PDA

Bekijk Volledige Versie : Sharon kruisigt Jezus



Marsipulami
23-08-04, 16:20
Sharon kruisigt Jezus


Op woensdag 25 augustus gaat op Kasteel de Haar het nieuwe politieke theaterstuk ’Het Beloofde Land’ (of Sharon, Jezus en Wij) van Theater Nomade in première.

De boekpresentatie op 30 juni aan Gretta Duisenberg zorgde reeds voor enige deining. Heftige e-mails en gekwetste reacties waren het gevolg. Locaties annuleerden voorstellingen, schouwburgen weifelden over presentatie en het Fonds voor de Podiumkunsten erkende in een beroepsprocedure, dat er onterecht een politiek-ideologisch oordeel was geveld.

Auteur Ab Gietelink reisde naar Israël en de Palestijnse gebieden en schreef tussen de ’checkpoints’, voor de klaagmuur en in de geboortekerk zijn versie over het leven van Jezus de Nazarener. Zijn tekst voert voorbij de actuele Israëlische politiek, het drama van de Holocaust, de Thora en de oude verhalen uit de Genesis naar de gewelddadige bronnen van dit eeuwenoude conflict .

Het toneelstuk ’Het Beloofde Land’ is zowel een radicaal actueel politiek statement als een hilarisch passiespel over het leven van Jezus de Nazarener. Toen in de nacht van 4 Juni 1967 de Israëli’s de Westbank bezetten werd er in een hotelkamer in Bethlehem een jongetje geboren uit een Joodse moeder en een Palestijnse vader. 33 jaar later stelt deze Jezus zich aan het hoofd van een vredesmars naar Jeruzalem, alwaar hij in opdracht van zijn oom, de Israëlische premier Ariel Sharon zal worden gekruisigd.

De timmermanswerkplaats in Nazareth, een zinderende Joodse bruiloft in Kana, de bergrede, de doop in de Jordaan en de absurde opstanding van de politieke activist Lazarus vormen enkele van de talloze scènes waaruit het toneelstuk is opgebouwd. Na de pauze zijn we getuige van Jezus’ glorieuze inkomst in Jeruzalem, de Joodse tempelreiniging, het laatste avondmaal en Pilatus, de Amerikaanse ambassadeur. Ophitsende klezme-muziek, gezangen uit de synagoge en experimentele percussie voeren de tragische held naar zijn finale kruisiging op Golgotha.

’Het Beloofde Land’ is weliswaar minder bloedig dan de publieksfilm ’The Passion of the Chist’, maar daarentegen politiek en religieus zeer veel controversiëler.

Meer informatie en speelschema op: www.theaternomade.nl

Bron: IKON

23 AUGUSTUS 2004

Simon
23-08-04, 16:39
Ik ben benieuwd wanneer het eerste hilarische toneelstuk over het leven van Mohammed wordt opgevoerd.

nard
23-08-04, 17:06
Bijzonder lasterlijk en anti-christelijk stuk.

Marsipulami
23-08-04, 17:10
Geplaatst door nard
Bijzonder lasterlijk en anti-christelijk stuk.

Waarom anti-christelijk ?

Het komt me meer voor als een antisemitisch stuk

akram
23-08-04, 17:12
Geplaatst door Simon
Ik ben benieuwd wanneer het eerste hilarische toneelstuk over het leven van Mohammed wordt opgevoerd.

moslims keuren zulke toneelstukken af ongeacht welke profeet er de
hoofdrol "speelt"
zou niet weten waarom men een hilarische toneelstuk over het leven van Mohammed moet opvoeren

nard
23-08-04, 17:17
Geplaatst door Marsipulami
Waaaaarom anti-christelijk ?

Het komt me meer voor als een antisemitisch stuk


Antisemitisch is alleen gevoelsmatig te zeggen. Ik ben dat wel met je eens, maar het is niet hard te maken. Eerder anti-zionistisch.

