PDA

Bekijk Volledige Versie : Gewetensvraag?



Orakel
22-08-04, 00:25
Uit Trouw:

Moderne manieren
door Beatrijs Ritsema
2004-08-21 - lezersreacties op dit artikel (5)

Beste Beatrijs, onlangs ben ik er bij toeval achter gekomen dat de man van een bevriend echtpaar al zo'n anderhalf jaar een verhouding heeft. Het echtpaar heeft vier kinderen in de leeftijd van negen tot zestien jaar en ik weet zeker dat zij (de echtgenote) niets van de verhouding weet. Ze hebben ook zeker niet zo'n huwelijk waarin ze vinden dat een affaire buiten de deur moet kunnen.



Waar ik nu mee zit: moet ik de echtgenote, die een goede vriendin van mij is, vertellen wat ik over de verhouding van haar man heb gehoord? Of moet ik misschien haar man, de vreemdganger, hierop aanspreken? Is het denkbaar dat hij nog eens goed bedenkt waar hij eigenlijk mee bezig is, en zou het feit dat iemand die hij kent ervan weet, voldoende voor hem kunnen zijn om ermee op te houden? Ik kan natuurlijk ook mijn mond houden, maar dat is best lastig, aangezien ik hen vaak zie en hij dan gewoon de brave huisvader speelt, wat hij dus niet is. Ik vind het moeilijk met zijn schijnheilige gedrag om te doen alsof mijn neus bloedt.

Getuige van schuinsmarcheerderij

'kzou 'm chanteren.

whisper
22-08-04, 10:35
Geplaatst door Orakel
Uit Trouw:

Moderne manieren
door Beatrijs Ritsema
2004-08-21 - lezersreacties op dit artikel (5)

Beste Beatrijs, onlangs ben ik er bij toeval achter gekomen dat de man van een bevriend echtpaar al zo'n anderhalf jaar een verhouding heeft. Het echtpaar heeft vier kinderen in de leeftijd van negen tot zestien jaar en ik weet zeker dat zij (de echtgenote) niets van de verhouding weet. Ze hebben ook zeker niet zo'n huwelijk waarin ze vinden dat een affaire buiten de deur moet kunnen.



Waar ik nu mee zit: moet ik de echtgenote, die een goede vriendin van mij is, vertellen wat ik over de verhouding van haar man heb gehoord? Of moet ik misschien haar man, de vreemdganger, hierop aanspreken? Is het denkbaar dat hij nog eens goed bedenkt waar hij eigenlijk mee bezig is, en zou het feit dat iemand die hij kent ervan weet, voldoende voor hem kunnen zijn om ermee op te houden? Ik kan natuurlijk ook mijn mond houden, maar dat is best lastig, aangezien ik hen vaak zie en hij dan gewoon de brave huisvader speelt, wat hij dus niet is. Ik vind het moeilijk met zijn schijnheilige gedrag om te doen alsof mijn neus bloedt.

Getuige van schuinsmarcheerderij

ik zou hem aanspreken ....of je er niet mee bemoeien.....vaak ben jij dan de schuldige .

Joesoef
22-08-04, 10:40
Ik heb Trouw al weer een tijdje niet in mn handen gehad, maar hebben ze nu echt een 'Vraag het aan Mona' rubriek?

Die vent moet het in iedergeval stoppen, desnoods met wat druk als je niet stopt dan.... Ooit komt het toch naar buiten.



Hoe ziet zijn vrouw er trouwens uit :stout:

Ghiezzoe
22-08-04, 11:07
je dient ter aller tijden aan te sporen tot het goede en het kwade af te raden.. Praat met die vent en probeer hem in te laten zien (geef hem ook de tijd hiervoor) waarom hij verkeerd bezig is. Overspel is een grote zonde (waar in de tijd van de Profeet vzmh steniging tot de dood op stond, dus niet bepaald een licht vergrijp wat het in de ogen van de huidige maatschappij wel is geworden..). Heeft ie echt genoeg van zijn vrouw kan ie op zijn minst eerlijk zijn en scheiden. Als ie niet wil luisteren en met zijn onzedellijke praktijken door wilt gaan dan lijkt mij dat je de vrouw moet inlichten, zeker gezien het feit dat je haar goed kent.



Geplaatst door Orakel
Uit Trouw:

Moderne manieren
door Beatrijs Ritsema
2004-08-21 - lezersreacties op dit artikel (5)

Beste Beatrijs, onlangs ben ik er bij toeval achter gekomen dat de man van een bevriend echtpaar al zo'n anderhalf jaar een verhouding heeft. Het echtpaar heeft vier kinderen in de leeftijd van negen tot zestien jaar en ik weet zeker dat zij (de echtgenote) niets van de verhouding weet. Ze hebben ook zeker niet zo'n huwelijk waarin ze vinden dat een affaire buiten de deur moet kunnen.



Waar ik nu mee zit: moet ik de echtgenote, die een goede vriendin van mij is, vertellen wat ik over de verhouding van haar man heb gehoord? Of moet ik misschien haar man, de vreemdganger, hierop aanspreken? Is het denkbaar dat hij nog eens goed bedenkt waar hij eigenlijk mee bezig is, en zou het feit dat iemand die hij kent ervan weet, voldoende voor hem kunnen zijn om ermee op te houden? Ik kan natuurlijk ook mijn mond houden, maar dat is best lastig, aangezien ik hen vaak zie en hij dan gewoon de brave huisvader speelt, wat hij dus niet is. Ik vind het moeilijk met zijn schijnheilige gedrag om te doen alsof mijn neus bloedt.

Getuige van schuinsmarcheerderij

'kzou 'm chanteren.

kaassietoch
22-08-04, 11:40
Als je zeker weet dat er idd van overspel sprake is, iemand vals beschuldigen op basis van een nare roddel is natuurlijk geen optie, moet je de overspelpleger er in ieder geval op aanspreken. Die kerel heeft zijn verantwoordelijkheden jegens gezin natuurlijk serieus te nemen. Vervolgens bemoei je je er verder niet mee. Het is aan die man zelf om een beslissing te nemen.

Orakel
22-08-04, 11:51
Waarom zou de man in kwestie 'verkeerd bezig zijn'?
Zijn wij wel in de positie om te bepalen dat wat hij doet verkeerd is?
Geredeneerd naar onze eigen maatstaven is hij verkeerd bezig, maar dan nog zijn het onze maatstaven.
Wat geeft ons het recht die op hem te projecteren?
:D

Siah
22-08-04, 11:53
doen waar hij mee bezig is;
vol verassingen, risico's, avonturen en ontdekkingen en tragedies...
(zolang ze maar de capaciteit hebben om elkaar Niet af te slachten!
want die komt helaas in iedere gemeenschap voort). :kalasniko

en jij ook niet ermee bemoeien. :zegniets:
doe je dat toch,
reageer niet als een prister of mulla of...met zoveel ongepaste en imaginaire morality.

ik denk toch dat de wortel van het probleem ergens anders ligt.

Ghiezzoe
22-08-04, 11:56
Ja, probeer jij dit maar vol te houden in je eigen bestaan...

Ten eerste zijn het Goddelijke maatstaven die zeggen dat hij verkeerd bezig is (Thora, Injiel, Koran). Ten tweede ben ik wel eens benieuwd volgen welke maatstaven het dan niet verkeerd zoun zijn..


Geplaatst door Orakel
Waarom zou de man in kwestie 'verkeerd bezig zijn'?
Zijn wij wel in de positie om te bepalen dat wat hij doet verkeerd is?
Geredeneerd naar onze eigen maatstaven is hij verkeerd bezig, maar dan nog zijn het onze maatstaven.
Wat geeft ons het recht die op hem te projecteren?
:D

Orakel
22-08-04, 12:09
Geplaatst door Ghiezzoe
Ja, probeer jij dit maar vol te houden in je eigen bestaan...

Kan ik je porren voor een marcheerpartijtje? :nerveus:


Ten eerste zijn het Goddelijke maatstaven die zeggen dat hij verkeerd bezig is (Thora, Injiel, Koran). Ten tweede ben ik wel eens benieuwd volgen welke maatstaven het dan niet verkeerd zoun zijn..

Die Goddelijke maatstaven zijn niet per definitie de zijne of die van zijn vrouw. Da's jouw referentiekader en daar hoef je anderen niet in te gijzelen, toch?
Want als we uitgaan van ons eigen normatief kader tijdens de bejegening van anderen, wordt het dan niet een heel eng wereldje?

En er zijn mensen die geen problemen hebben met vreemdgaande partners, partnerruil en meer van die 'geestverruimende' kruisbestuivingen.

Simon
22-08-04, 13:06
Tja ik ken wel iemand die zo leeft. Niet getrouwd maar wel een aantal vrouwen in de waan laten dat ze de enige voor hem zijn. Ik zeg er wel tegen hem van wat ik er van vind. Gelukkig is hij niet. Maar ik voel mij niet geroepen die vrouwen in te lichten. Soms denk ik wel eens dat ze zich graag laten oplichten dus ze belazeren elkaar en hun loon is er naar: niemand voelt zich er prettig bij.

Afrux
22-08-04, 13:22
Geplaatst door Ghiezzoe
je dient ter aller tijden aan te sporen tot het goede en het kwade af te raden.. Praat met die vent en probeer hem in te laten zien (geef hem ook de tijd hiervoor) waarom hij verkeerd bezig is. Overspel is een grote zonde (waar in de tijd van de Profeet vzmh steniging tot de dood op stond, dus niet bepaald een licht vergrijp wat het in de ogen van de huidige maatschappij wel is geworden..). Heeft ie echt genoeg van zijn vrouw kan ie op zijn minst eerlijk zijn en scheiden. Als ie niet wil luisteren en met zijn onzedellijke praktijken door wilt gaan dan lijkt mij dat je de vrouw moet inlichten, zeker gezien het feit dat je haar goed kent.

ik dacht eerder dat je zou zeggen dat hij gestenigt moet worden (shariâ). Een man maakt wel een kans te ontkomen. Zodra de mensne beginnen met stenigen mag hij de benen nemen. Heeft hij geen fatale stenen op zijn hoofd gekregen en ontsnapt hij dan heeft hij zijn straf gehad en is hij weer vrij.

Voor de vrouw zijn de regels anders. Begraven tot haar nek en dan stenigen. Er is dus geen uitweg voor ontsnapping.

