PDA

Bekijk Volledige Versie : Moskeebestuur + Nederlands



Joepie
27-08-04, 12:27
In een aantal moskeeën blijkt het gebruik van de Nederlandse taal doelbewust te worden gehinderd of zelfs verboden te zijn door moskeebesturen. Dat zei de Eindhovense imam Ahmed El-Ouazzani gisteren. Volgens hem komt dit met name voor in moskeebesturen, waarin de eerste generatie Marokkanen in Nederland dominant aanwezig zijn.

Volgens de imam is dit een slechte ontwikkeling, omdat jongeren zich elders onder het gehoor van Nederlandstalige leeftijdgenoten die zich opwerpen als leraren maar slechts weinig kennis van de islam hebben. Inmiddels zou er zelfs een circuit zijn ontstaan op dit gebied. "Dat is onverantwoord, omdat zij weinig van de islam weten en dus niet de juiste kennis kunnen verspreiden. Mogelijk komen jongeren daardoor in de ban van radicale denkbeelden", aldus de imam.

Om moslimjongeren beter te kunnen bereiken (vaak beheersen ze het Arabisch onvoldoende), moet in de moskeeën op zijn minst de vrijdagpreek en een keer per week een lezing in het Nederlands zijn, vindt El-Ouazzani. Dit is vaak niet uitvoerbaar, omdat het meerendeel van de imams het Nederlands onvoldoende berheerst. Volgens hem zou de overheid meer ondersteuning moeten bieden aan imams bij het leren van Nederlands.

Het bestuur van zijn eigen moskee heeft het gebruik van Nederlands in de moskee verboden. Reden hiervoor is de vrees dat jongeren een verkeerde boodschap krijgen, waardoor ze mogelijk in de ban raken van de radicale islam en de moskee daardoor een slechte naam krijgt. Volgens El-Ouazzani hebben collega-imams soortgelijke ervaringen.

bron:bn de stem

Bofko
27-08-04, 12:32
Geplaatst door Joepie
Het bestuur van zijn eigen moskee heeft het gebruik van Nederlands in de moskee verboden. Reden hiervoor is de vrees dat jongeren een verkeerde boodschap krijgen, waardoor ze mogelijk in de ban raken van de radicale islam en de moskee daardoor een slechte naam krijgt. Volgens El-Ouazzani hebben collega-imams soortgelijke ervaringen.


Ik zou van deze redenering wel eens een duidelijkere uitleg, of een voorbeeld, willen zien.

Simon
27-08-04, 12:49
Misschien zijn ze bang voor hun eigen bronteksten?

Bofko
27-08-04, 12:55
Geplaatst door Simon
Misschien zijn ze bang voor hun eigen bronteksten?

Ik bedacht even dat vele moskee-bestuurders het Nederlands niet goed beheersen en het dus niet kunnen volgen als een imam zijn preek in het Nederlands doet.

Al3arbi
27-08-04, 14:07
Geplaatst door Bofko
Ik zou van deze redenering wel eens een duidelijkere uitleg, of een voorbeeld, willen zien.


Diegene die de Nederlandse taal beheersen hebben niet veel kennis van de Islam(ff cru). Doen het meestal met verkeerd of fout vertaalde vertalingen. En halen ontiegelijk veel informatie van het internet af. En denken tegelijkertijd dat ze het allemaal precies en goed weten. En als je dus de taal goed spreekt, weet te overtuigen ga je dus `n achterban krijgen die gestoeld is op allerlei info die incorrect is. Zie Yehi en al die andere Jihadios die ik om de haverklap van `t forum af moet donderen. Moskee in mijn buurt heeft eens in de zoveel tijd `n soort van bijeenkomst voor jongeren in het Nederlands. Alleen werkt dit niet zo, diegene die het verzorgt spreekt gebrekkig Nederlands en kan geen duidelijke boodschap overbrengen. En in `n taal die hij niet beheerst kan hij moeilijk een krachtige boodschap overbrengen. Hij kan geen nuances aanbrengen en kan dan antwoorden gaan geven of dingen zeggen die verkeerd begrepen worden.

Moskee-bestuurders zijn over het algemeen mensen van de eerste generatie. Houden niet van verandering en willen het liefst alles bij het oude houden. Jongere bezoekers beheersen `t Arabisch/Amazigh niet goed en hebben dus behoefte aan lezingen en preken in het Nederlands. Maar er is gewoon niemand (praktisch) die dat kan.

Simon
27-08-04, 14:15
Geplaatst door Al3arbi
Maar er is gewoon niemand (praktisch) die dat kan.

En Abdullah Haselhoef zit werkeloos thuis.

Al3arbi
27-08-04, 14:16
Geplaatst door Simon
En Abdullah Haselhoef zit werkeloos thuis.


Ga jij Haselhoef langs alle moskeeën sturen in Nederland?

Ze zijn er wel, en elk van die mensen houdt er `n eigen mening/visie op na. En die strookt niet altijd met de visie van `t bestuur van `n bepaalde moskee.

Simon
27-08-04, 14:18
Geplaatst door Al3arbi
Ga jij Haselhoef langs alle moskeeën sturen in Nederland?

Ze zijn er wel, en elk van die mensen houdt er `n eigen mening/visie op na. En die strookt niet altijd met de visie van `t bestuur van `n bepaalde moskee.

Ik bedoel dat mij dat verbaasd als daar zo'n grote behoefte aan is. Want hij zou dat heel goed kunnen.

Bofko
27-08-04, 14:20
Geplaatst door Al3arbi
Diegene die de Nederlandse taal beheersen hebben niet veel kennis van de Islam(ff cru). Doen het meestal met verkeerd of fout vertaalde vertalingen. En halen ontiegelijk veel informatie van het internet af. En denken tegelijkertijd dat ze het allemaal precies en goed weten. En als je dus de taal goed spreekt, weet te overtuigen ga je dus `n achterban krijgen die gestoeld is op allerlei info die incorrect is. Zie Yehi en al die andere Jihadios die ik om de haverklap van `t forum af moet donderen. Moskee in mijn buurt heeft eens in de zoveel tijd `n soort van bijeenkomst voor jongeren in het Nederlands. Alleen werkt dit niet zo, diegene die het verzorgt spreekt gebrekkig Nederlands en kan geen duidelijke boodschap overbrengen. En in `n taal die hij niet beheerst kan hij moeilijk een krachtige boodschap overbrengen. Hij kan geen nuances aanbrengen en kan dan antwoorden gaan geven of dingen zeggen die verkeerd begrepen worden.

Moskee-bestuurders zijn over het algemeen mensen van de eerste generatie. Houden niet van verandering en willen het liefst alles bij het oude houden. Jongere bezoekers beheersen `t Arabisch/Amazigh niet goed en hebben dus behoefte aan lezingen en preken in het Nederlands. Maar er is gewoon niemand (praktisch) die dat kan.

Thanx voor de uitleg.
Typerend is dat het moskeestuur denkt dat jihadi's worden gekweekt vanwege het Nederlands agv onduidelijke Koran-uitleg. En dat de niet-moslim buitenwereld denkt dat dat juist komt omdat er geen Nederlands gebruikt wordt.

Al3arbi
27-08-04, 14:22
Geplaatst door Simon
Ik bedoel dat mij dat verbaasd als daar zo'n grote behoefte aan is. Want hij zou dat heel goed kunnen.


Hoezo verbazend? Loop `n moskee binnen op `n willekeurige vrijdagmiddag of avond in de Ramadan. Zoveel jongeren. En maar weinig die echt alles begrijpen wat er verteld wordt in de moskee, terwijl ze dat wel graag willen. Dus wat gebeurt er, ze zoeken info op andere plekken. I-net om maar iets te noemen. Weten hun hand te leggen op interpretaties en visies van radicalere mensen. Dit nemen ze op, en ze gaan er naar leven of ze nemen die meningen over. En vervolgens melden ze zich aan op Maghrebonline en noemen ze zich Farid en worden vriendjes met Ron Haleber en bedreigen jan en alleman op het internet. En dit allemaal met het waanidee dat ze waanzinnig intelligent en wijs zijn.

Simon
27-08-04, 14:28
Geplaatst door Al3arbi
Hoezo verbazend? Loop `n moskee binnen op `n willekeurige vrijdagmiddag of avond in de Ramadan. Zoveel jongeren. En maar weinig die echt alles begrijpen wat er verteld wordt in de moskee, terwijl ze dat wel graag willen. Dus wat gebeurt er, ze zoeken info op andere plekken. I-net om maar iets te noemen. Weten hun hand te leggen op interpretaties en visies van radicalere mensen. Dit nemen ze op, en ze gaan er naar leven of ze nemen die meningen over. En vervolgens melden ze zich aan op Maghrebonline en noemen ze zich Farid en worden vriendjes met Ron Haleber en bedreigen jan en alleman op het internet. En dit allemaal met het waanidee dat ze waanzinnig intelligent en wijs zijn.

Hahaha. Ik was niet duidelijk: ik bedoel dat het mij verbaasd dat hij al weer een behoorlijke tijd werkeloos is. Gezien jouw verhaal zou hij veel goed werk kunnen doen.

Al3arbi
27-08-04, 14:34
Geplaatst door Simon
Hahaha. Ik was niet duidelijk: ik bedoel dat het mij verbaasd dat hij al weer een behoorlijke tijd werkeloos is. Gezien jouw verhaal zou hij veel goed werk kunnen doen.

Tjah. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waarom hij thuis zit. Ik ben de afgelopen tijd wat vaker in de moskee, (tijd over) en zie dat er gewoon steeds meer jongeren zijn. Veelal gasten die zoveel over hun eigen religie horen, allerlei tegenstrijdige berichten en signalen en zelf er praktisch niets van weten. En waar begin je met je zoektocht naar info en wijsheid. En soms gaat het fout, ooit gehoord van Ouders die hun extreme zoon op straat hebben gezet. Nou, ik ken `m. Hij heet alleen geen Farid. Maar het is dan ook geen uniek geval.

