PDA

Bekijk Volledige Versie : Telefoon opnemen met allochtone naam taboe



Pytaghoras
27-08-04, 00:01
Heel wat bedrijven in Vlaanderen verplichten hun allochtone werknemers een westers klinkende naam te gebruiken om klanten niet af te schrikken. Dat meldt de Belgische krant Het Laatste Nieuws. Zo zou Fatima zich Vicky laten noemen en Mohammed de telefoon opnemen als Peter. Dit zou vooral gebeuren bij bedrijven die klanten telefonisch benaderen, dat schrijft de NRC donderdag.

Een van de bedrijven waar dit gebeurt zou de mobiele operator Base, een dochteronderneming van de KPN, zijn. Een woordvoerder van Base ontkent dit. "Het is zeker niet de directie die het personeel verplicht een andere naam aan te nemen. Wie zoiets durft te vragen wordt op staande voet ontslagen." Maar een medewerkster van Base verklaart: "Wie gewoon de telefoon opneemt met ’hallo met Base’ heeft geen probleem. Pas wanneer we de klanten moeten opbellen en ons moeten voorstellen zijn namen als Fatima en Naima taboe."

Hetzelfde geldt voor het telemarketingbedrijf Communicatel, waar Lamia Sheba zich moest voorstellen als Pascal Desmet. "Eigenlijk is het vernederend. Het was een gemakkelijke manier om geld te verdienen tijdens mijn studie. Maar ik zou het nu nooit meer doen." Het is ’pure discriminatie’ zo meldt een woordvoerder van de Federatie van Marokkaanse Verenigingen verder in de krant. Hij herkent het onder andere uit de horeca waar een kelner die Allal heet zich van zijn baas Alain moet noemen.

nl-x
27-08-04, 00:35
Gatverdamme :kotsen2:

Mark
27-08-04, 00:39
ja, moet je maar gewoon een naam als Mark hebben :student:

taouanza
27-08-04, 07:06
Hoe hou je vooroordelen in stand!

Mensen moeten vooral niet het idee hebben dat Fatima's en Mohammeds ook een baan hebben.
Nee Fatima's en Mohammeds hebben allemaal een uitkering en de Vicky's en Peters moeten zich kapot werken omdat te bekostigen.

Simon
27-08-04, 07:10
Dit fenomeen bestaat ook in India waar steeds meer call centres gevestigd worden die voor westerse bedrijven werken. Dat is n.l. goedlkoper dan deze in het westen vestigen. Als dan bijvoorbeeld een consument in de USA belt omdat hij/zij een probleem heeft met de computer dan blijkt deze steeds vaker verbonden te zijn met India en die mensen die daar werken nemen ook op met namen als Frank en Alice (hetgeen natuurlijk niet hun echte namen zijn). Het gaat hierbij niet om allochtonen maar wel om een 'truc' om te zorgen dat de beller zich 'thuis' voelt.

taouanza
27-08-04, 07:35
Geplaatst door Simon
Dit fenomeen bestaat ook in India waar steeds meer call centres gevestigd worden die voor westerse bedrijven werken. Dat is n.l. goedlkoper dan deze in het westen vestigen. Als dan bijvoorbeeld een consument in de USA belt omdat hij/zij een probleem heeft met de computer dan blijkt deze steeds vaker verbonden te zijn met India en die mensen die daar werken nemen ook op met namen als Frank en Alice (hetgeen natuurlijk niet hun echte namen zijn). Het gaat hierbij niet om allochtonen maar wel om een 'truc' om te zorgen dat de beller zich 'thuis' voelt.


Hallo dit is een goede vergelijking!
Als ik door iemand uit India wordt gebeld zou ik me ook rot schrikken.
Maar dit zijn je LANDGENOTEN.
Dit betekent dan men constant zeikt over integratie,taal leren en werken maar zich dus niet 'thuis' voelt tussen de allochtone Nederlanders of Vlamingen of waar dan ook ze deze 'truc' toepassen.

Simon
27-08-04, 07:41
Geplaatst door taouanza
Hallo dit is een goede vergelijking!
Als ik door iemand uit India wordt gebeld zou ik me ook rot schrikken.
Maar dit zijn je LANDGENOTEN.
Dit betekent dan men constant zeikt over integratie,taal leren en werken maar zich dus niet 'thuis' voelt tussen de allochtone Nederlanders of Vlamingen of waar dan ook ze deze 'truc' toepassen.

