PDA

Bekijk Volledige Versie : Tientallen doden bij mars op Najaf



Simon
26-08-04, 11:49
Tientallen doden bij mars op Najaf

******************
KUFA In Irak kent de mars op Najaf een
bloedig begin.In de nabije stad Kufa is
een aanslag gepleegd op sjiieten die in
een moskee klaarstonden voor de mars,
waartoe ayatollah al-Sistani gisteren
opriep.Later werden Najafgangers onder
vuur genomen.In beide gevallen vielen
tientallen doden en gewonden.

Al-Sistani reist naar Najaf in een
gewapend konvooi.Hij wil daar de strijd
beëindigen tussen sjiitische rebellen
en Amerikaanse en Iraakse troepen.Aan
de mars doen tienduizenden mensen mee.

De gouverneur van Najaf heeft een
bestand afgekondigd om al-Sistani zijn
missie te laten volbrengen.

mark61
26-08-04, 12:02
Typerend. al-Sistani, de enige die zijn hoofd koel houdt en naar mijn bescheiden inzicht behoedzaam en verstandig probeert de boel te sussen, organiseert een oplossing waarbij zowel Moqtada as-Sadr als de Amerikanen zonder gezichtsverlies kunnen oplazeren, en er is wel een organisatie die dat wil saboteren. Daders natuurlijk onbekend. De lafaards.

Simon
26-08-04, 12:05
Ik vind het wel mooi die mars. Het heeft iets van Ghandi (al is het gevolg van Sistani wel wat beter bewapend). Ik hoop dat hij al-Sadr uit Najaf weet te krijgen en de amerikanen ook de stad uitkrijgt. Het is zo'n zinloze strijd daar!

Spoetnik
26-08-04, 12:43
Waarom de Amerikanen zonodig Al Sadr uit Najaf moesten verdrijven is me nog steeds een raadsel. Ze hadden de Mahdi militie in heel Iraq kunnen aanpakken tenslotte. Desondanks kiezen ze Najaf uit en het Vaticaan van Iraq om daar een beetje te gaan vechten. Komt nog bij dat ze dat net deden op het moment dat Al-Sistani naar London gaat voor een hartoperatie. De timing heeft wellicht iets te maken hebben met de presidentsverkiezingen in de VS en de Republikeinse conventie die eraan zit te komen. Maar het onbenul van Bush, die blijkbaar niet door heeft dat het aanvallen van Najaf en de Moskee hetzelfde zou zijn als moslimtroepen die het Vaticaan en de Sint-Pieterkerk bestormen om ze te bevrijden van een radicale priester. What will they come up next.

Deze mars is natuurlijk gemakkelijk te verstoren. Al-Sistani in Najaf, een Muqtada strijder die een granaat afvuurt op een Amerikaanse tank. Amerikaanse tank schiet terug, gaat per ongelijk in de menigte. Chaos.

mark61
26-08-04, 12:51
Geplaatst door Spoetnik
Deze mars is natuurlijk gemakkelijk te verstoren. Al-Sistani in Najaf, een Muqtada strijder die een granaat afvuurt op een Amerikaanse tank. Amerikaanse tank schiet terug, gaat per ongelijk in de menigte. Chaos.

Ik neem aan dat de Amerikanen wel linker uitkijken, want dan zijn de rapen pas goed gaar.

Ik neem ook aan dat as-Sadr het liefste as-Sistani zou vermoorden, als hij de Amerikanen dan de schuld kon geven. Denk je niet? Sistani heeft hem vernederd en buitengesloten. Als de Ami's niet zo stom tekeer waren gegaan was as-Sadr nu uitgerangeerd.

Spoetnik
26-08-04, 13:45
Geplaatst door mark61
Ik neem aan dat de Amerikanen wel linker uitkijken, want dan zijn de rapen pas goed gaar.

Ik neem ook aan dat as-Sadr het liefste as-Sistani zou vermoorden, als hij de Amerikanen dan de schuld kon geven. Denk je niet? Sistani heeft hem vernederd en buitengesloten. Als de Ami's niet zo stom tekeer waren gegaan was as-Sadr nu uitgerangeerd.

Als de Amerikanen niet zo druk waren geweest met van Iraq een vrijplaats voor Haliburton en hun fraudepraktijken te maken, en in plaats daarvan zich hadden bezig gehouden met taken zoals het repareren van de infrastructuur en het bieden van wat veiligheid dan zouden ze ook al een eind zijn gekomen. Dan had Al-Sadr niet eens een basis kunnen creeeren in Iraq. Al-Sadr dankt zijn faam toch voornamelijk aan zijn organisatie (opgezet door zijn pa). Al-Sadr dient als posterboy van die organisatie, die door heel Iraq heen, weldegelijk het afgelopen jaar een schaduwregering heeft opgezet. Een shaduwregering die heeft gezorgd voor noodaggregaten, hulp aan de armen, etc. Al-Sadr heeft die dingen gedaan, die de CPA had moeten doen. Met als gevolg de situatie waar we nu in zitten.