Ik heb de teksten gelezen.
Voorbeeld; de overschaduwing van Maria door de Heilige Geest (een geloofsartikel volgens mij van alle christenen) wordt door Gieteling voorgesteld als een of andere demonische vermengingsact. (Proloog 2).
Ik moest denken aan Rosemary's baby van Ira Levin (?). Vrijwel parallel.
Voorbeeld: een strijd der Goden; de Vader als zionistische bruut die door de Zoon, als linksige pro-Palestijnse hippie wordt terechtgewezen na een forse woordenstrijd. (5e Akte, 2e Scene).
En zo zijn er nog een aantal voorbeelden meer te geven.

Lasterlijk, tegen het Evangelie en moedwillig: dus wat mij betreft anti-christelijk.

Marsipulami
23-08-04, 17:22
Geplaatst door nard



Ik heb de teksten gelezen.


Aha, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben, maar op basis van het artikeltje hierboven kan ik het niet besluiten.

De christenen zouden beter eens een voorbeeld nemen aan de moslims. Die laten niet zomaar over zich heen lopen als er met hun religie gespot wordt.

Tomas
23-08-04, 17:24
Geplaatst door Marsipulami
Aha, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben, maar op basis van het artikeltje hierboven kan ik het niet besluiten.

De christenen zouden beter eens een voorbeeld nemen aan de moslims. Die laten niet zomaar over zich heen lopen als er met hun religie gespot wordt.

Mooi he, die anonieme doodsbedreigingen waar dat altijd mee gepaard gaat.

nard
23-08-04, 17:24
Geplaatst door Marsipulami
Aha, dan zou je wel eens gelijk kunnen hebben, maar op basis van het artikeltje hierboven kan ik het niet besluiten.

De christenen zouden beter eens een voorbeeld nemen aan de moslims. Die laten niet zomaar over zich heen lopen als er met hun religie gespot wordt.

Eensch ..... :kwaad:

David
23-08-04, 17:25
Geplaatst door Marsipulami
De christenen zouden beter eens een voorbeeld nemen aan de moslims. Die laten niet zomaar over zich heen lopen als er met hun religie gespot wordt.

Alsjeblieft niet! Dan hadden we Life Of Brian moeten missen! Of The Ten Commantments, waarin Mozes een platinablonde baard heeft, de koningin van Egypte met een plat Bronx accent praat en de blinde slaaf met een polshorloge rondloopt. Hysterisch grappige film.

Marsipulami
23-08-04, 17:27
Geplaatst door Tomas
Mooi he, die anonieme doodsbedreigingen waar dat altijd mee gepaard gaat.

Nou er zijn nog wel andere mogelijkheden dan doodsbedreigingen. Maar als je mensen in hun gezicht spuwt dan moet je je er niet over verwonderen als ze boos worden.

Tomas
23-08-04, 17:29
Geplaatst door Marsipulami
Nou er zijn nog wel andere mogelijkheden dan doodsbedreigingen. Maar als je mensen in hun gezicht spuwt dan moet je je er niet over verwonderen als ze boos worden.

Dat eerste is dus niet de praktijk en dat tweede ook al niet. 't is maar een film. En niemand dwingt je daar naar toe te gaan.

nard
23-08-04, 17:29
Geplaatst door Marsipulami
Nou er zijn nog wel andere mogelijkheden dan doodsbedreigingen. Maar als je mensen in hun gezicht spuwt dan moet je je er niet over verwonderen als ze boos worden.

Gij zot!
Het is geoorloofd christenen in het gezicht te spuwen

:rolleyes:

Mill
23-08-04, 17:29
Geplaatst door Marsipulami
Nou er zijn nog wel andere mogelijkheden dan doodsbedreigingen. Maar als je mensen in hun gezicht spuwt dan moet je je er niet over verwonderen als ze boos worden.

