PDA

Bekijk Volledige Versie : Jordaanse kroonprins Hamzah wil hervormingen binnen islam



Orakel
22-08-04, 11:47
Jordaanse kroonprins Hamzah wil hervormingen binnen islam
21-08-2004



AMMAN, 21 aug. (AP) - De Jordaanse kroonprins Hamzah heeft zaterdag opgeroepen tot hervormingen binnen de islam een afwijzing van het extremisme dat het geloof een slechte naam bezorgd heeft in een groot deel van de wereld.

Op een conferentie van islamitische geestelijken en geleerden in de Jordaanse hoofdstad Amman zei Hamzah, een halfbroer van koning Abdullah en eerste in de lijn van opvolging, dat het extremisme binnen de islam voortkomt uit misstanden waar de islamitische wereld mee geconfronteerd wordt, maar daar geen rechtvaardiging voor vormen. De acties van islamitische extremisten leiden tot afkeuring van de hele islam in het westen, stelde Hamzah. "Door de geschiedenis heen heeft extremisme tot de vernietiging van opmerkelijke verdiensten in grote beschavingen geleid, de onze inclusief. Als haat domineert en de harten worden gesloten, houdt de beschaving op te groeien", aldus Hamzah.

De Jordaanse kroonprins riep onder meer op tot een grootschalige hervorming van het onderwijs in de islamitische wereld, waardoor kinderen onderwezen kunnen worden in de "ware betekenis van de islam" en extremisme kan worden vermeden. Ook is een "bijstelling van het zelfbeeld van de islam nodig" zei Hamzah. "Pas daarna zal het beeld dat anderen van ons hebben kunnen veranderen."

Hamzah is voorzitter van de raad van toezicht van de organisator van de conferentie in Amman, de Aal al-Bayt Stichting voor het Islamitische Denken, een semi-onafhankelijke denktank die in 1980 is opgericht door Hamzah's vader, koning Hoessein van Jordanië.

nieuws.nl

barfly
22-08-04, 11:54
Ik als westerling moet eigenlijk niets zeggen, maar als eigenwijze westerling doe ik 't toch. :p

Ik vind dat de beste man wijze woorden spreekt al realiseer ik me terdege dat veel fundamentalisten en extremisten vinden dat ie een gore bounty is die het westen naar de mond praat... :)

Ghiezzoe
22-08-04, 12:01
ik kan niet over die man oordelen (ken hem niet, en ook niet zijn visie en achtergronden).. Wat ik wel hieruit afleid is dat hij zich eerder druk maakt over hoe de WERELD hem (zijn volk) zien dan of hij (zijn volk) goed bezig is volgens Allah swt en wat de Profeet vzmh heeft gepredikt. Wat is volgens hem de "ware betekenis van Islam"?. En wat wil ie eigenlijk met die WERELD?


Geplaatst door Orakel
Jordaanse kroonprins Hamzah wil hervormingen binnen islam
21-08-2004



AMMAN, 21 aug. (AP) - De Jordaanse kroonprins Hamzah heeft zaterdag opgeroepen tot hervormingen binnen de islam een afwijzing van het extremisme dat het geloof een slechte naam bezorgd heeft in een groot deel van de wereld.

Op een conferentie van islamitische geestelijken en geleerden in de Jordaanse hoofdstad Amman zei Hamzah, een halfbroer van koning Abdullah en eerste in de lijn van opvolging, dat het extremisme binnen de islam voortkomt uit misstanden waar de islamitische wereld mee geconfronteerd wordt, maar daar geen rechtvaardiging voor vormen. De acties van islamitische extremisten leiden tot afkeuring van de hele islam in het westen, stelde Hamzah. "Door de geschiedenis heen heeft extremisme tot de vernietiging van opmerkelijke verdiensten in grote beschavingen geleid, de onze inclusief. Als haat domineert en de harten worden gesloten, houdt de beschaving op te groeien", aldus Hamzah.

De Jordaanse kroonprins riep onder meer op tot een grootschalige hervorming van het onderwijs in de islamitische wereld, waardoor kinderen onderwezen kunnen worden in de "ware betekenis van de islam" en extremisme kan worden vermeden. Ook is een "bijstelling van het zelfbeeld van de islam nodig" zei Hamzah. "Pas daarna zal het beeld dat anderen van ons hebben kunnen veranderen."

