PDA

Bekijk Volledige Versie : Nederlands imago



Orakel
21-08-04, 18:04
Nederlands imago

De afgelopen dagen heb ik niets anders gedaan dan buitenlanders tegenspreken. Ik maak me vaak zorgen om niets, maar de vooroordelen die buitenlanders tegenwoordig over Nederland koesteren, vind ik langzamerhand alarmerend worden.

Het waren niet zomaar buitenlanders, het waren gestudeerde Indiase buitenlanders, een journaliste, een grafisch ontwerper en een uitgever die in Bombay ook een boekhandeltje drijft.

Die uitgever vond ik de ergste, hij dacht bijvoorbeeld dat pedofilie in Nederland een nationaal probleem is. Ik moest hem corrigeren door het verschil tussen België en Nederland uit te leggen, Indiërs hebben de neiging om in grote eenheden te denken. Ze denken bijvoorbeeld dat Europa echt bestaat, als unie, maar ik deel die mening niet.

Een ander vooroordeel was dat Nederlanders zuinig en sober van aard zijn. Ook die mening deel ik niet. We zaten op een warme dag op een druk terras in Amsterdam. Kijk naar de drukte, en kijk naar de prijzen die de uitbaters voor een glaasje wijn rekenen. Wat mij vooral ergerde, was dat mijn Indiase gasten ervan uitgingen dat ik alle rekeningen betaalde. Als ik in India ben, hoef ik zelf ook nooit iets te betalen, maar India is goedkoper. De neiging van Nederlanders om ieder zijn eigen drankje te laten betalen, vind ik heel goed, zeker met de huidige prijzen.

De strippenkaart, dat vonden ze ook al zo'n onbegrijpelijk idee. Wat is er nou onbegrijpelijk aan, vroeg ik. Je verdeelt het hele land in zones waardoor dezelfde kaart overal gebruikt kan worden. Maar waarom nou het aantal zones plus één strip, wilden ze weten. Hier heb ik voor gestudeerd, dit kon ik uitleggen: op deze manier worden korte ritten relatief duurder dan lange ritten, wat te maken heeft met de afhandelingskosten, het laten stoppen van de bus of tram, het controleren van het kaartje enzovoort.

Of alle Nederlanders dat begrepen, vroegen ze. Ik dacht van niet, maar Nederlanders leggen zich makkelijk neer bij dit soort dingen, omdat ze erop vertrouwen dat ambtenaren weten wat ze doen. Om dat laatste moesten de Indiërs hartelijk lachen.

Ook homoseksualiteit en euthanasie passeerden de revue, met de gebruikelijke misverstanden. Ouderen en zieken worden hier niet bij bosjes afgemaakt en niet alle Nederlanders accepteren homohuwelijken. De 10 procent moslims in Nederland bijvoorbeeld willen er niets van weten.

En zo kwamen we op al die andere vooroordelen die in het buitenland over Nederland bestaan. Dat de Nederlanders intolerant zijn, dat ze alle kleurlingen discrimineren, dat ze het strengste land van Europa zijn als het gaat om buitenlanders in het algemeen, dat Schiphol de ergste luchthaven ter wereld is.

Hoe heeft Nederland dit allemaal klaargespeeld? Nog maar vijf jaren geleden dacht de wereld dat Nederlanders juist zo aardig waren tegen buitenlanders, en nu ineens is het precies omgekeerd? Waar hebben we dat aan te danken, aan Pim Fortuyn alleen? Aan slechte public relations in de wereld? Of zouden Nederlanders werkelijk overnight zijn veranderd?

Van dat laatste wil ik niets geloven.

Samenlevingen veranderen niet zo radicaal, ik denk dat zowel het imago van tolerantie als dat van intolerantie op misvattingen berust. Maar ik moest wel hard werken om mijn Indiase buitenlanders te corrigeren. Zo hard, dat ik het zelf niet meer geloofde en mezelf zag belanden in een sfeer van parodie, cynisme en grappenmakerij.

Van discriminatie en zeker van openlijke discriminatie is geen sprake, daar kon ik kort over zijn. De kleurlingen in Nederland zijn net zo min lieverdjes als de blanken in Nederland, er is een grondwet en al heeft bijna niemand die gelezen, iedereen is zich min of meer bewust van de inhoud. Je kunt in een beschaafde samenleving geen lieden hebben die oproepen homo's van daken te gooien of meisjes te besnijden. Oké, er wordt misschien disproportioneel over geklaagd, alsof er al een homo van het dak is gegooid, maar je kunt er beter wel over klagen dan wachten tot het een keer gebeurt.