Mooi is die Shariâ he?

Ansari
22-08-04, 13:33
Geplaatst door Afrux
ik dacht eerder dat je zou zeggen dat hij gestenigt moet worden (shariâ). Een man maakt wel een kans te ontkomen. Zodra de mensne beginnen met stenigen mag hij de benen nemen. Heeft hij geen fatale stenen op zijn hoofd gekregen en ontsnapt hij dan heeft hij zijn straf gehad en is hij weer vrij.

Voor de vrouw zijn de regels anders. Begraven tot haar nek en dan stenigen. Er is dus geen uitweg voor ontsnapping.

Mooi is die Shariâ he?
Kom met bronnen.

Ik wacht.

kaassietoch
22-08-04, 13:50
Geplaatst door Orakel
Die Goddelijke maatstaven zijn niet per definitie de zijne of die van zijn vrouw. Da's jouw referentiekader en daar hoef je anderen niet in te gijzelen, toch?

Orakel ik snap helemaal wat je bedoelt, sterker nog er zijn massa's huwelijken gered juist door avontuurtjes buiten de deur, maar er van uit gaande dat die vrouw van niets weet dan vind ik ik zo'n kerel toch vrij respectloos bezig. Die is dan natuurlijk puur en alleen begaan met zijn eigen pleziertjes en de vernedering die hij zijn echtgenoot aandoet zal hem op dat moment blijkbaar worst zijn.





Want als we uitgaan van ons eigen normatief kader tijdens de bejegening van anderen, wordt het dan niet een heel eng wereldje?

Sure, aan de andere kant: wat u niet wil dat u geschiedt, doe ...



En er zijn mensen die geen problemen hebben met vreemdgaande partners, partnerruil en meer van die 'geestverruimende' kruisbestuivingen.

Als er van te voren goede afspraken over zijn gemaakt en het gebeurt met 100% wederzijdse instemming dan is er weinig aan de hand ja. Sterker nog veel stellen die qua partnerschap in een dip dreigen te raken kunnen veel baat hebben bij een hapje buiten de deur. Ik zou ook graag zien dat geestelijke en lichamelijke liefde één zijn, de praktijk is toch vaak weer wat weerbarstiger.

Siah
22-08-04, 14:20
Geplaatst door kaassietoch
Orakel ik snap helemaal wat je bedoelt, sterker nog er zijn massa's huwelijken gered juist door avontuurtjes buiten de deur, maar er van uit gaande dat die vrouw van niets weet dan vind ik ik zo'n kerel toch vrij respectloos bezig. Die is dan natuurlijk puur en alleen begaan met zijn eigen pleziertjes en de vernedering die hij zijn echtgenoot aandoet zal hem op dat moment blijkbaar worst zijn.
Sure, aan de andere kant: wat u niet wil dat u geschiedt, doe ...
Als er van te voren goede afspraken over zijn gemaakt en het gebeurt met 100% wederzijdse instemming dan is er weinig aan de hand ja. Sterker nog veel stellen die qua partnerschap in een dip dreigen te raken kunnen veel baat hebben bij een hapje buiten de deur. Ik zou ook graag zien dat geestelijke en lichamelijke liefde één zijn, de praktijk is toch vaak weer wat weerbarstiger.

mee eens

Sip Ki Norkan
22-08-04, 15:49
Ik heb ook ooit met zo'n dilemma te maken gehad. Het ging om mijn buren, waarmee ik ook nog eens goed bevriend was.

De buurman had een baan waarvoor hij vaak op reis was en dan een aantal nachten niet thuis sliep. Ik woon in een vrij rustige straat, waardoor het al snel opvalt wanneer er vreemden langslopen. Opeens kwam er regelmatig een man langsgelopen en na een tijdje zag ik hem naar binnen gaan bij de buurvrouw.

Tot zover niets aan de hand, totdat ik ontdekte dat hij er 's ochtends vroeg steeds weer wegging. Het was zelfs een keer zo erg, dat toen hij er was en de buurman onverwachts thuiskwam, hij bij de buren in de tuin achter de garage een paar uur stond.

Ik vond het heel moeilijk wat ik ermee moest, maar heb uiteindelijk besloten dat het mijn zaken niet waren en gedaan of mijn neus bloedde. Het contact had ik wel op een laag pitje gezet, dat kon ik niet meer opbrengen. Noodgedwongen heb ik het spel moeten meespelen, soms vond ik het zeer genânt.

Een keer sprak ik met de buurman, hij vertelde dat er iets heel raars was gebeurd. De buurvrouw was zwanger geraakt, terwijl ze altijd veilige sex hadden gehad. Ze hadden altijd kinderen gewild en hij was er ook heel blij mee. Maar zij stond erop dat ze een abortus zou doen, de buurman begreep daar natuurlijk niets van. Een vreselijke situatie, ik voelde me zo vies dat ik het spel meespeelde. Maar inmiddels was het al te laat om alsnog te vertellen wat ik al wist.

Enfin, uiteindelijk was hun relatie toch stukgelopen en was uitgekomen dat de buurvrouw al geruime tijd vreemdging. Ik had de buurman eerlijk verteld dat ik dat al wist, hij was boos dat ik het nooit verteld had. Soms is het gewoon nooit goed, welke keuze je ook maakt...

Orakel
22-08-04, 20:52
Geplaatst door kaassietoch
Orakel ik snap helemaal wat je bedoelt, sterker nog er zijn massa's huwelijken gered juist door avontuurtjes buiten de deur, maar er van uit gaande dat die vrouw van niets weet dan vind ik ik zo'n kerel toch vrij respectloos bezig. Die is dan natuurlijk puur en alleen begaan met zijn eigen pleziertjes en de vernedering die hij zijn echtgenoot aandoet zal hem op dat moment blijkbaar worst zijn.


Sure, aan de andere kant: wat u niet wil dat u geschiedt, doe ...


Als er van te voren goede afspraken over zijn gemaakt en het gebeurt met 100% wederzijdse instemming dan is er weinig aan de hand ja. Sterker nog veel stellen die qua partnerschap in een dip dreigen te raken kunnen veel baat hebben bij een hapje buiten de deur. Ik zou ook graag zien dat geestelijke en lichamelijke liefde één zijn, de praktijk is toch vaak weer wat weerbarstiger.

Hey Kaassie. Allesh goet?
Kwas een beetje aan het poken in het forum. Als het mezelf zou overkomen, zou ik me vriend 2 keuzes laten: of hij houdt de eer aan zichzelf en vertelt het aan z'n vrouw, of ik doe het voor 'm. Ben de kwaadste niet.
Maar goed, van achter me comp is het makkelijk groot te spreken. In het eggie zal het een stuk ingewikkelder zijn en weeg je ook de mogelijke negatieve gevolgen van de bemoeienis af. Leidt de moralistische inmenging mijnerzijds niet tot een scheiding, waaropvolgend de vrouw en haar bloedjes van kinderen in de bijzondere bijstand zeilen? Ruïneer ik niet een paar levens omdat ik vreemdgaan niet vind kunnen? En nog zo wat vragen.

Maar goed, Beatrijs Trouw antwoordde als volgt:


Beste Getuige van,

Het beste wat u doen kunt is zwijgen. Zowel tegenover uw vriendin als tegenover haar man als tegenover wederzijdse kennissen (dat laatste is waarschijnlijk nog het moeilijkste).
Wie er zoal elkaars slijmvliezen betasten is eenvoudig uw zaak niet. U bent erachter gekomen dat... U hebt gehoord dat ... U hebt kennis genomen van het roddelcircuit, maar het fijne weet u er niet van. En zelfs áls u hen samen betrapt hebt in een restaurant, of hebt zien zoenen in een afgelegen parkje, dan nog weet u niet precies wat er aan de hand is.
Dit is iets tussen de man, zijn vrouw en zijn vriendin. Andere belangstellenden hebben er niets mee te maken. Wilt u de man gaan voorhouden dat zijn gedrag niet in overeenstemming is met de code van het huwelijk? Hij weet dat heel goed en hij heeft zo zijn eigen redenen om daarvan af te wijken. Hij heeft u niet nodig om hem op het rechte pad te houden.
U overweegt zijn vrouw in te lichten? Misschien vermoedt zij allang iets en heeft ze geen zin er met u over te praten. Zij zal u deze informatie hoe dan ook niet in dank afnemen. Als het echt zo erg is, dan loopt het vanzelf uit de hand en dan komt zij er wel op eigen kracht achter. Blijft over uw onbehagen bij de aanblik van uw vriend als brave huisvader. U hebt moeite met zijn hypocrisie. Hou uzelf voor dat niemand volkomen doorgrondelijk is.
Zeldzaam zijn degenen die zich onder alle omstandigheden mannen (vrouwen) uit één stuk betonen. Mensen spelen in verschillende situaties verschillende rollen. Misschien vertoont u zelf op enig moment in uw leven ook weleens bepaald gedrag, dat u liever afschermt van de rest. Als uw vriend binnen de schoot van zijn familie gezellig met bezoekers aan het eten is op de vrije zaterdagavond, dan is hij huisvader, braaf of niet. Hij zit niet op z'n werk te vergaderen en hij ligt niet in bed met zijn vriendin. Hij doet precies wat hij aan het doen is. Wat er verder in zijn hoofd rondspookt, bezorgt u geen last en gaat u niets aan.

Ghiezzoe
22-08-04, 21:23
Quote
Want als we uitgaan van ons eigen normatief kader tijdens de bejegening van anderen, wordt het dan niet een heel eng wereldje?

nee, pas als ik de ander ergens toe dwing dat wordt het pas eng. Mijn afkeuring uitspreken (in de geschetste situatie) is mijn recht. De ander maakt me deelgenoot aan het probleem door mij op de hoogte te stellen of me ermee te confronteren.


En er zijn mensen die geen problemen hebben met vreemdgaande partners, partnerruil en meer van die 'geestverruimende' kruisbestuivingen
Als dat zo is, vindt ie het vast niet erg dat ik zijn vrouw op de hoogte stel.. :moe: want dan zijn ze beide tevreden..



