PDA

Bekijk Volledige Versie : Wonen tussen hangjongeren in Amsterdam-Zuid



barfly
29-08-04, 13:42
AMSTERDAM - Voor Bert en Marja in Amsterdam is de regen een uitkomst. Dan is het even stil op de hangplek van Marokkaanse jongeren voor hun deur. Een jaar terreur.

'Zulke mooie spullen als wij hadden zij niet thuis. We zouden om inbraak vrágen, als we de ramen niet blindeerden'

Voor Bert en Marja uit de Amsterdamse Diamantbuurt, nabij de Amstel, kan het niet hard genoeg regenen. 'Heerlijk weer vandaag. Eindelijk rust', zegt Bert. Hij wijst naar het Smaragdplein: geen hond op straat. Diamantstraat, Smaragdstraat, tot aan de rivier: helemaal leeg. Maar oh wee als de zon gaat schijnen. Dan begint de terreur van voren af aan.
Het jonge echtpaar wordt al een jaar geteisterd door een groep van tien tot vijftien jeugdige Marokkanen, in leeftijd variërend van 12 tot 18 jaar. Als het droog is en niet te koud hangen ze tot drie uur 's nachts met veel lawaai rond bij het voormalige badhuis aan het Smaragdplein, pal naast de islamitische basisschool. Ook zitten ze graag in de vensterbank van buurtgenoten die op de begane grond wonen. Zoals Bert en Marja.

'Hier was ik eerder', zegt vrijdagochtend de verzekeringsman, die voor de tweede maal binnen een jaar bij het echtpaar de schade komt opnemen. Beeldscherm gejat, alle cd's, spelcomputer, spelletjes, een bril, een mobiele telefoon. De expert: 'Dit waren geen professionele inbrekers. Hier wordt op de persoon gespeeld, even iemands huis leegtrekken.'

Bewijzen kunnen Bert en Marja het niet, maar toch merkwaardig dat elke keer als ze naar huis komen een van de Marokkanen sist: 'Playstation', waarmee hij volgens Bert doelt op z'n gestolen spelcomputer. Marja heet inmiddels 'kankerhoer', omdat ze twee weken geleden op de stoep foto's maakte van het raam waar de onbekende dieven naar binnen waren gekomen.

Ze kon het niet laten ook even haar camera op het groepje hangjongeren te richten, die haar luidruchtig gadesloegen. Of ze onmiddellijk wilde stoppen met fotograferen. Bert: 'Eentje reed met de fiets op haar in en riep voordat hij gewoon bij ons de gang wilde binnenrijden dat de volgende keer het hele huis zou worden leeggehaald. Opmerkelijk trouwens dat toen de politie hier was, plotseling het hele Smaragdplein leeg was. Alle jongens hadden zich verstopt.'

Het echtpaar heeft zichzelf inmiddels verschanst, tralies voor de ruiten laten aanbrengen in de hoop dat er geen ongenode gasten meer binnenkomen. Had het stel dat maar eerder gedaan, want ze waren nog zo gewaarschuwd.

Vorig jaar september, na de eerste inbraak (ook via de vensterbank, hele huis overhoop) had een van de hangjongeren tegen Bert gezegd dat hij voortaan beter de gordijnen overdag kon dichthouden. Bert: 'Zulke mooie spullen als wij hadden zij niet thuis. We zouden er om vrágen, als we de ramen niet zouden blinderen.'

En dan natuurlijk dat zitbankje buiten, stevig vastgeklonken aan de pui. Drie vier jongens mochten er wel op zitten, van Bert en Marja. 'Vijftien was echt te veel. Toen hebben ze het maar in elkaar getrapt.' De restanten ervan staan er nog.

'Het punt is', zegt Bert, 'dat iedereen in de buurt bang is. Niemand ziet iets. Ook niet toen laatst zo'n knaapje, hooguit 13 jaar, met een ijzeren ketting een parkeerautomaat te lijf ging. Hij wilde het geld hebben. Ik heb onmiddellijk de politie gebeld, waarna zo'n oudere knaap zich er mee ging bemoeien. Je moet eens horen waar die agenten voor worden uitgemaakt door die knapen.'

Niemand ziet of hoort iets, ook niet toen onlangs een Mercedes 's nachts in volle vaart de bocht uitvloog en een Vespa-karretje op een andere geparkeerde auto schoof. Het karretje heeft drie dagen op de andere auto gestaan. De bestuurder van de Mercedes parkeerde z'n auto gewoon een stukje verderop in de Safirstraat.

Of die keer dat de knapen met een ladder op het badhuis klommen en verscheidene lege laptoptassen naar beneden gooiden. Of toen er midden in de nacht een schildersteiger omver werd getrokken. Of als er luidkeels wordt opgeschept over de zoveelste gestolen bromfiets. Ooit zei Bert er iets van. Hij kreeg als antwoord: 'Een beetje respect hè. Wie denk je wel dat je bent, Klaas Bruinsma?'

Buren hebben dezelfde klachten, maar praten er liever niet over. De problemen zijn bekend bij de politie en het stadsdeel Oud-Zuid. Vorig jaar oktober hield GroenLinks een straatenquête in de Diamantbuurt. Meer dan 10 procent vond de onveiligheid 'volstrekt onacceptabel'. Bert en Marja zijn op zoek naar een andere woning.

Bron: www.volkskrant.nl

En als je dan een paar van die knapen met een honkbalknuppel in mekaar hengst dan zit je in de bak wegens eigenrichting :haha:

Al3arbi
29-08-04, 13:46
Onbegrijpelijk eigenlijk dat er niet ingegrepen wordt. Ik bedoel, wtf heb je de politie voor als die enkel langskomen uitgescholden worden en weer vertrekken. Bij mij in de buurt hangen Marokkaanse jongeren ook, en er zitten wat oudere gasten bij. Als iemand scheef gedrag vertoont of dissrespect vertoont, is politie niet eens nodig. En naar de bak wegens eigenrichting zal ook niet gebeuren,

barfly
29-08-04, 13:54
Geplaatst door Al3arbi
Onbegrijpelijk eigenlijk dat er niet ingegrepen wordt. Ik bedoel, wtf heb je de politie voor als die enkel langskomen uitgescholden worden en weer vertrekken. Bij mij in de buurt hangen Marokkaanse jongeren ook, en er zitten wat oudere gasten bij. Als iemand scheef gedrag vertoont of dissrespect vertoont, is politie niet eens nodig. En naar de bak wegens eigenrichting zal ook niet gebeuren,

Mij is opgevallen dat de Nederlandse politie steeds dikker en luier wordt en liever in de berm zit te flitsen dan dat ze ingrijpen in schrijnende gevallen.

Wat mij betreft mag het politie apparaat uitvoerig worden ge-reorganiseerd. Mooie kans om al die LPF hufters eruit te trappen en mensen aan te stellen die echt willen gaan voor een baan als wetshandhaver en tevens de bureaucratie buiten spel te zetten ala Duits model.

Marsipulami
29-08-04, 14:16
Geplaatst door Al3arbi
Onbegrijpelijk eigenlijk dat er niet ingegrepen wordt. Ik bedoel, wtf heb je de politie voor als die enkel langskomen uitgescholden worden en weer vertrekken. Bij mij in de buurt hangen Marokkaanse jongeren ook, en er zitten wat oudere gasten bij. Als iemand scheef gedrag vertoont of dissrespect vertoont, is politie niet eens nodig. En naar de bak wegens eigenrichting zal ook niet gebeuren,

Dat hele artikel is toch dikke onzin. De link tussen die hangjongeren voor haar deur en die criminele dinges waarvan ze verslag uitbrengt zit gewoon in het hoofd van dat mens dat geïnterviewd wordt. Dat is gewoon een kankerhoer.

Waterval
29-08-04, 14:29
Bert en Marja zijn op zoek naar een andere woning.


... ik ook. Ruilen?

barfly
29-08-04, 14:46
Geplaatst door Marsipulami
Dat hele artikel is toch dikke onzin. De link tussen die hangjongeren voor haar deur en die criminele dinges waarvan ze verslag uitbrengt zit gewoon in het hoofd van dat mens dat geïnterviewd wordt. Dat is gewoon een kankerhoer.

Bagatelliseren is een kunst die jij als geen ander lijkt te verstaan :haha:

TFOE
29-08-04, 15:14
Geplaatst door barfly
Dan is het even stil op de hangplek van Marokkaanse jongeren voor hun deur. Een jaar terreur.


:cola: Als je relaxt chillen een vorm van terreur noemt dan heb je het zwaar in Amsterdam.........

barfly
29-08-04, 15:20
Geplaatst door TFOE
:cola: Als je relaxt chillen een vorm van terreur noemt dan heb je het zwaar in Amsterdam.........

Een beetje hangen is ook niet erg denk ik, bij mij voor de deur hangen er ook wel eens jongeren onder de balkons aan de overkant. Het is pas vervelend als ze je vrouw uitschelden en tot 03:00 enorme herrie maken. En het is echt akelig als ze ineens je woonkamer leeghalen.

Waterval
29-08-04, 15:35
Geplaatst door barfly
Een beetje hangen is ook niet erg denk ik, bij mij voor de deur hangen er ook wel eens jongeren onder de balkons aan de overkant. Het is pas vervelend als ze je vrouw uitschelden en tot 03:00 enorme herrie maken. En het is echt akelig als ze ineens je woonkamer leeghalen.


Als die gasten je woonkamer leeghalen, dan zijn het toch geen hangjongeren maar inbrekers?

barfly
29-08-04, 15:38
Geplaatst door Waterval
Als die gasten je woonkamer leeghalen, dan zijn het toch geen hangjongeren maar inbrekers?

Sommige activiteiten lijken me best goed te combineren hoor.

Waterval
29-08-04, 15:44
Geplaatst door barfly
Sommige activiteiten lijken me best goed te combineren hoor.


Die gasten ophangen in je woonkamer?

:D

barfly
29-08-04, 15:47
Geplaatst door Waterval
Die gasten ophangen in je woonkamer?

:D

:haha:

Schuur dan, wat moeten de buren wel niet denken.

Waterval
29-08-04, 15:58
Geplaatst door barfly
:haha:

Schuur dan, wat moeten de buren wel niet denken.


Het zou wel eer doen aan de titel van deze thread..

barneveld
29-08-04, 16:03
Geplaatst door barfly
AMSTERDAM - Voor Bert en Marja in Amsterdam is de regen een uitkomst. Dan is het even stil op de hangplek van Marokkaanse jongeren voor hun deur. Een jaar terreur.

'Zulke mooie spullen als wij hadden zij niet thuis. We zouden om inbraak vrágen, als we de ramen niet blindeerden'

Voor Bert en Marja uit de Amsterdamse Diamantbuurt, nabij de Amstel, kan het niet hard genoeg regenen. 'Heerlijk weer vandaag. Eindelijk rust', zegt Bert. Hij wijst naar het Smaragdplein: geen hond op straat. Diamantstraat, Smaragdstraat, tot aan de rivier: helemaal leeg. Maar oh wee als de zon gaat schijnen. Dan begint de terreur van voren af aan.
Het jonge echtpaar wordt al een jaar geteisterd door een groep van tien tot vijftien jeugdige Marokkanen, in leeftijd variërend van 12 tot 18 jaar. Als het droog is en niet te koud hangen ze tot drie uur 's nachts met veel lawaai rond bij het voormalige badhuis aan het Smaragdplein, pal naast de islamitische basisschool. Ook zitten ze graag in de vensterbank van buurtgenoten die op de begane grond wonen. Zoals Bert en Marja.

'Hier was ik eerder', zegt vrijdagochtend de verzekeringsman, die voor de tweede maal binnen een jaar bij het echtpaar de schade komt opnemen. Beeldscherm gejat, alle cd's, spelcomputer, spelletjes, een bril, een mobiele telefoon. De expert: 'Dit waren geen professionele inbrekers. Hier wordt op de persoon gespeeld, even iemands huis leegtrekken.'