Klopt. Maar ook ten opzichte van die mensen die in India werken heeft het iets discriminerends. Ik neem aan dat onderzoek heeft uitgewezen dat een amerikaan liever door Frank of Bob geholpen wordt dan door Rasjheed o.i.d. en blijkbaar komt men de klant daarin tegemoet. Maar moreel vind ik het op het randje.
Verder wekt men natuurlijk zo de suggestie dat het call centre gewoon in de VS gevestigd is hetgeen klanten waarschijnlijk ook een prettiger idee vinden.

taouanza
27-08-04, 07:46
Geplaatst door Simon
Klopt. Maar ook ten opzichte van die mensen die in India werken heeft het iets discriminerends. Ik neem aan dat onderzoek heeft uitgewezen dat een amerikaan liever door Frank of Bob geholpen wordt dan door Rasjheed o.i.d. en blijkbaar komt men de klant daarin tegemoet. Maar moreel vind ik het op het randje.
Verder wekt men natuurlijk zo de suggestie dat het call centre gewoon in de VS gevestigd is hetgeen klanten waarschijnlijk ook een prettiger idee vinden.

Yep het gaat om het laatste en dat vind ik begrijpelijk alhoewel ook in de VS Rasjeeds en Amresh's werken. En als in de VS deze hun naam moeten veranderen vind ik het ook schandalig.

Goodnight
27-08-04, 09:15
Wel heel erg bagataliserend Simon om dat voorbeeld van India er gelijk bij te halen.
Ik denk dat het twee totaal verschillende situatie's zijn, maar wel beide even verwerpelijk.Een Westers klinkende naam is betrouwbaarder blijkbaar????
Ik heb eens twee weken bij een telemarketingbureau gewerkt en moest ook een andere naam verzinnen.
Ik deed het wel, maar maakte vaak de 'fout' mijn eigen naam te zeggen :duim:


Het ironische is dat bedrijfje waar ik werkte pas volop in het nieuws was omdat heel veel mensen geld erdoor waren geraakt.

Zo zie je maar weer, het heeft niets met de naam te maken.....maar meer wat er te bieden valt.

jesse
27-08-04, 09:32
Het aanpassen van de voornaam en uiteindelijk de achternaam is een bekend assimilatieverschijnsel. Het stikt in de VS van de verengelste achternamen van oorspronkelijke Hollanders, Duitsers,Russen, Slowaken, Polen en ga zo maar door.

Gek genoeg is de hoofdoorzaak ervan niet discriminatie maar 'erbij willen horen'

David
27-08-04, 09:34
Geplaatst door Pytaghoras
Zo zou Fatima zich Vicky laten noemen


Vicky?

taouanza
27-08-04, 09:44
Geplaatst door jesse
Het aanpassen van de voornaam en uiteindelijk de achternaam is een bekend assimilatieverschijnsel. Het stikt in de VS van de verengelste achternamen van oorspronkelijke Hollanders, Duitsers,Russen, Slowaken, Polen en ga zo maar door.

Gek genoeg is de hoofdoorzaak ervan niet discriminatie maar 'erbij willen horen'

Oja? Bij wie willen Nederlanders in Nederland horen als ze hun kinderen Donna, Dylan, Brenda en Brandon noemen?:rolleyes:


En je geeft zelf aan dat je dus er niet bij hoort als je Ali of Aicha heet.
Je moet immers je naam veranderen om erbij te horen.

Ewa arensawal eylig genfoeg gayli entini.
We praten tot we uitkomen op waar het over hadden.:rolleyes:

taouanza
27-08-04, 09:45
Geplaatst door David
Vicky?

Ja ik zou ook eerder een Fatima vertrouwen maar ja wie ben ik?:rolleyes:

Bofko
27-08-04, 09:50
Geplaatst door David
Vicky?

Inderdaad, Vicky klinkt zeker niet betrouwbaarder dan Fatima.

Ik denk dat ze zichzelf teveel blindstaren op het succes van de telefoonseks-industrie. Daar wordt die naamsverandering juist heel bewust gebruikt. Exotische naam,zwoele stem en een beetje fantasie zijn voldoende om, desnoods met krulspelden in, toch de kassa te laten rinkelen.

