PDA

Bekijk Volledige Versie : Olympische condooms zijn op



barneveld
29-08-04, 17:49
Olympische condooms zijn op

Het is maar goed dat de Spelen bijna zijn afgelopen, bedenk ik op deze zondagochtend, want de condooms die gratis werden uitgedeeld in het Olympisch Dorp zijn op. De Olympische Spelen zijn altijd een orgie geweest, zowel in de klassieke tijd als nu.


Atlete Mieke Sterk zat in 1968 in Mexico-Stad in de damesestafetteploeg 4 X 100 meter, die het stokje tot aan de finish vasthield. Sterker: ze werden vierde en hebben tien minuten lang het wereldrecord in handen gehad. Ook was ze bekend als PvdA-kamerlid. De keren dat ik met haar over die Spelen sprak, werd ze vooral enthousiast over wat er gebeurde buiten de atletiekbaan.

"Ik snap die sporters van nu niet!", riep ze regelmatig uit. "Ze zijn zo serieus, alleen maar met hun sport bezig, maar niet met het feest eromheen. In 1968 ontsnapten we regelmatig aan de aandacht van de officials. Wat wil je met zoveel mooie mannen en vrouwen bij elkaar in één dorp?" In een dorp, dat wegens de maatschappelijke onrust in Mexico hermetisch was afgesloten.

Sterk is ook een avondje op pad geweest met Bob Beamon , vlak voor hij zijn onwaarschijnlijke sprong van acht meter en negentig centimeter maakte, ofwel 'De sprong naar de 21e eeuw'. "Hij heeft me toen ten huwelijk gevraagd", zei Sterk, "maar ik heb geweigerd."

Zwemster Ada Kok was er ook bij in Mexico, net als in 1964. Ze had geen moeite te vertellen over de feestelijke taferelen. "De halve nationale damesploeg danste in onderbroek op de tafels," zei ze over een feest bij de Nieuw-Zeelanders in 1964 . Vier jaar later moest ze wel even wachten met feesten tot ze goud had gewonnen op de 200 meter vlinderslag.

En tijdens de klassieke Olympische Spelen was het ook altijd raak. Iets, wat we amper horen in de historische verhalen. Laat ik het zo zeggen. Probeer je eens de situatie voor te stellen van duizenden toeschouwers, die bij elkaar liggen. Want er waren te weinig hotels en in juli is het lekker om buiten te slapen. Daarom stonden de oude Spelen bekend als een fragmentatiebom van geslachtsziekten.

Die condooms nu waren een goed idee, blijkt dus. Er gebeurt onder de sporters meer dan Mieke Sterk denkt.