Bewijzen kunnen Bert en Marja het niet, maar toch merkwaardig dat elke keer als ze naar huis komen een van de Marokkanen sist: 'Playstation', waarmee hij volgens Bert doelt op z'n gestolen spelcomputer. Marja heet inmiddels 'kankerhoer', omdat ze twee weken geleden op de stoep foto's maakte van het raam waar de onbekende dieven naar binnen waren gekomen.

Ze kon het niet laten ook even haar camera op het groepje hangjongeren te richten, die haar luidruchtig gadesloegen. Of ze onmiddellijk wilde stoppen met fotograferen. Bert: 'Eentje reed met de fiets op haar in en riep voordat hij gewoon bij ons de gang wilde binnenrijden dat de volgende keer het hele huis zou worden leeggehaald. Opmerkelijk trouwens dat toen de politie hier was, plotseling het hele Smaragdplein leeg was. Alle jongens hadden zich verstopt.'

Het echtpaar heeft zichzelf inmiddels verschanst, tralies voor de ruiten laten aanbrengen in de hoop dat er geen ongenode gasten meer binnenkomen. Had het stel dat maar eerder gedaan, want ze waren nog zo gewaarschuwd.

Vorig jaar september, na de eerste inbraak (ook via de vensterbank, hele huis overhoop) had een van de hangjongeren tegen Bert gezegd dat hij voortaan beter de gordijnen overdag kon dichthouden. Bert: 'Zulke mooie spullen als wij hadden zij niet thuis. We zouden er om vrágen, als we de ramen niet zouden blinderen.'

En dan natuurlijk dat zitbankje buiten, stevig vastgeklonken aan de pui. Drie vier jongens mochten er wel op zitten, van Bert en Marja. 'Vijftien was echt te veel. Toen hebben ze het maar in elkaar getrapt.' De restanten ervan staan er nog.

'Het punt is', zegt Bert, 'dat iedereen in de buurt bang is. Niemand ziet iets. Ook niet toen laatst zo'n knaapje, hooguit 13 jaar, met een ijzeren ketting een parkeerautomaat te lijf ging. Hij wilde het geld hebben. Ik heb onmiddellijk de politie gebeld, waarna zo'n oudere knaap zich er mee ging bemoeien. Je moet eens horen waar die agenten voor worden uitgemaakt door die knapen.'

Niemand ziet of hoort iets, ook niet toen onlangs een Mercedes 's nachts in volle vaart de bocht uitvloog en een Vespa-karretje op een andere geparkeerde auto schoof. Het karretje heeft drie dagen op de andere auto gestaan. De bestuurder van de Mercedes parkeerde z'n auto gewoon een stukje verderop in de Safirstraat.

Of die keer dat de knapen met een ladder op het badhuis klommen en verscheidene lege laptoptassen naar beneden gooiden. Of toen er midden in de nacht een schildersteiger omver werd getrokken. Of als er luidkeels wordt opgeschept over de zoveelste gestolen bromfiets. Ooit zei Bert er iets van. Hij kreeg als antwoord: 'Een beetje respect hè. Wie denk je wel dat je bent, Klaas Bruinsma?'

Buren hebben dezelfde klachten, maar praten er liever niet over. De problemen zijn bekend bij de politie en het stadsdeel Oud-Zuid. Vorig jaar oktober hield GroenLinks een straatenquête in de Diamantbuurt. Meer dan 10 procent vond de onveiligheid 'volstrekt onacceptabel'. Bert en Marja zijn op zoek naar een andere woning.

Bron: www.volkskrant.nl

En als je dan een paar van die knapen met een honkbalknuppel in mekaar hengst dan zit je in de bak wegens eigenrichting :haha:



Bert en majan zijn niet geslaagd voor dit examen

Hierna, in primeur, de toekomstige examenvragen wiskunde van het eindexamen
van het 4e leerjaar VMBO in Amsterdam-West en Osdorp


EXAMENVAK : moderne wiskunde.

Naam en voornaam : ............................

Naam van de gang : ............................


1) Youssouf beschikt over een AK-47 met een lader van 80 kogels. Hij vuurt
13 kogels af, telkens hij de trekker overhaalt. Hoeveel keer kan hij
schieten vooraleer te herladen?

2) Achmed bezit 10 gram pure cocaïne. Hij versnijdt ze met bicarbonaat in
een verhouding van 4 delen cocaïne op 6 delen bicarbonaat. Hij verkoopt 6
gram van dit mengsel aan Ricardo voor EUR 625,00 en 15 gram aan Bonito voor
EUR 90,00 per gram.
a) Wie werd het meest opgelicht, Ricardo of Bonito?
b) Hoeveel grammen versneden cocaïne resten er nog?
c) Hoeveel winst heeft Achmed gemaakt?

3) Farid is pooier. Er werken drie meisjes voor hem. Indien de prijs voor
één wip EUR 50,00 is, hoeveel beurten moet elk meisje hebben opdat Farid
zijn 3 dagelijkse doses crack, die elk EUR 85,00 kosten, kan betalen?

4) Rachid krijgt EUR 2000,00 voor elke gestolen BMW, voor een Japanse wagen
krijgt hij EUR 350,00 en EUR 700,00 als het een 4x4 is. Hij heeft al twee
BMW's en één 4x4 gestolen. Hoeveel Japanse wagens moet hij nog stelen om
EUR 7500,00 te hebben?

5) Mohamed zit voor 6 jaar in de gevangenis voor gewapende overval met
doodslag. De buit van EUR 250.000,00 werd door de politie nooit gevonden.
Indien zijn vriendin dit geld uitgeeft à rato van EUR 1200,00 per maand,
hoeveel geld zal er hem nog resten bij zijn vervroegde vrijlating wegens
goed gedrag binnen vier jaar?
Bijkomende vraag: hoeveel jaar extra moet hij brommen omdat hij die teef
vermoord voor haar verspilzucht?

6) Bij de laatst raid in Dordrecht tegen een Antilliaanse gang heeft Yalcin
76 blauwe bonen verkocht en daarbij 3 personen gemold. Wat is zijn
rendement? Verdient hij nog lid te blijven van de gang, wetende dat het
maximumcriterium door Vedat gesteld 23 kogels per gozer is?

7) Werk 3 mogelijk combinaties uit die beantwoorden aan volgend
uitgangspunt: met hoeveel dealers en verslaafden moet je minimaal zijn om
een Volkswagen bus van de politie Regio Amsterdam- Amstelland te
vullen, wetende dat:
- het standaard model leeg 1160 kg weegt;
- het gemiddeld gewicht van een flik 110 kg is;
- een patrouille doorgaans uit 4 man bestaat;
- de doorsnee verslaafde hoogstens 65 kg weegt, een dealer tot 100 kg;
- het voertuig steeds met minstens twee wielen op de grond moet blijven;
- de kans dat een politie-agent de wagens verlaat is nihil.

Waterval
29-08-04, 16:07
Geplaatst door barneveld
. [/B]

Gewoon overal 6 miljoen op antwoorden, schijnt altijd te werken.

:moe:

TFOE
29-08-04, 16:27
Geplaatst door barfly
Een beetje hangen is ook niet erg denk ik, bij mij voor de deur hangen er ook wel eens jongeren onder de balkons aan de overkant. Het is pas vervelend als ze je vrouw uitschelden en tot 03:00 enorme herrie maken. En het is echt akelig als ze ineens je woonkamer leeghalen.

:o Valt allemaal reuze mee.

Bij mij aan de Van Beuningenplein hangen ook altijd Marokkaanse jongeren. Maar ze doen geen vlieg kwaad.

Voorheen woonde ik in Oud-West en daar heb ik ook nog nooit problemen gezien.

En pas geleden stond de Van Woustraat weer negatief in het nieuws vanwege Marokkaanse ettertjes maar ik heb die gasten nog nooit mot zien trappen. Mn werk is in een zijstraat van de Van Woustraat maar kzie die raddraaiers nooit.


:roker: Coole avatar heb je.

Lawrence
29-08-04, 17:14
Geplaatst door TFOE
:o Valt allemaal reuze mee.

Bij mij aan de Van Beuningenplein hangen ook altijd Marokkaanse jongeren. Maar ze doen geen vlieg kwaad.

Voorheen woonde ik in Oud-West en daar heb ik ook nog nooit problemen gezien.

En pas geleden stond de Van Woustraat weer negatief in het nieuws vanwege Marokkaanse ettertjes maar ik heb die gasten nog nooit mot zien trappen. Mn werk is in een zijstraat van de Van Woustraat maar kzie die raddraaiers nooit.


:roker: Coole avatar heb je.

Toen ik heb ik in menige "foute" buurt gewoond in dn ook vaak Marrokanen. Ondanks dat ik hoorde dat het daar "heel gevaarlijk was", kon je ongestoord op elk uur van de nacht veilig fdoor de buurt lopen. Echt nog nooit problemen gehad. Zelfs mijn fiets werd niet gejat (wat me echt heel erg verbaasde). Ik voelde mij daat veiliger dat het brave provincie stadje waar ik vndaan kwam

Ik kan me wel voorstellen dat als je ruzie met die gasten krijgt, het leven van de ene op de andere dag heel zuur kan worden. Dan kan je maar beter verhuizen, tenzij je natuurlijk weer heel veel "gevaarlijke vrienden" hebt.

TonH
31-08-04, 16:00
Riooljournalistiek wordt te vaak geroepen, maar ik heb voor deze stukken (vandaag stond er nog een stukje onder de titel 'Hangjongeren zijn de baas in Diamantbuurt' in dat vot) geen ander woord :aftel:

1. De enquête uit het zaterdag artikel is te vinden op http://www.groenlinks-oudzuid.nl/nieuws/nieuws-221.html Daar werd de volgende vraag gesteld: De onveiligheid in de Diamantbuurt:
•ik voel me op mijn gemak in de buurt: 89,5 %
• is onacceptabel hoog: 10,5%
Die 89,5 % past niet in het straatje van dit artikel.

2. Het stadsdeel heeft o.a. via Streetwork actief jongeren van straat gehaald en begeleid. Zo succesvol was dit dat toen er een tijdje geleden ineens weer iets gebeurde de vraag was "We beginnen toch niet opnieuw?"

3. In het artikel van vandaag (helaas alleen betaald te verkrijgen) klopt al meteen de meest basale informatie niet. Er wordt in het begin gesteld dat de fractievoorzitter van de lokale PvdA in het portiek had gelegen om e.e.a. te testen. Het betreffende raadslid woont er om de hoek en is écht geen fractievoorzitter en raakt dan gefrustreerd omdat er niets gebeurd... Het is toch een no-go-area? Kun je kennelijk wel rustig een nacht in het portiek liggen. En een journalist zo gek om deze pulp te publiceren.

Spuugzat ben ik dit. Wat is in godsnaam het doel van dit soort vullussstukkies...

GroteWolf
31-08-04, 16:42
Het Tuyl van Serooskerkplein in Zuid (Stadionbuurt) was ooit een hele normale buurt met hele gewone mensen (veel huur).
Tot er een groepje jongens, voornamelijk Marokkanen, vanuit de andere wijk vlakbij (Marathonbuurt) tegenover de snackbar en de coffeeshop ging hangen.
Al snel werd er vanuit het groepje coke gedeald (via brommerkoeriertjes). Soms stonden er opeens twee of drie BMW cabriolets met wat oudere jongens.
Er werd geschoten, meerdere keren. Winkelruiten ingegooid en etalages leeggeroofd. Bejaarden in hun benedenwoning naar binnen geduwd en beroofd. Grotere groepjes gingen op straat ruzie zoeken met passanten (altijd met z'n allen tegen één).

Als het eenmaal begint wordt het snel een plaag. In vijf jaar tijd was de buurt veranderd van rustig en prettig tot een soort ghetto waar je je op straat nooit veilig voelde. Inderdaad, juist als het mooi weer was ging het mis. Ik denk dat het niet één groep jongens was maar meerdere groepjes.