Of Al-Sadr af wil van Sistani, het lijkt me niet, omdat Sadr niet de macht zal hebben om de religieuze elite in Najaf buiten spel te zetten. Ik denk dat Al-Sadr zoveel mogelijk nu de boodschapper van vrede zal spelen en hij zal proberen de Amerikanen en Iraakse regering uit te lokken om geweld te gebruiken tegen de mars van Sistani. Dit zal Sistani dwingen om zich aan te sluiten bij het verzet tegen de bezetting van zijn land.

Aangezien de Amerikanen er ook op gebrand lijken om WO3 uit te lokken )Najaf en de Moskee aanvallen kan niemand een slim plan noemen) zou het misschien nog wel eens kunnen gebeuren.

Spoetnik
26-08-04, 13:53
Sistani heeft hem vernederd en buitengesloten.


Sistani praat wel met Sadr, niet met de Amerikanen. Het zijn de Amerikanen die Sistani heeft vernederd en buitengesloten.

Sistani heeft maanden de tijd gehad om een decreet uit te vaardigen om Sadr uit de Moskee te halen, en dat heeft hij niet gedaan.

Maar misschien begrijp ik het wel volledig verkeerd.

De Iraakse regering is ondertussen volledig onbetrouwbaar geworden. Al drie keer hebben ze aangekondigd dat ze de mensen in de Moskee volledig zullen wegvagen en nu bieden ze hen weer amnestie aan.
http://english.aljazeera.net/NR/exeres/73FBE4AE-3CA1-474B-99B1-D52C12B4DC51.htm

mark61
26-08-04, 13:53
Ik geef je geen ongelijk, behalve dat ik denk dat Sistani toch het liefste zou willen dat as-Sadr niet bestond. Maar ik denk dat hij niet gewelddadig, want heel beschaafd is.

Hoe zit het eigenlijk met SCIRI, geleid door die man, sorry hoe heet hij, Baki, tot die vermoord werd? Die zijn ook niet dol op as-Sadr, dacht ik. Denk dat ook zij hem verdenken van de moord.

Simon
26-08-04, 13:54
Geplaatst door Spoetnik
Dit zal Sistani dwingen om zich aan te sluiten bij het verzet tegen de bezetting van zijn land.


Zo positioneert al-Sadr zijn verzet. Maar in wezen wil hij niet meedoen in het proces van democratisering en verkiezingen. Ik hoop dat Sistani hem zal overtuigen om het proces van geweld te verlaten. Het leidt immers nergens toe.

mark61
26-08-04, 14:13
Geplaatst door Simon
Zo positioneert al-Sadr zijn verzet. Maar in wezen wil hij niet meedoen in het proces van democratisering en verkiezingen.

Zo lijkt het nu, maar dat is pas nadat Sistani en de SCIRI hem effectief buitenspel hadden gezet. Maar misschien wist hij altijd al dat hij op gewone wijze geen kans had. Maar ik kan het niet goed beoordelen, gebrek aan info.

Spoetnik
26-08-04, 14:14
Geplaatst door Simon
Zo positioneert al-Sadr zijn verzet. Maar in wezen wil hij niet meedoen in het proces van democratisering en verkiezingen. Ik hoop dat Sistani hem zal overtuigen om het proces van geweld te verlaten. Het leidt immers nergens toe.

Sadr wil weldegelijk verkiezingen, maar zijn organisatie heeft geen vertrouwen in het Amerikaanse democratiseringsproces. Door deze opstelling wint hij veel steun onder de Iraakse bevolking, zowel Shia als Sunni! Hij is de enige politicus in Iraq die zich openlijk verzet tegen de Amerikaanse bezetting en overheersing van de politiek. Juist die opstelling zal hem veel sympathiestemmen opleveren als er nu verkiezingen gehouden zouden worden.

ps. Ik heb het altijd over zijn organisatie, omdat Sadr zelf niet de beslissingen maakt. Het is de Sadr organisatie die de beslissingen maakt.

Spoetnik
26-08-04, 14:19
Geplaatst door mark61
Hoe zit het eigenlijk met SCIRI, geleid door die man, sorry hoe heet hij, Baki, tot die vermoord werd? Die zijn ook niet dol op as-Sadr, dacht ik. Denk dat ook zij hem verdenken van de moord.

De SCIRI heeft een positie in het nieuwe Iraakse "parlement".



Some disappointed participants left the conference altogether. One delegate from the Al-Multaka Democratic Party told Radio Free Europe that his group was withdrawing from the conference "because the parties already in power dominated the proceedings." Jawdat Al-Obeidi called the process "illegitimate" and said it "does not represent the composition of Iraqi society."

What some called a lack of democracy, members of the prevailing organization excused as practical necessity. "We have [to choose] 81 people, and the parties demanding to sit on [the council] could reach 200 or more," Saad J. Qindeel, a deputy from one of the prevailing parties, told Radio Free Europe. "So, it is hard to satisfy all the parties because one can't have all of them participating in the list." Qindeel is a member of the Supreme Council for the Islamic Revolution in Iraq (SCIRI), a powerful organization of former exiles.