Geplaatst door Orakel
Kan ik je porren voor een marcheerpartijtje? :nerveus:



Die Goddelijke maatstaven zijn niet per definitie de zijne of die van zijn vrouw. Da's jouw referentiekader en daar hoef je anderen niet in te gijzelen, toch?
Want als we uitgaan van ons eigen normatief kader tijdens de bejegening van anderen, wordt het dan niet een heel eng wereldje?

En er zijn mensen die geen problemen hebben met vreemdgaande partners, partnerruil en meer van die 'geestverruimende' kruisbestuivingen.

Orakel
22-08-04, 21:35
Geplaatst door Ghiezzoe
[B]Quote
Want als we uitgaan van ons eigen normatief kader tijdens de bejegening van anderen, wordt het dan niet een heel eng wereldje?

nee, pas als ik de ander ergens toe dwing dat wordt het pas eng. Mijn afkeuring uitspreken (in de geschetste situatie) is mijn recht. De ander maakt me deelgenoot aan het probleem door mij op de hoogte te stellen of me ermee te confronteren.

Van dwang is er al heel gauw sprake als het om morele of ethische kwesties gaat, juist omdat de mechanismen ervan zo verfijnd zijn.
Dwang en/of groepsdruk b.v. worden veel toegepast door afkeuring te laten blijken t.a.v. hoe iemand zich gedraagt, kleedt, praat, etc.
Niets is zo inperkend ingesteld als de mens zelf, die zijn omegeving naar zijn evenbeeld wil vormen.
Maak b.v. es onderscheid tussen de 2 begrippen in je laatste zin: op de hoogte stellen en confronteren.
Wanneer is er sprake van geconfronteerd worden? Wordt dat bepaald door het gesprokene of hoe jij het gesprokene ervaart?

Ghiezzoe
22-08-04, 21:47
bla bla bleeeeeeeeeeh

ten eerste ik wil niet twistziek zijn (zeker niet het twisten om het twisten)
ten tweede de Islam IS mijn referentiekader dus hoe ik het gesprokene ervaar wordt aan de hand van dat kader getoetst en verwerkt in mijn hersenen. En hoe ik spreek komt ook daaruit voort.
Niemand heeft het gehele overzicht en daarom redeneert ieder uit een bepaald kader, ook jij. Dan komt het erop neer welk referentiekader komt het dichtst bijn het goede/het zuivere... En dat kan niemand uiteindelijk onomstotelijk vastleggen. Behalve Allah swt, die alle kennis bezit.

Salaam
over and out


Geplaatst door Orakel
Van dwang is er al heel gauw sprake als het om morele of ethische kwesties gaat, juist omdat de mechanismen ervan zo verfijnd zijn.
Dwang en/of groepsdruk b.v. worden veel toegepast door afkeuring te laten blijken t.a.v. hoe iemand zich gedraagt, kleedt, praat, etc.
Niets is zo inperkend ingesteld als de mens zelf, die zijn omegeving naar zijn evenbeeld wil vormen.
Maak b.v. es onderscheid tussen de 2 begrippen in je laatste zin: op de hoogte stellen en confronteren.
Wanneer is er sprake van geconfronteerd worden? Wordt dat bepaald door het gesprokene of hoe jij het gesprokene ervaart?

kaassietoch
22-08-04, 21:53
Geplaatst door Orakel
Hey Kaassie. Allesh goet?

Salaam! Ja allesh hele goet!




Kwas een beetje aan het poken in het forum. Als het mezelf zou overkomen, zou ik me vriend 2 keuzes laten: of hij houdt de eer aan zichzelf en vertelt het aan z'n vrouw, of ik doe het voor 'm. Ben de kwaadste niet.

:wink: hehe. Nou is het in het geval van een echte vriend natuurlijk wel een beetje anders, zijn vrouw behoort dan ook tot je kennissenkring en dat maakt het idd natuurlijk wel lulliger als je tegenover haar je mond houdt. Aan de andere kant.... pff moeilijk hoor. Sommige mensen, is mijn ervaring, zijn helemaal niet gebaat bij kennis van dit soort aangelegendheden.... Ken een maat die stiekum af en toe een peuk opsteekt maar tegenover zijn vriendin volhoudt gestopt te zijn met roken, dat vind ik al moeilijk. Bemoei ik me er nou mee of niet?




Maar goed, van achter me comp is het makkelijk groot te spreken. In het eggie zal het een stuk ingewikkelder zijn en weeg je ook de mogelijke negatieve gevolgen van de bemoeienis af. Leidt de moralistische inmenging mijnerzijds niet tot een scheiding, waaropvolgend de vrouw en haar bloedjes van kinderen in de bijzondere bijstand zeilen? Ruïneer ik niet een paar levens omdat ik vreemdgaan niet vind kunnen? En nog zo wat vragen.

Juste!



Maar goed, Beatrijs Trouw antwoordde als volgt:

Nou dat vind ik toch een beetje slappe hap. Als je goed met iemand omgaat moet je m.i. niet doen alsof er niks aan de hand is in ieder geval. Dat vind ik weer erg makkelijk zo..... Pff en dat blad noemt zich 'Trouw' :jammer:

taouanza
22-08-04, 21:59
Geplaatst door Afrux
ik dacht eerder dat je zou zeggen dat hij gestenigt moet worden (shariâ). Een man maakt wel een kans te ontkomen. Zodra de mensne beginnen met stenigen mag hij de benen nemen. Heeft hij geen fatale stenen op zijn hoofd gekregen en ontsnapt hij dan heeft hij zijn straf gehad en is hij weer vrij.

Voor de vrouw zijn de regels anders. Begraven tot haar nek en dan stenigen. Er is dus geen uitweg voor ontsnapping.

Mooi is die Shariâ he?

Ach gelukkig doen onze Amazighbroeders uit de Rif het veel beter.:duim:

Orakel
22-08-04, 21:59
Geplaatst door Ghiezzoe
bla bla bleeeeeeeeeeh

ten eerste ik wil niet twistziek zijn (zeker niet het twisten om het twisten)
ten tweede de Islam IS mijn referentiekader dus hoe ik het gesprokene ervaar wordt aan de hand van dat kader getoetst en verwerkt in mijn hersenen. En hoe ik spreek komt ook daaruit voort.
Niemand heeft het gehele overzicht en daarom redeneert ieder uit een bepaald kader, ook jij. Dan komt het erop neer welk referentiekader komt het dichtst bijn het goede/het zuivere... En dat kan niemand uiteindelijk onomstotelijk vastleggen. Behalve Allah swt, die alle kennis bezit.

Salaam
over and out

Vrouwen moeten altijd het laatste woord hebben hé?

Siah
22-08-04, 22:00
Geplaatst door Ghiezzoe
Ja, probeer jij dit maar vol te houden in je eigen bestaan...

Ik zei toch
dat dat tragisch kan worden;

maar het blijft toch een beslising tussen twee volwassen mensen!
Hoe ze dat aanpakken, is andere verhaal.



Ten eerste zijn het Goddelijke maatstaven die zeggen dat hij verkeerd bezig is (Thora, Injiel, Koran). Ten tweede ben ik wel eens benieuwd volgen welke maatstaven het dan niet verkeerd zoun zijn.. [/B]


weet je wat 'F. Nitzche' ongeveer ruim 1,5 eeuw geleden, geschreven heeft:

"..misschien weten die man niet dat God dood is"

Siah
22-08-04, 22:10
Correctie


Geplaatst door Ghiezzoe
Ja, probeer jij dit maar vol te houden in je eigen bestaan...

Ik zei toch
dat dat tragisch kan worden;

maar het blijft toch een beslising tussen twee vol-wassen mensen!
Hoe ze dat aanpakken, is andere verhaal.





Ten eerste zijn het Goddelijke maatstaven die zeggen dat hij verkeerd bezig is (Thora, Injiel, Koran). Ten tweede ben ik wel eens benieuwd volgen welke maatstaven het dan niet verkeerd zoun zijn..


weet je wat 'F. Nitzche' ongeveer ruim 1,5 eeuw geleden, geschreven heeft:

"..misschien weet die man niet dat God dood is"

David
23-08-04, 09:47
Geplaatst door Ghiezzoe
Ten eerste zijn het Goddelijke maatstaven die zeggen dat hij verkeerd bezig is (Thora, Injiel, Koran).


Lieverd, wanneer dringt het nu eindelijk tot je door dat niet iedereen geïnteresseerd is in jouw boeken antiquariaat?

David
23-08-04, 09:49
En verders is die vent natuurlijk een zak als hij zijn vrouw bedriegt, maar doet hij dat echt? Weten we zeker dat zij niet op de hoogte is? En weten we wáárom hij een vriendin erbij heeft genomen? Nee. Dat weten we niet. dus dienen we ook geen (moreel) oordeel uit te spreken.

Of zoals een oude travestiet het ooit zei: "De beeldigste werpe de eerste steen."

Ghiezzoe
23-08-04, 09:59
Dat is niets nieuws voor mij schatje...
ik heb allaaaang door dat niet iedereen de waarheid zoekt...

waar baseer jij je mening op dat die vent een zak is? (op een antiek boek toevallig?).


Geplaatst door David
Lieverd, wanneer dringt het nu eindelijk tot je door dat niet iedereen geïnteresseerd is in jouw boeken antiquariaat?

Mark
23-08-04, 10:08
Dit verschilt per situatie.

Ik weet ook van mensen die vreemd gaan of zijn gegaan.

Ik laat het afhangen van:

- in welke situatie gebeurde het
- hoe ver is hij/zij gegaan
- is zijn/haar relatie serieus
- vind ik degene die bedrogen wordt een eikel cq. bitch

Het resultaat was dat ik het nooit heb verteld en dat het totaal geen lastige beslissing was.

Sterker nog, ik ken stellen van wie ik hoop dat ze snel eens vreemd gaan en uit elkaar ;)

Ik zou het alleen vertellen als het iemand betreft die ik aardig vind en die zelf denkt in een goede relatie te zitten en moedwillig stelselmatig bedrogen wordt.

Ik ken ook een stel die een open relatie hebben er er blijkbaar redelijk happy mee zijn :p

Wat er in religieuze boeken staat zal mij wurst wezen :blij:

David
23-08-04, 10:10
Geplaatst door Ghiezzoe

waar baseer jij je mening op dat die vent een zak is? (op een antiek boek toevallig?).


Je fatsoenlijk gedragen is niet het alleenrecht van gelovigen.

