PDA

Bekijk Volledige Versie : Mohammed werd Michael



Marsipulami
27-08-04, 18:05
Mohammed werd Michael

Geplaatst door: kifkif op aug 27, 2004 - 03:36 PM - -


BRUSSEL Mohammed was het beu dat hij voortdurend op een 'njet' stuitte bij sollicitaties. «Ik mocht ook geen discotheek binnen als ik mijn identiteitskaart toonde. Nochtans ben ik in Vlaanderen geboren en zie ik er niet echt uit als een vreemdeling. Toch heb ik besloten om een Vlaamse voornaam en familienaam aan te nemen. Welke, dat zeg ik liever niet, of de miserie begint wéér.» Gisteren meldden we al dat vreemdelingen steeds vaker een Belgische naam willen omwille van 'redenen van integratie'. «Het is ver gekomen als mensen hun naam gaan veranderen om aan een job te geraken of om een huis te kunnen huren», zegt Tarik Fraihi van de vzw Kif Kif. «Ik begrijp het wel. 40% van de solliciterende allochtonen worden geweigerd omwille van hun naam.» VLD-kamerlid Annemie Turtelboom heeft bijna een wetsvoorstel klaar om het wijzigen van een familienaam gemakkelijker te maken. Ze gaat daarmee in tegen justitieminister Onkelinx, die overweegt om het Belgisch maken van vreemde namen moeilijker te maken omdat het geen goede vorm van integratie is. Turtelboom vindt dat betuttelend. (BAG)

Bron: Het Laatste Nieuws

Marsipulami
27-08-04, 18:08
Allochtonen moeten van werkgevers 'Belgische' naam aannemen

Geplaatst door: kifkif op aug 27, 2004 - 12:13 PM - -


Allochtonen gebruiken steeds vaker een Vlaamse naam om discriminatie te vermijden. Sommigen doen dat uit vrije wil en vragen zelfs een officiële nieuwe naam aan. Anderen worden er door hun werkgever toe gedwongen. Bij het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding lopen elke maand een tot twee klachten binnen van allochtonen. ‘Maar het blijft verschrikkelijk moeilijk om tot veroordelingen te komen.’

Is een officiële aanvraag van een Vlaamse naam nog een vrije keuze, dan is wat in tal van bedrijven gebeurt, dat helemaal niet. Vooral allochtone werknemers die veel telefonisch contact met klanten hebben, krijgen her en der de opdracht zich tijdens de werkuren een nieuwe naam aan te meten. Zo werkte Lamia Cheba als jobstudente voor het telemarketingbedrijf Communitel, een onderaannemer voor het Brusselse Phonecom. “Op de introductiedag kregen we plots te horen dat allochtone namen niet konden. Alle allochtonen moesten zich voorstellen als Pascal(e) Desmet. Dat was handig, want zowel mannen als vrouwen konden die naam gebruiken.

Toen vond ik dat niet eens zo erg. In Antwerpen word je op zoveel manieren met racisme geconfronteerd, dat kon er nog wel bij. Terwijl het eigenlijk schandalig is.” Communitel staat zeker niet alleen, in telemarketing en de horeca is het systeem schering en inslag. En de Federatie van Marokkaanse Verenigingen (FMV) kreeg ook klachten over telecombedrijven Base en Belgacom. Mohammed Chakkar: “Honderd procent zeker dat het daar ook gebeurt.” Wie de toestand aanklaagt bij FMV of in de pers, zou voor zijn job moeten vrezen. Bij Belgacom en Base wordt dat in alle toonaarden ontkend. Jan Margot jdens de (Belgacom): “Volkomen ondenkbaar.

We hebben net scherp veroordeeld dat Base dat doet.” Bart Vandesompele (Base): “Compleet uit de lucht gegrepen. Dat past ook helemaal niet in de filosofie van het bedrijf, dat net heel open is naar de allochtone gemeenschap.” Bij het Centrum voor gelijkheid van kansen en voor racismebestrijding is het fenomeen niet onbekend. Jozef De Witte: “We hebben onlangs nog een klacht gekregen over een verzekeringsmaatschappij.

Angst voor de reactie van klanten is duidelijk de drijfveer. Maar discriminerend is het wel: niet iedereen moet van naam veranderen, alleen wie een vreemd klinkende naam heeft.” Bij het Centrum lopen één à twee klachten per maand binnen. “We hebben wel nog geen enkele zaak gewonnen, meestal op procedurele gronden. Het blijft verschrikkelijk moeilijk om discrimi natie op de werkvloer ook echt veroordeeld te krijgen.” Met officiële naamswijzigingen is er evengoed iets aan de hand. De laatste jaren zijn er door de snel-Belg-wet wel heel wat nieuwe Belgen bijgekomen en een niet onbelangrijk deel van hen wil zijn naam veranderen in iets wat Vlaamser klinkt dan Ahmed of Mimount.

Die allochtonen zouden voor een groot deel verantwoordelijk zijn voor de recente stijging van om en bij de 20 procent van het aantal aanvragen. Hoe stigmatiserend een naam kan zijn, is al langer bekend. Wie Van Kut, Deneucker of Stinkens heet, kan als geldige reden aanvoeren dat dat een belachelijke of scabreuze naam is. Blijkbaar ervaren ook allochtonen hun exotische naam als een blok aan het been. Het probleem is al langer bekend.

