PDA

Bekijk Volledige Versie : Ex-fundamentalist: "Ineens waren er antwoorden, gebaseerd op het Boek der boeken"



Marsipulami
27-08-04, 23:56
De idealisten zijn de ergste

Het verhaal van een ex-getuige van Jehova


Hij is 41 en neemt na vijftien jaar afscheid van Jehova's getuigen. "Maar het is als een drug. Ik wil ervan weg, ik ben weg. Maar het gevaar om te hervallen is reëel."



Het spijt me, maar het moet echt anoniem. In dit stadium dan toch. Later zal ik er wellicht makkelijker in het openbaar voor uitkomen. Nu nog niet. Nu heb ik het gevoel dat ze het als natrappen zouden ervaren. Dat wil ik niet. Bovendien zit ik nog met afkickverschijnselen, ik ben er niet helemaal uit hoe het nu verder moet. En er is nog iets. Wat zij verkondigen is de waarheid, zeggen ze, en die waarheid is absoluut. Tegen mensen die hen niet volgen, ontwikkelen ze een zodanige aversie dat je er bang zou van worden. Wie de organisatie verlaat, zeggen ze, gaat vaak de dienaren van de Heer vervolgen. Ik vind dat een zeer ongemakkelijke gedachte, ik kan nog niet echt leven met hun vijandschap.

Wat ik wel wil doen, is jongeren in de scholen gaan informeren over wat Jehova's getuigen en vele andere organisaties precies doen met een mens. Informeren over brain controlling, want dat is hun strategie. Een sekte? Ik heb daar een wrang gevoel bij, bij dat woord, misschien omdat ik er zelf zolang deel van heb uitgemaakt. Nee, ik noem het liever een organisatie die probeert om controle over mensen uit te oefenen. En dat is ze bij mij aardig gelukt.

ONZE familie was katholiek. Maar dat is me als kind niet opgevallen, integendeel. Ik heb geen gemakkelijke jeugd gehad. Toen ik zestien maanden oud was, lieten onze ouders ons in de steek. Het was een ellendige tijd. Eerst naar weeshuizen, waar je aan de willekeur van anderen bent overgeleverd. Daarna opgevangen door grootouders die me meer slagen dan eten gaven. Ik denk er niet graag aan terug, ik spreek er niet graag over.

Op mijn zestiende had ik een liefje. Belangrijk detail: haar ouders waren getuigen van Jehova. Eerst wilden ze me niet accepteren. Maar ik drong aan. Ik zat met zoveel levensvragen, ik wilde spreken met anderen, luisteren naar hun opvattingen. Op een dag nodigden ze me uit bij hen thuis. Ook de bijbel kwam ter sprake. Ze hadden de bijbel niet alleen in huis, ze kenden hem ook. Dat alleen al was een openbaring voor mij. Ik was al die tijd katholiek geweest, maar nooit had iemand mij op zo'n manier de bijbel leren kennen. Mijn hoofd barstte van de vragen. Over de zin van het leven, van armoede, van lijden, van mijn eigen kinderverdriet. En ineens waren daar mensen met antwoorden, gebaseerd op het boek der boeken.

Wat ik toen nog niet besefte, was dat ze me als een soort robots gewoon doorvertelden wat ze hadden geleerd. Ze waren door en door geprogrammeerd, er bestonden geen nuances. Alleen Jehova's getuigen hadden de waarheid in pacht, hadden de juiste visie op de bijbel. Alleen zij zouden gered worden en het paradijs op aarde kennen, de anderen zouden vernietigd worden. En ik, ik had geen alternatief. Ik kende ook niemand om me een alternatief te bieden. Ik had dat wel geprobeerd, door te bidden. Maar dat gaf me geen antwoord op mijn levensvragen.

Onlangs ben ik voor het eerst in twintig jaar nog eens een kerk binnengestapt. Er bleek niets veranderd. Ik voelde me niet aangesproken. Toch moet ik ze één ding nageven: ze leggen er minder beslag op de geest van de mensen. Je mag er nog nadenken, en vooral, een eigen geweten hebben.

ROND die tijd ben ik alleen gaan wonen. Maar ze lieten niet meer los. En daar was ik blij mee, want ik had het gevoel dat ze me optilden, dat ik eindelijk deelachtig werd aan iets groots, aan een goddelijk plan. Eerst bespreken ze een boek met je. In mijn tijd was dat: Je kunt voor eeuwig in een paradijs op aarde leven. Die titel alleen al klonk zo ongelooflijk beloftevol. Vooral voor een jongen als ik toen, die uit een wereld kwam van eenzaamheid, van schrik en verdriet. Ineens lag daar het paradijs aan mijn voeten, waarom zou ik niet naar die boodschap luisteren?

In zes maanden tijd heb je de boodschap van het boek grondig onder de knie. Dan begint je eigen inzet, vanuit het ideaal dat je andere mensen de weg kunt wijzen naar het geluk, naar de waarheid. Want daar geloof je rotsvast in, enthousiast, bijna euforisch. Van dan af ben je er bijna dagelijks mee bezig. Om te beginnen met vergaderen, vijf á zes uren per week. In de vergadering wordt een boek besproken, een fragment uit de bijbel of een nummer van het tijdschrift van de getuigen, De Wachttoren. Ze leren je ook hoe je bij mensen aan de deur moet gaan. Thuis bereid je je voor op die bijeenkomsten, al je vrije tijd gaat er in op.

Ze programmeren je. En dat werkt verslavend. Want als je naar iemand opkijkt omdat die je leven redt, dan zet je je eigen natuur opzij en volg je als een slaaf je redder. Dat gaat heel ver. Als je nog contact hebt met je 'ongelovige', met je 'wereldse' familie, dan is dat op de eerste plaats om over je geloof te spreken. Doe je dat niet, dan ben je niet zo goed in de waarheid, zeggen ze, dan ben je minder geestelijk gezind. Ik heb ouders gekend die hun kinderen verloochenden omdat die de organisatie verlieten. Mensen dus die hun eigen zoon of dochter niet meer willen zien.

Soms, heel soms, loopt het eens goed af. Ik heb het meegemaakt dat een jongen en een meisje thuis vertelden dat ze uit de organisatie stapten, waarop vader en moeder met een zucht van opluchting lieten weten dat ze hun voorbeeld zouden volgen. Die mensen wilden er al veel langer uit, maar ze durfden niet meer, om hun kinderen niet te verliezen. Het is ook niet ongewoon dat jongeren een dubbel leven gaan leiden, een voor de organisatie en de ouders, een voor de school en de vrienden. Je kunt je voorstellen tot welke familiedrama's die ijzeren band met de getuigen aanleiding kan geven.

En als je dan weet op hoeveel drijfzand die band gebaseerd is, dat maakt het nog erger. Hoeveel keer al hebben ze het einde der tijden niet voorspeld? Of hun patroon van gezonde woorden, nog zoiets. Je moet dat patroon leren, om het zelf te kunnen doorgeven. Maar tegenover vroeger klopt daar niets meer van. Als de getuigen van vroeger zouden terugkeren, zouden ze zich een ongeluk schrikken. Er staat niets meer van recht.

Maar intussen functioneert het systeem. Ze leggen beslag op je leven. Een voorbeeld. Voor 1975 hadden ze weer eens het einde der tijden aangekondigd. Ja, zegden ze dan, kun je dan niet beter voltijds in dienst bij ons, in plaats van je nog bezig te houden met tijdelijke beslommeringen? Ze zuigen je gewoon weg uit de wereld, weg van je eigen natuur.

Toen ik vijfentwintig was, ben ik getrouwd. Met een getuige. Anders kon niet. Ik heb er zelfs een relatie voor stopgezet, jammer genoeg. Kinderen? Nee. Nu is men daar minder extreem in, maar vroeger was de redenering simpel: als het einde nabij is, dan maak je toch geen kinderen? Idealistische mensen zijn vaak zo makkelijk te vangen. Ze schuiven hun eigen natuurlijke aandrang opzij voor principes. Een moeder die uit geloofsovertuiging weigert om haar kind nog te zien, dat is toch onwaarschijnlijk? De meeste moeders beschermen hun kind zelfs nog als het een moord heeft begaan. En hier laten ze hun kind vallen omdat het anders denkt. Waarom ben ik daar allemaal in meegegaan?

