PDA

Bekijk Volledige Versie : Dzjengis Khan was helemaal geen mogool



Orakel
24-08-04, 01:31
Dzjengis Khan was helemaal niet dom
23 augustus 2004, 10:12:58

PEKING (ANP) - De grote Mongoolse strijder Dzjengis Khan was helemaal geen analfabete primitieveling waar historici hem al eeuwen voor houden. Dat is volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua gebleken uit onderzoek van de universiteit van Binnen-Mongolië, een provincie in noordelijk China.

De legendarische veroveraar kon namelijk lezen en schrijven en hij hield zich bezig met onderwerpen als moraliteit en tolerantie tussen de volkeren.

Dzjengis Khan veroverde meer land dan iedere andere militair leider in de geschiedenis. Zijn rijk strekte zich tot Oost-Europa uit. Algemeen wordt gedacht dat Dzjengis Khan analfabeet was, omdat de eerste bekende Mongoolse geschriften uit 1204 stammen, en toen was de Mongoolse voorman al 42 jaar. Hij overleed in 1227.

mark61
24-08-04, 01:59
Djengiz was een toffe peer en een gezellige opa voor zijn kleinkinderen. En als onecht kind in een éénoudergezin erg goed in survivallen. Lijkt wel wat op Saddam in dat opzicht. Je vraagt je af...

barfly
24-08-04, 06:57
Geplaatst door Orakel ]Dzjengis Khan was helemaal niet dom
23 augustus 2004, 10:12:58

PEKING (ANP) - De grote Mongoolse strijder Dzjengis Khan was helemaal geen analfabete primitieveling waar historici hem al eeuwen voor houden. Dat is volgens het Chinese staatspersbureau Xinhua gebleken uit onderzoek van de universiteit van Binnen-Mongolië, een provincie in noordelijk China.

De legendarische veroveraar kon namelijk lezen en schrijven en hij hield zich bezig met onderwerpen als moraliteit en tolerantie tussen de volkeren.

Dzjengis Khan veroverde meer land dan iedere andere militair leider in de geschiedenis. Zijn rijk strekte zich tot Oost-Europa uit. Algemeen wordt gedacht dat Dzjengis Khan analfabeet was, omdat de eerste bekende Mongoolse geschriften uit 1204 stammen, en toen was de Mongoolse voorman al 42 jaar. Hij overleed in 1227.

:haha:

Wat zullen zijn onderworpenen blij zijn geweest met 'em :p

mark61
24-08-04, 10:51
Geplaatst door barfly
:haha:

Wat zullen zijn onderworpenen blij zijn geweest met 'em :p

Wat je ook verder van m kan zeggen, hij was kampioen godsdienstvrijheid. Nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid, en eigenlijk ook niet daarna, was er een 'heerser' die het zo volledig koud liet wat zijn 'onderdanen' wel niet voor een geloof aanhingen.

Couscousje
24-08-04, 10:54
Wat is een "mogool"?

Cc

Bofko
24-08-04, 10:56
Geplaatst door mark61
Wat je ook verder van m kan zeggen, hij was kampioen godsdienstvrijheid. Nooit eerder in de geschiedenis van de mensheid, en eigenlijk ook niet daarna, was er een 'heerser' die het zo volledig koud liet wat zijn 'onderdanen' wel niet voor een geloof aanhingen.

Waren er maar meer van die onverschillige dictators!

Joepie
24-08-04, 10:59
Geplaatst door Couscousje
Wat is een "mogool"?

Cc

off. iemand met het down syndroom... iemand met een afwijking in de chromosonen.

Jammer dat mongool vaak als scheldwoord wordt gebruikt/ belachelijk wordt gemaakt. Ik vind ze vaak waardevoller als vele andere mensen op deze kloot.

Maar hier gaat het over andere mongolen ;)

mark61
24-08-04, 11:11
Geplaatst door Bofko
Waren er maar meer van die onverschillige dictators!

Jazeker. Als ik de keus heb tussen een dictator die een godsdienst wil opleggen en eentje die dat niet doet, dan weet ik het wel.

mark61
24-08-04, 11:12
Geplaatst door Joepie
off. iemand met het down syndroom... iemand met een afwijking in de chromosonen.

