PDA

Bekijk Volledige Versie : Burqadag.



Al3arbi
25-08-04, 21:43
Een dag uit het leven van een Burqa dragende vrouw in Amsterdam.

Klik hier. (http://www.6pack.tv/media/burka.wmv)

BiL@L
25-08-04, 23:31
Pffffffff, ze heeft niet eens een mahram...

TFOE
26-08-04, 00:06
Geplaatst door Al3arbi
Een dag uit het leven van een Burqa dragende vrouw in Amsterdam.


:vreemd: Een dag uit het leven van een Burqa dragende vrouw?
Het enige dat ze doet is een beetje rondfietsen, rondhangen in het park. Deathmetal luisteren in Boudisqe en fastfood vreten.......


De beste reactie kwam van die portier........vragen om het wachtwoord om binnen te komen. :melig2:

Orakel
26-08-04, 00:10
"Ik denk: ik moet niks zeggen want anders verraad ik dat ik Nederlandse ben".

:dood:

Iek ga morrege beetje gebrekkig praten op werk. Spreekt meer tot verbeelding.

mark61
26-08-04, 02:07
Een dolkomische verkleedpartij die maar weer eens bewijst dat...ja wat eigenlijk? Dat er mutsen zijn die zich vervelen en denken voor een kwartje maatschappijkritiek te kunnen leveren?

Ron Haleber
26-08-04, 04:37
Geplaatst door Al3arbi
Een dag uit het leven van een Burqa dragende vrouw in Amsterdam.

Klik hier. (http://www.6pack.tv/media/burka.wmv)

Dat malle wijf is blijkbaar zo van je geschrokken dat ze die pagina maar meteen verwijderd heeft... :mrt:

Zet dat stupide verhaal hier nog ff neer - kunnen wij ook lachu :staart:

Rabi'ah.
26-08-04, 07:35
Geplaatst door mark61
Een dolkomische verkleedpartij die maar weer eens bewijst dat...ja wat eigenlijk? Dat er mutsen zijn die zich vervelen en denken voor een kwartje maatschappijkritiek te kunnen leveren?

Tuttut. De intentie was positief. :student:

Denk ik. :vreemd:

Dan vond ik dat hoofddoekexperiment van die Haagse -of was het Rotterdamse- kunstenares van vorig jaar een stuk interessanter...........

Maargoed, tis een beetje naïef natuurlijk. Alsof ik me in zou kunnen leven in de positie van traditionele Hindoestaanse vrouwen als ik een dagje rond zou lopen in een sari. Ofzo.

Desalniettemin vind ik het idee wel aardig. Misschien dat zo'n meisje als ze in de toekomst een gesluierde vrouw tegenkomt op een bankje in het park, niet meer meteen op zal staan?



Groetjes,

Rabiah.

Bofko
26-08-04, 09:38
Geplaatst door TFOE
:vreemd: Een dag uit het leven van een Burqa dragende vrouw?
Het enige dat ze doet is een beetje rondfietsen, rondhangen in het park. Deathmetal luisteren in Boudisqe en fastfood vreten.......


:D . Heerlijk ontspannen toch. Zeker met zo'n handige mobiele tent, krijg je er al helemaal een vakantiegevoel bij.

Ghiezzoe
26-08-04, 10:09
Ik heb me kostelijk vermaakt. Bovendien snapt niemand hier de essentie van het verhaal.
Dat mensen zo'n negatief beeld hebben van de mens achter de Burqa dat ze maken dat ze wegkomen als ze er een zien (waar waren ze bang voor een bom onder die doeken?).
Dit is zo tekenend voor de maatschappij. Geldt ook voor Joden die een keppeltje dragen overigens (dat bepaalde mensen gelijk een associatie hebben met Israel en nederzettingen). Een ieder die een symbool draagt/gebruikt van een bepaalde groep wordt ermee geassocieerd. Mensen zijn geneigd om in hokjes te denken en niet elk persoon op zich te beoordelen. Dit is precies de reden waarom er zoveel ellende is in de wereld. Immers, als je kijkt naar personen ipv groepen dan wordt discriminatie to en met genocide al een stuk moeilijker te verantwoorden.

P.S. een mahram heb je nodig als je meer dan 1 of 3 ? dagen gaat reizen.


Narrated Ibn'Umar:
The Prophet said, "A woman should not travel for more than three days except with a Dhi-Mahram."


Een coversatie van een vrouw met de Profeet vzmh (zonder dat een mahram het woord doet). Vele moslims op de wereld zouden gek worden als een vrouw naar een groep mannen zou gaan voor zichzelf zou spreken en zichzelf zou aanbieden voor een huwelijk.

Narrated Sahl bin Sad As-Sa'idi

A woman came to Allah's Apostle and said, "O Allah's Apostle! I have come to give you myself in marriage (without Mahr)." Allah's Apostle looked at her. He looked at her carefully and fixed his glance on her and then lowered his head. When the lady saw that he did not say anything, she sat down. A man from his companions got up and said, "O Allah's Apostle! If you are not in need of her, then marry her to me." The Prophet said, "Have you got anything to offer?" The man said, "No,by Allah, O Allah's Apostle!" The Prophet said (to him), "Go to your family and see if you have something." The man went and returned, saying, "No, by Allah, I have not found anything." Allah's Apostle said, "(Go again) and look for something, even if it is an iron ring."He went again and returned, saying, "No, by Allah, O Allah's Apostle! I could not find even an iron ring, but this is my Izar (waist sheet)." He had no rida. He added, "I give half of it to her." Allah'sApostle said, "What will she do with your Izar? If you wear it, she will be naked, and if she wears it, you will be naked." So that man sat down for a long while and then got up (to depart). When Allah's Apostle saw him going, he ordered that he be called back. When he came, the Prophet said, "How much of the Quran do you know?" He said, "I know such Sura and such Sura," counting them. The Prophet said, "Doyou know them by heart?" He replied, "Yes." The Prophet said, "Go, I marry her to you for that much of the Quran which you have."

