PDA

Bekijk Volledige Versie : Etensgeur moet hongerstaking Palestijnen stoppen



Joepie
17-08-04, 11:47
JERUZALEM -
Israëlische gevangenbewaarders proberen hongerstakende Palestijnse gedetineerden met de geur van gebraden vlees en versgebakken brood te verleiden tot het opgeven van hun actie. Zij hielden maandag barbecues op de binnenplaatsen van enkele strafinrichtingen.
De bewaarders hopen dat deze tantaluskwelling een einde kan maken aan de hongerstaking, waaraan enkele duizenden gevangenen zondag begonnen om aandacht te vragen voor hun beroerde leefomstandigheden. Volgens een woordvoerster van het Israëlische gevangeniswezen is het geen officieel beleid, maar staat het bewakers vrij hun eigen tactiek toe te passen om de gedetineerden weer aan het eten te krijgen.

Steunbetuiging

In Gaza-stad gingen duizenden Palestijnen de straat op om hun steun te betuigen aan hun hongerstakende landgenoten. De ongeveer drieduizend betogers verzamelden zich voor het kantoor van het Rode Kruis en trokken daarvandaan naar het hoofdkwartier van de Verenigde Naties.

Daar boden zij een brief voor secretaris-generaal Kofi Annan aan, waarin zij hem vragen druk uit te oefenen op de Israëlische autoriteiten om de omstandigheden voor de gevangenen te verbeteren.

Zo zou de bezoekregeling moeten verbeteren en zou er een eind moeten komen aan de ,,vernederende'' fouilleringen. Hoeveel Palestijnse gevangenen precies in hongerstaking zijn, is niet bekend.

Philomena
17-08-04, 19:46
Ik snap niet dat ze die moeite doen, volgens mij denken ze in israel "opgeruimd staat netjes" als er een flink aantal overlijdt door de hongerstaking. Of het echt zo slecht is in de israelische gevangenisse, in vergelijk met de rest van de regio zou ik niet weten. Jullie wel?