PDA

Bekijk Volledige Versie : Onwetmatige uitlokking



Orakel
16-08-04, 23:49
Opsporing / De lokauto als Groningse stille diender
door Louis Cornelisse
Trouw, 2004-08-17

Een doorsnee Volkswagen, Ford of Mercedes als stille diender. De Groningse politie scoort met de lokauto. Uit het hele land willen korpsen de antiautokraak methode overnemen.


GRONINGEN - Nietsvermoedend peurt de kraker het slot van de auto open. Hij heeft het voorzien op de radio-cd-set in het dashboard. Nog geen minuut later neemt hij de benen met zijn buit. Ondertussen is zijn inbraak vastgelegd door een camera. Uit welke hoek zal hij nooit weten. Zijn signalement gaat in de databank. ,,We hebben bij dit soort inbraken doorgaans te maken met veelplegers en van de meesten weten we wie het zijn'', zegt politiechef Harry van der Wal.

In het noordwesten van de stad Groningen zijn Van der Wal en rechercheur Bert Pals begonnen met de observatie-auto. De titel 'lokauto' gebruiken ze liever niet. Uitlokken van misdrijven mag de politie niet.

Pals: ,,Daarom nemen we gewone auto's. Er liggen geen extreem dure spullen in. Geen mobieltjes, want die steken mensen bij zich als ze uit de auto gaan. Een tas kan wel, die laten mensen wel eens achter in een auto.''

Inmiddels wordt de lokauto al anderhalf jaar door heel Groningen en ommelanden ingezet. Van der Wal: ,,Met de officier van justitie hebben we sluitende afspraken wat we wel en niet doen. De schijn van uitlokking wordt te allen tijde vermeden. Anders gaat de zaak stuk bij de rechter.''

De methode is een succes te noemen. In 2003 is het aantal aangiften van autokraak met zestien procent gedaald (min 2492). De balans na een halfjaar in 2004 is een vermindering met een kwart. ,,Daar zijn we best trots op'', zegt Van der Wal.

Vorig jaar werden met de vijf beschikbare auto's zestien dieven aangehouden. Dit jaar tot nog toe vier. Pals: ,,Eentje hebben we nooit kunnen traceren.'' En één maal is de dief er met auto en al vandoor gegaan. Die is later gelukkig teruggevonden.

Met een aanhouding wordt vaak een hele rits aan kraken opgelost. Pals: ,,Als we een verdachte aanhouden naar aanleiding van de observatie, zeggen we eerst nog niet over welke kraak we het hebben. Zo beginnen ze zaken te bekennen die we helemaal nog niet aan ze toeschreven hebben. Dat is mooi meegenomen. Dat komt, ze hebben geen idee waar en hoe ze tegen de lamp zijn gelopen.''

Uit de praktijk blijkt dat autokrakers geen voorkeur voor een merk hebben. Van der Wal: ,,De nieuwste types pakken ze niet graag. Die zijn te goed beveiligd. Ze kijken ook of bijvoorbeeld een cd-speler wel verhandelbaar is. Sommige kunnen maar in één type auto gemonteerd worden.''

De gepakte autokrakers zijn meestal drugsverslaafd. In Groningen krijgen veel delicten plegende junks nadat ze hun straf hebben uitgezeten te maken met wat 'ambtelijk stalken' wordt genoemd.

Ze worden 'geadopteerd' door een wijkagent die ze te pas en te onpas komt vertellen: ,,Ik hou je in de gaten.'' Een kwart van de wijkagenten met die bijbaan kan het even rustiger aan doen. Van der Wal: ,,Dat klopt. Van de harde kern zit nu vijfentwintig procent vast.''

amadeus
17-08-04, 07:45
Waarom is de titel van deze thread ONWETMATIGE UITLOKKING?

Er wordt toch niks uitgelokt, noch onwetmatigs gedaan?

Philomena
17-08-04, 19:56
Mijn eerste gedachte was ook gelijk: "mag dit wel volgens de wet?". Maar ik neem aan dat de politie het niet zomaar doet. In elk geval is het een goede zaak, dus als het niet mag moet de wet maar eens ruimere bevoegdheden geven.

Gerard074
17-08-04, 20:18
Geplaatst door Philomena
Mijn eerste gedachte was ook gelijk: "mag dit wel volgens de wet?". Maar ik neem aan dat de politie het niet zomaar doet. In elk geval is het een goede zaak, dus als het niet mag moet de wet maar eens ruimere bevoegdheden geven.