Hamzah is voorzitter van de raad van toezicht van de organisator van de conferentie in Amman, de Aal al-Bayt Stichting voor het Islamitische Denken, een semi-onafhankelijke denktank die in 1980 is opgericht door Hamzah's vader, koning Hoessein van Jordanië.

nieuws.nl

BiL@L
22-08-04, 12:11
Geplaatst door barfly
Ik als westerling moet eigenlijk niets zeggen, maar als eigenwijze westerling doe ik 't toch. :p

Ik vind dat de beste man wijze woorden spreekt al realiseer ik me terdege dat veel fundamentalisten en extremisten vinden dat ie een gore bounty is die het westen naar de mond praat... :)

O vind ik niet hoor. Die landen lopen bijna ''allemaal'' achter wat betreft het reguleren van godsdienstig onderwijs vanuit de overheid. Zelfs België is daar volgens mij nog verder mee...

Afrux
22-08-04, 12:56
Ik hoor nooit dit soort mensen praten over de misdaden die hun eigen ouders gepleegd hebben. ter herinnering zijn pa heeft in twee dagen meer Palestijnen uitgemoord dan Sharon in zijn hele leven. Ik hoor ze nooit praten over d ehervorming van het onderwijs betreft de verheiliging van de regerende families. Dezelfdmisdadiger (Zijn pa Hussain) wordt in de school boeken in Jordanie verafgodt. Dat geldt voor alle pan arabisten trouwens.

deze man heeft makkelijk praten. Hij is opgegroeid in palezeinen en heeft nooit iets tekort gehad. Hij heeft zijn onderwijs, zeer waarschijnelijk in het westen gehad.

Ik ben het met hem eens, maar zij moeten zich niet alleen concetreren op extremisten. Maar met alternatieven komen. ten eerste had hij zich richting zijn broer moeten uitspreken, dat deze de absolute macht moet overdragen een iemand die gekozen is (of zijn ze bang dat het een extremist wordt?). Ten tweede moeten ze ook laten blijken wat de oorzaak van het extremisme is.

In de meeste gevallen is het de schuld van de machthebbers, dus ook zijn familie. Waarom vluchten mensen in het extremisme?


Het is makkelijk praten zo!!!

Simon
22-08-04, 12:59
Tja onderwijs is maar één aspect van die hervormingen. Maar hervormingen in het bestuur zou de jordaanse kroonprins ook eens aan de orde kunnen stellen. Zijn land wordt immers geregeerd als een dictatuur.

kaassietoch
22-08-04, 14:01
Geplaatst door Simon
Tja onderwijs is maar één aspect van die hervormingen. Maar hervormingen in het bestuur zou de jordaanse kroonprins ook eens aan de orde kunnen stellen. Zijn land wordt immers geregeerd als een dictatuur.

Juist, ik vind het stuk voor stuk bijzonder positieve woorden, maar dan ook de daad bij het woord voegen en een vrije democratie met grondwet introduceren, vrije media, en als er onderzoeken naar het verleden van het bestuur van het land worden gehouden daar de ruimte voor geven en erkennen dat er ernstige misstanden zijn geweest. Wie weet, ik kan zoiets alleen maar toejuichen.

Sip Ki Norkan
22-08-04, 15:38
Geplaatst door Simon
Tja onderwijs is maar één aspect van die hervormingen. Maar hervormingen in het bestuur zou de jordaanse kroonprins ook eens aan de orde kunnen stellen. Zijn land wordt immers geregeerd als een dictatuur.
Daar moest ik ook als eerste aan denken, hoewel hij wel verstandige woorden sprak. Maar conservatieve elementen binnen de moslimgemeenschap weten toch elke modernisering of verandering tegen te houden.

Lawrence
22-08-04, 16:40
Ik hoorde gisteren op het journaal dat in Egypte gelijksoortige geluiden klinken. Een moslim geestlijke zei zelfds bijviirbeeld dat de hoofddoek "onislamitisch" zou zijn, en dat de koran meer eigentijds uitgelegd zou moeten worden.