Tomas
23-08-04, 10:19
Geplaatst door Ghiezzoe

waar baseer jij je mening op dat die vent een zak is? (op een antiek boek toevallig?).

De arrogantie van gelovigen dat alleen zij een moraal hebben en ongelovigen dit of niet, of via via tot zich hebben gekregen van gelovigen is de basis van het kolionalisme en vele religieuze oorlogen.

mark61
23-08-04, 10:31
Alle ongelovigen zijn liederlijk, losgeslagen en volslagen amoreel. Moeders houdt uw dochters binnen, de goddelozen komen eraan.

Mark
23-08-04, 10:34
Geplaatst door Tomas
De arrogantie van gelovigen dat alleen zij een moraal hebben en ongelovigen dit of niet, of via via tot zich hebben gekregen van gelovigen is de basis van het kolionalisme en vele religieuze oorlogen.

Het is een interessante truc om de bestaande normen en waarden in je religieuze systeem te verwerken, ze te claimen en vervolgens vol te houden dat ze daarvoor niet bestonden.

Zonder normen en waarden had de mens het als groep nooit overleefd. Oh wacht de evolutie bestond ook niet natuurlijk :rood:

Daarnaast ben ik niet onder de indruk van mensen die zich enkel en alleen aan de regels houden om aan de hel te ontkomen. Htet is ook veel nobeler om een goed mens te zijn zonder de hemel als beloning te verwachten.

Tomas
23-08-04, 10:45
Geplaatst door Mark

Htet is ook veel nobeler om een goed mens te zijn zonder de hemel als beloning te verwachten.

Wij zijn gewoon vet superieur. Je zou bijna een kruistocht beginnen om iedereen zo te maken.

Ghiezzoe
23-08-04, 10:46
opmerking is ook voor David

Bewijs maar eens dat dat moraal ingebouwd zit in de mens, danwel dat het niet terug te voeren is op religie (10 geboden ed). Dat soort normen en waarden heb je namelijk niet van je zelf maar van je opvoeding (en die is gevormd door....). Laat ik het zo stellen:

Je hebt een mens en die groeit op tussen de apen. Zou ie moeite hebben met overspel?


Mark kan ik niet volgen. hoezo had de mens het niet overleefd als men overspelig zou zijn...? heeft niet overspelig zijn een evolutionair voordeel (omgekeerde lijkt mij waar)?

Tomas
23-08-04, 10:51
Geplaatst door Ghiezzoe

Je hebt een mens en die groeit op tussen de apen. Zou ie moeite hebben met overspel?


Hij zou zich aanpassen aan de gewoontes van de specifieke apensoort en stam. En als dat monogame apen zijn, als die al bestaan dan is de kans groot dat ie overspel zou afkeuren.

De voorstelling die jij hebt van de niet religieuze mens (en dan specifiek de mens zonder een arabische woestijn god) is eg beperkt. Zelfs chinezen zijn over het algemeen preuts en niet overspelig.

mark61
23-08-04, 10:51
Geplaatst door Tomas
Wij zijn gewoon vet superieur. Je zou bijna een kruistocht beginnen om iedereen zo te maken.

:hihi:

Tomas
23-08-04, 10:54
Geplaatst door Ghiezzoe


Mark kan ik niet volgen. hoezo had de mens het niet overleefd als men overspelig zou zijn...? heeft niet overspelig zijn een evolutionair voordeel (omgekeerde lijkt mij waar)?

Beiden zijn waar.

Een monogame mens is gunstig voor een samenleving. De zwangere vrouw wordt beschermd en geholpen door een man die daar belang bij heeft.

Overspel is ook gunstig om genetisch materiaal sterker te verspreiden en te vermengen. Ook kunnen zo niet vruchtbare paren toch zwanger worden. Etc.

Maar jij gelooft echt dat emoties als jaloezie enafgunst niet aangeboren maar aangeleerd zijn?

mark61
23-08-04, 10:54
Geplaatst door Ghiezzoe
Bewijs maar eens dat dat moraal ingebouwd zit in de mens, danwel dat het niet terug te voeren is op religie (10 geboden ed). Dat soort normen en waarden heb je namelijk niet van je zelf maar van je opvoeding (en die is gevormd door....). Laat ik het zo stellen:

Je dacht dat er voor de 3 woestijngodsdiensten geen moraal was? Je denkt dat pakweg Eskimo's, Indianen of Aboriginals geen moraal hebben? Je denkt dat elke religie een morele boodschap heeft?

David
23-08-04, 11:02
Geplaatst door Ghiezzoe
Dat soort normen en waarden heb je namelijk niet van je zelf...


Meisje, meisje, wat heb jij een naar zelfbeeld. Helemaal niks van jezelf hebben, wat een vreselijke leegte!

Mark
23-08-04, 11:04
Geplaatst door Ghiezzoe

Mark kan ik niet volgen.


Ik zal langzamer typen ;)



Geplaatst door Ghiezzoe

hoezo had de mens het niet overleefd als men overspelig zou zijn...? heeft niet overspelig zijn een evolutionair voordeel (omgekeerde lijkt mij waar)?

Ik doelde op algemene normen en waarden. Maatschappijen waar het de norm is dat je mag stelen, moorden en verkrachten komen niet verder en sterven uit. Dat soort normen en waarden zijn dus ook zonder religie nodig om te overleven.

Overspel maakt volgens mij niet zoveel uit voor de evolutie.

mark61
23-08-04, 11:06
Geplaatst door Mark
Ik doelde op algemene normen en waarden. Maatschappijen waar het de norm is dat je mag stelen, moorden en verkrachten komen niet verder en sterven uit.

Nou ja, binnen de eigen groep dan. Bij de buren mag het wel. Das zelfs goed voor de overleving.

Ghiezzoe
23-08-04, 11:15
leegte?, nee in tegendeel. Alle gaven en inspiraties waar ik over beschik zijn mij gegeven door Allah swt. Zonder hem besta ik niet. Alle negatieve dingen worden ingefluisterd door het kwade, gevoed door het eigen ego. Ik heb alleen de keuze om het ene danwel het andere te kiezen en dat leidt naar het ene danwel het andere pad.


Geplaatst door David
Meisje, meisje, wat heb jij een naar zelfbeeld. Helemaal niks van jezelf hebben, wat een vreselijke leegte!

Ghiezzoe
23-08-04, 11:20
ZELFS chinezen??? schaar jij deze groep onder de niet religieuze untermensch of zo?




Geplaatst door Tomas
Hij zou zich aanpassen aan de gewoontes van de specifieke apensoort en stam. En als dat monogame apen zijn, als die al bestaan dan is de kans groot dat ie overspel zou afkeuren.

De voorstelling die jij hebt van de niet religieuze mens (en dan specifiek de mens zonder een arabische woestijn god) is eg beperkt. Zelfs chinezen zijn over het algemeen preuts en niet overspelig.

Tomas
23-08-04, 11:24
Geplaatst door Ghiezzoe
ZELFS chinezen??? schaar jij deze groep onder de niet religieuze untermensch of zo?

Zo werken taboes nu eenmaal. Jij moet dit verdraaien om niet van je geloof in de morele superiteit van jou religie af te vallen. En dus de discussie een andere weg in laten slaan. Ik begrijp dat best hoor. Blijf jij maar lekker geloven wat je wilt.

Ravian
23-08-04, 11:34
Geplaatst door Ghiezzoe
leegte?, nee in tegendeel. Alle gaven en inspiraties waar ik over beschik zijn mij gegeven door Allah swt. Zonder hem besta ik niet. Alle negatieve dingen worden ingefluisterd door het kwade, gevoed door het eigen ego. Ik heb alleen de keuze om het ene danwel het andere te kiezen en dat leidt naar het ene danwel het andere pad.

Net zo makkelijk als jij blind de aanvaardbare weg opvolgt, laten anderen zich moordzuchtige onzin influisteren en vinden dan nog steeds dat ze geweldig religieus bezig zijn. Overtuig jij ze maar 's dat ze immorele massamoordenaars zijn.

Zo'n eigen geweten is dan toch al met al niet zo'n slecht idee, wel?

Marsipulami
23-08-04, 11:37
Geplaatst door Mark
Daarnaast ben ik niet onder de indruk van mensen die zich enkel en alleen aan de regels houden om aan de hel te ontkomen. Htet is ook veel nobeler om een goed mens te zijn zonder de hemel als beloning te verwachten.

Klopt helemaal wat je zegt, onbaatzuchtigheid is ook een belangrijke waarde die zijn oorsprong vindt in het christendom :fpiraat: .

Ravian
23-08-04, 11:43
Geplaatst door Marsipulami
Klopt helemaal wat je zegt, onbaatzuchtigheid is ook een belangrijke waarde die zijn oorsprong vindt in het christendom...

... dat is ontwikkeld in een tijd waarin er meer vragen dan antwoorden waren en men regels nodig had voor een maakbare samenleving. De wetenschap heeft de domheid allang ingehaald, en die maakbare samenleving gebaseerd op een wetboek als eindstation.
Wie daarbovenop nog van alles qua hel en verdoemenis wil vrezen, moet dat vooral doen.

Ghiezzoe
23-08-04, 11:46
Wanneer je naar de rechtgeleide weg wordt GELEID ben je niet blind. Mensen die onrecht doen op deze aarde zijn duidelijk niet rechtgeleid. Mensen die blind zijn zijn moeilijk te overtuigen. De enige manier is ze binnen hun eigen morele kader de tegenstellingen tussen wat ze doen en wat ze aanhangen te laten inzien. Daarvoor heb je veel kennis nodig en moet je bovendien zelf rechtgeleid zijn.


Iedereen wordt als moslim (overgegeven aan de allerhoogste) geboren. Als je dat met geweten bedoelt.


Geplaatst door Ravian
Net zo makkelijk als jij blind de aanvaardbare weg opvolgt, laten anderen zich moordzuchtige onzin influisteren en vinden dan nog steeds dat ze geweldig religieus bezig zijn. Overtuig jij ze maar 's dat ze immorele massamoordenaars zijn.

Zo'n eigen geweten is dan toch al met al niet zo'n slecht idee, wel?

Ghiezzoe
23-08-04, 11:47
Alle mensen zijn te herleiden tot Adam a'laihi assalaam. Deze was Moslim en kreeg zijn informatie rechtstreeks van Allah swt.