Simon
27-08-04, 14:45
Geplaatst door Al3arbi
Tjah. Ik moet eerlijk zeggen dat ik niet weet waarom hij thuis zit. Ik ben de afgelopen tijd wat vaker in de moskee, (tijd over) en zie dat er gewoon steeds meer jongeren zijn. Veelal gasten die zoveel over hun eigen religie horen, allerlei tegenstrijdige berichten en signalen en zelf er praktisch niets van weten. En waar begin je met je zoektocht naar info en wijsheid. En soms gaat het fout, ooit gehoord van Ouders die hun extreme zoon op straat hebben gezet. Nou, ik ken `m. Hij heet alleen geen Farid. Maar het is dan ook geen uniek geval.

Ja misschien moet er gezocht worden (of ontwikkeld worden) een leer methode waarmee men ook samen aan de slag kan in groepen. Ik ben zo'n beetje autodidact op religieus gebied (en niet verbonden aan een specifieke religie) maar heb wel veel aan een boek gehad als 'wegwijs in het nieuwe testament' (en idem over het oude testament) toen ik meer over de Bijbel wilde weten. Bestaan er niet dit soort boeken of methoden voor de islam die een beetje 'hedendaags' zijn? Kijk daar zou die overkoepelende landelijke organisatie ook wat aan moeten doen.

Al3arbi
27-08-04, 14:50
Geplaatst door Simon
Ja misschien moet er gezocht worden (of ontwikkeld worden) een leer methode waarmee men ook samen aan de slag kan in groepen. Ik ben zo'n beetje autodidact op religieus gebied (en niet verbonden aan een specifieke religie) maar heb wel veel aan een boek gehad als 'wegwijs in het nieuwe testament' (en idem over het oude testament) toen ik meer over de Bijbel wilde weten. Bestaan er niet dit soort boeken of methoden voor de islam die een beetje 'hedendaags' zijn? Kijk daar zou die overkoepelende landelijke organisatie ook wat aan moeten doen.


Die boeken zijn er wel. Maar wiens boeken moet je nemen. Van welke wetschool neem je de boeken. Kan je luisteren naar `n bepaalde geleerde. Wijs je `n ander af, Jezelf onderwijzen in de Islam is naar mijn idee behoorlijk pittig. Ik ben ergens afgehaakt. En dan wat anders in veel moskeeën worden bepaalde Nederlandstalige geleerden weer afgewezen. Moderne idioten zijn het die niet weten wat iets inhoudt. Nou weet ik zelf weinig tot neits van die Tariq Ramadan af maar ving vorige week `n gesprek op in de moskee van bepaalde bestuursleden die zijn naam niet in `t centrum wilden horen. Omdat die persoon slecht voor ons is. Wat is ons. En in die organisatie heb ik geen vertrouwen, allemaal weggegooid geld.

Simon
27-08-04, 15:04
Geplaatst door Al3arbi
Die boeken zijn er wel. Maar wiens boeken moet je nemen. Van welke wetschool neem je de boeken. Kan je luisteren naar `n bepaalde geleerde. Wijs je `n ander af, Jezelf onderwijzen in de Islam is naar mijn idee behoorlijk pittig. Ik ben ergens afgehaakt. En dan wat anders in veel moskeeën worden bepaalde Nederlandstalige geleerden weer afgewezen. Moderne idioten zijn het die niet weten wat iets inhoudt. Nou weet ik zelf weinig tot neits van die Tariq Ramadan af maar ving vorige week `n gesprek op in de moskee van bepaalde bestuursleden die zijn naam niet in `t centrum wilden horen. Omdat die persoon slecht voor ons is. Wat is ons. En in die organisatie heb ik geen vertrouwen, allemaal weggegooid geld.

Tariq Ramadan zegt toch hele zinnige dingen? Die belegen houding van moskeebesturen lijkt mij funest voor de ontwikkeling van jongeren die in de moskee komen. Ja en ik weet ook niet of er een algemeen gerespecteerd leerboek bestaat over de Islam. Maar niks doen met al die nieuwsgierigheid van jongeren en ze aan het internet laten groeien lijkt mij inderdaad ook niks. Dus je moet wel iets doen. Die sites die ze bezoeken zijn overigens vaak in het engels neem ik aan? Hebben ze in de USA geen goede leermethoden over de islam ontwikkeld? De leerboeken die ik ken uit de USA zijn vaak heel goed gestructureerd en helder geschreven. En daar is natuurlijk ook een hele grote moslimgemeenschap.

Je zou ook eens Milli Gürus kunnen benaderen en vragen hoe zij dat doen. Die meneer Haci Karacaer is ook wel veel met groepen jongeren bezig.

srt
27-08-04, 15:09
What about imam Abdulwahid van Bommel?

Al3arbi
27-08-04, 15:13
Geplaatst door Simon
Tariq Ramadan zegt toch hele zinnige dingen? Die belegen houding van moskeebesturen lijkt mij funest voor de ontwikkeling van jongeren die in de moskee komen. Ja en ik weet ook niet of er een algemeen gerespecteerd leerboek bestaat over de Islam. Maar niks doen met al die nieuwsgierigheid van jongeren en ze aan het internet laten groeien lijkt mij inderdaad ook niks. Dus je moet wel iets doen. Die sites zijn overigens vaak in het engels neem ik aan? Hebben ze in de USA geen goede leermethoden over de islam ontwikkeld? De leerboeken die ik ken uit de USA zijn vaak heel goed gestructureerd en helder geschreven. En daar is natuurlijk ook een hele grote moslimgemeenschap.


Ik heb eigenlijk niet de tijd genomen om er iets van hem te lezen. Ik had zelf boeken uit Qatar. Die waren in het Arabisch en daar stonden zaken helder en duidelijk in beschreven. Boeken waren bedoeld voor 13jarige leerlingen daar dus. Ik heb ze `n jaar of 5 geleden gehad, maar ze liggen nu ergens stof te verzamelen. Ik weet niet precies of er `n correct leerboek is over de Islam. Ik probeer dat voor mezelf al `n tijdje uit te vogelen omdat ik daar zoiets op zoek ben. Maar het is dus de flexibiliteit van alle info, het multi-interpretabel zijn van teksten die het probleem vormen. De correcte geloofsleer is niet de interpretatie van persoon A of `n boek gemaakt in de USA of de uitleg van docent C.Maar wie de correcte geloofsleer dan wel kan uitleggen of bewijzen is voor mij dan ook onduidelijk. Of je moet daadwerkelijk de tijd nemen. En geleerden tegen elkaar zetten die kritiek van elkaar verdragen(©) en aan de hand van je gevoel en gezond verstand daaruit je eigen waarheid halen. Maar eej, ik word hoedanook uitgemaakt voor slechte moslims omdat ik van warme enkels hou.

Marsipulami
27-08-04, 16:45
Het wordt tijd dat de tweede generatie moslims zijn verantwoordelijkheid eens begint te nemen inzake islam. Hoeveel imams of islamleerkrachten zijn er ondertussen die in Nederland geboren werden ?

srt
27-08-04, 17:20
En hoeveel komen er van de hbo lerarenopleiding Islam? Wat kunnen die?

Zwarte Schaap
27-08-04, 17:51
Geplaatst door Al3arbi
Hoezo verbazend? Loop `n moskee binnen op `n willekeurige vrijdagmiddag of avond in de Ramadan. Zoveel jongeren. En maar weinig die echt alles begrijpen wat er verteld wordt in de moskee, terwijl ze dat wel graag willen. Dus wat gebeurt er, ze zoeken info op andere plekken. I-net om maar iets te noemen. Weten hun hand te leggen op interpretaties en visies van radicalere mensen. Dit nemen ze op, en ze gaan er naar leven of ze nemen die meningen over. En vervolgens melden ze zich aan op Maghrebonline en noemen ze zich Farid en worden vriendjes met Ron Haleber en bedreigen jan en alleman op het internet. En dit allemaal met het waanidee dat ze waanzinnig intelligent en wijs zijn.

De oplossing is gewoon arabisch leren. Des te meer talen je spreekt des te beter dat voor je is.

Het rare is dat de media en politici juist zeggen dat de allochtone jongeren het Nederlands niet voldoende beheersen terwijl uit de praktijk dus blijkt dat de jongeren zelfs hun eigen taal niet meer beheersen.

De zionisten zeggen juist dat de anti-semitisme toeneemt doordat de allochtone jongeren teveel naar arabsiche satelieten kijken en daardoor een vertekend beeld hebben van de werkelijkheid.

raar eigenlijk, ze kunnen niet de imam in Nederland verstaan maar wel de satelieten van andere arabischtalige landen.

Iedereen speelt zijn eigen spelletje met de Marokkaanse jongeren.

Al3arbi
27-08-04, 17:54
Geplaatst door Zwarte Schaap
De oplossing is gewoon arabisch leren. Des te meer talen je spreekt des te beter dat voor je is.

Het rare is dat de media en politici juist zeggen dat de allochtone jongeren het Nederlands niet voldoende beheersen terwijl uit de praktijk dus blijkt dat de jongeren zelfs hun eigen taal niet meer beheersen.

De zionisten zeggen juist dat de anti-semitisme toeneemt doordat de allochtone jongeren teveel naar arabsiche satelieten kijken en daardoor een vertekend beeld hebben van de werkelijkheid.

raar eigenlijk, ze kunnen niet de imam in Nederland verstaan maar wel de satelieten van andere arabischtalige landen.

Iedereen speelt zijn eigen spelletje met de Marokkaanse jongeren.

Idd. Arabisch leren, maar ga daar maar eens tijd voor maken. En iemand vinden die het wil doceren. En dat gebeuren over die schotelzenders, tjah. Is al vaker besproken. Was al dui`lijk.