Dat verhaal over Schiphol, daar kon ik minder snel iets tegen inbrengen. Het artikel in NRC Handelsblad 'Drie keer schoon produceren en dan naar huis', waarin verslag werd gedaan van bolletjesslikkers uit Suriname en de Antillen die zich drie keer moeten ontlasten voordat ze de luchthaven uit mogen, is aardig snel over de wereld gegaan.

Ik probeerde uit te leggen wat risicovluchten zijn en ik probeerde duidelijk te maken dat ze hier juist zo streng reageren op de smokkel van harddrugs, omdat ze zo mild reageren op softdrugs. Dat is toch geen onbegrijpelijke logica?

Ja, maar drie keer schoon moeten produceren, omdat je toevallig op een bepaalde vlucht zit, dat had al flink wat schade aangericht.

Verliezen van mijn buitenlandse ondervragers deed ik pas, toen een van hen mij vroeg wat ik vond van de Go Home Bonus, zoals buitenlandse bladen waaronder The Washington Post onze vertrekpremie van 2.300 euro aan asielzoekers hebben gedoopt. Wat kon ik anders dan overmand worden door cynisme van de meest verkeerde soort?

Toch deed ik een manmoedige poging. Die 2.300 euro per persoon is bedoeld tegen het bijten. De Nederlandse marechaussee is maar voor één ding bang, en dat is voor asielzoekers die tijdens hun gedwongen uitzetting gaan bijten. Aids, dat gevaar spreekt voor zich. Toen heeft men eerst geprobeerd die illegale buitenlanders dicht te plakken met tape. Dat ging een keer niet goed, de man stikte bijna en raakte in een coma. Daarop werd een commissie ingesteld om te onderzoeken hoe het bijten dan wel kon worden voorkomen. Deze commissie kwam met een muilkorf voor mensen, effectief, maar niet fraai om te zien. Vandaar nu die bonus: als u belooft ons niet te bijten, krijgt u 2.300 euro van ons.

Mijn buitenlanders keken me aan alsof ik helemaal gek was geworden, wat ook wel het geval was. Ben ik de enige die gek wordt van ons imago in het buitenland? Dat zou dan echt verontrustend zijn.

[email protected]




Anil Ramdas

16 augustus 2004

Tomas
21-08-04, 18:09
Die kut-buitenlanders ook altijd met hun vooroordelen.

taouanza
21-08-04, 18:12
Geplaatst door Tomas
Die kut-buitenlanders ook altijd met hun vooroordelen.

Die kutNederlanders ook altijd met hun zelfkritiek.

*proest*

Ach maak je maar niet druk het zal wel 'wrok' zijn.

Tomas
21-08-04, 18:17
Geplaatst door taouanza
Die kutNederlanders ook altijd met hun zelfkritiek.

*proest*

Ach maak je maar niet druk het zal wel 'wrok' zijn.

Ik zal er maar niet op in gaan, want voor da'k weet heb ik weer iemand tot op het bot beledigd.

Orakel
21-08-04, 18:25
Geplaatst door Tomas
Die kut-buitenlanders ook altijd met hun vooroordelen.

Vroeg me n.a.v. het verhaal af of ze in het buitenland ook een Holland.nl website hebben, gelijk aan deze site.
Waar Nederlanders in discussie met de Indiërs verwijzen naar hun Veda's.

Tomas
21-08-04, 18:28
Geplaatst door Orakel
Vroeg me n.a.v. het verhaal af of ze in het buitenland ook een Holland.nl website hebben, gelijk aan deze site.
Waar Nederlanders in discussie met de Indiërs verwijzen naar hun Veda's.

Ik heb gezocht, Orakel. Maar ik ben bang dat alleen buitenlanders zich druk maken over hun en ons imago hier en in het buitenland. Houwe zo.

Orakel
21-08-04, 18:40
Geplaatst door Tomas
Ik heb gezocht, Orakel. Maar ik ben bang dat alleen buitenlanders zich druk maken over hun en ons imago hier en in het buitenland. Houwe zo.

Da's mooi klote. Maar d'r moet toch iets aan jullie zijn dat niet deugt?
En waar jullie dan last van hebben als het ingewreven wordt?

