PDA

Bekijk Volledige Versie : 'Je gedraagt je, of je rot maar op'



Couscousje
24-08-04, 12:34
Amsterdam, zaterdag 21 augustus 2004

'Je gedraagt je, of je rot maar op'

Amsterdam krijgt een nieuw voetbaltoernooi: Amsterdam Allstars, waarbij joodse spelers het gaan opnemen tegen Marokkaanse. Want sport verbroedert - althans dat mag men hopen.

Malika Sevil

Enrico Bartens (45), drijvende kracht achter het voetbaltoernooi Amsterdam Allstars, had een paar jaar geleden een aanvarinkje met 'een Marokkaans jochie van een jaar of achttien'. De jongen stond in de weg. "Meisje erbij, beetje stoer doen. Je kent het wel. Ik vraag: 'Hé vriend, mag ik er even langs?' Zegt hij: 'Oprotten'. Nou kom ik zelf van het Mercatorplein en ik heb vijftien jaar gekickbokst. Dat scheelt. Daarna ging het van pief-paf-poef. Ik heb 'm de tyfus geslagen."

Toen Bartens ook de wijkagent nog talloze keren had gebeld over 'die kutbrommertjes', en daar niet tegen werd opgetreden, dacht hij: Dat gaan we eens op een hele andere manier aanpakken. Hij stapte naar Stichting Bureau Jeugdzorg Amsterdam. "Ik zei: 'Trek voor mij eens een blik van die gastjes open'." Dat gebeurde. Sindsdien is Bartens in de weer met allerlei initiatieven voor Marokkaanse jongens. Het meest recente is Amsterdam Allstars, waarbij joodse jongens over een paar weken gaan voetballen tegen Marokkaanse.

Bartens - zelf met Napolitaans en zigeunerbloed - kent inmiddels zijn pappenheimers. Hij stapt op hangjeugd af, zoekt ze op in coffeeshops en gaat met zijn eigen recht-voor-zijn-raap-methode de discussie aan. Met succes, kennelijk, want hij wist een groepje zover te krijgen dat ze meewerkten aan het boekje MO 40-45, dat in april uitkwam. Daarin leggen ze aan leeftijdsgenoten uit waarom men in Nederland herdenkt en dat er in de Tweede Wereldoorlog ook Marokkanen zijn gevallen. Er werden vijfduizend exemplaren van gedrukt, die de jongeren zelf bij de coffeeshops en boksscholen rondbrachten.

Zo'n boek uitbrengen kost natuurlijk geld: een deel betaalde Bartens uit eigen zak. Want: "Als je ergens in gelooft, dan moet je er in investeren." En als je eenmaal ergens aan begint, dan raak je er ook steeds meer aan verslingerd. Logisch dat Bartens ook bij de 4 mei-herdenking in De Baarsjes werd betrokken, waar de 'Marokkaanse jongeren dit jaar een krans legden, in plaats van ermee te voetballen'.

Maatschappelijke betrokkenheid geboren uit irritatie, zoveel mag duidelijk zijn. Bartens, naast trainer en coach bij voetbalclub AFC ook werkzaam op een reclamebureau, houdt niet van de zalvende aanpak. Hij gelooft niet in 'het poldermodel, zoals die hulpverlenertjes, praatgroepjes, teringlijers'. "De boodschap is: je bent Amsterdammer, je gedraagt je als Amsterdammer en anders rot je maar op. Er gaat elke dag een vliegtuig naar Marokko." Natuurlijk, met een dergelijke benadering maak je je niet populair. Genoeg Marokkaanse jongens hebben 'een teringhekel' aan hem. Jammer dan.