Geplaatst door Tomas
Zo werken taboes nu eenmaal. Jij moet dit verdraaien om niet van je geloof in de morele superiteit van jou religie af te vallen. En dus de discussie een andere weg in laten slaan. Ik begrijp dat best hoor. Blijf jij maar lekker geloven wat je wilt.

Tomas
23-08-04, 11:47
Geplaatst door Marsipulami
Klopt helemaal wat je zegt, onbaatzuchtigheid is ook een belangrijke waarde die zijn oorsprong vindt in het christendom :fpiraat: .

Alsof dit niet in andere culturen kan voorkomen. :fpiraat:

Ravian
23-08-04, 11:49
Geplaatst door Ghiezzoe
Wanneer je naar de rechtgeleide weg wordt GELEID ben je niet blind. Mensen die onrecht doen op deze aarde zijn duidelijk niet rechtgeleid. Mensen die blind zijn zijn moeilijk te overtuigen. De enige manier is ze binnen hun eigen morele kader de tegenstellingen tussen wat ze doen en wat ze aanhangen te laten inzien. Daarvoor heb je veel kennis nodig en moet je bovendien zelf rechtgeleid zijn.

Terug brainwashen naar 'de juiste weg', bedoel je.
En nog altijd blijft dat eigen geweten zo leeg als de koelkast van Kate Moss.

Tomas
23-08-04, 11:53
Geplaatst door Ghiezzoe
Alle mensen zijn te herleiden tot Adam a'laihi assalaam. Deze was Moslim en kreeg zijn informatie rechtstreeks van Allah swt.

Ik zei toch al dat ik het begreep. Dwaal nou niet nog verder af. Straks ga je nog over kaboutertjes en elfjes beginnen.

Ravian
23-08-04, 12:00
Geplaatst door Ghiezzoe
Alle mensen zijn te herleiden tot Adam a'laihi assalaam. Deze was Moslim en kreeg zijn informatie rechtstreeks van Allah swt.

Alle mensen?

Da's heel vruchtbare info voor ver-weg stammen als in Patagonie.

Toch wel handig dat de westerse goddelozen een infrastructuur hebben ontwikkeld zodat die onwetenden ook ingewijd kunnen worden.

opmerker
23-08-04, 12:04
Geplaatst door Ghiezzoe
Alle mensen zijn te herleiden tot Adam a'laihi assalaam. Deze was Moslim en kreeg zijn informatie rechtstreeks van Allah swt.

Volgens mij moet de moraal gebaseerd zijn op de godsdienst.
Het is in NL een stuk slechter geworden nadat 90% het Christendom overboord gekieperd heeft.

De Tien Geboden zijn een complete leefregel voor elk mens.

Jezus heeft het nog eens voor ons samengevat:

God liefhebben boven alles en onze naaste als ons zelf.

Dan nog even toegespitst op het zevende gebod (gij zult niet echtbreken):

God heeft Adam en Eva geschapen. Het eerste mensenpaar. Uit de scheppingsorde volgt duidelijk dat een man een vrouw zal hebben.

Dus de regel binnen de islam dat één man vier vrouwen mag hebben, is strijdig met de scheppingsorde.

Volgens de islam mag een man bovendien net zoveel cocubines hebben, als hij kan onderhouden (harem). Volgens mij is een harem een gelegaliseerd bordeel.

Ghiezzoe
23-08-04, 12:06
Weet je wat ik geeft het op! ik weet wat ik moet weten uit de Koran over de blinden en doven en over het niet treuren daarover enz...

Jullie hebben een geweten en normen en waarden en zijn o zo goed bezig in dit leven met de neuzen omhoog in de lucht gestoken?? vandaar dat je er in slaagt om mij in mij waarde te laten en om niet cynisch te doen over dingen waar ik nu eenmaal in geloof. Spoor vooral niet aan tot het goede. Probeer vooral niet het beste in een ander naar boven te halen en de goede dingen van een religie te accepteren.

dit laatste naar aanleiding van o.a.:


De wetenschap heeft de domheid allang ingehaald, en die maakbare samenleving gebaseerd op een wetboek als eindstation.

Straks ga je nog over kaboutertjes en elfjes beginnen.
''
En nog altijd blijft dat eigen geweten zo leeg als de koelkast van Kate Moss.

Tomas
23-08-04, 12:30
Geplaatst door Ghiezzoe
Jullie hebben een geweten en normen en waarden en zijn o zo goed bezig in dit leven met de neuzen omhoog in de lucht gestoken?? vandaar dat je er in slaagt om mij in mij waarde te laten en om niet cynisch te doen over dingen waar ik nu eenmaal in geloof. Spoor vooral niet aan tot het goede. Probeer vooral niet het beste in een ander naar boven te halen en de goede dingen van een religie te accepteren.


Denk je nu dan eindelijk je superieure religieuze waardes gevonden te hebben? Ook ijdelheid en schijnheiligheid zijn gewoon universeel hoor.

mark61
23-08-04, 13:28
Geplaatst door Ghiezzoe
leegte?, nee in tegendeel. Alle gaven en inspiraties waar ik over beschik zijn mij gegeven door Allah swt. Zonder hem besta ik niet. Alle negatieve dingen worden ingefluisterd door het kwade, gevoed door het eigen ego. Ik heb alleen de keuze om het ene danwel het andere te kiezen en dat leidt naar het ene danwel het andere pad.

Dus als ik het goed begrijp komt alles in jou wat goed is van Allah, maar komt alles in jou wat slecht is gedeeltelijk van jezelf. Dat is een heel negatief zelfbeeld. Niet?

mark61
23-08-04, 13:29
Geplaatst door Marsipulami
Klopt helemaal wat je zegt, onbaatzuchtigheid is ook een belangrijke waarde die zijn oorsprong vindt in het christendom :fpiraat: .

Denk je dat werkelijk? Dat onbaatzuchtigheid voor en buiten het christendom niet bestaat?

mark61
23-08-04, 13:32
Geplaatst door Ghiezzoe
Wanneer je naar de rechtgeleide weg wordt GELEID ben je niet blind. Mensen die onrecht doen op deze aarde zijn duidelijk niet rechtgeleid. Mensen die blind zijn zijn moeilijk te overtuigen.

Juist. Maar hoe bepaal je of je rechtgeleid bent of niet? Er zijn zoveel mensen die zichzelf rechtgeleid vinden en intussen de gekste dingen doen. Wat ga je aan die 'blinden' doen?

Siah
23-08-04, 13:51
Geplaatst door Sip Ki Norkan
Ik heb ook ooit met zo'n dilemma te maken gehad. Het ging om mijn buren, waarmee ik ook nog eens goed bevriend was.

De buurman had een baan waarvoor hij vaak op reis was en dan een aantal nachten niet thuis sliep. Ik woon in een vrij rustige straat, waardoor het al snel opvalt wanneer er vreemden langslopen. Opeens kwam er regelmatig een man langsgelopen en na een tijdje zag ik hem naar binnen gaan bij de buurvrouw.

Tot zover niets aan de hand, totdat ik ontdekte dat hij er 's ochtends vroeg steeds weer wegging. Het was zelfs een keer zo erg, dat toen hij er was en de buurman onverwachts thuiskwam, hij bij de buren in de tuin achter de garage een paar uur stond.

Ik vond het heel moeilijk wat ik ermee moest, maar heb uiteindelijk besloten dat het mijn zaken niet waren en gedaan of mijn neus bloedde. Het contact had ik wel op een laag pitje gezet, dat kon ik niet meer opbrengen. Noodgedwongen heb ik het spel moeten meespelen, soms vond ik het zeer genânt.

Een keer sprak ik met de buurman, hij vertelde dat er iets heel raars was gebeurd. De buurvrouw was zwanger geraakt, terwijl ze altijd veilige sex hadden gehad. Ze hadden altijd kinderen gewild en hij was er ook heel blij mee. Maar zij stond erop dat ze een abortus zou doen, de buurman begreep daar natuurlijk niets van. Een vreselijke situatie, ik voelde me zo vies dat ik het spel meespeelde. Maar inmiddels was het al te laat om alsnog te vertellen wat ik al wist.

Enfin, uiteindelijk was hun relatie toch stukgelopen en was uitgekomen dat de buurvrouw al geruime tijd vreemdging. Ik had de buurman eerlijk verteld dat ik dat al wist, hij was boos dat ik het nooit verteld had. Soms is het gewoon nooit goed, welke keuze je ook maakt...


in Sommige landen overkomt dit de beroep-militairen, die ineens voor een lange tijd in het buitenland moeten "ver-blijven".
maar ja,
overaal kom je geduldige en ongeduldige mensen tegen.
(het geduld in deze zin, is gebaceerd op liefde)
liefde :zegniets:

David
23-08-04, 14:02
Geplaatst door Ravian

Zo'n eigen geweten is dan toch al met al niet zo'n slecht idee, wel?


Leek mij ook al. Zelf beslissen en zelf de boel in de gaten houden lijkt me uiteindelijk toch verstandiger. Maar daar moet je blijkbaar wel toe in staat zijn.

Siah
23-08-04, 14:02
Geplaatst door David
Lieverd, wanneer dringt het nu eindelijk tot je door dat niet iedereen geïnteresseerd is in jouw boeken antiquariaat?


bemoei je je niet mee. ;)

David
23-08-04, 14:03
Geplaatst door Siah
bemoei je je niet mee. ;)


Hoezo? :vreemd:

Siah
23-08-04, 14:14
Geplaatst door mark61
Alle ongelovigen zijn liederlijk, losgeslagen en volslagen amoreel. Moeders houdt uw dochters binnen, de goddelozen komen eraan.


écht waar? :fparty:

Siah
23-08-04, 14:18
Geplaatst door David
Hoezo? :vreemd:


daarom,
:love2:

Siah
23-08-04, 14:26
Geplaatst door Mark
Het is een interessante truc om de bestaande normen en waarden in je religieuze systeem te verwerken, ze te claimen en vervolgens vol te houden dat ze daarvoor niet bestonden.

Zonder normen en waarden had de mens het als groep nooit overleefd. Oh wacht de evolutie bestond ook niet natuurlijk :rood:

Daarnaast ben ik niet onder de indruk van mensen die zich enkel en alleen aan de regels houden om aan de hel te ontkomen. Htet is ook veel nobeler om een goed mens te zijn zonder de hemel als beloning te verwachten.