Nu denk ik ruimer, ja. Maar het is lastig. Eigenlijk red ik nu mezelf, door er met u over te praten. En toch knaagt er iets, alsof ik iemand aan het verraden ben. Want dat weet ik zeker: wie afhaakt, haten ze. Ik wil niet haten, ik wil niet gehaat worden. Ik heb iemand gekend die de last zo ondraaglijk vond dat hij zelfmoord pleegde. Anderen sukkelen in een zware depressie. Maar hulp van een psychiater vinden ze niet zo'n goed idee. Vroeger verboden sommige ouderlingen zelfs om naar een psychiater te gaan. Want Jehova is de beste psychiater. Hoeveel mensen hebben ze daardoor niet de broodnodige hulp ontzegd?

WE leefden continu als getuigen. Negentig uur per maand ging ik van deur tot deur om te prediken. Ook mijn vrouw. Voor alle duidelijkheid, dat vind ik op zich niet verkeerd. Je mag je liefde voor God toch aan anderen vertellen? Maar het probleem is dat ze je bijna dagelijks herinneren aan alleen hún visie van de bijbel. Bij het minste teken van verslapping zijn de ouderlingen daar om je 'op te bouwen', waardoor je je nog schuldiger gaat voelen omdat je niet aan de vereisten voldoet. Wie een keer wat minder heeft gepredikt, krijgt gegarandeerd bezoek thuis. Altijd is er die druk, die controle. Je moet trouwens al je activiteiten noteren, maand na maand wordt het allemaal op je rapport gezet.

Het gaat zover dat je je niet eens ontmoedigd voelt als je uren aan een stuk keer op keer de deur tegen je neus krijgt. Nee, want je wordt vijf uur per week geprogrammeerd om niet ontmoedigd te raken. Willen ze niet spreken met ons, willen ze niet gered worden? Jammer voor hen. Want ons wacht het paradijs, en zij zullen vernietigd worden.

Mijn grootste vergissing is dat ik door mijn idealisme mijn natuurlijke banden heb genegeerd. Ik ging nog ongeveer één keer om de zeven jaar bij mijn familie langs. Het waren nu eenmaal goddeloze mensen. Gelukkig hebben die zogenaamd goddeloze mensen me nu weer aanvaard. De getuigen prediken over liefde, maar ze maken je eigen liefde kapot. Ik heb een man gekend, een getuige van Jehova, die buiten de kerk bleef terwijl de kist van zijn moeder naar binnen werd gedragen. Waarom dan nog over liefde prediken?

Ook met seksualiteit hebben ze grote problemen. Zelfs een dagje zee gaat sommige getuigen te ver, omdat je daar al eens een vrouw in monokini kunt zien. Sommigen zijn daar extreem in en kweken bij hun kinderen een regelrechte afschuw van gezonde seksualiteit. Mijn huwelijk heeft daar de gevolgen van gedragen. Mijn vrouw was frigide. Ze is als kind opgegroeid bij getuigen, ze heeft daar wellicht een aversie tegen seksualiteit opgedaan.

Een huwelijk zonder seks. Niks. En dat kan natuurlijk niet blijven duren. Allebei zijn we in een depressie terechtgekomen. Welnu, ik kende toen zeker vier- á vijfhonderd mensen, echt van dichtbij. Haast niemand is me komen opzoeken, terwijl ik alleen in mijn depressie thuis zat en mijn vrouw in de psychiatrie moest worden opgenomen. Bijna niemand. Terwijl diezelfde mensen alle dagen gaan prediken over liefde!

We zijn uit elkaar gegaan. Het kon niet anders. Ik heb nu een vriendin met wie ik eindelijk ook eens over andere ideeën durf te redeneren. En voor wie seks geen taboe is, al komt ook zij uit het nest van de getuigen. Ik voel me meer en meer opgelucht. Via een tante heb ik SAS leren kennen, de studie- en adviesgroep sekten. Die mensen helpen me verder. Door te luisteren naar mijn ervaringen en de tonnen schuldgevoelens die ermee gepaard gaan. En door te spreken over de ervaringen van anderen. Dat steunt me enorm.

Ik wil nu ook zelf mensen helpen afkicken. Maar eerst moet ik nog aan het einde van de tunnel geraken. Niet door mijn geloof te verliezen, nee. Ik hoef maar naar een boom te kijken en ik weet dat God er is. Maar God staat los van menselijke organisaties.

Als ik anderen wil helpen, moet ik vooral preventief leren denken. Daarom volg ik nu een cursus psychologie. Om te ontdekken waarom mensen dat doen, en dan om te zien hoe ze geholpen kunnen worden. Je helpt ze niet, denk ik, door de organisatie te beschimpen. Als je brutaal aanvalt, vallen de brokken meestal op je eigen hoofd. Bovendien mag je hen niet in een martelarenrol dringen. Want dat hebben ze graag, dan kunnen ze hun leden met nog meer angst belasten. Ze noemen zich niet voor niets de 'slaven van de Heer'. Wie erbij hoort, is bang om uitgesloten te worden. Want wie uitgesloten wordt, is in hun ogen reddeloos verloren. Ze kweken een kunstmatig geweten bij de mensen, en via dat geweten een werkelijke fobie voor de organisatie zelf, voor God, voor Armageddon.

Momenteel zijn er in België al meer ex-getuigen dan getuigen. Naar eigen zeggen zijn ze nog met zo'n 25.000, maar daar zitten veel twijfelaars tussen, en mensen die zich daar niet goed voelen. Ik denk dat het zal uitdoven. Mensen die al twintig, dertig jaar van deur tot deur gaan, beginnen zich vragen te stellen. En jonge mensen zijn mondiger geworden. Maak die gasten van vandaag maar eens wijs dat het einde in zicht is! Vroeger kwam daar nog bij dat ze jonge mensen tegenhielden om verder te studeren. De universiteiten waren bolwerken van Satan, leerden de goddeloze evolutietheorie aan, enzovoort. Nu is dat veranderd, maar intussen is een hele generatie kinderen om zeep geholpen.

Alleen de idealisten wijken geen centimeter af van hun beginselen. De idealisten zijn eigenlijk de ergste. Ben ik ook geweest, ja. Het was het enige houvast dat ik vond toen ik thuis mijn anker kwijt was. Door zulke omstandigheden word je veel vatbaarder voor indoctrinatie. Wie op de sukkel is, is een makkelijk slachtoffer voor hersenspoeling. Niet te verwonderen dat ze vandaag vooral probleemgevallen aantrekken, marginalen, asielzoekers, mensen die het moeilijk hebben in onze maatschappij. Dat zijn vogels voor de kat.

EN ik nu? Het kan dwaas lijken, maar onlangs nog ben ik naar een congres van getuigen van Jehova gegaan. Om te voelen waar ik stond. Om te horen en te noteren wat ze zegden, en om dan voor mezelf een eigen antwoord te formuleren. Eerlijk gezegd, toen ik daar was, het deed me wat. Het is niet zo evident om ervan los te komen, van de sfeer, het enthousiasme, de bedreiging die ervan uitgaat. Het is als een drug, het gevaar om te hervallen is reëel. Daarom lees ik nu veel over indoctrinatie. Indoctrinatie kan verschrikkelijke wonden slaan in je geest, wonden die soms nauwelijks nog te genezen zijn.

Ik moet goed oppassen. Niet overhaast te werk gaan. Pas over enkele jaren wil ik me over de evolutietheorie buigen. Nu is het nog te vroeg. Nu heb ik nog te veel antistoffen in mij. Eerst moet ik die laten uitzieken. En intussen veel praten met mensen, luisteren, lezen. Erover te kunnen praten verlicht me. Het troost me. Het moet nu anoniem, omdat ik me nog te onwennig voel, nog te bang voor mezelf. Maar het doet deugd.

Op zaterdag 4 september verschijnt het laatste interview in de reeks rond afscheid, met de moeder van een tien jaar geleden verdwenen meisje.