Ik vindt dit een goede ontwikkeling.

dehmed
22-08-04, 17:26
Geplaatst door Sip Ki Norkan
Daar moest ik ook als eerste aan denken, hoewel hij wel verstandige woorden sprak. Maar conservatieve elementen binnen de moslimgemeenschap weten toch elke modernisering of verandering tegen te houden.

Is Jordanie nou wel of niet een dictatuur. Dan zou verandering toch makkelijk opgelegd kunnen worden aan de bevolking en die zogenaamde conservatieve elementen?

Marsipulami
22-08-04, 17:34
Geplaatst door Orakel
Jordaanse kroonprins Hamzah wil hervormingen binnen islam
21-08-2004



AMMAN, 21 aug. (AP) - De Jordaanse kroonprins Hamzah heeft zaterdag opgeroepen tot hervormingen binnen de islam een afwijzing van het extremisme dat het geloof een slechte naam bezorgd heeft in een groot deel van de wereld.

Op een conferentie van islamitische geestelijken en geleerden in de Jordaanse hoofdstad Amman zei Hamzah, een halfbroer van koning Abdullah en eerste in de lijn van opvolging, dat het extremisme binnen de islam voortkomt uit misstanden waar de islamitische wereld mee geconfronteerd wordt, maar daar geen rechtvaardiging voor vormen. De acties van islamitische extremisten leiden tot afkeuring van de hele islam in het westen, stelde Hamzah. "Door de geschiedenis heen heeft extremisme tot de vernietiging van opmerkelijke verdiensten in grote beschavingen geleid, de onze inclusief. Als haat domineert en de harten worden gesloten, houdt de beschaving op te groeien", aldus Hamzah.

De Jordaanse kroonprins riep onder meer op tot een grootschalige hervorming van het onderwijs in de islamitische wereld, waardoor kinderen onderwezen kunnen worden in de "ware betekenis van de islam" en extremisme kan worden vermeden. Ook is een "bijstelling van het zelfbeeld van de islam nodig" zei Hamzah. "Pas daarna zal het beeld dat anderen van ons hebben kunnen veranderen."

Hamzah is voorzitter van de raad van toezicht van de organisator van de conferentie in Amman, de Aal al-Bayt Stichting voor het Islamitische Denken, een semi-onafhankelijke denktank die in 1980 is opgericht door Hamzah's vader, koning Hoessein van Jordanië.

nieuws.nl

Als ik die Hamzah was geweest, dan had ik het woord 'hervormingen' helemaal niet gebruikt.

Beter is het te spreken van een 'terugkeer' naar de bronnen van de islam, of te streven naar het 'herstel' van de oorspronkelijke boodschap naar geest en waarheid.

Als ie dat zo eens probeert, dan willen de fundi's misschien wel meewerken aan zijn hervormingen en heeft hij de kans om komaf te maken met een aantal actuele wantoestanden.

Sip Ki Norkan
22-08-04, 17:47
Geplaatst door Marsipulami
Als ik die Hamzah was geweest, dan had ik het woord 'hervormingen' helemaal niet gebruikt.

Beter is het te spreken van een 'terugkeer' naar de bronnen van de islam, of te streven naar het 'herstel' van de oorspronkelijke boodschap naar geest en waarheid.

Als ie dat zo eens probeert, dan willen de fundi's misschien wel meewerken aan zijn hervormingen en heeft hij de kans om komaf te maken met een aantal actuele wantoestanden.
Wat een volslagen idioot idee. Anno 2004 kun je niet meer leven zoals dat in de middeleeuwen gebruikelijk was. Of je krijgt een talibansamenleving. Hamzah wil juist het tegenovergestelde bereiken.

Marsipulami
22-08-04, 17:54
Geplaatst door Sip Ki Norkan
Wat een volslagen idioot idee. Anno 2004 kun je niet meer leven zoals dat in de middeleeuwen gebruikelijk was. Of je krijgt een talibansamenleving. Hamzah wil juist het tegenovergestelde bereiken.

Ik sprak over een 'terugkeer' naar de bronnen van de islam of een 'herstel' van de oorspronkelijke boodschap naar geest en waarheid .