Boos worden mag. Meer niet.

nard
23-08-04, 17:31
Geplaatst door Mill
Boos worden mag. Meer niet.

O?
En keiharde druk opbouwen waardoor een theaterproduktie gewoon wordt geannuleerd?

Ik praat hier over een identiek geval alleen ditmaal met de titel Aisha.

Help me uit de brand. Mag dat wel?

Marsipulami
23-08-04, 17:34
Geplaatst door David
Alsjeblieft niet! Dan hadden we Life Of Brian moeten missen! Of The Ten Commantments, waarin Mozes een platinablonde baard heeft, de koningin van Egypte met een plat Bronx accent praat en de blinde slaaf met een polshorloge rondloopt. Hysterisch grappige film.


Life of Brian is niet anti-christelijk

Mill
23-08-04, 17:36
Geplaatst door nard
O?
En keiharde druk opbouwen waardoor een theaterproduktie gewoon wordt geannuleerd?

Ik praat hier over een identiek geval alleen ditmaal met de titel Aisha.

Help me uit de brand. Mag dat wel?

Volgens de PVDA, met name Fatima "mannen worden geil van m'n hoofddoek" Elatik, wel. Ik vind dat doodsbedreigingen gewoon bestraft moeten worden, maar da's niet echt een revolutionaire opvatting.

Marsipulami
23-08-04, 17:42
Geplaatst door Tomas
Dat eerste is dus niet de praktijk en dat tweede ook al niet. 't is maar een film. En niemand dwingt je daar naar toe te gaan.

Nah, ben veel te nieuwsgierig als er zo iets te bekijken is. :p

taouanza
23-08-04, 17:50
Geplaatst door akram
moslims keuren zulke toneelstukken af ongeacht welke profeet er de
hoofdrol "speelt"
zou niet weten waarom men een hilarische toneelstuk over het leven van Mohammed moet opvoeren

Die behoefte begrijp ik ook niet.
Alsof ik Jezus beledigen een briljant idee vind.
Waar blijft iedereen in zijn waarde laten?


:moe:

Grotius
23-08-04, 17:52
Christenen moeten eens los komen van het 'andere wang syndroom' en er onverwachts flink op los gaan meppen, wanneer onze fundamentele waarden (vanuit welke hoek dan ook) worden aangevallen.

Europa weer christelijk bastion, daar mag men zich op gaan stuklopen....

Mill
23-08-04, 18:00
Deze discussie is toch al honderd keer gevoerd...

In de allesbepalende, heilige, lik-de-kaft-op-je-knieen-, door God en Allah geopenbaarde boeken van moslims en christenen staat dat je voor eeuwig wordt gefolterd en gemarteld als je niet precies hetzelfde gelooft als wat er in die boeken staat.

Als er hier iemand in z'n gezicht wordt gespuugd is het wel de niet- of andersgelovige, door de christen en de moslim. Over 'in je waarde laten' gesproken.

En dan gaan uitgerekend die martel-, brand-, folter- en pijnig-bedreigers mekkeren over een satirisch toneelstukje of filmpje. Je moet het maar durven, zo schijnheilig zijn.

taouanza
23-08-04, 18:00
Geplaatst door Grotius
Christenen moeten eens los komen van het 'andere wang syndroom' en er onverwachts flink op los gaan meppen, wanneer onze fundamentele waarden (vanuit welke hoek dan ook) worden aangevallen.

Europa weer christelijk bastion, daar mag men zich op gaan stuklopen....


Was iedereen maar zo eerlijk.:rolleyes:

Marsipulami
23-08-04, 18:21
Geplaatst door Grotius
Christenen moeten eens los komen van het 'andere wang syndroom' en er onverwachts flink op los gaan meppen, wanneer onze fundamentele waarden (vanuit welke hoek dan ook) worden aangevallen.

Europa weer christelijk bastion, daar mag men zich op gaan stuklopen....