Het is voor twede keer dat ik op je text ga reageren,

maar ja;
zullen we even een jubo-joint gaan roken??
ik trakteer! :roken:

Siah
23-08-04, 14:31
Geplaatst door Tomas
Wij zijn gewoon vet superieur. Je zou bijna een kruistocht beginnen om iedereen zo te maken.



jij mag ook mee naar de coffeeshop!
:roken:

Rabi'ah.
23-08-04, 14:33
Geplaatst door taouanza
Ach gelukkig doen onze Amazighbroeders uit de Rif het veel beter.:duim:

:haha:

mark61
23-08-04, 14:34
Geplaatst door Siah
écht waar? :fparty:

Ghiezzoe weet t zeker.

Siah
23-08-04, 14:36
Geplaatst door Mark
Het is een interessante truc om de bestaande normen en waarden in je religieuze systeem te verwerken, ze te claimen en vervolgens vol te houden dat ze daarvoor niet bestonden.

Zonder normen en waarden had de mens het als groep nooit overleefd. Oh wacht de evolutie bestond ook niet natuurlijk :rood:

Daarnaast ben ik niet onder de indruk van mensen die zich enkel en alleen aan de regels houden om aan de hel te ontkomen. Htet is ook veel nobeler om een goed mens te zijn zonder de hemel als beloning te verwachten.

zullen we een jubo-joint gaan roke? :roken:

Rabi'ah.
23-08-04, 14:36
Geplaatst door opmerker

Volgens de islam mag een man bovendien net zoveel cocubines hebben, als hij kan onderhouden (harem).

Da's onzin. Ga eens een zinnig boek over de islam lezen en kom dan terug. :rolleyes:

David
23-08-04, 14:37
Geplaatst door Siah
daarom,
:love2:


hoeveel heb je gerookt? :fpimp:

David
23-08-04, 14:43
Geplaatst door Marsipulami
Klopt helemaal wat je zegt, onbaatzuchtigheid is ook een belangrijke waarde die zijn oorsprong vindt in het christendom :fpiraat: .


Aardige, nette mensen bestaan pas 2000 jaar! Daarvoor was werkelijk íédereen heel vreselijk, onvriendelijk en onrechtvaardig. Niemand groette elkaar, moeders weigerden hun baby's te eten te geven, vaders zopen, gingen vreemd en sloegen hun huisgezin tegen de vlakte - de hele tijd. Alleen maar. Echt een hele vervelende tijd was dat.

Siah
23-08-04, 14:45
Geplaatst door Mark
Ik zal langzamer typen ;)




Ik doelde op algemene normen en waarden. Maatschappijen waar het de norm is dat je mag stelen, moorden en verkrachten komen niet verder en sterven uit. Dat soort normen en waarden zijn dus ook zonder religie nodig om te overleven.

Overspel maakt volgens mij niet zoveel uit voor de evolutie.


is je achter-naam toevalig niet "balken-end-e"? :kotsen:

David
23-08-04, 14:47
Geplaatst door opmerker
[B]Volgens mij moet de moraal gebaseerd zijn op de godsdienst.
Het is in NL een stuk slechter geworden nadat 90% het Christendom overboord gekieperd heeft.


God heeft Adam en Eva geschapen. Het eerste mensenpaar. Uit de scheppingsorde volgt duidelijk dat een man een vrouw zal hebben.

B]



Inderdaad. Denk aan de grote sociale rechtvaardigheid van vroegere eeuwen, toen iedereen tenminste nog braaf naar de kerk gaan. Kijk naar de onbaatzuchtige manier waarop de nonnetjes met ongetrouwde moedertjes omgingen. Kijk naar de manier waarop werkelozen moesten leven - van aalmoesjes van de godvruchtige rijken. Kijk naar de kinderarbeid in de weverijen en op de akkers. Kijk naar de allerbeminnelijkste manier waarop homo's werden vertroeteld in krankzinnigengestichten. Ah, wat een fijne tijd was dat!


En dan dat voorbeeld. "De man een vrouw zal hebben". Alsof het om een pond snijbonen gaat. De vrouwvriendelijkheid druipt er weer vanaf.

~Panthera~
23-08-04, 14:48
Geplaatst door David
Inderdaad. Denk aan de grote sociale rechtvaardigheid van vroegere eeuwen, toen iedereen tenminste nog braaf naar de kerk gaan. Kijk naar de onbaatzuchtige manier waarop de nonnetjes met ongetrouwde moedertjes omgingen. Kijk naar de manier waarop werkelozen moesten leven - van aalmoesjes van de godvruchtige rijken. Kijk naar de kinderarbeid in de weverijen en op de akkers. Kijk naar de allerbeminnelijkste manier waarop homo's werden vertroeteld in krankzinnigengestichten. Ah, wat een fijne tijd was dat!


En dan dat voorbeeld. "De man een vrouw zal hebben". Alsof het om een pond snijbonen gaat. De vrouwvriendelijkheid druipt er weer vanaf.
--------------------------

:handbang: :hihi: BINGO !!

En vergeet ook even die kutpastoor niet, die na het werpen van nr.15 al weer op de stoep stond om te vragen waar nr.16 bleef.
Ook zo''n fijn gevalletje van vrouwvriendelijkheid. :moe:



PS. Al iemand gewonnen met discushappen ? :D

David
23-08-04, 14:51
Geplaatst door ~Panthera~
--------------------------

:handbang: :hihi: BINGO !!


Graag gedaan schat. Ik word schijtziek van die zelfingenomen gristenen en zedige moslimmokkels die het licht gezien hebben.

Siah
23-08-04, 14:53
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:


Je hebt een mooie ikoontje(links-boven)!

I LOVE THE MASK ON UR FACE!!

Siah
23-08-04, 14:56
Geplaatst door David
Graag gedaan schat. Ik word schijtziek van die zelfingenomen gristenen en zedige moslimmokkels die het licht gezien hebben.

LICHT? :slapen:

David
23-08-04, 14:57
Geplaatst door Siah
LICHT? :slapen:


Ja, licht.

whisper
23-08-04, 15:01
Geplaatst door David
Graag gedaan schat. Ik word schijtziek van die zelfingenomen gristenen en zedige moslimmokkels die het licht gezien hebben. laat gaan...wij blij dat we vrij zijn....laten zij maar in dat domdenken blijven hangen....ik wil ook niet dat ze te bijdehand worden

opmerker
23-08-04, 15:05
Geplaatst door whisper
laat gaan...wij blij dat we vrij zijn....laten zij maar in dat domdenken blijven hangen....ik wil ook niet dat ze te bijdehand worden

Indien dan de Zoon u zal vrijgemaakt hebben, zo zult gij waarlijk vrij zijn.

De commies hebben het ook zonder religie geprobeerd. Je ziet wat er van gekomen is.

David
23-08-04, 15:06
Geplaatst door whisper
laat gaan...wij blij dat we vrij zijn....laten zij maar in dat domdenken blijven hangen....ik wil ook niet dat ze te bijdehand worden


Ik lig er verder ook niet wakker van, maar af en toe word ik er behoorlijk giftig van. Vooral als je ziet hoeveel levens er wereldwijd verknalt en vertieft worden onder het mom van religie.

opmerker
23-08-04, 15:06
Geplaatst door David
Ja, licht.

Ik ben het licht der wereld, wie Mij volgt zal in de duisternis niet wandelen. Joh. 8:12b

Siah
23-08-04, 15:06
Geplaatst door David
Inderdaad. Denk aan de grote sociale rechtvaardigheid van vroegere eeuwen, toen iedereen tenminste nog braaf naar de kerk gaan. Kijk naar de onbaatzuchtige manier waarop de nonnetjes met ongetrouwde moedertjes omgingen. Kijk naar de manier waarop werkelozen moesten leven - van aalmoesjes van de godvruchtige rijken. Kijk naar de kinderarbeid in de weverijen en op de akkers. Kijk naar de allerbeminnelijkste manier waarop homo's werden vertroeteld in krankzinnigengestichten. Ah, wat een fijne tijd was dat!


Is het nu anders??
agggreSSie is er nog,
maar heeft een zogenaamd moderne jasje!

ja Ja ook hier en niet alleen in totalitaire/dictatoriale landen!
Ja hoor ook hier!
mens-smokkel, kinder-arbeid, apartheid,...

big business!! :schreeuw:

whisper
23-08-04, 15:10
Geplaatst door David
Ik lig er verder ook niet wakker van, maar af en toe word ik er behoorlijk giftig van. Vooral als je ziet hoeveel levens er wereldwijd verknalt en vertieft worden onder het mom van religie. ja gelijk heb je....vind iedereen best maar religie daar moeten ze niet mee aan komen :cola:

David
23-08-04, 15:12
Geplaatst door opmerker

De commies hebben het ook zonder religie geprobeerd. Je ziet wat er van gekomen is.


Inderdaad, een drama. En in alle gelovige landen is het leven één groot feest! Voor álle mensen!

Is je mijter te krap?

David
23-08-04, 15:13
Geplaatst door Siah
Is het nu anders??
agggreSSie is er nog,
maar heeft een zogenaamd moderne jasje!

ja Ja ook hier en niet alleen in totalitaire/dictatoriale landen!
Ja hoor ook hier!
mens-smokkel, kinder-arbeid, apartheid,...

big business!! :schreeuw:


Nee, met of zonder religie maakt was dat betreft dus geen bal uit. En dus is religie volkomen zinloos. Goede manieren zijn belangrijker.

Bofko
23-08-04, 15:16
Geplaatst door David
Nee, met of zonder religie maakt was dat betreft dus geen bal uit. En dus is religie volkomen zinloos. Goede manieren zijn belangrijker.

Teveel vanuit jezelf gedacht vind ik. En het een sluit het ander niet uit natuurlijk.

Ik als atheist zijnde vind toch even dat er een preek gehouden moet worden.
Vergeet niet dat religie een samenbindend en troostvormend element vormt in miljarden levens.
Criminaliteit in Cairo ligt veel lager dan in vergelijkbare steden als Nairobi en Johannesburg. Religieuze mensen zijn vaak gelukkiger dan niet-religieuzen.
Vele vrijheden in het Westen blijken schijnvrijheden te zijn.

