PDA

Bekijk Volledige Versie : Marokko is geen vuilnisvat



Simon
14-08-04, 11:40
Marokko is geen vuilnisvat



STASJA KÖHLER



AMSTERDAM - Hulporganisatie Islamic Relief heeft de ingezamelde kledingstukken die bedoeld waren voor de aardbevingsslachtoffers in het Marokkaanse al Hoceima, voor andere doeleinden gebruikt.

Zo'n vijfhonderd vuilniszakken vol kleding zijn door Marokkaanse Amsterdammers vlak na de aardbeving in februari afgeleverd bij Islamic Relief. Dit in de hoop hun landgenoten te helpen.

Islamic Relief in Amsterdam, die ook humanitaire en financiële hulp biedt in onder meer Afghanistan en Irak, heeft de kleding naar het hoofdkantoor in het Engelse Birmingham gestuurd. Daar is, volgens de persvoorlichter van de vestiging in Amsterdam, besloten de kleding voor andere doelen te gebruiken.

''Het is dus wel gebruikt voor een goed doel, alleen niet voor de Marokkaanse slachtoffers. Ik weet niet of de donateurs daarvan op de hoogte zijn,'' aldus de voorlichter. ''De Marokkaanse overheid zit niet zit te wachten op afgedankte kledingstukken. Ons werd verteld dat Marokko niet het vuilnisvat van Europa wilde zijn,'' aldus de woordvoerder.

Al eerder beklaagde Hans Wemmers van de hulporganisatie Cord-aid, die honderdduizend euro reserveerde voor de bouw van huizen, zich erover dat de overheid dat geld wilde gebruiken voor de infrastructuur. Het opgehaalde geld is na een half jaar nog steeds niet besteed.

Het lijkt er sterk op dat de slachtoffers tot nu toe niet veel aan de hulp uit Nederland hebben gehad. Maar de stichting Marokko Media, uitgever van de website marokko nl , zegt dat niet alle hulp voor niets is geweest. Drie werknemers van Marokko Media zijn destijds naar het getroffen gebied gereisd om de negen containers met kledingstukken die waren opgehaald in Nederland zelf aan de slachtoffers te geven.

''Zo wisten wij tenminste zeker dat alles in goede handen kwam. We hebben veel mensen blij gemaakt,'' aldus Khalid Mahdaoui van de stichting.

Maar hij geeft toe dat sommige dingen zijn fout gegaan. Marokko Media heeft samengewerkt met Islamic Relief om de ingezamelde kledingstukken te verzamelen en te vervoeren.

''We zagen hoe mensen van Islamic Relief veel kleding in het eigen busje laadden, voor andere doeleinden. Dat hebben ze zelf toegegeven. Ook hebben we gezien dat Marokkaanse politiemensen de kleding in hun eigen wagens propten. Toen hebben wij besloten niks meer aan de lokale overheid over te dragen en alles zelf te regelen. Dat is gelukt,'' vertelt Mahdaoui.


© Het Parool, 14-08-2004

taouanza
14-08-04, 12:02
?????????????????????????????????????????????????? ??????????????????????

De Autochtoon
14-08-04, 12:32
Waarom pikt de Marokkaanse bevolking dit?

taouanza
14-08-04, 12:33
Geplaatst door De Autochtoon
Waarom pikt de Marokkaanse bevolking dit?

?????????????????????????????????????????????????? ???????????????

Afrux
14-08-04, 13:25
Geplaatst door De Autochtoon
Waarom pikt de Marokkaanse bevolking dit?

Omdat veel mensne nog steeds erg bang zijn, al is het sinds de dood van hassan II toch niet altijd nodig.
Omdat de mnsen niet goed geinformeerd worden. Op d eMarokkaanse propaganada macchines (tv stations), was immers Alhoeceima ook als een pardijs geschetst en de overheid alle problemen had opgelost. Terwijl tot de dag van vandaag mensne in tenten slapen.

Ik vind Islamic relief schandalig handelen in dit geval, ook omdat ze de mensne niet geinformeerd hebben. Het is een schande voor een organisatie die zich islamitisch noemt. Zij hadden eerst contact moeten nemen met d eorganisaties die het ingezameld hebben om te kijken wat e doen.

Marokko wil geen vuilnisbelt zijn, volgens mij is marokko al een vuilensbilt op zich. Achterlijke idioten, wat heeft een vuileinbelt met kleding voor behoeftigen te maken.

mark61
14-08-04, 14:14
Ik vraag me altijd af waarom je niets hoort van de Rode Halve Maan (Hilal Ahmar?). Die bestaat toch echt in Marokko. Krijgt die geen hulp van de int. Rode Kruizen/Halve Manen? Wat doen ze daarmee? Ze hebben geen eigen website, dus ik heb geen idee.

Afrux
14-08-04, 14:34
Geplaatst door mark61
Ik vraag me altijd af waarom je niets hoort van de Rode Halve Maan (Hilal Ahmar?). Die bestaat toch echt in Marokko. Krijgt die geen hulp van de int. Rode Kruizen/Halve Manen? Wat doen ze daarmee? Ze hebben geen eigen website, dus ik heb geen idee.

We hebben wel wat gehoord tijdens de aardbeving daarover in d ekranten van Marokko. vercshillende werknemers van de rode maan (ayur azegwagh) zijn aangehouden wegens diefstal, waarvan een hoge piet die hulp gelden overmaakte naar zijn familie in Tetouan.

mark61
14-08-04, 14:49
Geplaatst door Afrux
We hebben wel wat gehoord tijdens de aardbeving daarover in d ekranten van Marokko. vercshillende werknemers van de rode maan (ayur azegwagh) zijn aangehouden wegens diefstal, waarvan een hoge piet die hulp gelden overmaakte naar zijn familie in Tetouan.

Oei.

NIS
14-08-04, 15:27
Ja tuurlijk.. daar gaan we weer! En maar de overheid de schuld geven.. :o

@n3$dej
14-08-04, 15:30
Geplaatst door NIS
Ja tuurlijk.. daar gaan we weer! En maar de overheid de schuld geven.. :o
De overheid daar heeft het allemaal prima gedaan, heel begrijpelijk dat ze die kleding tegenhouden. Het is allemaal de schuld van de Hollanders, die tweede hands kleding stuurden, terwijl Marokkanen alleen gewend zijn om in nieuwe dure merkkleding te lopen. Volgende keer zullen we spullen van Gucci en Armani sturen.

mediterraans
14-08-04, 15:33
Geplaatst door NIS
Ja tuurlijk.. daar gaan we weer! En maar de overheid de schuld geven.. :o

als ie de schuld heeft..waarom niet?

@n3$dej
14-08-04, 15:39
Goh Julien, waarom heb je een nieuwe nick? Was je geband?

mediterraans
14-08-04, 15:39
Geplaatst door @n3$dej
Goh Julien, waarom heb je een nieuwe nick? Was je geband?

nee nog nie

@n3$dej
14-08-04, 15:42
Geplaatst door mediterraans
nee nog nie
Het zit er wel aan te komen dus :D:D