Zal dadelijk es vragen tijdens een oer-Hollandse gebeurtenis: een verjaardag.
En zeg nou niet dat een verjaardag is over komen waaien.

Tomas
21-08-04, 18:52
Geplaatst door Orakel
Da's mooi klote. Maar d'r moet toch iets aan jullie zijn dat niet deugt?
En waar jullie dan last van hebben als het ingewreven wordt?

Zal dadelijk es vragen tijdens een oer-Hollandse gebeurtenis: een verjaardag.
En zeg nou niet dat een verjaardag is over komen waaien.

Als het een echte hollandse verjaardag is ben jij als Marokkaan het onderwerp. Maar dan wel: Waarom jij nou als enige/ste wel deugd?

Nee, wij zijn heel goed in het bespelen van buitenlanders en hun imago. Omdat we daar zelf helemaal geen last van hebben.

En ik ga zo naar een typisch amerikaans feest: Een housewarmingparty.

Siah
22-08-04, 02:00
[QUOTE]Geplaatst door Orakel
Nederlands imago

En zo kwamen we op al die andere vooroordelen die in het buitenland over Nederland bestaan. Dat de Nederlanders intolerant zijn, dat ze alle kleurlingen discrimineren,

Hoe heeft Nederland dit allemaal klaargespeeld? Nog maar vijf jaren geleden dacht de wereld dat Nederlanders juist zo aardig waren tegen buitenlanders, en nu ineens is het precies omgekeerd? Waar hebben we dat aan te danken, aan Pim Fortuyn alleen? Aan slechte public relations in de wereld? Of zouden Nederlanders werkelijk overnight zijn veranderd?

Van dat laatste wil ik niets geloven.

Samenlevingen veranderen niet zo radicaal,



[B]Is dit een sort onderzoekje voor nrc?? :loog:
met een (voor beide kanten) aantrekkelijk/provocatief .."Nederlands imago"?? :geld:


John Pilger (een great journalist en filmmaker) zei eens als reactie op absurde gedrag van Blair t.o.z van Irakse bezetting,
In welke Planeet is Blair??

nou zeg ik (vraag ik je niet...ondanks de vorm van mijn zin),
In welke planeet ben je eigenlijk??

5 jaar geleden was er geen 11 sep., geen Afghaansebezetting en geen Iraaksebezetting...en geen fenomenale militaire budget voor binnen- en buitenlandse "veiligheid"....)(en Duiken in veiligheid-obsessie).
vanaf 11 sep. en vooral na Madrid(-vonk), zijn er bina iedere week regels geschrapt en nieuwe destructieve regels (i.z.p.)gemaakt.

Racisme en discriminatie?
ik maak iedere dag allemaal mee,
soms zenuw slopend,
maar daar haal ik meestaal mijn woede vandaan!
Ik probeer dat in een PIJL van counter-atak te transformerenen en in een keer raak te schieten!!

Nederland is op dit moment, INSTITUTIONEEL RACISTISCH!!
(de geinfecteerde binnenlandse toestand & de bezetting)(de promotie van j.de.wanHoop.Scheffer als Lakei van US na ..)
als het zo blijft zou na een paar jaar :rotpc:
En een voortduuuurende overaalheersende angst!!!!

Siah
22-08-04, 02:23
Geplaatst door Orakel
Vroeg me n.a.v. het verhaal af of ze in het buitenland ook een Holland.nl website hebben, gelijk aan deze site.
Waar Nederlanders in discussie met de Indiërs verwijzen naar hun Veda's.




Holland.nl (ik ga eerst dit als Nederland.nl coregeren).

Nee dat hoeft ook niet echt;
zolang men vanaf hier, een land 6000 km verderop bezet en op de al dan geen kut-situatie van die landen negatief inspeelt,
Is de immigratie-richting vanuit daar naar Hier toe.
trouwens dat berucht probleem van achtertuin waar men hier voor "bezorgd " is,
heeft de Nederlandse overheid en instanties erg aan het denken gezet.
vandaar de stimulatie voor soortgelijke sites.. gesnopen

kaassietoch
22-08-04, 11:29
Geplaatst door Siah
5 jaar geleden was er geen 11 sep

Ik blijf er bij: Osama Bin Laden is het slechtste wat de Moslims de afgelopen vijf jaar is overkomen.






