PDA

Bekijk Volledige Versie : Spelling Nederlandse taal wordt wellicht aangepast



Marsipulami
28-08-04, 22:46
Spelling wordt wellicht aangepast


15:34:17

BRUSSEL - De Nederlandse Taalunie wil de huidige spellingsregels pnieuw bekijken en aanpassen. Daarbij zouden onder meer de uitzonderingen op de tussen-n verdwijnen.

Die uitzonderingsregel zegt dat er geen n komt als het eerste deel van de samenstelling een diernaam is en het tweede deel een plantkundige aanduiding is. Zoals paardebloem, kattekruid, duivekervel. Volgens de toekomstige regel schrijven we dan paardenbloem en kattenkruid.

Tegelijk zouden ook de Woordenlijst Nederlandse Taal, het bekende Groene Boekje, grondig uitgekamd worden. Het bevat nu immers heel wat fouten.

De nieuwe spelling werd negen jaar geleden gelanceerd, maar kende van bij de start heel wat tegenkanting. Veel mensen hadden het moeilijk met de regels, en vooral met de uitzonderingen. De Taalunie wil daarom een vereenvoudiging invoeren.

De nieuwe spellingregels zouden volgend jaar op 15 oktober van kracht worden.
28/08/2004

Tomas
28-08-04, 22:50
We vernrandernen onze tanal net zolnang totndat we enen kener winnnen met het grootndictee.

Orakel
28-08-04, 22:59
Geplaatst door Marsipulami
Spelling wordt wellicht aangepast


15:34:17

BRUSSEL - De Nederlandse Taalunie wil de huidige spellingsregels pnieuw bekijken en aanpassen. Daarbij zouden onder meer de uitzonderingen op de tussen-n verdwijnen.

Die uitzonderingsregel zegt dat er geen n komt als het eerste deel van de samenstelling een diernaam is en het tweede deel een plantkundige aanduiding is. Zoals paardebloem, kattekruid, duivekervel. Volgens de toekomstige regel schrijven we dan paardenbloem en kattenkruid.

Tegelijk zouden ook de Woordenlijst Nederlandse Taal, het bekende Groene Boekje, grondig uitgekamd worden. Het bevat nu immers heel wat fouten.

De nieuwe spelling werd negen jaar geleden gelanceerd, maar kende van bij de start heel wat tegenkanting. Veel mensen hadden het moeilijk met de regels, en vooral met de uitzonderingen. De Taalunie wil daarom een vereenvoudiging invoeren.

De nieuwe spellingregels zouden volgend jaar op 15 oktober van kracht worden.
28/08/2004

:verward: noemen ze dat vereenvoudigen?
Bestaan er ook woorden waarvan het eerste deel een een plantkundige aanduiding en het tweede een dierennaam is?

Tomas
28-08-04, 23:01
Geplaatst door Orakel
:verward: noemen ze dat vereenvoudigen?
Bestaan er ook woorden waarvan het eerste deel een een plantkundige aanduiding en het tweede een dierennaam is?

Kruidnagel?

Dieren hebben nagels.

Orakel
28-08-04, 23:10
Geplaatst door Tomas
Kruidnagel?

Dieren hebben nagels.

:hihi:
dan wordt het kruidennagel en dat wordt kookboeken aanpassen.

Is een corso een dier? Jawel he? Zo'n eng beestie dat lijkt op een mijt.
Bloemencorso of bloemecorso?

Tomas
28-08-04, 23:13
Geplaatst door Orakel
:hihi:
dan wordt het kruidennagel en dat wordt kookboeken aanpassen.

Is een corso een dier? Jawel he? Zo'n eng beestie dat lijkt op een mijt.
Bloemencorso of bloemecorso?

Corso een dier? Nooit van gehoord. Maar waarom is het eigenlijk geen kokenboek?

Orakel
28-08-04, 23:19
Geplaatst door Tomas
Corso een dier? Nooit van gehoord. Maar waarom is het eigenlijk geen kokenboek?

Omdat koken gebiedende wijs is voor meerdere personen en polygamie in Nederland verboden is.

Tomas
28-08-04, 23:24
Geplaatst door Orakel
Omdat koken gebiedende wijs is voor meerdere personen en polygamie in Nederland verboden is.

Nee hoor, kokenkreng is volgens mij gebiedendeweijs voor 1 persoon. Toch? Anders moet ik mij weer aanpassen.

Orakel
28-08-04, 23:33
Geplaatst door Tomas
Nee hoor, kokenkreng is volgens mij gebiedendeweijs voor 1 persoon. Toch? Anders moet ik mij weer aanpassen.

Kweenie, die van mij ken niet lezen dus die schreeuw ik zo nu en dan gewoon wat toe. Volgens de oude spelling dan, anders snapt ze de bevelen niet.

Mij schiet in ene het woord amechtig te binnen. Kweenie waarom, maar zo mooi. Of is dat ook Belgisch?

Tomas
28-08-04, 23:40
Geplaatst door Orakel
Kweenie, die van mij ken niet lezen dus die schreeuw ik zo nu en dan gewoon wat toe. Volgens de oude spelling dan, anders snapt ze de bevelen niet.

Mij schiet in ene het woord amechtig te binnen. Kweenie waarom, maar zo mooi. Of is dat ook Belgisch?

Amechtig met een zacht gee? Nee, twee zachte gees? Volgens mij is amai belgisch.

Zwarte Schaap
28-08-04, 23:45
Geplaatst door Orakel
:verward: noemen ze dat vereenvoudigen?
Bestaan er ook woorden waarvan het eerste deel een een plantkundige aanduiding en het tweede een dierennaam is?

Fruitvliegje
bananenspin
aardappelkever
koolmus
distelvink
grasvink
korenmus

Orakel
28-08-04, 23:51
Geplaatst door Zwarte Schaap
Fruitvliegje
bananenspin
aardappelkever
koolmus
distelvink
grasvink
korenmus

:argwaan: Bliksem.

Maar daar heb je het dus al. Waarom bananeNspin en Paardebloem?
Rest is gelukkig allemaal enkelvoud. Alhoewel? Koren?

Marhba biek Schaap.

Joesoef
28-08-04, 23:59
Geplaatst door Orakel
Bestaan er ook woorden waarvan het eerste deel een een plantkundige aanduiding en het tweede een dierennaam is?

Slavink? Of vallen heidense producten er buiten?

mrz
29-08-04, 00:02
Pffft. Etymologieren...

Orakel
29-08-04, 00:03
Geplaatst door Joesoef
Slavink? Of vallen heidense producten er buiten?

:haha:

Slavink in een kuiltje jus.

I'm out. Truste mensheid.

Zwarte Schaap
29-08-04, 00:33
Geplaatst door Orakel
:argwaan: Bliksem.

Maar daar heb je het dus al. Waarom bananeNspin en Paardebloem?
Rest is gelukkig allemaal enkelvoud. Alhoewel? Koren?

Marhba biek Schaap.

Met grammatica moet je bij mij niet aankomen, ik heb vrijwel nog nooit wat geleerd voor Nederlands.

Shoukran agouya.