Een onverdachte instantie als de VDAB meldde al dat in databases met cv’s er systematisch minder geklikt wordt op vreemde namen. Volgens Chakkar is een aanvraag tot naamswijziging om aan die discriminatie te ontsnappen “een wanhoopsdaad”, die aan het fundamentele probleem niets verandert. “Een Vlaamse naam neemt je donkere huidskleur of je krullenbol niet weg. Wie denkt als Jan of Kim zijn kansen op de arbeidsmarkt te vergroten, zal nog altijd met discriminatie geconfronteerd worden. Het zegt wel iets over de druk die op de schouders van de migranten ligt, als ze zelfs bereid zijn hun naam prijs te geven. Dat is geen integratie meer, maar assimilatie. Wat is het volgende dat ze moeten opgeven? Hun godsdienst? Hun gewoonten?” Chakkar wist dat sommige allochtonen zo’n Vlaamse naam overwegen, maar is toch geschrokken van de omvang van het probleem. “Ik denk dat we de subtiele discriminatie die op veel plaatsen heerst nog altijd onderschatten.

Allochtonen wennen er zelfs voor een stuk aan, zodat ze uiteindelijk zelfs een fundamentele stap als een naamsverandering normaal vinden.” Minister van Justitie Laurette Onkelinx (PS) vindt het in elk geval een kwalijke evolutie, die weinig met echte integratie te maken heeft. Ze overweegt om de procedure strenger te maken.

www.demorgen.be

Orakel
27-08-04, 19:41
Bukken om vervolgens genaaid te worden. Ook met een naam als Flippie Flink moet je op sollicitatiegesprek komen en kom je er alsnog niet in.

Hey Mars, wat da fak is scrabeuze???

Tomas
27-08-04, 21:26
Geplaatst door Orakel
Bukken om vervolgens genaaid te worden. Ook met een naam als Flippie Flink moet je op sollicitatiegesprek komen en kom je er alsnog niet in.

Hey Mars, wat da fak is scrabeuze???

Flippie Flink?

Ik denk dat ik een adviesbureauteje begin in namen voor allochtonen. Daar zit geld in. Want in wezen is dit niks bijzonders, het gold ook voor de Nederlanders en Duitsers die heel lang geleden naar de VS emigreerden. Ook daar hebben velen hun naam verbasterd om werk danwel klanten te krijgen. Het lot van de emigrant. Misschien zelfs het scrabeuze lot van de scrabeuze emigrant.

Qwertyno
27-08-04, 21:34
Doen dit soort berichten over undercover namen niemand denken aan de jaren dertig?

Tomas
27-08-04, 21:46
Geplaatst door Qwertyno
Doen dit soort berichten over undercover namen niemand denken aan de jaren dertig?

Ja hoor, je bent zielig.

Qwertyno
27-08-04, 21:51
Geplaatst door Tomas
Ja hoor, je bent zielig.


ohh..




Was het zo dat joden in de 30ge jaren zich als het ware schaamde om uit te komen voor hun echte naam.?

Om discriminatie te voorkomen?

Tomas
27-08-04, 21:53
Geplaatst door Qwertyno
ohh..




Was het zo dat joden in de 30ge jaren zich als het ware schaamde om uit te komen voor hun echte naam.?

Om discriminatie te voorkomen?

Pas maar op, de tekeningen voor gaskamers liggen al klaar.

Als de werkelijkheid je zieligheid niet kan verklaren moet je wel zoeken naar iets dat dit wel doet.

Qwertyno
27-08-04, 22:01
Geplaatst door Tomas
Pas maar op, de tekeningen voor gaskamers liggen al klaar.

Als de werkelijkheid je zieligheid niet kan verklaren moet je wel zoeken naar iets dat dit wel doet.

Tomas,
Je noemt me zielig en gaat niet in op mijn vraag.


Je kan wel aan de oppervlakte gaan praten en grapjes gaan maken alsof er niets aan de hand is. Maar mij gaat het meer om Waarom.

Waarom is het blijkbaar nodig dat allochtonen (veelal moslim) hun naam willen wijzigen om discriminatie te voorkomen?

En waarom bereik je minder als je de telefoon beantwoord met een islamitisch klinkende naam?


de jaren dertig heb ik er alleen bij gehaald om ff stil te staan bij dit gebeuren en om te kunnen vergelijken en eventueel dingen te vinden die hetzelfde zijn of dingen die verschillen.

Dat jij zo moet reageren.. ja, daar kan ik ff weinig mee.

Tomas
27-08-04, 22:06
Geplaatst door Qwertyno
Je noemt me zielig en gaat niet in op mijn vraag.


Mijn antwoord staat er nog geen 5 cm boven.


Waarom is het blijkbaar nodig dat allochtonen (veelal moslim) hun naam willen wijzigen om discriminatie te voorkomen?

Omdat discriminatie overal en altijd al voorkomt. Een emigrant zou dat moeten weten.


En waarom bereik je minder als je de telefoon beantwoord met een islamitisch klinkende naam?

Misschien een paar slechte ervaringen, ofzo?


de jaren dertig heb ik er alleen bij gehaald om ff stil te staan bij dit gebeuren en om te kunnen vergelijken en eventueel dingen te vinden die hetzelfde zijn of dingen die verschillen.

Ik vind het nu eenmaal erg zielig als mensen de oorlog bij hun kleine dagelijkse frustratie proberen te halen. Dat lijkt soms wat buiten alle proprties, zeg maar.


Dat jij zo moet reageren.. ja, daar kan ik ff weinig mee.

Nou, ik wel met jou, zoals je merkt.

Marsipulami
27-08-04, 22:10
Een vergelijking tussen het antisemitisme van de jaren dertig en de huidige islamofobie is volkomen terecht. Gelukkig kan het met de moslims nooit zo slecht aflopen als met de joden destijds. De joden hadden geen plek op de wereld waar ze heen konden vluchten, voor moslims ligt dat anders.

Qwertyno
27-08-04, 22:17
Geplaatst door Tomas
Mijn antwoord staat er nog geen 5 cm boven.

Omdat discriminatie overal en altijd al voorkomt. Een emigrant zou dat moeten weten.

Misschien een paar slechte ervaringen, ofzo?

Ik vind het nu eenmaal erg zielig als mensen de oorlog bij hun kleine dagelijkse frustratie proberen te halen. Dat lijkt soms wat buiten alle proprties, zeg maar.

Nou, ik wel met jou, zoals je merkt.

Tomas, doe niet zo dom. Aan dit soort ontwikkelingen kan je zien dat er dingen veranderen in een maatschappij. En niet elke verandering is een positieve.

Arvid
27-08-04, 22:17
Geplaatst door Marsipulami
Een vergelijking tussen het antisemitisme van de jaren dertig en de huidige islamofobie is volkomen terecht. Gelukkig kan het met de moslims nooit zo slecht aflopen als met de joden destijds. De joden hadden geen plek op de wereld waar ze heen konden vluchten, voor moslims ligt dat anders.

Jij bent met je schijntolerantie een wolf in schaapskleren. Dat is gevaarlijker dan iemand die voor zijn echte mening uitkomt.

Marsipulami
27-08-04, 22:26
Geplaatst door Arvid
Jij bent met je schijntolerantie een wolf in schaapskleren. Dat is gevaarlijker dan iemand die voor zijn echte mening uitkomt.

Kom eens met argumenten in plaats van met beschuldigingen en beledigingen. In de jaren voor de tweede WO waren de joden kop van jut, vandaag zijn de moslims de zondebok. De vergelijking van Qwertyno is volkomen terecht.

Tomas
27-08-04, 22:27
Geplaatst door Qwertyno
Tomas, doe niet zo dom. Aan dit soort ontwikkelingen kan je zien dat er dingen veranderen in een maatschappij. En niet elke verandering is een positieve.

Als je nou eens de moeite nam om mijn eerste reply te lezen, dan zou jij niet zo dom overkomen.

Wat er verandert is dat Moslims zich blijkbaar bewust worden van het feit dat ze emigranten zijn. Blijkbaar tegen hun wil in. Dat kan ik alleen maar verlkaren vanuit het feit dat de eerste gastarbeiders hier ook nooit zijn gekomen om te emigreren, maar om geld te verdienen. Het is voor velen geen bewuste emigratie geweest. Maar een nonkeuze, een voldongen feit... Ik weet niet hoe je dat moet omschrijven.

Dat emigranten door de eeuwen heen gedwongen zijn geweest om zich aan te passen aan de bestaande cultuur is voor vele allochtonen en dan vooral de nakomelingen van de gastarbeiders blijkbaar een nieuw fenomeen. Dat is wat er is verandert. Verder is er niets nieuws onder de zon.

Tomas
27-08-04, 22:28
Geplaatst door Marsipulami
Kom eens met argumenten in plaats van met beschuldigingen en beledigingen. In de jaren voor de tweede WO waren de joden kop van jut, vandaag zijn de moslims de zondebok. De vergelijking van Qwertyno is volkomen terecht.

Wat Belgie betreft heb je volkomen gelijk.

taouanza
27-08-04, 22:31
Geplaatst door Tomas
Als je nou eens de moeite nam om mijn eerste reply te lezen, dan zou jij niet zo dom overkomen.

Wat er verandert is dat Moslims zich blijkbaar bewust worden van het feit dat ze emigranten zijn. Blijkbaar tegen hun wil in. Dat kan ik alleen maar verlkaren vanuit het feit dat de eerste gastarbeiders hier ook nooit zijn gekomen om te emigreren, maar om geld te verdienen. Het is voor velen geen bewuste emigratie geweest. Maar een nonkeuze, een voldongen feit... Ik weet niet hoe je dat moet omschrijven.

Dat emigranten door de eeuwen heen gedwongen zijn geweest om zich aan te passen aan de bestaande cultuur is voor vele allochtonen en dan vooral de nakomelingen van de gastarbeiders blijkbaar een nieuw fenomeen. Dat is wat er is verandert. Verder is er niets nieuws onder de zon.

Jodenvervolging is ook niet iets nieuws dus waar hebben we het over.

Marsipulami
27-08-04, 22:31
Geplaatst door Tomas
Wat Belgie betreft heb je volkomen gelijk.

Blijkbaar heb jij dus ook geen inhoudelijke argumenten.

Tomas
27-08-04, 22:38
Geplaatst door taouanza
Jodenvervolging is ook niet iets nieuws dus waar hebben we het over.

Erg he dat joden zo kunnen zeiken over antisemitisme.

Maargoed. Inderdaad nederland zit echt tegen de volgende holocoust aan te hikken. Je ziet het overal om je heen. Het bemoeilijken van het pre-pensioen en het afschaffen van de pc-prive aftrek is daar tekenend voor. Zo erg is al.

Tomas
27-08-04, 22:39
Geplaatst door Marsipulami
Blijkbaar heb jij dus ook geen inhoudelijke argumenten.

't is eeder dat de meeste inhoudelijke argumenten of niet kunnen lezen of niet begrijpen. Blijkbaar een prikbordcultuur fenomeen.

Marsipulami
27-08-04, 22:47
Geplaatst door Tomas
't is eeder dat de meeste inhoudelijke argumenten of niet kunnen lezen of niet begrijpen. Blijkbaar een prikbordcultuur fenomeen.

Je argumenten komen er op neer dat allochtonen zich maar moeten aanpassen, dat dit een verschijnsel van alle tijden is. Dat zal zo wel zijn. Maar omdat iets van alle tijden is daarom is het nog niet goed te keuren, moord en doodslag zijn ook van alle tijden.

Qwertyno
27-08-04, 22:49
Geplaatst door Tomas
Als je nou eens de moeite nam om mijn eerste reply te lezen, dan zou jij niet zo dom overkomen.

Wat er verandert is dat Moslims zich blijkbaar bewust worden van het feit dat ze emigranten zijn. Blijkbaar tegen hun wil in. Dat kan ik alleen maar verlkaren vanuit het feit dat de eerste gastarbeiders hier ook nooit zijn gekomen om te emigreren, maar om geld te verdienen. Het is voor velen geen bewuste emigratie geweest. Maar een nonkeuze, een voldongen feit... Ik weet niet hoe je dat moet omschrijven.

Dat emigranten door de eeuwen heen gedwongen zijn geweest om zich aan te passen aan de bestaande cultuur is voor vele allochtonen en dan vooral de nakomelingen van de gastarbeiders blijkbaar een nieuw fenomeen. Dat is wat er is verandert. Verder is er niets nieuws onder de zon.


Tomas, Dit was je eerste bericht en had em wel gelezen.

Ik denk dat ik een adviesbureauteje begin in namen voor allochtonen. Daar zit geld in. Want in wezen is dit niks bijzonders, het gold ook voor de Nederlanders en Duitsers die heel lang geleden naar de VS emigreerden. Ook daar hebben velen hun naam verbasterd om werk danwel klanten te krijgen. Het lot van de emigrant. Misschien zelfs het scrabeuze lot van de scrabeuze emigrant.

Ik denk dat onze verschil em zit in het feit dat jij praat over emigranten en hun namen in het algemeen.
Ik heb het meer over moslim klinkende namen. En daar zit een groot verschil in.. vandaar ook mijn vergelijking met joods klinkende namen.

Deze nuance wil er bij jou ff niet in.

Voor de rest hoef je niet te overdrijven en te doen alsof het nu al een herhaling is van WOII. Ik had het tenslotte alleen over de jaren dertig.

Orakel
27-08-04, 23:39
Geplaatst door Tomas
Flippie Flink?

sssst, is een valstrik met dubbele tong. Wie Flippie kent is en oud en deugt niet.


Ik denk dat ik een adviesbureauteje begin in namen voor allochtonen. Daar zit geld in. Want in wezen is dit niks bijzonders, het gold ook voor de Nederlanders en Duitsers die heel lang geleden naar de VS emigreerden. Ook daar hebben velen hun naam verbasterd om werk danwel klanten te krijgen. Het lot van de emigrant. Misschien zelfs het scrabeuze lot van de scrabeuze emigrant.

Was dat in de VS niet omdat die gringo's simpelweg de Bataavse klanken niet uit konden spreken?
Johan werd John? Of hij werd Johanna, maar dat had dan weer niets met werk te maken. Of toch?

Tomas
28-08-04, 11:51
Geplaatst door Marsipulami
Je argumenten komen er op neer dat allochtonen zich maar moeten aanpassen, dat dit een verschijnsel van alle tijden is. Dat zal zo wel zijn. Maar omdat iets van alle tijden is daarom is het nog niet goed te keuren, moord en doodslag zijn ook van alle tijden.

Ik keur het ook helemaal niet goed. Maar dat gezeik over WOII (al dan niet indirect via de jaren dertig, kan mij het schelen) is zoooo overdreven, zo zielig.

