PDA

Bekijk Volledige Versie : PC-privéregeling per direct afgeschaft



Joesoef
27-08-04, 18:43
Kabinet: PC-privéregeling per direct afschaffen

De ministerraad heeft ingestemd met het afschaffen van de PC-privéregeling met ingang van heden 17.00 uur.

Omdat signalen uit de samenleving wezen op anticipatiegedrag en daarmee een budgettaire derving dreigde, heeft het kabinet besloten deze maatregel met onmiddellijke ingang in te voeren. De budgettaire opbrengst van het afschaffen van de pc-privéregeling wordt aangewend voor koopkrachtreparatie bij minima en ouderen.

Een werknemer die vóór vrijdag 27 augustus 2004 17.00 uur een pc en/of randapparatuur in gebruik heeft genomen of waarvoor hij nog vóór dat tijdstip een verplichting tot aanschaffing van een pc is aangegaan, kan gebruik blijven maken van de oude regeling.

De ministerraad heeft ermee ingestemd dat het wetsvoorstel voor advies aan de Raad van State zal worden gezonden. De tekst van het wetsvoorstel en van het advies van de Raad van State worden pas openbaar bij indiening bij de Tweede Kamer.

Lees ik net pas......



Vandaag 16:30 toestemming gekregen van pz, spullen om 18:00 online besteld.

rja
27-08-04, 20:53
Dat is balen voor collega van mij, die zat steeds te wachten met het aankopen van een PC via PC -prive regeling in de hoop, dat de prijs nog verder zou zakken, nu kan hij geen PC meer kopen.

peyote
27-08-04, 23:30
Geplaatst door Joesoef
Vandaag 16:30 toestemming gekregen van pz, spullen om 18:00 online besteld.
Anders vraag je of ze de factuur aanpassen, ff op 16.59 laten zetten (als er al een tijd op staat) :P
Was toch een leuke regeling, 2 maand geleden een nieuwe pc gekocht met bruto=netto verhaal, en dat scheelde me zo'n 40%.

Joesoef
27-08-04, 23:35
Geplaatst door peyote
Anders vraag je of ze de factuur aanpassen, ff op 16.59 laten zetten (als er al een tijd op staat) :P
Was toch een leuke regeling, 2 maand geleden een nieuwe pc gekocht met bruto=netto verhaal, en dat scheelde me zo'n 40%.

Ze hebben mij op mn mobiel terug gebeld met een heel bla bla verhaal over computer uitdraaien en tijdstippen. Ik kon alleen in hun winkel terrecht. En om nu op het laatste moment van Amsterdam naar Ridderkerk te vliegen in 45 min om het in de winkel te regelen ging mij te ver.


Maar als iemand een pc winkel in Adam weet met handgeschreven bonnen en die bij voorkeur ook Asus mobo's verkoopt.....

peyote
27-08-04, 23:53
Ben niet bekend daar, maar ik zou gewoon maadag ff rondbellen. Wat zelfstandige computer zaakjes, is vast wel 1 die geld wil verdienen en een factuur met de datum 27 augustus voor je maakt.

Joesoef
27-08-04, 23:58
Geplaatst door peyote
Ben niet bekend daar, maar ik zou gewoon maadag ff rondbellen. Wat zelfstandige computer zaakjes, is vast wel 1 die geld wil verdienen en een factuur met de datum 27 augustus voor je maakt.

Zal lastig worden om die winkel te vinden. Ik bouw mn pc's zelf en ik ben nogal eigenzinnig wat betreft configuraties.....

Maar wie weet........

peyote
30-08-04, 10:15
Massaal gesjoemel pc-privé

Michel Brandsma

groningen/assen - Consumenten en winkeliers frauderen massaal met de vrijdag afgeschafte pc- privéregeling. Tal van winkels zijn bereid facturen te antedateren, zo blijkt uit een telefonische rondgang die Dagblad van het Noorden zaterdag maakte langs computerwinkels in Groningen en Drenthe.
De filialen van de grote winkelketens weigeren hun medewerking, maar alle zelfstandige winkeliers die worden gebeld, vervalsen met plezier de factuur.

''Pc-privé? Ja hoor, als je niet te lang wacht, kan het nog wel. Als ie maar gekocht is vóór vrijdagmiddag vijf uur. We zetten de rekening gewoon een paar dagen terug."

De meeste verkopers melden opgewekt dat het druk is, en dat ze veel vragen krijgen van klanten die een rekening met valse datum willen inleveren bij hun werkgever. "Ik heb hier al een flinke stapel bestellingen liggen."

Veel winkeliers zijn boos op minister Zalm, omdat hij de regeling zo onverwacht afschafte. "Of dit fraude is? Ja, maar wat de regering doet is ook schandalig!"