Met die buurt is het nooit meer goed gekomen.

Ik twijfel er niet aan of het leven in de Diamantbuurt is voor velen behoorlijk verpest door die straatterreur. Daar kun je lichtzinnig over doen, maar dan denk ik dat je er inderdaad ook maar moet gaan wonen.

Overigens doet niemand er ooit wat aan, GroenLinks en de PvdA al helemaal niet. Amsterdam, het is een aflopende zaak. Vroeger had je 1 of 2 wijken waar mensen liever niet woonden, nu zijn het vrijwel hele stadsdelen.

Siah
31-08-04, 23:57
:blowen: :roken:


Geplaatst door barfly
AMSTERDAM - Voor Bert en Marja in Amsterdam is de regen een uitkomst. Dan is het even stil op de hangplek van Marokkaanse jongeren voor hun deur. Een jaar terreur.

'Zulke mooie spullen als wij hadden zij niet thuis. We zouden om inbraak vrágen, als we de ramen niet blindeerden'

Voor Bert en Marja uit de Amsterdamse Diamantbuurt, nabij de Amstel, kan het niet hard genoeg regenen. 'Heerlijk weer vandaag. Eindelijk rust', zegt Bert. Hij wijst naar het Smaragdplein: geen hond op straat. Diamantstraat, Smaragdstraat, tot aan de rivier: helemaal leeg. Maar oh wee als de zon gaat schijnen. Dan begint de terreur van voren af aan.
Het jonge echtpaar wordt al een jaar geteisterd door een groep van tien tot vijftien jeugdige Marokkanen, in leeftijd variërend van 12 tot 18 jaar. Als het droog is en niet te koud hangen ze tot drie uur 's nachts met veel lawaai rond bij het voormalige badhuis aan het Smaragdplein, pal naast de islamitische basisschool. Ook zitten ze graag in de vensterbank van buurtgenoten die op de begane grond wonen. Zoals Bert en Marja.

'Hier was ik eerder', zegt vrijdagochtend de verzekeringsman, die voor de tweede maal binnen een jaar bij het echtpaar de schade komt opnemen. Beeldscherm gejat, alle cd's, spelcomputer, spelletjes, een bril, een mobiele telefoon. De expert: 'Dit waren geen professionele inbrekers. Hier wordt op de persoon gespeeld, even iemands huis leegtrekken.'

Bewijzen kunnen Bert en Marja het niet, maar toch merkwaardig dat elke keer als ze naar huis komen een van de Marokkanen sist: 'Playstation', waarmee hij volgens Bert doelt op z'n gestolen spelcomputer. Marja heet inmiddels 'kankerhoer', omdat ze twee weken geleden op de stoep foto's maakte van het raam waar de onbekende dieven naar binnen waren gekomen.

Ze kon het niet laten ook even haar camera op het groepje hangjongeren te richten, die haar luidruchtig gadesloegen. Of ze onmiddellijk wilde stoppen met fotograferen. Bert: 'Eentje reed met de fiets op haar in en riep voordat hij gewoon bij ons de gang wilde binnenrijden dat de volgende keer het hele huis zou worden leeggehaald. Opmerkelijk trouwens dat toen de politie hier was, plotseling het hele Smaragdplein leeg was. Alle jongens hadden zich verstopt.'

Het echtpaar heeft zichzelf inmiddels verschanst, tralies voor de ruiten laten aanbrengen in de hoop dat er geen ongenode gasten meer binnenkomen. Had het stel dat maar eerder gedaan, want ze waren nog zo gewaarschuwd.

Vorig jaar september, na de eerste inbraak (ook via de vensterbank, hele huis overhoop) had een van de hangjongeren tegen Bert gezegd dat hij voortaan beter de gordijnen overdag kon dichthouden. Bert: 'Zulke mooie spullen als wij hadden zij niet thuis. We zouden er om vrágen, als we de ramen niet zouden blinderen.'

En dan natuurlijk dat zitbankje buiten, stevig vastgeklonken aan de pui. Drie vier jongens mochten er wel op zitten, van Bert en Marja. 'Vijftien was echt te veel. Toen hebben ze het maar in elkaar getrapt.' De restanten ervan staan er nog.

'Het punt is', zegt Bert, 'dat iedereen in de buurt bang is. Niemand ziet iets. Ook niet toen laatst zo'n knaapje, hooguit 13 jaar, met een ijzeren ketting een parkeerautomaat te lijf ging. Hij wilde het geld hebben. Ik heb onmiddellijk de politie gebeld, waarna zo'n oudere knaap zich er mee ging bemoeien. Je moet eens horen waar die agenten voor worden uitgemaakt door die knapen.'

Niemand ziet of hoort iets, ook niet toen onlangs een Mercedes 's nachts in volle vaart de bocht uitvloog en een Vespa-karretje op een andere geparkeerde auto schoof. Het karretje heeft drie dagen op de andere auto gestaan. De bestuurder van de Mercedes parkeerde z'n auto gewoon een stukje verderop in de Safirstraat.

Of die keer dat de knapen met een ladder op het badhuis klommen en verscheidene lege laptoptassen naar beneden gooiden. Of toen er midden in de nacht een schildersteiger omver werd getrokken. Of als er luidkeels wordt opgeschept over de zoveelste gestolen bromfiets. Ooit zei Bert er iets van. Hij kreeg als antwoord: 'Een beetje respect hè. Wie denk je wel dat je bent, Klaas Bruinsma?'

Buren hebben dezelfde klachten, maar praten er liever niet over. De problemen zijn bekend bij de politie en het stadsdeel Oud-Zuid. Vorig jaar oktober hield GroenLinks een straatenquête in de Diamantbuurt. Meer dan 10 procent vond de onveiligheid 'volstrekt onacceptabel'. Bert en Marja zijn op zoek naar een andere woning.

Bron: www.volkskrant.nl

En als je dan een paar van die knapen met een honkbalknuppel in mekaar hengst dan zit je in de bak wegens eigenrichting :haha:

Marsipulami
01-09-04, 00:17
Die vrouw in dat artikel is gewoon een kankerhoer. Ik vind dat degenen die zich niet kunnen verzoenen met te multiculturele toekomst van Europa beter gewoon een iglo gaan huren op de Noordpool. Lekker rustig daar en geen allochtone hangjongeren.

Siah
01-09-04, 00:25
Geplaatst door Marsipulami
Die vrouw in dat artikel is gewoon een kankerhoer. Ik vind dat degenen die zich niet kunnen verzoenen met te multiculturele toekomst van Europa beter gewoon een iglo gaan huren op de Noordpool. Lekker rustig daar en geen allochtone hangjongeren.

:stout: :blowen:

taouanza
01-09-04, 08:31
Geplaatst door Marsipulami
Die vrouw in dat artikel is gewoon een kankerhoer. Ik vind dat degenen die zich niet kunnen verzoenen met te multiculturele toekomst van Europa beter gewoon een iglo gaan huren op de Noordpool. Lekker rustig daar en geen allochtone hangjongeren.

Nou de ik woon tegenover een blanke wijk en daar heb je......................je raad het al blanke hangjongeren. En ja ook die hebben scooters. Zal het mischien eerder met de jeugd te maken hebben ipv de afkomst?:rolleyes:
Hun overlast menig wijkkrantje gehaald.:student:

Mark
01-09-04, 08:35
Je moet gewoon in een nette wijk gaan wonen, dan heb je dat soort problemen niet :duim:

barfly
01-09-04, 08:44
Geplaatst door taouanza
Nou de ik woon tegenover een blanke wijk en daar heb je......................je raad het al blanke hangjongeren. En ja ook die hebben scooters. Zal het mischien eerder met de jeugd te maken hebben ipv de afkomst?:rolleyes:
Hun overlast menig wijkkrantje gehaald.:student:

Jij zit gewoon de blanke jeugd te demoniseren!

taouanza
01-09-04, 09:15
Geplaatst door barfly
Jij zit gewoon de blanke jeugd te demoniseren!

Worden ze hard van, echte mannen.:wijs:

taouanza
01-09-04, 09:17
Geplaatst door Mark
Je moet gewoon in een nette wijk gaan wonen, dan heb je dat soort problemen niet :duim:

Dream on.
Heb je weleens gehoord over de terreur door de kroost van 2verdieners?
Dan dan moet je wijkkrantjes vaker lezen. Daar wil het zo nu en dan in staan.

Mark
01-09-04, 09:19
Geplaatst door taouanza
Dream on.
Heb je weleens gehoord over de terreur door de kroost van 2verdieners?
Dan dan moet je wijkkrantjes vaker lezen. Daar wil het zo nu en dan in staan.

Ik woon in een wijk vol bejaarden.... heerlijk!

En ze kunnen geen auto rijden dus altijd parkeerplek :haha:

TonH
01-09-04, 09:33
Geplaatst door GroteWolf
Het Tuyl van Serooskerkplein in Zuid (Stadionbuurt) was ooit een hele normale buurt met hele gewone mensen (veel huur).
Tot er een groepje jongens, voornamelijk Marokkanen, vanuit de andere wijk vlakbij (Marathonbuurt) tegenover de snackbar en de coffeeshop ging hangen.
Al snel werd er vanuit het groepje coke gedeald (via brommerkoeriertjes). Soms stonden er opeens twee of drie BMW cabriolets met wat oudere jongens.
Er werd geschoten, meerdere keren. Winkelruiten ingegooid en etalages leeggeroofd. Bejaarden in hun benedenwoning naar binnen geduwd en beroofd. Grotere groepjes gingen op straat ruzie zoeken met passanten (altijd met z'n allen tegen één).

Als het eenmaal begint wordt het snel een plaag. In vijf jaar tijd was de buurt veranderd van rustig en prettig tot een soort ghetto waar je je op straat nooit veilig voelde. Inderdaad, juist als het mooi weer was ging het mis. Ik denk dat het niet één groep jongens was maar meerdere groepjes.

Met die buurt is het nooit meer goed gekomen.

Ik twijfel er niet aan of het leven in de Diamantbuurt is voor velen behoorlijk verpest door die straatterreur. Daar kun je lichtzinnig over doen, maar dan denk ik dat je er inderdaad ook maar moet gaan wonen.

Overigens doet niemand er ooit wat aan, GroenLinks en de PvdA al helemaal niet. Amsterdam, het is een aflopende zaak. Vroeger had je 1 of 2 wijken waar mensen liever niet woonden, nu zijn het vrijwel hele stadsdelen.

Dit is absoluut gelul. Pardon my French. Op het Van Tuyll Van Serooskerkenplein zijn vorig jaar maatregelen genomen die ook in de Diamantbuurt zijn genomen. De aanpak was zo succesvol dat die nu ook in de Diamantbuurt zijn genomen. Niks foto's in etalages of door velen gewenste camera's en andere noodtoestandsmaatregelen. Gewoon gezond verstand en doorpakken.

Overigens een beleid van de coalitie GroenLinks, D66, VVD. Dus hou me alsjeblieft op met dat geseik over dat 'ze' er niks aan doen en "aflopende zaken". Ik hoop dat dit soort gelul nu in dit kolereland eens keihard afgestraft gaat worden en jullie een klein beetje fatsoen in je lijf terug krijgen... Anders is het hier écht een aflopende zaak en kan de laatste seikert beter de stop uit de dijken trekken!

taouanza
01-09-04, 09:42
Geplaatst door TonH
Dit is absoluut gelul. Pardon my French. Op het Van Tuyll Van Serooskerkenplein zijn vorig jaar maatregelen genomen die ook in de Diamantbuurt zijn genomen. De aanpak was zo succesvol dat die nu ook in de Diamantbuurt zijn genomen. Niks foto's in etalages of door velen gewenste camera's en andere noodtoestandsmaatregelen. Gewoon gezond verstand en doorpakken.