En Orakel, er zullen vele verschillende redenen zijn geweest, Onder andere dat Jan in het Engels een meisjes naam is, dus die echte kerels werden ook een John. Maar de hoofdreden was dat emigranten niet wilden opvallen, maar volledig in de samenleving wilden opgaan. Namen aanpassen hoort daar blijkbaar bij. Ik zou het persoonlijk ook overwegen in mijn geval.

En Qwertyno, waarom vind jij moslimnamen bijzonderder en belangrijker dan de namen van andere mensen, of van emigranten in het algemeen? In nederland zijn moslim namen nu eenmaal de namen van emigranten.

Marsipulami
28-08-04, 12:34
Geplaatst door Tomas
Ik keur het ook helemaal niet goed. Maar dat gezeik over WOII (al dan niet indirect via de jaren dertig, kan mij het schelen) is zoooo overdreven, zo zielig.

Ja, waarschijnlijk wilde de modale burger in de jaren dertig ook niet geweten hebben dat er wat mis was met zijn houding tgo de joden. Het is een taboe geworden om antisemitisme met islamofobie te vergelijken.

Als er morgen een oorlog uitbreekt (wat niet ondenkbaar is gezien de Belgisch-Nederlandse meningsverschillen over de Ijzeren Rijn en de Westerschelde ;) ), dan zijn de groepen die een maatschappelijke zondebokfunctie vervullen de pineut.

De abu ghraib gevangenis laat zien hoe snel eerbare en nette patriotische burgers zich in een oorlogssituatie van hun minder fraaie kant laten zien.

Tomas
28-08-04, 15:26
Geplaatst door Marsipulami
Ja, waarschijnlijk wilde de modale burger in de jaren dertig ook niet geweten hebben dat er wat mis was met zijn houding tgo de joden. Het is een taboe geworden om antisemitisme met islamofobie te vergelijken.

Als er morgen een oorlog uitbreekt (wat niet ondenkbaar is gezien de Belgisch-Nederlandse meningsverschillen over de Ijzeren Rijn en de Westerschelde ;) ), dan zijn de groepen die een maatschappelijke zondebokfunctie vervullen de pineut.

De abu ghraib gevangenis laat zien hoe snel eerbare en nette patriotische burgers zich in een oorlogssituatie van hun minder fraaie kant laten zien.

Je voelt de spanning in de lucht. Het kan elk moment gebeuren.

Goodnight
28-08-04, 19:27
Naam is een belangrijk deel van je identiteit.
Moslim dienen de naam van hun kinderen met zorg uit te kiezen want een naam heeft ook later psychologisch effect op dat kind.

Om maar van mensen te verwachten dat ze hun naam gaan veranderen omdat dat de autochtone inwoners beter uitkomt vind ik een zware belediging en ontekkning van het bestaan van de ander.

Wie mijn naam niet wil of kan uitspreken en verwacht dat ik anders ga heten kan alleen twee middelvngers verwachten.

Nu heet het opeens dat je in den vreemde bent en dat je je maar moet schikken naar de regels van dat land, je bent tenslotte emigrant, vreemdeling.Je mag blij zijn dat je hier bent, dus zeiken over je naam is uit den boze.

Tomas, we weten dat nu op dit moment de herhaling van de holocaus niet zal plaatsvinden.Maar het is verdomd pijnlijk ,en ZEKER te vergelijken met de situatie van VOOR de oorlog, dat jij het beu bent dat men die vergelijking trekt is jouw mening maar ga niet van anderen verwachten of het ze raakt of niet.
En ga zeker geen vergelijkingen trekken met migranten in de VS of elders.
Dat anderen geen moeite mee hebben om hun identiteit te verkwanselen en het dus ook niet als dusdanig ervaren is heel mooi voor hen.
Maar het is idioot om er dan maar van uit te gaan dat mensen die tientalle jaren een naam dragen vanaf hun geboorte het maar prima moeten vinden dat ze eventjes tijdelijk een andere naam aanmeten...alleen voor een stukje droog brood en hopelijk wat jam erop.

Daar bedank ik althans voor....en ik snap die allochtonen in Belgie niet.Je naam veranderen voor een Belgische of Vlaamse naam................

Tomas
28-08-04, 20:33
Geplaatst door Lewis Moon
Al mijn neefjes en nichtjes daar dragen Engelse namen. Dat is de gewoonste zaak van de wereld.

Echt? Deden ze het niet om de gaskamers te ontlopen?

Maargoed, we hebben het nu slechts over de namen van onbelangrijke kafir's. Da's heel wat anders.

Goodnight
28-08-04, 20:42
Geplaatst door Lewis Moon
Dat is de gewoonste zaak van de wereld. Zelf zou ik me onmiddelijk George of Achmed noemen als ik naar een buitenland zou verhuizen. In een naam zit je identiteit niet. Verschillende personen kunnen precies dezelfde naam dragen maar toch heel anders zijn. Ook kan één persoon verschillende namen gebruiken. Zelf doe je dat ook. Ik trek uit je bijdrage de conclusie dat het nog wel even kan duren voordat een grote culturele kloof binnen Nederland tussen mensen van verschillende afkomst is gedicht. Temeer daar een verstandig en gematigd persoon als jij dit allemaal zegt.

