PDA

Bekijk Volledige Versie : effe een vraagje

**salua**
18-08-04, 15:41
hey allemaal,
ik heb een vraagje.
ik heb gehoord dat als je een vriend heb dat het haraam is klopt dat ook of niet ik hoop snel een antwoord op deze vraag te hebben xxxxjes salua

Al3arbi
18-08-04, 15:46
Geplaatst door **salua**
hey allemaal,
ik heb een vraagje.
ik heb gehoord dat als je een vriend heb dat het haraam is klopt dat ook of niet ik hoop snel een antwoord op deze vraag te hebben xxxxjes salua

EeJ SaWeetY. 00k ik h3b dat gehoort. ImAm zij dat het niet mocht. Ga je naar De vUUr. iK h€b geleik uitgemaakd.

GrOeTjUhss

**salua**
18-08-04, 15:50
je hebt het uitgemaakt????

Al3arbi
18-08-04, 15:53
Geplaatst door **salua**
je hebt het uitgemaakt????

Ja het [email protected] t0g nie en !k wIl ni3 naar de vuur.

**salua**
18-08-04, 15:56
ja dat kan ik wil later ook niet naar de hel gaan maar ik heb gehoord dat je wel een relatie mag hebben zolang er een 3de persoon bij is!!!!!! maar jah

Al3arbi
18-08-04, 16:17
Geplaatst door **salua**
ja dat kan ik wil later ook niet naar de hel gaan maar ik heb gehoord dat je wel een relatie mag hebben zolang er een 3de persoon bij is!!!!!! maar jah

Wallag sj0 iets heb ik 0ok gehoort ma Je w!l ni3man erbei als je ga soenen

**salua**
18-08-04, 16:28
ja dan geef ik je gelijk hahahah ga je zoenen is er gewoon een andere persoon die er ook bij is ahhhaha :D :D :D :D

Al3arbi
18-08-04, 16:32
s!ng3l sjin is toh [email protected]!

**salua**
18-08-04, 16:34
hmm kan je die zin ook effe in het nl vertalen dan weet ik wat je zegt :confused: :confused: :confused: :confused:

Al3arbi
18-08-04, 20:31
Geplaatst door **salua**
hmm kan je die zin ook effe in het nl vertalen dan weet ik wat je zegt :confused: :confused: :confused: :confused:

Single zijn is beter...;)

Raihana
18-08-04, 21:45
Geplaatst door Al3arbi
Wallag sj0 iets heb ik 0ok gehoort ma Je w!l ni3man erbei als je ga soenen

:moe:

SeL_17
18-08-04, 22:42
is dit een grap

rollenspel ??

zo ja La 7awla wala Qoewata Illah billah ,
Moge Allah Subhana wa Ta'ALa jullie leiden inshallah

**salua**
19-08-04, 13:57
wat is een grap!!!!!!!!!

Marocaantje
09-09-04, 21:01
Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe,

Ter informatie: Relaties in de Islaam zijn absoluut niet toegestaan.

"Enige relatie tussen man en vrouw in de Islaam is het HUWELIJK".

Dus het is helemaal niet toegestaan, dus ook niet met een 3de of een 4de persoon.

Jullie Zuster Fi Dien!!

Femke
11-09-04, 10:56
Misschien beetje domme vraag, maar mag je dan ook geen relatie hebben zonder sex?? Want het lijkt me toch wel prettig iemand goed te leren kennen voordat je de beslissing neemt te trouwen?

Femke

Marocaantje
11-09-04, 18:29
Geplaatst door Femke
Misschien beetje domme vraag, maar mag je dan ook geen relatie hebben zonder sex?? Want het lijkt me toch wel prettig iemand goed te leren kennen voordat je de beslissing neemt te trouwen?

Femke

Hey Femke,

"Enige relatie tussen de man en vrouw (in de Islaam) is het huwelijk".

Dus ook een relatie zonder seks. Een relatie hoeft trouwens nog niet per definitie te betekenen dat je ook met elkaar naar bed gaat etc..

Verder is het beter om een mahram* bij je te hebben. (als je iemand wilt leren kennen). Maar dan heb ik het niet over elke dag met elkaar uitgaan ofzo.

Groeten,
Marocaantje

*Een familielid waarmee je niet kunt trouwen. (Zoals een broer, vader, oom etc..)

boura3baja
28-09-04, 19:39
Hey Femke,

Wanneer kunnen we eigenlijk menen dat we iemand goed kennen?!

Van de mensen die elkaar voor het huwelijk leren kennen, gaan er pakweg 8 v/d 10 huwelijken stuk. Hoe kan dat nou? En ze konden elkaar nog zo goed!!

Wat we meestal over het hoofd zien is:Dat mensen OOK binnen een huwelijk uit melkaar kunnen groeien. voor een of andere reden!!

Je zou een relatie kunnen vergelijken met een plant die je regelmatig moet verzorgen.

Wallahoe A3lem

Femke
23-10-04, 16:23
Hee,

Ik vind het moeilijk dat je pas begint met de relatie als je besloten hebt de rest van je leven met elkaar door te brengen. Niet lullig bedoeld, maar het lijkt me eng. Soort van blind date, maar dan één waar je voor je leven aan vast zit. Op grond waarvan besluit je dan? En waar ligt de grens tussen "elkaar leren kennen" en een "relatie"?

Ik zou liever eerst veel met iemand praten, weten hoe iemand over alles denkt, of het "klikt", of je op een goede manier met elkaar omgaat. Natuurlijk, ook als je jaren een relatie of huwelijk hebt kan het misgaan, je kunt je vergissen of uit elkaar groeien. En liefde kan groeien zonder dat er n relatie aan het huwelijk vooraf gaat. Dat van die plant die je moet verzorgen ben ik zeker met je eens! Maar als je eerst met elkaar omgaat kun je denk ik beter inschatten of het een goede kans heeft. Dat mensen die eerst een relatie hadden vaker scheiden, heeft denk ik te maken met 1. Hogere eisen stellen aan t huwelijk 2. Minder moeite hebben met een scheiding (hoewel t altijd moeilijk is natuurlijk). Streng gelovige mensen zullen niet snel scheiden denk ik, ook al hebben ze een rothuwelijk?