Alles wat ten goede kan worden aangewend kan natuurlijk ook ten kwade worden aangewend. Dat geldt ook voor religie.

Siah
23-08-04, 15:16
Geplaatst door David
Ik lig er verder ook niet wakker van, maar af en toe word ik er behoorlijk giftig van. Vooral als je ziet hoeveel levens er wereldwijd verknalt en vertieft worden onder het mom van religie.


NIET mee eens!!!!


Het is geen botsing der beschafingen!! (zoals die idioot Hantington zei).
Het is geen botsing der religies!! (zoals sommige politicie graag willen verspreiden).

Maar:
De botsing van fundamentalists!!!! :rotpc:

en het gaat allemaal in de broekzak van de capitaal-houders!
of die now Dick Chany of Bush is,
of de koninkelijke familie in Saudi Arabie!
(all die "mesen" weten hoe dat gaat en zijn er Volkomen bewust van).
:geld:

Siah
23-08-04, 15:19
Geplaatst door Bofko
Teveel vanuit jezelf gedacht vind ik. En het een sluit het ander niet uit natuurlijk.

Ik als atheist zijnde vind toch even dat er een preek gehouden moet worden.
Vergeet niet dat religie een samenbindend en troostvormend element vormt in miljarden levens.
Criminaliteit in Cairo ligt veel lager als vergelijkbare steden als Nairobi en Johannesburg. Religieuze mensen zijn vaak gelukkiger dan niet-religieuzen.
Vele vrijheden in het Westen blijken schijnvrijheden te zijn.

Alles wat ten goede kan worden aangewend kan natuurlijk ook ten kwade worden aangewend. Dat geldt ook voor religie.

dank voor je bijdrage. :wink:

dicksr
23-08-04, 15:19
Geplaatst door Marsipulami
Klopt helemaal wat je zegt, onbaatzuchtigheid is ook een belangrijke waarde die zijn oorsprong vindt in het christendom :fpiraat: .

Hoe kom je daar nu bij?

whisper
23-08-04, 15:24
[QUOTE]Geplaatst door Siah
[B]NIET mee eens!!!!


Het is geen botsing der beschafingen!! (zoals die idioot Hantington zei).
Het is geen botsing der religies!! (zoals sommige politicie graag willen verspreiden). [quote]het is wel een botsing der beschavingen....en veel heeft met fatsoen te maken.
goede manieren is internationaal....als ik het hier belijk zie ik dat ook.
mijn chinesse buurvrouw.....spaanse...italiaanse....thaise...en nederlandse zij hebben allen de zelfde beschaving.

David
23-08-04, 15:24
Geplaatst door Bofko
Teveel vanuit jezelf gedacht vind ik. En het een sluit het ander niet uit natuurlijk.


Alles wat ten goede kan worden aangewend kan natuurlijk ook ten kwade worden aangewend. Dat geldt ook voor religie.


Klopt, ik word wellicht altijd een tikkeltje te emotioneel bij dit soort onderwerpen. Mijn nijd gaat voornamelijk uit naar de zogenaamde religieuze leiders die willens en wetens hele grote hoeveelheden levens verknallen met hun starheid (of erger), en intussen hemels blijven glimlachen en met hun boekjej zwaaien. Dat is religie ten kwade gekeerd, op een hele perverse manier. En dan denk ik aan mensen als Bush, Khomeini, de paus. Dan vraag ik me af hoe die types dat later, na hun dood in hun hemel aan hun god waar ze zo mee schermen, gaan uitleggen. En ik word giftig van mensen die beweren dat het "goede" exclusief eigendom is van religie. Dat vind ik erg beledigend en hoogmoedig.

Siah
23-08-04, 15:30
Geplaatst door David
Inderdaad, een drama. En in alle gelovige landen is het leven één groot feest! Voor álle mensen!

Paul Virilio* (u should read his book called, Ground Zero),
zegt dat hier(althans veel van die "moderne"/landen) op bepaalde punten veel erger is en steeds wordt met onze zogenaamde"neo-l-i-b-e-r-a-l-n".
alleen door "goede"(?) isolatie, zie en merk je dat niet!!


*franse architect en schrijver

850
23-08-04, 15:30
Geplaatst door whisper
[QUOTE]Geplaatst door Siah
[B]NIET mee eens!!!!


Het is geen botsing der beschafingen!! (zoals die idioot Hantington zei).
Het is geen botsing der religies!! (zoals sommige politicie graag willen verspreiden). [quote]het is wel een botsing der beschavingen....en veel heeft met fatsoen te maken.
goede manieren is internationaal....als ik het hier belijk zie ik dat ook.
mijn chinesse buurvrouw.....spaanse...italiaanse....thaise...en nederlandse zij hebben allen de zelfde beschaving.

Spijkerschrift is makkelijker te lezen dan jouw priksels........
Als je gewoon op "citeer" rechtsonder in het tekstbericht aanklikt dan ben je van al het geklooi af...........

dicksr
23-08-04, 15:32
Geplaatst door David
Klopt, ik word wellicht altijd een tikkeltje te emotioneel bij dit soort onderwerpen. Mijn nijd gaat voornamelijk uit naar de zogenaamde religieuze leiders die willens en wetens hele grote hoeveelheden levens verknallen met hun starheid (of erger), en intussen hemels blijven glimlachen en met hun boekjej zwaaien. Dat is religie ten kwade gekeerd, op een hele perverse manier. En dan denk ik aan mensen als Bush, Khomeini, de paus. Dan vraag ik me af hoe die types dat later, na hun dood in hun hemel aan hun god waar ze zo mee schermen, gaan uitleggen. En ik word giftig van mensen die beweren dat het "goede" exclusief eigendom is van religie. Dat vind ik erg beledigend en hoogmoedig.

Top David
Gewoon emotioneel blijven worden, dat is JEZELF die zich verzet tegen al die opgelegde schuld-boete-vergevings instituten die als enig doel hebben zichzelf in stand te houden door de individu te knechten. Jij bent de waarheid en het licht en het leven, net als ik en ieder ander mens, met het vermogen om bewust te zijn en dus bewust goed te doen of kwaad en daar zelf verantwoordelijk voor te zijn.

dicksr

opmerker
23-08-04, 15:35
Geplaatst door David
Klopt, ik word wellicht altijd een tikkeltje te emotioneel bij dit soort onderwerpen. Mijn nijd gaat voornamelijk uit naar de zogenaamde religieuze leiders die willens en wetens hele grote hoeveelheden levens verknallen met hun starheid (of erger), en intussen hemels blijven glimlachen en met hun boekjej zwaaien. Dat is religie ten kwade gekeerd, op een hele perverse manier. En dan denk ik aan mensen als Bush, Khomeini, de paus. Dan vraag ik me af hoe die types dat later, na hun dood in hun hemel aan hun god waar ze zo mee schermen, gaan uitleggen. En ik word giftig van mensen die beweren dat het "goede" exclusief eigendom is van religie. Dat vind ik erg beledigend en hoogmoedig.

De een vindt dat hij niet zonder Christus door het leven kan, de ander denkt het alleen te kunnen.

Het platte wereldse vermaak laat vaak alleen maar een leegte achter die door veel geschreeuw en nog meer drank gevuld moet worden. De mens is ten diepste op zoek naar iets hogers. In mijn beleving is dat God, die alles en in allen.

De dwaas zegt in zijn hart er is geen God...

opmerker
23-08-04, 15:36
Geplaatst door dicksr
Top David
Gewoon emotioneel blijven worden, dat is JEZELF die zich verzet tegen al die opgelegde schuld-boete-vergevings instituten die als enig doel hebben zichzelf in stand te houden door de individu te knechten. Jij bent de waarheid en het licht en het leven, net als ik en ieder ander mens, met het vermogen om bewust te zijn en dus bewust goed te doen of kwaad en daar zelf verantwoordelijk voor te zijn.

dicksr


Geloven is niet blind volgen van een leider maar implcieert ook een eigen verantwoordelijk tov de medemens. Dus: Bid en Werk.

David
23-08-04, 15:38
Geplaatst door opmerker
De een vindt dat hij niet zonder Christus door het leven kan, de ander denkt het alleen te kunnen.

Het platte wereldse vermaak laat vaak alleen maar een leegte achter die door veel geschreeuw en nog meer drank gevuld moet worden. De mens is ten diepste op zoek naar iets hogers. In mijn beleving is dat God, die alles en in allen.


Als jij met Christus gelukkig bent, dan vind ik dat heel fijn voor je. Ik ben erg gelukkig zonder Christus. En van leegtes heb ik ook geen last.

dicksr
23-08-04, 15:38
Geplaatst door opmerker
In mijn beleving is dat God, die alles en in allen.

En nu zeg je dat helemaal goed: In jouw beleving!

dcksr

opmerker
23-08-04, 15:40
Geplaatst door David
Als jij met Christus gelukkig bent, dan vind ik dat heel fijn voor je. Ik ben erg gelukkig zonder Christus. En van leegtes heb ik ook geen last.


Merci.

Bij jouw krijg ik altijd het idee dat je een Maarten 't Hart compex hebt?
Soms gereformeerd opgevoed?

dicksr
23-08-04, 15:41
Geplaatst door opmerker


De dwaas zegt in zijn hart er is geen God...


Ben jij God?

opmerker
23-08-04, 15:43
Geplaatst door dicksr
Ben jij God?

Neen.

dicksr
23-08-04, 15:43
Geplaatst door opmerker
Merci.

Bij jouw krijg ik altijd het idee dat je een Maarten 't Hart compex hebt?
Soms gereformeerd opgevoed?

Als jij de leer van Jezus volgt, hoe haal je het dan in je bolle hoofd om dergelijke arroganties ten toon te spreiden?

David
23-08-04, 15:44
Geplaatst door opmerker
Geloven is niet blind volgen van een leider maar implcieert ook een eigen verantwoordelijk tov de medemens. Dus: Bid en Werk.


Ora et labora. Inderdaad.


Het gaat me eigenlijk om de verantwoordelijkheid van die leiders, die er tamelijk gehaaid in zijn om zichzelf blind te laten volgen.

dicksr
23-08-04, 15:45
Geplaatst door opmerker
Neen.

Kom dan van zijn stoel af!

David
23-08-04, 15:47
Geplaatst door opmerker
Merci.

Bij jouw krijg ik altijd het idee dat je een Maarten 't Hart compex hebt?
Soms gereformeerd opgevoed?