Simon
27-08-04, 19:39
Geplaatst door Al3arbi
Ik heb eigenlijk niet de tijd genomen om er iets van hem te lezen. Ik had zelf boeken uit Qatar. Die waren in het Arabisch en daar stonden zaken helder en duidelijk in beschreven. Boeken waren bedoeld voor 13jarige leerlingen daar dus. Ik heb ze `n jaar of 5 geleden gehad, maar ze liggen nu ergens stof te verzamelen. Ik weet niet precies of er `n correct leerboek is over de Islam. Ik probeer dat voor mezelf al `n tijdje uit te vogelen omdat ik daar zoiets op zoek ben. Maar het is dus de flexibiliteit van alle info, het multi-interpretabel zijn van teksten die het probleem vormen. De correcte geloofsleer is niet de interpretatie van persoon A of `n boek gemaakt in de USA of de uitleg van docent C.Maar wie de correcte geloofsleer dan wel kan uitleggen of bewijzen is voor mij dan ook onduidelijk. Of je moet daadwerkelijk de tijd nemen. En geleerden tegen elkaar zetten die kritiek van elkaar verdragen(©) en aan de hand van je gevoel en gezond verstand daaruit je eigen waarheid halen. Maar eej, ik word hoedanook uitgemaakt voor slechte moslims omdat ik van warme enkels hou.

Succes hier verder mee!. Ik hoop dat je een oplossing vindt, al hoeft het echt niet de ideale oplossing te zijn.

Simon
27-08-04, 19:40
Geplaatst door Zwarte Schaap

Iedereen speelt zijn eigen spelletje met de Marokkaanse jongeren.

Och, och wat zijn we weer slachtoffer ...

freya
27-08-04, 19:51
Geplaatst door Simon
Och, och wat zijn we weer slachtoffer ...

Als je echt zou lezen wat hij doorboven geschreven heeft, kan je begrijpen waar dat zinnetje op slaat en hoefde je niet zo'n kinderachtige, persoonlijke, off topic aanval te doen :rolleyes:


schoolvoorbeeld van het soort reacties dat elke normale discussie hier onmogelijk maakt.

Nu is het toevallig Simon, maar hij is natuurlijk absoluut niet de enige die zich hieraan schuldig maakt. (jaja, ik heb er zelf ook wel aan mee gedaan, maar ik ben er nu tenminste mee opgehouden :p)

Simon
27-08-04, 20:07
Geplaatst door freya
Als je echt zou lezen wat hij doorboven geschreven heeft, kan je begrijpen waar dat zinnetje op slaat en hoefde je niet zo'n kinderachtige, persoonlijke, off topic aanval te doen :rolleyes:

Ik had het prima gelezen. Het zijn altijd de anderen die marokkanen iets aandoen. Nou in dit geval doen ze het zichzelf aan lijkt mij. En dat zeg ik niet uit leedvermaak want ik ben er best wel mee begaan en wil meedenken over een oplossing. Maar niet vanuit de houding ... de anderen hebben het gedaan.

freya
27-08-04, 20:18
Geplaatst door Simon
Ik had het prima gelezen. Het zijn altijd de anderen die marokkanen iets aandoen. Nou in dit geval doen ze het zichzelf aan lijkt mij. En dat zeg ik niet uit leedvermaak want ik ben er best wel mee begaan en wil meedenken over een oplossing. Maar niet vanuit de houding ... de anderen hebben het gedaan.

Nee, in die post zegt ZS dat er steeds weer vanuit een andere hoek met een beschuldigende vinger naar Marokkaanse jongeren wordt gewezen en met de voorbeelden die hij geeft toont hij aan dat de diverse beschuldigingen elkaar tegenspreken.

Dat zijn dus spelletjes die gespeeld worden, geen speld tussen te krijgen.

taouanza
27-08-04, 22:25
Geplaatst door Simon
Tariq Ramadan zegt toch hele zinnige dingen? Die belegen houding van moskeebesturen lijkt mij funest voor de ontwikkeling van jongeren die in de moskee komen. Ja en ik weet ook niet of er een algemeen gerespecteerd leerboek bestaat over de Islam. Maar niks doen met al die nieuwsgierigheid van jongeren en ze aan het internet laten groeien lijkt mij inderdaad ook niks. Dus je moet wel iets doen. Die sites die ze bezoeken zijn overigens vaak in het engels neem ik aan? Hebben ze in de USA geen goede leermethoden over de islam ontwikkeld? De leerboeken die ik ken uit de USA zijn vaak heel goed gestructureerd en helder geschreven. En daar is natuurlijk ook een hele grote moslimgemeenschap.

Je zou ook eens Milli Gürus kunnen benaderen en vragen hoe zij dat doen. Die meneer Haci Karacaer is ook wel veel met groepen jongeren bezig.

Daar heeft het niks mee te maken die oudjes willen gewoon niet de touwtjes uit handen geven. Basta!
Ze moeten kunnen zeuren dat de jeugd en vrouwen niet deugen.
Straks gaat er nog iemand vertellen dat het fout is om je vrouw en kinderen in Marokko te dumpen en een kind te trouwen.
Ze willen alles bij het oude houden ze verstaan zelf niet eens wat de Imam preekt.

Mark
28-08-04, 03:07
Ik denk dat de religieuze geschriften voor veel interpretatie mogelijk zijn, zie de vele vele stromingen en geleerden die het niet eens zijn met elkaar.

DE correcte versie vinden is onmogelijk, kies een interpretatie die bij je past cq. je goed uitkomt en be happy.

taouanza
28-08-04, 08:50
Geplaatst door Mark
Ik denk dat de religieuze geschriften voor veel interpretatie mogelijk zijn, zie de vele vele stromingen en geleerden die het niet eens zijn met elkaar.

DE correcte versie vinden is onmogelijk, kies een interpretatie die bij je past cq. je goed uitkomt en be happy.

Alsof het daarom gaat. Die oudjes zijn gewoon bang dat een jongere hun de les gaat lezen en de moskee overneemt. Zoiets als vroeger met de Katholieke kerk en Latijns.

Simon
28-08-04, 10:11
Geplaatst door freya
Nee, in die post zegt ZS dat er steeds weer vanuit een andere hoek met een beschuldigende vinger naar Marokkaanse jongeren wordt gewezen en met de voorbeelden die hij geeft toont hij aan dat de diverse beschuldigingen elkaar tegenspreken.

Een volledig off-topic verhaal dus. Het ging over oplossingen m.b.t. een aanpak van jongeren die zoekende zijn maar nu niks in de moskee krijgen aangereikt. Je schiet er weinig mee op die jongeren als slachtoffer te zien. Te meer daar ze een deel van de oplossing zijn.

Simon
28-08-04, 10:13
Geplaatst door taouanza
Daar heeft het niks mee te maken die oudjes willen gewoon niet de touwtjes uit handen geven. Basta!
Ze moeten kunnen zeuren dat de jeugd en vrouwen niet deugen.
Straks gaat er nog iemand vertellen dat het fout is om je vrouw en kinderen in Marokko te dumpen en een kind te trouwen.
Ze willen alles bij het oude houden ze verstaan zelf niet eens wat de Imam preekt.

Maar wat zie jij dan als oplossingen? Je kan je toch niet afhankelijk maken van die oudjes?

Ron Haleber
28-08-04, 12:10
Geplaatst door Al3arbi
Hoezo verbazend? Loop `n moskee binnen op `n willekeurige vrijdagmiddag of avond in de Ramadan. Zoveel jongeren. En maar weinig die echt alles begrijpen wat er verteld wordt in de moskee, terwijl ze dat wel graag willen. Dus wat gebeurt er, ze zoeken info op andere plekken. I-net om maar iets te noemen. Weten hun hand te leggen op interpretaties en visies van radicalere mensen. Dit nemen ze op, en ze gaan er naar leven of ze nemen die meningen over.

En vervolgens melden ze zich aan op Maghrebonline en noemen ze zich Farid en worden vriendjes met Ron Haleber en bedreigen jan en alleman op het internet. En dit allemaal met het waanidee dat ze waanzinnig intelligent en wijs zijn.

Al3arbi je hebt volkomen gelijk met die taal-analyse in je stukken... Daarom blijft voor met name het gezeur van de NLers erover de enige remedie een goede imam-opleiding...

En niet sektarisch - zoals die Turkse in R'dam schijnt te zijn, maar meer als die in Schiedam. Maar mijn vriend Johan Meuleman die in het stichtingsbestuur ervan zit, is als moderne moslim al jaren aan het lobbyen maar praat bij de politici van alle partijen nog steeds tegen dovemansoren...

Op basis van vrijwilligerswerk en met mensen die geen goed Nederlands spreken kun je nu eenmaal geen goede universitaire opleiding van de grond krijgen. En je kan wel zeggen hbo (zoals Van Koningsveld) maar je moet toch een forum hebben van echt niveau waar de moskeeverenigingen niet omheen kunnen. Een forum dat kan uitstralen met zijn gezaghebbende uitspraken anders blijft het toch maar amateuristisch gedoe...



Al3arbi, dat van die Farid, daar heb je uiteindelijk ook - maar niet zoals jij het zegt - wel ergens gelijk in, maar in het land der blinden - ook van nafferland - is eenoog nu eenmaal koning... Hij weet in feite heel weinig van islam af hoewel hij dat niet erkent als je hem erop aanspreekt.

Maar Farid bemoeit zich als onafhankelijk individu op z'n eigen wijze met de politiek - natuurlijk ook vanuit veel vooroordelen: Die over Ayaan die kan ik bij hem via discussie bij voorbeeld niet wegnemen - dan staakt hij de discussie. Maar ik weet geeneens of me dat bij jou wél zou lukken - bij nl-x in elk geval zeker niet!

Nou is het geen gevaar als ik het lullig vind en het tegen hem zeg, dat Farid vaak teveel wordt afgekat en - vergeet het niet - op sites en door de telefoon met zn leven wordt bedreigd - want hij is geen jihaadi. Hij vecht met woorden en dat niet als zo'n verwende (AEL-)rapper.



Al3arbi ff serieus, het lijkt me daarbij dat mensen als Bil@l veel gevaarlijker zijn. Ook hij is absoluut geen jihaadie, maar hij is typisch een vertegenwoordiger van een uitzichtloze groep, de salafies, die bewust verkeerd bezig zijn maar die in Nederland school willen maken bij de jongeren, laten we zeggen afkomstig uit de onschuldige "middenorthodoxie".

Die Saoedies - waar Bil@l zich toe rekent - proberen toch al tientallen jaren hier de moslims en met name de Marokkanen (via geld) onder hun controle te krijgen! Of ben je blind?

Al3arbi, dat bereid de weg voor naar allerlei afsluiting van waaruit je heel makkelijk in extremistisch vaarwater kan raken. Ik zal maar geen moskee noemen die hier immuniteit heeft verkregen en waarvan dat soort cursussen erg populair zijn tot in de Hamburgse cellen van Atta aan toe - bespaar me daarvoor ff weer jouw strafpunten... Maar het gevaar van die weg is echt levensgroot. Dan gaat het dus meer dan om schreeuwlelijken als Yehi...


Dan zijn we weer terug bij af: een opleidingsinstantie met 'alims waar men niet omheen kan... Dus met mensen als Tariq Ramadan en Qaradawi - of die vervloekte kankeramerikanen dat nou leuk vinden of niet en vanwege onze bondgenoten in Balkenende's torentje op hun achterste poten gaan staan schreeuwen...!

Onze regering en politici hebben nu eenmaal blijkbaar het lef niet om met echte levende islam in zee te gaan! Daar wringt de schoen - die watervrees en de nodige centen. En dus blijft de door ons vermelde ellende eindeloos voortbestaan en wordt m.i. enkel maar erger!

Zwarte Schaap
28-08-04, 12:40
Geplaatst door Simon
Een volledig off-topic verhaal dus. Het ging over oplossingen m.b.t. een aanpak van jongeren die zoekende zijn maar nu niks in de moskee krijgen aangereikt. Je schiet er weinig mee op die jongeren als slachtoffer te zien. Te meer daar ze een deel van de oplossing zijn.

Als niet naar de kern van mijn kritiekl durft te kijken zal je het altijd een off-topic verhaal blijven vinden.

De verschillende actoren die regelmatig Marokkaanse jongeren aanhalen in hun berichtgeving zoals de politici, media zionisten doen verschillende uitspraken met betrekking tot de taal van de Marokkaanse jongeren.

Als je deze man serieus neemt in zijn kritiek dan moet je vaststellen dat de uitspraken van de zionisten die juist zeggen dat de Marokkanen die te veel naar arabischtallige zenders kijken en luisteren onjuist is.

De nederlandse politici zeggen juist dat het spreken van de eigen taal een oorzaak is van de slechte schoolresultaten van allochtonen. Sommige scholen verbieden het spreken van de eigen taal. De voorzitter van de VVd in Rotterdam zei voor de verkiezingen dat als de VVd zou winnen hij er alles aan zou doen om ervoor te zorgen dat er in Rotterdam weer Nederlands gesproken zou moeten.

Marokkaanse jongeren worden misbruikt in een politieke spel.

Het is goed om vast te stellen dat verschillende belangengroepen zoals de media, politici, zionisten verschillende uitspraken doen die elkaar tegenspreken.

Dit wijst errop dat er geen eenduidige feiten beschikbaar zijn. Als marokkaanse jongere zou ik dan goed nadenken en uitzoeken waarom dat zo is en waarom men telekns andere uitspraken doet die elkaart tegenspreken. Kennelijk worden er achter de rug om van jongeren die zich niet zo goed kunnen verdedigen spelletjes gespeeld.

Je situatie onderzoeken is een eerste stap voor de oplossing.

Mijn oplossing is leer zoveel mogelijk talen en probeer zo dicht mogelijk de bron te naderen. In dit geval dus het arabisch verder zou ik zeggen het arabsich of je moerstaal is belangrijk omdat je dan anders jezelf afsnijdt van onze ouderen. Jezelf afsnijden van je ouders/ouderen is jezelf afsnijden van je geschiedenis.

Mensen die voorstander zijn van assimilatie zijn gericht op het versneld doorsnijden van je natuurlijke banden met je taal, afkomst, geschiedenis, cultuur...etc...

Simon
28-08-04, 13:48
Geplaatst door Zwarte Schaap
Mijn oplossing is leer zoveel mogelijk talen en probeer zo dicht mogelijk de bron te naderen. In dit geval dus het arabisch verder zou ik zeggen het arabsich of je moerstaal is belangrijk omdat je dan anders jezelf afsnijdt van onze ouderen. Jezelf afsnijden van je ouders/ouderen is jezelf afsnijden van je geschiedenis.

Mensen die voorstander zijn van assimilatie zijn gericht op het versneld doorsnijden van je natuurlijke banden met je taal, afkomst, geschiedenis, cultuur...etc...

Dat lijkt mij niet realistisch. Ik zie marokkaanse jongeren niet massaal arabisch leren. En op het ogenblik zie je al dat veel van hen geen enkele taal echt goed beheersen en juist daardoor in het onderwijs afhaken. Het lijkt mij daarom van belang dat ze nederlands goed leren beheersen daar hier hun toekomst ligt. Wat betreft de moskee: ook hier zal nederlands de voertaal moeten zijn. En uiteraard zijn ze daarnaast vrij in het leren van arabisch maar ik zie niet zo dat dat om grote aantallen zal gaan.

Zwarte Schaap
28-08-04, 14:08
Geplaatst door Simon
Dat lijkt mij niet realistisch. Ik zie marokkaanse jongeren niet massaal arabisch leren. En op het ogenblik zie je al dat veel van hen geen enkele taal echt goed beheersen en juist daardoor in het onderwijs afhaken. Het lijkt mij daarom van belang dat ze nederlands goed leren beheersen daar hier hun toekomst ligt. Wat betreft de moskee: ook hier zal nederlands de voertaal moeten zijn. En uiteraard zijn ze daarnaast vrij in het leren van arabisch maar ik zie niet zo dat dat om grote aantallen zal gaan.

Op een ordinaire mavo krijg je al met 3 vreemde talen te maken. Des te meer talen je spreekt des te makkelijker het wordt om andere talen te leren.

Dat sommigen slechter Nederlands spreken is naar mijn mening niet te bewijzen dat het door meertalligeheid komt, integendeel meertalligheid versterkt je taalgevoel.

Het zou iets unieks zijn dat Marokkaanse jongeren slechter zouden worden van meertalligheid.

De voertaal van de moskee is afhankelijk van de bezoekers zelf, en niet van buitenstaanders die willen dat men in de moskee nederlands moet gaan spreken.

In die zin denk ik dat Marokkaanse jongeren in Nederland meer naar de moskee zouden gaan als de voertaal het thamazigt zou zijn, veel jongeren spreken namelijk geen arabisch. Men vergeet vaak dat de meerderheid van de Marokkanen in Nederland helemaal niet arabischtallig is.

Het zou een goed idee zijn om de arabische taal te onderwijzen op de middelbare scholen. Sommige scholen bieden dat al aan in hun leerpakket.

(Ik persoonlijk heb liever dat Marokkanen in Nederland het thmazight gaan leren.)

Ghiezzoe
28-08-04, 16:08
Ik heb alle reacties niet gelezen..maar

Gewoon Nederlands in Nederland, ook in de moskee als het om de preken gaat. De korantexten kunnen in het Arabisch worden opgezegd en vertaald in Nederlands.. Het gebed blijft uiteraard in het Arabisch.
Er zouden gelijk veel meer mensen naar de moskee komen als de preken in het Nederlands waren.
Verder is het een verrijking om in Moskeen en evt op scholen Arabisch te leren zodat men de Koran ook in het Arabisch kan lezen.

Ron Haleber
29-08-04, 09:16
Geplaatst door Ron Haleber
Dan zijn we weer terug bij af: een opleidingsinstantie met 'alims waar men niet omheen kan... Dus met mensen als Tariq Ramadan - of die vervloekte kankeramerikanen dat nou leuk vinden of niet en er bij Balkenende op hun achterste poten tegenin gaan staan protesteren!

Maar de regering en politici hebben nu eenmaal blijkbaar het lef niet om met echte levende islam in zee te gaan! Daar wringt de schoen - die watervrees en de nodige centen. En dus blijft de door ons vermelde ellende eindeloos voortbestaan en wordt m.i. enkel maar erger!

Een illustratie daarvan is het weigeren van visum aan Tariq Ramadan die om wetenschappelijke reden in de USA als docent was uitgenodigd. Je hoeft je dus niet voor te stellen dat NL hem voor een imam-opleidingdinstituut zou uitnodigen. Een door de AEL voor een enkele lezing uitgenodigde Pakistaanse politicus onderging hier hetzelfde lot... Qaradawi idem dito.

Allemaal tekenen dat men in het Westen helemaal niets van islam wil weten. Ook ideologisch sluit het Westen zich dus om zogenaamde veiligheidsredenen af als een fort.

In een kritische discussie over islam is men niet meer geïnteresseerd, in feite wil men die het liefst verbieden.

De reactie bij de moslims is navenant. Die sluiten zich hoe langer hoe meer met hun salafies even defensief op in een potdicht fort.

En de "neutralen" onder de moslims (als Al3arbi) zien zich blijkbaar - zoals ik boven beschreef - gedwongen voor één van beide partijen te kiezen! De toekomst ziet er dus slecht uit - of de voertaal nu Nederlands zal zijn of niet!

srt
29-08-04, 09:22
Ron, zou je a.u.b. een keer je oogkleppen af willen doen?

Ron Haleber
29-08-04, 09:42
Al3arbi: sla deze tekst maar over - het was een terzijde op verzoek van srt...


Geplaatst door srt
Ron, zou je a.u.b. een keer je oogkleppen af willen doen?

Ik ken jouw achtergrond totaal niet. Maar je moet toch wel stekeblind zijn om te zien dat het "oude tolerante" Nederland verandert in twee forten die elkaar bestoken en die hoe langer hoe minder met elkaar in gesprek zijn....

Als je me niet gelooft, lees die ontwikkeling maar na op Maroc.NL van de laatste twee jaar. Het geeft me niet veel hoop...

Ik zie er ook hoe langer hoe minder in, om kritisch ten opzichte van beide forten (dat is mijn positie) te discussiëren en dus door beide kanten als pispaal te worden gebruikt...

Rabiah heeft over zoiets dat zij aanvoelde al eens een topic geopend - haar vermoeidheid... Ook al kiest zij duidelijk partij (als voor de AEL) en moet zij daar op dat punt dus niet kleinzerig over doen - voor de grote lijn heeft ze gelijk...

Maar ja, als Rabiah een eigen fort hier gaat bouwen door een 20 mensen op de negeerlijst te zetten dat lijkt me ook niet de oplossing...