There is little question that the five parties said to dominate the winning coalition are deeply embedded in the Allawi government and already enjoy overwhelming representation. However,the Islamic Daawa party, the Kurdish Democratic Party, the Iraqi National Accord, the Patriotic Union of Kurdistan, and SCIRI all lack popular recognition outside of their own constituencies, notes the Post

http://www.zmag.org/content/showarticle.cfm?SectionID=15&ItemID=6085

observer
26-08-04, 14:31
Of Al-Sadr af wil van Sistani, het lijkt me niet, omdat Sadr niet de macht zal hebben om de religieuze elite in Najaf buiten spel te zetten sadr heeft diverse gematigde leiders laten vermoorden de aanval op het huis van al sistani mislukte omdat de amerikanen de aanhangers van al sadr die zijn huis wil binnendringen hebben verdreven

sadr is qua nivo niet machtig genoeg niet eens een ayatollah zijn prestige is niet gebaseerd op ervaring of status maar vooral op grote bek

de soeni en saddamaanhangers hebben nu een mooie kans 2 doelwitten de moskee(die ze zelf totaal onbelangrijk vinden) en sistiani

beschadig de moskee en de amerikanen hebben een probleem

door sistiani en je versplintert de shiieten in iraq

Spoetnik
26-08-04, 14:35
observer: ook voor Sunni is die moskee heel belangrijk. Je opmerking is behoorlijk dom moet ik zeggen. Dat is hetzelfde als zeggen dat de Sint Pieter niks betekent voor protestanten.

De scheiding Sunni, Shia wordt in de Europese pers behoorlijk opgeblazen.

En je opmerkingen dat Sadr al die geestelijken vermoord zou hebben is ook lekker makkelijk en onbewezen. Then again, als er mensen zijn die Sharon van alles de schuld krijgen, dan zijn het weer anti-semieten volgens jou. Je agenda is duidelijk.

Voor wat geschiedenis: http://encyclopedia.thefreedictionary.com/Imam%20Ali

Simon
26-08-04, 14:38
Geplaatst door Spoetnik
Sadr wil weldegelijk verkiezingen, maar zijn organisatie heeft geen vertrouwen in het Amerikaanse democratiseringsproces. Door deze opstelling wint hij veel steun onder de Iraakse bevolking, zowel Shia als Sunni! Hij is de enige politicus in Iraq die zich openlijk verzet tegen de Amerikaanse bezetting en overheersing van de politiek. Juist die opstelling zal hem veel sympathiestemmen opleveren als er nu verkiezingen gehouden zouden worden.

ps. Ik heb het altijd over zijn organisatie, omdat Sadr zelf niet de beslissingen maakt. Het is de Sadr organisatie die de beslissingen maakt.

Nou ik zie het meer zo dat hij de onvrede over de bezetting misbruikt om krachten te mobiliseren om hem meer macht te bezorgen. Ik hoop dat hij faalt want ik vind het een platvloerse demagoog. Ook de moskee in Najaf misbruikt hij door er een soort drama van te maken waarin hij de moskee (islam) verdedigt. Erg doorzichtig allemaal.

akram
26-08-04, 14:42
Geplaatst door observer
sadr heeft diverse gematigde leiders laten vermoorden de aanval op het huis van al sistani mislukte omdat de amerikanen de aanhangers van al sadr die zijn huis wil binnendringen hebben verdreven

sadr is qua nivo niet machtig genoeg niet eens een ayatollah zijn prestige is niet gebaseerd op ervaring of status maar vooral op grote bek

de soeni en saddamaanhangers hebben nu een mooie kans 2 doelwitten de moskee(die ze zelf totaal onbelangrijk vinden) en sistiani

beschadig de moskee en de amerikanen hebben een probleem

door sistiani en je versplintert de shiieten in iraq

is dat een westerse versie van complottheorien?

hoe kom je erbij dat de imam Ali moskee onbelangrijk is voor de soeni's?

Spoetnik
26-08-04, 14:44
Geplaatst door Simon
Nou ik zie het meer zo dat hij de onvrede over de bezetting misbruikt om krachten te mobiliseren om hem meer macht te bezorgen. Ik hoop dat hij faalt want ik vind het een platvloerse demagoog. Ook de moskee in Najaf misbruikt hij door er een soort drama van te maken waarin hij de moskee (islam) verdedigt. Erg doorzichtig allemaal.

Wie ben jij om wat te hopen over een persoon in een land waar je niet woont en weinig vanaf weet en de situatie niet kent. Ik hoop dat Iraq een land wordt waarin iedereen een kans krijgt. Het huidige Iraq is opweg naar het tegenovergestelde, met Allawi die steeds meer trekken van een dictator krijgt.