David
27-08-04, 10:03
Geplaatst door taouanza
Ja ik zou ook eerder een Fatima vertrouwen maar ja wie ben ik?:rolleyes:


Nou ja, of er moet "Leandros", of "van de Loveboat" op volgen.


Dit is het meest onnozele, bekrompen, stompzinnige en gemene dat ik in lange tijd gehoord heb. Krijgen we na kastnichten nu kastallochtonen? Alsjeblieft zeg.

Mill
27-08-04, 10:06
Fatima stond gisteren nog in de hockeyfinale van de Olympische Spelen!

......en heeft een gruwelijk lekker lichaam

mark61
27-08-04, 10:11
Geplaatst door Mark
ja, moet je maar gewoon een naam als Mark hebben :student:

Daggut wel.

taouanza
27-08-04, 10:11
Geplaatst door Mill
Fatima stond gisteren nog in de hockeyfinale van de Olympische Spelen!

......en heeft een gruwelijk lekker lichaam

Dat zie je niet door de telefoon maar bij Vicky denk je dat wel

mark61
27-08-04, 10:12
Geplaatst door Simon
Dit fenomeen bestaat ook in India waar steeds meer call centres gevestigd worden die voor westerse bedrijven werken....Het gaat hierbij niet om allochtonen maar wel om een 'truc' om te zorgen dat de beller zich 'thuis' voelt.

Ze krijgen ook nog training in diverse accenten, pakweg Texaans en Schots.

taouanza
27-08-04, 10:12
Geplaatst door mark61
Daggut wel.

Moest jij niet ergens anders zijn?

mark61
27-08-04, 10:13
Geplaatst door taouanza
Als ik door iemand uit India wordt gebeld zou ik me ook rot schrikken.

:moe:

Joepie
27-08-04, 10:15
Nou ik werk bij een callcenter (computers) en bij ons mag je jezelf gewoon Rasheed, ali, Doesja, fatima noemen....

Wel raden we aan als je een onuitspreekbare naam hebt (moeilijk te verstaan) deze te vereenvoudigen. Fatima el a Randimadurzak (weet ik veel :) wordt dan Fatima Randi ofzo

Wij hebben wel een andere voorwaarden; " Vloeiend nederlands, welliswaar met accent, maar moet vloeiend zijn" .

mark61
27-08-04, 10:16
Geplaatst door jesse
Het aanpassen van de voornaam en uiteindelijk de achternaam is een bekend assimilatieverschijnsel. Het stikt in de VS van de verengelste achternamen van oorspronkelijke Hollanders, Duitsers,Russen, Slowaken, Polen en ga zo maar door.

Gek genoeg is de hoofdoorzaak ervan niet discriminatie maar 'erbij willen horen'

Das niet waar, op Ellis Island sloegen ze dr maar n slag naar / hielpen ze de immigranten een handje. Danny Kaye's vader heette Kaminski, maar dat vonden ze teveel gedoe.

mark61
27-08-04, 10:17
Geplaatst door taouanza
Oja? Bij wie willen Nederlanders in Nederland horen als ze hun kinderen Donna, Dylan, Brenda en Brandon noemen?:rolleyes:

Bij Amerika. Amerika is koel.

Dr was trouwens een tijd dat het in Engeland koel was om je zoon Omar (Khayyam) te noemen.

Alle (?) HongKongchinezen en veel Afrikanen doen niet moeilijk en nemen dr een westerse naam bij, wel zo makkelijk. Maar vaak zijn dat christenen en is het hun doopnaam. Aangezien veel volkeren werken met naam + vadersnaam + grootvadersnaam, wat elke generatie opschuift heten er hele volksstammen (in Nigeria bijvoorbeeld) Smith Onwuka Chikwe, of zoiets.

David
27-08-04, 10:20
Geplaatst door mark61
Das niet waar, op Ellis Island sloegen ze dr maar n slag naar / hielpen ze de immigranten een handje. Danny Kaye's vader heette Kaminski, maar dat vonden ze teveel gedoe.


Tja, Samuel Goldwyn (de filmmogul) heette ook eerst Schmuël Gelbfish. En Lauren Bacall was eerst Betty Perske-Weinstein-Bakal.