"Er zijn er genoeg die het geweldig vinden. Die worden uitgedaagd. De samenwerking met dat boekje ging fantastisch." Uitdagen dus en confronteren in snoeiharde taal van de straat, want die komt tenminste binnen. "Als ze schreeuwen 'Joden, joden, we gaan jullie doden', dan zeg ik: 'Joden zitten hier al honderden jaren, jullie niet. Hou je kop en gedraag je.' Het is een verfrissende, Amsterdamse aanpak. En het werkt." Neem die jongen die riep dat hij nergens werd aangenomen omdat hij Marokkaan is. "Ik zei: 'Ja, vlucht maar in je slachtofferrol. Maar je lult als een imbeciel, man'." Deze jongen volgt nu Nederlandse les. Bartens bedoelt maar.

Copyright: Het Parool

Cc

Al3arbi
24-08-04, 12:37
"je bent Amsterdammer, je gedraagt je als Amsterdammer en anders rot je maar op. Er gaat elke dag een vliegtuig naar Marokko."

Rabi'ah.
24-08-04, 12:39
Geplaatst door Couscousje
Amsterdam, zaterdag 21 augustus 2004

'Je gedraagt je, of je rot maar op'

Amsterdam krijgt een nieuw voetbaltoernooi: Amsterdam Allstars, waarbij joodse spelers het gaan opnemen tegen Marokkaanse. Want sport verbroedert - althans dat mag men hopen.

Malika Sevil

Enrico Bartens (45), drijvende kracht achter het voetbaltoernooi Amsterdam Allstars, had een paar jaar geleden een aanvarinkje met 'een Marokkaans jochie van een jaar of achttien'. De jongen stond in de weg. "Meisje erbij, beetje stoer doen. Je kent het wel. Ik vraag: 'Hé vriend, mag ik er even langs?' Zegt hij: 'Oprotten'. Nou kom ik zelf van het Mercatorplein en ik heb vijftien jaar gekickbokst. Dat scheelt. Daarna ging het van pief-paf-poef. Ik heb 'm de tyfus geslagen."

Toen Bartens ook de wijkagent nog talloze keren had gebeld over 'die kutbrommertjes', en daar niet tegen werd opgetreden, dacht hij: Dat gaan we eens op een hele andere manier aanpakken. Hij stapte naar Stichting Bureau Jeugdzorg Amsterdam. "Ik zei: 'Trek voor mij eens een blik van die gastjes open'." Dat gebeurde. Sindsdien is Bartens in de weer met allerlei initiatieven voor Marokkaanse jongens. Het meest recente is Amsterdam Allstars, waarbij joodse jongens over een paar weken gaan voetballen tegen Marokkaanse.

Bartens - zelf met Napolitaans en zigeunerbloed - kent inmiddels zijn pappenheimers. Hij stapt op hangjeugd af, zoekt ze op in coffeeshops en gaat met zijn eigen recht-voor-zijn-raap-methode de discussie aan. Met succes, kennelijk, want hij wist een groepje zover te krijgen dat ze meewerkten aan het boekje MO 40-45, dat in april uitkwam. Daarin leggen ze aan leeftijdsgenoten uit waarom men in Nederland herdenkt en dat er in de Tweede Wereldoorlog ook Marokkanen zijn gevallen. Er werden vijfduizend exemplaren van gedrukt, die de jongeren zelf bij de coffeeshops en boksscholen rondbrachten.

Zo'n boek uitbrengen kost natuurlijk geld: een deel betaalde Bartens uit eigen zak. Want: "Als je ergens in gelooft, dan moet je er in investeren." En als je eenmaal ergens aan begint, dan raak je er ook steeds meer aan verslingerd. Logisch dat Bartens ook bij de 4 mei-herdenking in De Baarsjes werd betrokken, waar de 'Marokkaanse jongeren dit jaar een krans legden, in plaats van ermee te voetballen'.

Maatschappelijke betrokkenheid geboren uit irritatie, zoveel mag duidelijk zijn. Bartens, naast trainer en coach bij voetbalclub AFC ook werkzaam op een reclamebureau, houdt niet van de zalvende aanpak. Hij gelooft niet in 'het poldermodel, zoals die hulpverlenertjes, praatgroepjes, teringlijers'. "De boodschap is: je bent Amsterdammer, je gedraagt je als Amsterdammer en anders rot je maar op. Er gaat elke dag een vliegtuig naar Marokko." Natuurlijk, met een dergelijke benadering maak je je niet populair. Genoeg Marokkaanse jongens hebben 'een teringhekel' aan hem. Jammer dan.