Salaam


Geplaatst door Al3arbi
Een dag uit het leven van een Burqa dragende vrouw in Amsterdam.

Klik hier. (http://www.6pack.tv/media/burka.wmv)

Rabi'ah.
26-08-04, 10:38
Geplaatst door Ghiezzoe
Ik heb me kostelijk vermaakt. Bovendien snapt niemand hier de essentie van het verhaal.
Dat mensen zo'n negatief beeld hebben van de mens achter de Burqa dat ze maken dat ze wegkomen als ze er een zien (waar waren ze bang voor een bom onder die doeken?).
Dit is zo tekenend voor de maatschappij. Geldt ook voor Joden die een keppeltje dragen overigens (dat bepaalde mensen gelijk een associatie hebben met Israel en nederzettingen). Een ieder die een symbool draagt/gebruikt van een bepaalde groep wordt ermee geassocieerd. Mensen zijn geneigd om in hokjes te denken en niet elk persoon op zich te beoordelen. Dit is precies de reden waarom er zoveel ellende is in de wereld. Immers, als je kijkt naar personen ipv groepen dan wordt discriminatie to en met genocide al een stuk moeilijker te verantwoorden.


Helemaal mee eens, Ghiezzoe. :duim:

mark61
26-08-04, 11:14
Geplaatst door Ghiezzoe
Ik heb me kostelijk vermaakt. Bovendien snapt niemand hier de essentie van het verhaal.
Dat mensen zo'n negatief beeld hebben van de mens achter de Burqa dat ze maken dat ze wegkomen als ze er een zien

De essentie van het verhaal is dat mensen schrikken als ze iemand zien en tegelijkertijd niet zien. Het doet mij onwillekeurig denken aan de film The Car. Je ziet een auto, maar geen bestuurder, en vraagt je dus af wie erachter schuilt.

In het westen volledig onzichtbaar rondlopen (de vergelijking met de voorstelling van een spook, namelijk een zwevend laken met vagelijk menselijke vorm eronder, dringt zich op) is net zo absurd als naaktlopen in Afghanistan.

Dat heeft allemaal niets met godsdienst te maken, maar met basic verwachtingspatronen over kleding, en het exotisme van de uitzondering. Of dat nou in Kabul of Amsterdam is.

Behalve dat je met een naaktloper alleen al visueel, met gezichtsuitdrukkingen, kan communiceren, terwijl met een burqa louter en alleen verbaal is te communiceren. In dit onderhavige geval gedroeg ze zich als een debiel door niet eens te communiceren. Deed ze dat wel (Boudisque, tijd vragen in het park) dan werd ze normaal behandeld.

Ghiezzoe
26-08-04, 11:35
Grootste onzin die ik tot nu toe heb gehoord. Je doet alsof die mensen nog nooit het fenomeen Burqa hebben gezien.. Schrikken als ze iemand zien en niet zien....? zijn die mensen nog bang voor spoken? Bovendien schrikken ze zich ook het laplazarus als ze een Carnaval stoet voorbij zien komen (in Rotterdam of Braband)?
En denk je nou echt dat meisjes met hoofddoek waarbij het gezicht te zien is niet dergelijke reacties (in het verleden ook in de grote steden) ontvangen als ze op de fiets stappen, een sigaret opsteken, op een bankje tussen "Nederlanse oudjes", een disco binnen stappen?
Kom op zeg, nog geen jaar geleden gaven oudjes bij ons in de zaak aan dat ze niet door dat meisje met die hoofddoek geholpen wilden worden.. Weet je wat dat meisje dan zei? : "ik ben echt heel aardig hoor". :tik:



Geplaatst door mark61
De essentie van het verhaal is dat mensen schrikken als ze iemand zien en tegelijkertijd niet zien. Het doet mij onwillekeurig denken aan de film The Car. Je ziet een auto, maar geen bestuurder, en vraagt je dus af wie erachter schuilt.

In het westen volledig onzichtbaar rondlopen (de vergelijking met de voorstelling van een spook, namelijk een zwevend laken met vagelijk menselijke vorm eronder, dringt zich op) is net zo absurd als naaktlopen in Afghanistan.

Dat heeft allemaal niets met godsdienst te maken, maar met basic verwachtingspatronen over kleding, en het exotisme van de uitzondering. Of dat nou in Kabul of Amsterdam is.

Behalve dat je met een naaktloper alleen al visueel, met gezichtsuitdrukkingen, kan communiceren, terwijl met een burqa louter en alleen verbaal is te communiceren. In dit onderhavige geval gedroeg ze zich als een debiel door niet eens te communiceren. Deed ze dat wel (Boudisque, tijd vragen in het park) dan werd ze normaal behandeld.

Joepie
26-08-04, 11:42
In mij stad loopt een vrouw er ook op die manier bij. Zelfs haar ogen zijn bedekt achter een soort gaasje.

Ik vind het maar niks, maar dat komt omdat ik het 1) niet begrijp 2)het als onderdrukking ervaar.... sorry that's how i feel about it.