Maar die mensen kozen voor een neiwue naam, en dat moet je zelf weten. Iemand dwingen is raar.

jesse
27-08-04, 10:22
Geplaatst door taouanza
Oja? Bij wie willen Nederlanders in Nederland horen als ze hun kinderen Donna, Dylan, Brenda en Brandon noemen?:rolleyes:


En je geeft zelf aan dat je dus er niet bij hoort als je Ali of Aicha heet.
Je moet immers je naam veranderen om erbij te horen.

Ewa arensawal eylig genfoeg gayli entini.
We praten tot we uitkomen op waar het over hadden.:rolleyes:

Ik begrijp niet veel van dit verhaal. Probeer het nog eens.

'er bij willen horen' is het perspectief van diegene die voelt dat hij/zij er niet bij hoort, niet mijn perspectief.

Voornamen en taal in het algemeen is godzijdank aan verandering onderhevig, zo zijn er ook Nederlanders die hun dochter Fatima noemen of hadassa simpel omdat ze dat een moeiie naam vinden.

mark61
27-08-04, 10:24
Het zou wel helpen als allo's hun namen in het Nederlandse alfabet gaan spellen, ipv Frans of, Allah verhoede, Turks. De meeste Hollanders zijn taalkundig niet geëquipeerd om die namen, die toch al vreemd voor ze zijn, correct uit te spreken

mark61
27-08-04, 10:24
Geplaatst door taouanza
Moest jij niet ergens anders zijn?

Over een uur gaat de auto naar Skiphol.

Goodnight
27-08-04, 10:27
Anderen lossen het gewoon simpel op door je een totaal nieuwe OerHollandse naam te geven.
Zo werd ik constant Mien genoemd door een vrouw die mijn naam onuitsprekelijk vond :moe:

Mijn mooie melodieuze charmante naam werd gedegradeerd tot Mien.....

Mijn zusje heette ineens Mel....... :slapen:

jesse
27-08-04, 10:31
Geplaatst door mark61
Das niet waar, op Ellis Island sloegen ze dr maar n slag naar / hielpen ze de immigranten een handje. Danny Kaye's vader heette Kaminski, maar dat vonden ze teveel gedoe.

Uiteindelijk zul je toch naar de burgelijke stand moeten.

Goodnight
27-08-04, 10:31
Geplaatst door mark61
Het zou wel helpen als allo's hun namen in het Nederlandse alfabet gaan spellen, ipv Frans of, Allah verhoede, Turks. De meeste Hollanders zijn taalkundig niet geëquipeerd om die namen, die toch al vreemd voor ze zijn, correct uit te spreken

het leren is geen optie uitspreken? :rolleyes:

Mijn leidinggevende blijft steevast stuikelen over mijn naam.

Het duurde maanden voor hij de naam van Achmed Aboutaleb kon uitspreken....volgens mij niet al te moeilijke naam toch?

mark61
27-08-04, 10:38
Geplaatst door Goodnight
het leren is geen optie uitspreken? :rolleyes:

Mijn leidinggevende blijft steevast stuikelen over mijn naam.

Het duurde maanden voor hij de naam van Achmed Aboutaleb kon uitspreken....volgens mij niet al te moeilijke naam toch?

Het is dubbel: en de voor Nederlandssprekenden vreemde combinatie van klanken, en de vreemde spelling. Haal je een van de twee weg, dan wordt het wat makkelijker om het te leren. Die 'ou' moet gewoon 'oe' worden. Wat motten wij, jij en ik, nou met Frans?

En dan nog blijven er veel mensen over die te stom of te onwillig zijn om een naam goed uit te spreken, ja. Maja, hoeveel Arabische Marokkanen spreken Tamazight namen goed uit, of hoeveel Turkse Turken Koerdische? Mensen zijn niet zo veeltalig als vaak wordt beweerd.

Ik wil die leidinggevende van jou wel even spraakles komen geven. Al is mijn uitspraak van het Arabisch (let alone Tamazight) ronduit beroerd.

taouanza
27-08-04, 10:40
Geplaatst door mark61
Het is dubbel: en de voor Nederlandssprekenden vreemde combinatie van klanken, en de vreemde spelling. Haal je een van de twee weg, dan wordt het wat makkelijker om het te leren. Die 'ou' moet gewoon 'oe' worden. Wat motten wij, jij en ik, nou met Frans?

