PDA

Bekijk Volledige Versie : Munch-meesterwerk 'De Schreeuw' gestolen



haai
22-08-04, 16:36
Munch-meesterwerk 'De Schreeuw' gestolen bandiet

OSLO - Twee gewapende en gemaskerde overvallers hebben zondagochtend een versie van het bekendste schilderij van de Noorse schilder Edvard Munch, 'De Schreeuw', geroofd uit het Munchmuseum in de Noorse hoofdstad Oslo. De overvallers hebben in ieder geval ook het doek 'Madonna' meegenomen, vertelde de leider van het politieonderzoek, Kjell Pedersen, aan de interneteditie van de krant Aftenposten.

http://www.kuleuven.ac.be/thomas/images/indekijker/19/de_schreeuw_kl.jpg

De waarde van de schilderijen is niet bekend. Een Munch-deskundige van een galerie in Oslo zei dat alleen al de Madonna bijna 20 miljoen euro waard zou zijn.

Een van de overvallers heeft een personeelslid van het museum met een revolver bedreigd, meldde Aftenposten. De rovers gingen er te voet vandoor. Volgens de politie zijn zij een eindje verderop in een donkere Audi gestapt, die met draaiende motor klaar stond.

Tal van mensen waren getuige van de roof, die rond 11 uur plaatsvond. Een vrouw was zo geschrokken dat zij in een ziekenhuis moest worden behandeld. Een ooggetuige verbaasde zich volgens de Britse omroep BBC over het gebrek aan beveiliging. "Het enige wat je hoefde te doen was hard aan het schilderij trekken, zodat het koord brak. Dat is wat ik een van de dieven zag doen."

De politie zette een massale zoektocht op touw. Daarbij zijn volgens een woordvoerder alle beschikbare eenheden "op de grond en in de lucht" ingezet. Enkele uren na de roof werden op een kilometer afstand de gebroken lijsten teruggevonden. 's Middags trof de politie bij een tennisclub de vluchtauto van de daders aan.

De Noorse minister van Cultuur noemde de roof "verschrikkelijk en stuitend". Zij concludeerde "dat we onze culturele schatten onvoldoende hebben beschermd".

De Schreeuw geldt als het symbool van de vervreemding van de moderne mens. De versie van het werk die nu is gestolen, stamt uit 1893. Het doek, 83,5 bij 66 centimeter, toont een vrouw met wijdopengesperde mond, als in een doodsstrijd. In Noorwegen zijn de afgelopen jaren al vaker doeken van Munch gestolen. In februari 1994, enkele uren voor de opening van de Olympische Winterspelen in het Noorse Lillehammer, werd de bekendste versie van De Schreeuw uit het Nationale Museum geroofd. Het doek werd enkele maanden later teruggevonden. In februari 1988 stal een 21-jarige man het doek De Vampier. De dief gaf het werk later terug.

Munch (1863 - 1944) was een pionier van het moderne expressionisme. Thema van zijn doeken zijn vaak dood, seksualiteit en geestelijke of lichamelijke ziekte. Zijn werk kenmerkt zich door de wanhoop en het pessimisme dat eruit spreekt. De Noor schilderde van zijn belangrijkste werken meerdere versies.


:p de museumdirecteur kan het wel uitschreeuwen

Spoetnik
22-08-04, 19:27
Verzekeringsfraude?

Tenzij het doek al van te voren is verkocht aan een of andere obscure rijke kunstverzamelaar, lijkt me, ook als je naar het gemak kijkt waarmee de dieven weg konden komen, dat het museum of de eigenaar van de doeken in geldnood is, en dat ze verzekeringsgeld nodig hebben.. :p

Sip Ki Norkan
22-08-04, 19:40
Geplaatst door Spoetnik
Verzekeringsfraude?

Tenzij het doek al van te voren is verkocht aan een of andere obscure rijke kunstverzamelaar, lijkt me, ook als je naar het gemak kijkt waarmee de dieven weg konden komen, dat het museum of de eigenaar van de doeken in geldnood is, en dat ze verzekeringsgeld nodig hebben.. :p
Jij gelooft teveel in complotten.

Maar het is werkelijk een prachtig schilderij, ik heb er een replica van in mijn werkkamer hangen.

Spoetnik
22-08-04, 19:48
Geplaatst door Sip Ki Norkan
Jij gelooft teveel in complotten.

Maar het is werkelijk een prachtig schilderij, ik heb er een replica van in mijn werkkamer hangen.

De wereldgeschiedenis is vol van complotten. Van het complot van Nero om Rome plat te branden tot het complot van Nazi om de Reichstag plat te branden. Het woord geloven is dan ook merkwaardig gekozen, dametje.

850
22-08-04, 20:53
Geplaatst door Spoetnik
Verzekeringsfraude?

Tenzij het doek al van te voren is verkocht aan een of andere obscure rijke kunstverzamelaar, lijkt me, ook als je naar het gemak kijkt waarmee de dieven weg konden komen, dat het museum of de eigenaar van de doeken in geldnood is, en dat ze verzekeringsgeld nodig hebben.. :p

:roker: Tis gewoon een 1-2-3-tje tussen verschillende beveiligingsbedrijven om zo de kassa weer te laten rinkelen..........
Het museum moet nu voor duizenden euroos aan nieuw beveiligings spul gaan aanschaffen.......

Mark
23-08-04, 01:22
Geplaatst door haai



De Schreeuw geldt als het symbool van de vervreemding van de moderne mens. De versie van het werk die nu is gestolen, stamt uit 1893. Het doek, 83,5 bij 66 centimeter, toont een vrouw met wijdopengesperde mond, als in een doodsstrijd.



De schreeuw is het sluitstuk van een reeks schilderijen die Munch maakte over zijn relatie met een getrouwde vrouw. Het geeft de emotie weer van het moment toen bleek dat ze de relatie verbrak. Er wordt dan ook aangenomen dat het geen vrouw maar een man is in het schilderij (Munch). Het interessante is ook dat de achtergrond van het schilderij gevormd is naar de emotie van de figuur, alsof de hele wereld de emotie meevoelt.

Munch was sowieso een vrij depressief figuur... mede door de extreem religieuze opvoeding door zijn vader.

Mark
23-08-04, 01:24
Er bestaan trouwens een stuk of 4 versies van dit schilderij, Munch wilde steeds een geupdate versie maken. Mogelijk omdat hij het concept verder wilde uitwerken... ook mogelijk omdat hij steeds versies verkocht en er toch zelf ook een wilde houden.

David
23-08-04, 10:39
Ik heb nog zo'n opblaas versie liggen van dat schreeuwende figuur uit het schilderij. die mag het museum wel zolang lenen, tot ze het schilderij terug hebben.

TonH
23-08-04, 12:46
't Is droef gesteld met de wereld als ook de dieven al hun originaliteit verliezen...