De Amerikanen hadden die hele moskee niet hoeven te bestormen uiteraard; dan had Sadr er ook geen drama van kunnen maken. Voor een seculiere regering, maakt Allawi behoorlijk druk om een religieus object.

mark61
26-08-04, 15:34
Geplaatst door Spoetnik
Wie ben jij om wat te hopen over een persoon in een land waar je niet woont en weinig vanaf weet en de situatie niet kent. ...Voor een seculiere regering, maakt Allawi behoorlijk druk om een religieus object.

Ach, jij hoopt ook vast dat Bush de verkiezingen niet wint en Sharon wordt vermoord. Dan zegt er toch ook niemand: 'wie ben jij om wat te hopen..'? Het staat iedereen vrij om een mening over de rest van de wereld te hebben.

Het lijkt me trouwens inderdaad dat as-Sadr geen grote bijdrage kan leveren aan nationale verzoening en een geweldloos Irak. Het is altijd heel moeilijk de wapens neerleggen als je er eenmaal gewend aan bent geraakt. Zo kan je namelijk je zin doordrijven ook al ben je in de minderheid. Ik heb persoonlijk veel meer vertrouwen in Sistani, de enige die geweld blijft afwijzen en naar concensus streeft. Niet dat ik tegen gewapend verzet ben, maar zoals het nu wordt uitgevoerd lijkt het nergens op.

Het is natuurlijk ook zo dat de Amerikanen niet een moskee bestormen, ze zoeken as-Sadr, en die heeft zich verstopt in een heilige plaats. Dat is wel tactisch natuurlijk maar niet erg zuiver en netjes. Als hij heilige plaatsen wil beschermen moet hij er juist zo ver mogelijk weg van gaan. Hij had ook in Sadr City kunnen gaan zitten, die heet alvast naar hem, en een stadsguerilla beginnen zonder gevaar voor schending van een heilige plaats.

Dat de Amerikanen slecht en dom zijn, daar zijn we het allemaal wel over eens.

Mijn tactiek zou zijn, me muisstil houden. Des te eerder gaan de Amerikanen weg. Als het goed is ligt daar al een datum voor vast, nl. augustus 2005. Het geweld is juist een mooi excuus om te blijven. Als ze eenmaal opgelazerd zijn wordt het veel makkelijker Allawi en zijn maats te verdrijven.

Spoetnik
26-08-04, 15:49
Geplaatst door mark61
Ach, jij hoopt ook vast dat Bush de verkiezingen niet wint en Sharon wordt vermoord. Dan zegt er toch ook niemand: 'wie ben jij om wat te hopen..'? Het staat iedereen vrij om een mening over de rest van de wereld te hebben.

Ik schrijf mijn hoop zelden op.




Het lijkt me trouwens inderdaad dat as-Sadr geen grote bijdrage kan leveren aan nationale verzoening en een geweldloos Irak. Het is altijd heel moeilijk de wapens neerleggen als je er eenmaal gewend aan bent geraakt. Zo kan je namelijk je zin doordrijven ook al ben je in de minderheid. Ik heb persoonlijk veel meer vertrouwen in Sistani, de enige die geweld blijft afwijzen en naar concensus streeft. Niet dat ik tegen gewapend verzet ben, maar zoals het nu wordt uitgevoerd lijkt het nergens op.


Helaas is de realiteit in Iraq dat iedereen bewapend is. Al-Sadrs milities zijn niet de enigen die bewapend zijn. Ik zou trouwens niet kunnen uitleggen aan de Iraakse aanhangers van Sadr, waarom buitenlandse milities in dienst van Haliburton wel bewapend zouden mogen zijn, maar Sadrs milities niet.



Het is natuurlijk ook zo dat de Amerikanen niet een moskee bestormen, ze zoeken as-Sadr, en die heeft zich verstopt in een heilige plaats. Dat is wel tactisch natuurlijk maar niet erg zuiver en netjes. Als hij heilige plaatsen wil beschermen moet hij er juist zo ver mogelijk weg van gaan. Hij had ook in Sadr City kunnen gaan zitten, die heet alvast naar hem, en een stadsguerilla beginnen zonder gevaar voor schending van een heilige plaats.


Lekker makkelijk de schuld bij een Iraakse straatmilitie leggen. Shia politiek speelt zich al eeuwen af in Najaf. Dus het logisch dat Sadr zich ook bemoeit met de situatie in Najaf. Als Sistani van hem af wilde, dan had hij dat allang kunnen doen door een fatwa uit te vaardigen de afgelopen maanden. Dit heeft hij niet gedaan, hierdoor is de reputatie van Sadr groeiende. Uiteraard had hij niet in de Moskee kunnen gaan zitten, maar die Moskee is belangrijk voor Shia, dus het wel logisch dat hij er gaat zitten. Zo werkt de politiek nu eenmaal, zo werkt de media nu eenmaal.

Maar waarom vallen de Amerikanen die moskee aan. Die vraag moet je jezelf afvragen. Welke overwinning denken de Amerikanen te behalen door die moskee te bestormen. Welke overwining denken de Amerikanen te behalen door Sadr dood te maken of op te pakken, het zal alleen maar de plaats openen voor een andere radicale geestelijke en zo kan je blijven doorgaan.