Niet slecht voor een eerste post. :blowen:

Tomas
23-08-04, 19:49
Geplaatst door Mill
Deze discussie is toch al honderd keer gevoerd...

In de allesbepalende, heilige, lik-de-kaft-op-je-knieen-, door God en Allah geopenbaarde boeken van moslims en christenen staat dat je voor eeuwig wordt gefolterd en gemarteld als je niet precies hetzelfde gelooft als wat er in die boeken staat.

Als er hier iemand in z'n gezicht wordt gespuugd is het wel de niet- of andersgelovige, door de christen en de moslim. Over 'in je waarde laten' gesproken.

En dan gaan uitgerekend die martel-, brand-, folter- en pijnig-bedreigers mekkeren over een satirisch toneelstukje of filmpje. Je moet het maar durven, zo schijnheilig zijn.

Precies, iedereen heeft even veel recht om zijn absurde visie over een hiostorisch figuur, zoals jezus of mohammed, te geven. Als dat niet kan, moeten alle kerken en moskeen maar gesloten worden ook.

Simon
23-08-04, 20:27
Geplaatst door akram
moslims keuren zulke toneelstukken af ongeacht welke profeet er de
hoofdrol "speelt"
zou niet weten waarom men een hilarische toneelstuk over het leven van Mohammed moet opvoeren

Nee ik had niks anders van je verwacht ! Maar het is typerend voor de hedendaagse islamitische cultuur dat die zelfspot / zelfrelativering daar onmogelijk is. 1000 jaar geleden was dat anders.

taouanza
23-08-04, 23:40
Geplaatst door Simon
Nee ik had niks anders van je verwacht ! Maar het is typerend voor de hedendaagse islamitische cultuur dat die zelfspot / zelfrelativering daar onmogelijk is. 1000 jaar geleden was dat anders.

Nou boeiend!

Mark
24-08-04, 01:11
Ik voel mij beledigd door boeken waarin onnodig kwetsende opmerkingen staan over mijn atheisische levenswijze. Dat is zeer kwetsend.

Ik hoop dan ook dat dat soort publicaties verboden kunnen worden uit respect voor mijn levensbeschouwing.

Mark
24-08-04, 01:13
Spot en humor zijn nergens voor nodig en dienen gestopt te worden.

Meningen op zich zijn ook zinloos, ze kunnen beter niet worden ge-uit.

opmerker
24-08-04, 12:00
Geplaatst door Mark
Spot en humor zijn nergens voor nodig en dienen gestopt te worden.

Meningen op zich zijn ook zinloos, ze kunnen beter niet worden ge-uit.

Het is m.i. niet goed om iemands geloof op de hak te nemen.
Iemand die niet gelooft, kan niet invoelen hoe kwetsend spotten met Jezus, Mohammed of Allah is.

Grotius
24-08-04, 12:05
Geplaatst door opmerker
Het is m.i. niet goed om iemands geloof op de hak te nemen.
Iemand die niet gelooft, kan niet invoelen hoe kwetsend spotten met Jezus, Mohammed of Allah is.

De vraag of Jesus, Mohammed of Allah gekwetst zijn lijkt me zinvoller......en alleenbepalend.

Mill
24-08-04, 12:16
Geplaatst door opmerker
Het is m.i. niet goed om iemands geloof op de hak te nemen.
Iemand die niet gelooft, kan niet invoelen hoe kwetsend spotten met Jezus, Mohammed of Allah is.

Weet je wel hoeveel pijn het doet als de voorzitter van de Michael Jackson fanclub weer eens het kwetsende "Wacko Jacko" tegenkomt in de media?

opmerker
24-08-04, 12:30
Geplaatst door Grotius
De vraag of Jesus, Mohammed of Allah gekwetst zijn lijkt me zinvoller......en alleenbepalend.

klopt maar dit is niet het hele verhaal. Als je God beschouwt als je Vader (Onze Vader die in de hemelen zijt), kwetst het je als die Vader beledigd wordt.