Jammer dat mongool vaak als scheldwoord wordt gebruikt/ belachelijk wordt gemaakt. Ik vind ze vaak waardevoller als vele andere mensen op deze kloot.

Maar hier gaat het over andere mongolen ;)

De juiste spelling in dit geval is 'megool'. Om het overdrachtelijke aan te geven.

Het is vooral jammer voor de Mongolen, die daarmee als compleet volk een bijsmaak aankleeft.

mark61
24-08-04, 11:15
The Story of the Weeping Camel

Een documentaire over een Mongoolse kameel die haar kalf verstoot. Ontroerend, authentiek en onweerstaanbaar drama geeft indringend beeld van leven, rituelen en positie van nomadische familie in moderniserende woestijnwereld

Regie: Byambasuren Davaa, Luigi Falorni

http://www.biosagenda.nl/index.php?action=filmindex

Couscousje
24-08-04, 11:24
Geplaatst door mark61
De juiste spelling in dit geval is 'megool'. Om het overdrachtelijke aan te geven.

Het is vooral jammer voor de Mongolen, die daarmee als compleet volk een bijsmaak aankleeft.

Was het niet "magool"?

Cc

mark61
24-08-04, 11:32
Geplaatst door Couscousje
Was het niet "magool"?

Cc

Kan ook, maar omdat de klemtoon op 'gool' ligt wordt de klank in de eerste lettergreep gereduceerd tot een een 'shwa', een vage onbeklemtoonde klinker. Taalkundig gezien dan.

Rabi'ah.
24-08-04, 14:46
Geplaatst door mark61
Djengiz was een toffe peer en een gezellige opa voor zijn kleinkinderen. En als onecht kind in een éénoudergezin erg goed in survivallen. Lijkt wel wat op Saddam in dat opzicht. Je vraagt je af...

:haha:

Bij de weg: Was hij niet diegene die Bagdad vernietigde?

mark61
24-08-04, 15:03
Geplaatst door Rabi'ah.
:haha:

Bij de weg: Was hij niet diegene die Bagdad vernietigde?

Niet persoonlijk als ik het me goed herinner. Eerst werd Bagdad door de Turken overgenomen, die eerst als huursoldaten waren aangetrokken (die Arabieren ook, nog te lui voor djihad in die tijd; hadden het ook te druk met cultuur en meer van dat soort ellende), vervolgens kwamen de Mongoolse Horden, zoals dat altijd eensgezind in christelijke en islamitische bronnen heette. Djengiz (hij heet trouwens Temüdjin, Djengiz Khan is een titel) zat toen zelf in Mongolië dacht ik. In die tijd konden alleen de Turken in 'Turkije' en Egypte ze enigszins aan. Met de grootste moeite dan. Zijn kleinzoons hebben met name nog wat uitgespookt. Iran en India veroverd en vervolgens werden ze zelf geassimileerd tot brave moslims. Twee eeuwen later kwam Lamme Timoer (Tamerlane, Timur Lenk) het nog eens dunnetjes overdoen. Japan was een zeetje te ver. China niet. Afgezien van de schipbreuk bij Japan zijn de Mongolen nooit militair verslagen.

Tot zover de beknopte geschiedenis der Mongoolse expansie.

Rabi'ah.
24-08-04, 15:19
Geplaatst door mark61
Niet persoonlijk als ik het me goed herinner. Eerst werd Bagdad door de Turken overgenomen, die eerst als huursoldaten waren aangetrokken (die Arabieren ook, nog te lui voor djihad in die tijd; hadden het ook te druk met cultuur en meer van dat soort ellende), vervolgens kwamen de Mongoolse Horden, zoals dat altijd eensgezind in christelijke en islamitische bronnen heette. Djengiz (hij heet trouwens Temüdjin, Djengiz Khan is een titel) zat toen zelf in Mongolië dacht ik. In die tijd konden alleen de Turken in 'Turkije' en Egypte ze enigszins aan. Met de grootste moeite dan. Zijn kleinzoons hebben met name nog wat uitgespookt. Iran en India veroverd en vervolgens werden ze zelf geassimileerd tot brave moslims. Twee eeuwen later kwam Lamme Timoer (Tamerlane, Timur Lenk) het nog eens dunnetjes overdoen. Japan was een zeetje te ver. China niet. Afgezien van de schipbreuk bij Japan zijn de Mongolen nooit militair verslagen.