Kan iemand me uitleggen waarom iemand 100% bedekt loopt?

mark61
26-08-04, 11:54
Geplaatst door Ghiezzoe
Grootste onzin die ik tot nu toe heb gehoord. Je doet alsof die mensen nog nooit het fenomeen Burqa hebben gezien.. Schrikken als ze iemand zien en niet zien....? zijn die mensen nog bang voor spoken?

Whatever, Ghiez... Dat fenomeen kennen ze van tv. Nauwelijks een aanbeveling dacht ik. Heb je de film Osama gezien? Ga anders snel kijken.


Bovendien schrikken ze zich ook het laplazarus als ze een Carnaval stoet voorbij zien komen (in Rotterdam of Braband)?

Oh dus het is een humoristisch bedoelde verkleedpartij wou je zeggen? Kzal het ff uitleggen: verkleden in erkende en herkende context is wel even wat anders.


En denk je nou echt dat meisjes met hoofddoek waarbij het gezicht te zien is niet dergelijke reacties (in het verleden ook in de grote steden) ontvangen als ze op de fiets stappen, een sigaret opsteken, op een bankje tussen "Nederlanse oudjes", een disco binnen stappen?

Nee, maar wat heeft dat ermee te maken? Vertel mij hoe aardig moslima's zijn.

Rabi'ah.
26-08-04, 12:04
Geplaatst door mark61

Nee, maar wat heeft dat ermee te maken? Vertel mij hoe aardig moslima's zijn.

Ik denk dat Ghiezzoe's stelling is dat de reacties die dat meisje kreeg niet voortkomen uit xenofobie of angst voor "gemaskerde" mensen (een hele diepe angst in het Westen), maar uit algemene anti-islamgevoelens, vandaar ook het voorbeeld van de hoofddoek.

Andere vraag, Mark: Waar komt die angst van Westerlingen voor het niet kunnen zien van iemands gezicht toch vandaan?

Zou het komen door een associatie met criminaliteit?

Maar volgens mij is die angst ouder, want ook in de tijd van voor de bivakmutsen en Opsporing Verzocht griezelde men er al van. :cheefbek:


Voer voor cultuurhistorici en cultureel-antropologen.



Groetjes,

Rabiah.

Joepie
26-08-04, 12:11
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik denk dat Ghiezzoe's stelling is dat de reacties die dat meisje kreeg niet voortkomen uit xenofobie of angst voor "gemaskerde" mensen (een hele diepe angst in het Westen), maar uit algemene anti-islamgevoelens, vandaar ook het voorbeeld van de hoofddoek.

Andere vraag, Mark: Waar komt die angst van Westerlingen voor het niet kunnen zien van iemands gezicht toch vandaan?

Zou het komen door een associatie met criminaliteit?

Maar volgens mij is die angst ouder, want ook in de tijd van voor de bivakmutsen en Opsporing Verzocht griezelde men er al van. :cheefbek:


Voer voor cultuurhistorici en cultureel-antropologen.



Groetjes,

Rabiah.

De simpele man:
De westerling snapt die openlijke verbogenheid niet en koppelt dit met het geloof.....aangezien het een uiting van is.... en men denkt "Wat een raar geloof en wat een rare leefregels". Het begrip ontbreekt dus, maar men weet ook de preciese reden niet van het "verbergen" tegenover je medemens. Dit voelt dus tevens als bewust afzettend tegen... en zal altijd op meer verzet stuitten lijkt me.

Uitleggen dus.... dan kan die angst wegnemen en plaatsmaken voor begrip...

mark61
26-08-04, 12:15
Geplaatst door Rabi'ah.
Ik denk dat Ghiezzoe's stelling is dat de reacties die dat meisje kreeg niet voortkomen uit xenofobie of angst voor "gemaskerde" mensen (een hele diepe angst in het Westen), maar uit algemene anti-islamgevoelens, vandaar ook het voorbeeld van de hoofddoek.

Dat begrijp ik ook wel, ik denk alleen dat nog voor xenofobie en anti-islam er het simpele feit is van exotische kleding. Een Zoeloe met speer en schild zou dezelfde reactie oproepen. Al is die dan nog zichtbaar.


Andere vraag, Mark: Waar komt die angst van Westerlingen voor het niet kunnen zien van iemands gezicht toch vandaan?

Hoe kom je erbij dat dat typisch westers is? Dacht jij dat alle andere volkeren ter wereld alleen aan verbale communicatie doen en gelaatsuitdrukkingen een verwaarloosbare rol in communicatie spelen? Wat dacht je alleen al van lachen, dat in zo vele culturen zoveel meer kan betekenen dan in de westerse? Sorry hoor, maar ik snap niet hoe je erop komt gewoon. Als Suri nog wel. Noem mij 1 andere cultuur waarin het gebruikelijk is dat de helft van de mensen volledig gemaskerd rondloopt. Eén andere maar.


Maar volgens mij is die angst ouder, want ook in de tijd van voor de bivakmutsen en Opsporing Verzocht griezelde men er al van. :cheefbek:

Das heel simpel, dat masker maakt een vreemde van iemand, die niet met je wil communiceren. Dat is toch doodeng? In de 'oervorm': als je een ander tegenkomt, wil je eerst weten of het een mens of een geest is, en vervolgens of die mens kwade of goede bedoelingen heeft. Dat lees je allemaal af aan het gezicht. Es-sen-tieel voor communicatie, en dan ook algemeen over de wereld verspreid muv Afghanistan. Omdat daar de 'purdah' tot in het absurde is doorgevoerd.

Om even een antropologische verklaring te geven.

mark61
26-08-04, 12:17
Geplaatst door Joepie
De simpele man:...Uitleggen dus.... dan kan die angst wegnemen en plaatsmaken voor begrip...

Het is ook een bewust afzetten tegen, namelijk de extreme doorvoering van de scheiding der sexen, zoals die binnenshuis ook al bestaat.

Ghiezzoe
26-08-04, 12:29
Precieeees :duim:

(ik ben volgens mij in het algemeen niet zo duidelijk met mijn woorden merk ik, zal proberen er aan te sleutelen)



Geplaatst door Rabi'ah.
Ik denk dat Ghiezzoe's stelling is dat de reacties die dat meisje kreeg niet voortkomen uit xenofobie of angst voor "gemaskerde" mensen (een hele diepe angst in het Westen), maar uit algemene anti-islamgevoelens, vandaar ook het voorbeeld van de hoofddoek.

Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
26-08-04, 12:32
Geplaatst door mark61
Dat begrijp ik ook wel, ik denk alleen dat nog voor xenofobie en anti-islam er het simpele feit is van exotische kleding. Een Zoeloe met speer en schild zou dezelfde reactie oproepen. Al is die dan nog zichtbaar.

Da's op zich waar, maar toch valt het me op dat mijn hindoe-vriendin (Hare Krisjna), die permanent in sari's rondloopt (moet van haar geloof), een stuk minder vijandig wordt bejegend dan moslima's met hoofddoek. Niet minder xenofoob, maar wel minder vijandig.



Geplaatst door mark61

Hoe kom je erbij dat dat typisch westers is? Dacht jij dat alle andere volkeren ter wereld alleen aan verbale communicatie doen en gelaatsuitdrukkingen een verwaarloosbare rol in communicatie spelen? Wat dacht je alleen al van lachen, dat in zo vele culturen zoveel meer kan betekenen dan in de westerse? Sorry hoor, maar ik snap niet hoe je erop komt gewoon. Als Suri nog wel. Noem mij 1 andere cultuur waarin het gebruikelijk is dat de helft van de mensen volledig gemaskerd rondloopt. Eén andere maar.

Niet zo op je teentjes getrapt, will you!
Ik opperde alleen maar een stelling, hoor. :rolleyes:

Wat jouw vraag betreft: Bij de Touareg dragen de mannen traditioneel een sluier. :p


Geplaatst door mark61

Das heel simpel, dat masker maakt een vreemde van iemand, die niet met je wil communiceren .

En hier maak je dus een denkfout. Wie zegt dat die persoon niet met je wil communiceren?

Alleen non-verbale communicatie met een gesluierde vrouw is moeilijk, zo niet onmogelijk, ja. (hangt af van de mate van sluiering)

En hoezo is die persoon dan een vreemde? Is een wildvreemde dan wel een bekende als ze ongesluierd rondloopt?

Ik heb vrienden die zich op Palestina-demo's sluieren met keffiya's -vinden ze stoer. Denk je nou heus dat zij voor mij ineens vreemden worden, alleen maar omdat hun gezicht bedekt is? :confused:


Groetjes,

Rabiah.

Rabi'ah.
26-08-04, 12:38
Geplaatst door mark61
Het is ook een bewust afzetten tegen, namelijk de extreme doorvoering van de scheiding der sexen, zoals die binnenshuis ook al bestaat.

Inderdaad.

Alhoewel het juist zo is dat hoe meer seksualiteit onderdrukt en aan banden gelegd wordt, hoe meer er in feite de nadruk op gelegd wordt.

Men bereikt daarmee juist het tegenovergestelde van wat men wil: Een zedelijke samenleving.

Uit verhalen, boeken, maar ook uit eigen ervaring kan ik zeggen dat het juist in díe landen en culturen is, waar men zo leeft -los van het feit of de vrouwen gesluierd zijn- er héél veel "achter de gordijntjes" gebeurt.

Denk, om dicht bij huis te blijven, alleen maar aan orthodoxe gereformeerden en al die schandalen in de Katholieke Kerk.

Of, om voor mij nóg dichter bij huis te blijven, een goed Surinaams gezegde, wat mijn oma zaliger altijd gebruikte als ze het had over christenfundi's: "Hoe vromer geest, hoe groter beest." :hihi:

Een waar woord.......:D


Groetjes,

Rabiah.

mark61
26-08-04, 12:46
Geplaatst door Rabi'ah.
Da's op zich waar, maar toch valt het me op dat mijn hindoe-vriendin (Hare Krisjna), die permanent in sari's rondloopt (moet van haar geloof), een stuk minder vijandig wordt bejegend dan moslima's met hoofddoek. Niet minder xenofoob, maar wel minder vijandig.

Das beslist waar, maar daar gaat het nu niet over. Moest je krisjnavriendin haar gezicht verbergen, dan zou je s wat zien.


Wat jouw vraag betreft: Bij de Touareg dragen de mannen traditioneel een sluier. :p

Hun vrouwen en diverse Afrikaanse volkeren in de Sahel ook, als ze buiten komen, want anders word je gezandstraald & gegrild. Maar das wat anders.


En hier maak je dus een denkfout. Wie zegt dat die persoon niet met je wil communiceren?

Ik bedoel: dat is wat het fysieke gegeven van onzichtbaarheid sec uitdraagt. Nog voor dat je begint na te denken over het hoe en waarom.


En hoezo is die persoon dan een vreemde? Is een wildvreemde dan wel een bekende als ze ongesluierd rondloopt?

Met 'vreemde' zocht ik naar een woord dat niet bestaat. Uit de context moet je begrijpen dat ik een abstract, 'antropologisch' begrip bedoelde: de ander, van wie nog niet eens is vastgesteld of het wel een echt mens is. Een wildvreemde is die je op straat tegenkomt is herkenbaar als mens van een bepaald geslacht, en meestal is wel uit te maken of het een land- of stamgenoot is, en nog allerlei informatie.


Ik heb vrienden die zich op Palestina-demo's sluieren met keffiya's -vinden ze stoer. Denk je nou heus dat zij voor mij ineens vreemden worden, alleen maar omdat hun gezicht bedekt is? :confused:

Ja hallo, dan weet je al hoe ze eruit zien. Tis niet stoer maar laf. Evengoed ben ik er van overtuigd dat je niet graag met ze in discussie zou gaan of gezellig een kopje thee drinken als ze er zo uit zien. Dat werkt voor geen meter. Ik vind mensen die zich onherkenbaar maken sinister ja, dat suggereert zich verschuilen achter, niet de verantwoordelijkheid op je willen nemen voor. Vind je dat werkelijk vreemd? Dan vind ik jou vreemd.

mark61
26-08-04, 12:48
Geplaatst door Rabi'ah.
Inderdaad.

Ik weet niet hoe je van mijn reactie op je overpeinzingen komt, maar je oma en jij hebben beslist gelijk.

Rabi'ah.
26-08-04, 12:56
Geplaatst door mark61
Das beslist waar, maar daar gaat het nu niet over. Moest je krisjnavriendin haar gezicht verbergen, dan zou je s wat zien.

Daar heb je gelijk in.



Geplaatst door mark61

Hun vrouwen en diverse Afrikaanse volkeren in de Sahel ook, als ze buiten komen, want anders word je gezandstraald & gegrild. Maar das wat anders.

Inderdaad. Maar ik heb je vraag dus kunnen beantwoorden. :p



Geplaatst door mark61

Ik bedoel: dat is wat het fysieke gegeven van onzichtbaarheid sec uitdraagt. Nog voor dat je begint na te denken over het hoe en waarom.

Klopt. Ik schrik ook altijd als ik een gesluierde vrouw zie. Eerste, primaire reactie.



Geplaatst door mark61

Met 'vreemde' zocht ik naar een woord dat niet bestaat. Uit de context moet je begrijpen dat ik een abstract, 'antropologisch' begrip bedoelde: de ander, van wie nog niet eens is vastgesteld of het wel een echt mens is. Een wildvreemde is die je op straat tegenkomt is herkenbaar als mens van een bepaald geslacht, en meestal is wel uit te maken of het een land- of stamgenoot is, en nog allerlei informatie..

Ok, als we het dan hebben over de oerreactie ben ik het met je eens.

Maar desalniettemin noemde ik het dus "Westers" omdat men in Afghanistan bijvoorbeeld niet bang is voor gesluierde vrouwen en in andere landen waar dat normaal is ook niet.

Die angst voor bedekte gezichten is dus echt ook cultureel bepaald.



Geplaatst door mark61

Ja hallo, dan weet je al hoe ze eruit zien. Tis niet stoer maar laf. Evengoed ben ik er van overtuigd dat je niet graag met ze in discussie zou gaan of gezellig een kopje thee drinken als ze er zo uit zien. Dat werkt voor geen meter. Ik vind mensen die zich onherkenbaar maken sinister ja, dat suggereert zich verschuilen achter, niet de verantwoordelijkheid op je willen nemen voor. Vind je dat werkelijk vreemd? Dan vind ik jou vreemd.

Mijn vrienden zijn schatjes en ze zijn ook stoer. :)

En nee, ik vind mensen die zich onherkenbaar maken niet per definitie sinister en ik vind dat jij nogal verregaande conclusies trekt. Lees maar eens terug wat je schreef.

Desalniettemin ben ik ook bepaald geen fan van burqa's, ook niet van niqabs.

Ik vind burqa's overigens nog veel onaangenamer, omdat je bij een vrouw met niqab tenminste nog oogcontact kunt maken.

Maar ervan wakker liggen doe ik niet. Dat zou ik pas doen als mijn hele straat vol zou zijn met niqabjes. Dan zou ik wel even slikken, ja; :cheefbek:



Groetjes,

Rabiah.

David
26-08-04, 13:11
Geplaatst door Rabi'ah.


Maar desalniettemin noemde ik het dus "Westers" omdat men in Afghanistan bijvoorbeeld niet bang is voor gesluierde vrouwen en in andere landen waar dat normaal is ook niet.




Volgens mij zijn ze in die landen traditioneel doodsbang voor vrouwen. Punt. En daarom hebben ze ze maar geheel en al verstopt en verwijderd uit het maatschappelijk leven. Want stel je voor dat die voruwen dingen gaan ondernemen, da's heel eng voor al die macho mannen.

mark61
26-08-04, 13:12
Geplaatst door Rabi'ah.
Die angst voor bedekte gezichten is dus echt ook cultureel bepaald.


Ach, in de praktijk gaat het natuurlijk om afkeer van het exotische. Dat incommunicado-gevoel is eerst nog onbewust denk ik. In any case, in Afghanistan is het dan ook niet de bedoeling dat mannen en vrouwen contact hebben. Hier over het algemeen wel.


Mijn vrienden zijn schatjes en ze zijn ook stoer. :)

Oei, ik zal niet meer aan je vriendjes komen.


En nee, ik vind mensen die zich onherkenbaar maken niet per definitie sinister en ik vind dat jij nogal verregaande conclusies trekt. Lees maar eens terug wat je schreef.

Jahoor, een onzichtbare vind ik sinister. Voor het eerst in de film 'Orfeu Negro' van Marcel Camus, toen ik klein was. Dus wellicht vandaar.


Maar ervan wakker liggen doe ik niet. Dat zou ik pas doen als mijn hele straat vol zou zijn met niqabjes. Dan zou ik wel even slikken, ja; :cheefbek:

Ik ook niet. Ik ga mijn koffer pakken, s kijken wat ze in Ouarzazate van mijn burqa vinden. Ik probeer nog te prikken. Moshi!

mark61
26-08-04, 13:15
Geplaatst door David
Volgens mij zijn ze in die landen traditioneel doodsbang voor vrouwen. Punt. En daarom hebben ze ze maar geheel en al verstopt en verwijderd uit het maatschappelijk leven. Want stel je voor dat die voruwen dingen gaan ondernemen, da's heel eng voor al die macho mannen.

Ikzelf ben bijvoorbeeld als de dood voor Arabische vrouwen.

David
26-08-04, 13:16
Geplaatst door mark61
Ikzelf ben bijvoorbeeld als de dood voor Arabische vrouwen.

watje. :p

mark61
26-08-04, 13:19
Geplaatst door David
watje. :p

Oh maar die Turkse kan ik wel aan! Alleen met Koerdischen weet ik het dan weer niet....

halfwatje.

Bofko
26-08-04, 13:20
Geplaatst door mark61
Ikzelf ben bijvoorbeeld als de dood voor Arabische vrouwen.

Vandaar dat je hier prikt :wink:
Moet van de therapeut. En iedere week op de divan verslag uitbrengen zeker.

David
26-08-04, 13:20
Geplaatst door mark61
Oh maar die Turkse kan ik wel aan! Alleen met Koerdischen weet ik het dan weer niet....

halfwatje.


Mwa. De enige vrouw waar ik bang voor ben is Couscousje. Kwart watje.

mark61
26-08-04, 13:26
Geplaatst door Bofko
Vandaar dat je hier prikt :wink:
Moet van de therapeut. En iedere week op de divan verslag uitbrengen zeker.

Alleen laten ze zich nauwelijks zien, dus mijn therapeut heeft me opdracht gegeven ze te gaan opzoeken in het hol van de leeuw.

Ghiezzoe
26-08-04, 14:19
En voor berber vrouwen?


Geplaatst door mark61
Ikzelf ben bijvoorbeeld als de dood voor Arabische vrouwen.

mark61
26-08-04, 14:34
Geplaatst door Ghiezzoe
En voor berber vrouwen?

Die zijn in mijn ervaring zo mogelijk nog gevaarlijker :hihi:. Je kent die mot en die kaarsvlam, je wordt er wel naar toegetrokken maar het gaat je lelijk opbreken ;)

Hoezo, ben jij dr eentje? Ik vind jullie allemaal fantastisch, maar wel van een afstandje. Soms moet je ook nog duiken, als er wat door de lucht vliegt. Geintje Ghiez.

Enfin, ik ga het morgen allemaal live meemaken. Tot ziens allemaal :fpetaf:

mark61
26-08-04, 14:34
.

Ghiezzoe
26-08-04, 14:59
Nee, niet helemaal..(let op ik zeg niet: helemaal niet). maakt dat mij nog gevaarlijker mischien? :nl:

P.S. ik heb het gemist.. wat ga je live meemaken? ga je zelf een Burqadag houden? :jumping:


Geplaatst door mark61
Die zijn in mijn ervaring zo mogelijk nog gevaarlijker :hihi:. Je kent die mot en die kaarsvlam, je wordt er wel naar toegetrokken maar het gaat je lelijk opbreken ;)

Hoezo, ben jij dr eentje? Ik vind jullie allemaal fantastisch, maar wel van een afstandje. Soms moet je ook nog duiken, als er wat door de lucht vliegt. Geintje Ghiez.

Enfin, ik ga het morgen allemaal live meemaken. Tot ziens allemaal :fpetaf:

mark61
26-08-04, 15:37
Geplaatst door Ghiezzoe
Nee, niet helemaal..(let op ik zeg niet: helemaal niet). maakt dat mij nog gevaarlijker mischien? :nl:

P.S. ik heb het gemist.. wat ga je live meemaken? ga je zelf een Burqadag houden? :jumping:

Oh je verenigt het gevaarlijkste van beiden? Ik ga morgen op vakantie. Naar Marokko. Mijn burqa uittesten op Jma elFna.

taouanza
26-08-04, 19:26
Geplaatst door Joepie
In mij stad loopt een vrouw er ook op die manier bij. Zelfs haar ogen zijn bedekt achter een soort gaasje.

Ik vind het maar niks, maar dat komt omdat ik het 1) niet begrijp 2)het als onderdrukking ervaar.... sorry that's how i feel about it.

Kan iemand me uitleggen waarom iemand 100% bedekt loopt?


Dan ben je een individu en heb je niks met de rest te maken. Ik dacht dat de westerlingen dat een speerpunt van hun beschaving vonden?
Of is het de bedoeling om met z'n allen gezellig individueel te doen? Tja ze moeten maar op het idee komen om een klaverjasvereniging te beginngen ipv burqas dragen.:rolleyes:

Ik kijk meestal boos helpt ook om alleen individueel te doen. Zo ---> :moe:

taouanza
26-08-04, 19:27
Geplaatst door mark61
Oh je verenigt het gevaarlijkste van beiden? Ik ga morgen op vakantie. Naar Marokko. Mijn burqa uittesten op Jma elFna.

Dan lachen ze je uit.:haha:
Daar sluieren ze zich op een andere manier.:rolleyes:

Tomas
26-08-04, 19:39
Geplaatst door mark61
Oh je verenigt het gevaarlijkste van beiden? Ik ga morgen op vakantie. Naar Marokko. Mijn burqa uittesten op Jma elFna.

Goeie reis!

Gerard074
26-08-04, 19:42
ff heel wat anders,
in bijna alle Nederlandse gemeentes is het verboden, behalve met carnaval, om op de openbare weg je gezicht te bedekken.

Orakel
26-08-04, 19:48
Geplaatst door mark61
Oh je verenigt het gevaarlijkste van beiden? Ik ga morgen op vakantie. Naar Marokko. Mijn burqa uittesten op Jma elFna.

Mooi man. B'triq sallama. Goede reis en fijne vakantie. Neem je die camera van Ron ff mee? Paar kiekjes schieten?

Rabi'ah.
26-08-04, 20:15
Geplaatst door mark61
Ach, in de praktijk gaat het natuurlijk om afkeer van het exotische. Dat incommunicado-gevoel is eerst nog onbewust denk ik. In any case, in Afghanistan is het dan ook niet de bedoeling dat mannen en vrouwen contact hebben. Hier over het algemeen wel.

Da's waar.



Geplaatst door mark61

Oei, ik zal niet meer aan je vriendjes komen.

Doe maar inderdaad niet. Mijn vriendjes zijn niet zo gediend van amoureuze attenties van mannen. :duivels:


Geplaatst door mark61

Jahoor, een onzichtbare vind ik sinister. Voor het eerst in de film 'Orfeu
Ik ook niet. Ik ga mijn koffer pakken, s kijken wat ze in Ouarzazate van mijn burqa vinden. Ik probeer nog te prikken. Moshi!

Tan bun. :wink:


Groetjes,

Rabiah.

TFOE
26-08-04, 20:21
Geplaatst door Ghiezzoe
Dat mensen zo'n negatief beeld hebben van de mens achter de Burqa dat ze maken dat ze wegkomen als ze er een zien (waar waren ze bang voor een bom onder die doeken?).

Vind je het gek dat ze weglopen.....
Die vrouw met haar burqa vraagt daar toch ook om.
Met zo'n outfit schreeuw je het van de daken dat je met rust gelaten wilt worden en dat je met niemand contact wilt hebben.
Ze wordt op haar wenken bediend...........

Wat je zaait is wat oogst
©opyright

mark61
26-08-04, 21:56
Geplaatst door Tomas
Goeie reis!

Dank je! Misschien krijg je nog live verslag.

Bofko
26-08-04, 22:39
Geplaatst door TFOE
Vind je het gek dat ze weglopen.....
Die vrouw met haar burqa vraagt daar toch ook om.
Met zo'n outfit schreeuw je het van de daken dat je met rust gelaten wilt worden en dat je met niemand contact wilt hebben.
Ze wordt op haar wenken bediend...........

Wat je zaait is wat oogst
©opyright

:duim: Kort en krachtig, spijker op de kop !
Burqa is bedoeld om je buitenshuis af te scheiden van de wereld.
Wat verwacht je dan nog van de wereld ?

mark61
26-08-04, 22:54
Geplaatst door Orakel
Mooi man. B'triq sallama. Goede reis en fijne vakantie. Neem je die camera van Ron ff mee? Paar kiekjes schieten?

Dank je wel. Maar ik ken helemaal geen Belangrijke Mensen. :hihi: Ik fotografeer wel even beroerd, das waar. Tworden landschapjes vrees ik. Ik heb een hekel aan mensen fotograferen. Zij ook denk ik.

mark61
26-08-04, 22:57
Geplaatst door taouanza
Dan lachen ze je uit.:haha:

Gek, daar was ik nou ook al bang voor.

850
27-08-04, 01:27
Geplaatst door Bofko
:duim: Kort en krachtig, spijker op de kop !
Burqa is bedoeld om je buitenshuis af te scheiden van de wereld.
Wat verwacht je dan nog van de wereld ?

Die kolere burqa is anti-leven.
Ongeloofelijk dat vrouwen gedwongen worden om daar in rond te lopen. :schreeuw:

Ghiezzoe
27-08-04, 10:13
ongelovelijk dat vrouwen gedwongen worden
-om hem af te doen als ze een bepaald restaurant binnen stappen,
-om in dit geemancipeerde land te werken ook al hebben ze kleine kinderen en zijn ze alleenstaand.
-om het huishouden te doen naast een baan (voor de hypotheek enz..) en dat de man nauwelijks meehelpt.
-om (half)naakte reclame posters van mannen en vrouwen te aanschouwen zodra ze haar neus buiten de deur zet.
-...


Geplaatst door 850
Die kolere burqa is anti-leven.
Ongeloofelijk dat vrouwen gedwongen worden om daar in rond te lopen. :schreeuw:

850
27-08-04, 11:46
Geplaatst door Ghiezzoe
ongelovelijk dat vrouwen gedwongen worden
-om hem af te doen als ze een bepaald restaurant binnen stappen,
-om in dit geemancipeerde land te werken ook al hebben ze kleine kinderen en zijn ze alleenstaand.
-om het huishouden te doen naast een baan (voor de hypotheek enz..) en dat de man nauwelijks meehelpt.
-om (half)naakte reclame posters van mannen en vrouwen te aanschouwen zodra ze haar neus buiten de deur zet.
-...

Al die niks zeggende voorbeeldjes die je opsomt doen er niets aan af dat de burqa anti-humaan is. Zo'n "kledingstuk" belemmerd je op alle mogelijke manieren in je doen en laten. Zelfs in een isoleercel heb je als individu nog meer vrijheden dan in zo'n burqa. Tis nog net geen dwangbuis........maar het scheelt niet veel.

Dutchguy
27-08-04, 12:23
Heeft allemaal met psychologie te maken. We kijken mensen nou eenmaal graag in de ogen, om te 'peilen'. Eigenlijk doen we dat de hele dag onbewust. Iemand in een burqa is onpeilbaar en er is geen enkele manier om iets van de persoon 'op te vangen'. Als je iemand ziet lopen en hij of zij kijkt op een bepaalde manier of heeft een bepaalde uitstraling, dan hou je daar onbewust al rekening mee, zeker als het niet goed voelt. Iemand die je gevoelsmatig niet aanstaat, daar zal je automatisch een beetje bij uit de buurt blijven. Dat er dan mensen rondlopen bij wie je helemaal niets af kunt lezen, dat wordt door sommige mensen als heel onprettig ervaren en ik snap dat wel.

Ghiezzoe
27-08-04, 13:06
Is dat ook de ervaring van de dames die em vrijwillig op doen?? dat is de vraag! en niet wat jij denkt dat zij ervaren...
Kijk als een vrouw gedwongen wordt door haar is het een heel andere kwestie. Maar dat kom je in deze samenleving nauwelijks tegen lijkt mij.
Moraal van het verhaal... vraag zo'n zwaar gesluierde vrouw eens zelf waarom ze het doet. (niet aan te raden als haar man in de buurt staat :hihi: ). Misschien is het voor haar wel bevrijdend en geeft het haar juist veel meer vrijheden dan een strakke minirok op een fiets of hoge hakken als je een staand beroep hebt...

Kijk die tegenstellingen die ik nu noem en die ik voorheen aanhaalde zijn slecht om je te laten nadenken.. Ze zijn namelijk GENERALISEREND net als jouw opmerkingen. de waarheid ligt meestal ergens in het midden.. behalve als je het die meiden zou vragen want dan weet je het zeker (voor die meiden dan)>


Geplaatst door 850
Al die niks zeggende voorbeeldjes die je opsomt doen er niets aan af dat de burqa anti-humaan is. Zo'n "kledingstuk" belemmerd je op alle mogelijke manieren in je doen en laten. Zelfs in een isoleercel heb je als individu nog meer vrijheden dan in zo'n burqa. Tis nog net geen dwangbuis........maar het scheelt niet veel.

srt
27-08-04, 13:40
Geplaatst door Ghiezzoe

-om in dit geemancipeerde land te werken ook al hebben ze kleine kinderen en zijn ze alleenstaand.
-om het huishouden te doen naast een baan (voor de hypotheek enz..) en dat de man nauwelijks meehelpt.


Wat doen diezelfde dames in marokko als ze kleine kinderen hebben, en ze alleenstaand zijn. :duizelig:

Nederlandse mannen helpen over het algemeen erg goed mee. :fparty:

850
27-08-04, 13:57
Geplaatst door Ghiezzoe
Is dat ook de ervaring van de dames die em vrijwillig op doen?? dat is de vraag! en niet wat jij denkt dat zij ervaren...
Kijk als een vrouw gedwongen wordt door haar is het een heel andere kwestie. Maar dat kom je in deze samenleving nauwelijks tegen lijkt mij.
Moraal van het verhaal... vraag zo'n zwaar gesluierde vrouw eens zelf waarom ze het doet. (niet aan te raden als haar man in de buurt staat :hihi: ). Misschien is het voor haar wel bevrijdend en geeft het haar juist veel meer vrijheden dan een strakke minirok op een fiets of hoge hakken als je een staand beroep hebt...

Kijk die tegenstellingen die ik nu noem en die ik voorheen aanhaalde zijn slecht om je te laten nadenken.. Ze zijn namelijk GENERALISEREND net als jouw opmerkingen. de waarheid ligt meestal ergens in het midden.. behalve als je het die meiden zou vragen want dan weet je het zeker (voor die meiden dan)>

Je kan mij niet wijsmaken dat er vrouwen zijn die vrijwillig zo'n burqa aantrekken.
Het kan niet anders of er zit dwang en/of angst achter.
Zelfs een zware machochist zal het niet volhouden om jaar in jaar uit met zo'n bepakking rond te lopen.

En tussen een burqa en minirok zit een scala aan keuzes om als kleding te dragen. Je noemt met de hoge hakken en de minirok een andere uiterste.
Het heeft voor mij niet veel zin om het zelf aan burqa dragende dames te vragen wat zij er van vinden. Ik zie ze nooit hier in Nederland. (goddank).
Ik had het 8 jaar geleden op zich wel willen vragen aan vrouwen in Algerije. Daar zag ik veel vrouwen rondlopen met een groot doek dat alles bedekte behalve 1 oog. Maar die vrouwen liepen gauw weg zodra ik ook maar op afstand van 30 meter van ze stond.
:moeilijk: Best wel onbeschoft van hun nu ik er zo over nadenk, maar dat terzijde......

Maar wat is er generaliserend aan mijn opmerking(en)??

Ik zie er hoe dan ook geen enkel positiviteit in aan de burqa. Zowel voor de drager niet als voor de omgeving niet.