Alleen al vanuit het oogpunt van goede smaak en van zorgvuldig met elkaar omgaan, zou je verwachten dat ook ongelovigen hier rekening mee houden.

Marsipulami
24-08-04, 13:19
Geplaatst door opmerker
klopt maar dit is niet het hele verhaal. Als je God beschouwt als je Vader (Onze Vader die in de hemelen zijt), kwetst het je als die Vader beledigd wordt.

Alleen al vanuit het oogpunt van goede smaak en van zorgvuldig met elkaar omgaan, zou je verwachten dat ook ongelovigen hier rekening mee houden.

Bij moslims is dat anders. Die noemen God geen vader. Daar is God de absoluut ongenaakbare, het raakt God niet wat mensen doen of laten, zeggen of niet zeggen.

Simon
24-08-04, 13:25
Geplaatst door opmerker
klopt maar dit is niet het hele verhaal. Als je God beschouwt als je Vader (Onze Vader die in de hemelen zijt), kwetst het je als die Vader beledigd wordt.

Alleen al vanuit het oogpunt van goede smaak en van zorgvuldig met elkaar omgaan, zou je verwachten dat ook ongelovigen hier rekening mee houden.

Nou ik voel mij net zo gelovig als een moslim of christen maar zie het juist als een verrijking van mijn visie op God als ik om hem kan lachen zoals hij ook wel om mij zal lachen. Alsof het goddelijke de humor zou uitsluiten. Het is natuurlijk wat anders als je alleen maar persiflage zou bedrijven maar ik vind hetgeen 'heilig' is daar echt niet van uitgesloten.

Ik kwam een keer een site tegen waarop je vragen aan Jezus kon stellen. Dan kreeg je gelijk live antwoord in de sfeer van clichés in de vorm van katholieke wijsheden op basis van bepaalde trefwoorden die in je vraag voorkwamen. Nou ik vond het wel grappig en plaatste de link op maghreb online. Meteen werd een klacht ingediend door vriend Haselhoef. Ik ben dat nog steeds niet met hem eens.

Mill
24-08-04, 13:55
Geplaatst door opmerker
Als je God beschouwt als je Vader (Onze Vader die in de hemelen zijt), kwetst het je als die Vader beledigd wordt.

Als, als, als.....

Als je bij de oranjevereniging zit kwetst het als iemand 'Prins Pils' zegt.
Als je koeien als heilige beesten beschouwt, kwetst de DOMO-reclame.
Als je niet in God gelooft kwetst het als iemand in een boek schrijft dat ongelovigen zullen branden.
Als je voor Ajax bent kwetst het als iemand dat een kutclub noemt.
Als je in Jomanda gelooft kwetsen de parodieen van Jack Spijkerman.
Als je Jezus de beste vindt kwetst het als iemand anders hem een eikel vindt.

Nou en?

Marsipulami
24-08-04, 14:00
God zijn is niet makkelijk

Een man wandelde op het strand en was in diep gebed verzonken. Plots zei hij luidop: "God, laat me één wens doen". De lucht brak open boven zijn hoofd en de luide stem van God riep: "Omdat jij mij altijd trouw bent geweest zal ik je één wens toestaan".
De man zei: "Heer, bouw me een brug naar Hawaii, zodanig dat ik naar ginder kan rijden telkens als ik dat wil".

God antwoordde: "Jouw wens is erg materialistisch, denk eens aan de enorme inspanningen nodig om die brug te bouwen. De steunpijlers zouden tot op de bodem van de oceaan moeten reiken, om dan nog niet te spreken van de afstand, heb je enig idee hoeveel ijzer en beton ik daarvoor zou nodig hebben? Natuurlijk kan ik je wens wel volbrengen, maar toch zou ik liever hebben dat je iets minder aards wenst. Denk even diep na en doe een andere wens".