"Er zijn er genoeg die het geweldig vinden. Die worden uitgedaagd. De samenwerking met dat boekje ging fantastisch." Uitdagen dus en confronteren in snoeiharde taal van de straat, want die komt tenminste binnen. "Als ze schreeuwen 'Joden, joden, we gaan jullie doden', dan zeg ik: 'Joden zitten hier al honderden jaren, jullie niet. Hou je kop en gedraag je.' Het is een verfrissende, Amsterdamse aanpak. En het werkt." Neem die jongen die riep dat hij nergens werd aangenomen omdat hij Marokkaan is. "Ik zei: 'Ja, vlucht maar in je slachtofferrol. Maar je lult als een imbeciel, man'." Deze jongen volgt nu Nederlandse les. Bartens bedoelt maar.

Copyright: Het Parool

Cc

:moe:

Ach, de heilige joden gaan die vreselijke Marokkanen leren hoe het hoort. :kotsen: :moe:

dicksr
24-08-04, 12:48
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Ach, de heilige joden gaan die vreselijke Marokkanen leren hoe het hoort. :kotsen: :moe:


Maar beste Rabiah, waar lees je dat nu weer?

dicksr

Simon
24-08-04, 12:53
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Ach, de heilige joden gaan die vreselijke Marokkanen leren hoe het hoort. :kotsen: :moe:

Ik zal je gelijk opgeven voor het tournooi !

MootjeAmien
24-08-04, 12:54
Gaan de joden ons laten zien hoe het hoort of wij andersom? :duits:

TFOE
24-08-04, 12:54
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Ach, de heilige joden gaan die vreselijke Marokkanen leren hoe het hoort. :kotsen: :moe:

:moe: Voordat je begint met kotsen moet je toch eerst eens beter lezen!!
:moe: Jouw interpretatie stinkt en klopt van geen kant........

Ravian
24-08-04, 12:54
Geplaatst door Rabi'ah.
:moe:

Ach, de heilige joden gaan die vreselijke Marokkanen leren hoe het hoort. :kotsen: :moe:

Je bent lekker aan het stoken vandaag he?
Denk aan het vuur.

Rabi'ah.
24-08-04, 13:07
Geplaatst door Simon
Ik zal je gelijk opgeven voor het tournooi !

:haha:

Ik haat voetbal. :lekpuh:

Een man die voetbaltoernooien volgt, staat voor mij gelijk aan een overspelige......sterker nog......is zelfs nog erger dan een man die vreemdgaat. :jammer:


Hoeveel relaties zijn al niet kapot gegaan aan dat stomme voetbal? :(


:zweep:

Ravian
24-08-04, 13:20
Geplaatst door Rabi'ah.

Hoeveel relaties zijn al niet kapot gegaan aan dat stomme voetbal?

Of gered omdat ze gezellig samen zaten te juichen op de bank.

Wat een gezanik is dit zeg: gaat echt nergens over.

TFOE
24-08-04, 13:23
Geplaatst door Ravian
Of gered omdat ze gezellig samen zaten te juichen op de bank.

Wat een gezanik is dit zeg: gaat echt nergens over.

Liever dat het nergens over gaat dan dat ze paranoia loopt te zemelen over joden........

Ravian
24-08-04, 13:29
Geplaatst door TFOE
Liever dat het nergens over gaat dan dat ze paranoia loopt te zemelen over joden........

Ja, daar viel ze even lekker uit haar rol.
Niet dat haar uitspraak me verbaast, overigens.

opmerker
24-08-04, 13:34
Geplaatst door MootjeAmien
Gaan de joden ons laten zien hoe het hoort of wij andersom? :duits:


Ik denk dat we allemaal veel kunnen leren van de Joden. Er is geen volk dat zoveel geleerden en andere grote geesten heeft voorgebracht.
En zoveel heeft geleden. En toch altijd hun identiteit bewaard.