Dat de Amerikanen slecht en dom zijn, daar zijn we het allemaal wel over eens.

Mijn tactiek zou zijn, me muisstil houden. Des te eerder gaan de Amerikanen weg. Als het goed is ligt daar al een datum voor vast, nl. augustus 2005. Het geweld is juist een mooi excuus om te blijven. Als ze eenmaal opgelazerd zijn wordt het veel makkelijker Allawi en zijn maats te verdrijven.

Veel Iraqi's denken juist dat de Amerikanen geweld blijven uitvoeren om zo de eigen reden te creeeren om te blijven. Dit is ook de reden dat zoveel Iraqi's geen vertrouwen hebben in Allawi en zijn trawanten en ervoor kiezen om Sadr te steunen. Jouw taktiek is aardig, maar hoe voorkomt jouw taktiek dat anderen een andere taktiek kiezen? Immers als je je stilhoudt, dan zal niemand jouw politiek kennen.

Een goede iraakse politicus zou proberen om heel veel straatprotesten te organiseren, elke maandag weer, netzolang totdat er een eerlijk gekozen Iraakse regering het land controlleerd en de Amerikaanse bezetting is opgeheven.

Simon
26-08-04, 16:10
Geplaatst door Spoetnik
Wie ben jij om wat te hopen over een persoon in een land waar je niet woont en weinig vanaf weet en de situatie niet kent.

Dat is mijn hobby. Ik heb overal een oordeel over hoewel ik niet alles weet. Lijkt mij heel menselijk.

Spoetnik
26-08-04, 16:17
Smell of burnt flesh, blood smeared on streets of Najaf's Old city
NAJAF, Iraq (AFP) Aug 25, 2004
The smell of burnt flesh filled the air and blood smeared the deserted streets of Najaf's Old City on Wednesday after heavy US air strikes on Shiite militia positions around Iraq's revered Imam Ali shrine.

From early Wednesday, heavy US artillery fire followed fighter plane missile attacks, devastating neighbourhoods in the historic heart of the central city.

As the US campaign lessened in the hot afternoon sun, frightened residents barricaded themselves indoors, determined to bear the brunt of the crippling summer heat rather than wander the empty streets.

Those who did venture out, or peep through the broken windows or blasted door frames, could barely disguise their fear.

"It was the heaviest attack in many days especially the first during daytime," said Ali Jasim, a 36-year-old civil servant holed up in one house.

"Not only did airplanes drop missiles, but Apache helicopters fired at suspected militiamen in our area and tanks crawled all over the place firing at whatever they saw. All the three at the same time."

One young man who was standing outside his house shot by soldiers from the helicopter, he said.

"You can see his blood all over that corner in the mud," Jasim said pointing.

Shiite militia holed up in the neighbourhood fought against the American and Iraqi soldiers.

"The militia has a lot of snipers around. They shot at a lot of Iraqi soliders who have been moving around in the area since Tuesday," he said.

Hundreds of heavily-armed Iraqi national guardsmen and US marines had fanned out across the Old City around the shrine late Tuesday.

But the Iraqi security troops were invisible in the afternoon. Some residents thought they would return later for another overnight assault.

Instead, US tanks crawled through the streets and Humvees were stationed at various intersections. Thick black smoke rose from a nearby residential block.

"The worst thing is that all entries to the city were blocked. Many of us who have families and had gone out early in the morning were worried as they could not get back to their homes," said Sayed Haider al-Yasiri.

Guiding an AFP correspondent to a nearby street corner, Yasiri pointed out an unexploded bomb lying outside a shuttered shop.

"Look at this and see what has happened out here. Imagine if a child picks it up," he said, dressed in a white robe and chewing on a mouthful of tobacco.

Scared residents of the Old City, who have born the brunt of the battle since fighting first flared three weeks ago, were Wednesday helpless and angry with the US military.

"We want to get rid of the militia, but not in this way. Such heavy pounding would destroy whatever is left of our homes," said Mohammed, a taxi driver.

"Why can't there be a peaceful solution to this whole issue?"

The mute spectators to the fight are dozens of those broken lamposts, hanging electric wires, spent cartridges and glass splinters, gaping holes and the fear etched on people's faces.

"It is still OK to walk closely by the side of the walls in some of the blocks of the city, but please do not go to Medina Street if you love yourself," said one young man, where rapid firing continued as US planes hovered overhead.

"There could be fresh assault at night also. Please go back before the roads are blocked again," the young man said.

All rights reserved. Copyright 2003 Agence France-Presse. Sections of the information displayed on this page (dispatches, photographs, logos) are protected by intellectual property rights owned by Agence France-Presse. As a consequence, you may not copy, reproduce, modify, transmit, publish, display or in any way commercially exploit any of the content of this section without the prior written consent of Agence France-Presse.
http://www.spacewar.com/2004/040825143955.70hap5ri.html

taouanza
26-08-04, 19:43
Geplaatst door akram
is dat een westerse versie van complottheorien?

hoe kom je erbij dat de imam Ali moskee onbelangrijk is voor de soeni's?