De man dacht lang na en zei uiteindelijk: "Ik zou willen dat ik mijn vrouw begreep, ik wil weten wat ze voelt, wat ze denkt wanneer ze niet wil spreken, wat het wil zeggen als ze zegt 'niets' en hoe ik ze werkelijk gelukkig kan maken".

Waarop God antwoordde: "Die brug, moet dat met twee of met vier rijvakken zijn ?"

:boer: ;)

nard
24-08-04, 14:01
Geplaatst door Mill
Als, als, als.....

Als je bij de oranjevereniging zit kwetst het als iemand 'Prins Pils' zegt.
Als je koeien als heilige beesten beschouwt, kwetst de DOMO-reclame.
Als je niet in God gelooft kwetst het als iemand in een boek schrijft dat ongelovigen zullen branden.
Als je voor Ajax bent kwetst het als iemand dat een kutclub noemt.
Als je in Jomanda gelooft kwetsen de parodieen van Jack Spijkerman.
Als je Jezus de beste vindt kwetst het als iemand anders hem een eikel vindt.

Nou en?

Knap kortzichtig om dan niet te kunnen bedenken dat je iemand gewoon niet moet kwetsen.
Het mooie zou zijn als het "respectvol omgaan met een ander" in waarde uit zou stijgen boven "ik zeg en doe wat ik wil".
Misschien een wat lastige activiteit in deze verlichte wereld. :rolleyes:

Mill
24-08-04, 14:04
Geplaatst door nard
Knap kortzichtig om dan niet te kunnen bedenken dat je iemand gewoon niet moet kwetsen.
Het mooie zou zijn als het "respectvol omgaan met een ander" in waarde uit zou stijgen boven "ik zeg en doe wat ik wil".

Dan moeten de bijbel en de koran alvast worden verboden, want hoe daarin wordt gekwetst! Niet te filmen.

mark61
24-08-04, 15:54
Geplaatst door nard
Knap kortzichtig om dan niet te kunnen bedenken dat je iemand gewoon niet moet kwetsen.
Het mooie zou zijn als het "respectvol omgaan met een ander" in waarde uit zou stijgen boven "ik zeg en doe wat ik wil".
Misschien een wat lastige activiteit in deze verlichte wereld. :rolleyes:

Ja dat woord 'kwetsen', dat heeft een schier heilig aura. Dat wil zeggen, alleen als gelovigen het bezigen natuurlijk. Probleem is, dat het zo heerlijk individueel en oncontroleerbaar is, dat je er met gemak mee in de WAO kan komen.

Zoals veel gelovigen het woord 'kwetsen' gebruiken, bedoelen ze eigenlijk 'de mond snoeren'. Als een homo of atheïst zich gekwetst voelt, dan moet hij niet zo zeiken en wat meer respect hebben voor andermans geloof.

Zo was het toch?

mark61
24-08-04, 15:56
Geplaatst door Mill
Dan moeten de bijbel en de koran alvast worden verboden, want hoe daarin wordt gekwetst! Niet te filmen.

Jij begrijpt er geen zak van. Dat is het woord van God. Dat is heilig, ook als je beweert dat God niet bestaat. Want dan ben je a) blasfemie aan het bedrijven en b) aan het kwetsen. En moet je respect hebben voor andermans overtuiging.

Simpel toch? Dat jij dat nou niet begrijpt...

nard
24-08-04, 16:32
Geplaatst door mark61
Ja dat woord 'kwetsen', dat heeft een schier heilig aura. Dat wil zeggen, alleen als gelovigen het bezigen natuurlijk. Probleem is, dat het zo heerlijk individueel en oncontroleerbaar is, dat je er met gemak mee in de WAO kan komen.

Zoals veel gelovigen het woord 'kwetsen' gebruiken, bedoelen ze eigenlijk 'de mond snoeren'. Als een homo of atheïst zich gekwetst voelt, dan moet hij niet zo zeiken en wat meer respect hebben voor andermans geloof.