Tot zover de beknopte geschiedenis der Mongoolse expansie.

Merci bien. :wink:

mark61
24-08-04, 15:28
Geplaatst door Rabi'ah.
Merci bien. :wink:

Oh ik wil nog wel even verder gaan. Als kind werden hij en zijn moeder Börte verstoten door hun clan omdat moeders ontvoerd was geweest door een andere clan en ongelukkigerwijs zo'n negen maanden later het leven schonk aan onze kleine Temüdjin. Waardoor papa zo zijn twijfels had of het wel zijn genen droeg.

Verstoting betekende in die tijd een bijna zekere dood, want wat moet je in de kou en de sneeuw zonder eten? Gelukkig was weer een andere clan bereid de twee op te nemen, wat ze lang niet altijd deden, zodat pa 20 jaar later nog spijt kreeg dat hij de toekomstige grote heerser druit had gegooid. Toen was het opeens wel zijn zaad natuurlijk. Eikel.

Enfin, Saddam Hoessein was ook een 'onecht' kind en dat was in een land als Irak natuurlijk een grote schande. Verder een beest van een stiefvader. Milosevic zijn ouders hebben allebei, los van elkaar, zelfmoord gepleegd toen hij nog jong was. Ga je het plaatje een beetje zien? Relationele en familiale troebelen leiden tot de gekste wereldschalige verschijnselen.

Bofko
24-08-04, 15:44
Geplaatst door mark61
Relationele en familiale troebelen leiden tot de gekste wereldschalige verschijnselen.

Aanhanger van de chaos-theorie ?

BTW
Je bent aardig ouderwets op dreef vanmiddag. Is er ook iets dat je niet weet en ook niet kunt opzoeken ? :wink:

mark61
24-08-04, 15:50
Geplaatst door Bofko
Aanhanger van de chaos-theorie ?

BTW
Je bent aardig ouderwets op dreef vanmiddag. Is er ook iets dat je niet weet en ook niet kunt opzoeken ? :wink:

Goedbeschouwd is het geen chaostheorie maar een logische oorzaak-gevolgketen. Onderdrukkende omstandigheden leiden soms tot explosies van vernuft van de onderdrukte. Of het nou over collectief onderdrukte en daarom juist? excellerende joden gaat of vernederde peuters en hun moeders die later omstandig Wraak op de wereld nemen.

Toevallig behoren Mongolen min of meer tot mijn voormalig vakgebied, dat wel.

Ja tgaat wel lekker vandaag. Volgens mij is er niets dat niet iedereen met een druk op de knop en enige kennis van de Engelse taal kan opzoeken. Simpeler dan googelen (altavistaen) bestaat er toch niet in wereld? Je hoeft niet eens zo'n ellendig boek in zo'n grafbibliotheek te gaan opzoeken. En lezen, brrr.

Kan alleen niet opzoeken of god bestaat. Misschien dat dat nog komt.

Rabi'ah.
24-08-04, 15:53
Geplaatst door mark61
Relationele en familiale troebelen leiden tot de gekste wereldschalige verschijnselen.

Aha.......... :vreemd:

Maar k geloof niet dat als onze Saddam en Djenghiz een gelukkige jeugd hadden gehad, de wereld er anders had uitgezien. Lijkt me een beetje vergezocht. Maar t komt waarschijnlijk door de combinatie én een slechte jeugd én een zekere aangeboren meedogenloosheid én "verkeerde vrienden" én de gelegenheid die zich voordoet et voila : We zijn alweer een paar duizend mensen lichter. :jammer:


Groetjes,

Rabiah.

mark61
24-08-04, 16:25
Geplaatst door Rabi'ah.
Aha.......... :vreemd:

Maar k geloof niet dat als onze Saddam en Djenghiz een gelukkige jeugd hadden gehad, de wereld er anders had uitgezien.

:hihi: Nee hoor, ik ook niet. Toch is vooralsnog onbekend waarom de Mongolen het opeens op hun heupen kregen. Daarvoor en na de 17e eeuw is er nooit meer wat van ze vernomen. Behalve die film dan, waar je echt heen moet gaan.