Ach dat is voor nietwesterlingen te hoog gegrepen om dat te begrijpen.

taouanza
26-08-04, 19:47
Geplaatst door Simon
Nou ik zie het meer zo dat hij de onvrede over de bezetting misbruikt om krachten te mobiliseren om hem meer macht te bezorgen. Ik hoop dat hij faalt want ik vind het een platvloerse demagoog. Ook de moskee in Najaf misbruikt hij door er een soort drama van te maken waarin hij de moskee (islam) verdedigt. Erg doorzichtig allemaal.

Ja erg doorzichtige drama inderdaad. Propaganda.AlSadr had gewoon in een hutje in de woestijn moeten zitten zodat de Amerikanen een good clear shut hebben. Das pas echt!
Ik bedoel als Amerikanen vinden dat je leven geen waarde heeft dan moet je natuurlijk niet doen alsof das zo doorzichtig en dramatisch.

opmerker
26-08-04, 19:51
Geplaatst door akram
is dat een westerse versie van complottheorien?

hoe kom je erbij dat de imam Ali moskee onbelangrijk is voor de soeni's?

We leren wat dat betreft snel...

opmerker
26-08-04, 19:55
Geplaatst door Simon
Dat is mijn hobby. Ik heb overal een oordeel over hoewel ik niet alles weet. Lijkt mij heel menselijk.

Soms denk ik dat het beter was geweest voor iedereen om Saddam lekker te laten zitten.

Amerikanen gaan in principe voor US: Unconditional surrender. Dat heeft in Duitsland en Japan prima gewerkt. Maar sindsdien denken ze dit kunstje overal te kunnen herhalen.

Ghiezzoe
26-08-04, 19:58
Wie onrecht zaait zal onrecht oogsten....

Copyright

opmerker
26-08-04, 20:04
Geplaatst door Simon
Dat is mijn hobby. Ik heb overal een oordeel over hoewel ik niet alles weet. Lijkt mij heel menselijk.

Het is razend interessant om op dit forum rond te hangen. Hier wordt tenminste op het scherpst van de snede gediscussieerd. En naast een hoop onzin en gescheld, worden er ook zeer originele meningen verkondigd.

Prettige avond allemaal

TFOE
26-08-04, 20:09
Geplaatst door Ghiezzoe
Wie onrecht zaait zal onrecht oogsten....

Copyright


Vertel dat gelijk ook maar ff tegen arme boeren in Afrika die zich scheel werken om een gezonde oogst te krijgen en vervolgens getrakteerd worden op een sprinkhanenplaag................

TFOE
26-08-04, 20:12
Geplaatst door opmerker

Prettige avond allemaal

:p Ik bepaal zelf wel of ik een prettige avond heb

Ghiezzoe
26-08-04, 20:18
2:233 The mothers shall give such to their offspring for two whole years, if the father desires to complete the term. But he shall bear the cost of their food and clothing on equitable terms. No soul shall have a burden laid on it greater than it can bear. N o mother shall be Treated unfairly on account of her child. Nor father on account of his child, an heir shall be chargeable in the same way. If they both decide on weaning, by mutual consent, and after due consultation, there is no blame on them. If ye decide on a foster-mother for your offspring, there is no blame on you, provided ye pay (the mother) what ye offered, on equitable terms. But fear Allah and know that Allah sees well what ye do.


2:286 On no soul doth Allah Place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. (Pray:) "Our Lord! Condemn us not if we forget or fall into error; our Lord! Lay not on us a burden Like that which Thou didst lay on those before us; Our Lord! Lay not on us a burden greater than we have strength to bear. Blot out our sins, and grant us forgiveness. Have mercy on us. Thou art our Protector; Help us against those who stand against faith."

6:152 And come not nigh to the orphan's property, except to improve it, until he attain the age of full strength; give measure and weight with (full) justice;- no burden do We place on any soul, but that which it can bear;- whenever ye speak, speak justly, even if a near relative is concerned; and fulfil the covenant of Allah. thus doth He command you, that ye may remember.

23:62 On no soul do We place a burden greater than it can bear: before Us is a record which clearly shows the truth: they will never be wronged.



Geplaatst door TFOE
Vertel dat gelijk ook maar ff tegen arme boeren in Afrika die zich scheel werken om een gezonde oogst te krijgen en vervolgens getrakteerd worden op een sprinkhanenplaag................

TFOE
26-08-04, 20:25
Geplaatst door Ghiezzoe
2:233 The mothers shall give such to their offspring for two whole years, if the father desires to complete the term. But he shall bear the cost of their food and clothing on equitable terms. No soul shall have a burden laid on it greater than it can bear. N o mother shall be Treated unfairly on account of her child. Nor father on account of his child, an heir shall be chargeable in the same way. If they both decide on weaning, by mutual consent, and after due consultation, there is no blame on them. If ye decide on a foster-mother for your offspring, there is no blame on you, provided ye pay (the mother) what ye offered, on equitable terms. But fear Allah and know that Allah sees well what ye do.


