PDA

Bekijk Volledige Versie : Amsterdam verliest helft horeca.



Orakel
17-08-04, 00:14
Kooistra biedt geld voor zwijgen



BART MIDDELBURG en HANNELOES PEN



AMSTERDAM - Horecatycoon Sjoerd Kooistra en zijn pachter Martin Nijdam bieden ex-werknemers van hun failliet verklaarde Oesterbar aan het Leidseplein grote bedragen op voorwaarde dat zij niet met 'de media' praten.

De oud-werknemers moeten dan een verklaring ondertekenen waarin tevens staat dat zij de regeling ook voor het overige 'geheim' zullen houden.

''Zo wil Kooistra twee vliegen in één klap vangen,'' zegt fiscalist Leon Lancée, die optreedt namens een aantal ex-werknemers. ''Tegenover de gemeente Amsterdam, die een einde aan zijn praktijken wil maken, kan hij nu zeggen dat hij heus wel goed voor het personeel is. En tegelijkertijd kan hij die mensen de mond snoeren, want hij vindt het heel vervelend dat iedereen maar loopt te vertellen hoe het er binnen dat concern aan toegaat.''

De regeling zou niet aan iedereen zijn aangeboden, maar wel aan ex-werknemers die als 'publicitair risico' worden gezien, aldus Lancée. Zij kunnen van het Kooistra-concern vijfhonderd euro netto krijgen per gewerkt jaar, in ruil waarvoor ze een geheim contract moeten tekenen.

''Een aantal mensen heeft geweigerd te tekenen, want het komt toch neer op een soort spreekverbod,'' aldus Lancée. Anderen, met veel dienstjaren, zijn gezwicht voor de financiële verleiding.

Volgens Lancée is de regeling niet alleen vanwege het 'spreekverbod' omstreden, maar ook vanwege de failliete status van de Oesterbar. Sinds het faillissement van Copaco bv (waarmee de Oesterbar werd geexploiteerd) dienen alle bezittingen van de bv door een curator te worden beheerd. ''Maar blijkbaar zijn niet alle bezittingen overgedragen aan de curator. Anders ga je niet achter de rug van de curator om geld aan ex-werknemers geven,'' zegt Lancée. ''In feite is het pure faillissementsfraude.''

Lancée heeft de curator in het Copaco-faillissement, G. Reisenstadt, er inmiddels schriftelijk van op de hoogte gesteld dat 'kennelijk buiten u om via een advocaat een aanbod tot vergoeding' is gedaan aan 'willekeurige ex-personeelsleden'.

Steven Gelder, de pr-man van Sjoerd Kooistra, ontkent alles: ''Lulkoek, klinkklare onzin. Het past ook niet in de werkwijze van Kooistra.''




© Het Parool, 16-08-2004

Joesoef
17-08-04, 00:39
Ehhhh, de titel van dit topic? Denk ik eens goed nieuws te lezen is het gezever over die Kooistra en de rest van de malifide horeca.

Orakel
17-08-04, 22:23
Geplaatst door Joesoef
Ehhhh, de titel van dit topic? Denk ik eens goed nieuws te lezen is het gezever over die Kooistra en de rest van de malifide horeca.

:hihi: Waarom goed nieuws? Gezellig toch, al die horeca?

Maar die titel is omdat ik me kwaliteiten als ziener aan het oppoetseb ben en omdat die Kooistra een boel horeca bezit.
Three Sisters, de Heinekenhoek, spul op het Rembrandtplein.
En justitie heb 'm al een tijd op de korrel vanwege de sterfhuisconstructies die hij iedere keer toepast.
Eerdaags hangt ie en daarmee ook z'n gelegenheden.