:D Nee, hoor, don't worry. Erg vrijzinnig katholiek opgevoed. Af en toe naar de kerk, en oma brandde kaarsjes voor een heel assortiment heiligen. Het was er wel, maar speelde geen rol van betekenis. Ik hang misschien al wat te lang hier rond, dat zal het wezen.

dicksr
23-08-04, 16:06
Geplaatst door David
Ora et labora. Inderdaad.


Het gaat me eigenlijk om de verantwoordelijkheid van die leiders, die er tamelijk gehaaid in zijn om zichzelf blind te laten volgen.

Bummer David,

Hoe zit het met de individuele verantwoordelijkheid? Die leiders zijn leider bij de gratie van hen die zich slaafs laten leiden en niet de verantwoordelijkheid nemen hun eigen geweten te raadplegen.

Het is nogal makkelijk om je achter de leider te verschansen en ja het is in sommige omstandigheden en voor hele volksstammen ontzettend moeilijk om je onder die gehaaide leiders uit te werken. Maar he, niemand heeft gezegd dat het makkelijk was. Al is het prettig dat het dat voor ons zeker is.

dicksr

David
23-08-04, 16:11
Geplaatst door dicksr
Kom dan van zijn stoel af!


ach, opgestaan is plaats vergaan.

Ghiezzoe
23-08-04, 16:50
Wat hebben leiders er nu weer mee te maken?
Ik heb geen leider behalve Allah swt en de Profeet vzmh. Ik behoor tot geen enkele stroming. Is het soms makkelijker te verkroppen voor sommigen als ik iemand zou volgen of een stroming zou aanhangen ipv tot bepaalde conclusies te zijn gekomen op mij zelf?



Geplaatst door dicksr
Bummer David,

Hoe zit het met de individuele verantwoordelijkheid? Die leiders zijn leider bij de gratie van hen die zich slaafs laten leiden en niet de verantwoordelijkheid nemen hun eigen geweten te raadplegen.

Het is nogal makkelijk om je achter de leider te verschansen en ja het is in sommige omstandigheden en voor hele volksstammen ontzettend moeilijk om je onder die gehaaide leiders uit te werken. Maar he, niemand heeft gezegd dat het makkelijk was. Al is het prettig dat het dat voor ons zeker is.

dicksr

whisper
23-08-04, 17:17
Geplaatst door Ghiezzoe
Wat hebben leiders er nu weer mee te maken?
Ik heb geen leider behalve Allah swt en de Profeet vzmh. Ik behoor tot geen enkele stroming. Is het soms makkelijker te verkroppen voor sommigen als ik iemand zou volgen of een stroming zou aanhangen ipv tot bepaalde conclusies te zijn gekomen op mij zelf? ik dacht dat het eigenlijk om vreemdgaan ging

mark61
24-08-04, 00:05
Geplaatst door Bofko
Ik als atheist zijnde vind toch even dat er een preek gehouden moet worden.
Vergeet niet dat religie een samenbindend en troostvormend element vormt in miljarden levens.
Criminaliteit in Cairo ligt veel lager dan in vergelijkbare steden als Nairobi en Johannesburg. Religieuze mensen zijn vaak gelukkiger dan niet-religieuzen.
Vele vrijheden in het Westen blijken schijnvrijheden te zijn.

Alles wat ten goede kan worden aangewend kan natuurlijk ook ten kwade worden aangewend. Dat geldt ook voor religie.

De criminaliteit in Accra ligt ook veel lager dan die in N en J. So what? Denk je dat Kenianen en Zuidafrikanen niet godsdienstig zijn? Tokio schijnt ook heel veilig te zijn, maar erg gelovig komen Japanners niet over. Ze hebben dan ook een a-morele godsdienst. Teen heeft niks met tander te maken.

Siah
24-08-04, 00:55
Geplaatst door whisper

het is wel een botsing der beschavingen....en veel heeft met fatsoen te maken.
goede manieren is internationaal....als ik het hier belijk zie ik dat ook.
mijn chinesse buurvrouw.....spaanse...italiaanse....thaise...en nederlandse zij hebben allen de zelfde beschaving.

fatsoen??
hier??
of 6000 km verderop??
400 jaar geleden??
of gelijk op dit moment in Irak??


tja,
het is alsof ik naar de tv kijk. waarin meestaal de boodschap alleen gericht voor de blanken zelf is.
dus oppervlakkig, en meestaal op het eerste gezicht " klopt " lijkend!
is toevalig je achternaam geen balk-e-n-end-e?

Orakel
24-08-04, 00:59
Stelletje normlozen bij mekaar.










http://www.mainzelahr.de/smile/essen/popc1.gif

Ravian
24-08-04, 01:05
Geplaatst door Orakel
[B]Stelletje normlozen bij mekaar.




Laat een baard staan, ren door en door en door, let niet op allen die je volgen, en huur vooral de video Forrest Gump niet.

kaassieforreal
24-08-04, 01:11
Geplaatst door Orakel
Stelletje normlozen bij mekaar.










http://www.mainzelahr.de/smile/essen/popc1.gif

Het schijnt, ik heb (helaas?) geen ervaring, dat de seks in overspel-achtige situaties als oneindig veel beter wordt ervaren dan die van de gewone bestaande relatie. De spanning van de verboden vrucht, maar ook het feit dat de bedpartner niet wordt geassocieerd met de dagelikse beslommeringen van spruitjes en "schat wat ik vandaag toch meemaak op kantoor" doen het bedplezier beslist goed. Aan de andere kant, als het uiteindelijk op een nieuwe relatie uitloopt gaat het doorgaans snel mis, vooral ook omdat vertrouwen nou niet echt het uitgangspunt is geweest bij de totstandkoming van die nieuwe relatie. Er is een tijdje geleden een Brits overspel onderzoek geweest, waarin dit soort zaken bestudeerd is, maar kan er verd. niks van teruggoogelen...

Orakel
24-08-04, 01:15
Geplaatst door Ravian
Laat een baard staan, ren door en door en door, let niet op allen die je volgen, en huur vooral de video Forrest Gump niet.

Life's like a box of chocolates, you never know what you'lle get.

Orakel
24-08-04, 01:18
Geplaatst door kaassieforreal
Het schijnt, ik heb (helaas?) geen ervaring, dat de seks in overspel-achtige situaties als oneindig veel beter wordt ervaren dan die van de gewone bestaande relatie. De spanning van de verboden vrucht, maar ook het feit dat de bedpartner niet wordt geassocieerd met de dagelikse beslommeringen van spruitjes en "schat wat ik vandaag toch meemaak op kantoor" doen het bedplezier beslist goed. Aan de andere kant, als het uiteindelijk op een nieuwe relatie uitloopt gaat het doorgaans snel mis, vooral ook omdat vertrouwen nou niet echt het uitgangspunt is geweest bij de totstandkoming van die nieuwe relatie. Er is een tijdje geleden een Brits overspel onderzoek geweest, waarin dit soort zaken bestudeerd is, maar kan er verd. niks van teruggoogelen...

Kweenie, maar de lasten lijken me groter dan de lusten. Lijkt me een heel gedoe en gedraai, zo'n stiekume wip.
Lijkt me ook een heel gedoen om mekaar eerst weer te moeten.......aftasten lijkt me wel toepasselijk.
En die spruitjeslucht....och....beter dan aardbeien of chocola.

Ravian
24-08-04, 01:26
Geplaatst door Orakel
Kweenie, maar de lasten lijken me groter dan de lusten. Lijkt me een heel gedoe en gedraai, zo'n stiekume wip.
Lijkt me ook een heel gedoen om mekaar eerst weer te moeten.......aftasten lijkt me wel toepasselijk.
En die spruitjeslucht....och....beter dan aardbeien of chocola.

Omdat bij het aftasten je vet door de mand valt, cheri :)

Orakel
24-08-04, 01:29
Geplaatst door Ravian
Omdat bij het aftasten je vet door de mand valt, cheri :)

Pfuhh, vet? Moi? Precies genoeg om de winter mee door te komen, maar verders.

http://www.mainzelahr.de/smile/sport/sport.gif

Mark
24-08-04, 01:44
Ergens ben ik wel blij dat het grootste gedeelte van de wereld zo religieus is. Stel je eens voor wat er zou gebeuren als al die mensen in de derde wereld zich zouden realiseren dat dit het is.... dat er geen hemel is waar ze heengaan na een leven vol ellende, dat ze nu geen boete hoeven te doen voor fouten in vorige levens... de opstand zou ongekend zijn.

het is misschien maar beter dat die mensen dat nog hebben om niet compleet gek te worden.

Prima dat ze zich allemaal aan hun zelf opgelegde regels willen houden, zolang ik er maar geen last van heb.

Mark
24-08-04, 01:50
Geplaatst door kaassieforreal
Het schijnt, ik heb (helaas?) geen ervaring, dat de seks in overspel-achtige situaties als oneindig veel beter wordt ervaren dan die van de gewone bestaande relatie. De spanning van de verboden vrucht, maar ook het feit dat de bedpartner niet wordt geassocieerd met de dagelikse beslommeringen van spruitjes en "schat wat ik vandaag toch meemaak op kantoor" doen het bedplezier beslist goed. Aan de andere kant, als het uiteindelijk op een nieuwe relatie uitloopt gaat het doorgaans snel mis, vooral ook omdat vertrouwen nou niet echt het uitgangspunt is geweest bij de totstandkoming van die nieuwe relatie. Er is een tijdje geleden een Brits overspel onderzoek geweest, waarin dit soort zaken bestudeerd is, maar kan er verd. niks van teruggoogelen...

Ik heb het toen ik nog jonger was en een minder serieuze relatie had vroeger ooit gedaan, en ben er achter gekomen dat het niks voor mij is... de spanning weegt niet op tegen de schuldgevoelens en het misselijke gevoel in je maag achteraf. Nee als iemand iets voor je betekent dan kan ik me niet voorstellen hoe je dat stelselmatig kunt doen en met jezelf kan leven.

Rabi'ah.
24-08-04, 16:47
Geplaatst door Mark
Nee als iemand iets voor je betekent dan kan ik me niet voorstellen hoe je dat stelselmatig kunt doen en met jezelf kan leven.

Mee eens.

David
25-08-04, 10:03
:confused: