PDA

Bekijk Volledige Versie : Moslims in Athene hebben tabak van Spelen



Marsipulami
20-08-04, 10:01
Moslims in Athene hebben tabak van Spelen


Dick Nieuwboer 18/08/2004

,,Ik zal blij zijn als het erop zit'', zegt Nazar zonder zweem van twijfel. Nog maar een paar dagen zijn de Olympische Spelen in Athene oud en hij heeft er al weer tabak van. ,,Als alles erop zit, wordt het misschien weer normaal. Misschien.''



De ellende begon volgens de Iraakse Koerd een paar maanden geleden al. Veel politie in de buurt, voortdurend controles en een steeds opgefoktere sfeer. ,,Ik kan mijn papieren beter op mijn borst dragen'', klaagt hij. ,,De afgelopen maanden heb ik ze zo vaak moeten laten zien. Ze zijn in orde hoor. Maar toch.''

Nazar vertelt het in een theehuisje in de buurt van het centrale Omonia-plein in Athene. In de wijk wedijveren Chinese letters op de winkelruiten met Arabische tekens om de overhand. Tientallen mini-supers, belhuizen en kebabrestaurantjes vullen de straten. En als je per ongeluk een verkeerde hoek omgaat, bieden foute personen je een bolletje bruin of wit aan.

In dit levendige deel van Athene wonen ook de meeste van de ruim 100.000 moslims in de stad. Zonder veel problemen. Daar waren de moslims en de Grieken het allebei altijd over eens. Tot de Griekse autoriteiten door buitenlandse inlichtingendiensten werden gewezen op het gevaar van slapende terroristische cellen. Sindsdien zijn ze als de dood dat er toch wat al te radicale islamieten in hun stad rondlopen.

,,Persoonlijk ken ik ze niet'', lacht Nazar. ,,Maar ze houden zich natuurlijk ook stil.'' Zijn toon wordt serieuzer als hij uitlegt waarom die controles hem zo dwars zitten. ,,Luister, ik begrijp best dat ze bang zijn voor aanslagen. Maar het is ook vervelend als je voortdurend als verdachte wordt gezien. We waren wel goed genoeg om al die complexen te bouwen, maar nu alles af is zien ze ons opeens als terroristen.''

De goede sfeer tussen de moslims en Grieken was toch al wat onder druk omdat de Griekse autoriteiten steeds maar geen toestemming willen geven voor de bouw van een moskee in de stad. In het centrum van Athene zijn wel tientallen plekken waar de moslims bijeenkomen, maar die zijn illegaal. De kelders en achterafzaaltjes zijn bovendien bepaald geen gewijde plekken waar je lekker op je gemak kunt bidden.

,,De mensen zijn niet klaar om een minaret te zien in het centrum van Athene'', verklaarde de Grieks-Orthodoxe aartsbisschop onlangs het ontbreken van een islamitisch gebedshuis. De machtige kerk geldt als de grootste dwarsligger van de plannen. De geestelijken verklaren steeds bij hoog en bij laag dat ze geen enkel probleem hebben met een moskee, maar intussen werpen ze wel steeds bezwaren op.

Midden in de stad is taboe, maar daarbuiten mag ook niet want ook de plannen voor een moskee in de buurt van het vliegveld vallen niet in goede aarde. ,,Moet het eerste beeld dat een buitenlandse toerist ziet nou echt een islamitische moskee zijn?'', stelde de woordvoerder van de Griekse kerk. Hij riep de Griekse regering op om juist een kerk bij het vliegveld te bouwen om het ,,Grieks-Orthodoxe stempel op de natie'' te benadrukken.

Athene blijft zo de enige hoofdstad in de Europese Unie zonder een legale plek voor moslims om te bidden. Tot ergernis van Mehmet Imam, de voorzitter van Griekenlands's grootste moslimorganisatie. Hij vond zelfs dat islamitische landen maar weg moesten blijven als ze moslimgemeenschap in Griekenland wilde steunen. Diegene die wel zouden deelnemen noemde hij ,,vijanden''.

Maar in de straten rond Omonia vinden ze dat nou ook weer wat al te overdreven. ,,De Spelen op zich zijn fantastisch'', vindt een bezoekers van een Egyptisch theehuis. ,,Heb je gezien hoe er gejuicht werd toen Irak het stadion binnenkwam? En bij de Palestijnen? Daar kun je als moslim toch niet tegen zijn? Mensen moeten geen problemen zoeken waar ze niet zijn.''

De Iraakse eigenaar van een internetcafé is het daar roerend mee eens. Hij woont al 17 jaar met plezier in Griekenland. En dat is te merken want hij heeft zijn bar bijna demonstratief Cyber Hellas genoemd. ,,Ik heb maar een probleem met die Spelen'', zegt hij. ,,Ik wil beginnen met mijn café, maar er is op dit moment niemand beschikbaar die het Internet kan aansluiten. Als die rotspelen eindelijk over zijn, kan hier eindelijk de knop om.''

Dick Nieuwboer is correspondent voor De Standaard in Turkije. Deze week ruilt hij Istanbul voor Athene.



©Copyright De Standaard