28/08/2004 Laurens De Keyzer

©Copyright De Standaard

mrz
28-08-04, 01:45
Mijn god zeg, wat is dit? Zeker weer zo'n wireless fundamentalist... :rolleyes:


[This message has been edited 5 times by mrz, last edit 28-08-2004 2:59 PM]

Marsipulami
28-08-04, 10:58
"De dag van het laatste oordeel heeft mijn hele jeugd beheerst."


Kind van Jehovah

Dit verhaal is echt. De namen van personen en steden zijn veranderd. Nu in 2000, na al die lange jaren wil Ronny C. nog altijd anoniem blijven. Zijn familie is nog steeds bij de besproken groepering. Als bij hen bekend zou worden dat Ronny omgaat met "afvalligen" zouden zij geen omgang meer met hem kunnen hebben. Het is uit liefde voor zijn familie dat hij verkiest zijn echte identiteit niet bekend te maken. Niet kunnen zeggen aan zijn geliefde familie wie hij werkelijk is, wat hij werkelijk voelt, dat is ook vandaag nog het drama in het leven van Ronny C.

Dit is het verhaal van een man wiens leven tot nu wordt geschaad door de strikte regels van het Wachttorengenootschap. Het onderstaande verhaal deed hij toen hij 23 was ... hij is nu 35, en veel is er niet veranderd, noch bij zijn familie noch bij de Getuigen. Wij hebben respect voor zijn houding en wensen hem voor de toekomst een beter leven toe.

Hierbij het transcript zoals het toen werd samengesteld door journalist Jaak Smeets voor het weekblad Humo. Dit werd ons door Ronny C. beschikbaar gesteld. Het heeft niet aan actualiteit ingeboet.



Zijn verhaal

Toen Ronny C., een 23-jarige Bruggeling die als kind in een gezin van getuigen van Jehovah werd geboren, ons voor het eerst contacteerde, had hij meer dan een minuut nodig om één zin uit te spreken. "Ik heb lang getwijfeld, maar ik wil over mijn verleden praten."

Het interview, bij hem thuis verloopt in dezelfde sfeer, een schuchtere jongeman die zeer moeizaam spreekt, voortdurend twijfelt en die nog altijd verschrikkelijk met zichzelf in de knoop ligt.

In zijn woonkamer hangt een grote poster van een oude zeilboot die uit een dichte mist opdoemt, met een bijbeltekst. "Hebt elkander vurig lief uit heel uw hart en dat zoveel te meer, als gij ziet dat de dag nadert." En ook: "Petrus 1:22 b en Hebreeuwen 10:25 b.

Het is niet de enige verwijzing naar de bijbel in die leefruimte, waar een foto van bisschop Romero op de schouw staat. De laatste nummers van Jehovah-tijdschriften "Ontwaakt!" en "De wachttoren" liggen op tafel. Dikke traktaten over God en het hiernamaals staan naast ketterse auteurs als Hugo Klaus en Boudewijn Büch in de boekenkast.

Rond zijn nek hangt een klein kruis, "Misschien omdat de Getuigen de enige westerse sekte is die de kruisdood van Christus ontkent."

De ouders en de zus van Ronny C. zijn nog altijd "in de ware leer." Hijzelf niet meer. Dat komt door...



De fatale breuk

"Het was een zomerse dag in Juli 1986, toen ik met mijn vader van de winkel terugkeerde en plotseling, na maanden twijfelen, tegen hem zei: "Pa, ik moet je iets vertellen, ik stop met Getuige zijn."

Ik had de indruk dat hij even schrok, maar dat duurde slechts een paar seconden, omdat een Getuige van Jehovah wordt geleerd nooit zijn gevoelens te tonen. Hij begon onmiddellijk te argumenteren: dat ik de laatste tijd te weinig in de tijdschriften, De Wachttoren en de Ontwaakt! studeerde en teveel contact zocht met wereldse mensen die mij van het juiste pad wilden brengen.

"Misschien wel, pa" heb ik toen geantwoord. "Maar ik kies bewust voor de wereld."

Die nacht heb ik heel mijn bed ondergekotst, alles moest eruit, de laatste druppel uit mijn maag en darmen, maar ook alle gevoelens die ik zo lang had opgekropt. Ook mijn moeder weende als een klein kind. maar terwijl ze me ‘s nachts kwam verzorgen, zei ze: "Jongen, trek het je niet aan, ik had beter mijn best moeten doen." Ze nam alle schuld op zich, wellicht omdat mijn vader hààr de schuld had gegeven. Ik was toen 17.

De volgende morgen ging het beter, ik voelde mij nog altijd niet goed, maar naarmate de dag vorderde kreeg ik iets over mij van: "Als ik dan toch slecht ben, dan ben ik maar slecht!" Die avond ben ik voor het eerst naar een jongerencafé geweest. Ik weet nog hoe vrij ik me daar voelde, en verlost, maar de schuldgevoelens bleven, vooral ten aanzien van mijn ouders.

Dat was het moeilijkste. Je had geleerd je ouders te gehoorzamen en dat een breuk met de Getuigen niet mogelijk was zonder je ouders te kwetsen, of erger nog... ze te verliezen. Daarom ben ik nog één jaar naar alle vergaderingen geweest en s ‘zondags met mijn broer op pad van huis tot huis om nieuwe gelovigen te winnen. Want dat zat heel diep in mij, de Getuigen mochten mij op alles pakken, maar niet op een gebrek aan respect voor mijn ouders.

De druk was enorm! Tijdens de bijeenkomsten werd voortdurend gezinspeeld op "jongeren die uit de gemeente wilden stappen" en verder " jongeren die verloren gingen aan genoegens van de wereld." Die vergelijking kwam altijd terug: hun leer was het smalle pad, met kronkels en heuvels, en daarom zo moeilijk te volgen. De wereld was de brede weg, zéér aanlokkelijk en mooi geasfalteerd, maar uiteindelijk niet meer dan een doodlopende straat die naar de afgrond voerde.

Mijn naam werd tijdens die toespraken nooit genoemd, maar iedereen wist verrekt goed over wie zij het hadden. Telkens als ze begonnen over masturbatie, of drankmisbruik, of over getuigen die naar wereldse vrouwen keken, wist iedereen wie er met een rode kop in de zaal zou zitten.



De eerste twijfels

Eén van de eerste zaken die mij aan mijn geloof deden twijfelen, was een Humo-dossier over de Getuigen van Jehovah uit 1983. Dit werd mij door een leraar zedenleer toegespeeld. Ik weet nog hoe er een schok door mij heenging toen ik dat las. Omdat ik zoveel zaken herkende: de sociale controle binnen de groep, het voortdurend aanpassen van de mislukte voorspellingen over het einde van de wereld, het belang van absolute gehoorzaamheid aan de leer en de heilige overtuiging dat alleen de Getuigen van Jehovah "het juist pad bewandelen."

Maar toch werd ik in eerste instantie kwaad. Ik herinner mij nog hoe ik op een bepaald moment in de klas ben rechtgestaan om mijn geloof te verdedigen. Dat was bijna een automatisme geworden: een thesis verdedigen waar je in werkelijkheid niet achterstond.

Zo herinner ik mij dat ik als 13-jarige verplicht werd een toespraak te houden waarin ik moest uitleggen waarom een Jehovah Getuige geen lid mocht worden van een sportclub of een jeugdvereniging. Terwijl dat juist mijn grote droom was, een profvoetballer te worden.

Als kind van tien, twaalf jaar, kwam daar nog bij dat ik verschrikkelijk in de ban kwam van Elvis Presley. Mijn vader waarschuwde me dan dat Elvis mijn afgod aan het worden was en dat ik hem absoluut niet boven Jehovah mocht stellen. Tijdens de Theochratische school op donderdagavond noemden de Getuigen dat "een christelijk standpunt innemen".

In de praktijk kwam dat erop neer dat je alleen nog Jehovah-brochures las en met niemand buiten de Getuigen contact zocht. Zelfs de KSA-groep in ons dorp was taboe. Dit was immers "een wereldse groep" en dus een verzameling zwakkelingen, waarin het kwaad welig kon tieren.