2:286 On no soul doth Allah Place a burden greater than it can bear. It gets every good that it earns, and it suffers every ill that it earns. (Pray:) "Our Lord! Condemn us not if we forget or fall into error; our Lord! Lay not on us a burden Like that which Thou didst lay on those before us; Our Lord! Lay not on us a burden greater than we have strength to bear. Blot out our sins, and grant us forgiveness. Have mercy on us. Thou art our Protector; Help us against those who stand against faith."

6:152 And come not nigh to the orphan's property, except to improve it, until he attain the age of full strength; give measure and weight with (full) justice;- no burden do We place on any soul, but that which it can bear;- whenever ye speak, speak justly, even if a near relative is concerned; and fulfil the covenant of Allah. thus doth He command you, that ye may remember.

23:62 On no soul do We place a burden greater than it can bear: before Us is a record which clearly shows the truth: they will never be wronged.

:o Ik lees geen steenkolen-engels

Ghiezzoe
26-08-04, 20:37
233. Moeders (gescheiden vrouwen) zullen haar kinderen twee volle jaren zogen, dit is voor hen, die de zoogtijd wensen te voltooien. En op de vader rust de zorg voor voedsel en kleding voor haar volgens gebruik. Geen ziel wordt belast boven haar vermogen. De moeder zal geen leed worden aangedaan wegens haar kind, noch zal de vader leed worden aangedaan wegens zijn kind en hetzelfde geldt voor de erfgenaam. Als beiden besluiten, het kind te spenen door wederzijdse overeenkomst en overleg, rust er geen schuld op hen. En als gij verkiest, een min voor uw kinderen te nemen, zal er geen blaam op u rusten, mits gij hetgeen gij overeenkomt naar billijkheid betaalt. En vreest Allan en weet, dat Allah ziet, wat gij doet.

286. Allah belast geen ziel boven haar vermogen. Voor haar is wat zij verdient en tegen haar is ook wat zij verdient. "Onze Heer, straf ons niet als wij vergeten of een fout hebben begaan, Heer, en belast ons niet, zoals Gij degenen, die vóór ons waren hebt belast; onze Heer belast ons niet met datgene, waarvoor wij de kracht niet hebben (het te dragen), wis onze fouten uit en schenk ons vergiffenis en wees ons barmhartig; Gij zijt onze Meester, help ons daarom tegen het ongelovige volk."

152. Beheert het eigendom van de wees, voordat hij volwassen is, niet anders dan op de beste wijze. En geeft de volle maat en het volle gewicht met rechtvaardigheid. Wij belasten geen ziel boven haar vermogen. En leeft, wanneer gij spreekt, rechtvaardigheid na, zelfs wanneer het een bloedverwant betreft en vervult het verbond van Allah. Dit is, hetgeen Hij u vermaant, opdat gij er lering uit moogt trekken.


62. Wij belasten geen ziel boven haar vermogen. Bij Ons is een boek, dat de waarheid spreekt en hun zal geen onrecht worden aangedaan.

haai
26-08-04, 21:25
'Al-Sistani en al-Sadr bereiken akkoord over Najaf'

NAJAF - De belangrijkste Iraakse sjiitische geestelijke, grootayatollah Ali al-Sistani, heeft donderdagavond een akkoord bereikt met zijn radicale opponent Muqtada al-Sadr over de beëindiging van het geweld in de heilige stad Najaf.

Dat meldden de Iraakse politie en de Arabische zender al-Arabiya. Al-Sistani zal volgens medewerkers donderdagavond op een persconferentie de inhoud van het akkoord uit de doeken doen.

Al-Sadr daagt met zijn militie, het Mahdi-leger, niet slechts de Amerikaanse bezettingsmacht en de door Amerikanen aangestelde regering in Bagdad uit. Met zijn guerrilla in Najaf daagt al-Sadr ook het leidershap van de sjiieten in Irak uit.

Al-Sistani is de hoogstse geestelijke van de sjiitische Irakezen die een meerderheid vormen in het land. Hij is teruggekeerd naar Najaf om zijn autoriteit in deze heilige stad opnieuw te vestigen. Voorts bedreigen de bombardementen en beschietingen van de afgelopen weken de historische oude stad met zijn heiligdommen, met name de moskee en het mausoleum van de geestelijke vader van de sjiitische tak van de islam, de imam Ali.

Volgens waarnemers slaagde al-Sistani donderdag in zijn opzet de jonge radicaal al-Sadr tot de orde te roepen. Al-Sadr zou al-Sistani's voorstellen zondre blikken of blozen hebben aanvaard. Al-Sadr zou inschikkelijk zijn, mede door de benarde positie waarin hij en zijn strijders door de Amerikaanse aanvallen zijn gebracht.