Overigens was Djenghiz Khan helemaal geen overdreven bloeddorstig type, das geklets van de verliezers en onderworpenen. Tijdens de kruistochten bijvoorbeeld, om in dezelfde tijd te blijven, werd er even erg huisgehouden. Bij de Mongolen (en andere nomaden) ging het zo: gezanten zijn onschendbaar. Ze stuurden dus bij elke stad die ze tegenkwamen eerst een gezant om over overgave te onderhandelen, zo van: geef je over en je wordt gespaard, zo niet, dan moet je maar zien. Elke Europese en Islamitische stad was elke keer weer zo arrogant om te denken, wat denken dat zootje steppeschooiers wel, en martelden steevast de gezant dood en stuurden zijn resten giechelend terug. Dat namen ze niet, dus dat werd plunderen en moorden. Aan het hof was het daarentegen heel gezellig en buitenlandse bezoekers werden altijd vriendelijk ontvangen, ook zulke klaplopers als Marco Polo. Elke 'zondag' was het godsdienstdiscussietijd, dan mochten vertegenwoordigers van de wereldgodsdiensten elkaar in de haren vliegen en Djengiz zat te schuddebuiken van de lach. Gratis hofnarren, wat wil een mens nog meer.... ehh sorry ik dwaalde even af.

-----

Maar het verklaart misschien wel hoe een bepaalde persoon op een bepaalde plek komt. Ze hebben allemaal voorgangers en opvolgers, die vaak minder spectaculair zijn. Dus hun jeugd kan best een verklaring zijn voor de mate waarin ze tekeer gaan. Irak heeft een koning en heel wat militaire dictators gekend, die het allemaal niet zo bont maakten. Tito was veel meer in de gelegenheid dan Milosevic om de beest uit te hangen, maar heeft zich toch wat meer ingehouden.

rafiq
24-08-04, 19:52
GENC OSMAN

die heeft Bagdad verovert!

Spoetnik
24-08-04, 20:00
De Mongolen stondne nog op het punt om volledig Europa te veroveren. Gelukkig of Helaas ging de leider dood. Dus toen ging het leger weer naar huis.

Al Sawt
24-08-04, 23:31
Geplaatst door mark61
Niet persoonlijk als ik het me goed herinner. Eerst werd Bagdad door de Turken overgenomen, die eerst als huursoldaten waren aangetrokken (die Arabieren ook, nog te lui voor djihad in die tijd; hadden het ook te druk met cultuur en meer van dat soort ellende), Klopt!
Dankzij de 'vermaarde' Haroen al Rashid, waren de Turken intrek als huurlingen.

Want zijn harem bestond voornamelijk uit Turkse vrouwen en volgens Arabische bronnen, was ie danig onder de invloed van alles wat Turks is(een soort Mark61).


Geplaatst door mark61

vervolgens kwamen de Mongoolse Horden, zoals dat altijd eensgezind in christelijke en islamitische bronnen heette. Djengiz (hij heet trouwens Temüdjin, Djengiz Khan is een titel) zat toen zelf in Mongolië dacht ik. In die tijd konden alleen de Turken in 'Turkije' en Egypte ze enigszins aan. Met de grootste moeite dan. Zijn kleinzoons hebben met name nog wat uitgespookt. Iran en India veroverd en vervolgens werden ze zelf geassimileerd tot brave moslims. Twee eeuwen later kwam Lamme Timoer (Tamerlane, Timur Lenk) het nog eens dunnetjes overdoen. Japan was een zeetje te ver. China niet. Afgezien van de schipbreuk bij Japan zijn de Mongolen nooit militair verslagen.
Klopt! Maar een correctie! De Mongoolse opmars in MO, werdt door de Mamelukken een halt toegeroepen.

ZbaqZbaq
24-08-04, 23:47
Nog een leuke wetenswaardigheid over Temüdjin...

hij is de eerste die deed aan biologische oorlogsvoering....

steden die omringd waren met een muur kregen tijdens de belegering lijken gecatapulteerd die waren besmet met de pest.

cool hè ?