Is niet nodig Philomena, het mag gewoon, met toestemming van de officier van justitie.
Wordt in Rotterdam al jaren gebruikt ivm drugsrunners.

Afrux
17-08-04, 20:22
Dit komt uiteindelijk ten goede voor de hele sameleving. Waarom zou het niet mogen. Zelfs als een auto open staat moet je niet stelen. Je moet juist iets doen om te voorkomen dat iemand iets steelt. waarom zou het niet mogen.

Laatst vond ik ook een briefje op mijn auto in de parkeer garage. De goede man had mijn auto dicht gedaan en de sleutel bij d ebewakers geleverd. Ik heb hem niet genoeg kunnen bedanken.

Als de junkies het zo nodig vinden om high te worden, dan moeten ze maar gaan werken voor het geld. Uit het onderzoek is gebleken dat de meeste junkies zijn.

Orakel
17-08-04, 22:02
Geplaatst door amadeus
Waarom is de titel van deze thread ONWETMATIGE UITLOKKING?

Er wordt toch niks uitgelokt, noch onwetmatigs gedaan?

Volgens mij dus wel. En met:


De titel 'lokauto' gebruiken ze liever niet. Uitlokken van misdrijven mag de politie niet.

Pals: ,,Daarom nemen we gewone auto's

komen ze er niet. Feit blijft dat ze bewust een auto plaatsen met daarin waardevolle goederen en ongetwijfeld op stekken waar veel ingebroken wordt in auto's.

Dit is marchanderen met wetgeving. Laten ze dan gewoon zorgen voor een wetswijziging.
Op deze manier wordt wetgeving iedere keer een stukje opgerekt en daarmee de waarborgen die wetgeving moet bieden.

Ravian
17-08-04, 22:09
Geplaatst door Orakel
Volgens mij dus wel. En met:



komen ze er niet. Feit blijft dat ze bewust een auto plaatsen met daarin waardevolle goederen en ongetwijfeld op stekken waar veel ingebroken wordt in auto's.

Dit is marchanderen met wetgeving. Laten ze dan gewoon zorgen voor een wetswijziging.
Op deze manier wordt wetgeving iedere keer een stukje opgerekt en daarmee de waarborgen die wetgeving moet bieden.

Dan moeten etalages ook maar worden afgeschaft. Al die mooie spulletjes... da's regelrechte uitlokking. En vrouwen allemaal onder textiel verbergen: mooi smoeltje of mooie benen, allemaal uitlokking.

Orakel
17-08-04, 22:20
Geplaatst door Ravian
Dan moeten etalages ook maar worden afgeschaft. Al die mooie spulletjes... da's regelrechte uitlokking. En vrouwen allemaal onder textiel verbergen: mooi smoeltje of mooie benen, allemaal uitlokking.

Etalages hebben geen mooie spullen, alleen maar rommel. Zelf in die dure koopgoot van jullie.
En als het een beetje nauw sluitende textiel is, wil ik wel een krabbel zetten.

Neeh, kvin het best dat ze autokraken proberen tegen te gaan, maar laat ze dan de wetgeving aanpassen en het in 1 keer goed doen.
Anders is een hellend vlak gauw in zicht.

Ravian
17-08-04, 22:24
Geplaatst door Orakel
Etalages hebben geen mooie spullen, alleen maar rommel. Zelf in die dure koopgoot van jullie.

Je zit anders maar wat graag in die koopgoot :ego:


En als het een beetje nauw sluitende textiel is, wil ik wel een krabbel zetten.

En zo worden de principes weer net zo makkelijk overboord gezet :)


Neeh, kvin het best dat ze autokraken proberen tegen te gaan, maar laat ze dan de wetgeving aanpassen en het in 1 keer goed doen.
Anders is een hellend vlak gauw in zicht.

Doe niet zo politiek correct man. Weah.
En welke rampscenario's voorzie jij op dat hellende vlak?
Roep 's wat.

Orakel
17-08-04, 22:29
Geplaatst door Ravian
Je zit anders maar wat graag in die koopgoot :ego:

Niet zitten, lopen. En djeezz, wat lopen daar lelijke mokkels rond zeg. Tis net Sillicon Valley. Ze hebben de krammen nog in de wenkbrauwen zitten.



En zo worden de principes weer net zo makkelijk overboord gezet :)

Principes zijn er om er beter van te worden, anders moet je ze lozen.



Doe niet zo politiek correct man. Weah.
En welke rampscenario's voorzie jij op dat hellende vlak?
Roep 's wat.

WAAAAAAAAAAAT.

Legitimatieplicht.

Ravian
17-08-04, 22:32
Geplaatst door Orakel
Niet zitten, lopen. En djeezz, wat lopen daar lelijke mokkels rond zeg. Tis net Sillicon Valley. Ze hebben de krammen nog in de wenkbrauwen zitten.

Nog nooit gezien. Heeft ook niets met het onderwerp te maken :-\


WAAAAAAAAAAAT.

Legitimatieplicht.
Wat hep dat nou met autokraken te maken. Ruk.

En ze plaatsen geen 'waardevolle' spullen in auto's.
Een tas. Gewoon een tas. Waarom zou je je tas niet in je auto kunnen laten staan. Ben jij van de categorie "tsja, dan vraag je erom"?

Sheesh.

Orakel
17-08-04, 22:41
Geplaatst door Ravian
Nog nooit gezien. Heeft ook niets met het onderwerp te maken :-\

Wel, want da's ook uitlokking. Op z'n minst van een trauma.



Wat hep dat nou met autokraken te maken. Ruk.

En ze plaatsen geen 'waardevolle' spullen in auto's.
Een tas. Gewoon een tas. Waarom zou je je tas niet in je auto kunnen laten staan. Ben jij van de categorie "tsja, dan vraag je erom"?

Sheesh.

De wetgever heeft bepaald dat uitlokking niet mag. Geen uitlokking, geen delict (als gevolg van de uitlokking).
Deze goochemerds menen daar maling aan te moeten hebben en rekken de boel wat op, noemen het geen lokauto maar een gewone auto (heel crea ma nie heus) en drijven alsnog hun zin door.

Blijft het hierbij of smaakt dee victorie straks naar meer?
We hebben zo'n last van die buitenlandse hangjongeren, maar juridisch kunnen we ze niets maken. Toch?
* Jawel, we kunnen ze pesten door ze om de haverklap te vragen zich te legitimeren.
Maar da's toch aan voorwaarden verbonden?
* Who gives a fuck. We maken een deal met de officier en die regelt dat het mag.

Ravian
17-08-04, 22:48
Geplaatst door Orakel
Wel, want da's ook uitlokking. Op z'n minst van een trauma.

En ik krijg stikneigingen van een burqua. Uitlokking?


De wetgever heeft bepaald dat uitlokking niet mag. Geen uitlokking, geen delict (als gevolg van de uitlokking).
Deze goochemerds menen daar maling aan te moeten hebben en rekken de boel wat op, noemen het geen lokauto maar een gewone auto (heel crea ma nie heus) en drijven alsnog hun zin door.

Onzin. Dan zou ik, als ik m'n tas vergeet, ook misdaad uitlokken.
Tis helemaal geen uitlokking man. Als ze hun klauwen thuishouden is er niks aan de hand. Doen ze dat wel, dan zijn ze de pineut. Erg he, als autokrakers worden ingerekend :-\


Blijft het hierbij of smaakt dee victorie straks naar meer?
We hebben zo'n last van die buitenlandse hangjongeren, maar juridisch kunnen we ze niets maken. Toch?
* Jawel, we kunnen ze pesten door ze om de haverklap te vragen zich te legitimeren.
Maar da's toch aan voorwaarden verbonden?
* Who gives a fuck. We maken een deal met de officier en die regelt dat het mag.
Het gaat over autokraken. Jij geeft er een theatrale draai aan door Lancelot te spelen voor hangjongeren, en dan nog theoretisch ook.
Elders is ID normaalste zaak van de wereld hoor. Ik word abroad zo vaak gecheckt. So? Dan laat je je ID zien en klaar. Waarom zouden hangjongeren dan wel moeilijk gaan doen? Dit laatste is uiteraard ook hypothetisch :-s

Orakel
17-08-04, 23:13
Geplaatst door Ravian
En ik krijg stikneigingen van een burqua. Uitlokking?

Nope, opportunity.



Onzin. Dan zou ik, als ik m'n tas vergeet, ook misdaad uitlokken.

Volgens je verzekeraar vraag je er dan inderdaad om en ken je fluiten naar je tas en centen. Maar vergeten is wat anders dan bewust neerleggen.