Overigens een beleid van de coalitie GroenLinks, D66, VVD. Dus hou me alsjeblieft op met dat geseik over dat 'ze' er niks aan doen en "aflopende zaken". Ik hoop dat dit soort gelul nu in dit kolereland eens keihard afgestraft gaat worden en jullie een klein beetje fatsoen in je lijf terug krijgen... Anders is het hier écht een aflopende zaak en kan de laatste seikert beter de stop uit de dijken trekken!


You tell him, Ton!:D

Mark
01-09-04, 09:54
Ze wilden bij mij in de buurt een skatebaan voor de kinderen bouwen.

Nou daar hebben we mooi een stokje voor gestoken, die kinderen gaan maar lekker dvd's kijken ofzo :)

Nu is er een mooie skatebaan op de middenstrook van een provinciale weg gebouwd waar niemand last heeft van die vervelende jongeren :haha:

GroteWolf
01-09-04, 12:20
Geplaatst door TonH
Dit is absoluut gelul. Pardon my French. Op het Van Tuyll Van Serooskerkenplein zijn vorig jaar maatregelen genomen die ook in de Diamantbuurt zijn genomen. De aanpak was zo succesvol dat die nu ook in de Diamantbuurt zijn genomen. Niks foto's in etalages of door velen gewenste camera's en andere noodtoestandsmaatregelen. Gewoon gezond verstand en doorpakken.

Overigens een beleid van de coalitie GroenLinks, D66, VVD. Dus hou me alsjeblieft op met dat geseik over dat 'ze' er niks aan doen en "aflopende zaken". Ik hoop dat dit soort gelul nu in dit kolereland eens keihard afgestraft gaat worden en jullie een klein beetje fatsoen in je lijf terug krijgen... Anders is het hier écht een aflopende zaak en kan de laatste seikert beter de stop uit de dijken trekken!


You tell him, Ton!




Gelijk hebben jullie jongens. Als die stomme Grote Wolf niks positiefs te melden heeft kan ie beter zijn bek houden!


(En als de welzijnsdoorpakkers hun aandacht op de volgende wijk richten begint de ellende gewoon weer opnieuw. Omdat er niets struktureels aan gedaan wordt. Te bedenken dat dat gajes ZES JAAR LANG helemaal hun gang konden gaan terwijl er niemand wat aan deed. En het ging niet alleen om hangjongeren maar ook om zware criminelen uit West die denk ik nu vast nog steeds vrij rond lopen. Nou, dan is het nu weer een half jaartje rustig. Joh, maak mij nou niks wijs, je zit vast bij de Welzijnsmaffia, Ton H).

freya
01-09-04, 13:16
Geplaatst door GroteWolf
Gelijk hebben jullie jongens. Als die stomme Grote Wolf niks positiefs te melden heeft kan ie beter zijn bek houden!


(En als de welzijnsdoorpakkers hun aandacht op de volgende wijk richten begint de ellende gewoon weer opnieuw. Omdat er niets struktureels aan gedaan wordt. Te bedenken dat dat gajes ZES JAAR LANG helemaal hun gang konden gaan terwijl er niemand wat aan deed. En het ging niet alleen om hangjongeren maar ook om zware criminelen uit West die denk ik nu vast nog steeds vrij rond lopen. Nou, dan is het nu weer een half jaartje rustig. Joh, maak mij nou niks wijs, je zit vast bij de Welzijnsmaffia, Ton H).

O wat is het leven toch zwaar en moeilijk in de grote stad. Rolleyes:

Ik woon bijzonder prettig in mijn buurt, terwijl er om de hoek dames achter het raam zitten, er regelmatig een etage wordt ontruimd vanwege drughandel, er altijd wel kinderen en jongeren in de straat hangen, er een aantal dronkenlappen/psychoten door de buurt zwerven, en er minstens 1x per jaar iemand wordt vermoord.
Maar mijn buren hoor ik nooit over onveiligheid klagen, wel over auto's op het fietspad en hondenpoep.

Als je niet tegen de grote stad kan, ga dan in een hutje op de hei zitten :moe:

GroteWolf
01-09-04, 13:47
Maar mijn buren hoor ik nooit over onveiligheid klagen, wel over auto's op het fietspad en hondenpoep.

Maar dat komt dan weer nooit in de krant. Belachelijk zeg, daar mag dan wel eens flink over geschreven worden! Dat leeft echt onder de mensen!





Als je niet tegen de grote stad kan

Ik ben gek op de grote stad. New York, Bangkok, Moskou, Londen, Berlijn, het kan me niet groot genoeg zijn. En in al die steden heb je stukken zo groot als Amsterdam waar geen hangjongere woont. Amsterdam is een dorp geregeerd door provincialen.

Japio
01-09-04, 14:18
Geplaatst door Marsipulami
Die vrouw in dat artikel is gewoon een kankerhoer. Ik vind dat degenen die zich niet kunnen verzoenen met te multiculturele toekomst van Europa beter gewoon een iglo gaan huren op de Noordpool. Lekker rustig daar en geen allochtone hangjongeren.

Je gebruikt nogal eens het woord kanker om te schelden. Het is voor jou te hopen dat je die ziekte nooit krijgt. Het zegt wel veel over jouw mentaliteit.

taouanza
01-09-04, 14:24
Geplaatst door GroteWolf
Gelijk hebben jullie jongens. Als die stomme Grote Wolf niks positiefs te melden heeft kan ie beter zijn bek houden!


(En als de welzijnsdoorpakkers hun aandacht op de volgende wijk richten begint de ellende gewoon weer opnieuw. Omdat er niets struktureels aan gedaan wordt. Te bedenken dat dat gajes ZES JAAR LANG helemaal hun gang konden gaan terwijl er niemand wat aan deed. En het ging niet alleen om hangjongeren maar ook om zware criminelen uit West die denk ik nu vast nog steeds vrij rond lopen. Nou, dan is het nu weer een half jaartje rustig. Joh, maak mij nou niks wijs, je zit vast bij de Welzijnsmaffia, Ton H).


Mischien moet er weer meer polisie komen.


Kunnen ze nog meer bonnen uitschrijven

Bofko
01-09-04, 14:25
Geplaatst door Japio
Je gebruikt nogal eens het woord kanker om te schelden. Het is voor jou te hopen dat je die ziekte nooit krijgt. Het zegt wel veel over jouw mentaliteit.

Ja maar dat gescheld zie je wel meer bij jonge onbezonnen gasten.

GroteWolf
01-09-04, 16:09
Mischien moet er weer meer polisie komen.

Dat is zeker een deel van het probleem. In Nederland hebben we belachelijk weinig politie per hoofd van de bevolking en die is nog inefficient ook (door papierwerk en dergelijke).

Een ander deel is het ontbreken van de politieke wil (alhoewel dat wellicht nu verandert, als ik Ton H mag geloven). Er moet vanuit de bestuurders wel echt serieus over het aanpakken van dit soort ellende nagedacht worden en niet moedwillig positief. GroenLinks en de PvdA zetten graag hun roze bril op en roepen dan: Kijk ereens, helemaal geen probleem. Nou dat is dan mooi opgelost.
Een aantal prikkers hier doen niet anders.

Er is echter wel een probleem: Een groot deel van de Amsterdamse jongeren wordt helemaal niet meer opgevoed. Vraag maar eens aan een leraar op het VMBO. Die komen aan lesgeven niet meer toe, want ze zijn al hun tijd bezig die kinderen nog een klein beetje op te voeden.
Jammer genoeg kun je ouders echter niet dwingen om hun kinderen op te voeden. Of ze verbieden die kinderen te krijgen.

Ik vrees dus wel het ergste, als al die onopgevoede kinderen zonder diploma straks zelf kinderen krijgen met hun uitkering in hun gesubsidieerde sociale huurwoning. Die kinderen krijgen weer niks mee, maken hun school ook niet af én krijgen te maken met armoedeproblematiek. De Vavella's van Rio zijn veel dichterbij dan men denkt, ook al is het nu nog lang niet zo erg.

TonH
02-09-04, 09:26
Geplaatst door GroteWolf
Gelijk hebben jullie jongens. Als die stomme Grote Wolf niks positiefs te melden heeft kan ie beter zijn bek houden!


(En als de welzijnsdoorpakkers hun aandacht op de volgende wijk richten begint de ellende gewoon weer opnieuw. Omdat er niets struktureels aan gedaan wordt. Te bedenken dat dat gajes ZES JAAR LANG helemaal hun gang konden gaan terwijl er niemand wat aan deed. En het ging niet alleen om hangjongeren maar ook om zware criminelen uit West die denk ik nu vast nog steeds vrij rond lopen. Nou, dan is het nu weer een half jaartje rustig. Joh, maak mij nou niks wijs, je zit vast bij de Welzijnsmaffia, Ton H).

In die verfoeide ZES JAAR LANG had de VVD wethouders in zowel het stadsdeel als in de gemeente. Dus als we die "welszijnsmaffia" van jou ergens moeten zoeken dan is het in ieder geval wel bij die seien sokje van rechts. En ik ben het geheel met je eens dat het een absolute schande is dat daar zo lang helemaal niets gebeurde. Maar die Law&Order partij-bestuurdertjes hadden het drukker met tramongelukken in de Koninginnelaan en de soap rond het Museumplein en vooral de prioriteit om in de Concertgebouwbuurt te speuren naar uitritten die niet meer gebruikt werden opdat er een parkeerplaatsje bij kon komen.

Leg schuld bij hen die schuldig zijn! Maar nee, het is veel gemakkelijker om met de wolven mee te huilen. Wolven die daarmee zelf de onleefbaarheid deden ontstaan.

En dat er geen hangjongeren in de door jou genoemde steden zijn in stukken zo groot als Amsterdam zal vast wel kloppen. In hele stukken van Amsterdam kun je 's avonds ook een kogel door de straat schieten zonder iemand te raken. Omdat er niemand op straat is. Zeker geen hangjongeren. Maar wel vreemd dat je juist in die buurten het hoogste percentage VVD-stemmers hebt, het hoogste percentage onveiligheidsgevoel en wanneer je lang de gevels loopt zie je rolluiken en inbraakalarm bij bijna ieders huis.

Maar wel met hun PCHooft-traktoren voor scholen langs scheuren, op stoepen parkeren en om elke scheet het stadsdeel tot voor de Hoge Raad slepen, zodat zij hun illigale activiteiten kunnen rekken en de overheid zulke bakken geld kwijt is dat er minder geld overblijft voor maatregelen die de openbare ruimte voor allen leefbaar houden.

Dat dit is het gelul en ontbrekend fatsoen waarover ik het heb.

taouanza
02-09-04, 09:29
Geplaatst door GroteWolf
Dat is zeker een deel van het probleem. In Nederland hebben we belachelijk weinig politie per hoofd van de bevolking en die is nog inefficient ook (door papierwerk en dergelijke).

Een ander deel is het ontbreken van de politieke wil (alhoewel dat wellicht nu verandert, als ik Ton H mag geloven). Er moet vanuit de bestuurders wel echt serieus over het aanpakken van dit soort ellende nagedacht worden en niet moedwillig positief. GroenLinks en de PvdA zetten graag hun roze bril op en roepen dan: Kijk ereens, helemaal geen probleem. Nou dat is dan mooi opgelost.
Een aantal prikkers hier doen niet anders.

Er is echter wel een probleem: Een groot deel van de Amsterdamse jongeren wordt helemaal niet meer opgevoed. Vraag maar eens aan een leraar op het VMBO. Die komen aan lesgeven niet meer toe, want ze zijn al hun tijd bezig die kinderen nog een klein beetje op te voeden.
Jammer genoeg kun je ouders echter niet dwingen om hun kinderen op te voeden. Of ze verbieden die kinderen te krijgen.

Ik vrees dus wel het ergste, als al die onopgevoede kinderen zonder diploma straks zelf kinderen krijgen met hun uitkering in hun gesubsidieerde sociale huurwoning. Die kinderen krijgen weer niks mee, maken hun school ook niet af én krijgen te maken met armoedeproblematiek. De Vavella's van Rio zijn veel dichterbij dan men denkt, ook al is het nu nog lang niet zo erg.