En dan nog blijven er veel mensen over die te stom of te onwillig zijn om een naam goed uit te spreken, ja. Maja, hoeveel Arabische Marokkanen spreken Tamazight namen goed uit, of hoeveel Turkse Turken Koerdische? Mensen zijn niet zo veeltalig als vaak wordt beweerd.

Ik wil die leidinggevende van jou wel even spraakles komen geven. Al is mijn uitspraak van het Arabisch (let alone Tamazight) ronduit beroerd.

Nou ze onthouden wel al die namen uit LOTR en die vinnik behoorlijk Turks klinken.

Goodnight
27-08-04, 10:44
Geplaatst door mark61

Ik wil die leidinggevende van jou wel even spraakles komen geven. Al is mijn uitspraak van het Arabisch (let alone Tamazight) ronduit beroerd.

Dan wordt het dus niet meer Aamed Bouboulab :vreemd:

Nee je hoeft het niet perfect uit te spreken...bepaalde klanken word je toch niet eigen hoe hard je ook je best doet.
Maar sommige namen worden ronduit verkracht of verkort.

Aicha wordt: Assha
Zahra wordt: Saartje
Abdel wordt: Appie
Mohammed wordt: Mo
Ibbtisam wordt: Ippie

Al moet ik wel zeggen dat veel van de dragers er ook aan meehelpen en zich zo gaan noemen.

jesse
27-08-04, 10:51
Al moet ik wel zeggen dat veel van de dragers er ook aan meehelpen en zich zo gaan noemen. [/B]

Daar begint het mee.

Bofko
27-08-04, 10:52
Geplaatst door Goodnight
Zo werd ik constant Mien genoemd door een vrouw die mijn naam onuitsprekelijk vond :moe:

Mijn mooie melodieuze charmante naam werd gedegradeerd tot Mien.....

Mijn zusje heette ineens Mel....... :slapen:



Geplaatst door Goodnight
Mijn leidinggevende blijft steevast stuikelen over mijn naam.

Het duurde maanden voor hij de naam van Achmed Aboutaleb kon uitspreken....volgens mij niet al te moeilijke naam toch?

'Agmet Aboetalep' niet kunnen uitspreken ?
Kon jouw leidinggevende misschien ook 'Fatima' niet uitspreken ?

mark61
27-08-04, 10:53
Geplaatst door Goodnight
Al moet ik wel zeggen dat veel van de dragers er ook aan meehelpen en zich zo gaan noemen.

:hihi: Turken zeggen ook Amet. Mustafa wordt al gauw Musdu of Mistik. Mohammed is taboe, das Mahmut of Mehmet. Doen jullie zelf niet aan verkortingen?

Goodnight
27-08-04, 10:54
Geplaatst door jesse
Daar begint het mee.

wat begint daarmee?

Goodnight
27-08-04, 10:57
Geplaatst door mark61
:hihi: Turken zeggen ook Amet. Mustafa wordt al gauw Musdu of Mistik. Mohammed is taboe, das Mahmut of Mehmet. Doen jullie zelf niet aan verkortingen?

ja hoor volop.
Eigenlijk alleen maar:

Brahim is Baha
Aicha is 3bou
Fatima is Mama of Ittou
Zahra is Hera
Mohammed is Moha of Heda
Hamid is Hammou
Louisa is Loehoe

hehehe :strik:

taouanza
27-08-04, 10:58
Geplaatst door mark61
:hihi: Turken zeggen ook Amet. Mustafa wordt al gauw Musdu of Mistik. Mohammed is taboe, das Mahmut of Mehmet. Doen jullie zelf niet aan verkortingen?

Ja de klinkers worden weggehaald.
mhammd

Goodnight
27-08-04, 10:58
Geplaatst door Bofko
'Agmet Aboetalep' niet kunnen uitspreken ?
Kon jouw leidinggevende misschien ook 'Fatima' niet uitspreken ?
hehehe...nee....hij maakt er altijd een brabbeltje van.Waarop we hem moeten verbeteren.
De volgende keer doet ie het weer ( bewust??) :rolleyes:

jesse
27-08-04, 11:01
Geplaatst door Goodnight
wat begint daarmee?

Het begint met de voornamen daarna komen de achternamen.
Uiteindelijk weten de kinderen van je kleinkinderen niet eens meer dat ze marokkaanse roots hebben.