Er zijn maar ongeveer 13 miljoen Joden in de wereld, maar hun invloed is onevenredig groot.

opmerker
24-08-04, 13:37
Geplaatst door opmerker
Ik denk dat we allemaal veel kunnen leren van de Joden. Er is geen volk dat zoveel geleerden en andere grote geesten heeft voorgebracht.
En zoveel heeft geleden. En toch altijd hun identiteit bewaard.

Er zijn maar ongeveer 13 miljoen Joden in de wereld, maar hun invloed is onevenredig groot.

Het is teurig dat je niet eens door A'dam kunt lopen met een keppeltje op

TFOE
24-08-04, 13:39
Geplaatst door Ravian

Niet dat haar uitspraak me verbaast, overigens.

Na die oproep van haar om een waslijst met prikkers te gaan negeren verbaast het mij ook niet.

TFOE
24-08-04, 13:40
*

opmerker
24-08-04, 13:40
Geplaatst door BiL@L
O, nou misschien moeten we dan toch maar even een cursus "Hoe word ik Hooligan in 1 dag." nemen. Dan krijgen we tenminste een retourtje naar een 1 sterren hotel in Nederland in plaats van een enkeltje naar Marokko...

Hooligans hebben heropvoeding nodig. Vroeger stuurden we dat soort mensen naar de Oost. Maar dat kan niet meer.

Voetbal is sportverdwazing.

Ravian
24-08-04, 13:42
Geplaatst door TFOE
Na die oproep van gisteren om een waslijst met prikkers te gaan negeren verbaast het mij ook niet.

Negeren doe je gewoon, in plaats van het aan de grote klok te hangen :)
Net als keer op keer je dramatische exit aan te kondigen om na 3 dagen weer terug te komen :cheefbek:

Ravian
24-08-04, 13:47
Geplaatst door opmerker
Ik denk dat we allemaal veel kunnen leren van de Joden. Er is geen volk dat zoveel geleerden en andere grote geesten heeft voorgebracht.


Dat komt omdat joden heel intensief met de opvoeding van hun kinderen bezig zijn.
Ze worden van kindsbeen af aan gestimuleerd om zich te ontwikkelen.
Joodse ouders begeleiden hun kinderen ook overal in, geven altijd advies, en staan hen overal in bij.

Mill
24-08-04, 13:50
Geplaatst door Ravian
Dat komt omdat joden heel intensief met de opvoeding van hun kinderen bezig zijn.
Ze worden van kindsbeen af aan gestimuleerd om zich te ontwikkelen.
Joodse ouders begeleiden hun kinderen ook overal in, geven altijd advies, en staan hen overal in bij.

Goyims daarentegen..... :rolleyes:

BiL@L
24-08-04, 13:53
Geplaatst door opmerker
Ik denk dat we allemaal veel kunnen leren van de Joden. Er is geen volk dat zoveel geleerden en andere grote geesten heeft voorgebracht.
En zoveel heeft geleden. En toch altijd hun identiteit bewaard.

Er zijn maar ongeveer 13 miljoen Joden in de wereld, maar hun invloed is onevenredig groot.

Ik denk ook wel dat we aardig wat kunnen leren van de Joden, echter helaas niet meer zoveel op spiritueel vlak. Daarvoor moet je bij de Moslims zijn.

Maar verder zijn ook vele Joden van vandaag de dag ook helemaal niet terug te voeren op de oorspronkelijke Israelieten alszijnde afstammelingen...

Al3arbi
24-08-04, 13:54
Geplaatst door Ravian
Dat komt omdat joden heel intensief met de opvoeding van hun kinderen bezig zijn.
Ze worden van kindsbeen af aan gestimuleerd om zich te ontwikkelen.
Joodse ouders begeleiden hun kinderen ook overal in, geven altijd advies, en staan hen overal in bij.


Ships. Dan ken ik naast de verkeerde Marokkanen en Nederlanders ook nog eens de verkeerde Joden. Leven is oneerlijk.