En hoe zit het dan met vriendschappen tussen vrouwen en mannen? Dat mag dan ook niet...Ik heb vrienden met wie ik een heel goede band heb, veel deel en vaak samen ben. Maar er is NOOIT ook maar iets van spanning/verleiding. 1 vriend is voor mijn gevoel bijna familie, komt ook veel bij mijn ouders thuis, etc. Vinden jullie dat dat ook niet mag?
En waarom mag je als man en vrouw alleen een huwelijk hebben, wat is er fout aan andere "relaties", vriendschappelijk of om af te tasten of je met iemand wil trouwen?

Sorry voor al mn nieuwsgierige vragen. Heb wel interesse voor islam, vind er mooie dingen in zitten, maar sommige vind ik ook erg moeilijk of snap ik niet..Niet verkeerd bedoeld, wil alleen graag weten hoe t zit, wat wel en niet mag, en waarom.

Groetjes, Femke

napoleon
26-10-04, 11:07
Geplaatst door Femke
Hee,

Ik vind het moeilijk dat je pas begint met de relatie als je besloten hebt de rest van je leven met elkaar door te brengen. Niet lullig bedoeld, maar het lijkt me eng. Soort van blind date, maar dan één waar je voor je leven aan vast zit. Op grond waarvan besluit je dan? En waar ligt de grens tussen "elkaar leren kennen" en een "relatie"?

Ik zou liever eerst veel met iemand praten, weten hoe iemand over alles denkt, of het "klikt", of je op een goede manier met elkaar omgaat. Natuurlijk, ook als je jaren een relatie of huwelijk hebt kan het misgaan, je kunt je vergissen of uit elkaar groeien. En liefde kan groeien zonder dat er n relatie aan het huwelijk vooraf gaat. Dat van die plant die je moet verzorgen ben ik zeker met je eens! Maar als je eerst met elkaar omgaat kun je denk ik beter inschatten of het een goede kans heeft. Dat mensen die eerst een relatie hadden vaker scheiden, heeft denk ik te maken met 1. Hogere eisen stellen aan t huwelijk 2. Minder moeite hebben met een scheiding (hoewel t altijd moeilijk is natuurlijk). Streng gelovige mensen zullen niet snel scheiden denk ik, ook al hebben ze een rothuwelijk?

En hoe zit het dan met vriendschappen tussen vrouwen en mannen? Dat mag dan ook niet...Ik heb vrienden met wie ik een heel goede band heb, veel deel en vaak samen ben. Maar er is NOOIT ook maar iets van spanning/verleiding. 1 vriend is voor mijn gevoel bijna familie, komt ook veel bij mijn ouders thuis, etc. Vinden jullie dat dat ook niet mag?
En waarom mag je als man en vrouw alleen een huwelijk hebben, wat is er fout aan andere "relaties", vriendschappelijk of om af te tasten of je met iemand wil trouwen?

Sorry voor al mn nieuwsgierige vragen. Heb wel interesse voor islam, vind er mooie dingen in zitten, maar sommige vind ik ook erg moeilijk of snap ik niet..Niet verkeerd bedoeld, wil alleen graag weten hoe t zit, wat wel en niet mag, en waarom.

Groetjes, Femke

Hoi Femke,

Ik denk dat je sommige dingen vreemd vindt of niet snapt doordat je het bekijkt vanuit een niet religieus standpunt ( niet dat ik zeg dat je niet gelovig bent of zo).

God/Allah heeft ons regels gegeven betreffende relaties.
Bijv. dat sex alleen maar binnen het huwelijk mag.
Misschien vind je dit vreemd of niet van deze tijd maar als je gelooft in het woord van God dan is het niet meer dan logisch dan dat je je hier ook aan houd (zowel man als vrouw).
Het huwelijk is iets heiligs en moet zeker niet onderschat worden.
Er zijn verschillende redenen om met iemand te trouwen.
Jij vindt waarschijnlijk dat liefde het belangrijkste is. Ik denk dat je juist door liefde (ja, liefde maakt echt blind) de fouten van je toekomstige partner niet inziet en dat dit later waarschijnlijk tot een scheiding zal resulteren.
Ik zeg niet dat liefde niet belangrijk is , integendeel, maar liefde kan groeien. Ik denk dat je eerst op een lijn met je partner moet zijn betreffende bijv. de opvoeding van je kinderen, geloof, cultuur,
je verwachtingen van elkaar, toekomstplannen etc. voordat je een relatie (huwelijk) met iemand begint en als je ook nog verliefd op elkaar bent is dat mooi meegenomen.
In de westerse cultuur (sorry voor het generaliseren) begint men vaak met een relatie/huwelijk alleen maar uit liefde en vergeet men vaak de rest.

groetjes.

Dr_Zhivago
26-10-04, 21:51
Wat Femke bezighoudt is die sprong in de duister. Zoals sommigen haar voorspiegelen, zou je a.h.w. geen relatie met iemand van het ander geslacht mogen hebben ook al heb je de zuivere intentie om die persoon te leren kennen met het oog op een huwelijk. Wat zijn/haar ideeën en opvattingen zijn betreffende het huwelijk, opvoeding van de kinderen, uit werken van de vrouw, takenverdeling etc etc.
Op zich niks mis mee, vind ik. In tegenstelling tot hoe anderen op Femkes vraag reageren zou je de indruk krijgen dat de islam een starre, verkrampte levenswijze is die enkel in termen van zwart-wit denkt en waarbij geen grijze zone is!

Femke
31-10-04, 23:05
Hoi,

Dankje Dr_Zhivago, je zegt precies wat ik eigenlijk bedoelde :)

Geen sex voor het huwelijk vind ik zeker niet ouderwets of raar. Ik kan me met Napoleons uitleg ook voorstellen dat je dingen belangrijker vindt dan verliefdheid of liefde als basis voor een huwelijk. Ook ik zou overigens NOOIT trouwen als het niet "past" wat betreft belangrijke waarden, geloof, toekomstplannen, etc. Ik kijk juist door een relatie of mn verliefde "ideaalbeeld" klopt en hoe de ander over zulke dingen denkt.

Waar ik moeite mee heb is inderdaad, zoals Dr_Zhivago zei, de "sprong in het duister". Het lijkt voor mij nu alsof er OOK geen ruimte is voor elkaar uitgebreid leren kennen op het gebied van die belangrijke dingen voor het huwelijk. Ik vraag me af waar je huwelijk dan op gebaseerd is, als je daarvoor geen kans krijgt? Je wilt voor zoiets belangrijks als een huwelijk toch niet "gokken"? Maar misschien begrijp ik het verkeerd en is er in praktijk wel ruimte en aandacht voor?