Zo was het toch?

Inderdaad zo denk jij dat het zit en blijkbaar denk jij ook dat dat mijn kijk op de werkelijkheid is.
Zijn we klaar, niet?

Siah
24-08-04, 17:36
Geplaatst door nard
Bijzonder lasterlijk en anti-christelijk stuk.

Toneelstuk=a work of art
mag dat??

mark61
24-08-04, 17:52
Geplaatst door Siah
Toneelstuk=a work of art
mag dat??

Nee, dat mag niet meer sinds een Israelische ambassadeur een badkuip met tomatensoep omver schopte. Stockholm some time last year. Of was het dit jaar?

mark61
24-08-04, 17:53
Geplaatst door nard
Inderdaad zo denk jij dat het zit en blijkbaar denk jij ook dat dat mijn kijk op de werkelijkheid is.
Zijn we klaar, niet?

Is this an invitation? Ja, roept u maar!

dicksr
24-08-04, 18:03
Geplaatst door mark61
Jij begrijpt er geen zak van. Dat is het woord van God. Dat is heilig, ook als je beweert dat God niet bestaat. Want dan ben je a) blasfemie aan het bedrijven en b) aan het kwetsen. En moet je respect hebben voor andermans overtuiging.

Simpel toch? Dat jij dat nou niet begrijpt...

En dat vind ik nu weer kwetsend. Dat tutoyeren en er geen ** van begrijpen. En dat voortdurend verwijzen naar dat samengestelde boek en daar ** woord van maken en onmiddellijk heilig verklaren en de veronderstelling veronderstellen dat ** niet bestaat, dat is pas kwetsend en dan ook nog op de stoel des oordeels gaan zitten dat is echt kwetsend en het kwetsendst is het moeten, dat is pas kwetsend en het is helemaal niet simpel ook dat is kwetsend en dan ook nog iemands begrip in twijfel trekken dat is pas heel echt kwetsend.

al k(w)letsend groet ik u

dicksr

Wortel
24-08-04, 18:06
Kan iemand zich nog de ophef over het toneelstuk "Het vuil, de stad en de dood" herinneren? Toen klommen ze op het podium om de uitvoering te verhinderen.

Het is ook maar waardoor je je kwetsen laat. Het enige wat mij in dit stuk waarschijnlijk zou kwetsen is dat ze dat hoerenlopersproza literatuur durven noemen.

mark61
24-08-04, 18:49
Geplaatst door dicksr
En dat vind ik nu weer kwetsend. Dat tutoyeren en er geen ** van begrijpen. En dat voortdurend verwijzen naar dat samengestelde boek en daar ** woord van maken en onmiddellijk heilig verklaren en de veronderstelling veronderstellen dat ** niet bestaat, dat is pas kwetsend en dan ook nog op de stoel des oordeels gaan zitten dat is echt kwetsend en het kwetsendst is het moeten, dat is pas kwetsend en het is helemaal niet simpel ook dat is kwetsend en dan ook nog iemands begrip in twijfel trekken dat is pas heel echt kwetsend.

al k(w)letsend groet ik u

dicksr

Zo is het maar net. Geloof ik. Oei, ik geloofde net nog niet.

Enfin, je kan je bed niet uitkomen of iemand wordt gekwetst.

mark61
24-08-04, 18:51
Geplaatst door Wortel
Kan iemand zich nog de ophef over het toneelstuk "Het vuil, de stad en de dood" herinneren? Toen klommen ze op het podium om de uitvoering te verhinderen.

Het is ook maar waardoor je je kwetsen laat. Het enige wat mij in dit stuk waarschijnlijk zou kwetsen is dat ze dat hoerenlopersproza literatuur durven noemen.

