PDA

Bekijk Volledige Versie : Bomaanslag in Santiago de Compostela



Marsipulami
28-08-04, 15:03
Bomaanslag in Santiago de Compostela
ETA kondigde aanslag per telefoon aan

Geplaatst op 28/8 '04 om 13:00u door Roderick Vonhogen
Gepost door Roderick (Bron: RKnieuws.net)


SANTIAGO DE COMPOSTELA - In de wereldberoemde Spaanse bedevaartsplaats Santiago de Compostela is zaterdagochtend een bom ontploft. Dat melden de Spaanse media. Er zouden geen slachtoffers of gewonden zijn gevallen.

De aanslag was kort van tevoren per telefoon aangekondigd door iemand van de Baskische afscheidingsbeweging ETA.

Park de la Alameda

Volgens de politie had de bom een klein bereik. Het explosief ging af in het Park de la Alameda, in het hart van de bedevaartsplaats. Het park ligt op geruime afstand van de kathedraal.

Volgens politie-bronnen zijn er geen slachtoffers en maar weinig materiële schade, omdat de bom ontplofte nadat het gebied was afgezet en geëvacueerd.

Tweede bom

De ETA waarschuwde ook dat er een bom zou zijn geplaatst in een hotel in La Coruna, een stad in de buurt van Santiago. Het hotel werd geëvacueerd, maar er is tot nu toe geen bom aangetroffen. Volgens de politie is het mogelijk dat het ontstekingsmechanisme van de tweede bom heeft gefaald.

Autoriteiten in Santiago de Compostela meldden dat er na de explosie sprake was van paniek. Rondom de kathedraal van Santiago is de rust in ieder geval weer teruggekeerd.

Nieuwe ETA-campagne

De bomaanslag lijkt deel uit te maken van een campagne van de ETA die er op gericht is de toeristische industrie van Spanje te beschadigen. In de maand augustus zijn er op verschillende andere toeristische plaatsen aan de noordkust van Spanje kleine bommen ontploft, waarbij slechts lichtgewonden vielen.

Het Noord-Spaanse bedevaartsoord Santiago de Compostela trekt jaarlijks vele honderdduizenden pelgrims uit de hele wereld.

Max Stirner
28-08-04, 15:16
Ik vind het wel netjes dat ETA van tevoren altijd even belt dat zij een bommetje gaan laten ontploffen......

opmerker
28-08-04, 22:10
Geplaatst door Max Stirner
Ik vind het wel netjes dat ETA van tevoren altijd even belt dat zij een bommetje gaan laten ontploffen......

Verschil tussen Europees en moslim etikette.

Ik hoop dat OBL deze vorm van etikette ook nog eens overneemt.