Heerlijk he individualisatie?

freya
02-09-04, 09:45
Geplaatst door TonH
In die vervoeide ZES JAAR LANG had de VVD wethouders in zowel het stadsdeel als in de gemeente. Dus als we die "welszijnsmaffia" van jou ergens moeten zoeken dan is het in ieder geval wel bij die seien sokje van rechts. En ik ben het geheel met je eens dat het een absolute schande is dat daar zo lang helemaal niets gebeurde. Maar die Law&Order partij-bestuurdertjes hadden het drukker met tramongelukken in de Koninginnelaan en de soap rond het Museumplein en vooral de prioriteit om in de Concertgebouwbuurt te speuren naar uitritten die niet meer gebruikt werden opdat er een parkeerplaatsje bij kon komen.

Leg schuld bij hen die schuldig zijn! Maar nee, het is veel gemakkelijker om met de wolven mee te huilen. Wolven die daarmee zelf de onleefbaarheid deden ontstaan.

En dat er geen hangjongeren in de door jou genoemde steden zijn in stukken zo groot als Amsterdam zal vast wel kloppen. In hele stukken van Amsterdam kun je 's avonds ook een kogel door de straat schieten zonder iemand te raken. Omdat er niemand op straat is. Zeker geen hangjongeren. Maar wel vreemd dat je juist in die buurten het hoogste percentage VVD-stemmers hebt, het hoogste percentage onveiligheidsgevoel en wanneer je lang de gevels loopt zie je rolluiken en inbraakalarm bij bijna ieders huis.

Maar wel met hun PCHooft-traktoren voor scholen langs scheuren, op stoepen parkeren en om elke scheet het stadsdeel tot voor de Hoge Raad slepen, zodat zij hun illigale activiteiten kunnen rekken en de overheid zulke bakken geld kwijt is dat er minder geld overblijft voor maatregelen die de openbare ruimte voor allen leefbaar houden.

Dat dit is het gelul en ontbrekend fatsoen waarover ik het heb.

:lole:

TonH
02-09-04, 09:58
Geplaatst door GroteWolf
Een ander deel is het ontbreken van de politieke wil (alhoewel dat wellicht nu verandert, als ik Ton H mag geloven). Er moet vanuit de bestuurders wel echt serieus over het aanpakken van dit soort ellende nagedacht worden en niet moedwillig positief. GroenLinks en de PvdA zetten graag hun roze bril op en roepen dan: Kijk ereens, helemaal geen probleem. Nou dat is dan mooi opgelost.
Een aantal prikkers hier doen niet anders.

Moedwillig positief? Er wordt een enquête gehouden waarin 89,5 procent van de geïnterviewde buurtbewoners aangeeft zich op z'n gemak te voelen in de buurt. Driekwart wilde een plek voor de jongeren in de buurt en wilde lastpakken aanpakken mbv. Streetcornerwork en/of de wijkagent. Wat is hier dan moedwillig positief aan?

Dat een minderheid voor een samenscholingsverbod is en voor het plaatsen van camera's en dat PvdA en VVD dan om het hardst roepen om deze maatregelen en dan nu weer in portiekjes gaan liggen zonder iets substantieels te kunnen constateren? DAT is pas moedwillig.

DAT is roepen om middeleeuwse methoden van eigenrichting waarvan de rechter intussen terecht heeft uitgesproken dat die in een democratie niet zijn toegestaan. DAT is moedwillig pogingen ondernemen een buurt of een groep jongeren te stigmatiseren.

GroteWolf
02-09-04, 11:47
En dat er geen hangjongeren in de door jou genoemde steden zijn in stukken zo groot als Amsterdam zal vast wel kloppen. In hele stukken van Amsterdam kun je 's avonds ook een kogel door de straat schieten zonder iemand te raken. Omdat er niemand op straat is. Zeker geen hangjongeren. Maar wel vreemd dat je juist in die buurten het hoogste percentage VVD-stemmers hebt, het hoogste percentage onveiligheidsgevoel en wanneer je lang de gevels loopt zie je rolluiken en inbraakalarm bij bijna ieders huis.

Maar wel met hun PCHooft-traktoren voor scholen langs scheuren, op stoepen parkeren en om elke scheet het stadsdeel tot voor de Hoge Raad slepen, zodat zij hun illigale activiteiten kunnen rekken en de overheid zulke bakken geld kwijt is dat er minder geld overblijft voor maatregelen die de openbare ruimte voor allen leefbaar houden.



Een heel bijzonder wereldbeeld vertoon je hier. Alsof er tussen die uitersten niet nog een groep zit: Normale mensen. Allochtoon en autochtoon. Die gewoon normaal willen leven en op straat veilig willen zijn, en met respect worden behandeld. Volgens mij is dat zelfs verreweg de grootste groep.

( ik heb net op AT5 gezien dat de problemen in de Diamantbuurt dus wel groot zijn en voor veel onrust zorgen. Ik ben benieuwd hoe dat onderzoek is uitgevoerd).

En natuurlijk moet je het stadsdeel voor elke scheet voor de Hoge Raad slepen (en zeker Oud Zuid!!!) omdat ze keer op keer maatregelen nemen die buurten verder verpesten omdat ze " De overlast over de stad willen verspreiden". Wie de overlast veroorzaakt moet er maar lekker tussen leven, zeg ik altijd maar. Als jij je kinderen niet opvoedt moeten de onopgevoede buurkinderen jou maar lastigvallen. En vise versa. Dat lijkt me wel zo eerlijk. They made their bed, they better lie in it.

Verder geef ik noch de Welzijnsmaffia, noch de VVD, noch de PvdA de schuld van de hangjongeren problematiek. De oorzaak is simpel: Met meer dan twee kinderen zijn die huisjes in de Diamantbuurt vol. Krijg je nog meer kinderen, dan is het binnen echt niet meer uit te houden. Dan ga je op straat hangen en als je 15 bent, niet veel toekomstperspectief hebt, je ouders geen enkele scholing hebben en niet precies weten hoe ze hun kinderen hier op moeten voeden en je met je vriendjes op straat hangt wordt het moeilijk géén problemen op te zoeken.
Natuurlijk zullen er dan mensen pleiten voor grotere sociale huurwoningen maar dat vind ik asociaal: Ik wil misschien ook best 5 kinderen, maar ik kan zo'n huis niet betalen. Dus krijg ik ze niet. Oplossing? Minder kinderen per gezin. Hoe? Weet niet.

De grootste onveiligheidsgevoelens (onderzocht door de gemeente Amsterdam) tref je aan in de engste wijken: Eng West, Bijlmer, Indische Buurt etc.
En de mensen die daar wonen willen ook daarom weg (dus niet voor een beter huisje of zo). Ze voelen zich niet prettig in hun buurt. Terwijl mensen in die VVD wijken van jou hun buurt heel prettig vinden. Logisch, het is daar (schijnbaar, in Oud Zuid bijvoorbeeld niet reëel) veiliger.

TonH
02-09-04, 12:43
Geplaatst door GroteWolf
Een heel bijzonder wereldbeeld vertoon je hier. Alsof er tussen die uitersten niet nog een groep zit: Normale mensen. Allochtoon en autochtoon. Die gewoon normaal willen leven en op straat veilig willen zijn, en met respect worden behandeld. Volgens mij is dat zelfs verreweg de grootste groep.

( ik heb net op AT5 gezien dat de problemen in de Diamantbuurt dus wel groot zijn en voor veel onrust zorgen. Ik ben benieuwd hoe dat onderzoek is uitgevoerd).

En natuurlijk moet je het stadsdeel voor elke scheet voor de Hoge Raad slepen (en zeker Oud Zuid!!!) omdat ze keer op keer maatregelen nemen die buurten verder verpesten omdat ze " De overlast over de stad willen verspreiden". Wie de overlast veroorzaakt moet er maar lekker tussen leven, zeg ik altijd maar. Als jij je kinderen niet opvoedt moeten de onopgevoede buurkinderen jou maar lastigvallen. En vise versa. Dat lijkt me wel zo eerlijk. They made their bed, they better lie in it.

Verder geef ik noch de Welzijnsmaffia, noch de VVD, noch de PvdA de schuld van de hangjongeren problematiek. De oorzaak is simpel: Met meer dan twee kinderen zijn die huisjes in de Diamantbuurt vol. Krijg je nog meer kinderen, dan is het binnen echt niet meer uit te houden. Dan ga je op straat hangen en als je 15 bent, niet veel toekomstperspectief hebt, je ouders geen enkele scholing hebben en niet precies weten hoe ze hun kinderen hier op moeten voeden en je met je vriendjes op straat hangt wordt het moeilijk géén problemen op te zoeken.
Natuurlijk zullen er dan mensen pleiten voor grotere sociale huurwoningen maar dat vind ik asociaal: Ik wil misschien ook best 5 kinderen, maar ik kan zo'n huis niet betalen. Dus krijg ik ze niet. Oplossing? Minder kinderen per gezin. Hoe? Weet niet.

De grootste onveiligheidsgevoelens (onderzocht door de gemeente Amsterdam) tref je aan in de engste wijken: Eng West, Bijlmer, Indische Buurt etc.
En de mensen die daar wonen willen ook daarom weg (dus niet voor een beter huisje of zo). Ze voelen zich niet prettig in hun buurt. Terwijl mensen in die VVD wijken van jou hun buurt heel prettig vinden. Logisch, het is daar (schijnbaar, in Oud Zuid bijvoorbeeld niet reëel) veiliger.

Slim! Zo draai je de zaken om. ik ageer tegen eng stigmatiserende opmerkingen. Verdraaiingen van de werkelijkheid dat je in Amsterdam no-go gebieden zou hebben. Onzin in de trant dat de normale mens niet meer over straat kan. Beelden die in stand worden gehouden vanuit eng politiek belang of pure borreltafellol.

Er is vorig jaar ook onderzoek geweest door het Stadsdeel zelf en daarbij zijn wel degelijk problemen boven tafel gekomen. Problemen die inmiddels effectief zijn aangepakt zonder allerlei drakonische maatregelen. Maar gewoon door kijken wat er écht aan de hand is.

Heb jij vroeger niet op straat gehangen met je vriendjes na school of na je huiswerk? Nooit belletje getrokken, bal door de ramen geschoten, naar elkaar roepen en lachen op straat, woedende reacties gehad van die 'ouwe zeur' die op nummer zoveel woonde en daar hard om gelachen? Of appels gerausd in de boomgaard, of met je opgevoerde brommer staan pronken bij de vijver?

Een buurtbewoonster zei het vandaag als volgt: "In de Van Woustraat heb je pizzeria's en coffeeshops, plaatsen waar de jeugd nou eenmaal komt. Aan de Jozef Israelskade heb je bankjes daar zitten ook jongeren. ... Dan heb je de Smaragdplein waar de jongens gewoon zitten te 'chillen'. Gewoon een praatje maken, lachen af en toe wat lawaaierig. Deed u toch ook toen u jong was? Misschien in een cafeetje, maar het kan ook straat hoor. Het zijn jongens van de buurt en juist bij hun voel ik me veilig als ik 's avonds thuis kom. Ik weet wie het zijn. De hele buurt weet wie ze zijn..."

Is dat het beeld van een no-go gebied? Een buurt in grote problemen? Volgens mij is het het beeld van een levende buurt. Een buurt in een wijk waar op iets meer dan 1 vierkante kilometer 40.000 mensen wonen (in eind 19e, begin 20e eeuwse huizen). Een wijk met de grootste horecaconcentratie van Nederland. Een wijk met meer dan 100 nationaliteiten. Een wijk waar O&S onderzoek aangeeft dat de overgrote meerderheid zich veilig voelt, terwijl er logischer wijs van alles gebeurd.
Daar tegenover de door mij aangehaalde buurten in Zuid. En vergeet Buitenveldert. De mensen daar geven aan zich heel onveilig te voelen.