Toen ik als jonge puber dan ook nog fan werd van ac/dc en Iron Maiden werd er elke week gepredikt over "duivelse muziek" en "satanische teksten." Dat duurde zolang dat ik toen mijn vijftien hardrockelpees heb weggegooid in een container van de G.B. in Brugge, in pakjes van drie, omdat ik bang was dat één van mijn schoolvriendjes mij zou betrappen. Ik was erg gehecht aan die muziek. Maar de week daarop hield ik al een toespraak; dat ik die elpees wel had moeten vernietigen, omdat ik anders, als christen, andere mensen in contact zou brengen met "heidense muziek".

Groot applaus. Een ware Getuige had gesproken.



Vader predikt

Mijn vader is altijd de spil geweest van ons gezin. Zoals dat bij alle Jehovah Getuigen gezinnen het geval moet zijn. De kinderen gehoorzamen de moeder, moeder gehoorzaamt vader en vader haalt al zijn wijsheid bij Jehovah. Zelf was mijn vader een "ouderling", wat betekende dat hij elke dinsdagavond een uur "boekstudie" gaf aan de Getuigen van onze gemeente.

Die boekstudie handelde over onderwerpen als, "Evolutie of schepping?" Is dit aardse leven alles wat er is? Hoe kan ik van mijn jeugd een succes maken?

Het principe was eenvoudig: vader stelde de vragen uit een Wachttorenboek en wie het antwoord kende mocht zijn vinger omhoogsteken. Ik weet nog hoe mijn vriend en ik er een echte competitie van maakten zoveel mogelijk antwoorden te kunnen geven. Vader scherpte die ijver aan door mij regelmatig te ondervragen. Thuis werden alle jaargangen van "De Wachttoren " en de "Ontwaakt!" gebundeld en van een index voorzien, zodat de kinderen onmiddellijk het juiste antwoord konden vinden op alle vragen die zij zich stelden.

Eigenlijk zat iedereen thuis voortdurend met de neus in zijn eigen exemplaar van "De wachttoren" en "Ontwaakt!" Een balpen en een meetlat hoorden er ook bij, om de belangrijkste passages te onderlijnen zodat je ze makkelijker kon onthouden en een goede indruk kon maken als er tijdens de vergadering een vraag over werd gesteld.

Op die manier leerde je de vreemdste dingen: waarom je geen Sinterklaasfeestje mocht houden of bijwonen, je verjaardag niet mocht vieren en waarom het verkeerd was om met "wereldse" kinderen te spelen. Als kind heb ik daar nooit tegen gerebelleerd omdat ik gewoon niet beter wist, maar ik weet nog wel hoe blij ik was dat er in mijn klas een Marokkaan zat. Die hield er net als ik een andere overtuiging op na. Want zo rechtlijnig waren mijn klasgenootjes wel, als die bruine kerel allerlei rare dingen mocht doen tijdens de ramadan dan mocht ik dat, als blanke het hele jaar door.



De schoolkameraad

Als ik met Jehovah's getuigen heb gebroken is dat voornamelijk aan één nogal wilde schoolkameraad te danken. Je kent het type; lang haar, jeansvest, De Morgen lezer, rebel, kortom zo'n gast die door de leraars als een lastpost werd beschouwd omdat hij altijd zijn mening zei, zelf filosofen las, af en toe al eens Karl Marx citeerde en er niet voor terugschrok bijzonder controversiële standpunten in te nemen.

Ik keek geweldig naar die jongen op, omdat hij de verpersoonlijking was van alles wat ik ook wel wilde maar niet durfde zijn. Er kon in geen enkele krant of weekblad een artikel over sekten verschijnen, of hij stond aan mijn lessenaar: "Interessante lektuur, Ronny!"...door hem ben ik in het geniep De Morgen beginnen te lezen, evenals Knack en Humo. Dat was voor mij een echte openbaring, omdat het lezen van "wereldse pers" door de Getuigen nu niet bepaald werd aangemoedigd. Via die bladen kwam ik dan weer in contact met het werk van auteurs als Hugo Klaus of Jef Geeraerts. Die heb ik in die jaren echt verslonden. Dat leerde mij, samen met die kranten en weekbladen, een andere manier van denken kennen die in die tijd nogal links gericht was, dat zou later nog zijn gevolgen hebben. Maar toen beperkte mijn "contestatie" zich nog door thuis aan tafel af en toe de naam Marx te laten vallen.

Mijn vader, die een arbeider was, kon daar niet mee lachen. Hij wist weliswaar niet wie Marx was, maar een goeie kon het zeker niet zijn. En dan werd de meetlat en "De Wachttoren " weer bovengehaald en kon ik op mijn kamertje streepjes beginnen trekken. Ook de groep liet zich niet onbetuigd. Als de toespraken van de ouderlingen over "de invloed van slechte vrienden " handelden, wist iedereen dat ik deze keer met een rode kop in de zaal zat.

Die interne sociale controle was echt verschrikkelijk. Als tiener vond ik dat nog niet zo erg, omdat je via de middelbare school hoe dan ook met andere ideeën in contact kwam, maar als kind was je volkomen weerloos. Als er één beeld is dat ik uit mijn jeugd heb overgehouden, dan is het dat; ik die urenlang op mijn stoeltje naar de donderpreken van de ouderlingen zat te luisteren, terwijl ik zo graag buiten wilde ravotten.

Eigenlijk werd je altijd en overal in toom gehouden. Je moest zwijgen en braaf zijn en vooral: altijd en overal een voorbeeld zijn, om zo te tonen dat "God in je hart leefde."

De mensen van "buiten" moesten naar je opkijken door je altijd net gekleed, mooi verzorgd en altijd goedgeluimd was. Je gevoelens tonen was taboe, want emoties, dat was het domein van de duivel. Mijn vader zei dat ook altijd als ik een keer vervelend deed, of een moderne jas wou, of persé buiten wilde spelen. "Jongen, pas op, de Satan zit weer op uw oor." was dan zijn uitspraak.

Voor emoties hadden wij in ons gezin weinig tijd. Zowel op dinsdag, donderdag, als zaterdag hadden we bijeenkomsten. In totaal minstens vijf uur in de week. Al deze "vergaderingen" moesten zeer goed worden voorbereid, dat kostte heel veel tijd. Het onderricht kwam altijd op hetzelfde neer. Het bestuderen van de "De Wachttoren" de "Ontwaakt!" of één van de boeken van het Wachttorengenootschap. We leerden ook heel goed hoe we de blaadjes aan de man moesten brengen. Vooral mijn vader was altijd met Jehovah bezig. Als hij van zijn werk thuiskwam zat hij onmiddellijk met zijn neus in de tijdschriften of de boeken van het Wachttorengenootschap, tot zelfs tijdens het eten toe.

Marsipulami
28-08-04, 10:59
‘s Zondags moest je dan minstens twee uren op pad voor de ‘deur aan deur’ prediking.



Dat heb ik altijd verschrikkelijk gevonden, vooral omdat ik al heel snel het gevoel kreeg dat mijn rol er in de eerste plaats uit bestond medelijden op te wekken. Ik ging met mijn vader op pad, mijn oudere broer en mijn zusje met mijn moeder. Mijn broer aan haar hand en mijn zusje in de buggy. Dat werd door de Getuigen erg aangemoedigd, omdat, vooral oudere mensen dan vaak twintig frank gaven, zonder zelfs een boekje te moeten hebben.

Mijn vader gaf dat geld altijd aan de sekte. De niet verkochte boekjes hield hij zelf want elke verkoop werd geregistreerd. En hoe meer boekjes je verkocht, des te groter je prestige binnen de groep was.



Marx voor beginnelingen

Toen ik één jaar bij de Getuigen van Jehovah weg was heb ik mijn huidige vriendin leren kennen. Dat is mijn grote geluk geweest. Als ik haar niet had gekend was ik nu een militant van de PVDA geweest, iemand die elke morgen aan de fabriekspoorten zou staan om daar, voor de arbeiders, de ware boodschap te verkondigen.