Dat lijkt me heel verstandig. Het is ook meer iets voor eendimensionale mensen om kunst te beschouwen als 'what you see is what you get', als een stripboek zo plat.

Je voorstellen dat iets een diepere bedoeling, betekenis, waarde etc. zou kunnen hebben dan dat wat je direct ziet, bah nee.

Siah
24-08-04, 19:13
Geplaatst door Grotius
Europa weer christelijk bastion, daar mag men zich op gaan stuklopen....


dat doen ze ook!
in madrid bijvoorbeeld, :rotpc:

Siah
24-08-04, 19:49
Geplaatst door mark61
Nee, dat mag niet meer sinds een Israelische ambassadeur een badkuip met tomatensoep omver schopte. Stockholm some time last year. Of was het dit jaar?

OO..
dat vond ik stupid-cooool van hem.
dat was even een glimp van de ware gezicht van de "sta...

De ambassadeur van het "staat" israel, (dus de vertegenwoordiger van de "staat" in Stockholm, doet iets GGigantis stom!!!!
dat was een Echte Misdaad!!

listen naar een stuk text van de artikel 'Toward a Single State Solution' van Noel Ignatiev, ook geplaatst op deze web-site:

Prejudice breeds arrogance: this past January the Israeli ambassador to Sweden destroyed an art installation in a Stockholm museum which he found offensive. The work commemorated a young Palestinian woman who killed herself and nineteen others in an attack in Haifa. (It does not become Americans, who learn as schoolchildren to recite the last words of Nathan Hale, "My only regret is that I have but one life to give for my country," to denounce Palestinian patriots as "suicide bombers.") The museum director pointed out that if the Ambassador did not like the exhibit he was free to leave. (Agence France Press, 17 January 2004)

tja,
het gebeurt uiteindelijk in een democratische land en vooraal door de ambassadeur van een andere "democratische" "la-nd"!

Van my mag die De Misdaad van de 2-1 eeuw beschouwd worden!
Of Een Ikoon ervan!
..
een ding is er wel gedane zaak,
de (al dan niet aanwezige) "re-put-ati-e" van Sharon's-government onder de geleerden(en natuurlijk ook onder andere mensen) in de hele wereld, is ////geworden.

Wortel
25-08-04, 11:37
Je voorstellen dat iets een diepere bedoeling, betekenis, waarde etc. zou kunnen hebben dan dat wat je direct ziet, bah nee.


Inderdaad vreselijk, die eendimensonaliteit.

Maar waar mensen in dit geval door gekwetst zouden kunnen zijn is dat het gegeven, dat in zichzelf voor hen de diepste zin van het leven in zich draagt, van die zin wordt beroofd door alle projecties van de auteur. Goedkope annexatie, dus. Maar hieruit blijkt maar weer wel hoezeer de kruisiging van Jezus echo's teweeg brengt bij de mensen van vandaag, in wat zij zelf als diepere zin van leven verstaan.

mark61
25-08-04, 13:37
Geplaatst door Wortel
Inderdaad vreselijk, die eendimensonaliteit.

Maar waar mensen in dit geval door gekwetst zouden kunnen zijn is dat het gegeven, dat in zichzelf voor hen de diepste zin van het leven in zich draagt, van die zin wordt beroofd door alle projecties van de auteur. Goedkope annexatie, dus. Maar hieruit blijkt maar weer wel hoezeer de kruisiging van Jezus echo's teweeg brengt bij de mensen van vandaag, in wat zij zelf als diepere zin van leven verstaan.

Het komt me voor dat in dat geval de auteur teveel eer dan wel macht wordt toegekend, als die mensen zo snel van hun onwankelbare zekerheden kunnen worden beroofd. Als christen zou ik eerder blij zijn dat anno 2004 iemand überhaupt nog Jezus als referentiekader of zinnebeeld gebruikt. Beter dan dat dat betekenisloos zou zijn, toch? Maja, ik ben geen christen dus ik weet het niet.