Dat is een paradox waar je wat aan moet doen, maar niet met politieke spelletjes of meer agenten. En al helemaal niet door onwaarheden te blijven roepen.

TonH
02-09-04, 13:04
Geplaatst door GroteWolf
( ik heb net op AT5 gezien dat de problemen in de Diamantbuurt dus wel groot zijn en voor veel onrust zorgen. Ik ben benieuwd hoe dat onderzoek is uitgevoerd).

Volgens mij bedoel je RTV-NoordHolland van gisteravond http://media.rtvnh.nl/ramgen//AV/Het_Nieuws/Het%20_Nieuws_1_september.rm?start=30

Ten eerste klopt de titel op hun site al weer eens niet "Politie wil samenscholingsverbod Amsterdamsde Diamantbuurt" Nergens in de reportage wordt dat door de politie gezegd het zijn POLITICI die daarom roepen. Net zo lekker zorgvuldig dus als De Volkskrantstukkies.

Dat is al meer dan een jaar datzelfde verhaal van die mevrouw waarop gespuugd is (gatver en onacceptabel), Snackbar 'Het Ankertje' waar al enkele malen van onderzocht is dat er niks buiten de orde gebeurd en die verhalen over brandstichting, vernielingen en inbraken die NIET met politiecijfers zijn te staven en waarvan nu wéér GESUGGEREERD wordt dat de jongeren uit de buurt dat doen. En meneer van Amerongen met zijn politieke stokpaardje van samenscholingsverbod.

Wanneer wordt het nu eens duidelijk dat als je iets voor de honderste maal roept, nadat het al 99 keer overtuigend onderuit is gehaald, het nog steeds niet waar wordt!

taouanza
02-09-04, 13:26
Geplaatst door TonH
Wanneer wordt het nu eens duidelijk dat als je iets voor de honderste maal roept, nadat het al 99 keer overtuigend onderuit is gehaald, het nog steeds niet waar wordt!

:haha:

freya
02-09-04, 16:25
Geplaatst door GroteWolf
Natuurlijk zullen er dan mensen pleiten voor grotere sociale huurwoningen maar dat vind ik asociaal: Ik wil misschien ook best 5 kinderen, maar ik kan zo'n huis niet betalen. Dus krijg ik ze niet. Oplossing? Minder kinderen per gezin. Hoe? Weet niet.


Gewoon iedereen onder modaal steriliseren!

Dat is wel sociaal natuurlijk


Toch wolfje?

freya
02-09-04, 16:28
Geplaatst door GroteWolf

De grootste onveiligheidsgevoelens (onderzocht door de gemeente Amsterdam) tref je aan in de engste wijken: Eng West, Bijlmer, Indische Buurt etc.
En de mensen die daar wonen willen ook daarom weg (dus niet voor een beter huisje of zo). Ze voelen zich niet prettig in hun buurt. Terwijl mensen in die VVD wijken van jou hun buurt heel prettig vinden. Logisch, het is daar (schijnbaar, in Oud Zuid bijvoorbeeld niet reëel) veiliger.

Lieverd de "beruchte" diamantbuurt waar het hier steeds over gaat ligt ook in Oud Zuid.

Wat is het nou?

Rabi'ah.
02-09-04, 17:28
De Bijlmer eng?

Vandaar dat ik er al met heel veel plezier alweer bijna 18 jaar (mijn hele leven dus) woon.

Ik voel me uitstekend thuis op straat en voel me slechts zelden of nooit onveilig of slecht op mijn gemak.

Je onveilig voelen is overigens zeer subjectief en heeft vaak meer te maken met angst (al dan niet op werkelijkheid gebaseerd) dan met de daadwerkelijke situatie.

Ik voel me bijvoorbeeld niet helemaal prettig in het betere gedeelte van Oud Zuid, niet vanwege het (waarschijnlijk lage) criminaliteitscijfer, maar simpelweg omdat het anders is dan ik gewend ben.

Ik denk ook dat oudere mensen zich sneller niet op hun gemak zullen voelen dan jongeren, maargoed, da's natuurlijk weer zwaar offtopic.......



Groetjes,

Rabiah.

TonH
02-09-04, 18:27
Geplaatst door Rabi'ah.
De Bijlmer eng?

Vandaar dat ik er al met heel veel plezier alweer bijna 18 jaar (mijn hele leven dus) woon.

Ik voel me uitstekend thuis op straat en voel me slechts zelden of nooit onveilig of slecht op mijn gemak.

Je onveilig voelen is overigens zeer subjectief en heeft vaak meer te maken met angst (al dan niet op werkelijkheid gebaseerd) dan met de daadwerkelijke situatie.

Ik voel me bijvoorbeeld niet helemaal prettig in het betere gedeelte van Oud Zuid, niet vanwege het (waarschijnlijk lage) criminaliteitscijfer, maar simpelweg omdat het anders is dan ik gewend ben.

Ik denk ook dat oudere mensen zich sneller niet op hun gemak zullen voelen dan jongeren, maargoed, da's natuurlijk weer zwaar offtopic.......



Groetjes,

Rabiah.

Nee hoor, da's helemaal ontopic. Je slaat de spijker op z'n kop :fplet:

Serieus. :blij:

Rabi'ah.
02-09-04, 18:38
Geplaatst door TonH
Nee hoor, da's helemaal ontopic. Je slaat de spijker op z'n kop :fplet:

Serieus. :blij:

Thnx. :wink:

Ik erger me namelijk ook dood aan dat symbolische onveiligheidsgejammer dat toch weer uitdraait op de geliefde hobby van bepaalde mensen: allochtonen (en dan vooral Marokkanen) afzeiken. :moe:

Siah
02-09-04, 21:33
Geplaatst door taouanza
Nou de ik woon tegenover een blanke wijk en daar heb je......................je raad het al blanke hangjongeren. En ja ook die hebben scooters. Zal het mischien eerder met de jeugd te maken hebben ipv de afkomst?:rolleyes:
Hun overlast menig wijkkrantje gehaald.:student:
:D

Siah
02-09-04, 21:39
Geplaatst door Rabi'ah.
Thnx. :wink:

Ik erger me namelijk ook dood aan dat symbolische onveiligheidsgejammer dat toch weer uitdraait op de geliefde hobby van bepaalde mensen: allochtonen (en dan vooral Marokkanen) afzeiken. :moe:

hoby, roem en geld("werk")

~Panthera~
02-09-04, 22:05
Geplaatst door Al3arbi
Onbegrijpelijk eigenlijk dat er niet ingegrepen wordt. Ik bedoel, wtf heb je de politie voor als die enkel langskomen uitgescholden worden en weer vertrekken. Bij mij in de buurt hangen Marokkaanse jongeren ook, en er zitten wat oudere gasten bij. Als iemand scheef gedrag vertoont of dissrespect vertoont, is politie niet eens nodig. En naar de bak wegens eigenrichting zal ook niet gebeuren,
----------------------

Woon jij eigenlijk wel in Haarlem dan ? :schok: :hihi:

freya
02-09-04, 22:22
Kom net thuis, hangen er 3 hangjongeren rond vlak bij de paal waar ik mijn fiets altijd aan vast zet. :loog:

Van die donkere types die niet helemaal zuiver ABN spreken :verward:

Nu had ik al een probleem met mijn fiets, die maakte rare geluiden, komt dat er ook nog eens bij :moe:

Dus ik zeg tegen die jongens, die eerst nog over een gevecht stonden op te scheppen: zijn jullie technisch? :D

Nee, zeiden ze, maar kwamen toch even naar m'n fiets kijken.

Ketting loopt aan, moet u ( NB ze zeiden U ! ) morgen even mee langs de fietsenmaker, was hun conclussie.


Oh Oh Oh wat voel ik me toch onveilig :rolleyes:

Zwarte Schaap
03-09-04, 02:56
Geplaatst door Rabi'ah.
De Bijlmer eng?

Je onveilig voelen is overigens zeer subjectief en heeft vaak meer te maken met angst (al dan niet op werkelijkheid gebaseerd) dan met de daadwerkelijke situatie.

Ik denk ook dat oudere mensen zich sneller niet op hun gemak zullen voelen dan jongeren, maargoed, da's natuurlijk weer zwaar offtopic.......

Groetjes,

Rabiah.

Criminologisch onderzoek heeft telkenmale uitgewezen dat diegenen die zich het onveiligst voelen het minste kans hebben om slachtoffer te worden van een misdrijf en dat diegenen die zich het veiligst voelen het meeste kans hadden om slachtoffer te worden. Dat waren namelijk ouderen en jongeren.

freya
03-09-04, 07:40
Geplaatst door Zwarte Schaap
Criminologisch onderzoek heeft telkenmale uitgewezen dat diegenen die zich het onveiligst voelen het minste kans hebben om slachtoffer te worden van een misdrijf en dat diegenen die zich het veiligst voelen het meeste kans hadden om slachtoffer te worden. Dat waren namelijk ouderen en jongeren.

Het is wel zo dat de gevolgen van kleine incidenten voor ouderen natuurlijk veel ernstiger kunnen zijn.

Als een jongere een duw krijgt is er echt niks aan de hand. Een bejaarde valt, breekt een heup en kan meteen naar een verzorgingstehuis.

Logisch dat ze banger zijn.


Toen ik van de ene op de ander dag mindervalide werd, voelde ik me opeens ook even heel onzeker en kwetsbaar op straat. Je bent ineens een veel makkelijker slachtoffer, want je kan een dader niet achterna rennen bv.


Die onzeker heid heeft niet lang geduurt hoor :D

GroteWolf
03-09-04, 09:46
Wanneer wordt het nu eens duidelijk dat als je iets voor de honderste maal roept, nadat het al 99 keer overtuigend onderuit is gehaald, het nog steeds niet waar wordt!


Jazeker. Dus je kunt honderd keer (met honderden mensen) roepen dat het in de Diamantbuurt na een half jaartje speerpunten gewoon weer terug bij af is en zelfs Cohen wil dat dan niet geloven. Die gaat brabbelen dat 'deze jongens toch ook onderdeel uitmaken van onze maatschappij'.
Maar het wel duidelijk: Het onderzoek onder de bevolking is net uitgevoerd toen er vanuit de politie en buurtwerk voor veel geld en met veel manuren aan gewerkt werd om de buurt rustig te houden.
Die inzet is nu nodig in de Indische buurt (waar de criminaliteit inderdaad daalt) dus ik ben benieuwd of dat project nu weer verlaten wordt om de Diamantbuurt weer eens te helpen. En het Tuyl van Seroorkerkenplein? Is het daar nog veilig?
Sorry Ton, ik wil best positief zijn maar het ziet er voorlopig nog niet gunstig uit voor een paar 'halve (nog niet helemaal slechte)' wijken in Amsterdam.


Ik voel me bijvoorbeeld niet helemaal prettig in het betere gedeelte van Oud Zuid, niet vanwege het (waarschijnlijk lage) criminaliteitscijfer, maar simpelweg omdat het anders is dan ik gewend ben.

Het criminaliteitscijfer in Zuid (het chique deel) is denk ik juist niet lager dan in de Bijlmer. Er valt daar namelijk meer te halen. Als je iemand met een mes op zijn mes z'n huis in wil duwen zoek je wel een huis uit waar je wat verwacht. Alhoewel je ook in de Indische buurt met strijkbouten bewerkt kunt worden door roofovervallers die niet genoeg buit aantreffen.
Overigens ben ik me bewust dat er ook in de Bijlmer stukken zijn die prima te doen zijn. Anderzijds voelde de K buurt de laatste keer dat ik er was (mooi weer) niet veel anders dan die wijk in La Haine.


Lieverd de "beruchte" diamantbuurt waar het hier steeds over gaat ligt ook in Oud Zuid.