Na de breuk met de Getuigen kwam er een ongelofelijke leegte in mijn leven. Ik voelde me wel goed in mijn vel, maar het voldeed mij niet. Er moest méér zijn in het leven dan plezier maken, uitgaan, een lief en vrienden, die vooral bezig waren met zichzelf. Ik zocht een toekomst, een houvast, een ideaal. In het liedje, Is dit alles wat er is? Van de groep "Doe maar" is er sprake van een huisvader die gelukkig getrouwd is en carrière maakt maar toch mist hij iets... dat gevoel had ik al op mijn achttiende. Mijn leven zou en moest zin hebben.

Voor ik het goed en wel besefte verdeelde ik pamfletten en plakte affiches aan. Totdat mijn vriendin mij op een dag zei: "Je beseft toch wel dat je de ene schaapskooi voor de andere aan het inruilen bent?" We hebben hier toen heel lang over gesproken. En terwijl ik sprak over "de ontvoogding van de arbeidersklasse" en "de onderdrukking van de derde wereld" liet zij mij inzien welke prijs ik hiervoor betaalde. Net als de Partij verdedigde ik Stalin, een van de grootste monsters die ooit hebben bestaan, en de gebeurtenissen op het Chinese plein van de Hemelse vrede, waar zoveel jonge mensen stierven in de naam van de boodschap.

Voor mij was er natuurlijk een groot verschil met de Getuigen van Jehovah, omdat ik daarmee opgegroeid was en thuis nooit iets anders had gehoord. Maar de gelijkenissen met de PVDA waren frappant. Bij de partij was alles begonnen omdat ik een abonnement op hun weekblad had genomen. Na verloop van tijd begon ik bezoek te krijgen van "een geschoolde partijmilitant". Deze gaf mij allerlei boeken waarin de Marxistische leer werd uitgelegd, niet door Marx maar door henzelf.

Bij de Getuigen gebeurt identiek hetzelfde, die mensen lezen niet de bijbel, maar vooral de tijdschriften en de brochures en de vele boeken waarin de bijbel door het Wachttorengenootschap wordt uitgelegd.

Ook de vergaderingen en de partijcongressen van de PVDA, waar "revolutionaire voorbeelden" en "helden van de internationale klassestrijd "kwamen spreken, leken qua sfeer verschrikkelijk veel op de bijeenkomsten van de Getuigen. Mensen binnen een relatief kleine groep, die elkaar door en door kennen. De groep die geen of zeer weinig contact meer heeft met de "andersdenkenden". Een groep die steeds hechter wordt naarmate ze harder door de buitenwereld (die nog niet tot het juiste inzicht is gekomen) wordt aangevallen.

Misschien geldt dit ook wel voor het Vlaams Blok. Ik kan me voorstellen dat daar idealisten tussen zitten die oprecht dromen van een zelfstandig Vlaanderen, maar die net als bij de PVDA en Jehovahgetuigen, op basis van dat ene ideaal uiteindelijk alles slikken, zelfs de meest verschrikkelijke dingen. Want uiteindelijk zijn de "vreemdelingen" voor het Vlaams blok niets anders dan de "klassetegenstanders" van de PVDA en de "dwalende ongelovigen en afvalligen" van de Getuigen van Jehovah. Tegenstanders, van wie je op de duur niet meer ziet dat het mensen zijn.



Leven met wrok

Ik koester een diepe wrok. Sinds mijn breuk met de Getuigen ben ik eigenlijk constant bezig een streep onder mijn verleden te trekken. Maar het lukt me niet. Ik kan er geen afstand van nemen. Ik voel mij opstandig. Ik ben erdoor geobsedeerd. Als ik bijvoorbeeld zie hoe er nog altijd jongeren worden opgeslokt door de Getuigen zou ik op een toren willen klimmen en schreeuwen: "Pas op! Arresteer die mensen! Want zij gaan hetzelfde doen met hen als zij vroeger met mij hebben gedaan!"

Natuurlijk, je mag geen mensen arresteren, dat weet ik wel. Maar zo ben ik geworden. Als ik in de spiegel kijk, zie ik iemand die zéér star, zéér rechtlijnig, zéér strikt en zéér principieel is. Maar ook zéér eenzaam. Omdat er diep in mij iets gebroken is, mijn menselijkheid, die ik nu, heel moeizaam, probeer te herstellen.

Na mijn breuk met de Getuigen heb ik één jaar lang een betaalde advertentie in een advertentieblad laten publiceren. "Wie wil er met een ex-getuige corresponderen?" Dat was weer honderd gram van hetzelfde! Wéér die drang om een boodschap te verkopen. Ik heb daar in totaal zo een veertig of vijftig reacties op gekregen. Meestal mensen die sinds kort een familielid bij de getuigen hebben. De enkele ex-getuigen die reageren schrijven altijd hetzelfde, "Probeer die periode uit je leven bannen. Dat is de enige manier om te overleven."

Maar ik kan niet vergeten omdat mijn ouders en mijn zus nog altijd bij de Getuigen van Jehovah zitten. We hebben nog contact met elkaar, wat zeer uitzonderlijk is. Omdat contact tussen getuigen en ex-getuigen door het Wachttorengenootschap verboden is.

Mijn oudste broer is uit de sekte gegooid toen hij verliefd werd op een "wereldse vrouw", die zich in geen geval tot de leer van de Getuigen wou bekeren. Mijn zus is met een andere Getuige getrouwd, een zeer felle die honderd procent in de leer gelooft.

Mijn broer en ik mochten niet op de bruiloft aanwezig zijn. Dàt is onze familie: vijf mensen die nog om elkaar geven, maar die door een dikke muur zijn gescheiden. Er is maar één manier waarop ik met mijn ouders contact kan houden, door in geen enkel geval over de Getuigen te spreken. Als we bij elkaar komen wordt er dus vaak niets gezegd, omdat dat geloof zo belangrijk voor hen is.

Alleen met mijn moeder kan ik sinds kort weer praten omdat zij tijdens de week vaak op bezoek komt. Dan begint zij soms zonder aanwijsbare aanleiding te wenen. Wat ze mij dan juist wil zeggen weet ik nog altijd niet. Ergens heb ik het gevoel dat het huwelijk tussen haar en mijn vader nooit zo goed is geweest als wij vroeger dachten.

Ik weet niet hoe ik het moet uitleggen, maar mijn moeder is altijd het type geweest van de zelfopofferende vrouw die alles over had voor haar gezin. Volgens mij doorziet ze de sekte, en is ze in haar binnenste blij met de stap die ik heb gezet. Maar zij kan dat niet, zij kan die stap niet zetten want dan is haar gezin helemaal kapot.

Een ander facet, waar ik hier nu niet over kan praten is dat veel mannelijke Getuigen van Jehovah zeer autoritair zijn en hun vrouw als absolute tweederangswezens behandelen.

Soms heb ik het gevoel dat mijn moeder mij wil vertellen dat ze door mijn vader wordt geslagen. Ze heeft die woorden nog niet uitgesproken, maar eigenlijk ben ik er zeker van... ik zie hoe zij hier vaak bij mij aankomt. Want dat is iets zeer vreemds bij de Getuigen van Jehovah. Naar buiten uit zijn die mensen één en al vriendelijkheid, maar dat is fake. Het is een voorgewende vriendelijkheid verpakt in een plastic smile, een stropdas en een maatpak. Maar daarachter schuilt een leegte, omdat die mensen hebben verleerd hun gevoelens te tonen. Als kind was me dat al opgevallen, dat de sfeer tussen al die "broeders" en "zusters" helemaal niet zo hartelijk was als dat zij naar de buitenwereld lieten uitschijnen. De interne concurrentie is enorm, vooral omdat het er eigenlijk net zo aan toegaat als in een bedrijf, wie het meeste blaadjes en boeken verkoopt klimt op in de hiërarchie en verwerft aanzien en prestige.

Daarnaast zijn er de menselijke spanningen. Er wordt enorm veel geroddeld. Over Jan, die weer naar de drank ruikt. Piet die zijn kinderen niet "onder controle " heeft. En José die zich veel te werelds kleedt. Dat komt natuurlijk omdat de Getuigen ook maar mensen zijn, van wie het doodnormaal is dat zij sommigen beter mogen dan anderen, ja sommige anderen niet kunnen luchten. Maar een Getuige moet dat wegstoppen. Mijn vader is zo een man. Een arbeider, maar als die in zijn kostuum naar de koninkrijkszaal trekt lijkt hij precies een verkoper van wasmachines.