Al-Sistani, net terug van een medische behandeling in Londen, krijgt naar verluidt samen met drie andere ayatollahs het gezag over de heiligdommen van Najaf terug. De Amerikanen en de strijders van al-Sadr zouden zich beide moeten terugtrekken uit het oude centrum van de stad. De veiligheid zou daar dan moeten worden gegarandeerd door Iraakse politiemensen.

mark61
26-08-04, 22:16
Geplaatst door Spoetnik
Helaas is de realiteit in Iraq dat iedereen bewapend is. Al-Sadrs milities zijn niet de enigen die bewapend zijn. Ik zou trouwens niet kunnen uitleggen aan de Iraakse aanhangers van Sadr, waarom buitenlandse milities in dienst van Haliburton wel bewapend zouden mogen zijn, maar Sadrs milities niet.

Dat die Amerikanen, bewapend of niet, daar sowieso niks te zoeken hebben, daar zijn we het wel over eens. Het lijkt me voor de toekomst na vertrek van de VS het grootste probleem, dat iedereen bewapend is.


Lekker makkelijk de schuld bij een Iraakse straatmilitie leggen. Shia politiek speelt zich al eeuwen af in Najaf. Dus het logisch dat Sadr zich ook bemoeit met de situatie in Najaf. Als Sistani van hem af wilde, dan had hij dat allang kunnen doen door een fatwa uit te vaardigen de afgelopen maanden.

Ik denk dat Sistani dat niet gedaan heeft, omdat hij Sadr niet belangrijker wilde maken dan hij was, en de sji'ieten wil verenigen, niet verdelen.


Dit heeft hij niet gedaan, hierdoor is de reputatie van Sadr groeiende.

Ik denk eerder dat dat door de Amerikanen komt. Resultaat tegengesteld aan wat ze wilden. Heel dom.


Maar waarom vallen de Amerikanen die moskee aan. ... het zal alleen maar de plaats openen voor een andere radicale geestelijke en zo kan je blijven doorgaan.

Dat weten jij en ik, maar Amerikanen zijn daar te stom voor. Althans degenen die aan de macht zijn.


Jouw taktiek is aardig, maar hoe voorkomt jouw taktiek dat anderen een andere taktiek kiezen? Immers als je je stilhoudt, dan zal niemand jouw politiek kennen. ..., elke maandag weer, netzolang totdat er een eerlijk gekozen Iraakse regering het land controlleerd en de Amerikaanse bezetting is opgeheven.

Sorry, met stilhouden bedoelde ik alleen geen geweld gebruiken. Straatprotesten zijn prima, al zullen er velen onschuldigen gedood worden. Maar als alle groeperingen aankondigen geen geweld te zullen gebruiken, staan de Amerikanen + Allawi natuurlijk overduidelijk te kijk.

taouanza
27-08-04, 07:10
Geplaatst door haai
'Al-Sistani en al-Sadr bereiken akkoord over Najaf'

NAJAF - De belangrijkste Iraakse sjiitische geestelijke, grootayatollah Ali al-Sistani, heeft donderdagavond een akkoord bereikt met zijn radicale opponent Muqtada al-Sadr over de beëindiging van het geweld in de heilige stad Najaf.

Dat meldden de Iraakse politie en de Arabische zender al-Arabiya. Al-Sistani zal volgens medewerkers donderdagavond op een persconferentie de inhoud van het akkoord uit de doeken doen.

Al-Sadr daagt met zijn militie, het Mahdi-leger, niet slechts de Amerikaanse bezettingsmacht en de door Amerikanen aangestelde regering in Bagdad uit. Met zijn guerrilla in Najaf daagt al-Sadr ook het leidershap van de sjiieten in Irak uit.

Al-Sistani is de hoogstse geestelijke van de sjiitische Irakezen die een meerderheid vormen in het land. Hij is teruggekeerd naar Najaf om zijn autoriteit in deze heilige stad opnieuw te vestigen. Voorts bedreigen de bombardementen en beschietingen van de afgelopen weken de historische oude stad met zijn heiligdommen, met name de moskee en het mausoleum van de geestelijke vader van de sjiitische tak van de islam, de imam Ali.

Volgens waarnemers slaagde al-Sistani donderdag in zijn opzet de jonge radicaal al-Sadr tot de orde te roepen. Al-Sadr zou al-Sistani's voorstellen zondre blikken of blozen hebben aanvaard. Al-Sadr zou inschikkelijk zijn, mede door de benarde positie waarin hij en zijn strijders door de Amerikaanse aanvallen zijn gebracht.

Al-Sistani, net terug van een medische behandeling in Londen, krijgt naar verluidt samen met drie andere ayatollahs het gezag over de heiligdommen van Najaf terug. De Amerikanen en de strijders van al-Sadr zouden zich beide moeten terugtrekken uit het oude centrum van de stad. De veiligheid zou daar dan moeten worden gegarandeerd door Iraakse politiemensen.


Dus als ik het goed begrijp is AlSistani het land uit voor een operatie toen het gedoe begon. Hij is terug en het is over. Hij heeft gewoon gepraat met AlSadr.
Yep de Irakezen kunnen echt niet zonder Amerikaanse bommen.