Bofko
27-08-04, 11:02
Geplaatst door Goodnight
hehehe...nee....hij maakt er altijd een brabbeltje van.Waarop we hem moeten verbeteren.
De volgende keer doet ie het weer ( bewust??) :rolleyes:

Met het bewust verkeerd uitspreken van iemands naam kun je die iemand aardig vernederen.

Goodnight
27-08-04, 11:07
Geplaatst door jesse
Het begint met de voornamen daarna komen de achternamen.
Uiteindelijk weten de kinderen van je kleinkinderen niet eens meer dat ze marokkaanse roots hebben.

droom maar fijn verder........
afkorting van namen gebeurt overal en altijd.Uiteindelijk blijven ze de essentie, de basis altijd houden.
Zozal Beni Sallem niet opeens De Boer gaan heten of Ait Mohha Oubrahim opeens Van Beemeren.....

:haha:

taouanza
27-08-04, 11:08
Geplaatst door jesse
Het begint met de voornamen daarna komen de achternamen.
Uiteindelijk weten de kinderen van je kleinkinderen niet eens meer dat ze marokkaanse roots hebben.

Waarom zouden ze dat niet weten?

jesse
27-08-04, 11:10
Geplaatst door Goodnight
droom maar fijn verder........
afkorting van namen gebeurt overal en altijd.Uiteindelijk blijven ze de essentie, de basis altijd houden.
Zozal Beni Sallem niet opeens De Boer gaan heten of Ait Mohha Oubrahim opeens Van Beemeren.....

:haha:

Wat dacht je van Bennie Zallum.
Ik droom niet, ik weet het zeker.

taouanza
27-08-04, 11:12
Geplaatst door jesse
Wat dacht je van Bennie Zallum.
Ik droom niet, ik weet het zeker.

Correctie je wil het zeker.
Maar moeten ze dan ook nog hun haar blonderen of kinderen zo fokken dat ze uiteindelijk geen semitische kenmerken hebben?
Tja anders blijf je er niet bij horen :argwaan:

Pytaghoras
27-08-04, 11:13
Er zijn namen die ik grappig vind:
- Abdul-Allah Hazelhoef
- Abdul-Oihid van Bommel
- Abdul-Jabbar van de Ven
- Alarbi Jack

Goodnight
27-08-04, 11:15
Geplaatst door jesse
Wat dacht je van Bennie Zallum.
Ik droom niet, ik weet het zeker.

Aan zeker weten hebben we niets mijn beste.....
Maar he hoop doet leven...:wink:

Goodnight
27-08-04, 11:18
Geplaatst door Pytaghoras
Er zijn namen die ik grappig vind:
- Abdul-Allah Hazelhoef
- Abdul-Oihid van Bommel
- Abdul-Jabbar van de Ven
- Alarbi Jack

van Bommel en van de Ven zijn bekeerde moslims....
Hazelhoef is een surinamse moslim en die hebben wel vaker Nederlandse ( of andere Europees klinkende) namen.
Who the hell is Alarbi Jack? :vreemd:

Wat dacht je trouwens van Sami Otman?
Is Zo Arabisch als ik weet niet wat, maar klinkt wel Europees.....vind je niet?

jesse
27-08-04, 11:19
Geplaatst door taouanza
Correctie je wil het zeker.
Maar moeten ze dan ook nog hun haar blonderen of kinderen zo fokken dat ze uiteindelijk geen semitische kenmerken hebben?
Tja anders blijf je er niet bij horen :argwaan:

Zo, zo. Ik heb mijn eerste beschuldiging van racisme te pakken.

Om kinderen te fokken zijn twee mensen nodig die van elkaar houden.
In de buurt waar ik woon stikt het van de gemixte koppels, prachtige kinderen levert dat op, Het eerste dat eruit gefokt wordt is de blanke huidskleur, die is niet zo bestendig.

Ik denk dat je eens goed in je eigen hart moet kijken, wie hier nou eigenlijk de racist is.

Pytaghoras
27-08-04, 11:21
Geplaatst door Goodnight
van Bommel en van de Ven zijn bekeerde moslims....
Hazelhoef is een surinamse moslim en die hebben wel vaker Nederlandse ( of andere Europees klinkende) namen.
Who the hell is Alarbi Jack? :vreemd:

Wat dacht je trouwens van Sami Otman?
Is Zo Arabisch als ik weet niet wat, maar klinkt wel Europees.....vind je niet?