Het leuke is dat de fundi's dit net lezen zoals jij doet. Maar ook hervormingsgezinden kunnen er wat aan hebben.

Immers op grond van vergelijkbare terminologie kon Luther een heleboel archaïsche tradities en misinterpretaties binnen het christendom buitenborstelen. De 'terugkeer' naar de bronnen van Luther was de grootste vernieuwingsoperatie die het christendom ooit gekend heeft.

BiL@L
22-08-04, 18:35
http://www.tazkiyah.org/images/content/hdr_leaders.gif (http://www.tazkiyah.org/articleslist.php?CA=10)

:regie:

Marsipulami
22-08-04, 18:54
Geplaatst door BiL@L

http://www.tazkiyah.org/images/content/hdr_leaders.gif (http://www.tazkiyah.org/articleslist.php?CA=10)

:regie:

Als je nu eens begon met al die sites te vertalen in vloeibaar Nederlands. ;)

BiL@L
22-08-04, 19:29
Geplaatst door Marsipulami
Als je nu eens begon met al die sites te vertalen in vloeibaar Nederlands. ;)

Als school weer een beetje loopt. Dan begin ik weer met vertalen insha llaah. En een site is ook al een tijdje in ontwikkeling. Maar ik doe dat lekker op mijn gemak. Ik heb geen haast.

:duim:

Sip Ki Norkan
22-08-04, 19:40
Geplaatst door BiL@L
Als school weer een beetje loopt. Dan begin ik weer met vertalen insha llaah. En een site is ook al een tijdje in ontwikkeling. Maar ik doe dat lekker op mijn gemak. Ik heb geen haast.

:duim:
Wat voor opleiding volg je als ik vragen mag, Bilal?

taouanza
22-08-04, 20:30
Geplaatst door Lawrence
Ik hoorde gisteren op het journaal dat in Egypte gelijksoortige geluiden klinken. Een moslim geestlijke zei zelfds bijviirbeeld dat de hoofddoek "onislamitisch" zou zijn, en dat de koran meer eigentijds uitgelegd zou moeten worden.

Ik vindt dit een goede ontwikkeling.

Nou als JIJ dat vindt dan zal het wel goed zitten.

Hamza-T
22-08-04, 22:48
Staging demonstrations is not from Islaam
Shaykh Saalih al-Fawzaan
Posted: November 5th, 2003

--------------------------------------------------------------------------------

The four types of the Murj'iah
Shaykh Fawzaan bin Abdullaah Al-Fawzaan
Posted: October 15th, 2003

--------------------------------------------------------------------------------

Shaykh Abdul Muhsin al-Abbaad on Jama'at at-Tableegh
Shaykh Abdul Muhsin al-Abbaad (Hafidhahullaah)
Posted: October 8th, 2003

--------------------------------------------------------------------------------

Jama'at at-Tableegh are from the seventy two destroyed

etc.

Typerend.

BiL@L
22-08-04, 23:05
Geplaatst door Hamza-T
Typerend.

http://www.tazkiyah.org
:duim:

nard
23-08-04, 08:09
Geplaatst door Marsipulami


Immers op grond van vergelijkbare terminologie kon Luther een heleboel archaïsche tradities en misinterpretaties binnen het christendom buitenborstelen. De 'terugkeer' naar de bronnen van Luther was de grootste vernieuwingsoperatie die het christendom ooit gekend heeft.

Knappe erkenning voor een Rooms katholiek.
;)

Maar toen Luther klaar was met de jas uit te borstelen, bleek de jas weg te zijn. Vandaar protestantisme....

Simon
23-08-04, 08:48
Geplaatst door Marsipulami
Ik sprak over een 'terugkeer' naar de bronnen van de islam of een 'herstel' van de oorspronkelijke boodschap naar geest en waarheid .

Het leuke is dat de fundi's dit net lezen zoals jij doet. Maar ook hervormingsgezinden kunnen er wat aan hebben.