Mannen uit één stuk

Het vreemde is dat ik, naarmate ik ouder word, steeds meer van mijn vader in mijzelf herken. Ik draag jeans en lang haar. Hij een kostuum, maar we zijn allebei heel schuchter van aard, en heel principieel. Mannen uit één stuk. Mannen die nooit ergens te laat komen mannen die zeggen "Als het zo is, dan is het zo", en niet meer van hun mening willen afwijken. Onverzettelijke mannen. Ik weet niet waarom hij en mijn moeder bij de Getuigen Van Jehovah zijn gegaan, dat begin ik nu pas te ontdekken. Mijn moeder heeft mij enkele weken geleden verteld dat het iets te maken heeft met het overlijden van hun eerste kind. Zij hebben ons daar vreemd genoeg vroeger nooit iets over verteld. De pijn moet dus wel groot zijn geweest. En waar pijn is daar is Jehovah. Maar niet om te redden.



Brooklyn drukt

Dankzij die Humo-serie uit 1983 ben ik toen in contact gekomen met de Nederlandse ex-Getuige Nico Klein. Hij had in Nederland de vereniging "De Ontgoochelden" opgericht. Een vereniging van ex-getuigen. Die man liet mij toen inzien wat het Wachttorengenootschap en de Getuigen van Jehovah in werkelijkheid zijn. Een multinational die bestuurd wordt vanuit het Amerikaanse Brooklyn. Deze heeft als voornaamste doel zoveel mogelijk tijdschriften, brochures en boeken te verkopen.

Het systeem daarachter is eenvoudig, Brooklyn drukt en de Getuigen kopen. Daarom worden er in alle gemeenten van de Getuigen gedetailleerde rapporten bijgehouden over wie hoeveel exemplaren heeft verkocht.

En de druk op de getuigen is enorm. Kan men zich voorstellen dat er in één huisgezin vijftien exemplaren van dezelfde Humo worden gekocht? Bij ons thuis gebeurde dat wel met "De Wachttoren" en de "Ontwaakt!" en ook met veel brochures en boeken. Zelfs nu koop ik die brol nog, omdat ik weet dat mijn moeder geen goede verkoopster is en ik niet wil dat zij slechte rapporten krijgt. Compleet absurd, maar ik kan niet anders, zij blijft tenslotte mijn moeder.



De uitgewiste film

Van mijn jeugdjaren zijn er alleen nog een paar beelden overgebleven, omdat ik de film heb uitgewist, maar die komt altijd terug, de schrik voor Armageddon, de dag van het laatste oordeel. Dat begrip heeft mijn hele jeugd beheerst. Ik zal niet zeggen dat ik er echte angstvisioenen van kreeg, maar het speelde toch voortdurend door mijn hoofd. Of ik die verschrikkelijke laatste slag, waarbij God alle slechte mensen zal vernietigen wel zou overleven?

Die angst heeft lang aangesleept. Toen ik 17 was en pas met de Getuigen had gebroken heb ik gebeden dat de top tussen Gorbatjov en Reagan zou mislukken. Ik zag er de bevestiging in van wat de getuigen altijd hadden voorspeld, dat de wereld zou vergaan op het ogenblik dat de wereldleiders "een vrede zouden sluiten die geen vrede zou zijn."

Als kind werd mij geleerd dat ik nooit naar het eerste studiejaar zou hoeven te gaan want tegen die tijd zou ik met mijn ouders dan al één jaar in het paradijs zijn. Dat idee vond ik wel aanlokkelijk. Maar de wereld verging niet in 1975 en het paradijs kwam niet. Ik heb vergeten hoe mijn ouders op die verkeerde voorspelling hebben gereageerd, maar ik weet wel hoe ik in het tweede studiejaar reeds uitrekende dat ik hoogstens vijfenveertig zou worden omdat God de slechte mensen zou vernietigen vóór "de generatie van 1914" zou uitgestorven zijn.

Voor de rest zijn er alleen nog flitsen die ik moeilijk of niet meer kan plaatsen.

Mijn eerste toespraakje als kind van 9 over 1 Korintiërs 1:1:24.

De warmte tijdens de grote congressen in het Antwerpse sportpaleis waar de kinderen werden weggedragen omdat ze flauw vielen van de hitte.

De schoolmeester van het eerste studiejaar die mij in het geniep mijn zakje van Sinterklaas kwam geven, omdat ik het van mijn ouders niet mocht aannemen.

De kinderen van de klas die het raar vonden dat ik zo laat op het jaar nog een korte broek bleef dragen, om mijn benen tegen de koude te harden.

De toneelstukjes tijdens de dienstvergadering op donderdagavond in de koninkrijkszaal, waarin je geleerd werd hoe je moest reageren op mensen die de deur dichtsloegen tijdens de prediking van deur tot deur.

Mijn ouders die het niet erg vonden dat ik als kind moeizaam sprak en heel schuchter was, omdat de meesters zeiden dat ik zo braaf was in de klas.

Mijzelf die mijn gebedje altijd afsloot met "een speciale intentie voor de kindertjes van Walibi, terwijl dat eigenlijk Malawi moest zijn, waar volgens de broeders op het podium de Getuigen van Jehovah op een verschrikkelijke manier werden vervolgd.

Voor het overige is er niets, en zeker niets om mee te lachen.

Ik ben nu 23 en zou graag een nieuwe motivatie vinden om te leven. Maar die heb ik, op mijn vriendin na, nog altijd niet gevonden.



http://home.tiscali.be/sasvzw/Verhalen/Kind.htm

whisper
28-08-04, 14:43
Geplaatst door mrz
Mijn god zeg, wat is dit? Zeker weer zo'n wireless fundamentalist... :rolleyes:


[This message has been edited 5 times by mrz, last edit 28-08-2004 2:59 PM] nee dit is waar...ik ben zelf zo`n slachtoffer geweest....als kind zat ik in deze groepering....ben eruit weggelopen toen in 15 jaar was.....en ze hebben mijn moeder wijsgemaakt dat ze geen bloed mocht nemen en die weigering is haar dood geworden.
ook ik kan een boekje hierover open doen....maar het is lang geleden ik heb het begraven.

mrz
28-08-04, 15:45
Ik zeg niet dat het niet waar is. Ik zeg alleen: ex-fundamentalisten bestaan niet... Je hebt christenen, moslims, nog een paar andere varianten, maar bij bloed nemen denk ik aan doden accepteren ofzo, en dan was de ex-fundamentalist iemand die zelfmoord wilde plegen. Kortom. Ga echt geen grapjes over maken, maar wat mij betreft bestaan er geen ongelovige mensen. Weet je? Volgens mij zijn er zat lamlendige druggies hier in nederland die maar wat graag eens op een duidelijke toon aangesproken zouden willen worden door een duidelijke amerikaan. Alleen... Probleem is... Moet je als amerikaan ook wel recht van spreken hebben. En dat is nou maar net de vraag...

whisper
28-08-04, 15:58
Geplaatst door mrz
Ik zeg niet dat het niet waar is. Ik zeg alleen: ex-fundamentalisten bestaan niet... Je hebt christenen, moslims, nog een paar andere varianten, maar bij bloed nemen denk ik aan doden accepteren ofzo, en dan was de ex-fundamentalist iemand die zelfmoord wilde plegen. Kortom. Ga echt geen grapjes over maken, maar wat mij betreft bestaan er geen ongelovige mensen. Weet je? Volgens mij zijn er zat lamlendige druggies hier in nederland die maar wat graag eens op een duidelijke toon aangesproken zouden willen worden door een duidelijke amerikaan. Alleen... Probleem is... Moet je als amerikaan ook wel recht van spreken hebben. En dat is nou maar net de vraag... ik begrijp je niet....waar heb je het over??? wat heeft amerika hier mee te maken...dit is een vuile sekte....die jehova`s en ja het zijn fundamentalisten ....van het ergste soort.

whisper
28-08-04, 16:18
Geplaatst door Abdukrahman
Keer op keer blijf je je verbazen over wat mensen al niet doen om zin te geven aan hun bestaan.

Warmte en geborgenheid?

Mensen, het heelal is koud, leeg en zinloos.

Grow over it! warmte en geborgenheid is het belangrijkste....en ja het heelal is leeg....ik geloof niet in een god of zo.
ga lekker een bier drinken op het terras :zwaai: en laten die jehova`s maar een ........krijgen

mrz
28-08-04, 17:27
Ik lees alleen het verhaal hoor whisper... Stond iets in over Amerika, vandaar...

En grapjes maken over warmte en geborgenheid op een marrokaanse site is wel HEEEL erg de wereld op zijn kop ja. :rolleyes:

En die jehova's krijgen niks, alleen zien ze waarschijnlijk wat je zelf niet ziet door zo'n biertje, namelijk die warme buitenwereld achhhhhhtsja. Haha, sorry, is even sick joke binnepretje... Als je niet kunt volgen, nevermind... Stel me vast weer aan ofzo. :cheefbek:

Ghiezzoe
28-08-04, 17:52
Een aantal zaken/punten die eenieder zou moeten begrijpen en onthouden en die een dergelijk voorval hadden kunnen doen voorkomen (danwel die een herhaling (bij anderen) kan voorkomen):

- Een "religie" die je opdraagt de banden met je familie te verbreken louter en alleen omdat zij anders denkenden zijn kan nooit tot het goede lijden.
- Een "religie" die je volgt uit angst om MENSEN niet teleur te stellen danwel uit angst om verstoten te worden door een groep is niet de juiste weg aangezien je religie louter en alleen zou moeten bestaan in het behagen van je Schepper. Vrees dient ook alleen voor hem te zijn.
-Een "religie" die ervoor zorgt dat je de zegeningen van je Schepper ,die in alle drie de wereld religies toegestaan zijn, niet meer mag ontvangen (kinderen, een partner van eigen keuze, sex binnen het huwelijk, werken enz..) is niet de juiste weg.
-Een "religie" van haat en veroordeling van anders denkenden kan niet de juiste weg zijn aangezien de enige die mag veroordelen de Schepper van alles is.

Marsipulami
28-08-04, 18:12
Geplaatst door Ghiezzoe
Een aantal zaken/punten die eenieder zou moeten begrijpen en onthouden en die een dergelijk voorval hadden kunnen doen voorkomen (danwel die een herhaling (bij anderen) kan voorkomen):

- Een "religie" die je opdraagt de banden met je familie te verbreken louter en alleen omdat zij anders denkenden zijn kan nooit tot het goede lijden.
- Een "religie" die je volgt uit angst om MENSEN niet teleur te stellen danwel uit angst om verstoten te worden door een groep is niet de juiste weg aangezien je religie louter en alleen zou moeten bestaan in het behagen van je Schepper. Vrees dient ook alleen voor hem te zijn.
-Een "religie" die ervoor zorgt dat je de zegeningen van je Schepper ,die in alle drie de wereld religies toegestaan zijn, niet meer mag ontvangen (kinderen, een partner van eigen keuze, sex binnen het huwelijk, werken enz..) is niet de juiste weg.
-Een "religie" van haat en veroordeling van anders denkenden kan niet de juiste weg zijn aangezien de enige die mag veroordelen de Schepper van alles is.

Ik denk toch dat als Mohamed of Tarek op een morgen hun pa zouden vertellen dat ze liever atheïst of christen willen worden, ook wel enige kans maken om op straat te vliegen (tenzij het als grap bedoelt was en zich snel bedenken :p ). De angst om verstoten te worden door de familie bestaat in streng islamitische gezinnen ook wel vermoed ik.

mrz
28-08-04, 19:05
Als je tegen je pa denkt te gaan moeten zeggen dat je liever christen wil worden dan lieg je dat je barst en atheist worden is alleen voorbehouden aan die mensen die niet (meer) of niet echt meer een vader hebben. En dan heet het nog anders ook, want dan ben je namelijk gewoon automatisch een soort van moslim als je mij vraagt.. :cheefbek:

[edited 5 times by mrz, last edit 28-08-2004 8:32 PM]

srt
28-08-04, 21:01
Als ik dit zo lees, lopen de rillingen over mijn rug.
Vooral, omdat ik zo'n 4 á 5 jaar naast zo'n familie heb gewoond. Overigens geen slechte woorden over hen. Het was zeer landelijk en ik speelde vaak met het meisje en soms met de jongste jongen. Altijd heel leuk. Ze droegen altijd mooie, nieuwe kleren en nieuwe schoenen. Altijd tip top. Hun huis was mooi en ze waren altijd heel erg aardig. Het leek alsof ze er eigenlijk amper mee bezig waren, nooit zo grondig 'de wachttoren' of ander prul zaten te lezen, maar ik kan me d'r in vergissen. Toch hoorde ik laatst dat de oudste zoon, op zijn 19e getrouwd is met een andere getuige. Dat is zeker niet vrijwillig gegaan, denk ik, omdat ik hem best goed kende en hij alles wou behalve zich binden. Toen mijn ouders problemen hadden waren ze er als de kippen bij om te helpen. God zij dank is het ze niet gelukt. Maar toch. Ze gingen wel altijd naar die vergaderingen en toestanden.
Het leken zulke aardige mensen.. maar volgens mij... waren ze net zo erg als de rest. :duizelig: Ik vind het vooral heel erg voor die kinderen. Maar ja... Ik wens eenieder die besluit er uit te stappen heel veel sterkte toe.

Marsipulami
28-08-04, 22:10
Wie waagt er zich eens aan een analyse van verschillen m.b.t. christenfundamentalisten (zoals die getuigen van hierboven) en moslimfundamentalisten ? Dan heb ik het niet over de vraag wie gelijk heeft wat zijn godsdienstige leerstellingen betreft (uit die discussie geraak je toch niet). Ik bedoel vooral de verschillen op vlak van psychologische beleving van de leden die behoren tot zo'n fundamentalistische groep.

mrz
28-08-04, 22:19
Een moslimfundamentalist denkt: :fuckit2: :fpuh: "GRRRRRR(@&&@%*&*%#@*%&*#@$*&%$ Alles kapotmaken!!!!!!", de christenfundamentalist denkt: "Tsja, zonder kinderen, zo kan ik het ook... En dat moet dan stoer heten????" :slapen:

[edited 7 times by mrz, last edit 29-08-2004 12:07 AM]

sjo
28-08-04, 23:02
Geplaatst door Marsipulami
Wie waagt er zich eens aan een analyse van verschillen m.b.t. christenfundamentalisten (zoals die getuigen van hierboven) en moslimfundamentalisten ? Dan heb ik het niet over de vraag wie gelijk heeft wat zijn godsdienstige leerstellingen betreft (uit die discussie geraak je toch niet). Ik bedoel vooral de verschillen op vlak van psychologische beleving van de leden die behoren tot zo'n fundamentalistische groep.

Zo'n vergelijking is onmogelijk al was het alleen maar omdat Getuigen geen Christenfundi's zijn. Zelf zullen ze niet beweren dat te zijn, en Christenfundamentalisten (h)erkennen hen niet eens als Christenen, laat staan als fundamentalisten.

In welke wereldgodsdienst ze ingedeeld moeten worden weet ik echt niet. Vermoedelijk in geen enkele.

gr.
sjo

Marsipulami
28-08-04, 23:20
Geplaatst door sjo
Zo'n vergelijking is onmogelijk al was het alleen maar omdat Getuigen geen Christenfundi's zijn. Zelf zullen ze niet beweren dat te zijn, en Christenfundamentalisten (h)erkennen hen niet eens als Christenen, laat staan als fundamentalisten.

In welke wereldgodsdienst ze ingedeeld moeten worden weet ik echt niet. Vermoedelijk in geen enkele.

gr.
sjo

Ik zei al dat ik geen belangstelling had voor theologische discussies, maar wel in de gelijkenissen en verschillen inzake psychologische beleving die eigen is aan het lid zijn van zulk een christelijke of islamitische fundi-groep.

sjo
28-08-04, 23:29
Geplaatst door Marsipulami
Ik zei al dat ik geen belangstelling had voor theologische discussies, maar wel in de gelijkenissen en verschillen inzake psychologische beleving die eigen is aan het lid zijn van zulk een christelijke of islamitische fundi-groep.