Nee, het ligt in de Pijp. Oud Zuid ligt naast het Vondelpark. Dat de Diamantbuurt in Oud Zuid ligt is het gevolg van een fusie die als oorzaak had dat het oorspronkelijke Oud Zuid buiten de machtssfeer van de PvdA en GroenLinks belandde. Net als de Watergraafsmeer. Dan moet er opeens gefuseerd. Dat noemt men democratie. Maar ik doe daar niet aan mee.


Criminologisch onderzoek heeft telkenmale uitgewezen dat diegenen die zich het onveiligst voelen het minste kans hebben om slachtoffer te worden van een misdrijf en dat diegenen die zich het veiligst voelen het meeste kans hadden om slachtoffer te worden.

Er is in Amsterdam recent een groot onderzoek geweest naar de beleving van de eigen buurt, waar onveiligheid in is meegenomen. Mensen zijn niet gek, ze weten heel goed of ze gevaar lopen of niet. En dat schatten ze dus heel goed in, in dat onderzoek. Onveilige wijken worden ook als onveilig beoordeeld door de bewoners. Ik vind het altijd jammer als mensen die gestudeerd hebben het beter weten voor de rest. (Ik heb ook gestudeerd, dat dan wel).

freya
03-09-04, 09:52
Geplaatst door GroteWolf
Het criminaliteitscijfer in Zuid (het chique deel) is denk ik juist niet lager dan in de Bijlmer.


Maar er zijn geen berichten over onveiligheidsgevoel daar!


Onveilige wijken worden ook als onveilig beoordeeld door de bewoners.

Je blijft jezelf constant tegenspreken.

taouanza
03-09-04, 10:01
Geplaatst door freya
Kom net thuis, hangen er 3 hangjongeren rond vlak bij de paal waar ik mijn fiets altijd aan vast zet. :loog:

Van die donkere types die niet helemaal zuiver ABN spreken :verward:

Nu had ik al een probleem met mijn fiets, die maakte rare geluiden, komt dat er ook nog eens bij :moe:

Dus ik zeg tegen die jongens, die eerst nog over een gevecht stonden op te scheppen: zijn jullie technisch? :D

Nee, zeiden ze, maar kwamen toch even naar m'n fiets kijken.

Ketting loopt aan, moet u ( NB ze zeiden U ! ) morgen even mee langs de fietsenmaker, was hun conclussie.


Oh Oh Oh wat voel ik me toch onveilig :rolleyes:


Meid dat is niks vergeleken met mijn horrorverhalen.
Liep ik een keer savonds over straat langs 3 zwarte jongens. Verschrikkelijk zwarte jongens alsof dat nog niet erg genoeg is zegt een van hun: Hey buurvrouw!
Ik draai me om zegtie zomaar: fijne avond!
Brrr
Of ik stond een keer geld te pinnen stonden AlWEER 2 zwarte jongens achter me toen ik wegliep zei een van hun:Hey mevrouw'
Ik draai me alweer om zegtie zo maar: U bent uw geld vergeten'
The horror.:schok:

Mark
03-09-04, 10:06
Geplaatst door taouanza
Meid dat is niks vergeleken met mijn horrorverhalen.
Liep ik een keer savonds over straat langs 3 zwarte jongens. Verschrikkelijk zwarte jongens alsof dat nog niet erg genoeg is zegt een van hun: Hey buurvrouw!
Ik draai me om zegtie zomaar: fijne avond!
Brrr
Of ik stond een keer geld te pinnen stonden AlWEER 2 zwarte jongens achter me toen ik wegliep zei een van hun:Hey mevrouw'
Ik draai me alweer om zegtie zo maar: U bent uw geld vergeten'
The horror.:schok:

ja, maar jij bent een marokkaan, ze waren waarschijnlijk banger voor jou dan jij van hun :tik:

GroteWolf
03-09-04, 10:15
Je blijft jezelf constant tegenspreken.

??. Ik zeg dat mensen die in onveilige wijken wonen zich ook onveilig voelen. Dat het dus niet (per definitie) gaat om 'een gevoel van onveiligheid '.
Daarmee spreek ik Zwart Schaap (ten dele, want ik begrijp waar hij op doelt) tegen. Maar dus niet mezelf. En ook op andere punten zie ik niet waar ik mezelf tegenspreek.

(Overigens behoud ik mij het recht voor om ook schijnbaar tegenstrijdige kanten aan één zaak relevant te achten. Ik zie geen noodzaak de wereld te verdelen in oprechte, gestigmatiseerde, tegen het onrecht strijdende tienerjongens van arme komaf uit een exotisch sprookjesoord en kwade dikke witte PC Hooft Tractor rijdende boze Prinsen die het volk maltraiteren en uitpersen. De wereld is geen Lord of the Rings! Maar daarin sta ik op deze site alleen. Hier wil men de mensen maar al te graag indelen in hapklare brokken. Dus jij komt met een voorbeeld over fijne jongens maar dat zegt mij niks. Voor hetzelfde geld hadden ze net iemand verrot geslagen op het Amstelstation voor 10 euro.
Zo'n grapje over steriliseren gaat veel te ver maar blijkbaar vind jij dat leuk. In H1tler Duistland werden mensen gesteriliseerd. Ik wil mensen helemaal geen pijn doen, of onrecht aandoen. Heel makkelijk om dat toch te suggereren omdat ik toevallig een andere mening heb dan jij over de problemen en hoe ze op te lossen. Voorlichting over de gevolgen van een groot gezin met weinig geld, bijvoorbeeld.).

taouanza
03-09-04, 10:18
Geplaatst door Mark
ja, maar jij bent een marokkaan, ze waren waarschijnlijk banger voor jou dan jij van hun :tik:


:hihi:

Ya right!

GroteWolf
03-09-04, 10:19
Of ik stond een keer geld te pinnen stonden AlWEER 2 zwarte jongens achter me toen ik wegliep zei een van hun:Hey mevrouw'
Ik draai me alweer om zegtie zo maar: U bent uw geld vergeten'
The horror.

En H1itler was vegetarier en heel lief voor zijn hond. Nu we officiëel het discussieniveau van RTL Boulevard bereikt hebben haak ik even af.

Mark
03-09-04, 10:20
Geplaatst door taouanza
:hihi:

Ya right!

zag je de angst niet in mijn ogen toen ik je ontmoette? :vreemd:

taouanza
03-09-04, 10:21
Geplaatst door Mark
zag je de angst niet in mijn ogen toen ik je ontmoette? :vreemd:

Bleef je me daarom maar aankijken en had je nauwelijks aandacht voor de rest?
En had ik eigenlijk met je mee moeten lopen ipv andersom?:hihi:

Mark
03-09-04, 10:22
Geplaatst door taouanza
Bleef je me daarom maar aankijken en had je nauwelijks aandacht voor de rest?
En had ik eigenlijk met je mee moeten lopen ipv andersom?:hihi:

Mijn tactiek is in gevallen van gevaar koelbloedig blijven kijken :cool:

Jij dacht dat je met mij meeliep maar ik was erg blij dat jij erbij was in dat enge r'dam zuid....

taouanza
03-09-04, 10:25
Geplaatst door Mark
Mijn tactiek is in gevallen van gevaar koelbloedig blijven kijken :cool:

Jij dacht dat je met mij meeliep maar ik was erg blij dat jij erbij was in dat enge r'dam zuid....

Kapoet! :lol:

Mark
03-09-04, 10:26
Geplaatst door taouanza
Kapoet! :lol:

Ik heb trouwens alsnog die parkeerboete binnen gekregen :(

het was een hele dure gehaktspies :(

taouanza
03-09-04, 10:37
Geplaatst door Mark
Ik heb trouwens alsnog die parkeerboete binnen gekregen :(

het was een hele dure gehaktspies :(

Can i make it up to you?:cheefbek:

not the money!

Mark
03-09-04, 10:38
Geplaatst door taouanza
Can i make it up to you?:cheefbek:

not the money!

how about the money anyway :corcky:

taouanza
03-09-04, 11:02
Geplaatst door Mark
how about the money anyway :corcky:

no dat wordt nog duurder dan de gehaktballen aan een stokje, no no no no.

Mark
03-09-04, 11:04
Geplaatst door taouanza
no no no no.

you say no no no no no

when you mean yeah yeah yeah yeah yeah

:)

taouanza
03-09-04, 11:06
Geplaatst door Mark
you say no no no no no

when you mean yeah yeah yeah yeah yeah

:)

:hihi:

Ya right :hihi:

freya
03-09-04, 11:34
Geplaatst door GroteWolf
??. Ik zeg dat mensen die in onveilige wijken wonen zich ook onveilig voelen. Dat het dus niet (per definitie) gaat om 'een gevoel van onveiligheid '.

Je beweert in 1 post dat het "echte" oud Zuid in feite veel onveiliger is dan algemeen wordt gedacht ( veel meer inbraken omdat daar wat te halen valt)
Terwijl er totaal geen berichten zijn dat de bewoners daar zich onveilig voelen. Daarmee spreek je je eigen stelling , die later in dezelfde post staat tegen.



Dus jij komt met een voorbeeld over fijne jongens maar dat zegt mij niks. Voor hetzelfde geld hadden ze net iemand verrot geslagen op het Amstelstation voor 10 euro.

Met mijn voorbeeld wilde ik laten zien dat je onveilig voelen heel relatief is en persoonsgebonden.
Ik weet zeker dat de zeikmevrouw uit het startartikel van dit topic met een grote boog om deze jongens was heengelopen en thuis had zitten klagen dat mijn straat nu ook al verpest wordt door dat tuig.

Zo zijn er ook mensen die niet goed durven pinnen als er iemand met een donker uiterlijk in de buurt is.

Het meeste van die angst is dus puur op vooroordelen gebaseerd die worden aangewakkerd door mensen als jij die de vooroordelen er steeds weer ff goed inwrijven.


Zo'n grapje over steriliseren gaat veel te ver maar blijkbaar vind jij dat leuk.

Dat was geen grapje, maar een sarcastische opmerking naar aanleiding van een opmerking van jou, die volgens mij onsmakelijk was.
Maar jij zit kennelijk zo vast in je eigen denkkringetjes dat je zelfs niet wakker schrikt van zo'n groffe opmerking :rolleyes:

GroteWolf
03-09-04, 12:51
Je beweert in 1 post dat het "echte" oud Zuid in feite veel onveiliger is dan algemeen wordt gedacht ( veel meer inbraken omdat daar wat te halen valt)
Terwijl er totaal geen berichten zijn dat de bewoners daar zich onveilig voelen. Daarmee spreek je je eigen stelling , die later in dezelfde post staat tegen.


Vermoeiend en onzinnig: Dat mensen zich in een onveilige buurt veilig voelen (de grachten idem dito) wil absoluut niet zeggen dat mensen zich in een veilige buurt ten onrechte onveilig voelen. Het is dus wmb en volgens onderzoek eerder zo dat mensen in een onveilige buurt zich ook onveilig voelen. Het is niet alleen maar gevoel, wat men wel vaak beweert.


Het meeste van die angst is dus puur op vooroordelen gebaseerd die worden aangewakkerd door mensen als jij die de vooroordelen er steeds weer ff goed inwrijven.

Ik baseer me ook absoluut niet op vooroordelen maar op keiharde (criminaliteits) cijfers. Die, zo intelligent ben ik ook wel, veel te maken hebben met socio-economische factoren waar die mensen zelf weinig aan kunnen doen en die de kiem vormen van asociaal gedrag. Maar dat doet helaas weinig af aan de cijfers. Op VMBO's komen 4x vaker geweldincidenten voor dan op HAVO/VWO, bijvoorbeeld. Is het dan een vooroordeel te denken dat er op VMBO's meer geweld voorkomt?

Het zijn juist de mensen die de afgelopen decennia tegen beter weten in beweerd hebben dat elke kritiek op hun beleid op vooroordelen gebaseerd was die de discussie gefrustreerd hebben en de oplossingen (zo die er al zijn) geblokkeerd. Zelfs hardcore PvdA-ers denken niet meer zo rigide.