Tis helemaal geen uitlokking man. Als ze hun klauwen thuishouden is er niks aan de hand. Doen ze dat wel, dan zijn ze de pineut. Erg he, als autokrakers worden ingerekend :-\

Neehee, 't gaat mij niet om die kleptomanen en zeker niet als het veelplegers zijn. Jaartje opsluiten en verplicht afkicken.
Het gaat om de andere kant, de wethandhaving.
Als de burger niet mag marchanderen met wetgeving (waarbij de fiscale de bekendste is en het tillen daarvan zowaar op maatschappelijke acceptatie kan rekenen), dan mag de wetgever dat ook niet.
Die moet zich ook aan de spelregels houden en dat gebeurt al steeds minder, getuige de mate van afluisteren en het verzamelen van gegevens, zelfs van niet verdachte personen.



Het gaat over autokraken. Jij geeft er een theatrale draai aan door Lancelot te spelen voor hangjongeren, en dan nog theoretisch ook.
Elders is ID normaalste zaak van de wereld hoor. Ik word abroad zo vaak gecheckt. So? Dan laat je je ID zien en klaar. Waarom zouden hangjongeren dan wel moeilijk gaan doen? Dit laatste is uiteraard ook hypothetisch :-s

Nou, zo hypothetisch is dat niet. Juridisch is er de mogelijkheid om gebruik te maken van het samenscholingsverbod en dat wordt hier te pas en te onpas gebruikt.
2 of 3 zwarten die met elkaar staan te praten en ome agent roept dat ze weg of uit elkaar moeten.
Of zonder enige aanleiding vragen om een ID, waarbij er sprake is van willekeur en selectiviteit.
Of zie jij ze al in de grachtengordel mensen uit elkar drijven of naar hun ID vragen?

Ravian
17-08-04, 23:21
Geplaatst door Orakel
Volgens je verzekeraar vraag je er dan inderdaad om en ken je fluiten naar je tas en centen. Maar vergeten is wat anders dan bewust neerleggen.

Volgens de verzekeraar ja.
Maar we hadden het over de wet.



Neehee, 't gaat mij niet om die kleptomanen en zeker niet als het veelplegers zijn. Jaartje opsluiten en verplicht afkicken.
Het gaat om de andere kant, de wethandhaving.
Als de burger niet mag marchanderen met wetgeving (waarbij de fiscale de bekendste is en het tillen daarvan zowaar op maatschappelijke acceptatie kan rekenen), dan mag de wetgever dat ook niet.
Die moet zich ook aan de spelregels houden en dat gebeurt al steeds minder, getuige de mate van afluisteren en het verzamelen van gegevens, zelfs van niet verdachte personen.

Die wetten van ons zijn allang een lachertje. Dat werkte een paar decennia geleden misschien nog, maar nu allang niet meer.
Fiscale wetten worden ook steeds steviger aangeschroefd. Times change. Laten we modern doen en het nieuwe tijdperk omarmen.


Nou, zo hypothetisch is dat niet. Juridisch is er de mogelijkheid om gebruik te maken van het samenscholingsverbod en dat wordt hier te pas en te onpas gebruikt.
2 of 3 zwarten die met elkaar staan te praten en ome agent roept dat ze weg of uit elkaar moeten.
Of zonder enige aanleiding vragen om een ID, waarbij er sprake is van willekeur en selectiviteit.
Of zie jij ze al in de grachtengordel mensen uit elkar drijven of naar hun ID vragen?
Beetje rare vergelijking, niet? :-\
Clubjes grachtengordeldieren bij mekaar hebben niet bepaald de amok-reputatie. Lullig dat de goeien nu onder de kwaaien moeten lijden, maar de goeien lijden al zo lang onder de kwaaien, en daar hoorde ik politiek correct Nederland nooit over.
Ik kan er dus niet wakker van liggen.

Bovendien is samenscholingsverbod alweer een ander onderwerp dan ID. Voordat dit uitloopt op een deltawerk aan nog meer hypotheses: daar is 't mij te laat voor. Ik ga m'n mandje in.

Orakel
17-08-04, 23:31
Geplaatst door Ravian
Ik ga m'n mandje in.

Nighty night. ;)

amadeus
18-08-04, 07:46
Uitlokking zou vb. zijn : naar een groepje hangjongeren stappen en vragen waar je ergens aan harddrugs kan geraken, en indien er ééntje je wat aanbiedt die onmiddellijk inrekenen.


Door ergens een auto-met-tas te parkeren, kan je moeilijk van uitlokking spreken. Màg je dan sowieso je BMW irgendwo nog gaan parkeren?