Al is het wel precies wat er nu in NL in het groot op nationaal niveau van beide kanten uit gebeurt...!!! :schreeuw:

Ghiezzoe
29-08-04, 11:05
Praatjes vullen (op een gegeven ogenblik) geen gaatjes (meer). Dus als men op een gegeven moment geen zin meer heeft in discussie betekent het niet dat er opeens twee forten zijn...

En de maatschappij heeft al helemaal geen baat bij mensen die dol zijn op Fitnah, stoken en polariseren zodat ze er weer een zwart-wit analyse op los kunnen laten.

Al3arbi
29-08-04, 13:13
Jezus! Ik let even niet op de topic en Ron schrijft zes keer de Encarta over. Ik ga zometeen jouw teksten ff doornemen. Kijken of er naast dat narcisme en verwrongen zelfbeelfd nog wat zinnigs in staat.

Ron Haleber
30-08-04, 01:03
Geplaatst door Al3arbi
Jezus! Ik let even niet op de topic en Ron schrijft zes keer de Encarta over. Ik ga zometeen jouw teksten ff doornemen. Kijken of er naast dat narcisme en verwrongen zelfbeelfd nog wat zinnigs in staat.

Al3arbi ik heb vandaag in spanning zitten wachten! Ben zeer geïnteresseerd in je respons want je je schreef een aantal opmerkelijk goede stukken op dit topic - en dat doe je niet vaak! :denk:

Al3arbi: sla onderstaande tekst ook maar over - het was een terzijde-reactie op jouw afseiken...

Die indruk van narcisme kan ik snel wegnemen: ik ben de enige die hier onder zijn eigen naam durft te schrijven. Ik sta namelijk achter wat ik zeg en schrijf! Ik zeg wat ik denk en doe wat ik zeg - komt dat bekend voor? :student:

Dat veroorzaakt bij de anderen als jij natuurlijk nog al snel een miderwaardigheidscomplex... omdat jullie niet met je eigen naam achter je woorden wil of durft staan en dus m.i. wat te verbergen hebt - of in feite niets te zeggen hebt, behalve dan wat onnozele tijdspasserende oneliners... Iets wat al jullie godsdienst je niet toestaat. :droef:

Maar ja met of zonder alias - leugen en bedrog zijn nu eenmaal het handelsmerk van deze consumenten-maatschappij... Niet alleen voor onbeduidende mensen als wij beiden - maar ook voor de mediatrekkers - die dame van vanavond op Ned 3 met haar stunts wil ik daarvan niet uitzonderen... :zwaai:

Waiting in patience... :cool:

Simon
30-08-04, 07:41
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat sommigen slechter Nederlands spreken is naar mijn mening niet te bewijzen dat het door meertalligeheid komt, integendeel meertalligheid versterkt je taalgevoel.

Het zou iets unieks zijn dat Marokkaanse jongeren slechter zouden worden van meertalligheid.


Dat geldt wellicht voor mensen met een taalknobbel maar is niet de praktijk. Een groot probleem op scholen is dat allochtone jongeren niet verder komen omdat ze de les niet kunnen volgen. Je hebt nederlands net zo goed nodig voor economie als voor ieder ander vak. Er lijken mij weinig argumenten voorhanden om ze dan nu nóg een nieuwe taal aan te reiken. Immers de talen die ze nu spreken beheersen ze geen van alle goed. Dat wordt echt niet beter als je er Arabisch aan toevoegt.

Zwarte Schaap
30-08-04, 08:38
Geplaatst door Simon
Dat geldt wellicht voor mensen met een taalknobbel maar is niet de praktijk. Een groot probleem op scholen is dat allochtone jongeren niet verder komen omdat ze de les niet kunnen volgen. Je hebt nederlands net zo goed nodig voor economie als voor ieder ander vak. Er lijken mij weinig argumenten voorhanden om ze dan nu nóg een nieuwe taal aan te reiken. Immers de talen die ze nu spreken beheersen ze geen van alle goed. Dat wordt echt niet beter als je er Arabisch aan toevoegt.

Dat probleem van de taal wordt mijns inziens zwaar overschat en dient denk ik meer de belangen van de subsiediezuigers dan van de jonegren. IK weet vrijwel zeker dat de meerderheid helemaal geen problemen met de taal kent en als ze die wel hebben wordt dat snel ingelopen.

Kijk mij maar , ik ben niet eens hier geboren en heb niet eens een talenknobbel maar om mezelf uit te drukken ken ik geen problemen omdat in minstens 3 talen te doen.

Ron Haleber
30-08-04, 08:42
Geplaatst door Al3arbi
Jezus! Ik let even niet op de topic en Ron schrijft zes keer de Encarta over. Ik ga zometeen jouw teksten ff doornemen. Kijken of er naast dat narcisme en verwrongen zelfbeelfd nog wat zinnigs in staat.

Al3arbi, vanuit een ander topic heb ik begrepen dat je gisteren de verleiding niet kon weerstaan om zo'n 6 uur naar je vriendin Ayaan en al haar filmpjes te kijken. Dat zal een enerverende nacht voor jou en Farid zijn geworden.

Laat die meid maar ff zitten. Maandag zal je tegen de middag wel wakker worden en na veel koffie en een paracetamolletje hier weer present zijn. Buig je dan maar over mijn honderd woorden hier boven op deze pagina:

On-topic reactie van Ron op Al3arbi (http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&postid=1497694#post1497694)

taouanza
30-08-04, 10:14
Geplaatst door Simon
Maar wat zie jij dan als oplossingen? Je kan je toch niet afhankelijk maken van die oudjes?

De oplossing heb ik hier al vaker gemeld tussen de moesmilies en de tasjes door. In Nederland opgeleide imams die je niet kan wegsturen als ze niet zeggen wat de oudjes willen horen.
En die ook weten wat in de maatschappij speelt en alle talen spreken.

Ron Haleber
30-08-04, 10:34
Geplaatst door taouanza
De oplossing heb ik hier al vaker gemeld tussen de moesmilies en de tasjes door. In Nederland opgeleide imams die je niet kan wegsturen als ze niet zeggen wat de oudjes willen horen.
En die ook weten wat in de maatschappij speelt en alle talen spreken.

Heel verstandig - dat probeerde ik jouw zo uiterst dierbare vriend Al3arbi ook al uitgebreid duidelijk te maken... :duivels:

Maar dan geen klunzige hbo-opleiding - dan kunnen al die naffers hier ookwel voor imaam gaan spelen... :hihi:

:zwaai:

Simon
30-08-04, 10:55
Geplaatst door Zwarte Schaap
Dat probleem van de taal wordt mijns inziens zwaar overschat en dient denk ik meer de belangen van de subsiediezuigers dan van de jonegren. IK weet vrijwel zeker dat de meerderheid helemaal geen problemen met de taal kent en als ze die wel hebben wordt dat snel ingelopen.

Kijk mij maar , ik ben niet eens hier geboren en heb niet eens een talenknobbel maar om mezelf uit te drukken ken ik geen problemen omdat in minstens 3 talen te doen.

Nu naar dit probleem heb ik toevallig zelf onderzoek gedaan onder VMBO jongeren en ze geven nadrukkelijk zélf aan dat het een groot probleem is.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voor hoger opgeleiden / intellectuelen ook een probleem vormt.

Al3arbi
30-08-04, 11:00
Een Imam opleiding in Nederland zou het beste zijn. Zeker weten. Maar hoe ga je zoiets aanpakken. Ik bedoel te zeggen, hoe zorg je ervoor dat Moskee-besturen `n bepaalde Imam accepteren. Een tijd geleden was er `n Egyptenaar hier in Haarlem die door `n groep werd voorgedragen als Imam. Het bestuur kon zich erin vinden, maar `n groot gedeelte van de moskee bezoekers wezen hem af. Er werd ook aangegeven als die persoon aangenomen wordt, dan zoeken wij een andere plek. Desnoods een garage. Nou, dus dan gaat het bestuur overstag en wordt er iemand gehaald vanuit Marokko. Een man die geen Nederlands spreekt en totaal niet weet wat er speelt hier, en dus ook niet echt kan in spelen op de actualiteit. Dat is `n verlies. Zwaar verlies. In de buurt zit ook `n Milli G. Moskee. Met een jong bestuur. Jonge bezoekers. En naast wat `n moskee aanbiedt/doet, is er zat te doen voor de bezoekers van die moskee. Socialiseringslessen voor ouderen. Begeleiding van middelbare scholieren. En taalcursussen voor vrouwen. En dat met `n minimaal budget en `n rot pand wat voorheen dienst deed als reserve-schoolgebouwtje. Ik denk zelf dat Marokkanen een voorbeeld moeten nemen aan de MGT, qua vorm dan. Want ik heb weinig meegekregen over waar ze nou precies voor staan, maar dat terzijde. Je zou dus met zo`n MGT en wellicht nog wat organen een degelijke studie op kunnen zetten. En dan eventueel ism een Islamitische universiteit in het buitenland. Al-Azhar en misschien nog enkele studierichtingen in de VS.