Grote ketens als Dixons en Scheer & Foppen werken niet mee. "Dat kan niet eens met ons kassasysteem", zegt een verkoper. "Wij doen niet mee aan fraude", vertelt een ander.

Ook de Media Markt in Groningen vervalst geen facturen, meldt afdelingsleider Jack Bolt. "We krijgen veel verzoeken, maar wij doen het niet. Het doek is gevallen. Daar moeten we ons bij neerleggen, al kost het omzet. Wij dachten dat pc-privé pas op 1 januari zou stoppen, dus we hadden rekening gehouden met een leuk laatste kwartaal."

Woordvoerder Jeroen Sprenger van het ministerie van financiën noemt de massale fraude met kassabonnen betreurenswaardig. "Het is de vraag of je er mee weg komt, want de Belastingdienst zal goed letten op transacties die omstreeks deze tijd zijn afgesloten. Of wij speciale maatregelen treffen? Daar doen we geen mededelingen over."

Bofko
30-08-04, 10:18
Tsjah, als je het volk een vinger geeft .....

Rocky
30-08-04, 18:21
Vertwijfeling na afschaffen pc-privé
Maandag, 30 augustus 2004 - Het besluit van het kabinet om de pc-privéregeling per direct af te schaffen, heeft geleid tot veel reacties: van begripvol tot vertwijfeld en woedend.


Het nieuws dat de onder Vermeend ingestelde regeling in één klap verdwijnt, is als een bom ingeslagen. Althans, bij degenen die van plan waren een nieuwe computer aan te schaffen met hulp van de fiscus.

Uit de reacties die bij de redactie van WebWereld binnenkwamen, blijkt dat een minderheid begrip voor de maatregel kan opbrengen. De regeling heeft zijn werk gedaan, zo is de teneur uit deze reacties. Inderdaad lijkt het doel bereikt: Nederland kent een van de hoogste pc-penetraties bij huishoudens, veel hoger bijvoorbeeld dan in België.

De meerderheid reageert echter zeer negatief. Veel lezers zien het feit dat de regeling per direct is afgeschaft als een bewijs van de 'onbetrouwbare overheid'. "Was Pim er nog maar dan was het allemaal veel beter gegaan voor de gewone man", zo verzucht een van deze critici.

Velen vragen zich af of zij nu alsnog de volle mep voor hun gloednieuwe computer moeten betalen. "PC-privé is in feite een belastingkorting. Wie al gekocht heeft, krijgt achteraf een verrekening via de loonstrook. Dat is doorgaans een maand later, dus wie al gekocht heeft, heeft inderdaad nu vette pech!", weet een van de lezers.

Dit blijkt wat anders te liggen. "Een werknemer die vóór vrijdag 27 augustus 2004 17.00 uur een pc en/of randapparatuur in gebruik heeft genomen of waarvoor hij nog vóór dat tijdstip een verplichting tot aanschaffing van een pc is aangegaan, kan gebruik blijven maken van de oude regeling", zo meldt het ministerie van Financiën.

webwereld.nl

..zapper
30-08-04, 22:57
Vinden jullie het niet vreemd dat tegenwoordig de ministerraad kennelijk denkt besluiten te kunnen nemen en deze per direct in werking te kunnen stellen zonder dat deze door de tweede en eerste kamer zijn goedgekeurd? Ik vind het achterlijk, het doet me denken aan een dictatuur ipv een democratie. Verder vind ik het discriminerend naar werknemers die nu niet van dit profijt kunnen genieten ten opzichte van werknemers die dit wel hebben kunnen doen.

Joepie
30-08-04, 23:09
Geplaatst door zapper
Vinden jullie het niet vreemd dat tegenwoordig de ministerraad kennelijk denkt besluiten te kunnen nemen en deze per direct in werking te kunnen stellen zonder dat deze door de tweede en eerste kamer zijn goedgekeurd? Ik vind het achterlijk, het doet me denken aan een dictatuur ipv een democratie. Verder vind ik het discriminerend naar werknemers die nu niet van dit profijt kunnen genieten ten opzichte van werknemers die dit wel hebben kunnen doen.

Ja idd... ik heb de bureaucratie erachter niet gevolgd... hoe deze regeling nou werkelijk tot stand is gekomen, ds zou best eenskunnen wat je schrijft.

Maar ik vind het ook werknemertje pesten met een achterlijk argument:
"De pc is toch al ingeburgerd". Eikel van een zalm... ik wil gewoon een goedkopere PEECEE, want ik wil wel een beetje bijblijven kwa processorsnelheid enzo :). Stilstand is achteruitgang zeg ik dan maar ;)

..zapper
30-08-04, 23:34
Geplaatst door Joepie
Ja idd... ik heb de bureaucratie erachter niet gevolgd... hoe deze regeling nou werkelijk tot stand is gekomen, ds zou best eenskunnen wat je schrijft.
[..snip..]

http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_ITEM=MFCWD500B91099323416FA19F8B4E 4293EDD8X2X43015X88

Bureaucratie kun je dit briefje aan de eerste en tweede kamer nou ook weer niet noemen, maar in dit geval slaan ze nogal door naar de andere kant...