Hoe behoudender de groep is waarin je functioneert, des temeer ga je verwantschap met die andere behoudende groep gevoelen. Al is ie van een totaal andere godsdienst. De etische mores komen enigzins overeen. En daar blijft het wel zo ongeveer bij.

gr.
sjo

Marsipulami
28-08-04, 23:37
Geplaatst door sjo
Hoe behoudender de groep is waarin je functioneert, des temeer ga je verwantschap met die andere behoudende groep gevoelen. Al is ie van een totaal andere godsdienst. De etische mores komen enigzins overeen. En daar blijft het wel zo ongeveer bij.

gr.
sjo

Nah, ik denk niet dat christenfundi's en moslimfundi's zich verwant voelen aan elkaar, daarvoor leven ze teveel op twee verschillende planeten.

Een toeschouwer op de zijlijn krijgt echter de indruk dat zulke groepen in de greep van de angst leven. Angst voor de dag des oordeels, angst voor de boze wereld van andersdenkenden, angst om uit de eigen groep/familie verstoten te worden.

Orakel
28-08-04, 23:39
Geplaatst door Marsipulami
Ik zei al dat ik geen belangstelling had voor theologische discussies, maar wel in de gelijkenissen en verschillen inzake psychologische beleving die eigen is aan het lid zijn van zulk een christelijke of islamitische fundi-groep.

Gebrek of behoefte aan gemeenschapszin, zingeving en (valse) geborgenheid.
:boer:

Marsipulami
28-08-04, 23:53
Geplaatst door Orakel
Gebrek of behoefte aan gemeenschapszin, zingeving en (valse) geborgenheid.
:boer:

Hmm, hier moet ik een paar A4-tjes uitleg bij.

Ik zal ondertussen eens gaan zoeken of ik mijn definitie van fundamentalisme nog terugvind op het forum.

mrz
28-08-04, 23:57
Lol, is dat een retorisch grapje? :melig:

Marsipulami
29-08-04, 00:01
Geplaatst door mrz
Lol, is dat een retorisch grapje? :melig:


Nee hoor, ik maak nooit grapjes over fundi's. Daarvoor zijn het veel te aardige mensen. Hier is mijn definite:


Fundamentalisten: "een verzamelnaam voor scrupuleuze gelovigen met een beperkt vertrouwen op God, die zich bang vastklampen aan een achterhaalde interpretatie van hun religie. In een draaikolk van maatschappelijke evoluties waar volkeren en culturen elkaar ontmoeten vrezen ze dat de (religieuze) grond onder hun voeten zal wegzinken. Om niet te verdrinken zoeken ze houvast en troost in een geïdealiseerd verleden en verlenen ze aan al te menselijke historisch en cultureel afhankelijke regels en tradities een goddelijke status."

http://www.maroc.nl/nieuws/forums/showthread.php?s=&threadid=107621&perpage=15&display=&highlight=draaikolk&pagenumber=2

~Panthera~
29-08-04, 00:07
Geplaatst door whisper
dit is een vuile sekte....die jehova`s en ja het zijn fundamentalisten ....van het ergste soort.
-----------------

Wonen er 2 naast me, ben ik heel blij mee. :moe:

:terrorist

mrz
29-08-04, 00:11
... en verlenen ze aan al te menselijke regels en tradities een goddelijke status.

:confused:

[edited 1 times by mrz, last edit 29-08-2004 1:56 AM]

srt
29-08-04, 08:59
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Wonen er 2 naast me, ben ik heel blij mee. :moe:

:terrorist

Er woonde eerst een hele familie naast me. Hielden ook bijeenkomsten bij hen thuis. Daar ben je blij mee :moeilijk: .

whisper
29-08-04, 09:14
Geplaatst door ~Panthera~
-----------------

Wonen er 2 naast me, ben ik heel blij mee. :moe:

:terrorist ik heb tot mijn 15 jaar erin gezeten...ben weggelopen en mijn ouders hebben mij niet terug gehaald....daar stond ik dan alleen in die zogenaamde boze wereld....ik kwam er al gauw achter dar deze zogenaamde godeloze erg aardige mensen waren.
jehova getuigen zijn zogenaamd aardig....dat is om je binnen te halen ...de rode loper gaat uit.....ben je eenmaal gehersenspoeld...word de loper gauw weggetroken.
en die organisatie heeft toch mooi mijn moeder vermoord...met die achterlijke stelling van je moet bloed weigeren.maar wees blij met je buren ...ik vind het best

srt
29-08-04, 09:18
Geplaatst door whisper
ik heb tot mijn 15 jaar erin gezeten...ben weggelopen en mijn ouders hebben mij niet terug gehaald....daar stond ik dan alleen in die zogenaamde boze wereld....ik kwam er al gauw achter dar deze zogenaamde godeloze erg aardige mensen waren.
jehova getuigen zijn zogenaamd aardig....dat is om je binnen te halen ...de rode loper gaat uit.....ben je eenmaal gehersenspoeld...word de loper gauw weggetroken.
en die organisatie heeft toch mooi mijn moeder vermoord...met die achterlijke stelling van je moet bloed weigeren.maar wees blij met je buren ...ik vind het best

Toen je er uit ging, stond je er toen niet helemaal alleen voor? of had je nog heidense wereldse familie?

whisper
29-08-04, 09:35
Geplaatst door srt
Toen je er uit ging, stond je er toen niet helemaal alleen voor? of had je nog heidense wereldse familie? ik stond er hellemaal alleen voor....ik sliep hier en daar...tot een meisje een vriendinnetje van mij het haar ouders vertelde ...en deze mensen hebben mij toen opgevangen.
heb een leuke tijd toen gehad...ik mocht dansen...naar de bios en hadden veel lol daar....haar ouders waren schaten...en zo heb ik toch nog een beetje jeugd gehad.
later heb ik mij met mijn ouders verzoend maar het bleef moeilijk...bleef mij tegen deze mensen verzetten.
als kind mocht ik niets wat leuk was ...niet op schoolreis ...geen verjaardag....geen kerst ...geen sint nicolaas...geen balet....en school was niet belangrijk.
en die angt dat ik dood zou gaan...die eeuwige dreiging dat de wereld zou vergaan.

Marsipulami
29-08-04, 10:35
Geplaatst door whisper
ik stond er hellemaal alleen voor....ik sliep hier en daar...tot een meisje een vriendinnetje van mij het haar ouders vertelde ...en deze mensen hebben mij toen opgevangen.
heb een leuke tijd toen gehad...ik mocht dansen...naar de bios en hadden veel lol daar....haar ouders waren schaten...en zo heb ik toch nog een beetje jeugd gehad.
later heb ik mij met mijn ouders verzoend maar het bleef moeilijk...bleef mij tegen deze mensen verzetten.
als kind mocht ik niets wat leuk was ...niet op schoolreis ...geen verjaardag....geen kerst ...geen sint nicolaas...geen balet....en school was niet belangrijk.
en die angt dat ik dood zou gaan...die eeuwige dreiging dat de wereld zou vergaan.


En waar sta je nu eigenlijk als het over geloof in God gaat ? Was alleen de aanpak en de geloofsinterpretatie van de getuigen verkeerd ? Of zijn alle religies al dan niet een light variant van het zelfde euvel, waar mensen zichzelf opsluiten in een gevangenis zonder tralies ?

whisper
29-08-04, 10:39
Geplaatst door Marsipulami
En waar sta je nu eigenlijk als het over geloof in God gaat ? Was alleen de aanpak en de geloofsinterpretatie van de getuigen verkeerd ? Of zijn alle religies al dan niet een light variant van het zelfde euvel, waar mensen zichzelf opsluiten in een gevangenis zonder tralies ? de getuigen van jehova heeft mij niet meer doen geloven....
ik geloof in mijzelf en niet in god.
voor mij bestaat hij niet.

Marsipulami
29-08-04, 10:57
Geplaatst door whisper
de getuigen van jehova heeft mij niet meer doen geloven....
ik geloof in mijzelf en niet in god.
voor mij bestaat hij niet.

OK