Ik ken iemand die zijn kind de naam Alarbi Jack heeft gegeven. Sami Otman klinkt in mijn oren helemaal niet europees. Misschien Sam Oltman?

Goodnight
27-08-04, 11:27
Geplaatst door Pytaghoras
Ik ken iemand die zijn kind de naam Alarbi Jack heeft gegeven. Sami Otman klinkt in mijn oren helemaal niet europees. Misschien Sam Oltman?

arm kind :D

Sammy Otman klinkt wel Europees :zweep:

Op zijn arabisch wordt het alleen anders uitgesproken.Zijn genoeg Nederlanders die Otman heten....kijk maar in de Telefoongids.

taouanza
27-08-04, 11:33
Geplaatst door jesse
Zo, zo. Ik heb mijn eerste beschuldiging van racisme te pakken.

Om kinderen te fokken zijn twee mensen nodig die van elkaar houden.
In de buurt waar ik woon stikt het van de gemixte koppels, prachtige kinderen levert dat op, Het eerste dat eruit gefokt wordt is de blanke huidskleur, die is niet zo bestendig.

Ik denk dat je eens goed in je eigen hart moet kijken, wie hier nou eigenlijk de racist is.


En mixen ze ook om erbij te horen?

jesse
27-08-04, 11:38
Geplaatst door taouanza
En mixen ze ook om erbij te horen?

Nee hoor ze gaan een relatie aan zoals ieder ander.
Whats your point?

(We zouden het nou nog eventjes kunnen hebben over de subtiele verschillen tussen de keuzes die mannen en vrowuwen maken als het om relaties gaat)

taouanza
27-08-04, 11:43
Geplaatst door jesse
Nee hoor ze gaan een relatie aan zoals ieder ander.
Whats your point?

(We zouden het nou nog eventjes kunnen hebben over de subtiele verschillen tussen de keuzes die mannen en vrowuwen maken als het om relaties gaat)


Nee we gaan het hebben over waarom je je naam moet veranderen om te werken.

jesse
27-08-04, 11:45
Geplaatst door taouanza
Nee we gaan het hebben over waarom je je naam moet veranderen om te werken.

Wijsneus.
Er staat nergens dat je iets moet.

taouanza
27-08-04, 11:49
Geplaatst door jesse
Wijsneus.
Er staat nergens dat je iets moet.

Dan liegen die Fatimas en Mohammeds. Of ze willen zelf Peter en Vicky heten of ze willen gewoon niet werken. Aha daar komt de aap uit de mouw! Geen wonder dat Peters en Vickys wel te vertrouwen zijn. :boos:

Grotius
27-08-04, 11:55
Geplaatst door taouanza
Dan liegen die Fatimas en Mohammeds. Of ze willen zelf Peter en Vicky heten of ze willen gewoon niet werken. Aha daar komt de aap uit de mouw! Geen wonder dat Peters en Vickys wel te vertrouwen zijn. :boos:

Mens, je lost nog eens op in je eigen zurigheid.....

jesse
27-08-04, 11:57
Geplaatst door taouanza
Dan liegen die Fatimas en Mohammeds. Of ze willen zelf Peter en Vicky heten of ze willen gewoon niet werken. Aha daar komt de aap uit de mouw! Geen wonder dat Peters en Vickys wel te vertrouwen zijn. :boos:

Sorry, ik kan dit niet volgen.
Volgens mij heb je het over twee verschillende dingen. Of er nou sprake is van discriminatie of niet. Als iemand zich gedwongen voelt om zijn/haar naam te veranderen, is het nog altijd zijn of haar eigen keuze.

(ik heb het niet over discriminatie, en ik ontken ook niet dat het bestaat)

Goodnight
27-08-04, 12:04
jesse, het gebeurt zeker wel dat je je buitenlands klinkende naam niet mag gebruiken.Dit was om de mensen niet af te schrikken werd ons verteld.Bij een Nederlands klinkende naam staan ze meer open voor hetgeen je te vertellen hebt.
En ja in de gevallen dat ik mijn eigen naam gebruikte ( wat dus niet mocht) werd soms de hoorn op de haak gegooid.