Hamza-T
25-08-04, 00:00
Zeer interessant allemaal, over Tumedjin Khan.
Maarreh wat ik had begrepen is dat Timur Lenk een moslim was, klopt dit zo ongeveer Mark61?

Mausoleum van Timur:
http://www.galenfrysinger.com/asia/samarkand21.jpg

mark61
25-08-04, 00:53
Geplaatst door Al Sawt
Klopt!
Dankzij de 'vermaarde' Haroen al Rashid, waren de Turken in trek als huurlingen.

Want zijn harem bestond voornamelijk uit Turkse vrouwen en volgens Arabische bronnen, was ie danig onder de invloed van alles wat Turks is(een soort Mark61).

Oei. Am I under the influence?


Klopt! Maar een correctie! De Mongoolse opmars in MO, werdt door de Mamelukken een halt toegeroepen.

Ja dat schrijf ik toch: de Turken in Egypte, Mamluk, slaaf, ook voormalige huur- dan wel 'koop'soldaten die de zaak overnamen...

Welkom back trouwens. Vakantie?

mark61
25-08-04, 00:54
Geplaatst door Hamza-T
Zeer interessant allemaal, over Temüdjin Khan.
Maarreh wat ik had begrepen is dat Timur Lenk een moslim was, klopt dit zo ongeveer Mark61?

Jazeker. Ik dacht dat hij niet als moslim geboren is, en het ook niet zeker is of hij wel recht in de leer was. Andere moslims zomaar aanvallen is in ieder geval niet netjes. De Osmanen en vele anderen werden doodmoe van hem, das zeker.:hihi:

Gelukkig heeft hij ook nog wat prachtige werken gefinancierd.

Kijk, had ik het redelijk onthouden:

Different sources indicate that Timur is a man with extraordinary intelligence - not only intuitive, but intellectual. Even though he did not know how to read or write, he spoke two or three languages including Persian and Turkic and liked to be read history at mealtimes. He had aesthetic appreciation in buildings and garden. It has been said that he loved art so much that he could not help stealing it! The Byzantine palace gates of the Ottoman capital of Brusa were carried off to Samarkand, where they were much admired by Clavijo. Ibn Khaldun, who met him outside Damascus in 1401 worte:

"This king Timur is one of the greatest and mightiest kings...he is hightly intelligent and very perspicacious, addicted to debate and argument about what he knows and also about what he does not know!"

Known to be a chess player, he had invented a more elaborate form of the game, now called Tamerlane Chess, with twice the number of pieces on a board of a hundred and ten squares.

Religion
The question of Timur's religion beliefs has been a matter of controversy ever since he began his great conquests. His veneration of the house of the Prophet, the spurious genealogy on his tombstone taking his descent back to Ali, and the presense of Shiites in his army led some observers and scholars to call him a Shiite. However his official religious counselor was the Hanafite scholar Abd al-Jabbar Khwarazmi. Timur's religious practices with their admixture of Turco-Mongolian shamanistic elements belonged to the Sufi tradition. Timur avowed himself the disciple of Sayyid Baraka, the holy man of the commercial city of Tirmidh. He also constructed one of his finest buildings at the tomb of Ahmad Yaassawi, who was doing most to spread Folk Islam among the nomads.

In religion as in other aspects of his life Timur was above all an opportunist; his religion served frequently to further his aims, but almost never to curcumscribe his actions. It was in the justification of his rule and his conquests that Timur found Islam most useful.

http://www.silk-road.com/artl/timur.shtml

mark61
25-08-04, 00:58
Geplaatst door Spoetnik
De Mongolen stondne nog op het punt om volledig Europa te veroveren. Gelukkig of Helaas ging de leider dood. Dus toen ging het leger weer naar huis.

Yep. Liegnitz in Oost-Duitsland als ik me niet vergis, en Hongarije. Maar omdat de hele familie altijd moest overleggen over opvolging, en het een hele rit is naar Mongolië, waren ze in ieder geval minstens 2 jaar weer uit zicht. Nou ja en toen werden de Chinezen weer lastig en moesten ze zo nodig naar Japan gaan varen, das ook niks voor een nomade die liever op een paard zit... dus kwam er verder niks meer van. Daar komt nog bij dat ze zich onprettig voelden op ander terrein dan hun geliefde steppen. Dus bos, bergen enzo, dat was de grens.

mark61
25-08-04, 01:01
Geplaatst door ZbaqZbaq
cool hè ?

