PDA

Bekijk Volledige Versie : Stelling: Nelson Mandela was/is een terrorist.



Shahied
25-08-04, 16:12
Nelson Mandela was door het democratische Zuid Afrika veroordeeld voor terrorisme en heeft 26 jaar vastgezeten, ook heeft zijn partij het ANC talloze aanslagen gepleegd waarbij ook burgers zijn vermoord.

Kunnen wij deze man dus een terrorist noemen?
Zoja , waarom is hij zeer goede vrienden met koningin Beatrix, Wim Kok en prins Willem Alexander?


http://nl.wikipedia.org/upload/thumb/8/81/180px-NelsonMandela.jpg

Mill
25-08-04, 16:15
Wat heb je tegen Mandela?

BiL@L
25-08-04, 16:16
Geplaatst door Mill
Wat heb je tegen Mandela?

Mandela noemt Bush een terrorist...
:regie:

Shahied
25-08-04, 16:23
Geplaatst door Mill
Wat heb je tegen Mandela?

Ik heb niks tegen Nelson Mandela of Ossama bin Laden of tegen andere vrijheidsstrijders als sjeikh Yassin en Rantissi.

Vraag me alleen af waarom de één door het westen wel word gezien als vrijheidsstrijder en de ander als terrorist, dat terwijl ze hetzelfde principe hanteren, door middel van geweld je politieke overtuiging kracht bij zetten.

opmerker
25-08-04, 16:33
Geplaatst door Shahied
Ik heb niks tegen Nelson Mandela of Ossama bin Laden of tegen andere vrijheidsstrijders als sjeikh Yassin en Rantissi.

Vraag me alleen af waarom de één door het westen wel word gezien als vrijheidsstrijder en de ander als terrorist, dat terwijl ze hetzelfde principe hanteren, door middel van geweld je politieke overtuiging kracht bij zetten.

wat de een een terrorist noemt, noemt de ander een vrijheidsstrijder.

Maar je moet niet janken, als je zoals Yassin, een raket in je mik krijgt.
Dat hoort bij het spel. Dat dat helpt, blijkt wel: er zijn vrijwel geen zelfmoordaanslagen meer...

Wat dat betreft zijn Predators erg geschikt voor dit doel, het beperkt het aantal onschuldige slachtoffers. Misschien dat de Yanks die Al-Sadr ook op deze manier om kunnen leggen.


Wat Mandela betreft: hij heeft uiteindelijk een politieke oplossing gekozen en dat heeft gewerkt. Zouden de Palestijnen ook moeten doen.

Mill
25-08-04, 16:36
Geplaatst door Shahied
Ik heb niks tegen Nelson Mandela of Ossama bin Laden of tegen andere vrijheidsstrijders als sjeikh Yassin en Rantissi.

Vraag me alleen af waarom de één door het westen wel word gezien als vrijheidsstrijder en de ander als terrorist, dat terwijl ze hetzelfde principe hanteren, door middel van geweld je politieke overtuiging kracht bij zetten.

Man, laat Mandela met rust. Die man heeft prachtige dingen voor elkaar gekregen in Zuid-Afrika. Of had je soms liever gezien dat witmans daar nog de scepter zwaaide?

Ghiezzoe
25-08-04, 16:42
Hij durfde zijn mond open te doen en is daarvoor bestraft (al is het niet met de dood). Zo zouden meer mensen moeten zijn.. :ninja2:

Dat ie Bush een terrorist noemt verbaast me niets... Mensen als Mandela zien nu eenmaal het verschil tussen recht en onrecht.

opmerker
25-08-04, 16:43
Geplaatst door opmerker


Wat Mandela betreft: hij heeft uiteindelijk een politieke oplossing gekozen en dat heeft gewerkt. Zouden de Palestijnen ook moeten doen.

TFOE
25-08-04, 17:02
Geplaatst door Mill
Man, laat Mandela met rust. Die man heeft prachtige dingen voor elkaar gekregen in Zuid-Afrika. Of had je soms liever gezien dat witmans daar nog de scepter zwaaide?

Volgens mij was Mandela vroeger wel een terrorist. Dat staat voor de rest los van goed of kwaad.
Een terrorist hoef niet persé een kwaadaardig persoon te wezen......

euhh
25-08-04, 17:10
Geplaatst door Shahied
Nelson Mandela was door het democratische Zuid Afrika veroordeeld voor terrorisme en heeft 26 jaar vastgezeten, ook heeft zijn partij het ANC talloze aanslagen gepleegd waarbij ook burgers zijn vermoord.

Kunnen wij deze man dus een terrorist noemen?
Zoja , waarom is hij zeer goede vrienden met koningin Beatrix, Wim Kok en prins Willem Alexander?


http://nl.wikipedia.org/upload/thumb/8/81/180px-NelsonMandela.jpg

Het grote verschil is dat het ANC bij de (zeer zeldzame) aanslagen niet bewust burgerdoelen aanviel zoals bussen en restaurants.

DAT IS HET VERSCHIL!

Ik lig ook er ook niet wakker van als een palestijn bij een zelfmoordactie een tank opblaast, maar een bus vol met vrouwen en kinderen is heel andere koek he.

mark61
25-08-04, 23:45
Geplaatst door euhh
Het grote verschil is dat het ANC bij de (zeer zeldzame) aanslagen niet bewust burgerdoelen aanviel zoals bussen en restaurants.


Dat is niet waar, Umkhonto we Sizwe heeft aanslagen gepleegd op winkelcentra waarbij vrouwen en kinderen omkwamen.

Mandela heeft ooit 'toegegeven' een erg slechte terrorist te zijn geweest. Tegen de Brit die hem interviewde voor zijn biografie. Toen viel weer iedereen over die Brit heen wegens 'negatieve biografie'. Mandela zelf kon er wel om lachen.

opmerker
26-08-04, 08:34
Geplaatst door euhh
Het grote verschil is dat het ANC bij de (zeer zeldzame) aanslagen niet bewust burgerdoelen aanviel zoals bussen en restaurants.

DAT IS HET VERSCHIL!

Ik lig ook er ook niet wakker van als een palestijn bij een zelfmoordactie een tank opblaast, maar een bus vol met vrouwen en kinderen is heel andere koek he.


Bovendien probeerden die ANC'ers er levend af te komen en namen dus veel minder risico, en dat is niet de opzet van de gemiddelde zelfmoordterrorist.

Iglo
26-08-04, 08:50
Geplaatst door opmerker
Bovendien probeerden die ANC'ers er levend af te komen en namen dus veel minder risico, en dat is niet de opzet van de gemiddelde zelfmoordterrorist. Dat lijkt me niet echt relevant. Maar, als ik het goed heb was het doel van Mandela niet om zoveel mogelijk leed toe te brengen aan de overheersende blanke klasse, maar om de staat zoveel mogelijk schade te doen. Dat lijkt me een belangrijk verschil.
Bovendien, toen het even beter ging tussen Israel en het Palestijnse volk, toen heeft Arafat ook een Nobel prijs gekregen! Nu het allemaal wee fout gaat en we zien wat voor een rattig regime hij heeft ingesteld wordt hij natuurlijk wat minder gerespecteerd.

Max Stirner
26-08-04, 08:53
Geplaatst door euhh
Het grote verschil is dat het ANC bij de (zeer zeldzame) aanslagen niet bewust burgerdoelen aanviel zoals bussen en restaurants.

DAT IS HET VERSCHIL!

Ik lig ook er ook niet wakker van als een palestijn bij een zelfmoordactie een tank opblaast, maar een bus vol met vrouwen en kinderen is heel andere koek he.

Ik vond die moord op `verraders` door brandende autobanden om hun nek te doen ook nooit zo humaan overkomen......gebeurde dat ook niet op instignatie van het ANC?

observer
26-08-04, 09:03
dat soort dingen gebeurde pas veel later

mandela en de groep om hem heen waren niet tegen gewapend verzet , zich er mee bemoeid heeft hij vermoedelijk niet hij zat al snel in de gevangenis

ja er zijn burgers aangevallen (al had het voroal op het platteland meer met roof dan verzet te maken)

maar in tegenstelling tot sommige hedendaagse groepen had men nooit de algehele afslachting van een ras tot doel

mrz
26-08-04, 09:13
In eigen land heet het toch geen terrorisme?


Maar je moet niet janken, als je zoals Yassin, een raket in je mik krijgt. Dat hoort bij het spel. Dat dat helpt, blijkt wel: er zijn vrijwel geen zelfmoordaanslagen meer...

En dat nobelprijsdrama, tsja... Sharon, of wie het ook moge zijn achter de moordaanslag Rabin of wie daar om moest lachen, is nog steeds de grootste terrorist, destroy meaning nobel-prize en tsja... Is net zoiets als spotten met spot als spot niks meer waard is... :cheefbek:

En raket op Yassin, tsja, als dat spel was, dan was betekenis moord al niks meer waard nee. :mad: :moe:

mark61
26-08-04, 10:48
Geplaatst door observer
mandela en de groep om hem heen waren niet tegen gewapend verzet , zich er mee bemoeid heeft hij vermoedelijk niet hij zat al snel in de gevangenis

Hallo, hij is jaren opperbevelhebber van Umkhonto we Sizwe geweest.