Wat gaande is in (Marokkaanse) moskeeën tegenwoordig is het volgende. Er worden nu overal nieuwe moskeeën gebouwd. Besturen zamelen geld in. Er wordt gebouwd en de moskeeën lopen vol. In de Ramadan, en andere belangrijke dagen. Zit de moskee nagenoeg vol. Maar op andere momenten is het `n lege plek. Er is niets of niemand. Er wordt eigenlijk, op dit moment geld weggegooid. Zoveel geld ingezameld, voor `n moskee die over 20 jaar praktisch niet meer gebruikt gaat worden. En de schuldigen daarvan zijn de huidige besturen. Die spreken jongeren niet aan. Die houden vast aan hun eigen conservatieve denkbeelden en weten dan ook niet hoe ze bijv jongeren naar de moskee kunnen trekken. Een niet moslim zou denken, tjah wat is het probleem hier nou van. Want het probleem wat we dus nu hebben en de angst dat jongeren radicaliseren is in principe over enkele jaren voorbij. Als de eerste generatie uitsterft en de 2e generatie met `n voet in het graf staat, is er niemand meer die nieuw leven in die moskeeën kan blazen. Niemand die er alsnog voor kan zorgen dat kinderen van de 3e, 4e en 5e generatie alsnog naar die moskeeën trekken. Besturen zien dit probleem wel, er wordt vaak gezegd dat als zij er niet meer zijn, er niemand meer komt. Maar ze geven de schuld aan de verdorven maatschappij. En bij de overheid die ze niet te hulp schiet. Terwijl de schuld bij hen ligt, te weinig doen voor je toekomst en jezelf niet kunnen verkopen, (want dat is het) en van de overheid hoef je in principe niets te verwachten. Die zien het scenario wat ik hier geschetst heb als `n soort prachtbeeld. Die hoeven geen lef te hebben, die zien een probleem wat zich tzt vanzelf gaat oplossen. Allemaal moslims die out of touch raken met hun roots, de radicalisering (die wellicht nu gaande is) zal verwateren, en op den duur zullen we allemaal over `n kleine 50jaar allemaal non-gelovigen zijn, die eens in de 4jaar stemmen op 1 van de partijtjes, ons hypotheekje afbetaald hebben. Op zondag kleinkinderen op bezoek krijgen en jaren daarna stinkend in bed liggen omdat we maar 1x per week gedoucht worden. Een zorg minder.

En dan Farid, misschien wordt hij afgekat en verkeerd begrepen. Maar ergens is dat zijn eigen schuld. Op Maghreb-online valt geen discussie met `m te voeren. Als zijn ego uitgedrukt zou worden in `n schoenmaat dan zou je nergens skilaarzen voor hem vinden. En misschien is hij dan ook geen Jihaadi, en `n lieve aardige jongen. Maar dan is het hoog tijd dat hij zich ernaar gedraagt. Want wat heeft de maatschappij (hoor mij nou) aan de maatschappij-kritische Farid. Die vanuit zijn luxe lederen leenbakker computerstoel, mensen bedreigt en zijn verloofde het leven zuur maakt.

Van Farid spring je naar Bil@l, waarom begrijp ik niet. Maar ok. Bilaal is dus absoluut geen Jihaadi, wijst alle daden van agressie dan ook af. Maar keert wel terug naar Quran en Sunnah. Je zou haast denken dat hij geen probleem hoort te zijn/vormen. Maar je ziet alsnog `n probleem. Omdat hij zich rekent tot `n bepaalde groep. Ik heb in het verleden eerder te maken gehad (groot woord) met geldschieters uit KSA. Die graag wilden dat in ruil voor het geld, lesmateriaal uit hun regio werd gebruikt. De (Algerijnse) Imam stemde hier niet mee in. Zijn manier van preken. Lesgeven en zijn Islamtiische visie was goed genoeg voor de bezoekers van de moskee. En ook goed genoeg voor de geldschieters want ze aten met hem uit 1 bord. Daarna is er nooit meer over gesproken. Vind al dat gezeur over KSA `n beetje overrated. En ben totaal niet gecharmeerd van het regime daar. Maar dat is een discussie waar ik me liever niet inmeng, weet (ook) daarover te weinig.

taouanza
30-08-04, 11:02
Geplaatst door Ron Haleber
Heel verstandig - dat probeerde ik jouw zo uiterst dierbare vriend Al3arbi ook al uitgebreid duidelijk te maken... :duivels:

Maar dan geen klunzige hbo-opleiding - dan kunnen al die naffers hier ookwel voor imaam gaan spelen... :hihi:

:zwaai:


Wat is er mis met HBOnaffers?

taouanza
30-08-04, 11:07
Mischien moeten die jonge lui zichzelf organiseren en een eigen moskee beginnen. Via studentenvereniging ofzo. Hoeft niet gelijk een joekel van een gebouw te zijn maar gewoon een plek waar je kan bidden koran lezen en samen komen om Allah te eren.

Simon
30-08-04, 12:57
Geplaatst door Al3arbi
[i]Wat gaande is in (Marokkaanse) moskeeën tegenwoordig is het volgende. Er worden nu overal nieuwe moskeeën gebouwd. Besturen zamelen geld in. Er wordt gebouwd en de moskeeën lopen vol. In de Ramadan, en andere belangrijke dagen. Zit de moskee nagenoeg vol. Maar op andere momenten is het `n lege plek. Er is niets of niemand. Er wordt eigenlijk, op dit moment geld weggegooid. Zoveel geld ingezameld, voor `n moskee die over 20 jaar praktisch niet meer gebruikt gaat worden. En de schuldigen daarvan zijn de huidige besturen. Die spreken jongeren niet aan.

Dat doet mij erg denken aan de verhalen over de remonstrantse kerk waar mijn moeder komt. Daar is nu de leeftijd gemiddeld 50+. Jongeren komen er niet. Overigens zijn die ouderen best enthousiast bezig in allerlei bijbel gespreksgroepen. Maar ook daar is de secularisering hard doorgezet.
Ik kan mij er zelf niet druk om maken. De monotheïstische religies baseren zich nu eenmaal op godsbeelden en moraliteit van duizenden jaren geleden en wil je daar nieuwe inhoud aan geven dan zal je beter moeten aansluiten op de maatschappij en het denken van nu. Daar zijn religieuze instituten nooit zo best in geweest. Ik denk zelf ook niet dat godsbesef en godsbeleving alleen maar te vinden is in de kerk of in de moskee. Dat kan je op bijzonder veel manieren vorm geven en beleven.
Maar eerder schetste je dat er op zich wel veel belangstelling is van jongeren maar dat men eigenlijk niets geboden krijgt vanuit de moskee wat die leemte aan kennis vult. Dan gaat men maar op het Internet te rade. Ja dat is natuurlijk wel erg jammer en kan je die moskeebesturen verwijten. In de kerk wordt wel van alles gedaan om jongeren te trekken maar ik denk dat men maar in beperkte mate daarin slaagt.

Ron Haleber
30-08-04, 13:13
Geplaatst door Simon

Maar eerder schetste je dat er op zich wel veel belangstelling is van jongeren maar dat men eigenlijk niets geboden krijgt vanuit de moskee wat die leemte aan kennis vult. Dan gaat men maar op het Internet te rade.

Mij lijkt het juist wat je zegt - daar ligt in tegenspraak in zn verhaal! Want de belangstelling van jongeren is er wel, maar verplaatst zich naar Inet en dat lijkt mij om redenen die ik al eerder nav Roy noemde niet positief...

Moet voor het goede verhaal van Al3arbi wel ff gaan zitten - kom er vanavond op terug :zozo:

Al3arbi
30-08-04, 13:17
Geplaatst door Simon

Maar eerder schetste je dat er op zich wel veel belangstelling is van jongeren maar dat men eigenlijk niets geboden krijgt vanuit de moskee wat die leemte aan kennis vult. Dan gaat men maar op het Internet te rade. Ja dat is natuurlijk wel erg jammer en kan je die moskeebesturen verwijten. In de kerk wordt wel van alles gedaan om jongeren te trekken maar ik denk dat men maar in beperkte mate daarin slaagt.


Het is als volgt (in mijn ogen). Je hebt `n groep die geinteresseerd is, die het ook zou kunnen overbrengen(20+). Die kunnen niet bij de info en bedienen zich van andere bronnen. Vervolgens is er nog `n jongere groep. Die zich eigenlijk nergens van bewust is. En dan doel ik op eigenlijk jongeren die nu `n jaar of 13/14 zijn. Daar gaat het verval intreden. Uiteraard kan ik verkeerd zitten, maar kga af op wat ik om me heen zie.

Ron Haleber
30-08-04, 13:34
Geplaatst door taouanza
Wat is er mis met HBOnaffers?

Islam leent zich niet voor voortgezet MBO. Dat zou jij toch moeten weten :rood: - vraag het anders Al3arbi. :roken:

Islam is niet enkel voor NL-ers maar zeker ook voor NL-Marokkanen niet iets wat je zomaar met een avondstudie beheerst. Met name in NL zul je ook goed de verschillen met christendom en jodendom moeten kennen om je hier geen buil te vallen... Van hoe je als moslim moet inspelen op de NL-wetgeving daar weten imaams helemaal niets van af! Luister naar de serie van Léon op de NMO - die eenling weet echt wat van de moedawanna - na veel veldwerk o.a. in Rabat-Salé...! Dan het curriculum zelf - eerst het foesha goed beheersen... Enzovoorts... :fuckit:

Elatik heeft ook HBO-islam gedaan, maar ze houdt als wethouder haar mond wel over islam!

Simon
30-08-04, 14:38
Geplaatst door Ron Haleber
Islam is niet enkel voor NL-ers maar zeker ook voor NL-Marokkanen niet iets wat je zomaar met een avondstudie beheerst.

Ik herinners mij een VN artikel hoe dit vak tegenwoordig op de universiteit wordt gegeven en daar wordt je toch ook niet vrolijk van. En de docenten die schikken zich slaafs naar de studenten die helemaal niet geïnteresseerd zijn in een wetenschappelijke benadering van de islam.

Ron Haleber
30-08-04, 14:53
Geplaatst door Simon
Ik herinners mij een VN artikel hoe dit vak tegenwoordig op de universiteit wordt gegeven en daar wordt je toch ook niet vrolijk van. En de docenten die schikken zich slaafs naar de studenten die helemaal niet geïnteresseerd zijn in een wetenschappelijke benadering van de islam.

Simon, dat bij de UvA ging over iets anders. Piet Smoor, Arie en Ruud geven inleiding op islam als onderdeel van studie arabistiek. Maar dat is geen volwaardige opleiding islam. Idd zij klaagden over hun colleges.

Daarom zul je naast NL-ers mensen uit hun eigen ruif als Tariq Ramadan en Qardawi nodighebben om op universitair niveau in een echt curriculum islam les te gaan geven!

Het ISIM was eigenlijk bedoeld om dat op te zetten. Maar de zaak werd voortijdig afgeblazen. Zelfs voor een leerstoel Islam aan de UvA - via ACB en Ruud gedumpt - voor Arkoun was na een half jaar geen geld meer Arkoun moest zijn colleges staken...

