Iraakse regering, dat allicht bang is dat de vernietiging van de Iman Ali Moskee door 25 Amerikaanse Mariniers wellicht niet gewaardeerd zal worden.

Uit dezelfde bron kwam het angstaanjagende bericht dat Shi'itische strijders een zelfmoordaanslag wilde plegen op een hotel met journalisten, of ze onmiddelijk wilden opkrassen.

Nu ik er zo overdenk, de Amerikanen zijn er inderdaad in geslaagd om Amerikaanse democratie en Amerikaanse persvrijheid over te dragen op de nieuwe Iraakse regering :duim:

Geen pottenkijkers als wij overgaan tot genocidale acties!

Couscousje
16-08-04, 10:33
Wil degene die onder mijn nick zit te reageren daarmee ophouden, voor ik je IP opvraag en je helemaal hopeloos flood.

Dank.

Cc

nard
16-08-04, 10:35
Geplaatst door Couscousje
.................. en je helemaal hopeloos flood.

Dank.

Cc


Is dat lekker?