Om niet te zeggen, innovatief. Een soort verarmde uranium zullen we maar zeggen. Of was het nou anthrax?

Rabi'ah.
25-08-04, 12:18
Geplaatst door ZbaqZbaq
Nog een leuke wetenswaardigheid over Temüdjin...

hij is de eerste die deed aan biologische oorlogsvoering....

steden die omringd waren met een muur kregen tijdens de belegering lijken gecatapulteerd die waren besmet met de pest.

cool hè ?

Gezellig. :verward:

@ Mark61: Dus het viel wel mee met die verschrikkelijke wreedheid van Temüdjin? Het enige wat ik van de man weet is wat ik van mijn moeder heb gehoord -ze heeft geschiedenis gestudeerd- en uit Arabische bronnen en boeken over de islam - historisch gezien niet de meest objectieve bronnen natuurlijk. :hihi:

En ja, dat de kruisvaarders, om het zacht uit te drukken, ook geen lieverdjes waren, wisten we. Heilig Graf redden van de muzelmannen, jaja. Pure machtspolitiek van het Vaticaan, gevoerd door outlaws en tweede zonen die er in Europa al uitgetrapt waren en zo de laatste kans op macht hadden. Hebben ook een paar leuke massamoorden uitgevoerd op joden, by the way.

Interessant boek daarover is: "Rovers, christenhonden, vrouwenschenners" van de Libanese schrijver Amin Maalouf.

Oorspronkelijke titel was een stuk minder sensationeel trouwens: Les crusades vues par les arabes.


Groetjes,

Rabiah.

mark61
25-08-04, 12:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Dus het viel wel mee met die verschrikkelijke wreedheid van Temüdjin? Het enige wat ik van de man weet is wat ik van mijn moeder heb gehoord -ze heeft geschiedenis gestudeerd- en uit Arabische bronnen en boeken over de islam - historisch gezien niet de meest objectieve bronnen natuurlijk. :hihi:

Voor de tijd 'viel het wel mee'. Tis niet dat die bronnen Arabisch zijn dat ze niet betrouwbaar zijn, tis dat ze door de verliezer zijn geschreven. Net als in Europa. Beiden waren opmerkelijk eendrachtig in hun oordeel: dit was een straf van god voor onze zonden, creatures from Hell.


Hebben ook een paar leuke massamoorden uitgevoerd op joden, by the way.

Vergeet niet dat ze onderweg ook nog vrolijk 'collegachristenen' uitroeiden/plunderden, Constantinopel bijvoorbeeld.


Interessant boek daarover is: "Rovers, christenhonden, vrouwenschenners" van de Libanese schrijver Amin Maalouf.

Nou die oorspronkelijke titel zegt toch hetzelfde, alleen wat netter? Maalouf kon vast putten uit het Syrische ooggetuigeverslag uit die tijd, wie was dat ook al weer. Die verbaasde zich er o.a. over hoe primitief die christenen waren: aderlating tegen hoofdpijn. Hijzelf ging in zo'n geval gewoon in de apotheek een pilletje halen. Stomme christenhonden.

mark61
25-08-04, 12:51
Overigens hebben de Mongolen het papiergeld geïntroduceerd, revolutionair, stel je voor, van Warschau tot Peking met dezelfde munt betalen. Ook organiseerden ze een DHL koeriersdienst die in 1 (één) week berichten van Europa naar Mongolië overbracht.

Rabi'ah.
25-08-04, 12:52
Geplaatst door mark61
Voor de tijd 'viel het wel mee'. Tis niet dat die bronnen Arabisch zijn dat ze niet betrouwbaar zijn, tis dat ze door de verliezer zijn geschreven. Net als in Europa. Beiden waren opmerkelijk eendrachtig in hun oordeel: dit was een straf van god voor onze zonden, creatures from Hell.

Ja duh, dat snap ik ook wel hoor.
Of zoals wij het hebben geleerd bij geschiedenis in V4 bij bronnenonderzoek -o mijn God, wat had ik daar een bloedhekel aan :D -standplaatsgebondenheid.
We zijn er mee doodgegooid, ook op het schoolexamen. Maar het is zeker een zeer nuttig en waar begrip. Altijd kijken wie het schrijft, in welke context en waarom.