Dat was geen grapje, maar een sarcastische opmerking naar aanleiding van een opmerking van jou, die volgens mij onsmakelijk was.

Ik stelde dat het beter voor iedereen zou zijn, inclusief en zelfs met name de betrokkenen, als mensen met weinig geld niet heel veel kinderen op de wereld zouden zetten. Omdat er a) genoeg mensen op de wereld zijn b) dat het hele milieu van de wereld de kop om draait waardoor ons huidige klimaat al volledig op zijn kop staat c) er in Nederland nog heel veel ruimte is, maar waarom zouden we die ook volbouwen (deze 3 argumenten gelden voor arm en rijk).
En
d) Je kinderen wmb moet opvoeden en de kans moet geven op een mooi leven. natuurlijk bestaat het romantische beeld van gezellig samen arm zijn (Afkes tiental), 50 jaar geleden ook voor (met name) Nederlanders nog heel normaal met 12 kinderen of meer. Het is een poverty-trap. Als je twee kinderen krijg is de kans vele malen groter dat die twee goed terecht komen dat vijftien. Dat heeft met tal van factoren te maken.

TonH
03-09-04, 13:29
Geplaatst door GroteWolf
Jazeker. Dus je kunt honderd keer (met honderden mensen) roepen dat het in de Diamantbuurt na een half jaartje speerpunten gewoon weer terug bij af is en zelfs Cohen wil dat dan niet geloven. Die gaat brabbelen dat 'deze jongens toch ook onderdeel uitmaken van onze maatschappij'.
Maar het wel duidelijk: Het onderzoek onder de bevolking is net uitgevoerd toen er vanuit de politie en buurtwerk voor veel geld en met veel manuren aan gewerkt werd om de buurt rustig te houden.
Die inzet is nu nodig in de Indische buurt (waar de criminaliteit inderdaad daalt) dus ik ben benieuwd of dat project nu weer verlaten wordt om de Diamantbuurt weer eens te helpen. En het Tuyl van Seroorkerkenplein? Is het daar nog veilig?
Sorry Ton, ik wil best positief zijn maar het ziet er voorlopig nog niet gunstig uit voor een paar 'halve (nog niet helemaal slechte)' wijken in Amsterdam.

:D Leuk he, onze Cohen. Wat kan die man uit zijn nek... Ik had hem gisteravond niet gezien, dus heb ik net nog even de herhaling gezien.
Ten eerste zat er bij de beelden van AT5 weer weinig nieuws. De reportage van 2 weken geleden van het Ankertje en verder alle herhalingen van beelden van vorig jaar!
Cohen krijgt van zijn eigen politie nog minder negatieve berichten dan dat hij hier zegt. En ook de VVD-stadsdeelvoorzitter geeft voortdurend aan dat, afgezien van wat incidenten er niet een terugkeer naar het gerotzooi van vroeger heeft plaatsgevonden. En de Van TvS-plein is volgens mijn berichten nog steeds rustig.
Maar de hype gaat voort.

Je wijst er terecht op de mogelijkheid dat men zo inzet gaat weghalen uit buurten waar die inzet kennelijk broodnodig is. En als men dat doen moet dat op gered grond gebeuren en niet vanwege politieke spelletjes!

Ik heb een paar maal in de raad gehoord dat de fractie van de stadsdeelvoorzitter, die verantwoordelijk ik voor de openbare veiligheid, weigert te geloven dat de berichten en cijfers van politie en wijkopbouwwerk kloppen. Kijk verder nog eens naar de misdaadmeter van het AD. Zelfs daaruit kun je lezen dat er in de Diamantbuurt niets bijzonders aan de hand is. Maar al deze cijfers en onderzoeken en observaties mogen niets baten. We willen een noodtoestand en we zullen een noodtoestand krijgen ook!


Nee, het ligt in de Pijp. Oud Zuid ligt naast het Vondelpark. Dat de Diamantbuurt in Oud Zuid ligt is het gevolg van een fusie die als oorzaak had dat het oorspronkelijke Oud Zuid buiten de machtssfeer van de PvdA en GroenLinks belandde. Net als de Watergraafsmeer. Dan moet er opeens gefuseerd. Dat noemt men democratie. Maar ik doe daar niet aan mee.

Je hebt dat van GroenLinks en PvdA wel hoog zitten he? Nou wees gerust: De VVD is nog steeds de grootste partij in OudZuid en de PvdA zit al twee jaar in de oppositie. En is het toeval de dhr Van Amerongen sinds die tijd stampij maakt over zijn achtertuin?


Er is in Amsterdam recent een groot onderzoek geweest naar de beleving van de eigen buurt, waar onveiligheid in is meegenomen. Mensen zijn niet gek, ze weten heel goed of ze gevaar lopen of niet. En dat schatten ze dus heel goed in, in dat onderzoek. Onveilige wijken worden ook als onveilig beoordeeld door de bewoners. Ik vind het altijd jammer als mensen die gestudeerd hebben het beter weten voor de rest. (Ik heb ook gestudeerd, dat dan wel).

Ik zit net nog even op O&S te kijken naar die cijfers. En eigenlijk zijn die veel te grof om er ook maar één conclusie uit te trekken. Toch voelt 85% van de bevolking zich zeer senang in OudZuid en in Oos/Watergraafsmeer 75%. Maar we hadden al geconstateerd dat er gigantische verschillen op buurtniveau zijn.
Uit politiecijfers, speciaal opgesteld op verzoek, rond de Diamantbuurt blijkt ten ene male niet dat daar meer aan de knikker is dan ergens anders.

freya
03-09-04, 13:52
Geplaatst door GroteWolf
Vermoeiend en onzinnig: Dat mensen zich in een onveilige buurt veilig voelen (de grachten idem dito) wil absoluut niet zeggen dat mensen zich in een veilige buurt ten onrechte onveilig voelen. Het is dus wmb en volgens onderzoek eerder zo dat mensen in een onveilige buurt zich ook onveilig voelen. Het is niet alleen maar gevoel, wat men wel vaak beweert.


:denk:

Dus het is eigenlijk overal onveilig, maar alleen in bepaalde buurten voelt dat ook zo?

Zoiets?



Ik baseer me ook absoluut niet op vooroordelen maar op keiharde (criminaliteits) cijfers.

Nee dat doe je niet, je blijft hier beweren dat het in de diamantbuurt niet pluis is terwijl door Ton ( en op de een of andere manier maakt die de indruk dat hij het kan weten :strik: ) al is aangetoond dat dat niet waar is. En dus baseer jij je mening over o.a de diamantbuurt op vooroordelen, ik kan geen andere conclusie trekken.

GroteWolf
03-09-04, 13:55
Uit politiecijfers, speciaal opgesteld op verzoek, rond de Diamantbuurt blijkt ten ene male niet dat daar meer aan de knikker is dan ergens anders.


Hmmmm. Daar kunnen twee dingen aan de hand zijn: mensen durven geen aangifte te doen (komt veel voor).
Of er is een vreemde situatie aan de hand waarbij hysterie een rol speelt. Dat laatste suggereerde Cohen wel een beetje. Maar Cohen vind ik zolangzamerhand een beroep-susser (en als Burgervader zie ik 'm nooit wat doen. Ja, lintjes opprikken. Maar zo'n functie is het in principe natuurlijk wel.).

Overigens is het hatuurlijk zo dat grote groepen jongemannen die zich op een bepaalde dominante manier gedragen wel een buurt kunnen verzieken (omdat iedereen voelt dat zij de baas zijn), maar daarmee nog geen criminelen zijn.

Maar dan is een samenscholingsverbod een veel te zwaar middel. (Ik denk sowiso niet dat dat wat uithaalt. Mag de politie steeds weer kinderoppas spelen zeker. Of je pakt mensen op, of je laat ze zitten).

Blijft mijn ergste bezwaar: Die ongelofelijk fraaie woningbouw die daar totaal wordt uitgewoond. Dat vind ik dus een misdaad. Die hele buurt is een monument. Belangrijker en mooier dan menig touristenobject. Maar goed, dat is mijn zwak.




Nee dat doe je niet, je blijft hier beweren dat het in de diamantbuurt niet pluis is terwijl door Ton ( en op de een of andere manier maakt die de indruk dat hij het kan weten ) al is aangetoond dat dat niet waar is. En dus baseer jij je mening over o.a de diamantbuurt op vooroordelen, ik kan geen andere conclusie trekken.


Dat hij die indruk wekte, daar was ik niet zo van onder de indruk. Maar als deze cijfers kloppen is inderdaad de vraag wat er precies aan de hand is.

TonH
03-09-04, 14:23
Geplaatst door GroteWolf
Hmmmm. Daar kunnen twee dingen aan de hand zijn: mensen durven geen aangifte te doen (komt veel voor).
Of er is een vreemde situatie aan de hand waarbij hysterie een rol speelt. Dat laatste suggereerde Cohen wel een beetje. Maar Cohen vind ik zolangzamerhand een beroep-susser (en als Burgervader zie ik 'm nooit wat doen. Ja, lintjes opprikken. Maar zo'n functie is het in principe natuurlijk wel.).

Overigens is het hatuurlijk zo dat grote groepen jongemannen die zich op een bepaalde dominante manier gedragen wel een buurt kunnen verzieken (omdat iedereen voelt dat zij de baas zijn), maar daarmee nog geen criminelen zijn.

Maar dan is een samenscholingsverbod een veel te zwaar middel. (Ik denk sowiso niet dat dat wat uithaalt. Mag de politie steeds weer kinderoppas spelen zeker. Of je pakt mensen op, of je laat ze zitten).

Blijft mijn ergste bezwaar: Die ongelofelijk fraaie woningbouw die daar totaal wordt uitgewoond. Dat vind ik dus een misdaad. Die hele buurt is een monument. Belangrijker en mooier dan menig touristenobject. Maar goed, dat is mijn zwak.




Dat hij die indruk wekte, daar was ik niet zo van onder de indruk. Maar als deze cijfers kloppen is inderdaad de vraag wat er precies aan de hand is.

Kijk, over Cohen zijn we het eens. Alleen in iets andere woorden. Jij vindt hem een beroepssusser, ik een politiek oportunist. Maar het effect is hetzelfde :D

Verder spijt het me dat ik de indruk wekte er veel van te weten... Ik weet er veel van. Maar daar hoef je niet van onder indruk te zijn. Ben ik ook niet.

Samenscholing een veel te zwaar middel. Het niet ontkennen dat mensen zich onveilig kunnen voelen terwijl er geen objectieve aanwijzingen voor zijn. Jammer dat her en der prachtige bebouwing verknolt wordt... Van twee kanten het toch eens zijn. Prachtig toch? :D

GroteWolf
03-09-04, 15:25
Samenscholing een veel te zwaar middel. Het niet ontkennen dat mensen zich onveilig kunnen voelen terwijl er geen objectieve aanwijzingen voor zijn. Jammer dat her en der prachtige bebouwing verknolt wordt... Van twee kanten het toch eens zijn. Prachtig toch?



Zeker. En natuurlijk is Cohen een opportunist. Nou zou het mooi zijn als ze die woningen echt gingen renoveren (de de Berlage panden in de Indische buurt).

TonH
03-09-04, 15:34
Geplaatst door GroteWolf
Zeker. En natuurlijk is Cohen een opportunist. Nou zou het mooi zijn als ze die woningen echt gingen renoveren (de de Berlage panden in de Indische buurt).

Maar de stadsvernieuwing en renovatie in de vooroorlogse wijken is toch klaar?! :confused:

Wordt tenminste geroepen vanuit Den Haag en het College van VVD/PvdA/CDA... :D En dus is daar geen geld meer voor beschikbaar.

TonH
03-09-04, 17:12
Geplaatst door Super Yank
Zo.

Je bedoelt zeker "Houzee"...