PDA

Bekijk Volledige Versie : Ben jij een beetje fotogeniek?



Orakel
22-08-04, 01:21
OM: foto's verdachten kleine misdaad publiceren
21 AUGUSTUS 2004 - DEN HAAG (ANP) - De Landelijke Selectiecommissie Opsporingsberichtgeving van het Openbaar Ministerie wil foto's en videobeelden van verdachten van relatief kleine misdrijven via de media kunnen verspreiden. Daarbij wordt gedacht aan verdachten van bijvoorbeeld winkeldiefstal, opruiing en bedreiging.


De commissie heeft de top van het OM, het college van procureurs-generaal, geadviseerd de geldende aanwijzing voor opsporingsberichtgeving te verruimen. Tot dusver werden alleen afbeeldingen van verdachten van zware misdrijven als verkrachting, moord en doodslag via de daartoe geëigende programma's gepubliceerd, zoals Opsporing Verzocht.

De laatste jaren zijn er, vooral op regionaal en lokaal niveau, tal van opsporingsprogramma's bijgekomen. Zij besteden veelal aandacht aan kleinere misdrijven die de politie met behulp van die programma's wil oplossen.

Het college van procureurs-generaal zal het advies van de selectiecommissie bestuderen. Uiteindelijk zal minister Donner van Justitie beslissen of de verruiming van de aanwijzing er daadwerkelijk komt.

Simon
22-08-04, 10:39
Prima idee! Lijkt mij een betere weg dan dat winkeliers een en ander gaan ophangen. En tegelijkertijd kan het preventief werken. Want menige kruimeldief zal het niet leuk vinden met zijn smoel op TV te verschijnen in dit verband.

Joesoef
22-08-04, 11:07
Geplaatst door Simon
Prima idee! Lijkt mij een betere weg dan dat winkeliers een en ander gaan ophangen. En tegelijkertijd kan het preventief werken. Want menige kruimeldief zal het niet leuk vinden met zijn smoel op TV te verschijnen in dit verband.


Alleen wanneer mag de ondernemer tot het ophangen van foto's over gaan. Als de dief schuldig is bevonden door justitie of als de ondernemer daar zelf zin in heeft?

Ik heb als amio bij ah gewerkt en ik heb ook mensen gezien die achteraf onschuldig bleken, al dacht de bewaking daar anders over.

Orakel
22-08-04, 13:01
Geplaatst door Tangua
Orakel, vind je het ook een goede zaak dat hiermee eens aan de kleine ondernemers wordt gedacht die vaak het slachtoffer zijn?

Mwoah, het gaat naast diefstal ook om bedreiging en opruiing en ik vind het nogal ver gaan om t.a.v. dergelijke vergrijpen met foto's te gaan werken.
De ellende is namelijk dat het slechte nieuws blijft hangen en het goede niet. Misverstanden, persoonsverwisselingen, persoonlijke wrok, oneigenlijk gebruik van deze mogelijkheid: leidt allemaal tot het ophangen van je foto en de buurtbewoners en winkelend publiek zullen dat blijven herrineren als moderne stigmata.

Ik snap de ellende van de winkeliers, maar als ze foto- en videomateriaal hebben, dan kunnen ze er gewoon mee naar de politie.

Naar mijn smaak worden de grenzen van het betamelijke steeds verder opgerekt.

Orakel
22-08-04, 13:04
Geplaatst door Joesoef
Alleen wanneer mag de ondernemer tot het ophangen van foto's over gaan. Als de dief schuldig is bevonden door justitie of als de ondernemer daar zelf zin in heeft?

Ik heb als amio bij ah gewerkt en ik heb ook mensen gezien die achteraf onschuldig bleken, al dacht de bewaking daar anders over.

P'sies!