Siah
24-08-04, 13:59
Geplaatst door dicksr
Maar beste Rabiah, waar lees je dat nu weer?

dicksr


als jij dat niet ziet, betekent niet dat dat niet bestaat!
je hebt grote gelijk Rabiah,

ik zei al dat soms men een text meerdere malen zou moeten lezen.
of je dan iets van merkt, is de vraag,
want het ligt ook aan of je wel werkelijk in de positie van minderheden zit om bepaalde dingen (net die racistische titel van de text....laat staan de rest...), te kunnen zien.

mark61
24-08-04, 14:38
Geplaatst door Al3arbi
"je bent Amsterdammer, je gedraagt je als Amsterdammer en anders rot je maar op. Er gaat elke dag een vliegtuig naar Marokko."

Naar Napels vast ook wel.

mark61
24-08-04, 14:40
Geplaatst door opmerker
Ik denk dat we allemaal veel kunnen leren van de Joden. Er is geen volk dat zoveel geleerden en andere grote geesten heeft voorgebracht.
En zoveel heeft geleden. En toch altijd hun identiteit bewaard.

Er zijn maar ongeveer 13 miljoen Joden in de wereld, maar hun invloed is onevenredig groot.

Behalve over voetbal dan. Woehaha.

mark61
24-08-04, 14:42
Geplaatst door BiL@L
O, nou misschien moeten we dan toch maar even een cursus "Hoe word ik Hooligan in 1 dag." nemen. Dan krijgen we tenminste een retourtje naar een 1 sterren hotel in Nederland in plaats van een enkeltje naar Marokko...

Nouw misschien mag je daar toch wel een ster bijdoen tegenwoordig.

By the way, heb jij liever een enkeltje Napels? :hihi:

dicksr
24-08-04, 14:45
Geplaatst door mark61
Behalve over voetbal dan. Woehaha. :handbang:

Al3arbi
24-08-04, 14:48
Geplaatst door mark61
Naar Napels vast ook wel.

Als zigeuner is hij daar vast niet welkom.

mark61
24-08-04, 15:08
Geplaatst door Al3arbi
Als zigeuner is hij daar vast niet welkom.

Bratislava dan. Waarheen ie maar wil. Trouble is, zigeuners zijn NERGENS welkom. Behalve misschien het Mercatorplein.

Ravian
24-08-04, 15:29
Blijf jij maar weg bij die herdenkingen, Siah.
Je hebt er geen moer van begrepen.

Voor jouw info: het is dankzij die herdenkingen en wat er is gebeurd, dat mafketels als jij hier gedoogd worden in Nederland.

GroteWolf
24-08-04, 15:29
Enrico is van goede wil. Ik weet niet wat 'm bezielt maar hij wint hier verder heus niks mee.
Verder is ie zelf zeker geen lieverdje. Dus dat helpt. Hij spreekt inderdaad de taal van de straat en is voor niemand bang. Dat ie ongenuanceerde uitspraken doet is geen effectbejag, zo denkt hij. Dat zal best verzet oproepen (Siah) maar de begripsvolle aanpak heeft helemaal nergens toe geleid. Bovendien mag je er van uitgaan dat de jongens waarmee ie praat ook geen genuanceerde uitspraken doen (over Joden, bijvoorbeeld). Het zijn precies die jongens die welzijnswerkers keer op keer belazeren met valse beloftes en schijnheilig gedrag en geen respect hebben omdat die daar elke keer weer intrappen.

Die zin over die ' grote jongens ' vind ik inderdaad een beetje vreemd. Voor voetbal is dat niet echt relevant. Cruiff was niet erg groot. Maradonna niet en Romario ook niet.