Waarom is dat gewoon?
Iemand die ervoor kiest een naam van zijn voorouders te kiezen is net zo gewoon.Mijn kinderen hoeven echt geen Danny of Christine of wat dan ook te heten.
Ik zal er wel voor kiezen namen te nemen die een mooie betekenis hebben, makkelijk uit te spreken ( dus voor mij geen Houria) maar wel islamitisch zijn.
Kan jij mij vertellen waarom iemand bijvoorbeeld uit een land als Azie en woonachtig in laten we zeggen een Arabisch land opeens een arabische naam gaat aanmeten?Het mag, maar het mag niet verwacht worden door de autochtone bewoners....zo simpel is dat.

Om even een misverstand uit de weg te helpen: mij maakt het niet uit als mensen zelf voor een westerse naam kiezen, als ze daar zich gelukkiger bij voelen be my guest.Maar als je dat doet om geaccepteerd te worden ben je in mijn ogen niets anders dan een deurmat.

Ik las laatst een boek over een Chinees gezin dat zich in Canad vestigde eind 18de eeuw.
Die kinderen gingen naar school, maar mochten pas aan de les meedoen als ze een Westerse naam uikozen.

Als ik nu hoor en weet dat men op bepaalde werkvloeren anno 21ste eeuw nog zulke praktijken uitoefent dan kan ik alleen maar concluderen dat de mens niets heeft geleerd, nooit iets zal leren en dat de zo geroemde beschaving niets anders is dan een dun laagje vernis.

Orakel
28-08-04, 21:14
Geplaatst door Lewis Moon
Ik trek uit je bijdrage de conclusie dat het nog wel even kan duren voordat een grote culturele kloof binnen Nederland tussen mensen van verschillende afkomst is gedicht. Temeer daar een verstandig en gematigd persoon als jij dit allemaal zegt.

Sjow, grote stappen snel thuis?

Wat hebben haar opmerkingen te maken met haar gematigdheid, verstandigheid en een grote culturele kloof die nog lang niet gedicht kan worden?

opmerker
28-08-04, 22:41
Geplaatst door Goodnight
Waarom is dat gewoon?
Iemand die ervoor kiest een naam van zijn voorouders te kiezen is net zo gewoon.Mijn kinderen hoeven echt geen Danny of Christine of wat dan ook te heten.
Ik zal er wel voor kiezen namen te nemen die een mooie betekenis hebben, makkelijk uit te spreken ( dus voor mij geen Houria) maar wel islamitisch zijn.
Kan jij mij vertellen waarom iemand bijvoorbeeld uit een land als Azie en woonachtig in laten we zeggen een Arabisch land opeens een arabische naam gaat aanmeten?Het mag, maar het mag niet verwacht worden door de autochtone bewoners....zo simpel is dat.

Om even een misverstand uit de weg te helpen: mij maakt het niet uit als mensen zelf voor een westerse naam kiezen, als ze daar zich gelukkiger bij voelen be my guest.Maar als je dat doet om geaccepteerd te worden ben je in mijn ogen niets anders dan een deurmat.

Ik las laatst een boek over een Chinees gezin dat zich in Canad vestigde eind 18de eeuw.
Die kinderen gingen naar school, maar mochten pas aan de les meedoen als ze een Westerse naam uikozen.

Als ik nu hoor en weet dat men op bepaalde werkvloeren anno 21ste eeuw nog zulke praktijken uitoefent dan kan ik alleen maar concluderen dat de mens niets heeft geleerd, nooit iets zal leren en dat de zo geroemde beschaving niets anders is dan een dun laagje vernis.

Wat een gezeur. Als je naar een ander land emigreert en de bedoeling hebt daar een bestaan op te bouwen, moet je daar ook wat voor doen. Tot voor kort hebben we in NL en Belgie veel te weinig eisen gesteld aan immigranten, dit is gelukkig wat aan het veranderen en dat is voor alle partijen beter, ook voor de immgranten zelf.

Klassieke immigratielanden als de VS, Canada en Australie hebben altijd eisen gesteld aan hun immigranten:
* de immigrant moet een bijdrage leveren aan de economie (bepaald beroep, eigen kapitaal)
* hij moet zo snel mogelijk de taal leren
* loyaliteit aan het nieuwe vaderland
etc.

Dit is volgens mij doodnormaal. Doodknuffelen is alleen maar schadelijk.

Ook al kom je aan deze minimale eisen tegemoet, dan blijft er nog meer genoeg vrijheid over om jezelf te zijn. Uiteraard blijft remigratie altijd een optie. 25% van alle emigranten redt het nou eenmaal niet en keert weer terug naar het moederland.

P.S. In Canada is een NL naam juist een pre, omdat de Dutchies bekend staan als harde werkers.

Tomas
28-08-04, 22:46
Geplaatst door opmerker
Wat een gezeur. Als je naar een ander land emigreert en de bedoeling hebt daar een bestaan op te bouwen, moet je daar ook wat voor doen. Tot voor kort hebben we in NL en Belgie veel te weinig eisen gesteld aan immigranten, dit is gelukkig wat aan het veranderen en dat is voor alle partijen beter, ook voor de immgranten zelf.