Daarom is je voorstel nietszeggend. Het moet gaan om concrete hervormingen en niet om vaag geklets zoals we al zo vaak horen van die representanten van de arabische dictaturen.

dicksr
23-08-04, 09:05
Geplaatst door Orakel
Jordaanse kroonprins Hamzah wil hervormingen binnen islam
21-08-2004



AMMAN, 21 aug. (AP) - De Jordaanse kroonprins Hamzah heeft zaterdag opgeroepen tot hervormingen binnen de islam een afwijzing van het extremisme dat het geloof een slechte naam bezorgd heeft in een groot deel van de wereld.

Op een conferentie van islamitische geestelijken en geleerden in de Jordaanse hoofdstad Amman zei Hamzah, een halfbroer van koning Abdullah en eerste in de lijn van opvolging, dat het extremisme binnen de islam voortkomt uit misstanden waar de islamitische wereld mee geconfronteerd wordt, maar daar geen rechtvaardiging voor vormen. De acties van islamitische extremisten leiden tot afkeuring van de hele islam in het westen, stelde Hamzah. "Door de geschiedenis heen heeft extremisme tot de vernietiging van opmerkelijke verdiensten in grote beschavingen geleid, de onze inclusief. Als haat domineert en de harten worden gesloten, houdt de beschaving op te groeien", aldus Hamzah.

De Jordaanse kroonprins riep onder meer op tot een grootschalige hervorming van het onderwijs in de islamitische wereld, waardoor kinderen onderwezen kunnen worden in de "ware betekenis van de islam" en extremisme kan worden vermeden. Ook is een "bijstelling van het zelfbeeld van de islam nodig" zei Hamzah. "Pas daarna zal het beeld dat anderen van ons hebben kunnen veranderen."

Hamzah is voorzitter van de raad van toezicht van de organisator van de conferentie in Amman, de Aal al-Bayt Stichting voor het Islamitische Denken, een semi-onafhankelijke denktank die in 1980 is opgericht door Hamzah's vader, koning Hoessein van Jordanië.

nieuws.nl

Wat ik lees is een oproep om de islam niet te misbruiken voor extremisme omdat extremisme in het algemeen leidt tot vernietiging van de kwaliteiten van beschavingen.
Waar hij spreekt over onderwijs en de ware betekenis van de Islam, lees ik onderwijs in geloof, hoop en liefde (samen-leving) en geen onderwijs in religieus gerechtvaardigd geweld.

Hoezeer deze boodschap ook mag zijn ingegeven door verondersteld eigenbelang, dat is minder relevant dan de boodschap zelf.

dicksr

Marsipulami
23-08-04, 11:01
Geplaatst door nard
Knappe erkenning voor een Rooms katholiek.
;)

Maar toen Luther klaar was met de jas uit te borstelen, bleek de jas weg te zijn. Vandaar protestantisme....

Nou als je met die jas de katholieke kerk bedoelt. Luther ligt niet alleen aan de basis van de reformatie, hij heeft ook het katholicisme indringend beïnvloed. Al was het maar omdat men na Luther verplicht was van katholieke zijde (concilie van Trente) om een antwoord te formuleren op de reformatie.

Op theologisch vlak zal het gesteggel tussen katholieken en protestanten nog wel doorgaan tot de dag des oordeels en ieder heeft op zijn manier gelijk. Op moreel vlak echter werden binnen de rkk onmiddelijk na de reformatie de puntjes terug op de i gezet. Decadente toestanden zoals onder paus Alexander VI, waar het draaide om geld en macht, sex, moord en doodslag, binnen de geestelijke hiërarchie van de rkk. Zo'n extreme toestanden zijn er na Luther niet meer geweest.

BniMakaada
23-08-04, 11:34
Geplaatst door Marsipulami
Als ik die Hamzah was geweest, dan had ik het woord 'hervormingen' helemaal niet gebruikt.

Beter is het te spreken van een 'terugkeer' naar de bronnen van de islam, of te streven naar het 'herstel' van de oorspronkelijke boodschap naar geest en waarheid.

Als ie dat zo eens probeert, dan willen de fundi's misschien wel meewerken aan zijn hervormingen en heeft hij de kans om komaf te maken met een aantal actuele wantoestanden.

Helemaal mee eens. Alleen vraag ik me af wat jij fundi's vindt?