Maar nogmaals: Hij wint hier niks mee, het kost 'm alleen maar tijd en moeite. Als er jongens zijn die daardoor op het rechte pad blijven/komen zie ik niet in wat daar op tegen is.

mark61
24-08-04, 15:30
Yo siah, het is dodenherdenking niet jodenherdenking. Goed lezen.

dicksr
24-08-04, 15:33
Geplaatst door Siah
[B


Door zo groot te schrijven wordt je post niet minder pathetisch, ga lekker buitenspelen.

dicksr

mark61
24-08-04, 15:51
Geplaatst door dicksr
Door zo groot te schrijven wordt je post niet minder pathetisch, ga lekker buitenspelen.

dicksr

Ja dan moet jij m nog s in extenso gaan kwoten ook. :hihi:

dicksr
24-08-04, 16:09
Geplaatst door mark61
Ja dan moet jij m nog s in extenso gaan kwoten ook. :hihi:

Touche
Stom, maar ja soms he .......

dicksr

Siah
24-08-04, 16:20
Geplaatst door mark61
Yo siah, het is dodenherdenking niet jodenherdenking. Goed lezen.

:student:
goed lezen??

opmerker
24-08-04, 16:27
Geplaatst door Siah
heb geen een interpretatie gezien die gaat stinken.
afgezien of joden in dit hele gebeuren,...(die spelen de sleutel-rol)
heeft nederlandse overheid op dit moment Een doel! (als het om minderheden gaat).
stilte opleggen en in bedwang houden van de minderheden metname de muslims, ..om daarnaast haar vuile en koloniale oorlog voort te laten duren.
soms gaat de overheid met zijn apparaat de media, dat ook legitimeren, door..
"O,..we zijn daar om vrede te handhaven.." of "alle elende in dit land komt door een handjevol Marokanen" en dat soort onzien.

de hypokrite karakter van de overheid met zijn vuile en destructieve buitenlandse beleid, durft niet te zeggen ...dat ze er economisch baat bij hebben! en de ze de US moeten volgen!
durft niet te zeggen dat zij juist probeert om die zogenaamde "criminele marokanen" te (re)produceren. (kijk naar all die racistische en agressieve reklames)
durft niet dat te zeggen, anders is het moeilijk om een stabiele samen-leving te verwezelijken, waarin meneer bartens ongestoord en op de rug van handjevol mensen zich naar de "intelectualiteit", gaat "ontplooien".

Nee meneer Bartens,
je maakt er geen kans, om MIJ en MYN gedachten en meningen te manipuleren, laat staan bedwingen!
je bent 45,
ga doorboksen,
en niet meer vechten(?),
aangezien we in een wereld (over-)leven, waarin (vuur-)wapens alles te zeggen hebben!
sterkte


mohammed
in het hart van amsterdam


Beste Shia,

Dodenherdenkingen hebben wij Nederlanders ingesteld na de Tweede Wereld oorlog. Ter ere van alle Nederlanders die door het oorlogsgeweld om het leven zijn gekomen. Het betreft hier ruim 200.000 mensen, waaronder helaas 100.000 Joden.

Ik verwacht van jou wat meer eerbied voor dit gebeuren.
Volgens mij moet jij een keer een inburgeringscursus gaan volgen.

Ga op 4 mei een keer naar de Grebbenberg, de Dam of de Waaldorpervlakte.

Groet

mark61
24-08-04, 16:28
Geplaatst door Siah
:student:
goed lezen??

Na ja in het algemeen, als je een woord tegenkomt dat er op lijkt. Joden komen in het artikel op pag. 1 slechts zijdelings ter sprake, daar gaat het helemaal niet over. Maar draaf jij lekker door.

opmerker
24-08-04, 16:29
Geplaatst door opmerker
Beste Shia,

Dodenherdenkingen hebben wij Nederlanders ingesteld na de Tweede Wereld oorlog. Ter ere van alle Nederlanders die door het oorlogsgeweld om het leven zijn gekomen. Het betreft hier ruim 200.000 mensen, waaronder helaas 100.000 Joden.

Ik verwacht van jou wat meer eerbied voor dit gebeuren.

Ga op 4 mei een keer naar de Grebbenberg, de Dam of de Waaldorpervlakte.

Groet

opmerker
24-08-04, 16:33
Geplaatst door mark61
Na ja in het algemeen, als je een woord tegenkomt dat er op lijkt. Joden komen in het artikel op pag. 1 slechts zijdelings ter sprake, daar gaat het helemaal niet over. Maar draaf jij lekker door.


Het is jammer dat het Isrelisch-Palestijnse conflict naar West-Europa is geexporteerd.

mark61
24-08-04, 16:51
Geplaatst door opmerker
Het is jammer dat het Isrelisch-Palestijnse conflict naar West-Europa is geexporteerd.

Ach, het is een beetje een nep-import. Maar zolang natuurlijk een organisatie als het CIDI hier propaganda staat te tetteren mogen andere NL-burgers ook wel wat terugtetteren natuurlijk. Liever deden ze het geen van beiden. Dat wil zeggen, als al dan niet zelfbenoemde vertegenwoordigers van 1 der beide partijen.

Aan de andere kant kan het geen kwaad dat iedere burger zich een mening vormt over wat er zoal in de wereld gebeurt. Als je dan toch een krant leest of tv kijkt. Maar om je dan fysiek op degene met een andere mening te storten is toch wat voetbalsupporterachtig. To put it mildly.

GroteWolf
24-08-04, 17:22
Jazeker Shia. Wij zitten niet in Irak om de vrede te bewaren, en ook niet om er iets te wederopbouwen. Dat is allemaal secundair. Wij zitten er, dat klopt, om de USA te vriend te houden. En dat is (economisch en strategisch) eigenbelang. Door de USA te vriend te houden blijven we welvarend.

Dat is trouwens diezelfde welvaart waar immigranten door naar Nederland immigreren. Ik zal het niet mooier maken dan het is, maar als je puur zuiver wilt blijven kom je altijd voor onoplosbare dilemma's te staan.

Wellicht ben je nog jong en denk je dat de wereld ooit zal veranderen. Dat zal ie trouwens wel, maar de basisingredienten blijven altijd dezelfde. Omdat de mens van nature niet goed is. Ook niet slecht. Maar ook niet goed.

Niemand beweert overigens dat alle ellende in dit land wordt veroorzaakt door een handjevol Marokkanen (ik ken ze niet). Je zou eerder kunnen beweren dat een handjevol Marokkaanse jongens het verpest voor de honderduizenden die nooit met de politie in aanraking komen.

mark61
24-08-04, 17:53
Geplaatst door GroteWolf
Jazeker Shia. Wij zitten niet in Irak om de vrede te bewaren, en ook niet om er iets te wederopbouwen. Dat is allemaal secundair. Wij zitten er, dat klopt, om de USA te vriend te houden. En dat is (economisch en strategisch) eigenbelang. Door de USA te vriend te houden blijven we welvarend.

Dat is trouwens diezelfde welvaart waar immigranten door naar Nederland immigreren. Ik zal het niet mooier maken dan het is, maar als je puur zuiver wilt blijven kom je altijd voor onoplosbare dilemma's te staan.

Dit is een bijzonder pijnlijke wijsheid. Van harte aanbevolen aan alle prikkers.

Siah
24-08-04, 17:58
Geplaatst door opmerker
Het is jammer dat het Isrelisch-Palestijnse conflict naar West-Europa is geexporteerd.


Of andrsom??
zegt het woord Geschidenis jou iets?
enig idee misschien?

ach ja,
geschiedenis-b-o-e-k-e-n hier opschool..
.. ..
b-usiness as usual!

mark61
24-08-04, 18:03
Geplaatst door Siah
[B]Of andrsom??

Als ik je goed begrijp, dan heb je gelijk. Alleen ging het topic daar helemaal niet over, dus das zo vermoeiend. Net als je grafische vormgeving.

delirious
24-08-04, 19:03
Geplaatst door TFOE
Liever dat het nergens over gaat dan dat ze paranoia loopt te zemelen over joden........

Die chick spoort niet. :fpotver:

Goed initiatief by the way!! :lole: