PDA

Bekijk Volledige Versie : Wandelen langs ‘joods Barneveld’



barneveld
25-08-04, 23:46
Wandelen langs ‘joods Barneveld’

BARNEVELD – Veertig belangstellenden maakten gisteravond een wandeling langs herinneringen aan de Joodse gemeenschap in Barneveld. Het initiatief ging uit van de werkgroep ‘Aan de slag voor Israel’.


Het zijn voornamelijk ouderen die zich deze regenachtige woensdagavond bij de Gamma verzamelen. ,,Gezien het feit dat we tussen de buiten door moeten wandelen, is deze opkomst erg groot’’ , vindt Geertje Marinus, voorzitter van de werkgroep. ,,Als christenen voelen we ons bijzonder verbonden met Israël. Er is veel negatieve publiciteit. Wij willen ervoor zorgen dat mensen meer van Israël en het jodendom afweten en het positieve steun geven.’’ De meeste aanwezigen weten al meer over het jodendom. Adrie Velsink uit Barneveld: ,,Ik heb een cursus gevolgd over overeenkomsten tussen het jodendom en christendom. Ik kan me eigenlijk niet voorstellen dat er hier veel joodse herinneringen zijn.’’
Gids bij de wandeling is docent Hebreeuws Pieter Siebesma. Hij vertelt wat over de historie van de joodse gemeenschap in Barneveld, die in 1749 begon en in 1910 weer verdween. Bij de joodse begraafplaats aan de Kallenbroekerweg, die overigens niet mag worden betreden vanwege de grootte van de groep, vertelt hij: ,,De graven zijn gericht op het oosten, naar Jeruzalem.’’

Volgende stop is de voormalige synagoge in de Jan van Schaffelaarstraat, waar nu Kaasschieter zijn zaak heeft. ,,Het is absoluut niet meer te zien’’, legt Siebesma uit, ,,maar als je in de zaak komt, vraag je maar of je even boven mag kijken: daar is een raam uit de synagoge met een gebrandschilderde davidster.’’ Ook het monument bij De Schaffelaar, waar een groep joden tijdens de oorlog kort verbleef, wordt tijdens de wandeling bekeken. Lydia Grooten uit Lunteren: ,,Interessant, hoor. Dit monument had ik nog nooit gezien, terwijl ik hier toch al ‘tig’ keer ben geweest


waar nu Kaasschieter zijn zaak heeft




nu begrijp ik waarom de zaak kaasschieter heet