Racisme en discriminatie?
ik maak iedere dag allemaal mee,
soms zenuw slopend,
maar daar haal ik meestaal mijn woede vandaan!

Ik heb zo'n idee dat de weerstand die jij dagelijks tegenkomt eerder te wijten is aan de kwaaie kop die je toch wel trekt dan aan de eventuele pure discriminatie.

Het valt me overigens ook wel op dat alleen de schooljeugd van Marokkaanse orgine die een winkel wordt uitgestuurd gelijk begint te keffen over discriminatie en racisme.




Ik probeer dat in een PIJL van counter-atak te transformerenen en in een keer raak te schieten!!

[QUOTE]Nederland is op dit moment, INSTITUTIONEEL RACISTISCH!!
(de geinfecteerde binnenlandse toestand & de bezetting)(de promotie van j.de.wanHoop.Scheffer als Lakei van US na ..)
als het zo blijft zou na een paar jaar :rotpc:
En een voortduuuurende overaalheersende angst!!!!

Wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

Orakel
22-08-04, 11:53
Geplaatst door Siah
Holland.nl (ik ga eerst dit als Nederland.nl coregeren).

Nee dat hoeft ook niet echt;
zolang men vanaf hier, een land 6000 km verderop bezet en op de al dan geen kut-situatie van die landen negatief inspeelt,
Is de immigratie-richting vanuit daar naar Hier toe.
trouwens dat berucht probleem van achtertuin waar men hier voor "bezorgd " is,
heeft de Nederlandse overheid en instanties erg aan het denken gezet.
vandaar de stimulatie voor soortgelijke sites.. gesnopen

:fplet:

'Can't argue with chaos'. ©

Siah
22-08-04, 12:20
Geplaatst door kaassietoch
Ik blijf er bij: Osama Bin Laden is het slechtste wat de Moslims de afgelopen vijf jaar is overkomen.

mee eens,
Behalve in een punt:
een componist zei:
the two planes crashing into twin towers is an abstract work of art that i have ever seen. (uitgaande van het "feit" dat hij dat gedaan heeft).






Ik heb zo'n idee dat de weerstand die jij dagelijks tegenkomt eerder te wijten is aan de kwaaie kop die je toch wel trekt dan aan de eventuele pure discriminatie.Het valt me overigens ook wel op dat alleen de schooljeugd van Marokkaanse orgine die een winkel wordt uitgestuurd gelijk begint te keffen over discriminatie en racisme.

dis is pas de kop in de zand steken!
heb je niets anders van de "politicie" kunnen overnemen.






Wat moet ik me daar dan bij voorstellen?

kan je je uberhaupt wat voorstellen.
dat hoef je niet te doen, want die Voorstelling komt zelf naar je toe!!

Siah
22-08-04, 12:38
Geplaatst door kaassietoch
Ik blijf er bij: Osama Bin Laden is het slechtste wat de Moslims de afgelopen vijf jaar is overkomen.


mee eens,
Behalve in een punt;
een componist zei:
the two planes crashing into twin towers is an abstract work of art that i have ever seen.
(uitgaande van het "feit" dat hij dat gedaan heeft).






Ik heb zo'n idee dat de weerstand die jij dagelijks tegenkomt eerder te wijten is aan de kwaaie kop die je toch wel trekt dan aan de eventuele pure discriminatie.Het valt me overigens ook wel op dat alleen de schooljeugd van Marokkaanse orgine die een winkel wordt uitgestuurd gelijk begint te keffen over discriminatie en racisme.


dis is pas de kop in de zand steken!heb je niets anders van de "politicie" kunnen overnemen.




Wat moet ik me daar dan bij voorstellen?


kan je je uberhaupt wat voorstellen.
dat hoef je niet te doen, want die Voorstelling komt zelf naar je toe!!

Simon
22-08-04, 12:49
Als ik Ramdas zo lees dan vind ik dat ons imago erg vooruit is gegaan. Vroeger werden we gezien als een land waar alles mag en kan en waar je lekker je gang kan gaan. Nu blijken we veel minder welkom over te komen en een land te zijn waar je verplicht moet produceren, de mensen zuinig zijn en mensen worden afgemaakt als ze te oud of te ziek zijn. Prima !

