PDA

Bekijk Volledige Versie : Legerbisschop Punt: missie Irak opnieuw bekijken



Marsipulami
19-08-04, 00:31
Legerbisschop Punt: missie Irak opnieuw bekijken

Uitgegeven: 18 augustus 2004 13:11

HAARLEM - Legerbisschop Punt vindt dat het kabinet de Nederlandse missie in Irak opnieuw moet beoordelen. Punt, ook bisschop van Haarlem, vreest dat de militairen anders "nog jarenlang verstrikt blijven in een politiek en militair moeras".

Voor Punt moeten de Nederlanders de taken niet uitbreiden, maar geleidelijk beëindigen. Ze moeten zo snel mogelijk weg uit Irak. "De centrale vraag is niet 'hoe lang we moeten blijven', maar 'hoe snel kunnen we weg?". Punt zegt dat in een interview met het blad ACOM-Journaal van de CNV-vakbond voor militairen ACOM, dat volgende week verschijnt.


In een toelichting laat de perschef van Punt weten, dat de legerbisschop zijn uitspraken deed vóór het schietgevecht van afgelopen weekeinde, waarbij wachtmeester Jeroen Severs omkwam en vijf militairen gewond raakten. Punt acht het volgens zijn perschef "denkbaar" dat Nederland de militairen terugtrekt, voor de huidige missie volgend jaar maart afloopt. Punt bezocht zelf eind juni de Nederlandse militairen in Irak.

De legerbisschop was tegen de oorlog in Irak en vindt nog altijd dat er onvoldoende rechtvaardiging voor was. Hij zag met eigen ogen dat de Nederlanders in het zuiden van Irak goed werk verrichten, maar vreest dat het optreden van de Amerikanen niet leidt tot vrede en democratie.

Punt: "Nederland heeft zich verbonden om mee te werken aan veiligheid en vrede, uitdrukkelijk niet om deel te nemen in een soort oorlogssituatie. Ik zie voor ons land geen morele verplichting om tot het finale uiterste te gaan. Wel ben ik het met de politiek eens dat we niet zomaar kunnen wegrennen, want dan laat je een vacuüm achter en gaat het goede dat je opgebouwd hebt teloor. Maar aan de andere kant, hoe langer we blijven hoe meer we ongewild in de rol van bezetter komen."

Punt denkt niet dat westerse landen de oplossing kunnen brengen in Irak. "Er is zoveel sentiment in die cultuur tegen met name de Amerikanen, minder tegen de Nederlanders, maar toch ook tegen de coalitie, - in het algemeen tegen het westen dat in veel islamitische ogen gezien wordt als een heidense, verworden cultuur.

Ik denk dat wij als westerse landen niet de aangewezen partij zijn om daar uiteindelijk vrede te brengen. We kunnen wel een begin maken, maar we moeten het toch, naar mijn idee, zo snel mogelijk overdragen, het liefst aan Arabisch-islamitische landen, ook al staan die niet te springen. Ze zullen uiteindelijk toch hun verantwoordelijkheid moeten nemen. De centrale vraag is voor mij dan ook niet 'hoe lang moeten we blijven', maar 'hoe snel kunnen we weg?"