Joepie
30-08-04, 23:39
Geplaatst door zapper
http://www.minfin.nl/default.asp?CMS_ITEM=MFCWD500B91099323416FA19F8B4E 4293EDD8X2X43015X88

Bureaucratie kun je dit briefje aan de eerste en tweede kamer nou ook weer niet noemen, maar in dit geval slaan ze nogal door naar de andere kant...

De ministerraad heeft besloten?
Huh? Het wordt even medegedeeld? Waar is de achterliggende schakel van besluitvorming?

TonH
31-08-04, 00:07
Dit soort uitvoerende maatregelen kan een kabinet altijd afkondigen. Controle vindt achteraf door de kamer plaats. Zeker in dit soort gevallen moet je niet ruim van te voren e.e.a. aankondigen, want dan loopt het storm in de computerwinkels en blijft er niks van je bezuiniging over (kijk maar naar wat er rond de jaarwisseling gebeurde).

Maar mij ontgaat de bezuiniging die men met deze maatregel wil inboeken. Denken ze dat er nu evenveel nieuwe PC's aangeschaft zullen worden als voorheen en dat het rijk daardoor een paar miljoen extra kan opstrijken? Lijkt me een misrekening. Eerder zal men nog eens een jaartje langer met het 'oude bakkie' doen.

Eigenlijk wel zo goed voor de duurzaamheid natuurlijk. Toch nog een 'groen' kabinet :D

~Panthera~
31-08-04, 00:23
Geplaatst door zapper
Vinden jullie het niet vreemd dat tegenwoordig de ministerraad kennelijk denkt besluiten te kunnen nemen en deze per direct in werking te kunnen stellen zonder dat deze door de tweede en eerste kamer zijn goedgekeurd? Ik vind het achterlijk, het doet me denken aan een dictatuur ipv een democratie. Verder vind ik het discriminerend naar werknemers die nu niet van dit profijt kunnen genieten ten opzichte van werknemers die dit wel hebben kunnen doen.
-------------------

Wordt je nu pas wakker ?
Gaat al een tijd zo, deze BakEllende dictatuur. :moe:

barfly
31-08-04, 06:52
De enigen die aanspraak konden maken op een pc-prive regeling zjn werknemers, werknemers hebben over het algemeen een inkomen. en zijn dus waarschijnlijk best in staat om zelf een pc te bekostigen.

Waarom moet de belastingbetaler die kosten in Stephen Hawkings naam ophoesten?

Overigens heb je voor €400,- al een prima pctje.

..zapper
31-08-04, 17:51
Geplaatst door barfly
De enigen die aanspraak konden maken op een pc-prive regeling zjn werknemers, werknemers hebben over het algemeen een inkomen. en zijn dus waarschijnlijk best in staat om zelf een pc te bekostigen.

Waarom moet de belastingbetaler die kosten in Stephen Hawkings naam ophoesten?

Overigens heb je voor €400,- al een prima pctje.
De werknemers zijn de belastingbetalers. Voor de werkgevers is het ook gunstiger, want die hoeven geen premies te betalen over het ingehouden brutoloon.

..zapper
31-08-04, 17:54
Geplaatst door TonH
Dit soort uitvoerende maatregelen kan een kabinet altijd afkondigen. Controle vindt achteraf door de kamer plaats. Zeker in dit soort gevallen moet je niet ruim van te voren e.e.a. aankondigen, want dan loopt het storm in de computerwinkels en blijft er niks van je bezuiniging over (kijk maar naar wat er rond de jaarwisseling gebeurde).

Maar mij ontgaat de bezuiniging die men met deze maatregel wil inboeken. Denken ze dat er nu evenveel nieuwe PC's aangeschaft zullen worden als voorheen en dat het rijk daardoor een paar miljoen extra kan opstrijken? Lijkt me een misrekening. Eerder zal men nog eens een jaartje langer met het 'oude bakkie' doen.

Eigenlijk wel zo goed voor de duurzaamheid natuurlijk. Toch nog een 'groen' kabinet :D

In de huidige regeling hoef je over eerste 1415 euro geen loonbelasting te betalen, die betaal je dus vanuit je brutoloon. Het maakt dus helemaal niks uit of er nu wel of geen PCs worden gekocht. Werknemers hebben een reden minder om minder loonbelasting te betalen en werkgevers een reden minder om minder premies te betalen, die bezuiniging is dus wel terecht. Het lijkt mij echter logischer dat ie in de grote bouwput van de betuweroute wordt opgeslokt nog voordat ie kan worden ingezet voor het verbeteren van de koopkracht van de minima, dat vind ik echt een broodje aap verhaal.