Niets moet, maar in het geval je weigert kan je dus ook opzouten.

jesse
27-08-04, 12:11
Geplaatst door Goodnight
jesse, het gebeurt zeker wel dat je je buitenlands klinkende naam niet mag gebruiken.Dit was om de mensen niet af te schrikken werd ons verteld.Bij een Nederlands klinkende naam staan ze meer open voor hetgeen je te vertellen hebt.
En ja in de gevallen dat ik mijn eigen naam gebruikte ( wat dus niet mocht) werd soms de hoorn op de haak gegooid.

Niets moet, maar in het geval je weigert kan je dus ook opzouten.

Ik kan me voorstellen dat dat heel pijnlijk is, maar die baas van jou denkt heel pragmatisch (omzet), Jij doet hetzelfde (werk).

Pytaghoras
27-08-04, 12:48
Geplaatst door Goodnight
arm kind :D

Sammy Otman klinkt wel Europees :zweep:

Op zijn arabisch wordt het alleen anders uitgesproken.Zijn genoeg Nederlanders die Otman heten....kijk maar in de Telefoongids.

Ik heb een paar namen die ik aan mijn kinderen ga geven. Wat vind je van Illizi, Massin en Madin?

Goodnight
27-08-04, 12:53
Geplaatst door jesse
Ik kan me voorstellen dat dat heel pijnlijk is, maar die baas van jou denkt heel pragmatisch (omzet), Jij doet hetzelfde (werk).

pijnlijk voor wie?
Voor hem bedoel je....hij is diegene die straks moet gaan slijmen voor subsidies bij Aboutaleb en als hij zijn naam niet goed kan uitspreken is dat voor hem pijnlijk ja....

Goodnight
27-08-04, 12:54
Geplaatst door Pytaghoras
Ik heb een paar namen die ik aan mijn kinderen ga geven. Wat vind je van Illizi, Massin en Madin?

aparte namen....Illizi vind ik persoonlijk niet mooi klinken?
wat voor namen zijn het?

Pytaghoras
27-08-04, 13:06
Geplaatst door Goodnight
aparte namen....Illizi vind ik persoonlijk niet mooi klinken?
wat voor namen zijn het?

Amazighnamen

Goodnight
27-08-04, 13:09
Geplaatst door jesse
Ik kan me voorstellen dat dat heel pijnlijk is, maar die baas van jou denkt heel pragmatisch (omzet), Jij doet hetzelfde (werk).

Nu pas lees ik goed wat je bedoelt.
wat een K U L argument jesse......

net alsof jij of een ander het zou accepteren dat je je moet voordoen als iemand anders...alleen voor een droge boterham.

ik ben er ook niet gebleven......ik stel me liever voor onder mijn eigen naam.Die is prima en wie daar moeite mee heeft tsja....lig ik niet verder wakker van.

jesse
27-08-04, 13:19
Geplaatst door Goodnight
Nu pas lees ik goed wat je bedoelt.
wat een K U L argument jesse......

net alsof jij of een ander het zou accepteren dat je je moet voordoen als iemand anders...alleen voor een droge boterham.

ik ben er ook niet gebleven......ik stel me liever voor onder mijn eigen naam.Die is prima en wie daar moeite mee heeft tsja....lig ik niet verder wakker van.

Dat bedoel ik nou, je eigen keuze.
Waarom doe je je anders voor?. Je blijft toch dezelfde persoon?

En tenslotte, waarom neem je goodnight als nickname en niet een mooie amazigh of arabische naam?

Ik ga verder met mijn werk (zit thuis te werken).
Was een interessante discussie. Kom er nog wel een keer op terug.
Groet Jesse

Goodnight
27-08-04, 13:27
Geplaatst door jesse
Dat bedoel ik nou, je eigen keuze.
Waarom doe je je anders voor?. Je blijft toch dezelfde persoon?

En tenslotte, waarom neem je goodnight als nickname en niet een mooie amazigh of arabische naam?

Ik ga verder met mijn werk (zit thuis te werken).
Was een interessante discussie. Kom er nog wel een keer op terug.
Groet Jesse

wie doet zich anders voor?
Het gaat niet om mijn persoontje.Het gaat om het feit dat er bij bepaalde beroepen westerse naam aanmeten bij de functie eisen staat ( figur.)

Goodnight is geen naam..........
Internet is een tijdverdrijf, daar verdien ik mijn brood niet mee.
Daar gat het niet om dat men mij vraagt mijn identiteit te verdoezelen want het zou wel eens afschrikken.Dat is het verschil snap je dat?

werk ze!