Groetjes, Femke

Marocaantje
01-11-04, 18:24
Asalaam 3alaikom Warahmatoellah Wabarakatoehoe Broeders & Zusters Fi Dien,

Hallo, voor de overige

Hieronder zal ik een artikel plaatsen over 'Het Huwelijk binnen de Islaam".

Ik hoop dat je hier wat aan zult hebben Femke.

Jullie Zuster Fi Dien,

Groeten,

Marocaantje

In de Naam van Allah de Erbarmer de meest barmhartige

Het huwelijk in de islaam

Het huwelijk in de islaam is een gezegend contract tussen de man en vrouw. Waarin het geven en nemen is, en waarin hetgeen een lange levens reis is van liefde, samenwerking, harmonieen en genegenheid. De Qor’aan legt deze relatie tussen man en vrouw uit in de volgende woorden:

“En onder Zijn Tekenen is het volgende: dat Hij voor jullie echtgenotes heeft geschapen uit jullie zelf en dat jullie rust bij hen zullen vinden en Hij heeft tussen jullie genegenheid en genade geplaatst.” (soerah 30:21)

“Hij is het die jullie geschapen heeft uit één enkele persoon en (toen) heeft hij uit hem zijn vrouw geschapen zodat hij het plezier om met haar samen te leven zou beleven.” (soerah7:189)

“Zij zijn lichaamsbedekking of levensvreugde voor jullie en jullie hetzelfde voor haar.” (soerah 2: 187)

Man en vrouw zijn elkaars bedekking d.w.z zij ondersteunen elkaar, troostten elkaar, beschermen elkaar en elk past bij de ander zoals een kledingstukbij het lichaam past. Dit benadrukt hun eenheid. Kleding is iets dat het lichaam bedekt en beschermt. Man en vrouw vullen elkaar aan.

Abdoellah Ibn Ma’soed (moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde dat de profeet (vzmh) zei:

“O jullie jonge mensen! Iedereen die zich het huwelijk kan veroorloven moet trouwen, want dat helpt hen de blikken neer te slaan en zijn kuisheid te behoeden. Iedereen die niet in staat is om te trouwen wort aanbevolen om te vasten, want het vasten (zijn) seksuele kracht verdwijnen.” (Boecharie & Moeslim)

Er zijn in de Islam bepaalde regels die voor een ieder die trouwt gelden. Als moslim zijnde zouden we ons moeten houden aan de regels van het huwelijk die de islam voorschrijft. De meeste moslims van tegenwoordig negeren dit of zijn totaal onwetend geworden over deze islamitische etiquette en houden zich vaker vast aan traditionele regels die totaal de islamitische regels overschrijden en vaak ook verboden zijn.

Het huwelijk begint bij het uitkiezen van de juiste partner.

Er zijn twee punten waar een vrouw op zou moeten letten bij het kiezen van een man:

· Zijn karakter

· Zijn geloof

Aboe hoerairah (moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde dat de Profeet (vzmh) zei:

“Als een vrome man die goede manieren heeft zich met een vrouw wilt trouwen dan moet hij niet afgewezen worden want anders is er corruptie op de aarde” (Thirmidhi)

“Een vrouw wordt om vier redenen getrouwd: haar eigendommen, afstamming, schoonheid en haar godsdienst, Jullie kunnen maar beter de godsdienstigen trouwen, want anders zijn jullie verloren.” ( Al-Boechari: & Moeslim)

De huwelijksetiquette die verboden zijn
Het uithuwelijken tegen de wil van de vrouw is verboden. Zolang de vrouw niet wil trouwen met een bepaald persoon, Het is voor de ouders niet toegestaan het haar te verplichten. Maar ze weigert niet het advies die de ouders haar geven voor een e.t.v. partner. Want de ouders hebben toch vaak het beste voor hun kind en hebben vaak ook levenservaring.

Ibn Abbas(moge Allah tevreden met hem zijn) verhaalde:

“Er was eens een meisje dat naar de Boodschapper van Allah (vzmh) kwam en klaagde. Zij zei: “ Mijn vader heeft mij aan zijn neef uitgehuwelijkt om zichzelf in een betere positie te plaatsen. ‘ Daarop gaf de profeet (vzmh) haar de keuze. Zij zei: ‘ Ik accepteer wat mijn vader gedaan heeft.Maar het ging mij erom, dat de vrouwen weten dat hun vaders hen niet tot een huwelijk kunnen dwingen.”

(Ibn Majah en Ahmed)

Bruidsschat
Het is verplicht voor de man om zijn aanstaande vrouw een bruidschat te geven.

Het is het recht van de vrouw, waarmee zij het kan uitgeven voor haarzelf.

Allah de verheven zegt in de Qor’aan:

“En geef de vrouwen (die jullie trouwen)hun bruidsschat met een goed hart, maar als zij voor hun eigen genoegen, jou daar een deel van kwijtschelden, neem het dan en geniet er zonder vrees of kwaad van.” (4:4)

De beste bruidschat is datgene met de minste lasten.

“Gezegend is de vrouw wier verloving en bruidsschat gemakkelijk is.” (Achmed & Al Nisa’i)

“Op een keer kwam er een vrouw naar de profeet(vzmh) en zei: ”Ik heb mijzelf aan je toegewijd (voor het huwelijk).” Ze verbleef een lang tijd daar, tot een man zei: “O Boodschapper van Allah! Als je haar niet wilt, huw haar dan aan mij uit.” De Boodschapper van Allah (vzmh) zei: “ Wat heb je als bruidschat aan te bieden?”

Ik heb niets anders dan een Izah (onderkleed),” antwoordde de man. De Profeet (vzmh) zei: Als je haar de Izhar geeft, dan heb je er geen om te dragen, zoek iets anders.” Hij zei: “Ik heb niets.” De Profeet (vzmh) zei: “ robeer iets te vinden, zelfs al is het een ring van ijzer.” Maar de man kwam met niets terug. De profeet (vzmh) zei: Ken je iets van de Qor’aan uit je hoofd? De man zei: Ja, ik ken die en die en noemde een aantal soerah’s. Toen zei de Profeet (vzmh) Ik trouw jullie samen voor datgene wat je uit de Qor’aan kent.” (Boecharie & Moeslim)

Het kijken naar de toekomstige partner
Al Mughira overleverde dat toen hij met een vrouw wilde trouwen, dat de Profeet (vzmh) zei:

“kijk naar haar, want het is dan waarschijnlijker dat er liefde en genegenheid tussen jullie zal groeien,” (Achmed & Al Nisa’i)

Bij deze ontmoeting mogen de man en de vrouw niet alleen zijn.

Hadith:

“Een man kan niet alleen zijn met een vrouw behalve in aanwezigheid van een (één van haar) mahrams. (Gedeeltelijk sahih Moeslim)

Relaties voor het huwelijk zijn verboden in de Islam. Open contact tussen de man en de vrouw alleen, is niet toegestaan, zelfs als het na het aanzoek en de acceptatie is. Na dat het huwelijkscontract is opgemaakt en ze dus getrouwd zijn, mogen ze wel vrij met elkaar omgaan.

Wanneer de man en de vrouw elkaar het ja-woord hebben gezegd, gelden een paar verplichtingen voor het opmaken van een huwelijkscontract.

· Instemming van beide partners

Als één van beide partners niet instemt met het huwelijk, is het huwelijkscontract ongeldig.

· Het bepalen van de bruidsgift (mahr = de gift / het geschenk van de bruidegom aan de bruid). Er wordt overlegt tussen beide partijen wat het bruidsgeschenk moet zijn. Het is verplicht voor de man om dit te geven. Het is het recht van de vrouw om dit te vragen en ze mag zelf beslissen wat ze ermee doet en ze mag het helemaal aan haar zelf besteden. De beste bruidsgift is die met de minste lasten.

· Het vaststellen van het huwelijkscontract in aanwezigheid van getuigen: 2 mannen of 1 man en 2 vrouwen.

· Het bekend maken van het huwelijk. Dit gebeurd door mensen uit te nodigen en het aanbieden van een feestmaal en daarbij het nieuwe huwelijk bekend te maken.

Het huwelijksfeest (Walima)
De Islam zegt ‘het huwelijksfeest met de grootste zegeningen, is het feest met een lage financiële last. Iedere keer als de lasten zijn verminderd nemen de zegeningen toe.

Verder zijn dure en uitbundige trouwfeesten verboden door de islamitische wetgeving. (shariah)

Allah zegt in de Qor’aan:

“Maar wees niet overdreven. Zeker Allah (Hij) houdt niet van diegenen die overdrijven.” (Al-An’am:141)

Het bruiloftsmaal
Op de walima moet een bruiloftmaal aanwezig zijn, één ieder tot zijn vermogen.

De profeet (vzmh) zei: “Toen Ali (moge Allah tevreden met hem zijn). Fatima (moge Allah tevreden met haar zijn) een aanzoek had gedaan zei de boodschapper van Allah (vzmh): “Er moet een bruilofsmaal zijn.” (Achmed_

Het zingen en slaan op de Doeff

De Doeff is een soort trommel waarop men slaat met de handen (Het is ook het enigste muziekinstrument dat toegestaan is in de Islam).

Het is toegestaan om op het huwelijksfeest het huwelijk aan te kondigen met het slaan op de doeff en met gezang (wat toegestaan is volgens de Islam). Gezang wat geen beschrijvingen bevat van lichamelijke schoonheid en geen enkele vorm van zonde noemt is toegestaan. Een hadith overgeleverd door Aischa (moge Allah tevreden met haar zijn) zegt: “dat zij een vrouw naar haar echtgenoot bracht, een man van de stamgroep Ansaar. De Profeet (vzmh) zei tegen haar: “O, Aischa, hadden jullie geen gezang bij jullie optocht? Voorzeker de Ansaar houden van zulke dingen. Kondig het huwelijk aan.” (Ibn Habban- Taberani)

De Huwelijksnacht
Er zijn bepaalde regels m.b.t. de huwelijksnacht. Het is een nacht van verlegenheid, blijdschap en nieuwsgierigheid.

· Vriendelijkheid tonen tegenover je vrouw wanneer je tot haar wenst te komen. Elkaar op het gemak stellen.

· Het is aanbevolen om ‘doe’a’ (smeekbede) te doen.

· Het bidden van de man en de vrouw samen. Het is aanbevolen voor de man en de vrouw om samen twee rakaat te verrichten, zodat ze in een reine staat gemeenschap kunnen hebben en Allah om hulp vragen.

· Er moet een smeekbede gezegd worden als de man op het punt staat zijn vrouw te benaderen.

· Hoe moet de man tot haar komen? Het is toegestaan voor een man zijn vrouw te benaderen in haar geslachtsdeel vanuit iedere richting die ze wensen.

De profeet (vzmh) zei:
“Van voren of van achteren, zolang het in het geslachsdeel is.” (Boechari & Moeslim)

Gemeenschap is zeker aanbevolen in de Islam. Er is geen tijd en plaats aan gebonden voor wanneer men het behoort te doen, zolang het maar binnen de regels van de Islam is.

Er zijn ook bonuspunten (hassanat) te krijgen als twee echtgenoten elkaar bevredigen.

Hadith:

“Twee echtgenoten die elkaar bevredigen is liefdadigheid (sadaqa) en voor alle twee is er een beloning.”

Wanneer is het niet toegestaan om gemeenschap te hebben?

Het is verboden (haram) voor een man om omgang te hebben met zijn vrouw als zij haar menstruatie heeft. Allah(swt) zegt in de Qor’aan:

“En ze vragen jou over de menstruatie, zeg dat is iets schadelijks, vermijdt daarom (gemeenschap) met de vrouw. En nadert hun niet totdat ze rein zijn.” (2:222)

Het huwelijksleven

De Islam heeft vastgestelde regels over de rechten en de plichten binnen het huwelijk zowel voor de man als de vrouw.

De plichten van de man

Aboe Hoerairah verhaalde dat de profeet (vzmh) zei::

“De beste onder de mannen zijn degenen die het beste zijn voor hun vrouwen.” (Achmed & Thirmidi)

De man heeft de plicht om de vrouw te steunen, haar van voedsel te voorzien, haar te kleden, haar een woning en haar onderwijs te geven.

Als de man gemeenschap met zijn vrouw wilt hebben, dan moet hij haar het hof maken en haar op een vriendelijke manier benaderen en niet op een ruwe manier. En als de man bevredigd is, dan moet hij wachten / doorgaan totdat zij ook bevredigd is.

- Hij moet haar beschermen

- Hij moet haar niet vermoeien

- Hij moet met haar omgaan met correctheid

- Hij moet haar niet beschamen naast familie

- Hij moet niet iets van haar verlangen wat boven haar vermogen gaat

- Als iets toegestaan is voor haar moet hij geen nee zeggen.

- Hij moet samen overleggen en dingen bespreken

- Hij moet haar corrigeren op een correcte manier

- Wanneer de vrouw boos is moet hij geduldig zijn

- Hij moet de vrouw haar rechten geven

- Hij moet de vrouw haar vrijheid geven binnen de grens van de islam

- Hij moet haar verzorgen als ze ziek is.

Ook is het een plicht van de man tegenover de vrouw om haar, als hij kan, te onderwijzen in de Islam. Als een man daartoe niet in staat is, heeft de vrouw het recht om buitenshuis kennis te verkrijgen.

Een man mag de vrouw dit niet weigeren en als dat wel gebeurt zal hij zeker niet vergeten worden als Allah (swt) hem ondervraagt. De vrouw heeft immers de verantwoording over de opvoeding van haar kinderen volgens de Islam en om het haar kinderen zo goed mogelijk te leren.

Een andere verplichting van de man is om de moskee te bezoeken.

De plichten van de vrouw
De vrouw is verplicht om haar man te gehoorzamen, zolang dit niet de ongehoorzaamheid aan Allah (swt) ten gevolge heeft.

Hadith:

“Als de vrouw vijf keer per dag op de vastgestelde tijd bidt, vast in de ramadan, haar kuisheid bewaard en haar man gehoorzaamt, zeg dan tegen haar: ‘Ga het Paradijs binnen door welke deur je maar wilt.” (aboe Na’im)

als een vrouw sterft terwijl haar echtgenoot tevreden met haar is, zal zij het paradijs binnengaan.” (thirmidhi)

- Ze moet haar man respecteren

- Als haar man iets van zijn vrouw verlangt dat niet haram (verboden) is, moet ze hem gehoorzamen

- Ze moet waken over zichzelf en de eigendommen in de afwezigheid van haar man

- Ze moet haar man opvrolijken wanneer hij bijvoorbeeld vermoeit van zijn werk thuiskomt

- Ze is verantwoordelijk voor de opvoeding van haar kinderen

- Ze moet niet iets van haar man verlangen dat boven zijn vermogen ligt

Hadith:

“Ieder van jullie is een schaapherder die verantwoordelijk is voor zijn kudde. De man is het hoofd van het gezin en hij zal ondervraagd worden over degenen die onder zijn zorg staan. De vrouw is het hoofd in het huis en zij zal ondervraagd worden over degenen voor wie zij zorgt.”

Als slot deze hadieth:

Aischa(moge Allah tevreden met haar zijn) zei: “op een keer was ik op reis met de Boodschapper van Allah (vzmh) toen ik nog jong was en niet dik. Hij (vzmh) vroeg zijn metgezellen om vooruit te gaan, wat zij deden. Daarna zei hij: “laten wij een hardloopwedstrijdje met elkaar doen.” Ik begon dus te rennen tot ik won. Later toen ik dik geworden was en vergeten wat er toen gebeurd was , was ik weer op reis met hem. Hij vroeg zijn metgezellen om vooruit te gaan en dat deden zij. Toen zei hij: “Laten we een hardloopwedstrijdje met elkaar houden.” Ik was vergeten wat er bij de eerste race gebeurd was. Ik was dik en zei daarom: O boodschapper van Allah(vzmh), hoe kan ik tegen jou lopen in deze toestand?” Maar hij zei: laten we hardlopen. Toen won hij de race. Hij begon te lachen en zei: Dit was anders dan de laatste keer.” (Boecharie)

Moge Allah de verheven onze huwelijken laten overheen komen met de Qor’aan en de Soennah. Ameen

Bron: www.imaan.nl

loveIslam
03-11-04, 12:28
Geplaatst door Femke
Hee,

Groetjes, Femke
Beste Femke,

Maak je maar geen zorgen hoor over Islam en wat moslims denken over relaties voor huwlijk want het is zelf heel gecompliceerde onderwerp voor een dood gewone moslim. Islam is een religie van liefde en vrede en zelf Islam staat voor Vrede en liefde en ik denk niet dat het strafbaar zou zijn om een gezonde relatie voor huwlijk te hebben. er is een Hadith van Profeet Mohammad(PBUH): Er kwam ooit een verdrietig meisje bij hem en zei tegen profeet Mohammad(PBUH) "Ik word aan mijn neef uitgehuwlijkt" en profeet Mohammad kon haar ouders overtuigen dat het goed was en Islam geeft ons recht om zelf onze partners te kiezen dus ik zie er geen reden dat het goed is. Alleen weten er denk niet veel mensen van af. Femke en als je je wilt in Islam verdiepen vraagt ajb niet om raad hier want hier weten de meesten ook niet veel over Islam, ze kunnen je je alleen maar vertellen wat ze gewoon ergens gehoord hebben van dit mag niet dat mag niet en dit is haram en dat is haram. Ik raad je aan om in google naar Hadith te zoeken en je zult zeker meer over Islam te weten komen.
groeten,
loveIslam

Femke
04-11-04, 23:35
x

Femke
04-11-04, 23:47
x

Femke
05-11-04, 00:01
Zo en dan nu terug naar het oorspronkelijke gesprek. Marocaantje & LoveIslam, allebei bedankt voor jullie antwoorden op mn vragen, al zijn ze dan een beetje verschillend :) Vind het wel leuk om te leren wat de gedachten hierover zijn. Ik merk dat er wel verschillende meningen over dit onderwerp zijn binnen de islam, t is inderdaad een ingewikkeld onderwerp. Ik zou zelf geen huwelijk zonder relatie vooraf kunnen hebben, maar iedereen vult dat op zn eigen manier in natuurlijk, niks mis mee lijkt me. En ik ga googlen loveislam, goeie tip..

Groeten, Femke

michiel mans
19-11-04, 03:29
Beste Marocaantje,

Wat kanttekeningen. Je schreef,

"En onder Zijn Tekenen is het volgende: dat Hij voor jullie echtgenotes heeft geschapen uit jullie zelf en dat jullie rust bij hen zullen vinden en Hij heeft tussen jullie genegenheid en genade geplaatst.” (soerah 30:21)

“Hij is het die jullie geschapen heeft uit één enkele persoon en (toen) heeft hij uit hem zijn vrouw geschapen zodat hij het plezier om met haar samen te leven zou beleven.” (soerah7:189)"

Als je het verschil in complexiteit en grootte tussen X (vrouwelijke, groot en complex) en Y (manlijke-heel klein en simpel) chromosomen ziet dan klopt er niet zoveel van dit verhaal. Het laatste uit de wetenschap is dat X eigenlijk de norm is (simpel uitgelegd) maar dat er in ruwweg 50% van de gevallen vanaf wordt geweken. Het idee, net als in de bijbel, dat Hij vrouwen voor mannen schiep is dus op zijn zachtst gezegd twijfelachtig.

Verder,

"O jullie jonge mensen! Iedereen die zich het huwelijk kan veroorloven moet trouwen, want dat helpt hen de blikken neer te slaan en zijn kuisheid te behoeden. Iedereen die niet in staat is om te trouwen wort aanbevolen om te vasten, want het vasten (zijn) seksuele kracht verdwijnen."

Ik zie de logica niet van hoe trouwen 'helpt' in het neerslaan van blikken nog hoe het vasten seksuele kracht doet verdwijnen. Wellicht denk je weinig aan seks als bijna doodgehongerd bent. Daar komt bij dat de meeste mensen die niet getrouwd zijn en ook niet vasten, niet de hele dag met een uiterst gruizige blik over straat gaan. Misschien met uitzondering van 16 jarige pubertjes die last van hun hormonen hebben. Is dat slecht?

Verder,

"Een vrouw wordt om vier redenen getrouwd: haar eigendommen, afstamming, schoonheid en haar godsdienst, Jullie kunnen maar beter de godsdienstigen trouwen, want anders zijn jullie verloren.” ( Al-Boechari: & Moeslim)"

Das niet haar intelligentie, karakter of uitstraling. Haar schoonheid komt ook pas na bezit en afkomst. Weinig verheven allemaal. Waarom ben je verloren als je geen godsdienstige trouwt? Zijn alle agnostische of atheistische stellen (miljoenen) ongelukkig, arm, dom of zielig. Komt (echt) scheiding daar vaker bij voor? Dacht 't niet.

Verder,

"Maar ze weigert niet het advies die de ouders haar geven voor een e.t.v. partner. Want de ouders hebben toch vaak het beste voor hun kind en hebben vaak ook levenservaring."

Laat toch een stuk minder overeind van keuzevrijheid.

Verder,

"Het vaststellen van het huwelijkscontract in aanwezigheid van getuigen: 2 mannen of 1 man en 2 vrouwen."

Dat soort dingen ben ik vaker tegengekomen in de Koran, wat is de rede waarom twee vrouwen dezelfde waarde hebben als een man voor een getuigenis?

"Relaties voor het huwelijk zijn verboden in de Islam. Open contact tussen de man en de vrouw alleen, is niet toegestaan, zelfs als het na het aanzoek en de acceptatie is. Na dat het huwelijkscontract is opgemaakt en ze dus getrouwd zijn, mogen ze wel vrij met elkaar omgaan."

Wat is het probleem om elkaar te zien voor je trouwt? Miljarden doen dit wel en wat voor problemen zijn daar dan? Zie ook,

"“kijk naar haar, want het is dan waarschijnlijker dat er liefde en genegenheid tussen jullie zal groeien,” (Achmed & Al Nisa’i)"

Als je dit nou voor je huwelijk doet kun je met een geruster hart in het huwelijk stappen als die liefde inderdaad ontluikt.

Verder,

"De Doeff is een soort trommel waarop men slaat met de handen (Het is ook het enigste muziekinstrument dat toegestaan is in de Islam)."

Waarom eigenlijk?

Verder,

"Het is verboden (haram) voor een man om omgang te hebben met zijn vrouw als zij haar menstruatie heeft. Allah(swt) zegt in de Qor’aan:
“En ze vragen jou over de menstruatie, zeg dat is iets schadelijks, vermijdt daarom (gemeenschap) met de vrouw. En nadert hun niet totdat ze rein zijn.” (2:222)"

Sorry, maar dit is kul. Schadelijk? Zonder dit proces had Mohammed nooit bestaan. Ze wisten toen niet beter, maar dit is de 21e eeuw dacht ik.

Ten slotte,

"De plichten van de vrouw
De vrouw is verplicht om haar man te gehoorzamen, zolang dit niet de ongehoorzaamheid aan Allah (swt) ten gevolge heeft."

Zie 21e eeuw.

Ik kan me de behoefte aan geloof in een opperwezen voorstellen, angst voor de dood, hoop wanneer rede en logica dit niet geven. Ik vind, als atheist, het welhaast blinde vertrouwen in het juiste van de woorden van Mohammed wel vreemd. Zeker daar zeer veel zaken bewezen onjuist zijn dan wel niet stroken met b.v fysiologische en psychische menselijke eigenschappen. Daar naar mijn idee (te) sterk wordt vastgehouden aan kennis, levenswijze en cultuur uit de zesde eeuw zal de kloof tussen de Islam en welhaast de rest van de wereld alleen maar groeien. Wie wil dit nu?

michiel mans
19-11-04, 03:45
Al3arbi schreef na vraag Salua,

"salua:
hey allemaal,
ik heb een vraagje.

Al3arbi:
EeJ SaWeetY. 00k ik h3b dat gehoort. ImAm zij dat het niet mocht. Ga je naar De vUUr. iK h€b geleik uitgemaakd."

Is er bewijs voor 'het vuur'? Als de Imam het zegt dan is het zo? Hoe zit het dan met de miljarden die een andere leef-gedachten wijze hebben? Zijn dat slechte mensen die de hel verdienen? Is zo'n idee dat zij die zich niet aan de regels van de Imam-Mohammed houden de hel verdienen respectvol? Ik vind dat als andersdenkende en nietgelovige een ernstige belediging.

Davud
19-11-04, 04:04
@ michiel mans

Soera 3:7. Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg . En niemand kent de juiste uitleg dan Allah en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer"; en niemand trekt er lering uit, dan zij, die begrip hebben.

De tol van het atheisme is juist dat door de begrensdheid van de menselijke ratio, godsdienst niet begrepen kan worden.

Wij moslims geloven in de Heilige Quran in haar geheel: het Woord van Allah is Onveranderlijk en voor alle tijden.

Wij moslims maken geen speeltje van onze godsdienst, door die maar telkens aan te passen " aan de noodzaken van de tijd".

Het is om die reden dat het Evangelie van de Profeet Jezus (Vrede zij met hem), door de paulinisten, uiteindelijk werd herleid tot een economisch begrip.

Daarom, als een mens enkel met zijn ratio naar God zoekt, zal hij altijd meer vragen hebben dan antwoorden.

Ratio is overschat, en heeft zoals U ziet tot heden ook geen oplossing gebracht aan de wereldellende.

Uw vragen zijn dan ook geen echte vragen, maar verwijten, omdat deze uw denkwijze al impliceren.

Soera 15:14. En indien Wij een deur van de hemel voor hen zouden openen waar zij door zouden klimmen,
15. Dan zouden zij zeker zeggen: "Onze ogen zijn slechts beneveld; neen wij zijn veeleer een betoverd volk."

Met andere woorden: iemand die NIET WIL GELOVEN, zal ook nooit geloven.

Als u denkt hier met uw pseudo-vragen, de gelovigen te doen twijfelen, is dit een zinloze onderneming, want uit uw vragen blijkt enkel dat u aan uw eigen ratio twijfelt.

Vrede ( zie hieronder)

Davud

michiel mans
19-11-04, 13:35
Beste Davud, je schreef,

Soera 3:7. Hij is het, Die u het Boek heeft nedergezonden; er zijn verzen in, die onoverdrachtelijk zijn, zij vormen de grondslag van het Boek, en er zijn andere (verzen), die zinnebeeldig zijn. Maar degenen in wier hart dwaling is, volgen die, welke zinnebeeldig (bedoeld) zijn en zoeken tweedracht en de verkeerde uitleg . En niemand kent de juiste uitleg dan Allah en degenen, die vast gegrondvest zijn in kennis, die zeggen: "Wij geloven er in; het geheel is van onze Heer"; en niemand trekt er lering uit, dan zij, die begrip hebben.

Mmmm..ik had begrepen dat het boek volmaakt was. Waarom dan de lastige interpretatie? Wanneer onoverdrachtelijk, wanneer zinnebeeldig? Daar komt bij, gezien de vele Islamitische stromingen, dat ook zij die 'gegrondvest zijn in kennis' er soms totaal verschillende uitleg aan geven. Ook het idee dat zij die er een verkeerde uitleg aan geven, dit met opzet doen en tweedracht willen zaaien lijkt me nogal paranoide.

De tol van het atheisme is juist dat door de begrensdheid van de menselijke ratio, godsdienst niet begrepen kan worden.

En geestelijken hebben geen last van deze begrenzingen?

Wij moslims geloven in de Heilige Quran in haar geheel: het Woord van Allah is Onveranderlijk en voor alle tijden.
Wij moslims maken geen speeltje van onze godsdienst, door die maar telkens aan te passen " aan de noodzaken van de tijd".

Succes met jullie verdere ontwikkeling. Lijkt me lastig worden dan.

Ratio is overschat, en heeft zoals U ziet tot heden ook geen oplossing gebracht aan de wereldellende.

De ratio kan niet altijd in hetzelfde tempo oplossingen bedenken voor de problemen die hetzij het gebrek aan ratio heeft opgeleverd ( b.v overbevolking en vervuiling) of die gebeuren waar ratio of het gebrek aan- niets of weinig mee te maken heeft (religieuze zaken).

Uw vragen zijn dan ook geen echte vragen, maar verwijten, omdat deze uw denkwijze al impliceren.

Als u denkt hier met uw pseudo-vragen, de gelovigen te doen twijfelen, is dit een zinloze onderneming, want uit uw vragen blijkt enkel dat u aan uw eigen ratio twijfelt.

Fijn dat mijn vragen onmiddelijk als verwijten worden opgevat. Graag zou ik ook vernemen waar mijn twijfel aan mijn eigen ratio uit blijkt? Niet dat die er soms niet is.

Davud
19-11-04, 13:49
Ik ben je leermeester niet.

Allah Leidt wie Hij Wil, en Laat Dwalen wie Hij Wil.

Jij stelt vragen, maar hebt je antwoorden al bij voorbaat klaar.

Je twijfel blijkt uit het feit dat je antwoorden op jou eigen vragen overduidelijk jou geen zielrust hebben bezorgd.

Met andere woorden: je vragen zijn eigenlijk een roep om jou te overtuigen dat de Heilige Quran de ware godsdienst is.

Wel beste: in tegenstelling tot het paulininisme en andere godsdiensten, hebben wij moslims geen drang om anderen te bekeren of te overtuigen.

Er is geen dwang in de godsdienst.

Iedere ziel draagt zijn eigen last: jij draagt niet die van mij en ik niet die van jou.

Het volstaat voor de moslim zich zelf te overtuigen en te louteren, en zijn broeder onder de gelovigen tot het goede aan te sporen en het kwade te vermijden.

Misschien kan je eens op een ander forum proberen, bijv. de rooms-katholieken, protestanten of enig andere groepering: die hebben namelijk wel (financieel) belang om anderen te bekeren, met alle middelen.

Vrede ( zoals hier0onder)

Davud

michiel mans
19-11-04, 16:16
Davud schreef,

Jij stelt vragen, maar hebt je antwoorden al bij voorbaat klaar.

Ik heb er een mening over, so what? In hoeverre het correcte antwoorden zijn kun je over discussieren. Die komt echter inhoudelijk maar moeizaam op gang.

Je twijfel blijkt uit het feit dat je antwoorden op jou eigen vragen overduidelijk jou geen zielrust hebben bezorgd.

Een rare conclusie, maak je over mijn 'zielerust' maar geen zorgen.

Met andere woorden: je vragen zijn eigenlijk een roep om jou te overtuigen dat de Heilige Quran de ware godsdienst is.

Wederom, jouw interpretatie.

Wel beste: in tegenstelling tot het paulininisme en andere godsdiensten, hebben wij moslims geen drang om anderen te bekeren of te overtuigen.

Hoe is de Islam dan zo groot geworden? Met vreedzame overtuiging? Het is er veelal met het zwaard ingeramd net als het Christendom.

Er is geen dwang in de godsdienst.

Integendeel het zit vol met dwang. Van open en direct tot subtiel en indirect. Maar de Islam is geen uitzondering.

Iedere ziel draagt zijn eigen last: jij draagt niet die van mij en ik niet die van jou.

Is dit een manier om niet op vragen en opmerkingen in te hoeven gaan?

Misschien kan je eens op een ander forum proberen, bijv. de rooms-katholieken, protestanten of enig andere groepering: die hebben namelijk wel (financieel) belang om anderen te bekeren, met alle middelen

Het is duidelijk dat je niet blij met mijn vragen en opmerkingen bent en dat je er niet op in wilt gaan. Prima, als je een ongelovige niet serieus wilt nemen is dat jouw zaak. Wat katholieken en protestanten hiermee te maken hebben is me niet duidelijk, zo ze al barsten van de bekeringsdrang.

Davud
19-11-04, 16:33
Het antwoord op je vraag waarom ik niet op jou opmerkingen inga, is verwoord in het vers van de Heilige Quran, in mijn signature.

Niet dat ik mij beter voel dan jou, maar omdat een dovemansdiscussie enkel verliezers voortbrengt.

Jij hebt al een verzegelde mening, waar niemand iets aan kan veranderen.

het enige wat jij wil is door jou pseuo-intellectuele aanpak, proberen aan te tonen, dat de Islam gevaarlijk is, of schadelijk.

Ik hoef de Heilige Quran niet te verdedigen, want Allah, SWT, is de Beschermer en Waker over de Heilige Quran.

Daarom dat ik mij nooit laat verleiden tot dit soort "welgemeende" en "gezonde" discussies over de Heilige Quran.

Aanvaard nu eenmaal dat je als ongelovige NIET KUNT geloven.

Zowel je premisse als je eindconclusie zullen vals blijken, ALS JE KON ZIEN.

Maar omdat je hart en ogen verzegeld en gesluierd zijn, kan je dat niet.

Die kwelling van onbeantwoorde vragen, is geen straf, maar is enkel het gevolg van je vrije keuze om niet te geloven.

Snap je?

Allah Is niet onrechtvaardig, de mens wel.

Mocht je bij wonder opeens tot inkeer komen, en je vraagstelling zo formuleren, waarbij wij tot DIALOGEN komen, wil ik wel meegaan.

Zolang je het verkeerde zoekt, zal je ook het verkeerde vinden.

Jou toestand wordt perfekt verwoord in de Heilige Quran:

Soera 2:26. Waarlijk, Allah acht het niet beneden zich, een mug of iets nog kleiners als gelijkenis te stellen. Zij die geloven weten, dat dit de Waarheid van hun Heer is, terwijl degenen, die niet geloven, zeggen:"Wat bedoelt Allah met zulk een voorbeeld?" Velen laat Hij daardoor dwalen en velen leidt Hij daardoor terecht - en niemand laat Hij daarmede dwalen, dan de ongehoorzamen,

Je doet je eigen ziel onrecht aan door Allah te verlaten.

Een woord van waarschuwing:

Als atheist, zal je ook niet in de duivel geloven natuurlijk. En dat is het sterkste wapen van de duivel: de mens wijsmaken dat hij niet bestaat.

Daarom, geef eerst je zelf een kans, louter je innerlijk, zoek Vrede, en kom dan later nog eens terug, zonder die aanvallende en verwijtende toon naar de Islam toe.

Neem mij niet kwalijk dat ik jou posten niet meer zal beantwoorden: ik kan mijn energie beter investeren in de vragen van mijn gelovige broeders.

Vrede (zie hieronder)

Davud

michiel mans
19-11-04, 17:18
Nou jammer Davud, succes met de eeuwige prolongatie van zesde eeuws gedachtengoed. Ook succes met het weigeren van discussie met andersdenkenden. Uit je betoog en de aangehaalde teksten betreffende de 'ongehoorzame' niet gelovige blijkt ook veel tolerantie en verdraagzaamheid, je negeert ze verder. Ja op die manier komt het wel goed in Nederland. Blij dat niet alle moslims jouw starheid, paranoia en onwil in zich hebben.

Ben7
27-11-04, 19:50
ik hoop dat niemand me kwalijk neemt als ik hier een stuk over liefde neer zet.
het is voor Michiel en Davud bedoeld

1 Korintiërs

13
1 Al ware het, dat ik met de tongen der mensen en der engelen sprak,
maar had de liefde niet,
ik ware schallend koper
of een rinkelende cimbaal.
2 Al ware het, dat ik profetische gaven had, en alle geheimenissen en alles, wat te weten is, wist, en al het geloof had, zodat ik bergen verzette,
maar ik had de liefde niet,
ik ware niets.
3 Al ware het, dat ik al wat ik heb tot spijs uitdeelde, en al ware het, dat ik mijn lichaam gaf om te worden verbrand,
maar had de liefde niet,
het baatte mij niets.
4 De liefde is lankmoedig,
de liefde is goedertieren,
zij is niet afgunstig,
de liefde praalt niet,
zij is niet opgeblazen,
5 zij kwetst niemands gevoel,
zij zoekt zichzelf niet,
zij wordt niet verbitterd,
zij rekent het kwade niet toe.
6 Zij is niet blijde over ongerechtigheid, maar zij is blijde met de waarheid.
7 Alles bedekt zij, alles gelooft zij, alles hoopt zij, alles verdraagt zij.
8 De liefde vergaat nimmermeer;
maar profetieën, zij zullen afgedaan hebben;
tongen, zij zullen verstommen;
kennis, zij zal afgedaan hebben.
9 Want onvolkomen is ons kennen en onvolkomen ons profeteren.
10 Doch, als het volmaakte komt, zal het onvolkomene afgedaan hebben.
11 Toen ik een kind was,
sprak ik als een kind,
voelde ik als een kind,
overlegde ik als een kind.
Nu ik een man ben geworden, heb ik afgelegd wat kinderlijk was.
12 Want nu zien wij nog door een spiegel, in raadselen,
doch straks van aangezicht tot aangezicht.
Nu ken ik onvolkomen,
maar dan zal ik ten volle kennen, zoals ik zelf gekend ben.
13 Zo blijven dan:
Geloof, hoop en liefde, deze drie, maar de meeste van deze is de liefde.