Klassieke immigratielanden als de VS, Canada en Australie hebben altijd eisen gesteld aan hun immigranten:
* de immigrant moet een bijdrage leveren aan de economie (bepaald beroep, eigen kapitaal)
* hij moet zo snel mogelijk de taal leren
* loyaliteit aan het nieuwe vaderland
etc.

Dis is volgens mij doodnormaal.

Je naam aanpassen is nooit ergens een eis geweest, behalve dan in ge-arabiseerde landen misschien. Dit terzijde. Het is meer een publiekgeheim dat dit soort dingen van emigranten worden verwacht. En het gebeurt denk ik ook maar marginaal. 't is namelijk eerder zo dat de naam Mohammed in de grote steden al jaren in de top 5 staat. Dus het is gewoon gezeur. Gezeur om zielig te zijn.

opmerker
28-08-04, 22:50
Geplaatst door Tomas
Je naam aanpassen is nooit ergens een eis geweest, behalve dan in ge-arabiseerde landen misschien. Dit terzijde. Het is meer een publiekgeheim dat dit soort dingen van emigranten worden verwacht. En het gebeurt denk ik ook maar marginaal. 't is namelijk eerder zo dat de naam Mohammed in de grote steden al jaren in de top 5 staat. Dus het is gewoon gezeur. Gezeur om zielig te zijn.

Helemaal mee eens. Dan vind ik de vluchtelingen in Darfour pas echt zielig!

We zullen nog wel eens terugverlangen naar de vrijheid van nu, als we onder een sharia of andere dictatuur zuchten.

Marsipulami
28-08-04, 23:01
Je naam veranderen is voor katholieken een godslastering.

cfr. bv deze tekst die uitgesproken wordt tijdens een katholieke doopviering, daar heeft de naamgeving een religieuze zin.

"V. Een naam krijgen betekent dat je in de geschiedenis treedt,
betekent dat je iemand bent, iemand met een eigen naam,
een eigen levensopdracht, een eigen roeping.
Zoals jullie je kindje noemen,
zo zal het gekend zijn bij God en bij de mensen.
N. noemen jullie je dochtertje/zoontje.
Zoals jullie kind is er geen tweede op de wereld.
Het is enig voor God en voor de mensen.
Haar/zijn naam staat geschreven in de palm van Gods hand ."

Orakel
28-08-04, 23:03
Geplaatst door opmerker

We zullen nog wel eens terugverlangen naar de vrijheid van nu, als we onder een sharia of andere dictatuur zuchten.

Over zielig gesproken. Jammeren over een gefabriceerde fictieve werkelijkheid en intussen verongenoegd doen richting mensen die zich ergeren aan reële problematiek.

Orakel
28-08-04, 23:07
Geplaatst door Tomas
Je naam aanpassen is nooit ergens een eis geweest, behalve dan in ge-arabiseerde landen misschien.

:verward: heel misschien.



't is namelijk eerder zo dat de naam Mohammed in de grote steden al jaren in de top 5 staat. Dus het is gewoon gezeur. Gezeur om zielig te zijn.

ALs er sprake is van een verband tussen het hebben van een niet-Europese naam en sociale uitsluiting, dan zou iemand met de naam Mohammed eerder een behoorlijk probleem hebben dan zielig zijn. Toch?

Tomas
28-08-04, 23:12
Geplaatst door Orakel
ALs er sprake is van een verband tussen het hebben van een niet-Europese naam en sociale uitsluiting, dan zou iemand met de naam Mohammed eerder een behoorlijk probleem hebben dan zielig zijn. Toch?

Dat maakt ie allemaal zelf uit.

Het feit dat mensen discrimineren is triest. Maar volgens mij wordt er in NL genoeg aan gedaan om het tegen te gaan. Als je teveel doet krijg je weer een tegenkracht die nog desastreuser kan zijn. Dus laten we daar maar even mee oppassen. Misschien dat er nu weer teveel nadruk op aanpassen wordt gelegd.. We zullen wel weer zien.

Orakel
28-08-04, 23:18
Geplaatst door Tomas
Dat maakt ie allemaal zelf uit.

Het feit dat mensen discrimineren is triest. Maar volgens mij wordt er in NL genoeg aan gedaan om het tegen te gaan. Als je teveel doet krijg je weer een tegenkracht die nog desastreuser kan zijn. Dus laten we daar maar even mee oppassen. Misschien dat er nu weer teveel nadruk op aanpassen wordt gelegd.. We zullen wel weer zien.

Klopt dat mensen moeten oppassen dat ze het begrip discriminatie niet moeten uithollen en aan inflatie onderhevig maken door het te pas en m.n. te onpas te gebruiken.
Een dergelijke inflatie kent het begrip antisemitisme ook.

Dat ie het zelf uitmaakt klopt ook, want niemand houdt 'm een .45 tegen ze hoofd.
Tekent misschien de wanhoop, om omreden van werkgelegenheid een andere naam aan te nemen.

Ik had het wel geweten. Zou me eigen mooi Mirakel gaan noemen.