Overigens ken ik veel verhalen van mensen die naar India zijn gegaan en in het niets verdwenen zijn. Nooit meer iets van vernomen. Waarschijnlijk vermoord.

kaassietoch
22-08-04, 12:52
Geplaatst door Siah

mee eens,
Behalve in een punt:
een componist zei:
the two planes crashing into twin towers is an abstract work of art that i have ever seen. (uitgaande van het "feit" dat hij dat gedaan heeft).

Dat abstracte kunstwerk had met een beetje Photoshoppen natuurlijk ook wel voor elkaar gekomen. 2700 onschuldigen down the drain is vooralsnog moord en daar is niks kunstzinnigs aan IMHO.



dis is pas de kop in de zand steken!
heb je niets anders van de "politicie" kunnen overnemen

Ooit wel eens gehoord van lichaamstaal? Daar wordt vooralsnog de eerste indruk van iemand door bepaald. Wat ik nou van je zoal hier op het forum heb gezien komt al vrij opgefokt over. Ik durf te wedden dat wanneer jij wat minder 'kwaad' de straat op gaat het met die discriminatie ineens stukken beter gaat. Verder neem ik bij uitstek van politici niks over, die zijn er voor mij en niet andersom.




kan je je uberhaupt wat voorstellen.
dat hoef je niet te doen, want die Voorstelling komt zelf naar je toe!!

Whatever, ik ben en blijf de baas van mijn eigen gedachten daar zal geen terrorist wat aan veranderen.

Siah
22-08-04, 14:12
Geplaatst door kaassietoch
whatever, ik ben en blijf de baas van mijn eigen gedachten daar zal geen terrorist wat aan veranderen.

JA HOOR!
in een fractie van een seconde.

de rest van je text, is zo goedkoop dat ik er geen zin heb om over te schrijven.

kaassietoch
22-08-04, 14:22
Geplaatst door Siah
JA HOOR!
in een fractie van een seconde.

Dat is nou het treurige van terrorisme. Het wordt vaak gebruikt om het protest tegen onderdrukking en geweld kracht bij te zetten maar als terroristen een goed standpunt zouden verdedigen zou de wereld het ook wel van ze aannemen zonder geweld.



de rest van je text, is zo goedkoop dat ik er geen zin heb om over te schrijven.

Nee inderdaad loop maar weer mokkend weg jezelf verbijtend over al dat racisme overal he...

Nog niet zo lang geleden zo'n beetje in de hoogtijdagen van het Gabberdom werden die jochies overal weggejaagd en uitgejouwd, puur op basis vanhun afwijkende uiterlijk( Aussie, bomberjackie, kale kop). Hoe noem je dat nou? Want een beetje gabber was net zo Nederlands als de kwaaie burger die hem vuil aankeek....

Sip Ki Norkan
22-08-04, 15:32
Ik zie eigenlijk het probleem niet echt in van de vooroordelen die in het artikel genoemd worden. Deze denkbeelden zullen merendeels bestaan in primitieve samenlevingen en weinig van invloed zijn op de handel of toerisme.

Het heeft juist voordelen, lange tijd bestond over Nederland het beeld dat het hier een paradijs is waar je niet hoeft te werken voor je geld, en dat asielzoekers met open armen werden ontvangen. Nu we bekend staan als Europees land met de strengste asielpolitiek (wat overigens niet klopt, dat is Denemarken), scheelt dat aanzienlijk in de instroom. De cijfers over het afgelopen jaar hebben dat wel bewezen.

Ik denk dat als er 1 groep is die zich zorgen moet maken over negatieve beeldvorming, dat het de moslims zijn. Hun imago is de laatste jaren enorm verzwakt en dat merk ik werkelijk overal.

Lawrence
22-08-04, 16:30
Ik heb juist het idee dat het Nederlandse imago heel goed is. Ik ben in redelijk wat landen geweest, en ik kan wel zeggen dat iedereen positief reageert als je zegt dat je uit nederland komt. Vooral Amsterdam blijkt men overal te kennen, net zoals tal van bekende Nederlandse voetballers zoals Joan Cruyf, van Nistelrooy, etc.

Mijn indruk is dat met in het buitenland onze gewijzigde opvattingen inzake migratie, zelfverantwoordelijkheid van burgers, aanpak van de uit de hand gelopen verzorgingsstaat, hardere aanpak van parasieten van de maatschappij, durgs etc. prima bergrepen wordt. sterker nog, bijna overal begreep men onze vanouds softe aanpak van verschillende zaken niet.