Marsipulami
23-08-04, 12:26
Geplaatst door BniMakaada
Helemaal mee eens. Alleen vraag ik me af wat jij fundi's vindt?

Een verzamelnaam voor scrupuleuze gelovigen met een beperkt vertrouwen op God, die zich bang vastklampen aan een achterhaalde interpretatie van hun religie. In een draaikolk van maatschappelijke evoluties waar volkeren en culturen elkaar ontmoeten vrezen ze dat de (religieuze) grond onder hun voeten zal wegzinken. Om niet te verdrinken zoeken ze houvast en troost in een geïdealiseerd verleden en verlenen ze aan al te menselijke historisch en cultureel bepaalde regels en tradities een goddelijke status.

dicksr
23-08-04, 13:57
Geplaatst door Marsipulami
Een verzamelnaam voor scrupuleuze gelovigen met een beperkt vertrouwen op God, die zich bang vastklampen aan een achterhaalde interpretatie van hun religie. In een draaikolk van maatschappelijke evoluties waar volkeren en culturen elkaar ontmoeten vrezen ze dat de (religieuze) grond onder hun voeten zal wegzinken. Om niet te verdrinken zoeken ze houvast en troost in een geïdealiseerd verleden en verlenen ze aan al te menselijke historisch en cultureel bepaalde regels en tradities een goddelijke status.

Prachtig geschreven, ik zou er nog aan willen toevoegen:

Mensen die anderen opleggen de 'dode letter' te volgen en ontzeggen het 'levende woord' (zelf) te beleven.

nard
23-08-04, 18:07
Geplaatst door Marsipulami
Nou als je met die jas de katholieke kerk bedoelt. Luther ligt niet alleen aan de basis van de reformatie, hij heeft ook het katholicisme indringend beïnvloed. Al was het maar omdat men na Luther verplicht was van katholieke zijde (concilie van Trente) om een antwoord te formuleren op de reformatie.

Op theologisch vlak zal het gesteggel tussen katholieken en protestanten nog wel doorgaan tot de dag des oordeels en ieder heeft op zijn manier gelijk. Op moreel vlak echter werden binnen de rkk onmiddelijk na de reformatie de puntjes terug op de i gezet. Decadente toestanden zoals onder paus Alexander VI, waar het draaide om geld en macht, sex, moord en doodslag, binnen de geestelijke hiërarchie van de rkk. Zo'n extreme toestanden zijn er na Luther niet meer geweest.

Je hebt gelijk.

nard
23-08-04, 18:09
Geplaatst door Marsipulami
Een verzamelnaam voor scrupuleuze gelovigen met een beperkt vertrouwen op God, die zich bang vastklampen aan een achterhaalde interpretatie van hun religie. In een draaikolk van maatschappelijke evoluties waar volkeren en culturen elkaar ontmoeten vrezen ze dat de (religieuze) grond onder hun voeten zal wegzinken. Om niet te verdrinken zoeken ze houvast en troost in een geïdealiseerd verleden en verlenen ze aan al te menselijke historisch en cultureel bepaalde regels en tradities een goddelijke status.

Zijn dit niet veel meer traditie-verslaafden?
Fundamentalisten zijn volgens mij ander volk.

Spoetnik
23-08-04, 18:49
Geplaatst door nard
Zijn dit niet veel meer traditie-verslaafden?
Fundamentalisten zijn volgens mij ander volk.

Fundamentalisten zijn mensen die willen terugkeren naar de Fundamenten van het geloof. Dit is natuurlijk nog steeds voor meerdere opvatting vatbaar. Bedoel je de spirituele fundamenten van het geloof, of de wereldlijke fundamenten van het geloof zoals het begon.

Ergo. Als men het over fundamentalisten in het nieuws heeft, dan is het zowiezo een verbasterd woord. Meestal bedoelen ze er immers uiterst radicale mensen mee, die in de naam van het geloof allerlei gewoontes willen opdringen. Een interessante gedachtegang is de volgende, is een Saudische fundamentalist die zijn leer verkondigt in Afghanistan, waar de fundamenten van het Islamistische geloof op een andere manier zijn opgebouwd, niet eigenlijk gewoon een radicale geloofsverniewer.