Tomas
28-08-04, 23:19
Geplaatst door Orakel
Klopt dat mensen moeten oppassen dat ze het begrip discriminatie niet moeten uithollen en aan inflatie onderhevig maken door het te pas en m.n. te onpas te gebruiken.
Een dergelijke inflatie kent het begrip antisemitisme ook.

Dat ie het zelf uitmaakt klopt ook, want niemand houdt 'm een .45 tegen ze hoofd.
Tekent misschien de wanhoop, om omreden van werkgelegenheid een andere naam aan te nemen.

Ik had het wel geweten. Zou me eigen mooi Mirakel gaan noemen.

Of twee namen, helemaal chique: Scrabeuze Mirakel.

Tomas
28-08-04, 23:22
Geplaatst door Orakel
Tekent misschien de wanhoop, om omreden van werkgelegenheid een andere naam aan te nemen.


Dat weet jij niet. ALs ik zou emigreren naar een Engels sprekend land zou ik ook mij naam aanpassen. En dat is echt de minste reden voor mij om niet te gaan. Laat diegene die echt zijn naam heeft moeten aanpassen maar eens vertellen hoe zielig hij/zij is.

Orakel
28-08-04, 23:27
Geplaatst door Tomas
Dat weet jij niet. ALs ik zou emigreren naar een Engels sprekend land zou ik ook mij naam aanpassen. En dat is echt de minste reden voor mij om niet te gaan. Laat diegene die echt zijn naam heeft moeten aanpassen maar eens vertellen hoe zielig hij/zij is.

Voor een ander weet ik 't inderdaad niet, maar vanuit mezelf redenerend lijkt het me een wanhoopsdaad.
Waartoe ik me onder geen beding zou (laten) bewegen, want dat zou voelen als me laten knechten. Nevernooitniet.
Maar goed, kan dat makkelijk roepen met m'n baan en weldoorvoede pens.

ff oefenen: My name is Mirakel, Srabeuze Mirakel! :wat?!:

Tomas
28-08-04, 23:30
Geplaatst door Orakel

Waartoe ik me onder geen beding zou (laten) bewegen, want dat zou voelen als me laten knechten. Nevernooitniet.


Name(n)fetisch.

Orakel
28-08-04, 23:35
Geplaatst door Tomas
Name(n)fetisch.

Beter dan veelnamerij.

Tomas
28-08-04, 23:38
Geplaatst door Orakel
Beter dan veelnamerij.

Zal ik nog 1 keer de drie-naamheid uitleggen dan?

Orakel
28-08-04, 23:41
Geplaatst door Tomas
Zal ik nog 1 keer de drie-naamheid uitleggen dan?

AAAAAAAAAAAA33333, als je het maar laat!

Marsipulami
28-08-04, 23:49
Geplaatst door Orakel
Maar goed, kan dat makkelijk roepen met m'n baan en weldoorvoede pens.


Het draait bij zulke naamsverandering niet om werkgelegenheid. Als Mohammed, Michael wil heten, is dat volgens mij vooral een identiteitskeuze. Teveel allochtonen beleven hun eigen situatie alsof er alleen een keuze mogelijkheid is voor of tegen hun herkomst. Het is wachten op moslims die op een kritisch-creatieve manier hun herkomstcultuur en religieuze identiteit een eigen plaats kunnen geven in een Europese context, zodat men geen verscheurende keuzes hoeft te maken.

Orakel
28-08-04, 23:57
Geplaatst door Marsipulami
Het draait bij zulke naamsverandering niet om werkgelegenheid. Als Mohammed, Michael wil heten, is dat volgens mij vooral een identiteitskeuze. Teveel allochtonen beleven hun eigen situatie alsof er alleen een keuze mogelijkheid is voor of tegen hun herkomst. Het is wachten op moslims die op een kritisch-creatieve manier hun herkomstcultuur en religieuze identiteit een eigen plaats kunnen geven in een Europese context, zodat men geen verscheurende keuzes hoeft te maken.

Naah, daarmee impliceer je dat het (ongeacht eventuele bezwaren of beletsels uit de omgeving) een vrije keuze of wens zou zijn.
Het openingsartikel heeft het nochthans over "njet krijgen bij sollicitaties".

Als het een kwestie is van identiteitskeuzes, geboren uit de beleving dat hun herkomst voor fricties zorgt, is dat nog droeviger dan een keuze omreden van werkgelegenheid.

Marsipulami
29-08-04, 00:12
Geplaatst door Orakel
Het openingsartikel heeft het nochthans over "njet krijgen bij sollicitaties".

Dat van die werkgelegenheid is gewoon een verzinsel van goed geïntegreerde Marokkanen die te lui zijn om uit hun zetel te komen voor een job onder de 2500 euro netto per maand.

De ongeïntegreerde Marokkanen die hun eigen naam niet eens kunnen spellen en geen woord Nederlands verstaan hebben binnen de week na aankomst een job gevonden in de fruitsector.



Als het een kwestie is van identiteitskeuzes, geboren uit de beleving dat hun herkomst voor fricties zorgt, is dat nog droeviger dan een keuze omreden van werkgelegenheid.

Dat is het ook.