ISIM had een prima website met de tekst van hun gratis tijdschrift. Dit was de eerste opzet:

Het Islaminstituut ISIM, dat wordt gevestigd in Leiden, gaat wetenschappelijk onderzoek doen naar hedendaagse politieke, sociale, economische en culturele ontwikkelingen in de islamitische wereld in Azië, het Midden-Oosten, Afrika en de geïndustrialiseerde landen. Daarbij wordt zowel gekeken vanuit het perspectief van de sociale wetenschappen, als vanuit de letteren, culturele studies en historische wetenschappen. Het instituut verzorgt ook onderwijs aan promovendi. Speciale aandacht is er daarbij voor studenten uit ontwikkelingslanden. Daarnaast kan het instituut kennis over de Islam en islamitische landen voor een breder publiek toegankelijk maken.

In de aanloopfase (de eerste drie jaar) heeft het ISIM ongeveer 3 miljoen gulden per jaar te besteden, gefinancierd door de ministeries van OCenW en OS, de drie deelnemende universiteiten en NWO. In de jaren daarna is 4,5 miljoen gulden per jaar beschikbaar.

Het bestuur van het instituut bestaat uit de voorzitters van de Colleges van Bestuur van de universiteiten in Leiden, Utrecht en Amsterdam (UvA). Het bestuur heeft inmiddels voor een jaar een algemeen directeur benoemd, prof. dr. W.A.L. Stokhof. Hij bereidt de daadwerkelijk start van ISIM voor, zoals het aantrekken van een wetenschappelijk directeur en medewerkers.



Ik ontdek dat zelfs de goede website met archief (verdwenen is) had een storing:

International Institute for the Study of Islam in the Modern World (ISIM) te Leiden http://www.isim.nl/

The International Institute for the Study of Islam in the Modern World (ISIM) promotes and conducts interdisciplinary research on contemporary social and intellectual trends and movements in Muslim societies and communities.

The project team consists of Professor Abdulkader Tayob (ISIM Chair University of Nijmegen) as Project Director, Laila Al-Zwaini (ISIM) as Primary Consultant and Dr. Mariëtte van Beek (ISIM) as Administrative Coordinator. Professor Asef Bayat (ISIM Academic Director) and Dr. Dick Douwes (ISIM Executive Director), serve as general directors of this project. The ISIM Chairs, Professor Annelies Moors and Professor Martin van Bruinessen act as academic resource persons for the project as a whole. Professor Ebrahim Moosa (Duke University, Durham, USA), Cassandra Balchin (linked with the network Women Living under Muslim Laws, WLUML, London, United Kingdom), Professor Muhammad Khalid Masud (former ISIM Academic Director, Islamabad, Pakistan), Professor Abdullahi an-Naim (former director of the project, Emory University, Atlanta, USA) and Professor Nasr Abu Zayd (former resource person of the project, University for Humanistics, Utrecht, The Netherlands) act as external advisors for Rights at Home.

Joesoef
30-08-04, 18:59
Geplaatst door Ron Haleber
[B]

International Institute for the Study of Islam in the Modern World (ISIM) te Leiden http://www.isim.nl/




Thks voor de link Ron....

Zwarte Schaap
30-08-04, 21:20
Geplaatst door Simon
Nu naar dit probleem heb ik toevallig zelf onderzoek gedaan onder VMBO jongeren en ze geven nadrukkelijk zélf aan dat het een groot probleem is.

Dat wil natuurlijk niet zeggen dat het voor hoger opgeleiden / intellectuelen ook een probleem vormt.

Welk onderzoek, en wat zijn de conclusies? Graag zou ik wel het verslag van jouw onderzoekje lezen, ik pluis onderzoeken namelijk graag zelf uit. Uit ervaring heb ik geleerd dat veel onderzoeken m.b.t. allochtonen, veel gesjoemeld wordt.

Ron Haleber
30-08-04, 23:05
Geplaatst door Al3arbi

Een Imam opleiding in Nederland zou het beste zijn. Zeker weten. Maar hoe ga je zoiets aanpakken. Ik bedoel te zeggen, hoe zorg je ervoor dat Moskee-besturen `n bepaalde Imam accepteren. Een tijd geleden was er `n Egyptenaar hier in Haarlem die door `n groep werd voorgedragen als Imam. Het bestuur kon zich erin vinden, maar `n groot gedeelte van de moskee bezoekers wezen hem af. Er werd ook aangegeven als die persoon aangenomen wordt, dan zoeken wij een andere plek. Desnoods een garage. Nou, dus dan gaat het bestuur overstag en wordt er iemand gehaald vanuit Marokko. Een man die geen Nederlands spreekt en totaal niet weet wat er speelt hier, en dus ook niet echt kan in spelen op de actualiteit. Dat is `n verlies. Zwaar verlies.

In de buurt zit ook `n Milli G. Moskee. Met een jong bestuur. Jonge bezoekers. En naast wat `n moskee aanbiedt/doet, is er zat te doen voor de bezoekers van die moskee. Socialiseringslessen voor ouderen. Begeleiding van middelbare scholieren. En taalcursussen voor vrouwen. En dat met `n minimaal budget en `n rot pand wat voorheen dienst deed als reserve-schoolgebouwtje. Ik denk zelf dat Marokkanen een voorbeeld moeten nemen aan de MGT, qua vorm dan. Want ik heb weinig meegekregen over waar ze nou precies voor staan, maar dat terzijde. Je zou dus met zo`n MGT en wellicht nog wat organen een degelijke studie op kunnen zetten. En dan eventueel ism een Islamitische universiteit in het buitenland. Al-Azhar en misschien nog enkele studierichtingen in de VS.

Wat gaande is in (Marokkaanse) moskeeën tegenwoordig is het volgende. Er worden nu overal nieuwe moskeeën gebouwd. Besturen zamelen geld in. Er wordt gebouwd en de moskeeën lopen vol. In de Ramadan, en andere belangrijke dagen. Zit de moskee nagenoeg vol. Maar op andere momenten is het `n lege plek. Er is niets of niemand. Er wordt eigenlijk, op dit moment geld weggegooid. Zoveel geld ingezameld, voor `n moskee die over 20 jaar praktisch niet meer gebruikt gaat worden. En de schuldigen daarvan zijn de huidige besturen. Die spreken jongeren niet aan. Die houden vast aan hun eigen conservatieve denkbeelden en weten dan ook niet hoe ze bijv jongeren naar de moskee kunnen trekken. Een niet moslim zou denken, tjah wat is het probleem hier nou van. Want het probleem wat we dus nu hebben en de angst dat jongeren radicaliseren is in principe over enkele jaren voorbij. Als de eerste generatie uitsterft en de 2e generatie met `n voet in het graf staat, is er niemand meer die nieuw leven in die moskeeën kan blazen. Niemand die er alsnog voor kan zorgen dat kinderen van de 3e, 4e en 5e generatie alsnog naar die moskeeën trekken. Besturen zien dit probleem wel, er wordt vaak gezegd dat als zij er niet meer zijn, er niemand meer komt. Maar ze geven de schuld aan de verdorven maatschappij. En bij de overheid die ze niet te hulp schiet. Terwijl de schuld bij hen ligt, te weinig doen voor je toekomst en jezelf niet kunnen verkopen, (want dat is het) en van de overheid hoef je in principe niets te verwachten. Die zien het scenario wat ik hier geschetst heb als `n soort prachtbeeld. Die hoeven geen lef te hebben, die zien een probleem wat zich tzt vanzelf gaat oplossen. Allemaal moslims die out of touch raken met hun roots, de radicalisering (die wellicht nu gaande is) zal verwateren, en op den duur zullen we allemaal over `n kleine 50jaar allemaal non-gelovigen zijn, die eens in de 4jaar stemmen op 1 van de partijtjes, ons hypotheekje afbetaald hebben. Op zondag kleinkinderen op bezoek krijgen en jaren daarna stinkend in bed liggen omdat we maar 1x per week gedoucht worden. Een zorg minder.

En dan Farid, misschien wordt hij afgekat en verkeerd begrepen. Maar ergens is dat zijn eigen schuld. Op Maghreb-online valt geen discussie met `m te voeren. Als zijn ego uitgedrukt zou worden in `n schoenmaat dan zou je nergens skilaarzen voor hem vinden. En misschien is hij dan ook geen Jihaadi, en `n lieve aardige jongen. Maar dan is het hoog tijd dat hij zich ernaar gedraagt. Want wat heeft de maatschappij (hoor mij nou) aan de maatschappij-kritische Farid. Die vanuit zijn luxe lederen leenbakker computerstoel, mensen bedreigt en zijn verloofde het leven zuur maakt.

Van Farid spring je naar Bil@l, waarom begrijp ik niet. Maar ok. Bilaal is dus absoluut geen Jihaadi, wijst alle daden van agressie dan ook af. Maar keert wel terug naar Quran en Sunnah. Je zou haast denken dat hij geen probleem hoort te zijn/vormen. Maar je ziet alsnog `n probleem. Omdat hij zich rekent tot `n bepaalde groep. Ik heb in het verleden eerder te maken gehad (groot woord) met geldschieters uit KSA. Die graag wilden dat in ruil voor het geld, lesmateriaal uit hun regio werd gebruikt. De (Algerijnse) Imam stemde hier niet mee in. Zijn manier van preken. Lesgeven en zijn Islamtiische visie was goed genoeg voor de bezoekers van de moskee. En ook goed genoeg voor de geldschieters want ze aten met hem uit 1 bord. Daarna is er nooit meer over gesproken. Vind al dat gezeur over KSA `n beetje overrated. En ben totaal niet gecharmeerd van het regime daar. Maar dat is een discussie waar ik me liever niet inmeng, weet (ook) daarover te weinig.


Marokkaanse moskeeën

Al3arbi, de oorzaak dat met name Marokkaanse moskeeën geen modern denkende imaam accepteren is m.i. de afkomst van de opleiding van die imaam. Als ze die niet kennen en met name de sheiks die daar lesgeven niet als betrouwbaar zien, dan ontbreekt de acceptatie. De boer lust niet wat hij niet kent. Marokkanen willen een bepaalde nestgeur aan zo'n man ruiken - en liefst dat hij de taal van hun eigen streek spreekt. Dat pas schept echt vertrouwen! Dat moet je niet absoluut stellen: bij de Turkse moskee bij mij om de hoek lopen heus wel Marokkanen binnen om te bidden, hun haar te laten knippen, olijven en dadels te kopen en een kopje thee te drinken... Jouw verhaal over die afgesplitste moskee komt me bekend voor - ze hebben me hier ook wel voor zo'n karretje proberen te spannen...