Geplaatst door mark61

Vergeet niet dat ze onderweg ook nog vrolijk 'collegachristenen' uitroeiden/plunderden, Constantinopel bijvoorbeeld.

Oja, da's waar ook.



Geplaatst door mark61

Die verbaasde zich er o.a. over hoe primitief die christenen waren: aderlating tegen hoofdpijn. Hijzelf ging in zo'n geval gewoon in de apotheek een pilletje halen. Stomme christenhonden.

Idd ja. :haha:
Er schijnt ook een reisverslag geweest te zijn van een Middeleeuwse Europese wereldreiziger die Tombouctou in Mali bezocht.
Verbaasde zich over het grote beschavingspeil, de zawiya's, de universiteit, de brede straten en lange lanen........

Helaas een paar eeuwen laten vernietigd door de Europeanen. :jammer:

En waarschijnlijk ook middels interne conflicten, lustig opgestookt door de kolonisator uiteraard.


Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
25-08-04, 12:54
Geplaatst door mark61
Overigens hebben de Mongolen het papiergeld geïntroduceerd, revolutionair, stel je voor, van Warschau tot Peking met dezelfde munt betalen. Ook organiseerden ze een DHL koeriersdienst die in 1 (één) week berichten van Europa naar Mongolië overbracht.

Hmz, dus toch niet zulke wrede, onbeschaafde woestelingen. :cheefbek:

Of iig niet wreder dan hun tijdgenoten.

mark61
25-08-04, 13:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Helaas een paar eeuwen laten vernietigd door de Europeanen. :jammer:

En waarschijnlijk ook middels interne conflicten, lustig opgestookt door de kolonisator uiteraard.

Hoe kom je daar nou bij lieve schat? Tombouctou ging achteruit omdat de Niger verzandde / zijn loop verlegde. Mopti nam de positie van T. over. Kijk maar s op de kaart of ter plekke. Wel kan je in het algemeen zeggen dat door de ontwikkeling van de (Europese) zeehandel de overlandhandelsroutes in belang afnamen. Of dat een bewust doel was van die slechte Europeanen is hoogst twijfelachtig. Ws. wisten ze niets van die handelsroutes. Verder waren er locale oorlogen, ontstonden er rijken en gingen andere tenonder, net als overal. Tegenwoordig is de handel bijna afgelopen omdat de zout-goudruil Marokko <> Mali overbodig is geworden. De Touareg ruilen hun kameel in voor een Landcruiser en proberen wat toeristen rond te leiden. Of te beroven natuurlijk. Je moet wat, als levenslustige Saharabewoner.

mark61
25-08-04, 13:16
Geplaatst door Rabi'ah.
Hmz, dus toch niet zulke wrede, onbeschaafde woestelingen. :cheefbek:

Of iig niet wreder dan hun tijdgenoten.

Vooral geestelijk niet. Volledige godsdienstvrijheid. Kom daar maar eens om in Europa/Arabië van begin 13e eeuw.

Rabi'ah.
25-08-04, 13:17
Geplaatst door mark61
Hoe kom je daar nou bij lieve schat? Tombouctou ging achteruit omdat de Niger verzandde / zijn loop verlegde. Mopti nam de positie van T. over. Kijk maar s op de kaart of ter plekke. Wel kan je in het algemeen zeggen dat door de ontwikkeling van de (Europese) zeehandel de overlandhandelsroutes in belang afnamen. Of dat een bewust doel was van die slechte Europeanen is hoogst twijfelachtig. Ws. wisten ze niets van die handelsroutes. Verder waren er locale oorlogen, ontstonden er rijken en gingen andere tenonder, net als overal. Tegenwoordig is de handel bijna afgelopen omdat de zout-goudruil Marokko <> Mali overbodig is geworden. De Touareg ruilen hun kameel in voor een Landcruiser en proberen wat toeristen rond te leiden. Of te beroven natuurlijk. Je moet wat, als levenslustige Saharabewoner.

Ok, dan had ik me hier dus ff vergist. :engel: