PDA

Bekijk Volledige Versie : Kerwinherdenking 20 augustus



Winter
19-08-04, 23:38
Kerwinherdenking 20 augustus

Op 20 augustus 1983 werd Kerwin (15 jaar) in Amsterdam vermoord omdathij zwart was. Het nieuws dat een jonge neo-nazi een zwarte jongen haddoodgestoken veroorzaakte in Nederland een ware schokgolf.

Op vrijdag 20 augustus word deze racistische moord herdacht op de Dam inAmsterdam. Naast de moord op Kerwin staan we ook stil bij andereracistische acties, uitingen en tendensen.

Momenteel wordt er inNederland ronduit argwanend en zelfs agressief gekeken naar groepen inde Nederlandse samenleving die ‘anders zijn’. Daden van enkelingenworden toegeschreven aan een etnische achtergrond en geprojecteerd ophele groepen mensen omdat die dezelfde achtergrond hebben.De acceptatie en het aanmoedigen van deze discriminerende tendensen doorverschillende politieke partijen en media, geeft jonge rechtsextremistenhet zelfvertrouwen om over te gaan tot gewelddadige racistischeuitingen. Daarnaast veroorzaakt het een tweedeling in de maatschappij.Er is het afgelopen jaar een toename van racistisch geweld waargenomenin Nederland.

Door de moord op Kerwin te herdenken protesteren we tegen deze ontwikkelingen, tegen racisme en het hokjesdenken in termen van ‘wij’tegen ‘zij’.

Om een nieuwe generatie jongeren bewust te maken van de gebeurtenissenin Amsterdam in 1983 en het huidige racisme wordt de jaarlijkseKerwinherdenking dit jaar voorafgegaan door extra activiteiten. Vanaf 14.00 tot 18.00 uur vind er een cultureel programma voor en door jongeren plaats.

Het motto van het programma is: Met één kleur geen regenboog – Niet haten, maar praten! Om 18.00 uur begint de herdenking met verschillende sprekers, dichters en muziek waarna de optocht naar het Vondelpark start. Hier vindt onder andere een kranslegging bij standbeeld Moeder Aarde plaats. Gedurende het gehele programma is een doventolk aanwezig.

observer
20-08-04, 08:44
als ik me niet vergis heeft de dader later in de gevangenis het nog eens gedaan

en dit geval was het een blanke die hem vies aankeek

hij is dan ook inmiddels tbs patient

het is de vraag of kerwin zijn huidskleur ook maar iets te maken had met zijn dood

Bofko
20-08-04, 09:03
Geplaatst door observer
als ik me niet vergis heeft de dader later in de gevangenis het nog eens gedaan

en dit geval was het een blanke die hem vies aankeek

hij is dan ook inmiddels tbs patient

het is de vraag of kerwin zijn huidskleur ook maar iets te maken had met zijn dood

Het begrip racisme is inderdaad een uiterst wazig begrip. En is zeker op persoonlijk niveau moeilijk hanteerbaar.
Duidelijker aantoonbaar wordt het bij grotere organisaties of landsbesturen die racistische zaken in statuten ,dan wel beleid, of helemaal, in wetten hebben opgenomen.