Conclusie: vanwege het ontbreken van die band van vertrouwen lijkt mij een Nederlandse HBO-opleiding niet geschikt om die nodige acceptatie te doen slagen. Die docenten zeggen hen niets, een mengelmoes van wat Turken, Nederlanders en Surinamers met nog wel een NL-curriculum... Is dat wel hallel?

Daarom moet je een echt goed hoger - laten we zeggen universitair -, maar zeker onafhankelijk onderwijsinstituut hebben waar ook mensen lesgeven waarvan ze kunnen informeren in hun thuisland of elders dat het goed zit, of in elk geval door met hen vergelijkbare moslims aanvaard wordt. Daarin zul je vanuit de overheid dus moeten investeren. Of je laat het weer aan de Saoedies over en de Golfsteten. En dat wil men in Nederland nu juist niet. Om de moslims dat geld zelf te laten opbrengen dat gaat hun budget ver te boven. Zo'n instelling moet ook een goede bibliotheek hebben. Vraag maar aan Abderrazak van El Hizjra wat dat voor een kosten met zich meebrengt. :gniffel:

Milli Görüs

Dan de succesformule van Haci Karacaer, ja daar zouden de Marokkanen op moeten inhaken! Van Jamil Jawad weet ik dat ze bij de AEL, juist die Milli Görüs als hun grote uitdaging zien. Juist zoals jij het beschrijft laten ze het daar niet bij gebedsdiensten maar spelen op veel meer in. Haci heeft grote plannen met zijn grote moskee in West. Ik legde al eens uit dat de achterban van Haci minstens net zo conservatief is als de Marokkanen. Maar dat is het nu juist wat de Marokkanen over zouden moeten nemen: een imaam die net als Haci het lef heeft een progressieve voorhoede aan te kweken! Dat neemt wel tijd maar je moet er ergens mee beginnen. Dat kun je niet aan imaam Van Bommel overlaten - dat moet van de Marokkanen zelf komen!

Jij zegt, de moskee staat de langste tijd leeg. Daar speelt MG op in door ook allerlei andere zaken als studie, inbugering, dialoog met de maatschappij erbij te betrekken. Dan kweek je meteen een continuïteit van geïnteresseerde jongeren aan die de business kunnen overnemen op hun eigen manier. Gisteren belde ik nog een uurtje met Rafiq uit Eindhoven die ook sterk bij de moskeeën betrokken is. Die klaagde juist weer steen en been over dat punt. De oudjes wantrouwen alles maar en willen de boel niet uit handen geven. En zo komt er nooit schot in!

"secularisering" van Marokkaanse jongeren

Al3arbi, Marokkanen kennende denk ik dat je met die vlotte "secularisering" van jou geen gelijk hebt. Volgens mij zijn jullie conservatiever (en dat niet zozeer in politieke zin) dan jij denkt! Ik kijk er al lange tijd van buitenaf tegen aan en dat valt het me beter op - lijkt me - dan jij die het van binnenuit beleeft. Met name vergeleken met Turken is er en groot verschil. Jullie hebben toch een hele andere, echt Oosterse cultuur die jullie niet makkelijk loslaten. Zelfs het gezamenlijk uit een schaal met je handen eten, blijft heel gewoon. Ik bedoel dat zeker niet negatief want waarom zou je "onschuldige" culturele verschillen gaan opgeven? Ook "Turk" Van Bommel heeft dat wel door. Natuurlijk hopen we dat een mentaliteit van democratisering bij Marokkanen grondig doorzet. Maar dat heeft niets te maken met het behouden van je eigen nestgeur.

Farid

Simon die vroeger ook vaak op Maghreb Online prikte is het met jou eens dat er met Farid geen discussie te voeren valt. Natuurlijk schrik ik ook wel eens van Farid, maar toen ik hem vroeg een reactie op een tekst van Van Bommel te schrijven - iemand die politiek totaal niet op hem lijkt - gaf hij een heel sportief commentaar waar Van Bommel zelfs weer op in kon haken - dat vereist toch zelfrelativering... En dat lukt hier o.a. met Orakel of Bil@l niet om zoiets van ze op schrift te krijgen!

Dat ego van Farid zit je trouwens wel erg hoog, maar dat zie je hier toch ook bij sommige naffers. Vroeger viel me altijd erg op dat Marokkanen altijd iets speciaals wilden zijn - ze drukten het met kleding uit of met wat dan ook -, juist omdat ze zoveel gemeenschappelijks hebben - wat ze stoort.

Het ergste wat je Marokkanen aan kan doen is dan ook ze over één kam te scheren, of hun woorden op rekening van een ander te schrijven... dan worden ze woedend. Kijk maar! Ik legde Farid jouw indrukken voor - leuk voor hem als feed-back van een buitenstaander! En daar zie je het bewijs van wat ik hierboven beweerde:

Farids reactie op Al3arbi: "Ik ben niet verder gekomen dan de eerste passage waar de schrijver beweert dat ik dezelfde persoon als Ron zou zijn. :) Lachwekkende bewering. En wat bedreigen betreft is er niemand bedreigt en zeker niet door mijn persoon. Ik weet niet wie de figuur is die dit geschreven heeft maar fantasie heeft die jongen/meisje wel. Mischien kan hij/zij ipv mij lastig te vallen met onzinnige gefantaseerde onwaarheden fictie schrijven. Ron je vind het vast niet erg als ik het hele a-viertje gelijk richting prullebak deponeer :) ".
Farid lijkt toch wel erg op jouzelf - vind je niet Al3arbi? Kijk 's in de spiegel!

salafisme

Dan tot slot dat salafisme - ik laat Bil@l maar ff met rust. Al3arbi, we waren het een jaar geleden al eens oneens over de Al Tawheed hier in Amsterdam, dus ik begrijp jouw allergie. En ik wil niet met al-Qaida in Marokko aankomen. Dat ligt in Casablanca ver van ons beider bed...

Maar je hebt dat interview van me met Van Bommel wel gelezen hoe die Marokkaanse jongeren tot zijn grote verbazing volledig platgingen voor een imaam als El Moumni toen die met zijn "kerkeraad" kwam opdraven op de universiteit voor een gespreksavond. En het presteerde om het met geen woord over het onderwerp "seksualiteit" te hebben waarvoor hij expliciet was uitgenodigd. Alles verdween onder formeel gekissebis over wie de meest geldige salafistische autoriteit was en over het feit dat Van Bommel een misleide ketter was - en dus geen echte imaam. Zie ook Blil@l voor dergelijke steriele reacties,,,

Het spijt me maar dit is de fundamentele oorzaak van dat er in de Marokkaanse moskee en islam niets verandert en de jongeren niet aan bod komen. Deze verlammende mentaliteit, die je volgens mij lang niet zo sterk bij Turken terugvindt - moet eerst radicaal van tafel wil je tot een levende beleving van islam komen. Anders wordt de islam een fossiel! En Saoedisch geld dient daarbij vaak als glijmiddel al ontken je dat. Er zullen heus wel islamologen te vinden zijn die het met jou eens zijn. Maar ik laat jullie maar in die waan.

Al3arbi, ik vind het dus erg naïf dat jij mijn bezorgdheid over het salafisme die ik met velen deel, als "gezeur" afdoet. Daarbij wil jij blijkbaar niet inzien dat extremisten deze autoritaire houding als voedingsbodem gebruiken voor hun fatwa's.

Kijk, ik zou graag weer contact opnemen met mijn vrienden in Djokja, Damascus en Delhi om net als vroeger daar lezingen te houden over allerlei onderwerpen die de studenten interesseren. Maar ik wil dan ook buiten de universiteit - vanwaaruit men in zo'n stad weet dat ik met islam bezig ben en daarover nieuwe ideeën verkondig, vrij en veilig over straat kunnen lopen, anders is voor mij de lol er af! En dat kan momenteel niet meer - je kon vanavond met die gijzeling zien dat elke Europeaan voortaan verdacht is. Er zijn geen goeden meer die tegen de oorlog zijn of slechten... Voor de salafische activisten is het allemaal één pot nat geworden en riskeer je je leven.

Ik wens je veel geluk toe met je rosige softie-dromen, maar ik denk dat je ook als export-Marokkaan daar tot je schrik uit zal ontwaken. Want met name dank zij de Amerikanen gaat de polarisatie aan vijandigheid ongestoord voort! Maar gelukkig, in jouw Rifdorp - beschreven door Bouazza - zul je er wel geen last van hebben en op je tapijt altijd kalmpjes naar Paravion terug kunnen vliegen. :ergleuk:

Ron Haleber
31-08-04, 08:41
Geplaatst door Joesoef
Thks voor de link Ron....

Het ISIM organiseert ook met Felix Meritis, het KIT e.a. vaak series bijeenkomsten. Martin van Bruinesse had erg naïf een jaar geleden voor een lustrum een bekende dochter van een medewerker van Khomeini uitgenodigd op de Uni Leiden. Toen gingen alle Iraniërs demonstreren - van debat kwam niet veel meer terecht...

Het ISIM-archief blijkt nog intact. Joesoef, als je op "publicaties" tikt vind je alle nummers teug - met ook een schat aan artikelen van internationale wetenschappers over Iran! In het latste nummer staan artikelen over shi'itisch martelaarschap en van de hand van Shirin Ebadi.

Simon
31-08-04, 08:47
Geplaatst door Zwarte Schaap
Welk onderzoek, en wat zijn de conclusies? Graag zou ik wel het verslag van jouw onderzoekje lezen, ik pluis onderzoeken namelijk graag zelf uit. Uit ervaring heb ik geleerd dat veel onderzoeken m.b.t. allochtonen, veel gesjoemeld wordt.

Dat onderzoek is bezit van mijn opdrachtgever en niet openbaar. Ik noemde het alleen maar omdat ik er in dat kader met veel van die jongeren zelf over gepraat heb.